урок-дослідження
« Подорож навколо світу»
(для учнів 7-8 класів)
Мета: подумки пройти шляхом Філеаса Фогга та підтвердити (або спростувати) можливість подорожі навколо світу за 80 днів.
розвивати інтелектуально-інформаційні навички, активізувати пізнавальні інтереси учнів засобами інформаційно-комунікативних технологій.
Коротке знайомство з письменником; формування навичок пошукового читання; тренування зорового сприйняття, пам'яті, керування темпоритмом ; активізація словникового запасу; розширення лексичного досвіду; вдосконалення навичок асоціативного мислення; розвиток пізнавального інтересу до вивчення географії, розширення знань про навколишній світ; встановлення міжпредметних зв'язків.
Завдання: коротко ознайомитися з твором Жуль Верна «Навколо світу за вісімдесят днів», накреслити карту, прокласти маршрут, визначити відстані між основними пунктами подорожі, уточнити види транспорту та оцінити їх швидкості за часів Жуль Верна, подати звіт подорожі, визначити умови, за яких Філеас Фогг не виграв би парі.
Тип: інтегрований.
Методи: постановки та розв'язання проблемних завдань, пошуковий, пояснювально-ілюстративний.
Обладнання: презентація, текст роману, кросворд, схема, карта світу, атласи.
ХІД УРОКУ:
Вітання. Повідомлення теми та завдань уроку.
продовжуємо знайомитись із книгою «За сторінками підручника математики».
Цього разу – Навколосвітня подорож
відомий математик ХІХ століття Гамільтон придумав гру, яку назвав «Кругосвітня подорож». Він намалював карту, показану на малюнку, і запропонував прокласти на ній замкнутий маршрут, що проходить через усі точки, причому у кожній точці можна побувати лише один раз (біля точок були написані назви міст, тому гра і назвалася « кругосвітня подорож»). Спробуйте самі знайти такий маршрут.
(Відповідь)
Учитель: Сьогодні на уроці ми, разом з героями роману «Навколо світу за 80 днів», побуваємо в різних куточках земної кулі.
(відео)
Ж. Верн народився 8 лютого 1828 року у старовинному місті Нанте, розташованому березі Луари, неподалік її гирла. Це один із найбільших портів Франції, звідки океанські вітрильники здійснювали рейси до далеких берегів різних країн.
Письменник вважається другим у всьому світі автором, чиї твори переведені на максимальну кількість мов. Він був людиною енциклопедичних знань. Багато хто знає його як видатного письменника. Але мосьє Верн був відомий ще як географ і був членом Французького Географічного товариства. Свої знання в галузі географії письменник активно впроваджував у свої художні твори, тим самим виконуючи дві функції: естетичну та пізнавальну .
III . Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Перш, ніж ми розпочнемо нашу роботу, слід дізнатися про короткий зміст самого твору та його головних героїв.
(Підготовлений виступ учениці)
відео-заставка «Руйнівники легенд»
У ролі руйнівників сьогодні Єгор та Даня
Яку ж легенду ви сьогодні руйнуватимете?
Відповідь учнів: пройти шляхом Філеасу Фогга та підтвердити (або спростувати) можливість подорожі навколо світу за 80 днів.
(Дати глобус у руки)
Навколо світу – це як? Велике коло
Не така велика швидкість, але в чому складність?
- природні потреби (їжа, сон ...)
- Допомога друзям
-різні види транспорту (не стикування маршрутів, різні швидкості, перешкоди, поломки ..)
Чи є у вас план? (відео)
Наше завдання з вами за даними з твору прокласти маршрут пересування Фогга та його друзів. Ми прокладемо цей маршрут на карті, використовуючи Карти. Потім ми зобразимо його схематично на контурних картах.
Заздалегідь підготовлений виступ учениці
(звук при роботі з карткою)
1. Вивчаючи літературу за видами транспорту в 1870-ті роки, ми з'ясували, що основними видами транспорту в цей час були вітрильні судна, різні пароплави, розвивався залізничний транспорт. До кінця XIX століття вже з'явилися конкуренти парової машини: у дев'яності роки практично одночасно були створені парова турбіна та двигуни внутрішнього згоряння легкого та важкого палива (бензиновий та дизель).
Поява на судах парових котлів, встановлених над топкою, вимагала заміни дерев'яного корабельного корпусу на залізний, у 70-ті роки починають використовувати суднобудівну сталь. Кораблі все ж таки були недостатньо міцні і живучи, були важко керовані. Більшість кораблів мали хід 8-9 вузлів .
У 1858 році в Мілвоні (Англія) був побудований корабель - голіаф XIX століття «Грейт Істерн » водотоннажністю 32 тисяч тонн. Він перетнув Атлантику за 11 днів 14 годин. Якщо вважати відстань, 5550 мто середня швидкість була близько 20 км/ч(при розрахунку часу ми це врахували). За технічними характеристиками міг мати хід до 14 вузлів( 25,6 км/ч). Якось серед пасажирів цього корабля виявився письменник Жуль Верн. Але корабель здійснив кілька рейсів.
Винахід паровоза пов'язують із ім'ям Джорджа Стефенсона. Паровоз Стефенсона «Ракета» міг тягнути поїзд зі швидкістю до 21 км/чодного пасажирського вагона -38 км/чпорожняком до 48 км/ч. При розрахунку часу швидкість поїзда взяли 32,2 км/ч.
Учень 1. Наукові відкриття кінця XIX ст.
До створення роману письменника підштовхнула велика кількість наукових відкриттів, які були зроблені протягом кількох років.
XIX століття - це, крім усього іншого, бурхливий розвиток засобів пересування. Їздити світом ставало все простіше і дешевше. У роки, що передували написанню роману, були закінчені кілька великих транспортних об'єктів:
Учень 2 Назва роману
Назва самого роману, очевидно, була навіяна дорожнім нарисом Едмона Плошею «Навколо світу в сто двадцять днів», який у 1871 році з'явився в журналі Revue des Deux Mondes . Також є версії, що ідею роману подали Жюлю Верну стаття в газеті «Століття» або рекламні нотатки турагенств .
Учень . Прототипи головного героя
У головного героя роману Філеаса Фогга , мабуть, були прототипи. Наприклад, ексцентричний американець Джордж Френсіс Трейн (він стверджував, що в 1870 за вісімдесят днів здійснив кругосвітній вояж), або ж американський мандрівник Вільям Перрі Фогг (прізвище те саме, що й у головного героя роману). У період між 1869-м та 1871 роками він побував у Японії, Китаї, Індії, Єгипті та Європі. Повернувшись до США, Фогг у 1872 р. опублікував книгу про свої мандри.
Ймовірно, ім'я головного героя обрано не випадково: « фогг » перекладається з англійської як «туман», а « філеас » з грецької – «люблячий»; тобто головний герой - "любить тумани", іншими словами - справжній лондонець. Ім'я слуги головного героя Паспарту можна перекласти з французької : partion » - «проходить усюди», пролаза, спритна людина.
Створення роману розпочато червні 1871 року й тривало остаточно літа 1872 року. Уривки з роману автор читав в Ам'єнській академії 28 червня 1872 року.
Гра «Дізнайся героя за описом»
Вчитель літератури.
Скажіть, мешканцем якого міста був Ф. Фогг ? (Лондон).
А як ще називають Лондон?
Звіт подорожі
Розрахунок відстаней та загального часу руху
При розрахунках середню швидкість поїзда взяли 32,2 км/год ( 20 милей в час), пакетбота – 18,52 км/год (10 миль на годину), Морська миля на годину 1,85 км/год, миля на годину 1,61 км/год
Маршрути |
Відстань (в км за нашими вимірами) |
Види транспорту |
Середні транспорти (в км/год) |
Час перебування в дорозі на добу (приблизно) |
Лондон - Париж |
420 |
потяг |
32,2 |
0,54 |
Париж - Бріндізі |
1680 |
потяг |
З2,2 |
2,17 |
Бріндізі - Суєць |
2200 |
пакетбот |
18, 52 |
4,95 |
Суєць - Аден |
2500 |
пакетбот |
18,52 |
5,62 |
Аден - Бомбей |
3200 |
пакетбот |
18, 52 |
7,20 |
Бомбей – Калькутта |
2020 |
потяг |
32,2 |
2,61 |
Калькутта - Сінгапур |
3100 |
пакетбот |
18, 52 |
6,97 |
Сінгапур - Гонконг |
2700 |
пакетбот |
18, 52 |
6,07 |
Гонконг-Шанхай |
1440 |
пакетбот |
18, 52 |
3,24 |
Шанхай - Йокогама |
1920 |
пакетбот |
18, 52 |
4,32 |
Йокогама – Сан-Франциско |
8500 |
пакетбот |
18, 52 |
19,76 |
Сан-Франциско-Нью-Йорк |
4500 |
потяг |
32,2 |
5,82 |
Нью-Йорк-порт Квінстаун ( Корк ) |
5500 |
пакетбот |
20 |
12,37 |
Квінстаун - Дублін |
240 |
потяг |
32,2 |
0,31 |
Дублін - Ліверпуль |
230 |
пакетбот |
18, 52 |
0,52 |
Ліверпуль - Лондон |
320 |
потяг |
32,2 |
0,41 |
Усього
|
40470 |
|
|
82,27 |
У тому числі: залізничною колією |
9180 |
|
|
11,87 |
по морському шляху |
31290 |
|
|
70,40 |
Подорож пройшла приблизно за 82 дні. Але ми тут не враховуємо погодні умови,
зустрічні вітри, перерви між зупинками, різні швидкості пакетботів та поїздів на окремих ділянках.
Відстань між основними пунктами
та швидкості різних видів транспорту за твором Жуль Верна «Навколо світу за вісімдесят днів»
Маршрути |
Відстань (у милях |
відстані за кілометр
|
Вид транспорту |
Швидкість в милях у година |
Швидкість у км/год
|
Лондон - Париж |
Відомо щойно витрачено 158,5 годин, їх на ж. д. транспорті приблизно 67 годин |
потяг |
|
|
|
Париж - Бріндізі |
потяг |
|
|
||
Бріндізі - Суєць |
пакетбот «Монголія» |
10 |
18,5 |
||
Суєць - Аден |
1310 |
2423,5 |
9,5 |
17,6 |
|
Аден - Бомбей |
1650 |
3052,5 |
|||
Бомбей – Калькутта |
1100+1100/3 |
2361 |
потяг слон |
20 2,5 |
32,2 4 |
Калькутта - Сінгапур |
3500 |
6475 ? |
пакетбот «Монголія» |
9,5-10 |
17,6-18,5
|
Сінгапур - Гонконг |
1300 |
2405 |
|||
Гонконг-Шанхай |
1650
|
3052,5 |
пакетбот Танкадер _ _
|
8-9 |
14,8-16,7 |
Шанхай - Йокогама |
пакетбот |
|
|
||
Йокогама – Сан-Франциско |
4700 |
8695 |
пакетбот «Гені- рал-грант» |
до 12 |
22,2 |
Сан-Франциско-Нью-Йорк |
3786 |
6095 |
потяг сани |
20 40 |
32,2 64,4? |
Нью-Йорк-порт Квінстаун ( Корк ) |
3000 |
5550 |
пакетбот «Генрієтта» |
11-12 |
20,4-22,2 |
Квінстаун - Дублін |
потяг |
|
|
||
Дублін - Ліверпуль |
поштовий пароплав |
|
|
||
Ліверпуль - Лондон |
Відомо, що проїхав за 5ч. 50 хв. |
експрес поїзд |
|
|
За змістом твору загальний шлях подорожі дорівнює 26000 милям( 48100 км)
Умови, за яких Філеас Фогг не виграв би парі.
Філеас Фогг не виграв би парі, якби:
Висновки за результатами роботи над проектом .
2. Загальний час подорожі ми 82, 27суток, крім зупинок і кліматичних умов, поломок машин та інших. При розрахунках ми взяли приблизні середні швидкості техніки 1870-ых, т. до. події у творі відбуваються 1872 року.
Вважаємо, практично у 1870-ті роки за 80 днів зробити неможливо, можна лише теоретично, якщо взяти максимальні швидкості за технічними характеристиками.
3. Після окремих розрізнених робіт та досліджень розпочалося планомірне теоретичне обґрунтування кораблебудування. Початком нової епохи слід вважати будівництво в 1872 в Англії досвідченого басейну. Експерименти призвели до поліпшення конструкції кораблів, розроблено нові форми носа та корми та ін. Збільшується і швидкість кораблів та поїздів. Наприклад, паровоз "Стефенсон" міг розвивати швидкість до 80,5 км/ч. Створюються умови для подорожі за 80 і менше діб. (У 1889 році американка Неллі Блай зробила навколосвітню подорож за 72 дні, потім у 1891 році вона ще двічі об'їхала навколо світу.)
4. У час, подорожуючи поїздами і судами, можна здійснити подорож за нашими розрахунками приблизно за 23,28 діб, літаками – за 1,87 діб, якщо рухатися безупинно (залежно від дальності польоту літака цей час трохи збільшиться).
Література
Завдання
1