Методична розробка містить концептуальний матеріал з історії алхімії,зокрема історію аптек та алхімічних досліджень у Львові, опис цікавих дослідів,які можно провести з доступними реактивами та навіть у побутовому посуді. До кожної демонстрації додається авторський коментар. Може бути викорастиний для позакласного,гурткового, тематичного заходу . Матеріал імстить ілюстрації,які можна використати для створення презентації .Тож ,не обов'язково відвідувати аптеку у Львові, можно здійснити віртуальну подорож для вихованців з будь якого регіону чудової України та не тільки. Підходить для дистанційного навчання при адаптації
Методичні рекомендації до проведення демонстраційних дослідів на бінарному(інтегрованому) уроці
МАТЕМАТИКА + ХІМІЯ
В «Таємній аптеці DS»
м.Львова
вік здобувачів освіти- 7 клас(середня школа)
профіль вивчення хімії-стандарт
рівень компетентності-базові поняття науки
Підготувала:
викладач природничих дисциплін,
спеціаліст вищої фахової категорії
Челов’ян Наталія Михайлівна
Львів. 2023
Вступ
Сучасна педагогіка відмовляється від «авторитарного керування» і переходить до системи організації підтримки і стимулювання самостійної пізнавальної діяльності здобувача освіти, створення умов для творчості, до навчання творчістю, до педагогіки співробітництва. Одним із способів створення таких умов є застосування викладачем методів активного навчання, як складової частини сучасних інноваційних технологій. Саме активні методи навчання дають змогу студентові розкритися як особистості.
Інтерактивна технологія кооперативного навчання може бути використана як на заняттях засвоєння нових знань, так і на заняттях застосування знань, умінь і навичок.
Групова робота дуже ефективна на всіх етапах навчання. Вона дає можливість студентам поміркувати, обмінятися ідеями й лише потім висловити свої ідеї групі. Це сприяє розвиткові критичного мислення, навичок спілкування, вміння висловлювати свої думки, ідеї, переконувати й обстоювати свою думку.
Різновидом інтерактивної технології кооперативного навчання може бути також груповий пошук інформації. Ця технологія дає можливість пожвавити вивчення іноді не дуже цікавого матеріалу.
Для активізації роботи групи можливо використати такі форми навчання як використання прийомів «Мозковий штурм», «Спіймай помилку», «Асоціативний кущ», «Рефлексія». Для кращого розуміння теми доцільно підійти до вивчення матеріалу через предметні зв’язки, а саме при вивченні даної теми, об’єднати знання з біології, основ здоров’я, інформатики.
Здобувачам освіти, які мають творчі здібності, навчальний матеріал легше засвоїти саме з творчим підходом, а саме підготовка презентації, підбір відео демонстраційного матеріалу.
Навчальна мета заняття полягає у тому, щоб вивчити склад, будову, властивості речовин,які нас оточують; знати, що таке розчини, які умови для хімічних реакцій та які їх ознаки
Виховна мета – виховувати у здобувачів освіти допитливість та працездатність, вміння виділяти головне, аналізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти. Залучити до вивчення історії рідного міста, вмотивувати бачити те,що не бачать інші
Розвиваюча мета – розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, хімічну мову, екологічне мислення, виховувати інтерес до вивчення хімії.
Очікувані результати навчання
УЧЕНЬ:
Знаннєвий компонент: називає загальні формули та функціональні групи ; пояснює побачене, аналізує з викладачем; зміст понять: ознаки хімічних реакцій, фізичний та хімічний процеси, розчини, рівняння реакцій .
Діяльнісний компонент: складає реагентну систему; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості речокин; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями речовин; класифікує сполуки за фізічними властивостями;
Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив окремих органічних сполук на організм людини; оцінює біологічне та соціальне значення вивчення хімічних процесів ; робить висновки про властивостіречовин, виходячи з будови молекул речовин, і про будову речовин, виходячи з їхніх властивостей; розв’язує проблему власного раціонального уявлення про духовні та матеріальні цінності на основі знань про деякі реакції.
КОНЦЕПТ УРОКУ:
АЛХІМІЯ-ВОЛОДАРКА СІМИ СТЕХІЙ
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Лев і дракон – алхімічна формула міста
Ще у ХVст., вважалось, що “все мистецтво алхімії засноване на отриманні” універсального розчинника “, цього єдиного в своєму роді Зеленого Лева, чиє ім’я пов’язане з його кольором”
Так зображався складний алхімічний процес перетворення тлінної матерії в золото в часи середньовіччя. Алхіміки використовували алегоричну мову символів, що бере свій початок ще від герметизму.
Найважливішим завданням алхіміки вважали перетворення (трансмутацію) неблагородних металів у благородні (цінні), у чому власне і полягала головна задача хімії до 16 сторіччя. Ця ідея базувалася на уявленнях грецької філософії про те, що матеріальний світ складається з одного або декількох «першоелементів», які за певних умов можуть переходити один в одного. Завданням середньовічних алхіміків було приготування двох таємничих речовин, за допомогою яких можна було б досягти бажаного облагородження (трансмутації) металів. Найбільш важливий з цих двох препаратів, який повинен був володіти властивістю перетворювати в золото не тільки срібло, а й такі, наприклад, метали, як свинець, ртуть і т. Д., Носив назву філософського каменя, червоного лева, великого еліксиру (від араб . аль-іксір – філософський камінь). Він також іменувався філософським яйцем, панацеєю і життєвим еліксиром. Цей засіб повинен був не тільки покращувати метали, а й служити універсальними ліками; розчин його, так званий золотий напій, мав зцілювати від усіх хвороб, омолоджувати старе тіло і подовжувати життя. Інша таємнича речовина, вже другорядна за своїми властивостями, називалася білим левом і мала здатність перетворювати в срібло всі неблагородні метали.
Зелений Лев при реакції з «драконом» рослинним розчинником(стихія води, рідина) мав перетворитись в очищеного філософського червоного лева. Це також означало зміну ночі на день. Сонце також символізувало золото.
Батьківщиною алхімії вважається Давній Єгипет. Алхіміки вели початок своєї науки від Гермеса Трисмегиста (він же єгипетський бог Тот), і тому мистецтво робити золото називалося герметичним. Свої посудини алхіміки запечатували печаткою із зображенням Гермеса – звідси вираз «герметично закритий». Згідно з переказами, мистецтву змінювати «прості» метали на золото ангели навчили земних жінок, з якими вступили в шлюб, про що розказано в «Книзі Буття» і «Книзі пророка Еноха» в Біблії. Це мистецтво було викладено в книзі, яка називалася «Хема». Арабський учений Аль-Надим (10 століття) думав, що родоначальником алхімії був Гермес Великий, родом з Вавилону, який оселився в Єгипті після вавилонського стовпотворіння. Існували греко-єгипетська, арабська та західно-європейська школи алхімії.
Місто Лева, до речі відоме не тільки легендою про лева, на Левовій горі, але й про дракона, з яким бився лицар на Святоюрській горі, де зараз височіє церква святого Юри. То що ж це: легенди, що зображають якісь події, чи загадкові алхімічні символи?
Згадки про алхіміків стародавнього Львова є, і їх чимало.
В історичних записах польських хроністів, якими згодом користувався один із перших історіографів Львова кармелітський ксьондз Ігнаци Ходинєцький згадувалося про численних відьмаків, відунів, чаклунів і ворожок, що в руські часи мешкали у Львові. На думку ксьондза, тільки з появою в Галичині католицької віри Львів очистився від єретиків. Вже в княжі аси у Львові мешкав перший з відомих нам львівських чорнокнижників – вірменський магістр алхімії Дмитро. Відомо, що жив він на Краківському передмісті, а слава про його таємні знання поширювалася далеко за межі міста. На навчання до львівського алхіміка приїжджали навіть із Західної Європи. Збереглися звістки про візит до Львова двох колег Дмитра – празького алхіміка Бартоломея та чорнокнижника Леонарда з Мауперга. Прибульці просили львів’янина поділитися з ними секретом отримання філософського каменю, який нібито знав вірменин. Своїх секретів Дмитро не відкрив, проте дав зацікавленим рекомендаційний лист до якоїсь “грецької школи”, що була розташованою біля Тебріза, аж у Північному Ірані. На жаль, нам невідомі подальші ні доля львівського магістра, ані долі спраглих таємних знань європейців.
Ян Ван Ейк “Святий Джером” 1442 (http://www.wga.hu/)
Жили алхіміки у Львові й пізніше. У 1671 р. двоє євреів ахіміків – брати Емануель і Самуель Леві отримали від короля Міхал Корибута-Вишневецького сервіторат (дозвіл) на відкриття у Львові аптеки. Алхіміки уявляються сучасному поколінню не інакше як постаті з демонічними поглядами та в оточенні колб і реторт з інгредієнтами філософського каменб, проте реальність була дещо іншою.
Середньовічні алхіміки не соромились підробляти аптекарством, а їх аптеки торгували не лише ліками, а й цукром та прянощами. Поруч і з цим, бажаючим пропонувалися чудодійні зілля та амулети, ворожіння.
Підкорюємо стихії
Вважалося,що алхімікам підкорюється чотири природні стихії:земля(елементи), вода(розчини), повітря(гази), вогонь(дар Господа).
Божествені стихії- Любов до Бога, Любов до Людей та Доброчесність були суто під контролем Всевишнього.
Але ,знаходилися сміливці, які намагалися контролювати й це, виготовляючи афродізіаки, амфітаміні, тощо. Завляки таким зухвалим мі маємо зараз дуже цікаві складові вже відомих нам неболювальних,нейролептиков та стиміляторів.
Спробуємо підкорити стихії?
Демонстрація 1 Корольове полум’я.
Сульфат міді(розчин )+ соляна кислота (15%)+ алюмініева фольга, розмішуємо суміш в відкритій керамічній чаші та підпалюємо. Вогонь має вигляд насичено синього кольору.
Іноді знання алхімії могло вбити або дарувати життя. Є свідчення з записів судових справ (Архів- Книгарня старовинних книг на Драгоманова, Львів), яка описую справу вдови відомого вірмена Вартановича, Араксїї. Вона була звинувачена у чаклунстві в 1518 році. Жінка, мовляв, могла перетворити овочі на світляків і так загрожувала знищити голодом своїх ворогів.
Спробуємо відтворити?
Демонстрація 2 Цибулинка, що світиться.
Овоч наколюємо розчинами сірки, соляної кислоти, перекису водню 30%(вводимо останнім) в відношенні 1:2:1.
Цибулинка(це може бути будь який овоч,або фрукт с великим змістом води) має фосфорицидний ефект.
Цим закінчилася судова справа Араксії Вартанович?
Впливова родина вмовила суд: Араксія готова спокутувати, навідь готова прийняти очищення полум’ям, тобто бути спаленою, але вона сама піднесе до себе вогонь….На покарання жінка прийшла в монаших шатах, сповита, немов мумія,з неї стікала ВОДА, вона повідомила, що так її страждання будуть сильніші і душа буде очищена.
Кат підніс нещасній факел, полум’я огорнуло її….Через деякий час полум’я згасло і натовпу та суддям постала знесилена, але навіть не обгоріла пані! Народ гучно закричав,її стали вважати майже святою…Звичайно,вона була помилувана та прожила в будинку ,який збудував її чоловік в 1501 році на вул.Руська до 66 років.
Щож то будо?....
Демонстрація 3 Несгоряема серветка
Будь яку хустинку(не синтетичну) змочуємо сумішшю води та сілікату натрію та води. Як 1:10, потім змочуємо хустинку в бутанолі, або будь-якому спиртовому розчині.
Підпалюємо та отримуємо чудовий ефект вигоряння спирту та повністю цілу .чисту хустинку
ВОДА
Те,що вода не горить знають всі, а ось алхімики це заперечували….
Демонстрація 4 Вода. як запальничка.
На невеликий аркуш алюмінієвой фольги (треба ретельно зім’яти та розправити для кращого контакту) наносимо 10 крапель розчину йоду. Крапля води спровокує появу полум’я!
Теорію про те. що життя народилося в Світовому давньому океані Тетіс, належить ще антикам. Алхіміки, як наслідувальники гностичних антиків, намагалися вивести форми життя в багатьох розчинах. Спробуємо?
Демонстрація 5. Первинні медузи
Підготувати розчини кольорових солей, або солей з індикаторами.
В чашку Петрі(для того, щоб було гарно видно, або в гарну склянку, налити сіликатний клей(Органічне скло натрій сілікат). По краплі додавати розчини солей, краплі перетворюються на різнокольорові «медузи».
Повітря та земля
Всі знають, що таке кольори, як оптично вони утворюються. Алхіміки могли перетворювати «воду»(розчини) на різнобарвне сяйво.
Демонстрація 6. Сяяння в колбі
У колбі розчиняємо 15 грамів цукру в 60 мл теплої води, додаємо розчини соляної кислоти та перманганату натрію (можна замінити діамантовим зеленим). Рідина починає змінювати кольори в холодно- блакитному спектрі.
Та все ж, головною метою Алхімії вважається отримання Філософського каменю. Він мав би давати можливість отримувати золото будь з якого елементу, а розчинившись, повернути та зберігати вічно молодість та силу у вічності своєму володарю.
Попри всі чудові легенди, ні алхімікі, ні, поки що, сучасна наука, цього не вміє.
Але ми можемо спробувати отримати РІДКЕ ЗОЛОТО прямо зараз!
Демонстрація 7 Золотий дощ в колбі
Готуємо в двох стаканах розчини з 7 г. плюмбум нітрату(азотнокислий свинець) та 7 г. калій йодиду, підкислюємо оцтовим розчином азотнокислий свинець. Вода для розчинів повинна бути доволі горячою. Розчини нагріваємо( с пальничкою виглядає доволі ефектно)
Зливаємо розчини в красиву колбу и милуємося «золотими кристалами».
Розчин можна залишити та використовувати багато разів,струшуючи та підігріваючі,демонструюци «багатство», «диво».або що завгодно за вашою методичною метою.