Домашні завдання, як самостійна, розвиваюча та творча робота
На заняттях з предметів з образотворчого мистецтва напрацьовується вміння творчо бачити світ довкола себе. Теорія та практика під час навчання – це невідокремлена частина у розвитку креативного, нестандартного бачення та мислення, напрацювання технічних прийомів у роботі з різноманітними матеріалами, техніками з виконання різних напрямків у образотворчому мистецтві. Саме у творчому пошуку учень має можливість найяскравіше проявити себе, як художник та індивідуальна креативна особистість. Тут більше, ніж у будь-якій іншій роботі, видно його майстерність, художня культура, смак, готовність до самостійної роботи за спеціальністю «Живописець».
До завдань курсу з образотворчого мистецтва («Живопис», «Рисунок», «Технологія виконання художніх робіт») входить також:
- розвиток здатності спостерігати і вивчати життя, відбирати в ньому типове, характерне, гідне відображення в мистецтві;
- розвиток вміння вести роботу послідовно, від виникнення задуму до його втілення в розробленому ескізі, використовуючи при цьому творчу майстерність, знання та вміння роботи з різними матеріалами та техніками;
Для навчання молодих живописців викладач Євген ПРОКОФ’ЄВ, на своїх уроках, використовує розроблену їм самим техніку «Блискавка», яка успішно доводить методику активного розвитку художньо-нестандартного мислення, творчої уяви та швидкої здатності виконання завдань з спецпредметів.
Не аби яке значення має й самостійна робота учнів, яка відбувається у домашніх умовах, де знання та навички засвоєні на уроках втілюються у творчих композиціях без участі педагога.
Карантинні умови, в яких працював Державний навчальний заклад «Запорізьке вище професійне училище», потребували від учнів і педагогів особливої майстерності. Педагогам на відстані потрібно було пояснити здобувачам освіти методику виконання завдань з практичних предметів, а їх підопічним зрозуміти завдання, та виконати його так, ніби рядом знаходиться наставник. Як підвищіти якість дистанційного навчання професій художнього напрямку? Складне питання! Як же його вирішував викладач методист Євген ПРОКОФ’ЄВ?
За методикою педагога зазвичай передує вступна бесіда про можливі напрями творчого пошуку, про підготовчі матеріали та вміння використовувати їх, про загальні вимоги до завдання, терміни його виконання та подання на перегляд. Складніше організувати практичні заняття з предметів «Технологія виконання художніх робіт», «Рисунок», «Живопис» у майстерні. Аудиторна форма роботи здебільшого обмежується переглядом домашніх завдань та консультаціями щодо їх виконання. Поряд з практикованим методом консультацій та бесід можна рекомендувати проведення заняття з усного, письмового і графічного аналізу творів мистецтва (у тому числі колірування), роботу з пам'яті, за уявленням та уявою, екскурсії в музеї, на виставки, у творчі майстерні художників, короткочасні вправи в замальовці, начерку тощо. Також великим допоміжником у сучасному навчанні є інтернет ресурси, які дозволяють дуже швидко знайти зразки, ту чи іншу інформацію.
Наприклад, можна назвати наступні вправи, зі складанням навчальних постановочних натюрмортів:
1) Постановка натюрмортів із заданих або самостійно відібраних предметів, різних за величиною, кольором, фактурою та матеріалом, по-різному освітлених. Мета завдання - вивчення таких, наприклад, питань, як варіантність, ритм, рівновага, головне та другорядне, цілісність, компонування по вертикалі та горизонталі тощо.
Деякі натюрморти рекомендується виконати у вигляді короткочасних замальовок, начерків, етюдів. При цьому треба звертати увагу на вміння обрати точку зору, формат; виявити головне композиційними прийомами та засобами.
2) Постановка навчальних та творчих натюрмортів із завданням виявлення теми, ідеї, сюжету.
3) Складання та виконання багатопланових натюрмортів, у тому числі із частиною інтер'єру. У вправах повинні відпрацьовуватися та вирішуватися ті вузлові завдання композиції, які недостатньо глибоко вирішуються при навчальному малюванні з натури. За своїми завданнями та характером ці вправи не повинні повторювати навчальні завдання з «Живопису» та «Рисунку». Головне їхнє призначення не в технічній завершеності виконання, а у вирішенні питань композиційного мислення та вмінні втілювати задум різними засобами.
Вправи можуть мати характер швидкого етюду-начерку, ескізу, замальовки, що розкривають хід вирішення поставленого завдання, та виконуватись різними образотворчими матеріалами – аквареллю, гуашшю, пастеллю, олівцем тощо.
Здобувачі освіти групи №15, за професією «Живописець. Флорис» готуються до перегляду робіт, виконаних під час дистанційного навчання.
Працюючи в такому напрямку, намагаючись, як найбільше насичувати інформаційне поле навколо своїх учнів під час очного навчання, можна більш впевнено входити в дистанційне, сподіваючись на те, що наданий багаж знань, молода енергія та творче бачення допоможуть молоді витримати усі перешкоди, та приведе їх на нову професійну хвилю у мистецтві.