Методичні рекомендації "Формування культури мислення під час вивчення математики""

Про матеріал
В роботі обгрунтовується потреба формування культури мислення та можливість це реалізувати на уроках математики.
Перегляд файлу

Формування культури мислення учнів у процесі вивчення математики

 

Мало мати хороший розум, головнегарно його застосовувати.

Р. Декарт

Важливою складовою загальної культури людини є культура мислення. Це не вроджена якість, вона  формується і розвивається в процесі пізнання людиною навколишньої дійсності та оволодіння знаннями.

Формування культури мислення учнів у процесі вивчення математики є:

  • найбільш оптимальним у силу логічно-дедуктивного принципу побудови математичного знання;
  • обов’язковим, бо передбачене цілями навчання математики в основній школі як інтелектуальний розвиток учнів, розвиток їхнього логічного мислення, пам’яті, уваги, інтуїції, умінь аналізувати, класифікувати, узагальнювати, робити умовиводи за аналогією, діставати наслідки з даних шляхом несуперечливих міркувань;
  • актуальним, бо чітко відпрацьовані прийоми мислення забезпечують більш високі результати навчальної діяльності та її свідому мотивацію.

Необхідно спеціально навчати вміння мислити, озброювати учнів знаннями про зміст і послідовність розумових дій, які забезпечують засвоєння математичних знань. Слід враховувати і діалектичний характер співвідношення між знаннями та мисленням, який полягає в тому, що зміст знань визначає характер і спрямованість мислення, а рівень розвитку мислення визначає об’єм і якість засвоєння знань.

Формування культури мислення — цілеспрямований, систематичний процес, можливий за умови орієнтації не на зміст та кількість засвоєних знань, а на процес їх здобуття (важливо не що і скільки, а В ЯКИЙ СПОСІБ) та раціонального об’єднання програмового матеріалу в логічно завершені блоки.

Ознаками культури мислення є:

  • самостійність — уміння ставити запитання та знаходити відповіді на них;
  • критичність — уміння визначати проблему, об’єктивно оцінювати інформацію та приймати рішення щодо розв’язання проблеми;
  • самокритичність — уміння об’єктивно оцінювати власні думки та дії;
  • цілеспрямованість — уміння здійснювати розумний вибір дій щодо розв’язання проблеми.

Для формування культури мислення учнів необхідно:

  1. Активізувати прийоми алгоритмічного мислення.
  2. Формувати прийоми евристичного мислення, а саме:

  виділяти головне;

 порівнювати;

 узагальнювати.

  1. Удосконалювати математичну мову школярів.

 

 

docx
Додав(-ла)
Кривонос Олена
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку