Розробка уроку "Іменник як частина мови. Рід іменників"

Про матеріал
повторити й поглибити знання про іменник як частину мови, про норми узгодження роду іменників, зміцнити навички визначення роду іменників; поняття про іменники спільного роду; рід незмінюваних іменників іншомовного походження; навчитися утворювати фемінітиви
Перегляд файлу

Тема: Іменник як частина мови. Рід іменників

Мета:

навчальна (формувати компетентності): 

-         предметні: повторити й поглибити знання про іменник як частину мови, про норми узгодження роду іменників, зміцнити навички визначення роду іменників; поняття про іменники спільного роду; рід незмінюваних іменників іншомовного походження; навчитися утворювати фемінітиви

-         ключові: уміння вчитися: організовує власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язує вивчене з теми з практичною діяльністю); 

-         комунікативні: уміння грати різні соціальні ролі в колективі, працювати в групі, презентувати роботу;

-          інформаційні: користується словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми;

-          загальнокультурні: демонструє небайдужість у розгляді питань додержання морфологічних норм, помічає і коректно виправляє морфологічні помилки у власних і чужих усних і письмових текстах

-         розвивальна мета - розвивати творчі здібності та культуру мовлення;

-         виховна мета - виховувати цікавість до своєї професії, любов до рідного слова.

Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок

Обладнання: підручник, роздатковий дидактичний матеріал, тлумачний словник української  мови, комп’ютер, відеоролики.

 

Епіграф: Граматика — це як особиста гігієна. Ви можете не дбати про неї, але не дивуйтесь, якщо люди зроблять про вас відповідні висновки

                                                                      (З порталу «Мова — ДНК нації»).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент ( Привітання, посмішки, розташування за групами)

ІІ. Актуалізація опорних знань студентів.

Відеоролик про Харківський університет Повітряних сил?

Які є факультети ?Що зацікавило?

Мовознавча розвідка

Чим відрізняються між собою слова військовий та воєнний?

Отже, "воєнний" стосується війни. Наприклад, воєнні дії, воєнний стан, воєнна загроза. Натомість прикметник "військовий" стосується війська. Військовим може бути квиток, військова частина, військовий комісаріат, військовий поїзд.

Фронтальна бесіда

- Якою частиною мови є слова  “офіцер”, “курсант” та “літак”?

- Що таке іменник?

(Іменник – це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (ліцеїст, , обов’язок, ).

            - Які вам відомі категорії іменників?

           (Серед іменників виділяються такі групи слів:

            назви істот – назви неістот

            загальні назви – власні назви

            конкретні – абстрактні)

            - Як розрізнити істоти від неістот?

            Назви істот  хто?  викладач, лейтенант

            Назви неістот  що?  озброєння, авіадвигун,вертоліт

             

            а як бути з такими поняттями як покійник, небіжчик або в картах: дама, валет, король або в шахах ферзь, пішка? До істот чи неістот вони відносяться?

             

            - Як відрізнити загальні й власні назви?Навести приклади

            (Загальні іменники позначають предмети в цілому. Власні іменники індивідуально позначають окремі предмети або особи

            власні: Україна, Харків, Тульчин, імена однокласників

            загальні:ракета, випускник

- Пригадайте, що вам відомо про рід іменників. Скільки є родів? Наведіть приклади

(Іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду

Чоловічий: винищувач, відстріл

Жіночий: тактика, полярність

Середній: обладнання, живлення,призначення

Спільний: староста, невдаха

 

- Які виникають труднощі в процесі узгодження роду іменників з іншими частинами мови?

- Із чим це пов’язано? Наведіть приклади

 

 

(бувають слова, які водночас використовуються і в чоловічому і жіночому роді: банкнот-банкнота, птах-птаха, сусід-сусіда, зал-зала)

(у словах іншомовного походження важко визначити їх рід: Капрі, таксі, сулгуні , шимпанзе, івасі )

 

IIІ. Повідомлення теми та мети уроку

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Іменник. Рід Іменників».

        Запишіть сьогоднішнє число, класна робота, тема.

         

IV. Засвоєння нового матеріалу в процесі виконання практичних завдань.

 

  1. Подивіться, будь ласка, на бейджики один одного, на яких зазначено ваші імена. Назвіть імена, які можуть бути і в чоловічому, і в жіночому роді

 

Отже, висновок: деякі імена можуть бути як чоловічими, так і жіночими, треба звертатись до контексту

 

  1. Спостереження над мовним матеріалом (написати на дошці)

Цього року в саду гарно вродила абрикоса.

У супермаркеті сьогодні знижки на абрикос.

Майстер полагодив піаніно, бо западала клавіша.

У піаніно по черзі йде чорний клавіш і білий клавіш.

Актова зала училища була переповнена.

Обладнання для зварників розмістили у великому залі.

Що це? Невже у якомусь варіанті неправильно? На це питання нам відповість Олександр Авраменко

     Відеоролик про використання «зал-зала» з О. Авраменком

 

  1. Завдання.  Як майбутні військові , ви повинні володіти своєю професійною лексикою, знати значення основних понять, вміти визначати рід, аби правильно узгоджувати слова з іншими частинами мови

Тому пропоную завдання. Використовуючи інтернет, знайти словник професійної лексики для військових і виконати наступне завдання:

 

1 група: Дібрати визначення до наступних понять

Бойова підготовка (англ. – operational training, ААР-06) – цілеспрямований та організований процес навчання військовослужбовців військових частин і підрозділів, а також злагодження органів управління (штабів) тактичного рівня, військових частин (підрозділів) з метою досягнення їх готовності до виконання завдань за призначенням як у мирний час, так і в особливий період.

 

Військова частина – організаційно самостійна бойова (управлінська, забезпечуюча) і адміністративно-господарська одиниця у ЗС України, що створюється відповідними спільними наказами або директивами Міністра оборони України та Головнокомандувача ЗС України в установленому порядку та утримується на окремому штаті (штатному розписі)

 

Логістика (англ. – logistics, ААР-06) – наука і практика з планування та реалізації процесів з розгортання на місцевості, переміщення військ (сил) та забезпечення їх необхідним ОВТ і матеріально-технічними засобами.

 

Мобілізація – комплекс заходів, що здійснюються з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а ЗС України, інших складових сил оборони, оперативно-рятувальної служби цивільного захисту – на організацію і штати воєнного часу.

 

Штат – відомчий нормативний документ, що визначає склад органу військового управління, військової частини, військового навчального закладу, установи та організації, організаційну структуру, чисельність особового складу і кількість основного озброєння та військової техніки, для обслуговування яких потрібні штатні обслуги (екіпажі) особового складу.

 

2 група: За визначеннями знайти назву поняття:

 

…географічна територія, за яку відповідає командувач географічного командування (Театр)

 

….сили, матеріальні засоби та інші активи, визначені або розміщені в інтересах командира об’єднаного або спеціального командування. (Ресурси)

 

        повноваження, яке командир здійснює законно щодо підлеглих на підставі звання чи посади; наказ командира – воля командира, виражена з метою здійснення певної дії; підрозділ або підрозділи, організація або територія під командуванням однієї особи. (Командування)

 

       ….спроможність військ виконувати бойові завдання для досягнення мети операції (місії)(Готовність)

 

     ….. чітко визначені дії або діяльність, призначені для окремої посадової особи чи організації, які повинні бути виконані у рамках відповідних повноважень. (Завдання)

 

Перевірка викладачем виконаної групової роботи. Під час перевірки - визначення роду іменників професійної лексики капітанами команд, узгодження їх з іншими частинами мови.

 

  1.               Виконайте завдання. Пригадайте, які іменники відносяться до спільного роду (група, яка першою дає відповідь, отримує бал)

 Доберіть до кожного словосполучен­ня іменники спільного роду, які б відповідали його змісту.

1) Дитина, що втратила батьків.

2) Людина, яка хитрістю й спритністю прокладає собі всюди шлях.

3) Вередлива людина.

4) Людина, якій не щастить, часто нічого не вда­ється.

5) Той, хто заводить, починає бійку, любить битися.

6) Людина, яка постійно живе в горі, біді.

7) Людина, яка є ведучою на весіллі, вечері, бен­кеті.

 

Відповідь.

1. Сирота.

2. Пронира (проноза).

3. Вереда.

4. Невдаха.

5. Забіяка.

6. Бідолаха.

7. Тамада.

 

-         А чи можна якось змінити рід, наприклад, у професіях? Що,  якщо треба вказати назву професії чи посади, яку обіймає жінка? 

 

Робота з підручником с. 145 Параграф 38 читання вголос правил в таблиці

Отже, пілот - пілотка; парашутист  чи парашутистка? Це називається фемінітиви. Чи від усіх іменників можна утворити іменники жіночого роду? Відповідь на це питання нам допоможе знайти О.Авраменко.

 

    Відеоролик О.Авраменко «Використання фемінітивів» https://www.youtube.com/watch?v=A79douBDyaU

 

  1.  Творчий диктант (учень до дошки)

Утворити від поданих назв професій фемінітиви

Інструктор (інструкторка), спеціаліст (спеціалістка) лікар (лікарка), продавець (продавчиня), професор (професорка), пілот, волонтер (волонтерка), курсант (курсантка) , завідувач (завідувачка), менеджер, начальник (начальниця),дипломат (дипломатка), редактор (редакторка), столяр, президент (президентка), нотаріус

 

Але чи завжди так легко визначити рід іменників?А як визначити рід у невідмінюваних іменників іншомовного походження?

 

 

  1. Робота з підручником с. 143.  Параграф 38. Вправа 342(усно)  Розгляньте таблицю з прикладами й спробуйте відтворити правила визначення роду невідмінюваних іменників іншомовного походження

 

Відеоролик О.Авраменка «Маленький поні» https://www.youtube.com/watch?v=DFHBLf5caJs

Роздатковий матеріал:

Чоловічий рід

Жіночий рід

Аерозоль

біль

бридж (гра)

висип, насип, розсип

дріб (десятковий, барабанний)

дриль (інструмент)

кір

накип

нежить

перекис

поступ

пропис

полин

продаж

Псалтир

рояль

рукопис

Сибір

собака

степ;

степінь і ступінь

толь (покрівельний матеріал із товстого картону)

тюль

туш (муз. п’єса; ненавмисне торкання в більярді)

фенхель (рослина)

шампунь

ярмарок

бандероль

бешамель (соус, приправа)

бязь (тканина)

ваніль

верф (сукупність споруд на березі водойми, де будують і ремонтують судна)

гуаш

жирандоль (свічник)

жовч

заполоч (нитки для вишивання)

каніфоль (смола, добута з хвойних дерев)

Керч

консоль (виступ)

мігрень

нехворощ (різновид полину)

папороть

путь

ретуш (виправлення, підмальовування картин, фотознімків; обробка каменя сколюванням)

розкіш

скрижаль

суміш

туш (фарба)

фланель (тканина)

шагрень (шкіра, папір)

фальш (брехня)

фланель (тканина)

 

7.Розподільний диктант. Запишіть подані слова, додавши до кожного прикметник-означення,:1-група- іменники чоловічого роду;

 2група- іменники жіночого роду.

Шампунь, ярмарок, бандероль, папороть, ваніль, фланель, рукопис, путь, Сибір, степінь, ступінь, аерозоль, розкіш, рояль, суміш, жовч, гуаш, тюль, міль.

8.Виконайте завдання.

Я — редактор. Прочитайте. Укажіть допущені помилки, відредагуйте речення.

1.Прозора тюль на вікнах додасть кімнаті особливого затишку, а обтягнуті бязем меблі створять враження розкошу. 2. Тюлева гардина вбереже від проникнення бруду та пилі з вулиці. 3. З вікна можна полюбуватися прямим і рівним магістралем. 4. Поява червоної сипі на шкірі та надоїдлива нежить є признаками корі. Хвороба може викликати головну біль, іноді навіть втрату свідомості.

 

 

Слово викладача.

 Як бачимо,  визначення роду незмінюваного іменника  є цілою проблемою. Розберімося з тим, які правила для цього існують.

 

Пояснення викладача

Запам’ятайте 5 правил, як визначити рід незмінюваних іменників.

Правило 1 – надзвичайно очевидне.

Якщо слово вживається на позначення особи чоловічої статі (маестро, месьє), воно, відповідно, є іменником чоловічого роду.

 

 

Якщо означає особу жіночої статі – жіночого (фрау, мадемуазель).

 

 

 

 

 

 

Правило 2 – тварини.

Назви тварин є іменниками чоловічого роду (шимпанзе, кенгуру, колібрі).

Але якщо контекст указує, що йдеться про самку, то слова, які узгоджуються з невідмінюваними назвами тварин, уживаються у формі жіночого роду.

Правило 3 – неістоти.

Назви неістот – іменники середнього роду (таксі, кашпо, кашне, бюро).

 

Правило 4 – географічні назви.

Рід географічних назв визначається за загальною назвою. Наприклад, нам треба визначити рід слова Тбілісі. Ми знаємо, що Тбілісі – це місто. Відповідно, це слово – середнього роду.

Правило 5 – винятки з правила.

Рід деяких слів просто треба запам’ятати. Таке запам’ятовування полегшується через слово-пояснення. Це такі слова:

-         чоловічого роду: торнадо (вітер), сулугуні (сир), барбекю (шашлик), каберне (виноград), кантрі (стиль);

 

 

 

 

 

 

Рід абревіатур визначається за родом стрижневого слова. Наприклад, ООН (Організація Об’єднаних Націй) – ж.р.; НБУ (Національний банк України) – ч.р.

Граматична форма деяких абревіатур впливає на рід. Якщо абревіатура закінчується на приголосний, то ч.р.: ЖЕК, ВАК, ВАТ, ЗАТ,Мін’юст, Мінфін, МОЗ, МОН. Якщо абревіатура закінчується на –о, то с.р.: НАТО,ЮНЕСКО,РНБО,СІЗО.

 

Бесіда:

  • Які ж іменники належать до незмінюваних? (іншомовного походження)
  • До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот? (середнього)
  • Назви людей?
  • Назви тварин і птахів?(чоловічого)
  • Як визначається рід невідмінюваних власних назв? (за загальною назвою)
  • Які особливості визначення роду абревіатур? (за стрижневим словом)

 

9.Робота в групах. Виконайте завдання. Доберіть до іменників, зображених на малюнках, прикметники або дієслова у формі минулого часу. Утворені речення запишіть.

 

 

 

Перевірка роботи в групах

V. Підсумки уроку.

  • Що сподобалось на уроці?
  • Що нового дізнались?
  • Якими вміннями й навичками оволоділи?

 

VІ. Оцінювання знань, коментування оцінок.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Підручник:О.Заболотний .- Українська мова. 10 клас,- К:2018р.

 

Параграф 38- опрацювати правила. Достатній рівень :виконати вправу 343,344 Високий рівень: виконати завдання: Скласти 5 речень на правила визначення роду невідмінюваних іменників іншомовного походження ( по 1 реченню на кожне правило)

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
6 червня
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку