Посібник призначений для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури та стане корисним як для учнів старшої ланки, так і вчителів української літератури.
Острозький навчально-виховний комплекс
«Школа І-ІІІ ступенів-гімназія»
ШИЛЮК В.К.
ЗОРОВИЙ ОБРАЗ
У ДУМКАХ
(ЗНО крізь призму ілюстрацій)
Острог – 2017
ББК 85.37я73
Ш 55
Шилюк В.К. Зоровий образ у думках (ЗНО крізь призму ілюстрацій) – Острог, 2017. – 103 с.
Проведення зовнішнього оцінювання є важливою подією в суспільно-політичному житті української держави. При підготовці до ЗНО з української літератури потрібно пригадати великий об’єм інформації: вивчений матеріал з української літератури з 6 по 11 класи: письменників та їх псевдоніми, назви творів, їх зміст і жанри; героїв та їх портрети, літературні процеси, художні засоби….
Це спонукало мене до створення даного методичного посібника. Щоб учням легше було орієнтуватися у програмових творах, мною підібрано ілюстрації, які допоможуть школяру дати характеристику твору. Матеріали посібника не лише відтворюють зміст твору, а й асоціюють його із сьогоденням. Крім того у виданні наведено опорні схеми, які допоможуть пригадати та засвоїти зміст навчального матеріалу, а також швидко повторити прочитане перед ЗНО, економлячи свій час.
До посібника додається диск з презентацією тестових завдань на основі зібраних матеріалів.
Посібник призначений для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури та стане корисним як для учнів старшої ланки, так і вчителів української літератури.
Рецензент: Франчук С.В., заступник директора з навчальної роботи Острозького навчально-виховного комплексу «Школа І-ІІІ ступенів-гімназія».
Схвалено радою методичного кабінету Острозького
навчально-виховного комплексу «Школа І-ІІІ ступенів-гімназія»
(протокол № 3 від 12.01. 2017.р.)
Схвалено науково-методичною радою методичного кабінету відділу освіти виконкому Острозької міської ради
(протокол № 5 від 08.02. 2017р.)
© Шилюк В.К. Зоровий образ у думках (ЗНО крізь призму ілюстрацій), 2017.
Вступне слово
Проведення зовнішнього оцінювання є важливою подією в суспільно-політичному житті української держави. ЗНО – одна з найпоширеніших у світі та ефективних систем оцінювання навчальних досягнень учнів.
Мета зовнішнього незалежного оцінювання: підвищення рівня освіти населення України та забезпечення реалізації конституційних прав громадян на рівний доступ до якісної освіти, здійснення контролю за дотриманням Державного стандарту базової і повної середньої освіти й аналізу стану системи освіти, прогнозування її розвитку [4].
Система зовнішнього незалежного тестування в Україні створювалась поетапно. Ще в 1993-1994 роках апробовано проведення підсумкової атестації випускників шкіл у тестовій формі. В 2001-2008 роках накопичувався досвід щодо підготовки тестових завдань з навчальних предметів, які виносились на зовнішнє незалежне оцінювання. З 2009 року система ЗНО набула чіткої структури і нормативно-правового забезпечення. Воно актуалізувало вирішення цілого ряду проблем, які виникали під час здійснення намірів випускників загальноосвітніх навчальних закладів продовжити навчання у вищій школі [1].
У сучасних умовах запорукою успіху щодо здобування молодою людиною вищої фахової освіти є її власні можливості, її рівень знань, її результати зовнішнього незалежного оцінювання. Випускник загальноосвітньої школи самостійно визначається, з яких навчальних предметів він буде проходити тестування, в якому ВНЗ він може і бажає навчатися, вибирає форму навчання. Ці особливості спонукають випускників шкіл до нової філософії мислення – перехід від сподівання і надії до вдосконалення власної системи навчання, до поглибленого вивчення тих навчальних предметів, з яких мають наміри тестуватися.
Впродовж кількох останніх років відбувається вдосконалення системи зовнішнього незалежного оцінювання. Потрібно відмітити і складність тестів з української літератури, через введення завдань з ілюстраційним матеріалом [5]. Деяким учням важко асоціювати ілюстрацію із твором.
Майже 70% учнів психологічно не готові до складання ЗНО. Дослідження свідчать, що найчастіше зустрічаються відхилення психіки від норми – тривожність і депресія. Очевидною є ситуація, коли учасник вступної кампанії тривалий час перебуває в стані психічного напруження, стресу.
До того ж у стані напруження, стресу одночасно з погіршенням показників роботи аферентних систем відзначається зміна ряду психічних функцій, а саме: типові зміни концентрації уваги (підвищення швидкості огляду матеріалу за значного збільшення помилок); зміна характеристик пам’яті (короткочасне запам’ятовування, оперативний обсяг пам’яті, пошук у довготривалій пам’яті тощо); уповільнення темпу діяльності, короткотривалі зупинки в діяльності; прояв реакції тривоги, незначні емоційні зрушення. Очевидно, що результатом тривалого напруження, стресу є лише часткова реалізація здобутих знань 67% учасників тестування у процесі ЗНО [8].
Таким чином, на уроках української літератури потрібно готувати учнів як інтелектуально, так і психологічно до складання тестування ЗНО.
Як свідчать дослідження, процеси пам'яті у підлітків ще не достатньо сформовані. Однак вони починають виявляти усвідомлений інтерес до способів поліпшення запам'ятовування, збереження і відтворення інформації.
З віком змінюється залежність між пам'яттю і мисленням. Якщо раніше мислення дитини залежало від пам'яті, то у підлітковому віці пам'ять зумовлюється мисленням. Процес запам'ятовування зводиться до мислення, встановлення логічних зв'язків між елементами інформації, яку необхідно запам'ятати, а пригадування полягає у відтворенні матеріалу за цими зв'язками. Для підлітків пригадувати - значить мислити [7].
Тому на уроках української літератури доцільно використовувати такі форми та методи: «асоціативний ряд», «гронування», «вільне письмо», «неперервна шкала думок», «словесне малювання».
«Читати – ще нічого не значить: що читати і як розуміти прочитане – ось у чому суть», - писав К.Ушинський. Щоб бути гарним читачем, треба мати творчу уяву, вміти вживатися в образ героя, співпереживати разом з ним…Учень повинен усвідомлювати себе як читач.
Читачем є той учень, який вміє поставити ціль, спланувати та організувати свою діяльність, відрефлексувати та оцінити її, зробити корекцію [9].
Готуючись до ЗНО, а ще не з одного предмету, учні здобувають велику кількість інформації, яку потрібно запам’ятати, зберегти, пригадати, упізнати. Тому школяр має мати гарно розвинену пам’ять.
Абсолютно все, що ми знаємо, вміємо, є наслідок здатності мозку запам’ятовувати й зберігати в пам’яті образи, думки, пережиті почуття, рухи та їх системи.
Пам’ять зберігає нам знання, а без знань немислимі ні плідна діяльність, ні успішне навчання.
Пам’ять, як і всі інші психічні процеси, має характер діяльності. Чи запам’ятовує людина, чи згадує вона, а чи пригадує що-небудь, відтворює або взнає – завжди вона здійснює певну психічну діяльність.
У дітей шкільного віку особливо яскраво проявляється вплив інтересу на продуктивність запам’ятовування. Відомо, що багато хто з школярів неоднаково запам’ятовує і засвоює різні навчальні предмети. Пояснюються ці факти не різною пам’яттю учня, а різним інтересом до виучуваних предметів. Педагогічна практика показує, що коли вчитель виховує в дітей інтерес до так званих нелюбимих предметів, запам’ятовування та засвоєння цих предметів учнями різко поліпшується.
Можна виділити різні типи пам’яті з огляду на тип збудників, які найрезультативніше використовуються при формуванні досвіду певної людини. Проте хочу зупинитися на кількох з них.
Механічна пам’ять наявна, коли якийсь матеріал запам’ятовуємо внаслідок багаторазового повторювання – зазубрюємо його, не вдаючись у зміст. При відтворенні особа може докладно повторити те, що запам’ятала, але не зможе пояснити його значення або застосувати в нових обставинах. У стресовій ситуації дитина не може відтворити зазубрений матеріал, тому не може виконати тестові завдання ЗНО.
Коли ж при запам’ятовуванні найперше старатися зрозуміти засвоювану інформацію (чи результат спостереження за якимось явищем), з’ясувати всі терміни, встановити смислові зв’язки в тексті, який містить цю інформацію, а лише після цього запам’ятати даний матеріал, то це буде логічна пам’ять. Застосовуючи логічну пам’ять, особа ще при першому знайомстві з матеріалом старається:
Логічна пам’ять дає кращі і довговічніші результати, ніж механічна. За її допомогою можна запам’ятати значно ширший обсяг навіть дуже складного матеріалу та тривалий час його зберігати [3].
При підготовці до ЗНО з української літератури потрібно пригадати великий об’єм інформації: вивчений матеріал з української літератури з 6 по 11 класи: письменників та їх псевдоніми, назви творів (також зміст) і їх жанри; герої та їх портрети, літературні процеси, художні засоби….
З огляду на це, особливої актуальності набуває необхідність створення даного методичного посібника. Щоб учням легше було орієнтуватися у творах, їх авторах, героях, сюжетах були підібрані ілюстрації, які допоможуть запам’ятати зміст твору. Вони не лише відтворюють зміст твору, а й асоціюють його із сьогоденням.
До алгоритму роботи з таким матеріалом входять наступні етапи:
Це допомагає учням пригадати твір, його сюжет не один раз, а кілька. На наступному уроці за цими ж ілюстраціями можна пригадати і твір, і автора, і сюжет.
Тому, так би мовити, основне місце у запам’ятовуванні займають умовно-символічні позначення. Це такого роду «опора», яка відіграє опосередковану роль у запам’ятовуванні та відтворенні.
Сьогодні мережа інтернет переповнена сайтами підготовки до ЗНО. Одні з них націлені на те, щоб «стисло» або «дуже стисло» переказати твір, інші – зосереджують свою увагу на розвитку зорової пам’яті, ще деякі – подають аудіокниги. Це безперечно добре, адже зустрічаються люди, які легше запам’ятовують те, що бачать, інші ж ефективніше й простіше запам’ятають те, що почули. Тому наводжу також опорні схеми з мережі інтернет, які допоможуть пригадати та засвоїти зміст навчального матеріалу, а також швидко повторити прочитане перед ЗНО, економлячи свій час. У використаній літературі подані і посилання на інтернет-ресурси з аудіокнигами, проте вона не замінить власне прочитаного твору.
До посібника додається диск з презентацією тестових завдань на основі зібраних матеріалів.
Гарного перегляду та легкої підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання!
СПИСОК ТВОРІВ
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗНО 2017
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ |
Календарно-обрядові, соціально-побутові і родинно-побутові пісні Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку» Історична пісня «Чи не той то Хміль» Маруся Чурай «Віють вітри» Маруся Чурай «За світ встали козаченьки» «Дума про Марусю Богуславку» Балада «Ой летіла стріла» |
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА |
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги) «Слово про похід Ігорів» Григорій Сковорода «De libertate», «Всякому місту – звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми |
ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХІІІ - ПОЧ.ХХ СТ. |
Іван Котляревський «Енеїда», «Наталка Полтавка» Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся» Тарас Шевченко «Катерина», «Гайдамаки», «Кавказ», «Сон» («У всякого своя доля), «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Заповіт» Пантелеймон Куліш «Чорна рада» Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я» Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля» Іван Франко «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей» |
ЛІТЕРАТУРА XX ст. |
Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків», «Intermezzo» Ольга Кобилянська «Земля» Леся Українка «Contra spem spero!», «Лісова пісня» Микола Вороний «Блакитна Панна» Олександр Олесь «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..» Павло Тичина. «О панно Інно», «Пам'яті тридцяти», «Ви знаєте, як липа шелестить…» Максим Рильський «Молюсь і вірю. Вітер грає…» Микола Зеров "Київ - традиція" Микола Хвильовий. «Я (Романтика)» Юрій Яновський «Дитинство» Володимир Сосюра «Любіть Україну» Валер’ян Підмогильний «Місто» Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом» Микола Куліш «Мина Мазайло» Богдан-Ігор Антонич «Різдво» Олександр Довженко «Україна в огні», «Зачарована Десна» Андрій Малишко «Пісня про рушник» Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти - людина...», «Задивляюсь у твої зіниці...» Олесь Гончар «Залізний острів» Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном» Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..» Іван Драч «Балада про соняшник» Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай» |
ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ |
Іван Багряний «Тигролови» Євген Маланюк «Стилет чи стилос?» |
СУЧАСНИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС |
Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище. |
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Календарно-обрядові пісні
Суспільно-побутові пісні
Родинно-побутові пісні
Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку»
Історична пісня «Чи не той то Хміль»
Маруся Чурай «Віють вітри»
Маруся Чурай «За світ встали козаченьки»
«Дума про Марусю Богуславку»
Балада «Ой летіла стріла»
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
«Повість минулих літ»
(уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги)
«Слово про похід Ігорів»
http://zno.ua/
А
В
Т
О
Р
?
Григорій Сковорода
«De libertate», «Всякому місту – звичай і права»,
«Бджола та Шершень»
Вар-Сава /з євр.: вар – син,
тобто син Сави/
духовної історії
Мораль - СИЛА
ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХІІІ - ПОЧ.ХХ СТ.
Іван Котляревський «Енеїда»
Іван Котляревський «Наталка Полтавка»
Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся»
української прози
української літератури
Тарас Шевченко
/І. Франко/
Кирило-Мефодіївці Чернеча гора
Тарас Шевченко «Катерина»
Василь Жуковський
Тарас Шевченко «Гайдамаки»
Дмитро Григорович
Тарас Шевченко «Кавказ»
Яків Петрович де Бальмен
Сергій Нігоян Революція Гідності
Тарас Шевченко «Сон» («У всякого своя доля)
Тарас Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Тарас Шевченко «Заповіт»
Пантелеймон Куліш «Чорна рада»
Яким Сомко
Іван Брюховецький
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»
/І. Франко/
/І. Франко/
Експозиція |
опис чарівної природи, серед якоїрозкинулося село Семигори; постать змореного тяжкою працею Кайдаша на темному тлі повітки; розмова братів Кайдашенків про дівчат; залицяння Карпа до Мотрі. |
Зав'язка |
одруження Карпа з Мотрею; поява молодої сім'ї викликала між батьками і дітьми суперечки за "моє" і "твоє". |
Розвиток дії |
напружені моменти родинного побуту, гострокомічні сцени, смішні ситуації, що часто викликають не сміх, а біль у душі читача. |
Кульмінація |
історія з кухлем, коли Марусі Кайдашисі Мотря виколола око. |
Розв'язка |
груша, за яку було стільки сварок між молодими сім'ями, всохла, і сім'ї помирилися. |
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
/Олесь Гончар/
І.Білецький: «Будинок з багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом».
Іван Білик та Панас Мирний
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля»
театру» /І. Франко/
Експозиція |
знайомство з родиною Мартина Борулі. |
Зав'язка |
домовленість Борулі із повіреним Трандалєвим про апеляцію щодо визнання Мартина дворянином. |
Розвиток дії |
батькова наука синові, дочці Марисі. Зустрічі Марисі з нареченим Миколою. Відмова Борулі сватам від Миколи. Зневажливе ставлення економа поміщика Красовського. Повернення з міста Омелька, крадіжка коней і майна. Приїзд жениха Націєвського, його втеча із заручин, помста Борулі. Поміщик Красовський виганяє родину Мартина із села. |
Кульмінація |
відмова у дворянстві. |
Розв'язка |
Мартин Боруля спалює бумаги про дворянство |
Іван Франко «Гімн»
Іван Франко «Чого являєшся мені у сні»
Віталій Козловський
Іван Франко «Мойсей»
ЛІТЕРАТУРА XX ст.
Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків»
Сергій Параджанов
Михайло Коцюбинський «Intermezzo»
Ольга Кобилянська «Земля»
/М. Старицький/
Експозиція |
весілля в селі (Парасинки та Тодорики) – це велика подія. Молодята запрошують усе село розділити їхню радість. Так за одним столом зібралися герої твору: головні й другорядні, багаті й бідні. |
Зав'язка |
перше побачення Анни з Михайлом та щось «неймовірно страшне й потворне», що летіло з лісу. |
Розвиток дії |
пов’язується з перебуванням Михайла у війську. Паралельно розвивається сюжетна лінія Сави — Рахіри, яка мас великий вплив на юнака |
Кульмінація |
убивство Михайла. |
Розв'язка |
похорон Михайла. Розповідь про те, що сталося в наступні роки з героями. |
Леся Українка «Contra spem spero!»
/І. Франко/
/М. Павлик/
Леся Українка «Лісова пісня»
Микола Вороний «Блакитна Панна»
Олександр Олесь «Чари ночі»
/Х. Алчевська/
/О. Єфименко/
«О слово рідне! Орле скутий!..»
Павло Тичина «О панно Інно»
/С. Єфремов/
/Олесь Гончар/
Павло Тичина «Пам'яті тридцяти»
«Ви знаєте, як липа шелестить…»
Максим Рильський «Молюсь і вірю. Вітер грає…»
Микола Зеров «Київ – традиція»
Микола Хвильовий «Я (Романтика)»
Я |
«Я ― чекіст, але я і людина»; «м’ятежний син» ↔ «главковерх чорного трибуналу комуни» |
Доктор Тагабат |
«злий геній, зла моя воля» |
Дегенерат |
«палач із гільйотини, сторож моєї душі» |
Андрюша |
«квола воля», «невеселий комунар» |
Юрій Яновський «Дитинство»
/М. Бажан/
/О. Гончар/
Володимир Сосюра «Любіть Україну»
/М. Стельмах/
Валер’ян Підмогильний «Місто»
Експозиція |
Приїзд Степана Радченка до Києва. Знайомство з містом. |
Зав'язка |
Поселення Степана у Гнідих. |
Розвиток дії |
Життя у Києві. |
Кульмінація |
Смерть Зоськи. |
Розв'язка |
Знайомство з Ритою. Написання повісті про людей. |
Остап Вишня «Моя автобіографія»
/М. Рильський/
«Сом»
Микола Куліш «Мина Мазайло»
«розстріляного відродження»
Богдан-Ігор Антонич «Різдво»
Олександр Довженко «Зачарована Десна»
Олександр Довженко «Україна в огні»
Андрій Малишко «Пісня про рушник»
Платон
Майборода
Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти - людина...»
«Задивляюсь у твої зіниці...»
Олесь Гончар «Залізний острів»
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я»
«О земле втрачена, явися!..»
Іван Драч «Балада про соняшник»
Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать»
Ліна Костенко «Українське альфреско»
Ліна Костенко «Маруся Чурай»
ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ
Іван Багряний «Тигролови»
Експозиція |
Втеча Григорія Многогрішного з поїзда-дракона. |
Зав'язка |
Герой-в’язень потрапляє до сім’ї тигроловів Сірків. |
Розвиток дії |
Життя в родині Сірків. |
Кульмінація |
Вбивство Медвина. |
Розв'язка |
Еміграція Григорія та Наталки за кордон. |
Євген Маланюк «Стилет чи стилос?»
/Є. Маланюк/
/Є. Маланюк/
/Є. Маланюк/
СУЧАСНИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС
Загальний огляд, основні тенденції.
Постмодернізм як літературне явище.
ПРИСВЯТИ
ПСЕВДОНІМИ
Григорій Квітка-Основ’яненко – Квітка Григорій Федорович;
Марко Вовчок – Вілінська Марія Олександрівна;
Іван Нечуй-Левицький – Левицький Іван Семенович;
Панас Мирний – Рудченко Панас Якович;
Іван Карпенко-Карий – Тобілевич Іван Карпович;
Леся Українка – Косач Лариса Петрівна;
Олександр Олесь - Кандиба Олександр Іванович;
Олег Ольжич – Кандиба Олег Олександрович;
Микола Хвильовий – Фітільов Микола Григорович;
Остап Вишня – Губенко Павло Михайлович;
Іван Багряний – Лозов’ягін (Лозов’яга) Іван Павлович;
Юрія Клен – Бурґгардт Освальд.
Л І Т Е Р А Т У Р А
Р Е С У Р С И
10. ukr-mova.in.ua - веб-сторінка «Мова – ДНК нації».
11. http://www.ridnamova.kiev.ua/ - веб-сторінка «Рідна мова. Репетитор».
12. https://uk.wikipedia.org - веб-сторінка «Вікіпедія».
13. http://znoclub.com/ - ЗНО-Клуб (аудіокниги з української літератури).
15. http://zno.ua/ - Підготовка до ЗНО.
З М І С Т
Вступне слово ……………………………………………………… 3
Список творів з української літератури ЗНО 2017………………. 9
Усна народна творчість
Календарно-обрядові пісні………………………………………… 12
Соціально-побутові пісні…………………………………………... 13
Родинно-побутові пісні…………………………………………….. 15
Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку»……………………….. 16
Історична пісня «Чи не той то Хміль»……………………………. 17
Маруся Чурай «Віють вітри»……………………………………… 18
Маруся Чурай «За світ встали козаченьки»………………………. 19
«Дума про Марусю Богуславку»………………………………….. 20
Балада «Ой летіла стріла»…………………………………………. 21
Давня українська література
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва,
про помсту княгині Ольги)………………………………………… 22
«Слово про похід Ігорів»…………………………………………... 23
Григорій Сковорода «De libertate», «Всякому місту –
звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми……………… 25
Література кінця ХІІІ - поч.ХХ ст.
Іван Котляревський «Енеїда»……………………………………... 26
Іван Котляревський «Наталка Полтавка»……………………….. 28
Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся»……………………….. 30
Тарас Шевченко ………………………………………………….. 31
Тарас Шевченко «Катерина»…………………………………..... 32
Тарас Шевченко «Гайдамаки»………………………………….. 34
Тарас Шевченко «Кавказ» ……………………………………… 36
Тарас Шевченко «Сон» («У всякого своя доля) ………………. 37
Тарас Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»….. 38
Тарас Шевченко «Заповіт»………………………………………. 39
Пантелеймон Куліш «Чорна рада»………………………………. 40
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»……………………… 43
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»…………….. 45
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля»………………………… 48
Іван Франко «Гімн» ………………………………………………. 50
Іван Франко «Чого являєшся мені у сні» ………………………. 51
Іван Франко «Мойсей»…………………………………………… 52
Література XX ст.
Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків»……………….. 53
Михайло Коцюбинський «Intermezzo»………………………….. 55
Ольга Кобилянська «Земля»……………………………………… 56
Леся Українка «Contra spem spero!»……………………………... 58
Леся Українка «Лісова пісня»…………………………………… 59
Микола Вороний «Блакитна Панна»…………………………….. 60
Олександр Олесь «Чари ночі», «О слово рідне!
Орле скутий!..»……………………………………………………. 62
Павло Тичина «О панно Інно»…………………………………… 63
Павло Тичина «Пам'яті тридцяти», «Ви знаєте, як липа шелестить…»……………………………………………………… 64
Максим Рильський «Молюсь і вірю. Вітер грає…»……………. 65
Микола Зеров «Київ – традиція»………………………………… 66
Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»…………………………… 67
Юрій Яновський «Дитинство»………………………………….... 69
Володимир Сосюра «Любіть Україну»………………………….. 70
Валер’ян Підмогильний «Місто»………………………………… 71
Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом»……………………... 73
Микола Куліш «Мина Мазайло»………………………………… 74
Богдан-Ігор Антонич «Різдво»…………………………………... 75
Олександр Довженко «Зачарована Десна»……………………… 76
Олександр Довженко «Україна в огні»…………………………. 77
Андрій Малишко «Пісня про рушник»………………………….. 79
Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти - людина...»,
«Задивляюсь у твої зіниці...»……………………………………... 80
Олесь Гончар «Залізний острів»…………………………………. 81
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»…………………….. 82
Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я»,
«О земле втрачена, явися!..»……………………………………… 83
Іван Драч «Балада про соняшник»……………………………….. 84
Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать»…………… 85
Ліна Костенко «Українське альфреско»……………………….. 86
Ліна Костенко «Маруся Чурай»…………………………………. 87
Твори українських письменників-емігрантів
Іван Багряний «Тигролови»………………………………………. 88
Євген Маланюк «Стилет чи стилос?»……………………………. 91
Сучасний літературний процес
Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм
як літературне явище……………………………………………… 92
«Географія» літературних творів ………………………………… 93
Присвяти …………………………………………………………… 96
Псевдоніми…………………………………………………………. 97
Література………………………………………………………….. 98
Ресурси …………………………………………………………….. 100
1