29 квітня о 18:00Вебінар: Використання технології «перевернутий клас» на уроках хімії

Методичні рекомендації до уроку на тему: Створення висловлення-роздуму "Кого із сучасників я вважаю успішною людиною?"

Про матеріал
Методичні рекомендації до уроку української мови на тему: "Створення висловлення-роздуму "Кого із сучасників я вважаю успішною людиною?" з використанням відокремлених означень (у т. ч. відокремлених прикладок)
Перегляд файлу

Тема уроку

Створення висловлення-роздуму "Кого із сучасників я вважаю успішною людиною?" з використанням відокремлених означень (у т. ч.

відокремлених прикладок)

 

Цілі уроку

Поглибити і розширити знання про особливості побудови висловленняроздуму в публіцистичному стилі; формувати вміння будувати, висловлювати й доводити власну думку, підтверджуючи її прикладами з літератури і особистого життя; оцінювати виражальні можливості речень з відокремленими означеннями в текстах і влучно використовувати їх у власному мовленні; виховувати любов і повагу до успішних людей як прикладу цілеспрямованості, сили волі і працелюбності.

 

Перед вивченням теми слід пригадати:

ü ознаки публіцистичного стилю;

ü ознаки тексту-роздуму;

ü структуру твору-роздуму;

ü відокремлені означення;

ü відокремлені прикладки.

 

По завершенні цього заняття Ви знатимете:

ü як створити висловлення-роздум у публіцистичному стилі, використовуючи виражальні можливості речень з відокремленими означеннями (у т. ч. прикладками);

Ви вмітимете:

ü самостійно будувати висловлення-роздум у публіцистичному стилі, використовуючи виражальні можливості речень з відокремленими означеннями  (у т. ч. прикладками).

Теоретичний матеріал з теми

Як створити висловлення-роздум у публіцистичному стилі?

Для того, щоб створити власне висловлення, необхідно знати, з яких структурних компонентів складається роздум і дотримуватися їх.

 

Структурні елементи висловлення-роздуму:

1. ТЕЗА.

Теза – це, власне, і є наша думка, яку ми формуємо, даючи відповідь на запитання, що є в темі. 

Тема:

Кого із сучасників я вважаю успішною людиною?

Теза:

На мою думку, успішною людиною є....

Із сучасників найуспішнішим, як на мене, є...

Я вважаю, що найуспішнішою людиною є ...

Свою тезу ви можете почати будь-якими словами, ви можете розказати, що означає для вас успіх у житті, які характеристики повинна мати успішна людина, проте головним і обов'язковим, що повинно бути – це конкретна відповідь на конкретне питання: хто із сучасників, на вашу думку є успішним.

 

Чи потрібен вступ перед тезою?

Вступ може бути, але він не є обов'язковим. Слід чітко пам'ятати, що ми створюємо висловлення в публіцистичному стилі. Ознаки публіцистичного стилю: точність, лаконічність, стислість. Публіцистичний стиль, хоч і емоційний, але він не терпить великих вступів, філософських абстрактних  роздумів, ліричних відступів чи якихсь екскурсів. Це все може призвести до відхилення від теми, втрати основного напрямку. Тому якщо ми вирішуємо написати вступ, він повинен бути дуже коротким і максимально наближеним до теми.

 

2. ДОКАЗИ, або аргументи.

Доказів, або аргументів, що є одним і тим самим, повинно бути мінімум два.

Доказ – це відповідь на запитання: ЧОМУ я так вважаю?

У тезі ви назвали людину, яку вважаєте успішною, а в доказі можна розказати, що саме ви вважаєте успіхом, якою є для вас успішна людина взагалі, тобто ви доводите свою думку, аргументуючи її.

Я так думаю, тому що успішна людина – це людина, яка....

Я обрав цю людину саме тому, що вона повністю відповідає моїм уявленням про те, якою повинна бути успішна людина...

Оскільки доказів має бути мінімум два, то й визначте для себе мінімум два критерії  успішної людини.

ВАЖЛИВО! Перевірте, чи не передають ваші два аргументи один і той же смисл просто іншими словами, бо в такому випадку ви дублюєте одну й ту ж само інформацію, а цього не повинно бути. Підійдіть до оцінки успіху з різних боків, наприклад, акцентуйте увагу на гармонійному поєднанні матеріального світу й духовного, адже людина – істота і духовна, і матеріальна. У першому доказі можна сказати, що успішна людина – це людина, яка змогла повністю себе забезпечити, створила умови для комфортного існування себе і своєї родини, досягла певних вершин у кар'єрному рості, стала першою у своїй професії тощо. А  в другому розкажіть про величезний духовний світ людини, про її морально-етичні якості. Наприклад, успішна людина – це людина, яка має велику родину, яка дбає про своїх близьких людей; людина, яка приносить величезну користь суспільству, робить неабиякий внесок у духовну спадщину країни; людина, яка займається благодійністю і дбає про краще життя і здоров'я інших тощо.

 

3.  ПРИКЛАДИ

Зазвичай, беруться два конкретні приклади з літератури чи інших видів мистецтва та з історії, суспільно-політичного чи власного життя.

Але наша конкретна тема вимагає відхилення від звичайної структури, адже ми пишемо не про успішну людину взагалі, а про конкретну особистість із суспільно-політичного життя. Отже, нам не потрібно вишукувати такий приклад в літературі, нам треба довести свій вибір успішної особистості із сучасного життя, проілюструвавши його конкретними прикладами

У даному випадку варто добре ознайомитися з біографією вашого обранця, адже саме зараз ви маєте розповісти, що конкретно із життя, дій і вчинків, результатів і здобутків цієї людини відповідають тим вашим критеріям, які ви визначили в доказах. 

 

4.  ВИСНОВОК.

Отже, ви дали відповідь на запитання, кого зі сучасників вважаєте успішною людиною; аргументували мінімум двома критеріями, яка людина є успішною; навели приклади із життя вашого обранця, що повністю ілюструють сказане в доказах. Час робити висновок.

Виходячи із сказаного вище, можна зробити висновок, саме ...(ця людина) є справді успішною.

Таким чином, ми розібрали структурні елементи вашого майбутнього висловлення – і тепер ви знаєте, що має бути у вашому творі: теза, два докази, два приклади, висновок. Залишилося не до кінці з'ясованим, як розмістити ці елементи у творі, в якій послідовності.

Структура висловлення-роздуму

Існує кілька варіантів. Пропоную до розгляду три основних.

1.    Теза → доказ1 → приклад1 → доказ2 → приклад2 → висновок.

2.    Теза → доказ1 → доказ2 → приклад1 → приклад 2 → висновок.

3.    Теза → доказ1 → приклад1 → міні-висновок → доказ2 → приклад2 → міні-висновок → загальний висновок.

 

 Відомості про практичне застосування теоретичного матеріалу

Знаючи особливості побудови висловлення-роздуму в публіцистичному стилі і поєднавши ці знання зі знаннями про виражальні можливості відокремлених означень, ви зможете легко сформулювати власну думку, довести її й переконати будь-якого опонента, адже ви висловлюватиметеся точно, конкретно, влучно, а разом з тим емоційно, образно й красиво, бо вмітимете максимально ефективно використати можливості відокремлених означень. Тож вперед до успіху, мої успішні учні!

 

 

Практичні завдання щодо реалізації  набутих теоретичних знань на практиці

Створити висловлення-роздум на тему: "Кого із сучасників я вважаю успішною людиною?" з використанням відокремлених означень (у т. ч.

відокремлених прикладок).

 

 

pdf
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
6247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку