МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ «
«НЕМІШАЇВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО
УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ»
на початку гальмування на дорозі з ухилом для студентів денної форми навчання спеціальності 275 «Транспортні технології (за видами)»
спеціалізації 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)»
2021
Мета: поглибити теоретичні знання про аналіз процесу гальмування за часом; навчитися розраховувати швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом.
Завдання: розраховувати швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом; побудувати графік залежності швидкості ТЗ на початку гальмування від ухилу дороги.
Вихідні дані: дані представлені в таблиці А5 додатку А.
1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом, який викладений в методичних вказівках до виконання роботи.
2. Розрахувати швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом.
3. Побудувати графік залежності швидкості ТЗ на початку гальмування від ухилу дороги.
4. Зробити висновки щодо впливу різних параметрів на розрахункове значення швидкості ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом.
Методичні вказівки до виконання роботи
Водії оцінюють швидкість свого автомобіля з відхиленням ± 5 км/год.
Проте, у разі ДТП водії при опиті, як правило, прагнуть вказати швидкість на 1530 % нижче за фактичну. Навіть якщо водій не перевищував швидкість, тенденція вказати явно занижену швидкість при його опиті зберігається. При цьому водій навіть не підозрює, що такого роду свідчення можуть обернутися проти нього самого. Оскільки зупинний шлях напряму залежить від початкової швидкості автомобіля, і буде тим менше, ніж менше початкова швидкість. У результаті розрахунки можуть показати, що водій міг би запобігти ДТП або хоча б понизити тяжкість його наслідків при своєчасному гальмуванні автомобіля, якщо швидкість ТЗ була невелика й зупинний шлях відповідно незначний.
Швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом розраховується за формулою: v = 0,5 ta 3 (j cos α ± g sinα + 2 S ) u (j cosα ± g sinα ) , (5.1)
де va - швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом, м/с;
t3 - часнаростання сповільнення ТЗ, с; j - сповільнення ТЗ, м/с2;
g - прискорення вільного падіння, g = 9,81 м/с2; α – ухил дороги, град.;
Su - довжина слідів гальмування (юза) на дорозі, м.
Проблема об’єктивного визначення швидкості автомобіля при дослідженні механізму ДТП на даний час повністю не розв’язана. Залежно від виду ДТП - чи це наїзд на пішохода або перешкоду, або зіткнення автомобілів - існують розрахункові методи, які дозволяють визначити швидкість автомобіля в різних фазах ДТП. Деякі з цих розрахункових і додаткових методів наводяться далі при розгляді відповідних видів ДТП.
Приклад розрахунку швидкості ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом.
Таблиця 5.1 Вихідні дані до розрахунку відповідно до таблиці А5 додатку А
Параметр |
|
Значення |
|
Час наростання сповільнення ТЗ t3, с |
|
0,20 |
|
Сповільнення ТЗ j, м/с2 |
|
5,00 |
|
Ухил дороги α, град. |
2 |
3 |
6 |
Довжина слідів гальмування (юза) на дорозі Su, м |
|
50 |
|
Підйом. Швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом:
при α = 2°:
v = 0,5 ta 3 (j cos α + g sinα + 2 S ) u (j cosα + g sinα ) =
= 0,5 0, 2(5cos 2 + g sin 0)+ 2Su (j cos 0 + g sin 2 =) 23,6 м/с при α = 3°:
v = 0,5 ta 3 (j cos α + g sinα + 2 S ) u (j cosα + g sinα ) =
= 0,5 0, 2(5cos 3 + g sin 3)+ 2Su (j cos 3 + g sin 3 =) 24,0 м/с при α = 6°:
v = 0,5 ta 3 (j cos α + g sinα + 2 S ) u (j cosα + g sinα ) =
= 0,5 0, 2(5cos 6 + g sin 6)+ 2Su (j cos 6 + g sin 6 =) 25,1 м/с
Спуск. Швидкість ТЗ на початку гальмування на дорозі з ухилом:
при α = 2°:
v = 0,5 ta 3 (j cos α - g sinα + 2 S ) u (j cosα - g sinα ) =
= 0,5 0, 2(5cos 2 - g sin 0)+ 2Su (j cos 0 - g sin 2 =) 22,0 м/с при α = 3°:
v = 0,5 ta 3 (j cos α - g sinα + 2 S ) u (j cosα - g sinα ) =
= 0,5 0, 2(5cos 3 - g sin 3)+ 2Su (j cos 3 - g sin 3 =) 21,6 м/с при α = 6°:
v = 0,5 ta 3 (j cos α - g sinα + 2 S ) u (j cosα - g sinα ) =
= 0,5 0, 2(5cos 6 - g sin 6)+ 2Su (j cos 6 - g sin 6 =) 20,3 м/с
Приклад виконання графічної частини практичної роботи №5 показаний на рис. 5.1.
Рис. 5.1. Приклад виконання графічної частини практичної роботи №5.
Додаток А
ВИХІДНІ ДАНІ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
Таблиця А5
Вихідні дані до практичної роботи №5
Параметр |
Значення |
||
Час наростання сповільнення ТЗ t3, с |
0,20+0,01·N |
||
Сповільнення ТЗ j, м/с2 |
5,00+0,1·N |
||
Ухил дороги α, град. |
2+0,1·N |
3+0,1·N |
6+0,1·N |
Довжина слідів гальмування (юза) на дорозі Su, м |
50+N |