«Ефективні способи взаємодії між учасниками освітнього процесу в умовах дистанційного та сімейного навчання»
(З досвіду роботи Ждан Л.А. ,учителя української мови та літератури Марганецького ліцею № 9)
Для навчання комунікація є невід’ємним складником освітнього процесу. І саме від рівня комунікації залежить його ефективність. Взаємодія між учнями та вчителями в дистанційному навчанні відбувається в межах штучно створеного комунікативного простору. Він передбачає сформовану ситуацію взаємодії, в якій є місце, час та взаємне бажання для спілкування, спрямовані на досягнення цілей процесу навчання. Основна мета комунікації полягає в залученні та мотивації учасників до освітнього процесу.
Основними формами онлайн-комунікації є:
-
відеоконференція ( зустрічі в режимі реального часу онлайн);
-
чат (текстовий, голосовий, аудіо та відеочат).
Дистанційне навчання передбачає кілька типів взаємодій:
-
оперативне інформування ( його можна здійснювати в учнівській, батьківській групах у Viber);
-
повідомлення учителем навчального матеріалу під час онлайн-занять, уточнювальні запитання, коментарі до виконаних завдань;
-
активне спілкування учасників освітнього процесу у соцмережах, взаємодія через електронну пошту;
-
індивідуальне інструктування (надання індивідуальних консультацій у Viber );
-
онлайн-тренінги ( наприклад, на класних годинах, під час яких діти виконують практичні завдання та вправи у супроводі вчителя);
-
публікація учнівських запитань та коментарів в Google Класі ( щоб підтримувати між учнями дискусію з деяких питань навчальних тем);
-
участь учнівського колективу в творчих конкурсах та проєктах.
Завдання, які вчителі-предметники можуть запропонувати як ефективний спосіб взаємодії під час дистанційної освіти, є різноманітними:
-
замість того, щоб учні підготували повідомлення чи занотували в зошит інформаційний матеріал, вони записують відео з відповідної теми;
-
також учні можуть самостійно створювати запитання до навчальних тем;
-
після того, як діти сприйняли матеріал під час онлайн-уроку, вони оформлюють карту понять (концептуальну карту). Не обов’язково при цьому користуватися сервісами, можна це завдання виконати в зошиті, а потім представити на онлайн-занятті;
-
на уроках онлайн в 5 класі практикую форму роботи «Семінар за Сократом». Учні ставлять питання одне одному з певного важливого питання або теми. Питання ініціюють розмову, яка триває як серія відповідей та додаткових запитань.
-
застосовую форму роботи «Трикутна призма» (червоний, жовтий, зелений). Учні дають вчителеві зворотний зв’язок, показуючи колір, що відповідає рівню розуміння.
-
використовую метод «Рішення-рішення». Учитель висловлює певну думку, потім просить учнів обрати позицію, що відповідає їхній думці з цієї теми і поділитися аргументацією.
Способи взаємодії між учасниками освітнього процесу в умовах сімейного навчання (з досвіду роботи):
-
це зв’язок у групі Viber, яка була створена для роботи з учнями, що знаходяться на сімейній формі навчання;
-
відвідування учнями уроків-онлайн з навчальних предметів ( якщо у дитини є така можливість);
-
перегляд учнями відеозаписів уроків;
-
учням був наданий доступ до навчальних матеріалів в Google Класі, тому вони мали змогу їх переглядати та публікувати запитання, коментарі, якщо щось було незрозумілим;
- за необхідності для учнів, що знаходяться на сімейній формі навчання, можуть бути організовані консультації з предметів.
Отже, для організації комунікування між учасниками освітнього процесу в умовах дистанційного та сімейного навчання учителі можуть використовувати різні сервіси-месенжери, створювати власні вебресурси або застосовувати вже існуючі на свій вибір. При цьому вчитель повинен надати учням чіткі рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань тощо.