Методичні матеріали з досвіду використання інтерактивних технологій в організації туристсько – краєзнавчої роботи в закладах позашкільної освіти.

Про матеріал
Методика організації туристсько – краєзнавчої гри з елементам спортивного орієнтування «Слідопит» та туристсько – краєзнавчого квесту до Дня визволення м. Черкаси від фашистських загарбників «Переможемо разом». Представлена методична розробка рекомендується для використання організаторам туристсько – краєзнавчої роботи в закладах освіти.
Перегляд файлу



Перепонова С.М. Методичні матеріали з досвіду використання інтерактивних технологій в організації туристсько – краєзнавчої роботи в закладах позашкільної освіти. –Черкаси , 2017. -52 с.

 

 

Особливості       розвитку сучасного суспільства вимагають впровадження нових освітніх технологій в навчання та виховання  підростаючого покоління. До найбільш ефективних відносяться інтерактивні технології, засновані на прямій взаємодії учнів з навчальним оточенням. За допомогою інтерактивних технологій педагог, в ході спілкування з вихованцем, інтерпретує життєві події, впливає на конструювання ним своїх особистісних дій, сприяє активізації діяльності, розвиває здібності до самоконтролю та саморегуляції.

Використання інтерактивних технологій створює соціально-педагогічні умови, сприятливі для позитивних змін у формуванні життєвих компетентностей особистості вихованців.

Подається методика організації туристсько – краєзнавчої гри з елементам спортивного орієнтування «Слідопит» та туристсько – краєзнавчого квесту до Дня визволення м. Черкаси від фашистських загарбників «Переможемо разом».

Представлена методична розробка рекомендується для використання організаторам туристсько – краєзнавчої роботи в закладах освіти.

 

Розглянуто та схвалено методичною радою позашкільного навчального закладу м. Черкас «Центр туризму, краєзнавства, екскурсій та спорту учнівської молоді» (протокол №2 від 07.11.2017р.)

Зміст

1.   Зміст ...................................................................................................................... 3

2.   Вступ ................................................................................................................... 4

3.   І. Туристсько – краєзнавча гра з елементами спортивного

орієнтування «Слідопит» ..................................................................................... 5

І.1.Положення туристсько – краєзнавчої гри з елементами спортивного

орієнтування «СЛІДОПИТ» .......................................................................... 5

І.2.Умови туристсько – краєзнавчої гри з елементами спортивного

орієнтування «СЛІДОПИТ» .......................................................................... 6

І.3.Дидактичні матеріали туристсько – краєзнавчої гри з елементами

спортивного орієнтування «СЛІДОПИТ» ..................................................... 7

4.   ІІ. Туристсько – краєзнавчий квест «Переможемо разом» ..................... 31

ІІ.1. Положення про туристсько – краєзнавчий квест «Переможемо разом», до Дня визволення м. Черкаси від фашистських загарбників у

Другій світовій війні ...................................................................................... 31

                           ІІ.2.    Умови    проведення        туристсько  –   краєзнавчого              квесту

«Переможемо разом» .................................................................................... 32

ІІ.3.   Дидактичні   матеріали         туристсько   –   краєзнавчого      квесту

«Переможемо разом» .................................................................................... 37

5.   Список використаних джерел ....................................................................... 51

В С Т У П

 

Сучасний зміст виховання в Україні складає науково обґрунтована система загальнокультурних і національних цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, самої себе, праці, природи, мистецтва.

Технологія виховного процесу, як послідовне розгортання педагогічної діяльності та спілкування, спрямованих на досягнення конкретної виховної мети, фіксує доцільні кроки учасників освітньої діяльності.

Особливості розвитку сучасного суспільства вимагають впровадження нових освітніх технологій підростаючого покоління. До найбільш ефективних відносяться інтерактивні технології, засновані на прямій взаємодії учнів з навчальним оточенням. За допомогою інтерактивних технологій педагог, в ході спілкування з вихованцем, інтерпретує життєві події, впливає на конструювання ним своїх особистісних дій, сприяє активізації діяльності, розвиває здібності до самоконтролю та саморегуляції.

Використання інтерактивних технологій створює соціально-педагогічні умови, сприятливі для позитивних змін у формуванні життєвих компетентностей особистості вихованців.

І. ТУРИСТСЬКО - КРАЄЗНАВЧА ГРА З ЕЛЕМЕНТПМИ СПОРТИВНОГО ОРІЄНТУВАННЯ «СЛІДОПИТ»

 

 

І.1. Положення туристсько – краєзнавчої гри з елементами

                                                 спортивного орієнтування    «СЛІДОПИТ»

 

1.Мета:

      Вдосконалення форм і методів залучення учнівської молоді до практичного використання знань та навичок з орієнтування, топографії, техніки пішохідного туризму;

      практична перевірка вихованців ПНЗ м. Черкаси «ЦТКЕСУМ» на знання з окремих тем спортивного орієнтування, топографії, медичної допомоги, літературного та історичного краєзнавства; відпрацювання командної стратегії та взаємодопомоги.

 

2. Дата і час проведення: 22 жовтня 2013р., з 11.00 по16.00 год.

3.Місце проведення: с. Сагунівка, Черкаський район (мисливське господарство «Кучугури»).

4.Учасники: гуртківці ПНЗ м. Черкаси «ЦТКЕСУМ».

Команда кожної групи складається з 3-5-х вихованців ( учні 5-9 класів).

5.Керівництво гри: загальне керівництво підготовкою та проведенням гри «Слідопит» здійснює ПНЗ м. Черкаси «ЦТКЕСУМ». Безпосередня  підготовка та проведення гри покладається на оргкомітет та Головну суддівську колегію.

6.Програма

11.00-11.30 – реєстрація учасників, стартовий протокол, заповнення маршрутних карток командами;

11.30-11.45 – лінійка відкриття: презентація команд, ознайомлення з умовами;

12.00-14.30 – проходження туристсько – краєзнавчого маршруту гри;

14.30-16.00 - підведення підсумків, нагородження команд.

7.Форма проведення

Туристсько – краєзнавча гра. У пошуках найцінніших «скарбів» - знань, учасникам гри необхідно пройти туристичний маршрут, подолати  перешкоди та виконати завдання.

9.Підсумки та нагородження.

Підсумки підводяться по двох рівнях: початковий та вищий,  за  сумою балів отриманих командою на всіх контрольних пунктах. Результати команд, які мають перевищення контрольного часу, визначаються окремо.

Переможці  та  призери нагороджуються грамотами ПНЗ м. Черкаси «ЦТКЕСУМ».

10.Порядок та терміни подачі заявок на участь

Підтвердження про участь, вказавши кількість команд від гуртка, надати не пізніше 13.10.2013 за адресою: м. Черкаси, (вул. Бидгощська -1, тел.64-17-33, e-meil: zakladck@ukr.net

Іменні заявки, підписані керівником закладу, з вказаним рівнем підготовки команди та загальними відомостями про учасників (ПІБ, дата народження, домашня адреса, клас, вікова група), ПІБ керівника команди, відповідального за збереження життя і здоров'я учасників, подаються головному секретареві під час реєстрації.

 

Оргкомітет залишає за собою право внести зміни до розділу «Час і дата проведення»

 

 

 

І.2.Умови туристсько – краєзнавчої гри з елементами

спортивного орієнтування «СЛІДОПИТ»

І.1. Загальні умови

Контрольні пункти (КП) обладнані інформаційним стендом з умовами завдання та теоретичними підказками. На кожному КП учасники виконують тематичні завдання. Для команд краєзнавчих гуртків передбачені профільні завдання на КП № 3,4,5.

Окремі завдання мають два рівні проходження: початковий та вищий, відповідно до підготовки та року навчання гуртківців. На окремих контрольних пунктах команда початкового рівня має можливість вибрати завдання вищого рівня проходження КП (у разі виконання завдання початкового рівня) та отримати додаткові бали. За правильне виконання початкового рівня команда отримує 6 балів, за завдання вищого рівня - команда має можливості отримати до 10 балів на кожному КП.

Відповіді заносяться учасниками у маршрутну картку команди, яку необхідно здати на фініші.

Старт та фініш – об’єднані.

Час виконання всіх завдань обмежений - 90 хв.

Наявність суддів на кожному КП непотрібна, достатньо 2-3 – х суддів контролерів на ключових пунктах маршрут.

 

І.2.Проходження маршруту. Команда прибуває на місце старту згідно номеру реєстрації, отримує у секретаря карту місцевості (дод.№1), маршрутну картку команди (дод.№2) та компас. Маршрут  команда проходить самостійно і послідовно від контрольного пункту (КП) № 1 до контрольного пункту (КП) № 6. Від старту до першого контрольного пункту (КП) команда рухається по маркованій трасі.

ІІ. Умови тематичних завдань контрольних пунктів

 

КП№ 1« Визначення відстані кроками». Визначити відстань за допомогою кроків до вказаного об’єкта (можлива похибка 5%). Вказати правильну відповідь у маршрутній картці.

КП№ 2 «Слідопит» На стенді КП знаходяться малюнки слідів тварин та відбитки сліду від взуття керівників гуртків. Потрібно відмітить в картці команди кому належать сліди. На початковому рівні потрібно визначити сліди керівників гуртків, на вищому - сліди тварин.

КП № 3 «Орієнтування» На початковому та вищому рівні доповнити таблицю згідно завдання.

КП№ 4 «Умовні топографічні знаки». На КП знаходяться малюнки з умовними топографічними знаками. На початковому рівні потрібно вказати назву знака, на вищому - намалювати топографічний знак.

КП№ 5 «Туристичні вузли». На початковому рівні визначити назву вузлів зображених на малюнку та внести назву у маршрутну картку. На вищому рівні потрібно внести в маршрутну картку номери 10 – и вузлів відповідно  до використання у туризмі:

-вузли для зв’язування мотузок; -вузли для кріплення до опори ; -вузли провідники .

КП№ 6 «Паралельні перила». Між деревами паралельно натягнуто дві мотузки. Кожен учасник команди, по черзі, повинен пройти по нижній мотузці, тримаючись за верхню мотузку не торкаючись землі.  У  разі невдачі, учасник виконує завдання вдруге.

 

 

 

І.3.Дидактичні матеріали

 

І. Інформаційні картки туристичних завдань для розміщення на контрольних пунктах (КП№1 – КП№6)

 

КП № 1. Визначення відстані кроками

(завдання для туристичних та краєзнавчих гуртків) Завдання

Визначити відстань за допомогою кроків до позначеного об’єкта (можлива похибка 2-5%).Вказати правильну відповідь у маршрутній картці .

 

П І Д К А З К А. Індивідуальне визначення довжини кроку:

Д=(р:4)+0,37

Д - довжина кроку в метрах

Р  - ріст людини в метрах

0,37-стала величина

Наприклад:

Р (ріст людини) = 1,80м

Д (довжина кроку) =1,80:4+ 0,37=0,82(м)

Довжина кроку дорівнює 0,82 м або 82см

Якщо в цю формулу ти підставиш значення свого зросту в метрах, то зможеш визначити довжину свого кроку. Кількість кроків від КП №1 до позначеного об’єкту помножена на довжину одного кроку дорівнює відстані до об’єкту в метрах.

 

 

КП №2. Слідопит

(завдання для туристичних та краєзнавчих гуртків)

 

Завдання початкового рівня – 6 балів

Визнач, кому з педагогів належать сліди. У таблиці, навпроти кожного імені впиши номер сліду.

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 2 ! ! !

               Картка завдання «Слідопит»                    Зразок виконаного завдання

 

п/п

Ім’я

Номер

сліду

п/п

Ім’я

Номер

сліду

1

Микола Миколайович

 

 

1

Микола Миколайович

1

 

2

Світлана Миколаївна

 

 

2

Світлана

Миколаївна

5

 

3

Наталія Миколаївна

 

 

3

Наталія Миколаївна

3

 

4

Олександр Юрійович

 

 

4

Олександр Юрійович

2

 

5

Володимир Петрович

 

 

5

6

Володимир Петрович

4

 

6

Юлія Миколаївна

 

 

Юлія Миколаївна

6

 

 

Завдання вищого рівня – 10 балів

Визнач кому із мешканців лісів та населених пунктів належать ці сліди. Впиши в таблиці навпроти номера малюнку сліду назву тварини.

 

!!! Підказка: кількість клітинок під малюнком сліду відповідає кількості букв у назві тварини. Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 2 !!!

 

 

Зображення слідів тварин.

1.

 

 

 с

 

 

о

 

 

б

 

 а

 

 к

 

 а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в

е

д

м

і

д

ь

 

2.

 

3.

к

і

т

                                                                                                                                         

4.

к

а

б

а

н

 

5.

б

і

л

к

а

                                                                                                                                                                   

  

Зразок картки для вищого рівня

               Картка завдання «Слідопит»     Зразок виконаного завдання / відповідь

 

сліду

Назва тварини

Штраф

 

сліду

Назва тварини

Штраф

1

 

 

1

собака

 

2

 

 

2

ведмідь

 

3

 

 

3

кіт

 

4

 

 

4

кабан

 

5

 

 

5

білка

 

 

КП №3. Орієнтування

(завдання для туристичних гуртків)

Завдання початкового рівня – 6 балів

Заповни пусті клітинки таблиці, написавши градуси, що відповідають вказаним напрямкам сторін горизонту, або напиши напрям сторони горизонту, якщо вказані градуси.

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 3 !!! Зразок таблиці

1

Схід

90°

5

Пн.Сх.

 

2

Захід.

 

6

 

135°

3

Північ.

0 (360) °

7

Пн.Зх.

 

4

 

180°

8

Пд.Зх.

 

 

Завдання вищого рівня – 10 балів

На місцевості від КП № 3 за 8-ми азимутами розставлено картки з буквами. Склади слово, прочитавши букви за вказаними азимутами та записавши їх у вказаному порядку. Картку з азимутами візьми біля КП №3. Вимірюй азимути від КП №3. Кожному вказаному азимуту відповідає одна буква. Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 3 !!!

 

Зразок картки для вищого рівня

Картка завдання «Орієнтування» Зразок виконаного завдання

 

п/п

Азимут1

Буква

Штраф

 

№ п/п

Азимут1

Буква

Штраф

1

Зх.

 

 

1

Зх.

Н

 

2

Сх.

 

 

2

Сх.

О

 

3

Пд. Зх.

 

 

3

Пд. Зх.

Р

 

4

315

 

 

4

315

К

 

5

45

 

 

5

45

А

 

Картки з завданнями та відповіді (6 варіантів)

Картка завдання «Орієнтування»

               Команда  1          

(назва)

п/п

Азимут1

Буква

Штраф

1

Пд. Зх.

 

 

2

Зх.

 

 

3

Сх.

 

 

4

315

 

 

5

45

 

 

               Час виконання                

               Суддя                                                

Картка завдання «Орієнтування»

               Команда     2       

(назва)

п/п

Азимут2

Буква

Штраф

1

Пд. Сх.

 

 

2

Пд.

 

 

3

Пд. Зх.

 

 

4

270

 

 

5

315

 

 

                       Час виконання                

                       Суддя                         

          

 

Картка завдання «Орієнтування»

               Команда     3    

(назва)

п/п

Азимут3

Буква

Штраф

1

Сх.

 

 

2

45

 

 

3

Пд. Зх.

 

 

4

Зх.

 

 

5

315

 

 

                       Час виконання                

                       Суддя              

 

 

 

 

Картка завдання «Орієнтування»

           Команда  4            

(назва)

п/п

Азимут4

Буква

Штраф

1

Пд. Зх.

 

 

2

Пд.

 

 

3

Сх.

 

 

4

315

 

 

5

45

 

 

                       Час виконання                

                       Суддя                         

          

Картка завдання «Орієнтування»

           Команда     5          

(назва)

п/п

Азимут5

Буква

Штраф

1

360

 

 

2

Пн. Сх.

 

 

3

90

 

 

4

270

 

 

5

Пд. Зх.

 

 

                       Час виконання                

                       Суддя              

 

 

Картка завдання «Орієнтування»

               Команда  6          

(назва)

п/п

Азимут6

Буква

Штраф

1

Пн.

 

 

2

Пд.

 

 

3

Сх.

 

 

4

315

 

 

5

Пн. Сх.

 

 

                       Час виконання                

                        Суддя                         

 

 

 

 

Відповіді завдання «Орієнтування»

 

Азимут 1: Н О Р К А

Азимут 2: В І Н О К

Азимут 3: Р А Н О К

Азимут 4: Н І Р К А Азимут 5: Б А Р О Н Азимут 6: Б І Р К А КП №4. Топографія

(завдання для туристичних гуртків)

 

Завдання початкового рівня – 6 балів

Заповни пусті клітинки  таблиці, написавши навпроти кожного зображення умовних знаків, що вони означають.

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП №4 ! ! !

 

 

Зразок таблиці з завданням

 

 

 

 

Умовні знаки

Що зображують умовні знаки

ці

 

Умовні знаки

Що зображують ці     умовні

знаки

1

 

 

 

4

 

 

2

 

 

 

5

 

 

3

 

 

 

6

 

 

Завдання вищого рівня – 10 балів

 

У маршрутній картці намалюй умовні знаки, зображені на картинках. Зразок картки для вищого рівня завдання «Топографія»

п/п

Вигляд               на

місцевості

На карті ці об’єкти зображуються так :

Штраф

1

 

Намалюй             два

умовних знаки

 

2

 

Намалюй           один

умовний знак

 

3

 

Намалюй           один

умовний знак

 

4

 

Намалюй           один

умовний знак

 

5

 

Намалюй             два

умовних знаки

 

 

 

 

КП№ 5. Туристичні вузли

(завдання для туристичних гуртків)

 

Завдання початкового рівня - 6 балів

Назвіть 6 –ть вузлів,  які  зображені на малюнку , запишіть назви в маршрутній картці команди, утворивши логічні пари : номер малюнку вузла – назва вузла.

Зразок відповіді

 

вузла

малюнку

Назва вузла

Штраф

1

 

Прямий

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

Зображення вузлів для початкового рівня

Відповідь

№ малюнку

вузла

Назва вузла

Штраф

1

 

Прямий

 

2

 

Удавка

 

3

 

Провідник вісімка

 

4

 

Ткацький

 

5

 

Зустрічна вісімка

 

6

 

Провідник

 

 

 

Завдання вищого рівня - 10 балів

 

Згрупувати 10 –ть зображень туристичних вузлів за їх призначенням: навпроти кожної групи написати номери зображення вузлів. Наприклад : вузли для зв’язування мотузок: 3, 5, 10.

Групи туристичних вузлів:

1.вузли для кріплення до опори ; 2.вузли для зв’язування мотузок

3.вузли провідники.

 

Зображення вузлів для завдання вищого рівня

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3

 

5.

                                                                                               6.                                           

 

 

               7.                                                                          8.                                             

                                                               

               9.                                                                                       10.

 

Відповідь

1.вузли для кріплення до опори : 9 (булінь), 4 (карабінна удавка), 2

(удавка);

2.вузли  для зв’язування мотузок: 1(прямий), 3(ткацький), 5(зустрічна вісімка), 7 (зустрічний);

3.вузли провідники: 8 (серединний провідник),

6 ( провідник вісімка), 10 (провідник).

 

 

КП №6. Паралельні перила

(завдання для туристичних та краєзнавчих гуртків)

 

Завдання початкового  та вищого рівня – 6 балів

Кожен учасник команди, по черзі, повинен пройти по нижній мотузці, тримаючись за верхню мотузку не торкаючись землі. У разі невдачі, учасник виконує завдання вдруге. Відмітку про виконання завдання в маршрутній картці зробить суддя !!!

 

2. Інформаційні картки краєзнавчих завдань (історичне краєзнавство) для розміщення на контрольних пунктах

 

КП №3 Населені пункти краю

(завдання для істориків - краєзнавців)

 

Завдання початкового рівня – 6 балів

 

                         1.Черкаси     2.Канів    3.Чигирин    4.Золотоноша    5.Ватутіне      6.Шпола

7.Сміла 8.Умань 9.Лисянка 10.Кам’янка

Загадка 1. Вибери з цих назв 6 міст обласного підпорядкування (став цифрами)

Загадка 2. Яке з цих міст НЕ є районним центром?

Загадка 3. Яка назва вказує селище міського типу (смт)? Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 3 !!!

Завдання вищого рівня – 10 балів

                         1.Черкаси     2.Канів    3.Чигирин    4.Золотоноша    5.Ватутіне      6.Шпола

7.Сміла 8.Умань 9.Лисянка 10.Кам’янка

Загадка 1. Вибери з цих назв 6 міст обласного підпорядкування

(став цифрами)

Загадка 2. Яке з цих міст НЕ є районним центром?

Загадка 3. Яка назва вказує селище міського типу (смт)?

Загадка 4. Яке місто було гетьманською столицею?

Загадка 5. У якому місті знаходиться дендрологічний парк «Софіївка»?

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 3 !!!

Відповіді (на інформаційній картці не розташовують)

Загадка 1.: 1, 2, 4, 5, 7, 8(варіанти відповіді)

Загадка 2. Яке з цих міст НЕ є районним центром? – 5 (Ватутіне)

Загадка 3. Яка назва вказує селище міського типу (смт)? -9.(Лисянка) Загадка 4. Яке місто було гетьманською столицею? -3.(Чигирин) Загадка 5. У якому місті знаходиться дендрологічний парк «Софіївка»?

- 8.(Умань)

КП №4 Адміністративний поділ

(завдання для істориків - краєзнавців)

 

Завдання початкового рівня – 6 балів Відгадай завдання вікторини:

1. Черкаська область має таку кількість районів:

   А) 20;      Б) 25;          В) 30 2.На обох берегах Дніпра розташований район: А) Чигиринський; Б) Черкаський; В) Канівський

3. Найменшим за площею є район:

А) Лисянський; Б) Катеринопільський;

В) Христинівський

 

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 4 !!! Відповіді підкреслено (на інформаційній картці не розташовують).

 

 

Завдання вищого рівня – 10 балів Відгадай завдання вікторини: 2. Черкаська область має таку кількість районів:

А) 20;      Б) 25; В) 30 2. На обох берегах Дніпра розташований район: А) Чигиринський; Б) Черкаський; В) Канівський

3.       Найменшим за площею є район:

А) Лисянський; Б) Катеринопільський; В) Христинівський

4.       Найбільшим за площею є район:

   А) Черкаський; Б) Чорнобаївський; В) Золотоніський

5.       Який район межує з 7 іншими районами: А) Городищенський; Б) Маньківський; В) Звенигородський

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 4 !!! Відповіді підкреслено (на інформаційній картці не розташовують).

 

КП №5 Річки Черкащини

(завдання для істориків - краєзнавців)

 

Завдання початкового рівня – 6 балів

1.Вільшанка 2.Рось 3.Супій 4.Золотоношка 5.Тясмин 6.Сула Загадка 1. Вкажи окремо притоки Дніпра:

А) Лівобережні - …

Б) Правобережні - … (пиши цифрами)

Загадка 2. На якій з цих річок стоїть м. Чигирин?

Загадка 3. Частина якої з цих річок є кордоном з Полтавщиною?

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 5 !!! Відповіді (на інформаційній картці не розташовують) Загадка 1. Вкажи окремо притоки Дніпра:

А) Лівобережні - 3.(Супій), 4. (Золотоношка), 6.Сула

Б) Правобережні - 1.(Вільшанка), 2.(Рось), 5.(Тясмин)

Загадка 2. На якій з цих річок стоїть м. Чигирин? 5.(Тясмин)

Загадка 3. Частина якої з цих річок є кордоном з Полтавщиною? 6.Сула

 

 

Завдання вищого рівня – 10 балів

1.Вільшанка 2.Рось 3.Супій 4.Золотоношка 5.Тясмин 6.Сула Загадка 1. Вкажи окремо притоки Дніпра:

А) Лівобережні - …

Б) Правобережні - … (пиши цифрами)

Загадка 2. На якій з цих річок стоїть м. Чигирин?

Загадка 3. Частина якої з цих річок є кордоном з Полтавщиною? Загадка 4. На якій з цих річок розташовано 3 районні центри?

 

 

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 5 !!!

Відповіді (на інформаційній картці не розташовують) Загадка 1. Вкажи окремо притоки Дніпра:

А) Лівобережні - 3.(Супій), 4. (Золотоношка), 6.Сула

Б) Правобережні - 1.(Вільшанка), 2.(Рось), 5.(Тясмин)

Загадка 2. На якій з цих річок стоїть м. Чигирин? 5.(Тясмин)

Загадка 3. Частина якої з цих річок є кордоном з Полтавщиною? 6.Сула Загадка 4. На якій з цих річок розташовано 3 районні центри ? 5.(Тясмин)

 

 

 

3. Інформаційні картки краєзнавчих завдань (літературне краєзнавство) для розміщення на контрольних пунктах

 

 

КП №3 Письменники – земляки

(завдання для літературного краєзнавства)

Завдання початкового рівня – 6 балів

Назвіть прізвища письменників – земляків (Черкаська обл.) Початковий рівень - 3 прізвища

Завдання вищого рівня – 10 балів

 

Назвіть прізвища письменників – земляків (Черкаська обл.)

                                Вищий рівень          – 5 прізвищ

 

Відповіді пиши в маршрутній картці , а не на КП № 3 !!!

 

               Відповіді    (на інформаційній картці не розташовують): Т.Г.Шевченко, Іван

Нечуй-Левицький, Семен Гулак-Артемовський, Михайло Старицький, Михайло Драй-Хмара, Микола Негода та серед сучасників — Василь Шкляр. Тут творив поет Василь Симоненко.

 

 

КП №4 Вулиці нашого міста

(завдання для літературного краєзнавства)

Завдання початкового рівня – 6 балів

Назвіть вулиці нашого міста, названі на честь відомих письменників світової літератури.

Початковий рівень  - 3 вулиці

 

Завдання вищого  рівня – 10 балів

Назвіть   вулиці   нашого   міста,  названі   на честь  відомих письменників світової літератури.

                              Вищий рівень          – 5 прізвищ

 

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 4 !!!

 

Відповіді (на інформаційній картці не розташовують): бульвар ім. Т.Г.Шевченка, вул. І.Франка, вул. Лесі Українки, Тургенєва, А.Чехова, І.Котляревського.

 

 

КП №5 Перлини світової літератури (завдання для літературного краєзнавства)

 

Завдання початкового рівня – 6 балів

                Назвіть авторів    відомих творів, прочитавши цитати з цих творів.

 

Завдання вищого рівня – 10 балів Назвіть авторів та назви відомих творів, прочитавши цитати з цих творів.

 

Відповіді пиши в маршрутній картці, а не на КП № 5 !!!

1.  … Удавсь на всеє зле проворний, Завзятійший од всіх бурлак.

Но греки, як спаливши Трою,

Зробили з неї скирту гною,

Він взявши торбу тягу дав;

Забравши деяких троянців,

Осмалених, як гиря, ланців, П'ятами з Трої накивав.

 

2.  Хотіла б я піснею стати У сюю хвилину ясну,

Щоб вільно по світі літати, Щоб вітер розносив луну. 3. І якщо впадеш ти на чужому полі, Прийдуть з України верби і тополі. Стануть над тобою, листям затріпочуть, Тугою прощання душу залоскочуть.

 

 

4. Любіть у труді, у коханні, у бою, як пісню, що лине зорею…

Всім серцем любіть Україну свою — і вічні ми будемо з нею!

 

Відповіді (на інформаційній картці не розташовують):

1.Іван Котляревський «Енеїда»

2.   Леся Українка «Хотіла б я піснею стати…»

 

3.   Василь Симоненко Лебеді материнства

 

4.   Володимир Сосюра «Любіть Україну»

 

4.Маршрутна картка команди ( необхідно підготувати для кожної команда відповідно до профілю та рівня підготовки). Текст Маршрутної картки необхідно розмістити на аркуші А-4.

 

 Туристичні гуртки (початковий рівень)

               Маршрутна картка шукачів скарбів команди                                              

 Керівник гуртка Савінов О.Ю.

ПІБ учасників

 

Відповіді на завдання

КП №1

Відстань до об’єкту = 

метрів

 

 

КП №2

Ім’я

Номер

сліду

Штраф

сліду

Назва тварини

Штраф

 

1

Микола Миколайович

 

 

1

 

 

 

2

Світлана Миколаївна

 

 

2

 

 

 

3

Наталія Миколаївна

 

 

3

 

 

 

4

Олександр Юрійович

 

 

4

 

 

 

5

Володимир Петрович

 

 

5

 

 

 

 

Сума

 

 

 

Сума

 

 

КП №3

1

Схід

90°

5

Пн. Сх.

 

п/п

Азимут 1

Буква

Штраф

 

2

Захід.

 

6

 

135°

1

Пд. Зх.

 

 

3

Північ.

0(360) °

7

Пн. Зх.

 

2

Зх.

 

 

4

 

180°

8

Пд. Зх.

 

3

Сх.

 

 

 

 

 

 

 

 

4

315

 

 

 

 

 

 

 

 

5

45

 

 

Сума штрафів

 

 

 

Сума штрафів

 

 

 

 

!!! Аварійний азимут: Північ (0 або 360 градусів на компасі) – вихід до Дніпра.

Телефони рятувальної служби : Олександр Юрійович : 067 195 37 00; Світлана Миколаївна : 067 47 37 143; Володимир Петрович : 097 64 31 534 ; Наталія Миколаївна: 093 102 83 27.

 

 

 

 

 Туристичні гуртки (вищий рівень)

               Маршрутна картка шукачів «скарбів» команди                                            

 Керівник гуртка Шевченко Ю.М.

ПІБ учасників

 

Відповіді на завдання

 

КП №1

Відстань до об’єкту = 

метрів

 

 

КП №2

Ім’я

Номер

сліду

Штраф

сліду

Назва тварини

Штраф

 

1

Микола Миколайович

 

 

1

 

 

 

2

Світлана Миколаївна

 

 

2

 

 

 

3

Наталія Миколаївна

 

 

3

 

 

 

4

Олександр Юрійович

 

 

4

 

 

 

5

Володимир Петрович

 

 

5

 

 

 

 

Сума

 

 

 

Сума

 

 

 

 

КП №3

1

Схід

90°

5

Пн. Сх.

 

п/п

Азимут 1

Буква

Штраф

 

2

Захід.

 

6

 

135°

1

Пд. Зх.

 

 

3

Північ.

0(360) °

7

Пн. Зх.

 

2

Зх.

 

 

4

 

180°

8

Пд. Зх.

 

3

Сх.

 

 

 

 

 

 

 

 

4

315

 

 

 

 

 

 

 

 

5

45

 

 

Сума штрафів

 

Сума штрафів

 

 

!!! Аварійний азимут: Північ (0 або 360 градусів на компасі) – вихід до Дніпра.

Телефони рятувальної служби : Олександр Юрійович : 067 195 37 00; Світлана Миколаївна : 067 47 37 143; Володимир Петрович : 097 64 31 534 ; Наталія Миколаївна: 093 102 83 27.

 

 

 

 

 

 Літературне краєзнавство (початковий/вищий рівень)

               Маршрутна картка шукачів скарбів команди                                              

 Керівник гуртка Сєркова Н.М.

               ПІБ учасників                                                                                                   

 

Відповіді на завдання

 

КП №1

Відстань до об’єкту = 

метрів

 

 

 

КП №2

Ім’я

Номер

сліду

Штраф

сліду

Назва тварини

Штраф

 

1

Микола Миколайович

 

 

1

 

 

 

2

Світлана Миколаївна

 

 

2

 

 

 

3

Наталія Миколаївна

 

 

3

 

 

 

4

Олександр Юрійович

 

 

4

 

 

 

5

Володимир Петрович

 

 

5

 

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

 

КП №3

 

Письменники - земляки

 

 

 

ПІБ

Штраф

 

ПІБ

Штраф

1

 

 

1

 

 

2

 

 

2

 

 

3

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

КП №4

 

Вулиці нашого міста

 

 

 

ПІБ

Штраф

 

ПІБ

Штраф

 

1

 

 

1

 

 

 

2

 

 

2

 

 

 

3

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

КП №5

 

Перлини світової літератури

 

 

 

Автор твору

Штраф

 

Назва твору, автор

Штраф

 

1

 

 

1

 

 

 

2

 

 

2

 

 

 

3

 

 

3

 

 

 

4

 

 

4

 

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

КП №6

 

Подолай перешкоду по паралельних мотузках

 

!!! Аварійний азимут: Північ (0 або 360 градусів на компасі) – вихід до Дніпра.

Телефони рятувальної служби : Олександр Юрійович : 067 195 37 00; Світлана Миколаївна : 067 47 37 143; Володимир Петрович : 097 64 31 534 ; Наталія Миколаївна: 093 102 83 27.

 

                              

 

 

 Історичне краєзнавство (початковий рівень/ вищий рівень)

 Маршрутна картка шукачів скарбів команди

 

 Керівник гуртка Щербина М.М.

 ПІБ учасників

 

Відповіді на завдання

 

КП №1

Відстань до об’єкту = 

метрів

 

КП №2

Ім’я

Номер

сліду

Штраф

сліду

Назва тварини

Штраф

 

1

Микола Миколайович

 

 

1

 

 

 

2

Світлана Миколаївна

 

 

2

 

 

 

3

Наталія Миколаївна

 

 

3

 

 

 

4

Олександр Юрійович

 

 

4

 

 

 

5

Володимир Петрович

 

 

5

 

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

 

КП №3

 

Населені пункти краю

 

запит ання

Відповідь

Штраф

запитання

Відповідь

Штраф

1

 

 

1

 

 

2

 

 

2

 

 

3

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

КП №4

 

Адміністративний поділ Че

ркаської області

 

 

запит ання

Підкресли   варіант Відповідь

Штраф

запитання

Підкресли варіант Відповідь

Штраф

 

1

А         Б      В                 

 

1

А

Б

В

 

 

2

А         Б      В                 

 

2

А

Б

В

 

 

3

А         Б      В                 

 

3

А

Б

В

 

 

 

 

 

4

А

Б

В

 

 

 

 

 

5

А

Б

В

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

КП №5

 

Річки Черкащини

 

запит ання

Відповідь

Штраф

запитання

Відповідь

Штраф

 

1

Лівобережні:

 

Правобережні:

 

1

Лівобережні:

 

Правобережні:

 

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

3

 

 

 

4

 

 

4

 

 

 

 

Сума штрафів

 

 

Сума штрафів

 

КП №6

 

Подолай перешкоду по паралельних мотузках

 

!!! Аварійний азимут: Північ (0 або 360 градусів на компасі) – вихід до Дніпра.

Телефони рятувальної служби : Олександр Юрійович : 067 195 37 00; Світлана Миколаївна : 067 47 37 143; Володимир Петрович : 097 64 31 534 ; Наталія Миколаївна: 093 102 83 27.

 

 

 

 

 

5. Карта спортивного орієнтування з позначеними контрольними пунктами ( для кожної команди).

 

 

 

 

 

ІІ. ТУРИСТСЬКО – КРАЄЗНАВЧИЙ КВЕСТ

«ПЕРЕМОЖЕМО РАЗОМ»

 

ІІ.1.Положення про туристсько – краєзнавчий квест «Переможемо разом»,до Дня визволення м. Черкаси від фашистських загарбників у Другій світовій війні

 

І. Мета та завдання

                              -популяризація    та    вивчення    історико    –    культурної      спадщини

Черкащини;

-формування ціннісного ставлення гуртківців до історії українського народу;

-розвиток  соціальних компетентностей  гуртківців засобами туризму  та краєзнавства.

 

ІІ. Термін та місце проведення

16.12.2017р., позашкільний навчальний заклад м.Черкаси «Центр туризму,  краєзнавства,   екскурсій   та   спорту   учнівської   молоді»  (ПНЗ м. Черкаси «ЦТКСУМ»), вул. Бидгощська, 1 (ЗНЗ №24).

 

ІІІ. Керівництво квестом

Загальне керівництво підготовкою та проведенням квесту здійснює оргкомітет. Відповідальність за безпосереднє проведення заходу покладається на організаційно - масовий відділ ПНЗ м. Черкаси «ЦТКЕСУМ».

Відповідальність за підготовку учасників команд та дотримання ними вимог правил безпеки життєдіяльності під час заходу несуть керівники гуртків.

 

IV.   Учасники квесту

Участь у заході беруть команди гуртківців ПНЗ м. Черкаси «ЦТКЕСУМ».

Склад команди: 4 - 5 осіб.

Команди формуються у двох вікових групах:

старша (8-11кл.); молодша (5-7кл.)

 

V.      Програма квесту

До програми квесту включено проходження пізнавально – випробувального маршруту та виконання туристсько - краєзнавчих завдань згідно умов.

09.00 - 09.30 - реєстрація команд молодшої гупи;

09.30 - 12.00 - проведення квесту для команд молодшої гупи ;

12.00 - 12.30 - реєстрація команд старшої групи;

12:30 - 15:00 - проведення квесту для команд старшої групи;

15:00 - 17:00 - підведення підсумків

Графік програми орієнтовний, і може бути змінений в залежності від кількості заявлених команд у кожній вікової групі.

 

VI.   Визначення результатів та нагородження

Результат команди визначається окремо в кожній віковій групі за сумою набраних балів (10 балів на кожному завданні за мінусом штрафних балів).

Команди, які посіли  І – ІІІ місця в кожній віковій групі нагороджуються дипломами відповідних ступенів.

 

VII.Порядок та термін подачі заявок

Попередня заявка з вказаною віковою групою та кількістю команд подається в організаційно-масовий відділ закладу до 5.12.2017р. за адресою: м. Черкаси, вул. Бидгощська -1, тел.64-17-33, e-meil: zakladck@ukr.net

Іменні заявки, підписані керівником закладу, з вказаним рівнем підготовки команди та загальними відомостями про учасників (ПІБ, дата народження, домашня адреса, клас, вікова група), ПІБ керівника команди, відповідального за збереження життя і здоров'я учасників, подаються головному секретареві під час реєстрації.

Оргкомітет залишає за собою право внести зміни до розділу «Час і дата проведення».

 

 

 

ІІ.2.Умови проведення туристсько – краєзнавчого квесту

«Переможемо разом»

 

І.Загальні умови

Маршрут квесту складається із 9 завдань: 7 завдань з початкової туристської підготовки, 1 профільне завдання (пішохідний туризм, літературне краєзнавство, історичне краєзнавство, загальна спортивна підготовка), 1 наскрізне краєзнавче завдання. Важливо, щоб кількість команд і кількість завдань (не враховуючи наскрізне) була однаковою. За таких умов всі команди стартують одночасно, виконуючи різні завдання – квест проходить, без втрати часу на стартовий інтервал. Команда №1 – розпочинає з завдання №1; команда №2 – завдання №2 і т.д. Учасники виконують завдання квесту за вказаною в маршрутній карточці послідовністю.

Завдання №№ 1-6 складаються з трьох частин:

1          –ознайомитись з фрагментом історичної довідки «Героїчні сторінки історії нашого міста. Визволення м. Черкаси від фашистських загарбників у

Другій світовій війні»;

2          – виконати практичне завдання з початкової туристської підготовки;

3– дати відповідь на запитання до тексту, прочитаного в першій частині завдання.   Краєзнавча   складова   завдань  послідовно  відтворює картину визволення м. Черкаси від фашистських загарбників у грудні 1943 року.

Команда отримує 10 балів на кожному завданні з початкової туристської та профільної підготовки за мінусом штрафних балів, але не більше 9. За кожне краєзнавче завдання – 5балів за мінусом штрафів, але не більше 4.

Завдання для молодшої і старшої групи відрізняються складністю.

Час виконання одного завдання обмежений - до 7 хв.

На проходження маршруту встановлюється заданий час (ЗЧ) - 40 хв.

Старт та фініш – об’єднані.

Організацію завдань та відмітку про виконання здійснюють судді.

ІІ. Умови тематичних завдань квесту Завдання 1. «Мікроорієнтування»

Орієнтування в заданому напрямку. Кожен учасник отримує карту позначеними контрольними пунктами (КП) та карточку для відмітки проходження КП. Стартують одночасно всі члени команди. 5 варіантів завдання. Молодша група: 10 КП.

Старша група : 13 КП.

                              Штраф:     за кожний «не взятий КП» –– 1 бал.

Обладнання: контрольні пункти (30 шт.), карти - схеми (4 варіанти); картки для відмітки КП; канцелярські ручки – 4 шт.

 

Завдання 2. «Рух по жердинах»

Молодша група. Обладнання: 5 опор, 4 жердини. Послідовне проходження.

Старша група. Обладнання: 5 опор, 4 жердини. Учасники довільно діляться на дві підгрупи, долають етап з двох боків; після другої опори долають етап спільно.

Штрафи: торкання рельєфу,  навантаження     жердини,     яка впала   – 1 бал; падіння (опора двома ногами на рельєф або жердину, яка впала;опора на рельєф однією ногою, якщо інша в повітрі; опора жердиною на рельєф на ділянці перешкод ) - 3 бали.

 

Завдання 3. «Медична підготовка»

Молодша група. Накласти шину учасникові з умовною травмою:

перелом плеча.

Штраф: незафіксований бинт, незафіксована рука – 1 бал; неправильно розташована шина - 3 бали. Обладнання: еластичний бинт, шина, бинт для фіксації руки. Рекомендації:https://youtu.be/x5Rh10hMZZg

Старша група. Накласти пов’язку учасникові з умовною травмою гомілково -ступневого суглобу - хрестоподібну повязку.

Штраф: незафіксований бинт, відсутність перехрестя пов’язки – 1 бал; неправильно розташований бинт на стопі - 3 бали.

Обладнання: еластичний бинт.

Рекомендації : https://www.youtube.com/watch?v=-NapjlDHDAQ

 

 

 

 

 

Завдання 4: «В’язання туристичних вузлів»

Молодша група. Загальна кількість мотузок – 4. Прикріпити мотузку до опори ( вузли булінь або удавка) та з’єднати чотири мотузки однакового діаметру (прямий, ткацький, зустрічна вісімка) відповідно до схеми. Повторне використання вузлів заборонено. Завдання виконується командою в довільному порядку.

Старша група. Загальна кількість мотузок – 4. Прикріпити мотузку до опори ( вузли булінь або удавка) та з’єднати чотири мотузки однакового діаметру (прямий, ткацький, зустрічна вісімка) відповідно до схеми. Кожен учасник в’яже один вузол. Повторне використання вузлів заборонено.

Штрафи:      відсутність контрольного вузла -1бал; перекручування мотузок у вузлі -1бал; неправильно зав’язаний вузол – 3бала.

 

Завдання 5. «Транспортування потерпілого»

Молодша група. Транспортувати на ношах умовного потерпілого 50 м.

Обладнання: ноші та умовний потерпілий (муляж вагою 10 кг ).

Старша група. Транспортувати на ношах умовного потерпілого 50 м.

Умовний пасивний потерпілий  – учасник.

Обладнання: ноші.

Штрафи: - неправильне укладання потерпілого (торкання потерпілим рельєфу)-1   бал;   активна допомога  потерпілого під час виконання

завдання -1 бал; торкання будь-якою частиною тіла потерпілого (ложа нош) землі під час транспортування (не більше двох) – 1 бал за кожне торкання; більше двох торкань штрафується -  кожне наступне – 3 бали;  неправильні дії (транспортування потерпілого ногами уперед) - виправляється.

 

Завдання 6. «Туристське спорядження для пішохідного походу»

Молодша група. Викреслити із списку групового та особистого спорядження зайве.

Старша група. Вибрати із запропонованих предметів туристського спорядження найбільш потрібне особисте спорядження загальної вагою до 10 кг. Вагу вибраних предметів команда визначає самостійно.

Обладнання: предмети особистого спорядження, ваги.

Штрафи: за кожну помилку у виборі спорядження – 1 бал; за кожен зайвий кг ваги особистого спорядження – бал.

 

Завдання 7. «Музейна сторінка»

На  карті м. Черкаси знайти місце розташування пам’ятних знаків, присвячених подіям та героям Другої світової війни.

Молодша група. Надаються фотографії та описи пам’ятнх знаків (№№1-7).

Старша група. Надається короткий опис пам’ятнх знаків (№№1-10).

Обладнання:  карта  м.  Черкаси  (з назвами вулиць ), фотографії та описи пам’ятних знаків; фішки з номерами пам’ятних знаків.

                                Штрафи: за кожну помилку    – 1 бал.

 

 

 

Завдання 8. «ФОТОвікторина»

Учасникам демонструється електронна презентація «14 грудня 1943 р. – День визволення м. Черкаси від фашистських загарбників. Пам’ятні об’єкти м. Черкаси, присвячені подіям Другої світової війни».

Молодша група. Назвати пам’ятний об’єкт, зображений на фото.

Старша група. Назвати пам’ятний об’єкт зображений на фото та його місце розташування в Черкасах.

                                Штрафи: за кожну помилку    – 1 бал.

 

Завдання  9.  Наскрізна  краєзнавча вікторина «Героїчні сторінки історії нашого міста»

Виконуючи завдання №№1-6, учасники знайомляться з фрагментом історичної довідки «Визволення м. Черкаси від фашистських загарбників у Другій світовій війні». Виконавши практичне завдання з початкової туристської підготовки, необхідно дати відповідь на запитання до тексту, прочитаного в першій частині завдання. Краєзнавча складова завдань послідовно відтворює картину визволення м. Черкаси від фашистських загарбників у грудні 1943 року.

ІІ.3.Дидактичні матеріали туристсько – краєзнавчого

квесту «Переможемо разом»

 

1.                    Маршрутна картка команди ( необхідно підготувати для кожної команда вказавши порядок виконання завдань)

 

Маршрутна картка учасника туристсько – краєзнавчого квесту.

Маршрут №1

              Команда         

 

 

н/п

 

Назва завдання

Відмітка судді    про виконання

 

н/п

 

Назва завдання

Відмітка судді про виконання

1

«Мікроорієнтування»

 

5

«Транспортування потерпілого»

 

 

2

«Рух по жердинах»

 

 

6

«Туристське спорядження для пішохідного походу»

 

3

«Медична підготовка»

 

7

«Музейна сторінка»

 

4

«В’язання туристичних вузлів»

 

8

«ФОТОвікторина»

 

 

 

 

 

Маршрутна картка учасника туристсько – краєзнавчого квесту.

Маршрут №2

              Команда         

 

 

н/п

 

Назва завдання

Відмітка судді    про виконання

 

н/п

 

Назва завдання

Відмітка судді про виконання

1

«Рух по жердинах»

 

5

«Туристське спорядження для

 

 

2

 

«Медична підготовка»

 

 

6

 

«Музейна сторінка»

 

3

«В’язання туристичних вузлів»

 

7

«ФОТОвікторина»

 

4

«Транспортування потерпілого»

 

8

«Мікроорієнтування»

 

2.                    Умови проходження маршруту туристсько – краєзнавчого квесту (видається кожній команді, друкується на зворотній стороні маршрутної картки для учасників )

 

 Умови проходження маршруту туристсько – краєзнавчого квесту Дотримуватись техніки безпеки під час проходження маршруту;

      Контрольний час на маршруті: 1 год.

      Час на виконання одного завдання ( прочитати інформацію та виконати практичне та пізнавальне завдання ): 5 – 7 хв.

      На кожному пункті команда отримує 10 балів, від яких віднімаються штрафні бали (не більше 9); 5 балів за наскрізне краєзнавче пізнавальне завдання, від яких віднімаються штрафні бали (не більше 4);

 Порядок виконання завдання

1.           Покажіть судді картку маршруту

2.           Прочитайте уважно фрагмент історичної довідки

3.           Виконайте практичне завдання 4.     Виконайте пізнавальне завдання.

                                   5.    Заберіит картку маршруту з відміткою судді

 

3.Умови суддівства маршруту туристсько – краєзнавчого квесту (для суддів )

 

      Дотримуватись техніки безпеки під час організації завдання

      Контрольний час на маршруті – 1 год.

      Час на виконання одного завдання ( прочитати інформацію та виконати практичне, пізнавальне завдання ) :      5 – 7 хв.

      На кожному пункті команда може отримати від 1 до 6 балів. 1 – за те, що знайшла і виконала практичне завдання, 5 балів за правильно виконане пізнавальне завдання. За кожну помилку віднімається 1 бал , але не більше 5 – ти.

 

 Порядок організації виконання завдання

1.Перевірити    картку        маршруту   на      відповідність порядку проходження

2.Запропонувати       уважно прочитати інформацію про пам’ятку природи

3.Зареєструвати команду відповідно до групи (молодша; старша)

4.Практичне завдання ( за наявності)

5.Пізнавальне завдання (перевірити)

6.Зробити відмітку в картці маршруту: отримані бали

7.( не більше 10 - ти) та підпис, віддати картку

8.Контролювати час виконання завдання: 5 – 7 хв.!!!!!

4. Дидактичні матеріали для завдання «Наскрізна краєзнавча вікторина «Героїчні сторінки історії нашого міста»»

 

                                           4.1.Історична      довідка      «Визволення      м.      Черкаси        від

фашистських загарбників у Другій світовій війні» (фрагменти тексту для наскрізного краєзнавчого завдання)

 

Завдання 1. «Визволення м. Черкаси»

Перед Черкаською операцією місто й околиці було перетворено німцями у сильний укріплений район. Адже гітлерівці відводили Дніпру, зокрема у районі Черкас, надзвичайно важливу роль у системі оборони. Захоплені в ті дні німецькі військовополонені свідчили, що з Берліна було одержано категоричний наказ: будь-що триматися і не відходити від Дніпра, вздовж течії якого було створено так званий «Східний вал». Черкаси було перетворено на один із найбільших бастіонів «валу»: дві смуги оборонних позицій, протитанкові і протипіхотні перешкоди, доти, дзоти, система опорних пунктів, в цегляних будинках – вогневі точки, сади й парки було перетворено на протитанкові райони, окремі ділянки заміновано. Оборону займали відбірні частини третього рейху: три піхотні дивізії, декілька танкових і механізованих частин, у тому числі танкова дивізія СС «Вікінг» і моторизована дивізія «Валлонія».

 

Завдання 2. «Визволення м. Черкаси»

Бої за Черкаси відзначалися виключною жорстокістю і тривали рівно місяць – із 14 листопада до 14 грудня 1943 року із перемінним успіхом.

Але почали розгортатися події на Черкаському напрямку значно раніше, коли наприкінці вересня 1943 р. радянські війська вийшли до Дніпра. 52-а армія генерала К.О.Коротеєва, яка входила до складу 2-го Українського фронту підійшла до Дніпра в районі Золотоноші.

Приблизно в той же час у тил ворога в район канівських і черкаських лісів було перекинуто 3-тю в 5-ту повітрянодесантні бригади. Це був найбільший повітряний десант (4575 воїнів), здійснений за роки війни. Дії десантників під командуванням підполковника П.М.Сидорчука створювали видимість присутності в тилу ворога великих сил регулярних частин радянської армії.

 

Завдання 3. «Визволення м. Черкаси»

4 листопада 1943 р. командувач 2-го Українського фронту генерал  армії І.С.Конєв поставив перед 52-ю армією завдання форсувати Дніпро, об'єднатися з партизанами і десантниками та заволодіти Черкасами.

Підготовка до операції тривала 8 діб: з 4 по 12 листопада. За цей час, 11 листопада, через офіцера штабу 52-ї армії партизанам і десантникам було дане завдання у ніч з 12 на 13 листопада форсувати Дніпро і завдати ударів по гарнізонах ворога у Мошнах, Будищі, Єлизаветівці, Лозівку. Це робилося для того, щоб дезорганізувати оборону ворога і відтягнути його сили.

Завдання 4. «Визволення м. Черкаси»

Форсування Дніпра – окрема героїчна сторінка в історії визволення Черкас. Адже річка в районі міста досягала в ширину приблизно півкілометра, у глибину – від півтора до восьми метрів. Ранній холод того року різко знизив температуру води, а лід, лише схопивши водну гладь, утруднював використання човнів, плотів, наплавних мостів, на яких переправляли техніку. Але першою була піхота. Фашисти помітили наші війська на річці не відразу. А коли побачили – відкрили ураганний вогонь. Вода клекотіла від вибухів, розліталися у друзки плоти, гинули люди, але форсування тривало.

Героїзм радянських воїнів при форсуванні Дніпра дав змогу закріпитися на плацдармах і, розвиваючи наступ, разом з партизанами й десантниками вибити ворога із ряду сіл (Сокирно, Будище, Свидівок, Єлизаветівка, Дахнівка, Василиця, Руська Поляна, Дубіївка).

 

Завдання 5. «Визволення м. Черкаси»

Чотири рази радянським військам довелося штурмувати м. Черкаси. Перший штурм 20 листопада і другий у ніч із 21 на 22 листопада вагомих успіхів не принесли. Перегрупувавши сили, 26 листопада радянські війська почали третій штурм. У результаті сильних ударів частин 254-ої та 294-ої стрілецьких дивізій вдалося захопити околицю міста в районі ринку Казбет.

28 листопада підрозділами 7-ої гвардійської повітрянодесантної дивізії за підтримки окремої танкової бригади було перерізано залізницю у районі сучасного м’ясокомбінату. Кільце оточення замкнулося. Проте за два дні гітлерівці, зосередивши великі сили піхоти з танками і артилерією, пішли в контрнаступ з боку Сміли. Шість днів точилися кровопролитні бої на цій ділянці. Вночі 13 грудня радянські війська почали вирішальний штурм міста. Німців обійшли із півдня, із району вокзалу і одночасно завдали потужного удару із островів на Дніпрі. Особливо запеклі бої точилися в центрі міста. Але на світанку наступного дня радянським військам вдалося повністю вибити загарбників із міста.

 

Завдання 6. «Визволення м. Черкаси»

14 грудня 1943 р. Москва вперше в історії салютує на честь Черкас, тоді – райцентру Київської області. 124 гармати дають 12 залпів. Нарешті місто, яке гітлерівці намагалися втримати до останнього, було звільнене військами 2-го українського фронту.

За звільнення Черкас орденами і медалями нагороджено 1150 солдатів, сержантів та офіцерів, 22 з'єднанням і частинам присвоєно найменування Черкаських, 13 воїнам – присвоєно звання Героя Радянського Союзу. Іменами загиблих героїв пізніше було названо вулиці: Вернигори, Лазарєва,

Чалова, Молоткова, Онопрієнка, Поднєвича, Сурикова, Хоменка. А 9 травня 1975 року на честь воїнів, що полягли в боях за м. Черкаси, черкащан, які загинули на фронтах Другої світової війни було відкрито меморіальний комплекс Пагорб Слави.

4.2. Запитання наскрізної краєзнавчої вікторини «Героїчні сторінки історії нашого міста» (для завдань №№ 1-6)

 

Завдання 1. «Визволення м. Черкаси»

 

1.   Як німці називали свою систему оборони вздовж річки Дніпро?

2.   Скільки ліній оборони було створено німцями навколо м. Черкаси? 3. Скільки німецьких дивізій оборонялося у м. Черкаси?

 

 

Завдання 2. «Визволення м. Черкаси»

 

1 Скільки часу тривала битва за звільнення м. Черкаси?

2.Коли було перекинуто в тил ворога 3-тю і 5-ту повітрянодесантні бригади?

3.Назвіть прізвище командира 3-ї і 5-ї повітрянодесантних бригад. 4.Скільки воїнів було десантовано у тил ворога перед наступом на Черкаси?

 

 

Завдання 3. «Визволення м. Черкаси»

 

1. Хто допомагав нашим десантникам в тилу ворога?

2.Які радянські війська звільняли м. Черкаси від німецьких загарбників?

3.   Назвіть прізвище командуючого фронтом, війська якого звільняли м.

Черкаси

4.   Скільки діб готувалася радянська армія до форсування Дніпра? 5. Коли почалося форсування Дніпра радянськими військами?

 

 

Завдання 4. «Визволення м. Черкаси»

 

1.                    Вкажіть ширину річки Дніпро біля м. Черкаси у 1943 р.

2.                    Який рід військ здійснював форсування Дніпра?

3.                    Які села поблизу Черкас були звільнені першими напередодні штурму міста?

 

 

Завдання 5. «Визволення м. Черкаси»

 

1.                    Скільки відбулося штурмів м. Черкаси радянськими військами?

2.                    Коли почався перший штурм м. Черкаси?

3.                    Військові частини яких дивізій першими закріпились у місті?

4.                    Коли м. Черкаси було повністю оточене радянськими військами?

5.                    Назвіть місто, з боку якого німецькі війська намагалися розірвати кільце оточення навколо Черкас.

 

 

Завдання 6. «Визволення м. Черкаси»

 

1.                    Назвіть дату звільнення м. Черкаси від німецьких військ.

2.                    Скільком радянським військовим частинам за звільнення міста присвоєно найменування Черкаські?

3.                    Скільком воїнам присвоєно звання Героя Радянського Союзу за звільнення м. Черкаси?

4.                    Що спільного у назвах вулиць Вернигори, Лазарєва і Молоткова?

5.                    Назвіть меморіальний комплекс побудований на честь воїнів, що загинули під час визволення м. Черкаси.

 

                                 4.3. Картки  для  виконання      наскрізної краєзнавчої вікторини

«Героїчні сторінки історії нашого міста»

 

Завдання 1. «Визволення м. Черкаси»

(змінити номер картки відповідно до номера завдань)

                              Старша гр.                    Команда    

 

№ запитанн

Відповідь

Штраф

 

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

Результат

5 балів мінус штрафи (1 помилка – 1 бал)

 

 

                Суддя                                                           

 

Завдання 1. «Визволення м. Черкаси»

(змінити номер картки відповідно до номера завдань)

                              Молодша гр.                    Команда          

 

№ запитанн

Відповідь

Штраф

 

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

Результат

5 балів мінус штрафи (1 помилка – 1 бал)

 

 

                Суддя                                                           

5.   Дидактичні матеріали для завдання «Мікроорієнтуваня»

 

5.1.             Картка для відмітки на контрольному пункті

«Мікроорієнтуваня» (старша гр.) - маршрут А (В,С,Д)

                              Команда                                   Прізвище                                                   

 

№ КП

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Відмітка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Штраф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                Сума штр.             балів                                        Суддя

«Мікроорієнтуваня» (старша гр.) -  маршрут А (В,С,Д)

                              Команда                                  Прізвище      

 

№ КП

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Відмітка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Штраф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Сума штр.    балів                                        Судя

 

 

5.2.             Карта  з  позначеними контрольними пунктами (для розробки варіантів дистанції для молодшої та старшої групи )

 

 

 

Зразок маршруту В (молодша група)

 

 

 

 

6.   Дидактичні матеріали для завдання «Музейна сторінка»

 

Пам’ятні знаки м. Черкаси, присвячених подіям та героям Другої світової війни.

 

1.Меморіальний комплекс «Пагорб Слави»

«Пагорб Слави» — меморіальний комплекс в м. Черкаси. Меморіал увічнює пам'ять черкащан, які загинули на фронтах Другої світової війни та воїнів, полеглих в боях за м. Черкаси. 1967 року був збудований пам'ятник, 1975 року реконструйований в комплекс.

Композиція вирішена у великих монументальних формах. Широку ритуальну площу завершує курганоподібний насип із гранітними східцями, увінчаний скульптурою жінки-матері Батьківщини висотою 10 м. У піднятій правій руці знаходиться чаша з Вічним вогнем, ліва рука звернена вперед, до ритуальної площі. На вершину пагорба ведуть тераси, викладені гранітними блоками.

Насипну частину пагорба обрамлює меморіальна гранітна стіна на якій викарбовано прізвища 904 воїнів - черкащан, які загинули в роки Другої світової війни. На підпірній стіні розташована барельєфна батальна композиція. 5 бронзових барельєфів композиції  розповідають про  тяжкі часи війни. На першому зображено ополченців 1941 року, на другому — бій з фашистами: центрі барельєфу — постать молодого бійця, який падає в пшеницю, вражений кулею. На третьому       барельєфі   показана багнетна атака радянських воїнів, на четвертому — як у вбитого прапороносця      товариш підхоплює прапор. На п'ятому — увічнені представники всіх родів військ Радянської Армії.

Праворуч від ритуальної

площі розташована братська могила 3619 воїнів з підрозділів 73 –го стрілецького корпусу 52 –ї армії 2 – го Українського фронту, 3-ї та 5 –ї повітряних бригад, 22 партизани з загону ім. Сталіна, які загинули в листопаді – грудні 1943 року, звільняючи Черкаси від фашистських загарбників. Їх останки було перенесено на Пагорб Слави в 1967, 1975, 1992 р.р. із братських могил та індивідуальних поховань в різних частинах міста. Їх прізвища викарбовано на надгробних плитах із сірого граніту.

Ліворуч від братської могили знаходяться могили Героїв Радянського

Союзу, які загинули в боях за м. Черкаси: В.М.Молоткова, І.О.Онопрієнка, Ф.Ф.Лазарева, В.П.Подневича, С.А.Чалова, на яких установлно надгробні плит из меморіальними надписами.

Загальна висота земляного пагорба — 10 м, діаметр основи — 60 м.

Авторами  проекту  меморіального  комплексу  були  скульптори   Г.  Н. Кальченко   (народна   художниця  УРСР,   заслужений  діяч  мистецтв УРСР, лауреат Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка), Е. М. Кунцевич (співавтор, заслужений діяч мистецтв УРСР) та Б. П. Микитенко, архітектори А. Ф. Ігнащенко та О. С. Ренькас.

 

2. Пам’ятний знак на честь 8-ї Черкаської гвардійської бомбардувальної авіаційної дивізії

 

Пам’ятник льотчикам 8-ї гвардійської Червонопрапорної ордена Суворова Черкаської бомбардувальної авіаційної дивізії. Сміливість і відвага льотчиків дозволили прорвати німецьке укріплення вздовж Дніпра.

Пам’ятник встановлено 1980 році в парку      Перемоги.  Бойовий      літак  класу «винищувач - бомбардувальник» типу СУ – 7БКЛ модифікації створених у 50 – х роках минулого століття надзвукових літаків. Особливість його в тому , що завдяки змінним шасі, він може   злітати

і сідати на ґрунтових аеродромах. У далекому 1943 про  таку  техніку авіатори могли тільки мріяти. На скромному Пе – 2, вагою трохи більше 5 тон,пілоти 8-ї авіаційної дивізії звільняли шлях піхоті,бомбардували ворожі укріплення, брали активну участь у всіх наступальних операціях 1943 року. Пікіруючий бомбардувальник не був високоманевровим літаком, однак вражав дальністю польоту та значним боєзапасом. Проект розробки 1939 року, літак Пе – 2 став найбільш розповсюдженим завдяки високій  живучості та надійності.

Дивізія нагороджена орденами Суворова другого ступеню  та Червоного Прапора. За героїзм під час звільнення міста дивізії присвоєно звання – Черкаська.

https://zruchno.travel/ObjectEntity/ObjectEntity?lang...Біля постаменту - стела с надписом "Подвигу 8-й Черкасской гвардейской бомбардировочной дивизии, освобождавший Черкассы, посвящается. 14 декабря 1943 г."Автори проекту - В.Пронін, А.Подкальзін, В.Бут, Я.Барік.м. Черкаси, парк Перемоги

 

 

3. Пам’ятний знак «Сліди війни»

 

По вулиці Байди Вишневецького, 33 є особливий будинок. На його стінах залишились сліди від обстрілів під час звільнення міста в грудні 1943. В травні 2008 року на будинку було встановлено памятний знак та меморіальну дошку.

4. Пам’ятний знак -гармата калібру 45 мм, на честь

25                –                річчя                 визволення

м. Черкаси від фашистських загарбників

 

 

Пам’ятний знак - гармата калібру  45 мм, встановлена на двоярусному постаменті. На верхньому ярусі, виконаному з гранітних блоків, висічено напдис: "14 декабря год 1943", "Эта пушка установлена в честь 25- летия освобождения города Черкассы от немецко - фашистских захватчиков войсками 2-го Украинского фронта как символ героизма, проявленного  воинами  доблестной советской

Армии". Гармата стала символом стрілецьких і артилерійських підрозділів

Червоної армії, яка визволяла в 1943 році Черкаси від фашистсько-німецьких загарбників. Пам’ятник уславляє 254 стрілецьку дивізію, яка зіграла ключову роль у боях за місто. Остаточне звільнення припало на 14 грудня 1943 року. Пам’ятник має вигляд реальної гармати, яка також брала участь у військових діях. На одній зі сторін підніжжя розміщено текст з присвятою певній дивізії.

Встановлено в 1968 році в м. Черкаси, на розі вулиць Смілянська та Вернигори. Автор проекту - С.М.Фурсенко.

 

 

 

 

 

5.Пам’ятний знак - гармата, на честь 60 – річчя визволення

м.Черкаси від фашистських загарбників

 

 

 

 

 Пам’ятний знак - гармата,  на честь 60 – річчя  визволення м. Черкаси від  фашистських загарбників.  Увічнює пам'ять про воїнів  254 Черкаської стрілецької

 дивізії, які визволяли

м. Черкаси. Встановлено в 2003 р. в парку Перемоги.

6. Пам’ятний знак - танк, на честь 65 – річчя перемоги у Великій вітчизняній війні

 

 

 

Пам’ятний знак - танк, до 65 – річчя перемоги у Великій вітчизняній війні та на честь 41 танкової дивізії, яка брала участь у визволенні м.

Черкаси.

Встановлено в Черкаському міському парку культури і відпочинку ім.

30 – річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні.

 

7. Пам’ятний знак  на місці розташування командного пункту 73 стрілецького корпусу

 

Пам’ятний знак у вигляді двохступеневої стели (висота 2, 1 м) із сірого граніту. На верхній частині стели викарбовано: " Здесь располагался КП 73- го корпуса, принимавшего  участие  в освобождение Черкасс от гитлеровских   захватчиков

14.Х11.1943 г. "

73-ий стрілецький корпус під

командуванням генерал – майора П.Ф.Батицького в складі 52 – ї армії форсував Дніпро двічі: у вересні 1943 в районі с. Хрещатик, а у листопаді 1943 – північніше м. Черкаси. За мужність і героїзм ,під час форсування Дніпра та визволення м. Черкаси, 26 –ти воїнам корпусу було присвоєно звання Героя Радянського Союзу. Пам’ятний знак встановлено в 1973 р.

м. Черкаси, мікрорайон "Соснівка", розгалуження вулиць Канівська та Лісова.

8. Пам’ятний знак на честь 30 – річчя визволення м.Черкаси від фашистських загарбників

 

                                                                                                                                                            Пам’ятний       знак         у

вигляді гранітного обеліску, з двома шліфованими гранями. На одній з них викарбовано текст наказу :  "Из приказа

Верховного

Главнокомандующего генералу  армии   Коневу. Войска Второго Украинского фронта, продолжая успешное наступление, сегодня, 14 декабря 1943  года,  в результате напряжённых боев,

овладели крупным экономическим центром Украины - г. Черкассы. За отличные боевые действия Объявляю благодарность всем руководимым Вами войскам, участвовавших в боях за освобождение г.Черкассы. Вечная слава героям, павшим в борьбе за свободу и независимость нашей Родины ! В ознаменование одержанной победы, соединениям и частям, отличившимся в боях за освобождение города Черкассы, присвоить наименование "Черкасских". На іншій грані обеліску переаховано військові частини та зєднання, яким за операцію по звільненню міста, присвоєно звання черкаських. Автор проекту - С.М.Фурсенко. Установлено в 1973 році на площі Слави.

 

                                              9. Пам’ятний знак      на честь 60 – річчя перемоги у Великій

Вітчизняній війні

 

Встановлено       на      честь 60-річчя перемоги в Другій світовій війні і військовим частинам, які звільняли Черкаси 1943 року.

 

Установлено в 2005  році  в Черкаському міському парку культури і відпочинку ім. 30 – річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні.

10.Бюст П.Ф.Батицкого

 

 

Павло Федорович Батицький (1910 - 1984) – Маршал Радянського Союзу.

У боях за Черкаси командував 73 – м стрілецьким корпусом 52 – ї армії Другого Українського фронту, брав участь у  Корсунь – Шевченківській операції та звільненні м. Умань. Учасник Берлінської та Пражської операцій. За уміле командування, мужність та героїзм удостоєний звання Героя Радянського Союзу.

Бронзовий бюст П.Ф.Батицького установлено на гранітному постаменті з написом: «Маршал Советского Союза, Почетный гражданин г.Черкассы Павел Федорович Батицкий ".

 

Автор - скульптор А.І.Кравченко. Встановлено у 1991 р.

м. Черкаси, територія школи № 31

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

1.                   Овчарук О.В. Компететнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. – К., 2004.

2.                   Грабовський Ю.А., Скалій О.В., Скалій Т.В. Спортивний туризм. Навчальний посібник. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2009. - 304 с.

3.                   Топографія з основами картографії. Ратушняк Г.С. - Вінниця: ВДТУ, 2002 - 179 с.

4.Вяткин Л.А.,Сидорчук Е.В. Туризм и спортивное ориентирование. М.,

Академия, 2001

5.            Коцур Н.І., Гармаш Л.С. Медичне забезпечення туристських походів (практичні рекомендації). – Переяслав-Хмельницький, 2002. – 37 с.

6.            Палатний І.А. Спортивний туризм: змагання туристів-пішохідників: Навчально-методичний посібник. – Бориспіль, 2007. – 176 с.

7.            Фечо Г. Мікроспринт.Розробка дистанцій для змагань зі спортивного орієнтування. -Ужгород, 2015.

8.            Калінкін О.Б. Нові форми і методи проведення змагань та учбових тренувань зі спортивного туризму та спортивного орієнтування.-Київ,2007.

9.            Загоріна Л. Героїзм і трагедія Дніпровського десанту. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://pres-centr.ck.ua/print/news-18307.html 10.Надання першої допомоги (накладення шини). Травма: перелом плеча. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://youtu.be/x5Rh10hMZZg

11.Надання першої допомоги. Травма: гомілково - ступневого суглобу (накладення хрестоподібної повязки). [Електронний ресурс] Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-NapjlDHDAQ

12.   Пам’ятний знак - гармата калібру 45 мм, на честь 25 – річчя визволення 

м.  Черкаси  від     фашистських загарбників. [Електронний ресурс] Режим доступу:http://photo.in.ck.ua/article/5716/0090/4365/6e5e/39d5/0000/pamyatniki- cherkass.12.jpeg?1461317081

13.   Памятники Черкасс. Фотоподборка городских монументов и скульптурных композиций. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://in.ck.ua/mesta/pamyatniki-cherkass

14.   http://ukranimals.ru/zhivlennja/29629-jaki-slidi-u-lisici-inshih-zviriv-na- snigu.html

15.   https://prezi.com/yfdgjsdv3w4o/presentation/

16.http://plastovabanka.org.ua/gutirka/hutirka-slidy-tvaryn

pdf
Додано
7 травня 2020
Переглядів
721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку