На сьогоднішній день немає жодної теорії чи підходу, що поєднував би всі дослідження і відбивав би загальне бачення феномена лідерства і фігури лідера. Проблематика лідерства розглядається в теорії особистісних якостей, у концепціях організаційної поведінки, у ситуаційній теорії лідерства.
1. Теорії лідерства На сьогоднішній день немає жодної теорії чи підходу, що поєднував би всі дослідження і відбивав би загальне бачення феномена лідерства і фігури лідера. Проблематика лідерства розглядається в теорії особистісних якостей, у концепціях організаційної поведінки, у ситуаційній теорії лідерства.
Загальні висновки, що роблять дослідники немає стандартного набору якостей, якими повинні володіти лідери. У різних ситуаціях ефективні лідери виявляють різні особистісні якості; відповідно до піонерських робіт К. Левіна, можна виділити два вектори орієнтації лідера: - лідер може бути орієнтований на відносини з підлеглими («орієнтація на людину») лідер може бути орієнтований на результат («орієнтація на результат/задачу»).
Вектор орієнтації також може змінювати напрямок у залежності від ситуації в групі: у полярних ситуаціях — сприятливих чи несприятливих для групи — лідер, орієнтований на завдання, досягає більших результатів, чим лідер, орієнтований на людей. Лідерство, орієнтоване на людей, найбільше прийнятно в спокійних ситуаціях. Однак багато авторів віддають перевагу орієнтації на людину; Керівників можна навчати методам ефективного лідерства;
лідери повинні постійно удосконалюватися, а також розвивати підлеглих, уміти використовувати свої сильні сторони так само добре, як заповнювати прогалини в знаннях. Лідер повинний викликати довіру у оточуючих, керуватися особистими фундаментальними цінностями, органічно поєднувати емоції, інтелект і ділові якості;
Лідер повинний уміти створювати внутрішні і зовнішні фактори впливу, причому часто на неформальній основі. Такі форми мережних взаємин припускають різні союзи і партнерські відносини як усередині однієї сфери діяльності, так і між галузями, у підсумку вони можуть привести до формального злиття й об'єднання. Лідер повинний визначати і формулювати схований, невловимий потенціал організації — такий, як потенціал знання, людський капітал.
ЛІДЕР - ЛЮДИНА, ЯКА сприймає зміни, демонструє знання технологій, заохочує конструктивний виклик, забезпечує задоволення клієнтів, досягає успіхів у змаганні з конкурентами, демонструє особисті досягнення, високий рівень компетенції, виявляє готовність до спільного керівництва, діє відповідно до проголошених цінностей, однак може змінювати ці цінності, якщо того вимагає ситуація.
Як стати лідером? Антоніо Менегеті, відомий вчений і засновник онтопсихологіі, автор книги «Психологія лідера», переконаний, що лідер від народження отримує визначені задатки, але це не означає, що ця людина лідером стане. Щоб стати лідером, треба досягти відповідного рівня культури, освіти, життєвого досвіду і професіоналізму.
Менегетти виділяє наступні фактори, що створюють дійсного лідера з людини з визначеними задатками: Перше — це культура й освіта. Друге — це здатність переборювати стереотипи. Для цього потрібна внутрішня зрілість. Лідер повинний уміти підніматися над традиційними цінностями. Третє — це знання свого схованого потенціалу.
Цінності лідера входять у компанію, у її культуру і залишаються там навіть після відходу лідера. Цей висновок насамперед говорить про соціальну відповідальність, що лідер бере на себе, усвідомлює він це чи ні. Він реально впливає на життя багатьох десятків, чи сотень навіть тисяч чоловік тим, що усі вони живуть у системі, що створена ним, у системі, що знаходить і має сенс тільки завдяки йому.