МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ «
«НЕМІШАЇВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до розрахунку швидкості транспортного засобу на початку гальмування
для студентів денної форми навчання
спеціальності 275 «Транспортні технології (за видами)»
спеціалізації 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)»
2021
ПРАКТИЧНА РОБОТА №4
Розрахунок швидкості ТЗ на початку гальмування
Мета: |
поглибити теоретичні знання про аналіз процесу гальмування за часом; навчитися розраховувати швидкість ТЗ на початку гальмування. |
Завдання: |
розраховувати швидкість ТЗ на початку гальмування; побудувати графік залежності швидкості ТЗ на початку гальмування від довжини слідів гальмування (юза) на дорозі. |
Вихідні дані: |
дані представлені в таблиці А4 додатку А. |
Порядок виконання роботи
1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом, який викладений в методичних вказівках до виконання роботи.
2. Розрахувати швидкість ТЗ на початку гальмування.
3. Побудувати графік залежності швидкості ТЗ на початку гальмування від довжини слідів гальмування (юза) на дорозі.
4. Зробити висновки щодо впливу різних параметрів на розрахункове значення швидкості ТЗ на початку гальмування.
Методичні вказівки до виконання роботи
У практиці судової експертизи виділяють як об’єктивні, так і необ’єктивні передумови для визначення швидкості руху автомобіля перед гальмуванням. До об’єктивних ознак, що дозволяють визначити швидкість автомобіля перед гальмуванням, відносяться сліди юза, які залишаються на дорожньому покритті в разі блокування коліс.
Для того, щоб одержати математичну модель визначення швидкості руху ТЗ за слідами юза, приймаються два наступних припущення:
Швидкість ТЗ на початку гальмування розраховується за формулою:
, (4.1)
де va - швидкість ТЗ на початку гальмування, м/с;
t3 - час наростання сповільнення ТЗ, с;
j - сповільнення ТЗ, м/с2;
Su - довжина слідів гальмування (юза) на дорозі, м.
При розрахунку швидкості ТЗ за слідом гальмування (юза) треба враховувати не тільки його довжину, а й характер процесу гальмування ТЗ взагалі. У випадку, коли колеса передньої та задньої осі ТЗ були загальмовані одночасно і сліди гальмування від передніх та задніх коліс тягнуться з початку гальмування до зупинки ТЗ, розрахувати швидкість руху в цьому випадку можливо, попередньо віднявши від сліду гальмування довжину колісної бази ТЗ.
У своїй більшості сучасні ТЗ обладнуються гальмівними системами, що не допускають блокування коліс та утворення слідів юза. У такому разі об’єктивні дані, що характеризують початкову швидкість автомобіля, практично відсутні та для визначення швидкості автомобіля доводиться вдаватися до свідчень водія, свідків, потерпілих. Такий спосіб визначення початкової швидкості автомобіля не об’єктивний і зв’язаний з неминучими погрішностями та розбіжностями в свідченнях. Так дослідження вітчизняних та закордонних вчених показали, що більшість спостерігачів у своїх свідченнях занижує швидкість автомобіля, якщо він рухався менш ніж 40 км/год і, навпаки, завищують швидкість автомобіля, якщо той рухався більш ніж 60 км/год. Найбільший збіг оцінюваної з дійсною швидкістю спостерігається при 45-55 км/год.
Приклад розрахунку швидкості ТЗ на початку гальмування.
Таблиця 4.1
Вихідні дані до розрахунку відповідно до таблиці А4 додатку А
Параметр |
Значення |
||
Час наростання сповільнення ТЗ t3, с |
0,20 |
||
Сповільнення ТЗ j, м/с2 |
5,00 |
||
Довжина слідів гальмування (юза) на дорозі Su, м |
10 |
20 |
50 |
Швидкість ТЗ на початку гальмування:
при Su = 10 м:
при Su = 20 м:
при Su = 50 м:
Приклад виконання графічної частини практичної роботи №4 показаний на рис. 4.1.
Рис. 4.1. Приклад виконання графічної частини практичної роботи №4.
Додаток А
ВИХІДНІ ДАНІ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
Таблиця А4
Вихідні дані до практичної роботи №4
Параметр |
Значення |
||
Час наростання сповільнення ТЗ t3, с |
0,20+0,01·N |
||
Сповільнення ТЗ j, м/с2 |
5,00+0,1·N |
||
Довжина слідів гальмування (юза) на дорозі Su, м |
10+N |
20+N |
50+N |
1