Методична розробка з предмета "Українська мова" на тему: "Особливості кличного відмінка. Творення і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові""

Про матеріал
Урок української мови, під час якого сформуються навички відмінювання іменника, удосконалиться вміння правильного використання кличного відмінка, правопис в відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.
Перегляд файлу

                           Овруцький професійний ліцей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Методична розробка з предмета

           «Українська мова» на тему:

«Особливості кличного відмінка. Творення і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові»

 

 

 

 

 

                                   Підготувала:

Мішина Тетяна Вікторівна,

викладач української

мови та літератури

 

 

 

 

 

                                                                             

                                             Овруч – 2024 рік

Мета: Формувати навички правильно відмінювати іменники, удосконалювати вміння й навички правильно використовувати кличний відмінок, писати і відмінювати чоловічі та жіночі імена по батькові; вдосконалювати правописні вміння здобувачів освіти; розвивати логічне мислення, увагу, комунікативні навички; формувати інтерес до лінгвістичних явищ; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                             Хід уроку

 

І.Організаційний момент. Емоційна підготовка здобувачів освіти до уроку.

1.Нумо, учні, підведіться!

Один одному всміхніться.

Уже дзвіночок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо.

-         Чи всі готові до уроку?

-         Хто сьогодні відсутній?

-         Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними, активними і толерантними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово.

-Протягом багатьох уроків ми з вами вивчали іменник як частину мови, навчилися визначати граматичні ознаки, правильно вживати цю частину мови в усному та писемному мовленні. Сьогодні ж навчимося правильно відмінювати іменники та  використовувати кличний відмінок, утворювати чоловічі та жіночі імена по батькові. Для роботи нам знадобиться формула:

У-увага

С-спілкування

О-організованість

Р-робота

В-взаємодопомога

З-знання

(У+О)(В+С)=З

  Девізом уроку української мови стали слова «Уважність, чіткість і швидкість!»

    Тема уроку вимагатиме від вас бути уважними, наполегливими, сумлінними, якомога менше помилятися. Хоч від цього ніхто не застрахований. Адже народна мудрість твердить, що тільки той не помиляється, хто ні до чого не торкається. Тому кажу чесно, що не страшно у чомусь помиляться, важливо, вміти виправляти свої помилки. Ну що ж, спробуємо. Запишіть тему уроку. А на стікерах коротко сформулюйте свої очікування і прикріпіть їх на плакаті біля «Берега очікувань» на морі «Кличний відмінок. Творення чоловічих та жіночих імен по батькові».

-Що ви очікуєте від уроку?

-Які розділи мовознавства знадобляться нам сьогодні для реалізації очікувань?

ІІІ.Актуалізація опорних знань

1.  Д/з – повторити теоретичні відомості про іменник.

Перегляд відеоролика Ганни Дем'яненко «Кличний відмінок. Відеорепетитор Українська мова ЗНО» на каналі YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=a6bEG65MfRk)

Бесіда

· Які основні правила творення кличного відмінка?

· Які відмінкові закінчення мають іменники у кличному відмінку? Наведіть приклади.

· На що треба зважати, визначаючи закінчення іменника в кличному відмінку?

· Які асоціації допоможуть вам це запам’ятати? Робота в групах

-За матеріалами відеороликів, підручника, довідкової літератури й електронних ресурсів побудуйте опорну схему «Кличний відмінок». Презентуйте її.

Читаємо-міркуємо

-За статтею Олександри Сербенської «Ще раз про форми кличного відмінка» з посібника «Антисуржик. Учимось ввічливо поводитись і спілкуватись» доведіть необхідність використання форм кличного відмінка у власному мовленні.

ЩЕ РАЗ ПРО ФОРМИ КЛИЧНОГО ВІДМІНКА

  Кличний відмінок (вокатив) існує в усіх слов’янських мовах. У російській він затратився (винятки-Господи, Боже) й замінюється формою називного відмінка. У багатьох граматиках української мови, навіть найдавніших, його фіксують у системі відмінків, але у граматиках, виданих у радянський час, кличний відмінок усунули; визнавали, що існує лише певна форма. Таким чином, система відмінків української та російської мов ставала однаковою. І цілком справедливо дорікав М. Рильський: «Сахаються в нас також і кличного відмінка, що становить одну з особливостей української мови».

  В українській мові кличний відмінок утворюють усі іменники першої, другої та третьої відмін в однині. У множині кличний відмінок дорівнює називному відмінкові. Рідше утворюється кличний відмінок від іменників третьої відміни, бо це переважно назви предметів, до яких ніхто не звертається, хоч і тут існує ця форма із закінченням -е: юносте, смерте, ноче.

Форми кличного відмінка дуже давні: вони засвідчені в народній творчості, у творах нашого письменства. Таку форму мають імена: Петре, Іване, Васильку, Галю, Зоню, Марусю, Оксано; назви людей: батьку, брате, доню, сину, сусідко, пане, козаче, панове-козацтво; назви тварин: вовчику, коню, лисичко, зозуленько, півнику, котику-мурчику; назви явищ природи, предметів, які персоніфікуються, тобто до них можна «звертатися»: темний гаю, тихенький Дунаю, земле рідна, краю дорогий, зоре вечірняя, Дніпре широкий. Обов’язковою є форма кличного відмінка при звертанні на ім’я та по батькові: Іване Михайловичу, Оксано Данилівно, хоч, зауважимо, що чимало українців не визнає звертання на ім’я та по батькові.

    Наприклад, неприродним для української мови вважала його Леся Українка. Українська мова впродовж багатовікового життя витворила великий арсенал мовних засобів для звертань, здатних задовольняти найвибагливіші естетичні смаки.

    Вивчімо ці комунікативні формули та активізуймо їх!

При іменнику у формі кличного відмінка можуть бути прикметники, займенники, вигуки, непоширені і поширені прикладки. Згадаймо рядки Шевченкових творів:

Прилітай же, мій соколе,

Мій голубе сизий!

О думи мої! О славо злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучуся...

А ти, моя Україно, безталанна вдово,

Я до тебе літатиму з хмари на розмову.

Чи спиш, чи чуєш, брате Луже?

Хортице-сестро...

Лети ж, моя думо, моя люба муко!

Петрусю! Друже мій єдиний!

Моє ти серце!

    Форма кличного відмінка, яку використовують, звертаючись до когось, посилює стилістичні функції звертань, надає їм української національної специфіки і колоритності.

    У побутовому мовленні багатьох українців кличний відмінок зникає. Часто чуємо: «Мама, скажи», «Василь, підійди», «Славік, подай», «Люда, напиши» та ін. Форма кличного відмінка - дуже органічна для граматичної системи української мови, тому звертаймося грамотно: дорогий друже, сестро, пане директоре, пане полковнику, шановний ювіляре, Наталю, Іване Івановичу, Оксано Тарасівно, добродію, добродійко...

-         Це треба знати!

Кличний відмінок утворюється найчастіше від іменників чоловічого та жіночого роду-назв осіб. Це стилістично нейтральні форми, властиві всім стилям, серед яких найменше-науковому.

Кличний відмінок іменників-назв тварин, птахів, риб тощо характерний переважно для розмовного мовлення.

Кличний відмінок іменників-назв неістот уживають переважно у творах художньої літератури, зокрема в поезії, фольклорі.

IV.Систематизація та вдосконалення знань, умінь та навичок з теми.

1.Вправа з ключем

-Поставте іменники у форму кличного відмінка. З перших букв іменників на -е (-є) має вийти назва першого прозового твору нової української літератури.

Бабуся, син, мрія, місяць, Олексій, учень, гість, Анастасія, радість, учитель, велетень, Устим, Віталій, читач, солдат, знавець, Микола, Ярослав, край, дідусь.

Я –коректор

2.Вправа.Прочитайте. Визначте стилістичну роль форм кличного відмінка. Для якого стилю мовлення характерне його використання?

3.Вправа.Перепишіть, записавши в кличному відмінку іменники, що в дужках.

4. Вправа Виділіть закінчення, розставте розділові знаки.

1. Слухай (світ) слово щире сіячів і будівничих: їхня праця їхня віра осява нові сторіччя (М. Нагнибіда). 2. Коли б я знав що розлучусь з тобою о (край) мій о (земленька) свята (Олександр Олесь). 3. Повій (вітер) на Вкраїну де покинув я дівчину (С. Руданський). 4. О (Україна) о (рідна ненька) тобі вірненько присягнем! (З нар. пісні). 5. Гей ти (дівка-бранка Маруся попівна Богуславка)! (З нар. думи). 6. О милий (Бог) України! Не дай пропасти на чужині в неволі вольним козакам! (Т. Шевченко). 7. До тебе моя (річечка) ще вернеться весна а молодість не вернеться не вернеться вона (Л. Глібов). 8. (Україна Мама) люба! Чи не те з тобою сталось? Чи синів твоїх багато на степах твоїх зосталось? (М. Вороний).

5.Робота з підручником

За підручником опрацюйте тему «Творення і правопис імен по батькові». Сформулюйте основні правила.

6.Творче моделювання

Від поданих імен утворіть і запишіть чоловічі та жіночі імена по батькові. Виділіть суфікси.

Адріан, Амвросій, Богдан, Вадим, Василь, Владилен, Георгій, Гордій, Дмитро, Зіновій, Ілля, Лев, Назар, Оксентій, Самійло, Сильвестр, Терентій, Феодосій, Юліан, Ян.

7.Розподільна робота

  Від поданих імен утворіть жіночі імена по батькові й запишіть їх до відповідної колонки таблиці. Обґрунтуйте свій вибір.

-івн-

-ївн-

 

 

Анатолій, Аркадій, Валерій, Вілен, Віль, Гаврило, Геннадій, Гліб, Данило, Дем’ян, Еміль, Захар, Ігор, Кирило, Клавдій, Корній, Леонід, Любомир, Марат, Мар’ян, Омелян, Семен, Силантій, Устим, Флавій, Харитон, Юрій.

8.Дослідження-характеристика

  • Дослідіть, у яких іменах при творенні від них імен по батькові відбувається чергування і з о. Випишіть ці імена й утворіть від них чоловічі та жіночі імена по батькові.
  • Поясніть умови чергування голосних.

Антін, Федір, Гліб, Дарій, Дорофій, Ізмаїл, Леонід, Нестір, Ничипір, Олефір, Сидір, Тихін, Фотій, Юрій.

9.Поставте іменники, що в дужках, у форму кличного відмінка. Виділіть закінчення. Розставте пропущені розділові знаки.

1.А душа сія, як дивлюсь на тебе я (ластівка) моя! (В.Сосюра.)

2.злітай (птиця)у чисте небо! (Г.Гордасевич.)

3.Забирайся геть (сорока), бо від тебе лиш морока.

4.Скажи(зозуля)скільки мені років ще жити?

(Є.Гуцало).

5.(Бог) правий допоможи із випробувань вийти з честю. (Р.Барадулін.)

6.Радій (юнак) у твоїй молодості нехай серце твоє зазнає щастя за днів твого юнацтва. (Із Біблії).

V. Закріплення, систематизація та узагальнення і повідомлення домашнього завдання.

1.Дослідження-відновлення на основі тексту

-Виразно прочитайте текст, розкриваючи дужки: поставте іменники в потрібній формі числа й відмінка.

-Визначте відмінки, у яких ужито іменники.

-Поясніть правопис їхніх закінчень.

Заключне і вічне привітання сонцю

     Сонце, наш світосяйний (князь), ми всі –  (син) і (донька) Твої, благословляємо Тебе. Ти наш Батько і наша Мати. Усім нам – мудрим і (дурень), маєтним і злим, найбагатшим і (злидар), (діти), і старим, кожній (травинка) і (комашка) ти даєш своє милостиве благословення. За Коловоротами (планета) навколо Тебе ми рахуємо літа свої, літа (батьки) і (діти) своїх, час (цивілізація) і час, коли наближається наше життя або смерть. Без Тебе і Твоєї (любов) ми не проживемо й (день). Без Твого (світло) і (тепло) загине наша планета, помремо і ми. З (радість) вітаємо час Твоїх перших (промінь) в (очі) наших, безмежно сумуємо за Тобою, коли ти покидаєш нас і настає ніч. Хай продовжаться (рік) Твої на (вік) вічні. Ми віримо, що Ти завжди зігріватимеш (проміння) своїм (тіло) і (душа) наші, підтримаєш у скрутну (хвилина), розділиш нашу радість у (щастя). Дай нам мудрість і (сила), просвіти наші розум і (душа). Будь справедливим до всіх нас (За С. і А. Руденками).

Творче конструювання (робота в парах)

    Виконайте за варіантами творче завдання. Обговоріть результати його виконання в парах, презентуйте кращий зразок у групі.

1. Напишіть привітання близькій людині.

2. Висловіть співчуття близькій людині.

2. Виконайте домашнє завдання. Введення форми кличного відмінка іменників у контекст.

-         Утворити звертання, використовуючи слова ввічливості.

Добрий день, (Ігор, Богдан)

Будьте здорові, (Олег, Назар)

На все добре, (Сергій, Ілля)

Будь ласка, (Настя, Павло)

Спасибі, (Юрій, Михайло)

Вітаю тебе, (Наталя, Ганнуся)

3. Рефлексивно-оцінювальний етап

Технологія «Мікрофон»

-Що викликало труднощі під час роботи на уроці?

-Хто був найактивнішим здобувачем освіти?

-Чия відповідь сподобалась найбільше?Чим?

Продовжте речення:

Мій успіх на уроці – це…

Найбільші труднощі я відчув(ла)…

Рефлексія

Поверніться до своїх очікувань і перемістіть їх у напрямку берега реалізованих сподівань настільки, наскільки вони здійснились. Вітаю Вас з успіхом і дякую за співпрацю!

 Наше життя-це море безмежне, яке то радує нас своїм спокоєм, то часом підкидає на хвилях бурхливого потоку. І ми часто не задумуємось. Що той стрімкий потік життя, який нещадно може викинути на берег, можна вгамувати звичайною толерантністю (терпимістю і повагою до тих, хто не схожий на інших чи на нас самих). Тому хочу подарувати вам квітку толерантності з 12-ма пелюстками. Візьміть її і пам’ятайте, що ця квітка допоможе вам міцно йти по ковзанці життя, робити світ кращим і стати справжніми людьми.

  Ви стоїте на порозі зрілості. Будете самі розв’язувати багато складних проблем, серед яких здебільшого будуть саме моральні проблеми, проблеми взаємин з іншими людьми, товаришами, друзями, а то й недругами. Поет Валентин Моляко закликає вас:

Твори себе. Щодня будуй себе,

І пам’ятай завжди, що ти людина.

  Це непросте завдання, і на шляху до його здійснення треба подолати чимало труднощів. Але це прекрасна можливість виявити свої найкращі риси. Поза всяким сумнівом, у вас уже склалися позитивні риси. Але якщо ви помічаєте в собі погані риси або на них вказують інші, тоді  виправляйте їх. Запам’ятайте слова В.Симоненка:

Помилялись не тільки люди, Помилялись навіть святі.

Згадайте: Ісус від Іуди Мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить, Не варто себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, - Друзів у тебе нема.

Тому хочу побажати, щоб на ваші помилки вказували лише друзі.

-Що дав мені урок для життя?

-З яким настроєм ідемо з уроку?

-Я бажаю Вам щасливого дня.

docx
Додано
30 травня
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку