Методичні рекомендації до уроків образотворчого мистецтва в початкових класах. "Пригоди лінії, крапки та плями Створення образів засобами графіки"

Про матеріал

Уроки образотворчого мистецтва повинні сприяти розвитку художніх здібностей дітей (здатності до різних видів художньо-творчої діяльності: художнє бачення світу, оригінальність сприймання, підвищений інтерес до художньої діяльності;

Перш за все треба навчити учнів спостерігати оточуючий світ, бачити красу осіннього листочка, чарівність тендітної фіалки, звертати увагу на небо, хмаринки, що нагадують чарівних тварин, на різнобарвного метелика, що пурхає поміж квітів тощо. Для того, щоб передати побачене звертаємося до образотворчого мистецтва, яке поділяється на окремі види, кожен з яких має специфічну мову.

Одним із найпоширеніших видів образотворчого мистецтва є графіка. Слово «графіка» - похідне від грецького «графо» - «креслю», «пишу», «малюю».


Перегляд файлу

                                    Пригоди лінії, крапки та плями

Створення образів засобами графіки

У сучасному світі дуже часто вживається слово «мистецтво». Що ми маємо на увазі? Який зміст вкладаємо в нього? Мистецтво - це відображення дійсності в художніх образах. До мистецтва належать література, музика, театр, образотворче мистецтво, кіно, цирк, телебачення. У кожного виду мистецтва -  своя мова. Література - мистецтво слова; музика - світ звукової гармонії: театр - синтез літератури, музики та гри акторів. В образотворчому мистецтві  явища життя відображаються за допомогою ліній, тональних співвідношень, кольорових поєднань, форм і ритмів.

Саме  урок образотворчого мистецтва в загальноосвітній школі відіграє незамінну роль. Він здатний увести учня у світ творчості, прилучити його до скарбів художньої культури, відчути радість від власної творчості.

Уроки образотворчого мистецтва повинні сприяти розвитку художніх здібностей дітей (здатності до різних видів художньо-творчої діяльності: художнє бачення світу, оригінальність сприймання, підвищений інтерес до художньої діяльності; здібності до зображувальної діяльності: здатність правильно оцінити форми, пропорції, положення предметів у просторі, світлотіньова чутливість, здатність відчувати виражальну функцію кольору, розвинута образна уява і пам'ять).

Перш за все треба навчити учнів спостерігати оточуючий світ, бачити красу осіннього листочка, чарівність тендітної фіалки, звертати увагу на небо, хмаринки, що нагадують чарівних тварин, на різнобарвного метелика, що пурхає поміж квітів тощо. Для того, щоб передати  побачене  звертаємося  до образотворчого мистецтва, яке поділяється на окремі види, кожен з яких має специфічну мову. Завдання кожного вчителя  донести до розуміння дитини цю мову, навчити мислити, використовуючи  засоби мистецтва.

   Одним із найпоширеніших видів образотворчого мистецтва є графіка. Слово «графіка» - похідне від грецького «графо» - «креслю», «пишу», «малюю». 

Графіка має свої засоби, тобто мову – це лінії, штрихи, крапки та плями. Мовою графіки розповідають нам про навколишній світ і первісний художник, і середньовічний каліграф, і дитина, яка малює на асфальті, і митці минулого й сучасного.

 Графіка включає малюнок, виконаний олівцем, пензлем, вуглиною на папері, картоні або друковані художні твори, що ґрунтуються на малюнку. Отже, основні графічні матеріали  – це простий та кольорові олівці, фломастери, ручки, крейда, пастель, сангіна.

   Уроки образотворчого  мистецтва з вивченням поняття «графіка» мають на меті: ознайомити учнів з матеріалами та інструментами, що використовуються на уроках образотворчого мистецтва; розкривати поняття «лінія як засіб виразності»; ознайомлювати учнів із поняттями «штрихування» і «силует»; надавати початкові навички роботи з лінією; продовжувати навчати учнів аналізувати форму, її взаємозв’язок з частинами, передавати в зображенні елементарні співвідношення частин форми; навички розміщення зображення на аркуші паперу, виконання лінійного малюнка; формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси лінійних форм; розвивати дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; забезпечувати доброзичливу атмосферу.

  Розпочинаючи  урок  образотворчого  мистецтва у  першому класі, у першому розділі «Відтворення простих форм лінією, плямою, в об’ємі» ще з перших уроків вчитель зразу знайомить з графічним чорно-білим малюнком, виконаним на папері за допомогою простого олівця, а також кольоровими – фломастерами,  крейдою.

   На  протязі кількох уроків учні навчаються передавати форму рослин, комах за допомогою ліній (прямих, хвилястих, тонких, товстих…), вправляються у застосуванні у своїх малюнках штрихів та крапок. Все це проходить за допомогою знайомства, аналізу картин художників.

    Для кращого засвоєння та розуміння матеріалу учитель використовує вірші, загадки, казки та, обов’язково, демонструє-ілюструє своє пояснення.

Є дверцята у пеналі,

Дивовижні, небувалі:
Як відчиняться вони,
Вибігають молодці —…
(Кольорові олівці.)
                                   Т. Коломієць

(Учитель розповідає про те, якими є олівці: на кожному олівці є маркування, що позначає тип грифеля.)

Запропонувати можна  відгадати загадки  про предмети, що лежать у дітей у пеналі:

1. Лиш помилка суне носа —

На підмогу її просим.
Потанцює, покружляє —
І помилки вже немає!
В кого ж виникла ця думка,
Щоб з’явилась дивна …      (Гумка).

Всяк школяр його шанує,

2. Бо він пише і малює.

Хто ж цей славний молодець?

Це, звичайно, …   (Олівець).

  1. Ось у мене у руці

Три барвистих бігунці.
Взявсь до праці голубий —
І з’явились голуби.
Далі виріс гай зелений:
Сосни, липи, в’язи, клени,
Й стежка в травах навпростець…
Це попрацював у мене
Вже зелений бігунець.
Ну, а тут — на баштані,
Дині виросли смачні.
Це уже насамкінець
Вкоїв жовтий бігунець.
Що ж воно за бігунці?

Відгадали? … (Олівці).

Гра «Відгадай, хто намалював?»

   На дошці закріплений аркуш паперу (формат А1). Для гри обирають дві команди. Кількість гравців у кожній має відповідати кількості матеріалів, що запропоновані для розпізнавання.

   Учитель демонструє зображення, виконані різними матеріалами. Гравці кожної з команд мають обрати потрібний матеріал із купи запропонованих та продемонструвати його. Один із гравців, команда якого виконала завдання першою, має назвати матеріал, розповісти про його виражальні можливості та продемонструвати, як він малює. (Кожна правильну відповідь оцінюють двома балами.)

Якщо під час розповіді виявлені суттєві помилки, члени команди-супротивника мають виправити їх та доповнити відповідь. (У цьому разі бали поділяються між двома командами.). Виграє команда, яка набрала найбільшу кількість очок.

   Повертаючись до продовження знайомства з графікою у третьому розділі під назвою «Зображення основних форм та їхніх частин у графіці та живописі», перед вчителем стоїть завдання: ознайомити дітей з різними птахами, наголосивши на зображенні окремих частин їх форм, поєднанні цих частин. Практичним завданням є зображення птаха олівцями. У цьому ж розділі розглядаються види транспорту, учні знаходять знайомі форми у зображеннях машин, малюють  той транспорт, що найбільше сподобався. А ще діти, пофантазувавши, повинні зобразити транспорт майбутнього за допомогою фломастерів.

   Знайомство із графікою у першому класі закінчується темою про пригоди Лінії та Крапки. В ході цього заняття вчитель  повинен допомогти учням зрозуміти як можна за допомогою плям, ліній передати різноманітність навколишнього світу, лініями передати форми і характери тварин, дерев. Діти, порівнюючи дерева на малюнках, повинні самостійно зробити висновок, якими лініями їх краще зображувати. Щоб засвоєння матеріалу проходило краще, можна використати цікавий матеріал, наприклад казку.

Казка про  пригоди Ліній та Крапки

  Якось  засперечалися  Олівець та  Гумка  про  те, хто з них важливіший.  Олівець доводив, що він може намалювати все на світі. Гумка ж казала, що вона все намальоване швиденько витре, що навіть сліду не залишиться.

  Їх суперечку спробувало вирішити Зайченя. Воно запропонувало мирно провести змагання. Олівець попросив про  допомогу у своїх помічниць, які жили у ньому, а їх виявилося аж три: дві сестриці  - Лінії, одна тонка, ледь помітна, інша – жирна та чітка, і зовсім маленька сестриця Крапка, всі вони миттю вистрибнули з Олівця і були готові до роботи. Гумка ж заявила, що вона впорається самостійно. 

  Загадало Зайченятко намалювати цілу картину: поле з колосками вдалині, дорогу та пеньочок для нього, Зайченяті, на передньому плані, а ще на небі яскраве сонечко з тоненькими промінчиками.

  Там, вдалині, поле з колосками, на небі яскраве сонечко з тоненькими промінчиками взялася малювати Тонка, ледь помітна Лінія, вона з’являлася, коли потрібно було розмістити на аркуші малюнок, виконати начерк загальних обрисів зображуваного предмета, намітити пропорції тощо або ж показати на малюнку предмети, що йдуть углиб.

Тут, поблизу, дорогу та пеньочок для Зайченяті -  для цієї роботи є Жирна і чітка, навпаки, висувала предмети на малюнку на передній план. Крапка з’являлася, щоб створити враження лаконічності, стислості, закінченості, наближеності.

Малюнок вийшов на славу, але мав деякі неточності. Тому що Крапка і Лінії дуже поспішали, зробили багато зайвих ліній і крапок.

Ось тепер з’явилася робота для Гумки. Вона має показати свою вправність – витерти лише зайве. Гумка впоралася.

  • Погляньте, який чудовий малюнок ви  створили: Олівець разом з Жирною та Тонкою  Лініями, Крапкою та ти, Гумко. - сказало  Зайченятко.  Тому живіть мирно, ви сильні  лише разом.
  • А тепер давайте подивимось, на що здатні ваші олівці та гумки, - запропонувало Зайченятко, звертаючись до діток.

Доцільно виконати графічні тренувальні вправи.

  • Проведіть у повітрі пряму лінію спочатку зверху вниз, а потім знизу вверх, потім зліва направо і навпаки.
  • Повторіть ці вправи декілька разів. А тепер спробуйте так само провести лінії без лінійки на аркуші паперу.
  • Намалюйте в повітрі коло і овал. Ці вправи також повторіть декілька разів.
  • Спробуйте намалювати коло і овал без допоміжних ліній на аркуші паперу. Руку при цьому не напружуйте, рухайте її вільно, легко.

 Далі – творче завдання. Пояснення до творчого завдання.

(Учитель розповідає, учні ілюструють розповідь за допомогою ліній, крапок та плям.

На кожному етапі розповіді вчитель пропонує учням використати певний прийом зображення.

  • Якщо стати на пагорбі, то видно далеко-далеко навкруги. Земля розкинулася широко-широко, а над нею небо — високе-високе. Відділіть небо від землі за допомогою хвилястої лінії. (На дошці малює той учень, який має зображувати лінії.)
  • Яскраве сонечко освітлювало все навкруги. Намалюйте сонечко за допомогою круглої плями. Воно спрямувало свої промінці на землю. Намалюйте промінці за допомогою ліній різної довжини.
  • Дмухнув вітерець, і сонечко затулили пухнасті хмаринки. Намалюйте хмаринки за допомогою хвилястих ліній, а крапками зробіть їх пухнастими (Крапки ставить інший учень).
  • Хмари насупилися, потемнішали. Заповніть хмари хвилястими лініями.
  • На землю впали перші краплі дощу. І почалася злива. Намалюйте дощ – спочатку окремими краплями, а потім паралельними лініями.
  • З хмари зірвалася блискавка та освітила все навкруги. Намалюйте блискавку. Вона схожа на розгалужене коріння дерева.

Дидактична гра.

Матеріал: невелика художньо оформлена торбинка; м’ячик, кубик, пірамідка, повітряна кулька.

Вчитель кладе всі вищеназвані предмети у чарівну торбинку і пропонує комусь із дітей, не дивлячись у торбинку, помацати якийсь предмет, назвати його, а витягнути з торбинки лише предмети округлої форми.

   У другому класі зустрічаємося з вивченням графіки у першому та третьому розділах. «Мова графіки та живопису» - так називається перший розділ. Під час вивчення першої теми «Калейдоскоп вражень» учні розглядають засоби графічного  зображення, знайомляться з графічними картинами різних митців, порівнюючи їх між собою, визначають матеріали, за допомогою яких вони виконані, розвивають навички та вміння працювати графічними матеріалами. Діти мають можливість впевнитися, що графічні ілюстрації допомагають зрозуміти зміст книжки, статті в газеті, в журналі. Творче завдання – «хитрі плями», для виконання  якого потрібні простий та кольорові олівці, чорний фломастер, туш, паличка для роботи тушшю та соломинка для коктейлів.

Розвивається учнівська творчість, нестандартність думки, підвищується  цікавість до уроків образотворчого мистецтва.

   На наступних уроках учні ближче знайомляться з різними графічними  матеріалами: м’якими та твердими, серед них зовсім незнайомі –художнє вугілля, пастель і сангіна. Вчитель знайомить із властивостями цих матеріалів, залучаючи до практичного знайомства учнів  із ними, а також розглядаючи та аналізуючи твори відомих художників, виконані цими матеріалами.

Пропонується вправа  «Веселі лінії».

Перетворімося на художників-графіків і намалюймо лініями веселі малюнки. У вас у руках — веселі олівці, тому лінії виходитимуть веселі!

Веселі прямі лінії

-   Уявіть ракету, що здіймається вгору. Намалюйте, як вона злітатиме.

-  Легка сніжинка падає згори додолу. Покажіть її падіння лінією.

-   Індіанець цілиться у мішень. Намалюйте лінію польоту стріли.

Веселі криві лінії

-   Якими лініями зобразимо хвилі, що погойдують човник? (Хвилястими)

-   Як стрибає кенгуру? Спробуйте намалювати це лінією. (Зиґзаґ)

-   А це — закручена раковинка равлика. Яка вона за формою? (Спіраль)

-   Намалюйте заплутаний лабіринт у нірці хитрої лисички. (Ламана).

Такі вправи можна виконати як твердими так і м’якими  матеріалами.

Виконавши такі тренувальні вправи, легше буде зобразити лісову галявину та її господаря – могутнього дуба. Для виконання цього завдання матеріали вибираються за бажанням: фломастери або вугіль.

Продовжує тему графіки третій урок «Свято  врожаю», під час якого потрібно ознайомити учнів із засобами виразності графіки: лінією, штрихом, крапкою, плямою, елементарними графічними способами передавання характеру поверхні, форми та декору зображуваних предметів, а саме зобразити дари природи. Для того, щоб «оживити» урок, використовуються вірші-загадки, цікаві описи овочів та фруктів.    Гра «Чарівний мішечок»

У мішечку знаходяться різні фрукти та овочі. Учні по черзі занурюють руки у мішечок і намагаються визначити, який овоч або фрукт вони намацали. Потім дістають із мішечка й остаточно переконуються, чи були вони праві.

Перед виконанням практичного завдання пропоную виконати тренувальну вправу:

Намалюймо яблучко, використовуючи тільки лінію. Інше зображення яблучка створімо тільки штрихами. А потім ще два — крапкою та плямою.

   Вправа  «Оживи овочі». Використовуючи штрихи, точки, лінії, допоможи овочам ожити – домалюй їм ніжки, ручки, заведи їх в хоровод.

Працюючи графічними  матеріалами, зокрема олівцями, потрібно не забувати про правила роботи з олівцями.

У третьому розділі «Композиційні прийоми у графіці і живописі» зустрічаємо тему «Мистецькі захоплення дітей», в якій за допомогою віршів, картин, описів, музики учні знайомляться з різними інструментами, видами мистецтв.

   Практичним завданням є зображення дитини, що займається певним видом мистецтва. Учневі, для того щоб показати, яким  видом мистецтва хотів би займатися, необхідно  намалювати фігуру людини. А це дуже складно.

   Допомагаючи учням засвоювати принцип зображення фігури людини, учитель наголошує на потребі вивчення пропорцій тіла людини. Для цього обов’язкове візуальне сприйняття – на прикладі живої людини або схеми, де показані пропорції тіла людини. Роботу  виконуватимуть у графічній техніці-малюватимуть олівцями або фломастерами. Але спочатку  необхідно простим олівцем намалювати людину, що займається якимось видом мистецтва, а тільки потім взяти кольорові олівці чи фломастери і завершити роботу.

Хорошою темою для учнівської фантазії буде тема «Пригоди вітерцю», під час вивчення  якої учні, послухавши та відгадавши загадки про вітер, розпізнавши види вітру на аудіо записах, зможуть створити гарні малюнки. Готуючись до цього уроку, вчителю доцільно підшукати фізкультхвилинку про вітерець. В ході уроку учні познайомляться з поняттями  статика та динаміка. Практичне завдання до цього уроку - зображення дерев під час вітру (у динамічному стані).

   У третьому класі  на уроках образотворчого мистецтва учитель ставить за мету: актуалізувати знання учнів щодо особливостей графіки й матеріалів та інструментів художника-графіка; навчити розрізняти твори графічного мистецтва; закріпити знання про розмаїття графічних технік;
розвивати вміння насолоджуватися творами графічного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, зокрема графічними, шанобливе ставлення до праці художників-графіків.

В ході уроку «У майстерні художника-графіка» учні пригадують інструменти, котрими працюють художники-графіки (олівці, фломастери, маркери, кулькові та гелеві ручки, пастель, сангіна, палички вугілля), а також дізнаються, що художники-графіки не тільки малюють, а ще й друкують власні малюнки (їх називають рисунками) за допомогою спеціального друкарського верстата — офортного верстата. (Учитель демонструє зображення такого верстату, як він виглядав у минулому, а також сучасні офортні верстати.)  Також повинні навчитися розрізняти гравюру на дереві (ксилографію), гравюру на лінолеумі (ліногравюру), офорт, акватинту, літографію, зрозуміти, що усі ці назви технік друку залежать від матеріалу, на який художник наноситиме зображення,— лінолеуму, дерева, пластика, картону, тканини, металевої поверхні або літографського каменю. Демонструючи наочність, учитель знайомить зі спеціальними інструментами –різними видами різаків, голок та інше, а також показує процес виготовлення рисунка.

Творчим завданням до уроку пропонується індивідуальна робота. Намалювати різними графічними матеріалами помічників художника-графіка — кмітливих і вправних чоловічків.

Колективна робота. Поєднати зображення всіх чарівних чоловічків у групи: «Вправні вуглинки», «Ніжна пастель», «Веселі кольорові олівці», «Фломастери-молодці» та ін.

Творче завдання № 2

  Створити композицію «На згадку про літо», друкуючи природними формами. Для цього знадобляться листочки, травинки, квіти, гуаш, газетні та альбомні аркуші паперу.

  В ході виконання даного завдання вчитель проводить інструктаж, де знайомить з принципом друкування за допомогою рослин.

   На уроці під темою «Штрихи осені» перед вчителем стоїть завдання: навчити учнів правильно обирати засоби виразності графіки для передавання характеру форми та поверхні зображуваних об'єктів та предметів; розвивати вміння милуватися природою, аналізувати засоби виразності творів образотворчого мистецтва; формувати естетичні почуття, смак;

  Учні пригадують, якими бувають лінії,  порівнюють їх, визначають на малюнках художників. Щоб показати, як крокує осінь, вчитель може запропонувати заглянути в ліс. Використавши вірші, загадки, описи про різні дерева, вчитель може створити казкову ситуацію про ліс, дерева, котру потім можна намалювати. Підготовчою вправою до виконання такого завдання, застосовуючи різні типи ліній, може бути фрагментові зображення кори різних дерев, окремих гілок. Основним акцентом на уроці має бути аналіз малюнків-пейзажів художників-графіків (яке саме дерево зображене. Кожне дерево має свою будову й форму. Стовбур одних дерев товстий, у інших — тонкий.), використання ними різних типів ліній, а також створення учнями власної композиції  «Осінь у лісі» з самостійним підбором художніх матеріалів.

   Урок на тему «Ритми хвиль» дозволяє ознайомити учнів з елементарним поняттям про ритм; навчити передавати рух у природі графічними засобами; розкрити значення кольору у графічних творах, а також розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; познайомити з таким поняттям як «мариніст». Розпочати урок можна віршем В.Сосюри:

Люблю я море в шумний час прибою,

Коли воно за валом вал жене,

Але ще дужче в чарах супокою

Люблю я море мрійне і ясне. (Дуже цікава характеристика моря подана у казці О.С.Пушкіна «Про рибалку та рибку», де гарно змальоване море у різному стані, коли старий приходить кликати рибку.)

Ось такою характеристикою моря, та у поєднанні з візуальним рядом творів відомих художників-мариністів можна пояснити тему про ритмічні накати хвиль. Отже, ритм – це повторення однакових чи подібних частин у художньому творі, будь-яке рівномірне чергування, розміреність, притаманна різним видам мистецтва (приклади на творах мистецтва). Зокрема, ритм у перебігу морських хвиль проглядається чітко. Морські пейзажі можна зображувати як у живописі, так і у графіці. Тому учні на уроці можуть стати художниками-мариністами, які працюють у графіці.

 Тренувальна вправа : кольоровими олівцями намалювати ритмічні лінії, що нагадують невеличкі хвильки, потім більші хвилі та ще більші хвилі. Крім цього увагу учнів потрібно звернути і на колір олівця при зображенні кожного виду хвиль. (Хвилі невеликі – світлі кольори, море бурхливе, хвиля здіймається високо – темні, наближені до чорного.) Далі логічно виконати творче завдання №1: намалювати ілюстрацію до казки, події якої відбуваються на березі річки чи моря (олівці, фломастери), застосовуючи різні варіанти зображення руху хвиль.

Творче завдання № 2: (за бажанням вчителя - для сильного класу) намалювати розбурхане море в техніці гратажу. Вчитель проводить інструктаж по виконанню роботи в техніці гратаж.

   Розпочинаючи роботу в темі графіки на уроках образотворчого мистецтва у четвертому класі вчитель виділить такий розділ як «Художній образ у графіці, живописі та скульптурі». В першій темі  «Літні враження» проходить повторення засвоєного матеріалу: щоб створити художній образ у графіці потрібні такі засоби виразності як точка, лінія, пляма, штрих. Творчим завданням до  цього уроку буде створення декоративної композиції «Літні враження», застосовуючи один різні графічні матеріали. На основі отриманих у попередніх класах знань та умінь, учні можуть створювати графічні композиції, використовуючи різні засоби виразності. Але у четвертому класі вони мають дізнатися, що навіть одна точка на аркуші паперу вже утворює композицію, а сукупність точок – передають плавні переходи світлотіні. Діти мають засвоїти також особливості візуальних властивостей плям та ліній, штрихування. Із технікою гратографії (гратажу) та плямографії учні знайомляться на уроках графіки. Перед оголошенням цих видів роботи на попередньому вчитель має наголосити на підготовці потрібних матеріалів для роботи у цих техніках.

  У темі «Незвичайний натюрморт» вчитель ставить за мету надати учням відомості про передавання об’ємної форми предметів на площині засобами графіки; ознайомити з поняттям «світлотінь», зі схемою розподілення світла на різних формах; розвивати вміння учнів аналізувати форму предметів, навики роботи з графічними матеріалами.

  В ході цього уроку учні мають засвоїти, що навіть виконуючи малюнок в одному кольорі, можна передати  об’єм фігури. А також те, що якщо кожного разу зображувати цю фігуру іншим графічним матеріалом, вона буде мати інший вигляд.

   Матеріал цього уроку вчитель має дуже унаочнити, так як для дітей тема виявляється складною. Залежно від того, як відбувається освітлення предмету - з ближчої відстані чи з дальшої, поверхня його виглядає по-різному. (Учитель демонструє, як приближення або віддалення джерела світла змінює сприйняття форми предмета, наприклад: яблука.) Дітям важко засвоїти те, що у малюванні саме передавання освітленості дозволяє виявити форму предмета, передати його об’єм і фактуру.   Щоб передати об’єм на малюнку, достатньо трьох тонів: найсвітліший – на найосвітленіше місце (світло), найтемніший – на найменш освітлене (власна тінь), середній – на решту місця (півтінь).

Для засвоєння таких понять можна користуватися «Веселою» вправою, де потрібно відшукати предмет за його тінню, подаючи від простого до складного.

Учитель на уроці знайомить дітей із таблицею світлотіні.

Тренувальна вправа  - аркуш паперу розділити на чотири частини, в кожній з них намалювати невелику довільну нескладну фігуру, далі:

  • затонувати  першу фігуру від темнішого до світлішого за допомогою штрихів;
  • затонувати другу фігуру від світлішого до темнішого за допомогою крапок;
  • затонувати третю фігуру від країв - темніша, до середини - світліша за допомогою ліній;
  •  затонувати четверту фігуру – від країв світліша, до середини – темніша, вид тонування довільний.

Практичним завданням до уроку є виконання натюрморту з овочів та фруктів в одному кольорі, використовуючи графітні олівці.

   До засобів та матеріалів графіки у четвертому класі повертаємося у темі «Караван у пустелі». Під час цього уроку учні знайомляться із технікою естампу, із формою, з якої роблять відбиток – кліше. Зазвичай кліше може бути дерев’яне, з лінолеуму або металеве. Можна зауважити, що таких відбитків буде багато, одноколірних або змінити колір. Також діти дізнаються секрет «спрощеного варіанту», де кліше виготовлене з картону, на який буде нанесена фарба і зроблений відбиток. Вчитель подає поетапність виготовлення роботи в техніці естампу, наголошуючи, що картонна основа – це і є друкарська форма, яку потрібно покрити гуашевою фарбою, розведеною до густоти сметани, притиснути її до аркуша – це і буде відбиток у техніці естамп.

Тренувальними вправами до цього виду роботи буде виконання рослинного орнаменту. Пропоную поділити клас на кілька груп. Для кожної з них буде окреме завдання:

  • перша група: створити рослинний орнамент в техніці естампу, який буде складатися із квіточки та листочка;
  • друга: створити рослинний орнамент в техніці естампу, який буде складатися із овочів помідора та огірочка;
  • третя: створити геометричний орнамент в техніці естампу, який буде складатися із трикутника та квадрата;
  • четверта: створити геометричний орнамент в техніці естампу, який буде складатися із кружечка та прямокутника.

Творчим завданням до цієї теми буде створення композиції в техніці естампу під назвою «Караван у пустелі», попередньо обговоривши тему зображення пустелі, проаналізувавши пейзажі пустель з коментарем вчителя. Також пропоную вправу «Уявіть собі».

Закрийте очі і уявіть, що ви знаходитесь посеред пустелі. Далеко-далеко навкруги вас лише жовті або майже білі від спеки піски. Температура сягає більше +50 ̊. Ви вже три дні блукаєте безкінечними піщаними стежками. Пісок, пісок, лише один пісок! І ось ви помічаєте далеко, на лінії горизонту ніби щось промайнуло. Що це? Реальність чи ваша уява, дійсність чи міраж, небезпека чи ваш порятунок?

Відкрийте очі і розкажіть, що ви побачили? (Відповіді учнів.)

Малюнок-естамп пустелі починається з її уявлення.

  1. Уявіть собі пустелю з барханами.
  2. Створіть ескіз композиції.
  3. «Бархани»-кліше виготовте з картону.
  4.  Нанесіть фарбу на друкарську форму.
  5. Зробіть відбиток.
  6. Допрацюйте фарбами. Домалюйте деталі. Можна намітити сліди на піску від каравану, домалювати кактус, ящірку, караван чи піраміди.

  Створюючи ігрові ситуації, підбираючи цікаві творі вправи, застосовуючи різні техніки на уроках образотворчого мистецтва, учитель забезпечує учням цікаве навчання, сприяє розвитку творчих здібностей дитини.

  Хтозна, можливо саме хтось із ваших учнів, шановні колеги, придумає і створить щось особливе, тоді подумки, а, можливо, не лише подумки подякує Вам за цікаві, змістовні та насичені уроки.

 

 

docx
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку