У розробці міститься матеріал по критичному мисленню (зокрема розглядається метод "Шести капелюшків"), який можна використати під час методичних засідань вчителів гуманітарного циклу.
Розвиток критичного мислення як фактору
визначення особистісних цінностей.
І Етап орієнтації.
Створення сприятливого мікроклімату.
Вправа на активізацію «Овації»
Мета: сприяти створенню атмосфери доброзичливості та довіри для конструктивної роботи.
Хід вправи: учасники сідають у коло. Пропоную підвестися тим, у кого, наприклад, гарний настрій. Якщо такі учасники є, то вони встають, а інші «нагороджують» їх оваціями. Після оплесків ті, хто встав, сідають на свої місця, а я продовжую: «Прошу встати тих, хто…»:
ІІ Оголошення теми та мети МО
Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.
Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх вихованців, класним керівником, дуже нелегко. Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування, це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Отже, темою нашого МО є «Розвиток критичного мислення як фактору визначення особистісних цінностей».
Сьогодні ми матимемо змогу відвідати два уроки та виховний захід.
ІІІ Етап організації діяльності.
Та спершу пропоную вашій увазі презентацію, яка допоможе нам поглибити знання про основи критичного мислення та налаштує на подальшу роботу.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ «Критичне мислення»
А зараз пропоную вам об’єднатися в групи. Для цього скористаємося одним із прийомів критичного мислення Едварда де Боно «Шість капелюшків».
(Об»єднання за кольорами)
Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
Жовтий капелюх: логічний позитив
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
Червоний капелюх: почуття та інтуїція
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
Зелений капелюх: креативність
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
Синій капелюх: управління процесом
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
Уроки
Обговорення
Ми мали можливість відвідати уроки та побачити виховний захід
Надаємо Вам слово.
Самоаналіз уроків.
Аналіз уроків учителями.
Ми об»єднувалися в групи (пари) за кольорами, і для кожного кольору було завдання проаналізувати урок тільки з тої позиції, якої вимагає колір.
(Наприклад, під час актуалізації опорних знань була використана парна або групова робота)
(Наприклад: Групова форма роботи, яка була використана під час осмилення нової інформації, передбачає організацію навчального процесу, за якої навчання здійснюється у процесі спілкування між учнями (взаємонавчання) у групах, а це у свою чергу сприяє формуванню толерантного ставлення один до одного..і т.д.)
(Наприклад: перебуваючи під чорним капелюшком можна надати поради та рекомендації, висловити свої думки стосовно доцільності тих чи інших форм роботи на уроці).
IV Підсумковий етап.
Презентація.
Метод «Прес» (Які можливості розкриває перед нами технологія критичного мислення) (Висловлюють думки вчителі)
Загальновідомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію міміку. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді характер. На нашому МО ми скористалися одним із елементів гардеробу – капелюшком. Перебуваючи під різними кольорами, ми проаналізували урок з різних сторін.
Отже, критичне мислення – це не критиканство, як на перший погляд може здатися, а передовсім свідоме ставлення до своїх дій, уміння вибрати з усього об’єму інформації саме те, що необхідно, уміння пояснити свій вибір та сформувати життєву позицію з певного питання.