Основна мета майстер-класу є розвиток ціннісних орієнтацій та навичок соціалізації, профілактика емоційного неблагополуччя, актуалізація внутрішніх ресурсів і розвиток позитивних, моральних якостей особистості.
Завдання:
забезпечити учасників тренінгу знаннями нових освітніх методик;
допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти;
сформувати вміння командної взаємодії.
1
Майстер-клас
Творчий ф'южн «Створення всесвіту цінностей»
Практичний психолог
Табакіна Ю.В.
Основна мета майстер-класу є розвиток ціннісних орієнтацій та навичок соціалізації, профілактика емоційного неблагополуччя, актуалізація внутрішніх ресурсів і розвиток позитивних, моральних якостей особистості.
Завдання:
Обладнання: ватман, акварельні фарби та гуаш, тісто для ліплення, серветки.
Цільова група: учні старших класів
Час: 1 година
Хід заняття:
І. Вступне слово (5 хв.)
Наше життя можна уявити схожим на мальовничий ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити із колегами вогнище надії, взаємодопомоги та розуміння.
Усі Ви присутні у цій залі, можете вдало пройти шлях, адже можете досягти у своєму зростанні певного успіху. А як бути успішним і які цінності важливі у нашому житті, ми дізнаємося із сьогоднішнього заняття. За правилами тренінгу, заняття слід розпочинати зі знайомства, тому першою вправою буде знайомство.
Вправа 1 «Знайомство» (5 хв.)
Ведучий. Усім учасникам необхідно назвати себе та назвати одну свою рису характеру, якою ви пишаєтеся як майбутній професіонал.
Підбиття підсумків. Щоб досягти успіху в роботі й стати справжнім професіоналом, необхідно мати такі риси характеру.
Будь – який тренінг має свої правила. І ми з вами для успішної нашої співпраці повинні дотримуватись певних правил. (Тренер зачитує правила – учасники погоджуються залишити їх або пропонують власний варіант).
Правила роботи в групі:
1. Дотримуватись регламенту
2. Слухати і чути (один говорить – усі слухають)
3. Бути позитивним.
4. Бути активним.
5.Не критикувати: кожний має право на власну думку.
6.Говорити коротко, по черзі.
Вправа 2. «Дерево очікуваної мети» ( 5 хв. )
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу, розвивати їхні професійні прагнення.
Очікування: посилення мотивації до участі в тренінгу.
Ресурсне забезпечення: ватман з малюнком дерева, кольорові стікери, ручки.
Вправа 3. «Створення Всесвіту» (15 хв.)
Мета: допомогти учасникам більш глибше пізнати себе, також полегшити визначення головної мети, а також бачення того процесу, якого вони хотіли б досягти, підвести учасників до усвідомлення особистих життєвих цінностей.
Ресурсне забезпечення: ватман, двосторонній скотч, акварельні фарби та гуаш, серветки.
На початку ведучій окреслює на ватмані границі і обриси уявного світу. Після «Створення світу» ведучій розрізає ватман на кількість частин яка рівна кількості учасників. Кожен учасник отримує свій шматочок створеного світу.
Ведучій зачитує список цінностей із адаптованої методики М. Рокіча, завдання учасників обирати зі списку ту цінність, яка для них найбільш вагома, обирати колір та місце на аркуші.
1. Активна, діяльне життя, задоволення (життя, повне задоволень, розваг, приємного проведення часу).
2. Життєва мудрість (зрілість суджень і здоровий глузд, який досягається життєвим досвідом)
3. Здоров'я (фізичне і психічне)
4. Цікава робота
5. Краса природи і мистецтва (переживання прекрасного в природі і мистецтві)
6. Любов (духовна і фізична близькість з коханою людиною)
7. Матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних труднощів)
8. Хороші, вірні друзі
9. Спокійна, сприятлива обстановка в країні, в нашому суспільстві
10. Суспільне визнання (повага оточуючих, однокласників)
11. Пізнання (можливість розширення своєї освіти, кругозору, загальної культури, інтелектуальний розвиток)
12. Рівність (братство, рівні можливості для всіх)
13. Самостійність як незалежність у судженнях і оцінках
14. Свобода як незалежність у вчинках і діях
15. Щасливе сімейне життя
16. Творчість (можливість творчої діяльності)
17. Впевненість в собі (свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів)
В ході цієї вправи учасники вербалізують своє бачення того чи іншого поняття, намагаються його пояснити, описати. Відбувається усвідомлення, вираження свого ставлення до описуваного поняття. Вправа, таким чином, виконує кілька задач: розвивальну, комунікативну і діагностичну.
Після того, як малюнок готовий, він кріпиться на дошку під назвою цінності, закриваючи собою антипод (символічно його нейтралізуючи, перемагаючи). Виходить загальна творча виставка на тему «Вічні цінності».
Вправа 4. «Групове ліплення» (15 хв.)
Мета: підвести учасників до усвідомлення особистих життєвих цінностей.
Ведучій роздає кожному учаснику тісто для ліплення і пропонує:
- Подумайте і визначте для себе яка саме для вас цінність є головною та найважливішою, тією яка займе центральне місце на вашому аркуші.
І пропонує кожному зліпити цей предмет і розмістити у центрі власного всесвіту.
Запитання для обговорення:
Висновок:
Цінності формуються протягом усього нашого життя – це своєрідний фундамент, на якому ми стоїмо і живемо. Вони відіграють визначальну роль смислів і символів, становлять основу індивідуальних і колективних суджень і вчинків. Вони є сенсом життя.
5. Притча про виконання бажань
На задвірках Всесвіту знаходився один магазинчик, що продавав бажання.
Тут можна було купити практично все: величезні яхти, квартири, заміжжя, пост віце-президента корпорації, гроші, дітей, улюблену роботу, гарну фігуру, перемогу в конкурсі, великі машини, владу, успіх та багато-багато іншого. Не продавалися тільки життя і смерть.
Ціни були різні. Наприклад, улюблена робота коштувала відмови від стабільності і передбачуваності, готовності самостійно планувати і структурувати своє життя, віри у власні сили та дозволити собі працювати там, де подобається, а не там, де треба.
Влада коштувала трохи більше: треба було відмовитися від деяких своїх переконань, вміти всьому знаходити раціональне пояснення, вміти відмовляти, знати собі ціну (і вона повинна бути досить високою), дозволяти собі говорити «Я», заявляти про себе, незважаючи на схвалення або несхвалення оточуючих.
Деякі ціни здавалися дивними — заміжжя можна було отримати практично задарма, а ось щасливе життя коштувала дорого: вміння отримувати задоволення від життя, знання своїх бажань, вміння цінувати те, що є, дозволити собі бути щасливим, усвідомлення власної цінності і значимості, відмова від бонусів «жертви», ризик втратити деяких друзів і знайомих.
Деякі, побачивши ціну, відразу розверталися і йшли. Інші довго стояли і розмірковували.
А були й такі, які діставали всі свої заощадження і отримували заповітне бажання.
Господарю магазину часто пропонували знизити ціни, щоб збільшити кількість покупців. Але він завжди відмовлявся, так як це призвело б до погіршення якості бажань.
Коли у господаря запитували, чи не боїться він розоритися, то він хитав головою і відповідав, що у всі часи будуть знаходитись сміливці, готові ризикувати і змінити своє життя, відмовившись від звичного, здатні повірити в себе, які мають сили і засоби для того, щоб оплатити виконання своїх бажань.
А на дверях магазину вже добру сотню років висіло оголошення: «Якщо твоє бажання не виконується — ВОНО ЩЕ НЕ ОПЛАЧЕНЕ».
6. Підсумки (5 хв.)
Мета: з`ясувати реалізацію очікуваних результатів.
Педагог-тренер пропонує кожному учаснику відповісти на запитання:
Ведучій пропонує зробити аналіз заняття. Роздає клейкі листочки, де учасники записують свої емоції від заняття, чи справдились їхні очікування. Відповіді мають бути лаконічними, поради – дієвими та конкретними. Записана інформація промовляється.