Урок-квест з теми: «Прикметник. Прислівник»

Про матеріал
Урок-квест узагальнення та систематизації знань учнів про прикметник та прислівник, їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, застосування теоретичних знань на практиці.
Перегляд файлу

Урок-квест

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми: «Прикметник. Прислівник»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник та прислівник, їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; учити застосовувати теоретичні знання на практиці; спонукати учнів до творчого підходу під час роботи на уроці; сприяти вихованню патріотизму , поваги до звичаїв та традицій рідного народу

Обладнання : роздруковані підказки, м’яч, картки із завданнями для роботи в групах

Хід уроку

І. Мотивація навчання учнів

Бесіда

     Чи знаєте ви, що таке квест?

Лексична робота .

Пояснення значення слова «квест» (означає пошук предметів, пригод або подорож до певної мети через подолання перешкод)

     Знайдіть українські відповідники до цього слова (пошук, пересування)

     У яких ситуаціях ви чули це слово?

     Яке за походженням це слово?

     У якому словнику ми можемо знайти пояснення значення цього слова?

     Чи доводилося вам брати участь у квесті?

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

Сьогодні на уроці ви маєте можливість стати учасниками справжнього мовного квесту. Тема його пов’язана з систематизацією знань про прикметник та прислівник.  Наша мета – знайти скарб.  Яким він буде, ми дізнаємося в кінці уроку. А робити ми це будемо з допомогою підказок, які є обов’язковими умовами цього пошуку.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

Викладач може зашифрувати в загадці місце знаходження підказки, попередньо розклавши їх (наприклад, перша підказка знаходиться у заступника директора з виховної роботи, друга – у методиста, третя – у викладача хімії, четверта – у бібліотекаря і т.д.)

 Перша підказка. В українській мові їх  дев’ять . Шість з них мають лексичне значення, відповідають на питання, мають граматичні ознаки та синтаксичну роль. (відповідь: частини мови). Пригадаймо їх.

                                      

І. Гра «Ти мені , я тобі»

Можна використовувати м’яч. Учитель говорить слово і кидає м’яч, а учень називає частину мови. Далі гра продовжується між учнями.

 

Друга підказка. Назвіть незмінну частину мови, яка виражає ознаку дії, стану, ознаку іншої ознаки. (прислівник)

ІІ. Гра «Спільнокореневі прислівники»

Утворити спільнокореневі прислівники до поданих слів за допомогою префіксів й суфіксів, які подані.

  1. Третій (в, є) – втретє
  2. Український (по, и) – по-українськи
  3. Перший (в, е) – вперше
  4. Справжній (по, ому) – по справжньому
  5. Тихенько (по, у) – потихеньку
  6. Німецький (по, ому) – по німецькому
  7. Козацький (по, и) – по козацьки
  8. Чистий (на, о) – начисто
  9. Молодий (за, у) -  замолоду
  10. Гарячий (з, у) – згарячу
  11. Наш (по, ому) – по нашому
  12. Твій (по, єму)  - по твоєму

 

Третя підказка. Назвіть частину мови, що виражає ознаку предмета (прикметник)

ІІІ. Гра «Утвори прислівник»

Утворити прислівники, підкреслити Н або НН у словах.

  1. Впевнений – впевнено
  2. Гуманний – гуманно
  3. Самовідданий – самовіддано
  4. Щоденний – щоденно
  5. Багряний – багряно
  6. Незрівнянний – незрівнянно
  7. Невгамовний – невгамовно
  8. Сумлінний – сумлінно
  9. Темний – темно
  10. Сильний – сильно
  11. Повільний – повільно
  12. Осінній – осінньо

 

 

Четверта підказка. Скажіть по-українськи «боярышник» або «крыжовник». (глід або аґрус)

IV. Гра «Азбука морзе»

Розшифрувати і записати переплутані прислівники.

  1. учраворп (праворуч)
  2. вобайдли (дбайдливо)
  3. седь (десь)
  4. нюсіно (осінню)
  5. кійноспо (спокійно)
  6. спованедіно (несподівано)
  7. втозазя (завзято)
  8. койсті (стійко)
  9. котху (хутко)
  10. оптовра (раптово)
  11. хоти (тихо)
  12. рваз (враз)

 

П’ята підказка. Які прикметники виражають ознаку предмета за його відношення до інших предметів, дій, обставин? (відносні)

 

V. Гра «Словотворення»

Утворити від поданих словосполучень складні прикметники.

  1. 135 кілометрів – стотридцятип’ятикілометровий
  2. Русе волосся – русоволосий
  3. Математика і фізика – фізико-математичний
  4. Ремонт вагонів – вагоноремонтний
  5. Жовтий і гарячий – жовто-гарячий
  6. Знавець мови – мовознавчий
  7. Народна поезія – народнопоетичний
  8. Культура і мистецтво – культуромистецький
  9. Електрика і зварювання – електрозварювальний
  10. Складне і підрядне речення – складнопідрядне речення
  11. Високо і авторитет – високоавторитетний
  12. Чотири і елемент – чотириелементний 

 

Шоста підказка. Які прикметники виражають такі ознаки предмета, що можуть виявлятися більшою або меншою мірою? (якісні)

 

VI. Гра «Вилови помилку»

Виправи орфоргафічні помилки у словах і запишіть їх правильно.

  1. Придобрий – предобрий
  2. Проізний – проїзний
  3. Жовто-гарячий – жовтогарячий
  4. Св’ященний – священний
  5. Духм’яний – духмяний
  6. Жовтогорячий – жовтогарячий
  7. Габоритний – габаритний
  8. Спросоня – спросоння
  9. Попідвіконю – попідвіконню
  10. Попідтиню – попідтинню
  11. Зраня – зрання
  12. Най добріший – найдобріший

 

Сьома підказка. Які прикметники вказують на належність предмета за його відношення до інших предметів, дій, обставин? (відносні)

 

VII. Гра «Постав наголос»

Поставити наголос у словах.

Морозостійкий, грошей, подруга, фольга, приятель, вірші, підлітковий, чорнослив, правопис, фартух, індустрія, пізнання, контрактовий, фаховий, текстовий, терези, металургія, валовий.

 

Восьма підказка. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (частини мови)

 

VIII. «Склади казку»

Домашнім завданням було скласти казку про прикметник і прислівник.

Казка про Прикметник

Одного разу, коли пан Іменник гордовито і поважно запевняв усіх жителів Морфології, що він приносить найбільше користі матері Мові, його перебив пан Прикметник:
     -   Гов, сусіде! Я теж, як і ти, змінююся за числами і відмінками. А ще й за родами. І, здається, без моєї ознаки ти не був би таким гарним і зрозумілим. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: «Надійшла весна». Воно просте і бідне, а запроси мене і почуєш: «Надійшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна!» Правда ж красиво?
Візьми втямки і те, що я вказую і на приналежність певній особі. А у реченні найчастіше виступаю означенням, рідше – присудком.
        Отже, я теж потрібний нашій матері Мові, не менш ніж ти.
     -  А й справді, - погодився Іменник, - не  варто нам сваритися.   
         І стали Іменник із Прикметником жити в дружбі і злагоді Жив на світі іменник. Він був дуже гарний, допомагав людям називати речі своїми іменами. Усі любили іменник та поважали його за цю службу, але іноді він почував себе в реченнях дуже самотньо. Частіше всього сумував іменник тоді, коли ним користувалися маленькі діти, що не знали ще досить слів, аби складати великі речення. Тоді він кликав на допомогу свого друга — прикметника. Коли прикметник приходив, то речення ураз ставало цікавішим та гарнішим. Іграшки ставали не просто іграшками, а цікавими. Дівчатка не просто дівчатками, а красивими. Вони допомагають одне одному постійно.

 

Казка про Прислівник

В одній казковій країні Морфології жили-були собі маленькі чоловічки. Вони увесь час важко працювали, щоб зробити свою країну багатшою, а мовлення людей – милозвучнішим. Особливо наполегливими були три брати: Іменник, Прикметник та Дієслово.

Зранку й до пізньої ночі вони будували словосполучення та речення і додому поверталися зовсім знесиленими. Кожен з них мав своє дуже важливе завдання і ніхто інший не міг його виконати. Брати тяжко працювали ще й задля кращого майбутнього свого найменшого братика – Прислівника. Він це знав і мріяв якнайшвидше вирости, щоб допомагати братам.

Минали роки і Прислівник став вже дорослим чоловічком. І от одного дня вирішив він піти на роботу разом із найстаршим братом Іменником. Увесь день вони тяжко працювали. І так підходив Прислівник, і сяк, та все якесь безглуздя виходило. Насилу дотерпіли обоє до кінця дня і зрозуміли, що, хоча і люблять один одного, але в роботі це не допоможе. Нічого не вийде з цієї співпраці.

Другого дня Прислівник вирішив спробувати піти на роботу до середнього брата – Прикметника. Важко працювали вони із братом увесь день, але щось не дуже виходило. То Прислівник не там стане, то результат не такий, як очікували. І хоча іноді щось виходило і удача посміхалася братам, але більша частина виконаної роботи – це був лише дарма витрачений час.

Увечері, залишившись на самоті, Прислівник розмірковував про спроби співпраці з братами і про те, що нічого не вийшло. Сів він у садку і похнюплено став мізкувати, що ж йому робити далі. Може, вся справа у ньому і він зовсім ні на що не годиться? Так сумуючи, він навіть не помітив, як до нього підійшов брат Дієслово. Розуміючи тугу брата, Дієслово запевнив, що йому не треба так журитися, адже не кожен відразу знаходить своє місце у житті. Треба увесь час шукати себе і тоді все вийде. Дієслово запропонував Прислівникові наступного дня піти працювати з ним. Так і зробили. Вся робота, яку виконували разом два брати, була дуже вдалою. Із тих пір працюють два брати разом і допомагають один одному у всьому.

Слово вчителя

Закінчується наш квест. Ми разом знайшли скарб . Як ви вважаєте, що це? (версії учнів)

(можна підготувати скриньку або книжку, з якої дістати аркуш зі словами «Справжній скарб – це знання»)

Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? Обґрунтуйте свою думку.

 

ІV. Підсумок уроку

 

У додаток до знайденого скарбу деякі учні отримують оцінки.

 

V. Домашнє завдання: скласти тестові завдання з теми «Прикметник, прислівник» або написати твір-мініатюру на тему: «Справжній скарб – це знання».

 

 

 

 

 

 

Гра «Спільнокореневі прислівники»

Утворити спільнокореневі прислівники до поданих слів за допомогою префіксів й суфіксів, які подані.

1. Третій (в, є) –

2. Український (по, и) –

3. Перший (в, е) – вперше

4. Справжній (по, ому) –

5. Тихенько (по, у) –

6. Німецький (по, ому) –

7. Козацький (по, и) –

8. Чистий (на, о) –

9. Молодий (за, у) -

10. Гарячий (з, у) –

11. Наш (по, ому) –

12. Твій (по, єму)  -

 

Гра «Утвори прислівник»

Утворити прислівники, підкреслити Н або НН у словах.

1. Впевнений –

2. Гуманний –

3. Самовідданий –

4. Щоденний –

5. Багряний –

6. Незрівнянний –

7. Невгамовний –

8. Сумлінний –

9. Темний –

10. Сильний –

11. Повільний –

12. Осінній –

 

 

Гра «Азбука морзе»

Розшифрувати і записати переплутані прислівники.

1. учраворп

2. вобайдли

3. седь

4. нюсіно

5. кійноспо

6. спованедіно

7. втозазя

8. койсті

9. котху

10. оптовра

11. хоти

12. рваз

 

 

Гра «Словотворення»

Утворити від поданих словосполучень складні прикметники.

1. 135 кілометрів –

2. Русе волосся –

3. Математика і фізика –

4. Ремонт вагонів –

5. Жовтий і гарячий –

6. Знавець мови –

7. Народна поезія –

8. Культура і мистецтво –

9. Електрика і зварювання –

10. Складне і підрядне речення –

11. Високо і авторитет –

12. Чотири і елемент –  

 

 

Гра «Вилови помилку»

Виправи орфоргафічні помилки у словах і запишіть їх правильно.

1. Придобрий –

2. Проізний –

3. Жовто-гарячий –

4. Св’ященний –

5. Духм’яний –

6. Жовтогорячий –

7. Габоритний –

8. Спросоня –

9. Попідвіконю –

10. Попідтиню –

11. Зраня – 

12. Най добріший –

 

 

 

 

Гра «Постав наголос»

Поставити наголос у словах.

Морозостійкий, грошей, подруга, фольга, приятель, вірші, підлітковий, чорнослив, правопис, фартух, індустрія, пізнання, контрактовий, фаховий, текстовий, терези, металургія, валовий.

 

Казка про Прикметник

Одного разу, коли пан Іменник гордовито і поважно запевняв усіх жителів Морфології, що він приносить найбільше користі матері Мові, його перебив пан Прикметник:
     -   Гов, сусіде! Я теж, як і ти, змінююся за числами і відмінками. А ще й за родами. І, здається, без моєї ознаки ти не був би таким гарним і зрозумілим. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: «Надійшла весна». Воно просте і бідне, а запроси мене і почуєш: «Надійшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна!» Правда ж красиво?
Візьми втямки і те, що я вказую і на приналежність певній особі. А у реченні найчастіше виступаю означенням, рідше – присудком.
        Отже, я теж потрібний нашій матері Мові, не менш ніж ти.
     -  А й справді, - погодився Іменник, - не  варто нам сваритися.   
         І стали Іменник із Прикметником жити в дружбі і злагоді Жив на світі іменник. Він був дуже гарний, допомагав людям називати речі своїми іменами. Усі любили іменник та поважали його за цю службу, але іноді він почував себе в реченнях дуже самотньо. Частіше всього сумував іменник тоді, коли ним користувалися маленькі діти, що не знали ще досить слів, аби складати великі речення. Тоді він кликав на допомогу свого друга — прикметника. Коли прикметник приходив, то речення ураз ставало цікавішим та гарнішим. Іграшки ставали не просто іграшками, а цікавими. Дівчатка не просто дівчатками, а красивими. Вони допомагають одне одному постійно.

 

Казка про Прислівник

В одній казковій країні Морфології жили-були собі маленькі чоловічки. Вони увесь час важко працювали, щоб зробити свою країну багатшою, а мовлення людей – милозвучнішим. Особливо наполегливими були три брати: Іменник, Прикметник та Дієслово.

Зранку й до пізньої ночі вони будували словосполучення та речення і додому поверталися зовсім знесиленими. Кожен з них мав своє дуже важливе завдання і ніхто інший не міг його виконати. Брати тяжко працювали ще й задля кращого майбутнього свого найменшого братика – Прислівника. Він це знав і мріяв якнайшвидше вирости, щоб допомагати братам.

Минали роки і Прислівник став вже дорослим чоловічком. І от одного дня вирішив він піти на роботу разом із найстаршим братом Іменником. Увесь день вони тяжко працювали. І так підходив Прислівник, і сяк, та все якесь безглуздя виходило. Насилу дотерпіли обоє до кінця дня і зрозуміли, що, хоча і люблять один одного, але в роботі це не допоможе. Нічого не вийде з цієї співпраці.

Другого дня Прислівник вирішив спробувати піти на роботу до середнього брата – Прикметника. Важко працювали вони із братом увесь день, але щось не дуже виходило. То Прислівник не там стане, то результат не такий, як очікували. І хоча іноді щось виходило і удача посміхалася братам, але більша частина виконаної роботи – це був лише дарма витрачений час.

Увечері, залишившись на самоті, Прислівник розмірковував про спроби співпраці з братами і про те, що нічого не вийшло. Сів він у садку і похнюплено став мізкувати, що ж йому робити далі. Може, вся справа у ньому і він зовсім ні на що не годиться? Так сумуючи, він навіть не помітив, як до нього підійшов брат Дієслово. Розуміючи тугу брата, Дієслово запевнив, що йому не треба так журитися, адже не кожен відразу знаходить своє місце у житті. Треба увесь час шукати себе і тоді все вийде. Дієслово запропонував Прислівникові наступного дня піти працювати з ним. Так і зробили. Вся робота, яку виконували разом два брати, була дуже вдалою. Із тих пір працюють два брати разом і допомагають один одному у всьому.