ТВОРЧИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ БІОГРАФІЇ ПИСЬМЕННИКА
Вивчення біографії письменника - один із важливих уроків у курсі зарубіжної літератури. Звичайно, вчитель найчастіше використовує до болю знайомі розповіді про життя і творчість авторів. Домашнє завдання часто визначене традиційними завданнями: прочитати підручник, дати відповіді на запитання, скласти хронологічну таблицю. Є робота, є завдання, але відсутній інтерес до особистості письменника , який може відбити бажання читати сам твір.
Творчий підхід учителя зарубіжної літератури до вивчення біографії письменника сприятиме формуванню в здобувачів освіти інтересу до системного читання, навчатиме їх критичногомислення, забезпечить розвиток ключових та предметних компетентностей. Ось деякі форми і методи роботи, які не тільки допоможуть зробити цікавим урок вивчення життєвого і творчого шляху письменника,а й сприятимуть реалізації основних завдань з вивчення предмету. Поєдання дидактичних, літературознавчих та методичних принципів зробить процес вивчення зарубіжної літератури творчим процесом, у якому максимально розкриватимуться творчі здібності учителя та учнів.
-
Презентація творів письменника, проведена безпосередньо в бібліотеці школи, міста.
-
Виготовлення реклами, буктрейлера твору автора.
-
Уявне інтерв’ю з автором.
-
Розповідь про письменника від імені його сучасників.
-
Написання статті підручника із відповідями на попередньо поставлені учнями запитаннями.
-
«Літературний портрет з обрамленням». /Розповідь про письменника біля стилізованого портрету, в обрамлені якого зображені фрагменти ключових подій, портрети персонажів, фрагменти ілюстрацій тощо/.
-
Заочна подорож до музею письменника.(Бажано використовувати сучасну медіа теку)
-
Складання автобіографії письменника за наявними джерелами інформації.
-
Літературне лото, у якому зберігається принцип «число /дата/ - подія».
-
Засідання «вченої ради», на якому вивчаються матеріали біографії, звучать відповіді «заборонені» питання.
-
Урок –літературна композиція за творчістю поета з відображенням етапів життя і творчості у ліриці.
-
Урок – захист проведеного мікродослідження (проєкту)окремих фактів біографії. Презентація проєкту.
-
Написання кіносценарію, підбір матеріалів для кінофільму про письменника.
-
Авторська мультимедійна презентація, плейкаст.
-
Сторінками сімейного альбому.
-
Постать письменника у висловлюваннях знаменитих людей.
-
Аукціон знань за матеріалами життя і творчості письменника.
-
Відкриття пам’ятного знаку: таблиці, дошки, присвяченої творчості митця.
-
Складання власного епіграфу про автора, його твір .
-
Усний журнал, який супроводжується демонстрацією репродукцій, фотоматеріалів, малюнків, виразним читанням уривків з творів автора.
-
Хронологічна стрічка, у якій співставляємо події з життя письменника та історичні події, сучасником яких він був.
-
Іменний годинник: біографія подана у формі іменного годинника митця, де циферблат –це дати, символи вагомих подій.
-
Біографія митця у листах сучасників.
-
Подяка письменнику за уроки життя.
Форми і прийоми роботи , що активізують пізнавальну діяльність учнів
-
Навмисна помилка, яка введена в інформацію. Учень повинен знайти помилку та виправити її. Наприклад, серед правильних причин «Великої депресії» вказані: Непродумана система кредитування «середнього американця». (Потрібно: Розвинута система надання дешевих кредитів…)
-
Диктант – гіпотеза. Учитель дає початок фрази, яку учень повинен завершити : природні ресурси , впливаючи на потреби суспільства, … (створюють лише фон, в якій можлива реалізація цих потреб).
-
Передати зміст події від імені її очевидця ( або дійової особи, літературного героя історичної особи тощо).
-
Заповнити відсутні дані:
Наприклад, 1917 р. - ?
? р. – правий військовий переворот в Аргентині;
1938 р. - ?
-
Встановити хронологічну послідовність подій за деформованим планом.
-
Дібрати малюнок, максимально наближений до змісту уривку, який потрібно проілюструвати. Проте окремі деталі можуть мати певну невідповідність. Завдання для учня пов’язане зі встановленням цих невідповідностей.
-
За поданою репродукцією картини знайти ознаки певної культурної епохи, мистецького напряму, школи. Наприклад, відоме полотно французького художника Клода Моне «Враження. Схід сонця», за яким учні повинні назвати ознаки імпресіонізму.
-
Співставивши декілька явища, знайти спільні (відмінні) риси між ними. Наприклад, натуральні продукти – відсутність грошей – бартер.
-
Створити портрет видатного діяча з обрамленням. У якості останнього використовуються фрагменти малюнків із зображенням літературних героїв, відкриттів тощо.
-
За поданою цитатою спрогнозувати характер відносин між певними людьми, країнами, встановити особливості та хронологічні межі певної події. Наприклад, слова професора Преображенського із повісті М.Булгакова «Собаче серце»: « Що таке ця ваша « розруха»?. Та її зовсім не існує.!.. Якщо я , замість того, щоб оперувати , щовечора у себе в
квартирі почну співати хором. У мене настане розруха… Якщо я , відвідуючи вбиральню, почну, вибачте мені за вислів мочитися повз унітаз
і те ж стануть робити Зіна й Дарина Петрівна, у вбиральні станеться розруха. Відтак, розлука не в клозетах, а в головах».
-
Скласти кросворд, ключовим словом якого стане назва вивченої теми.
-
За поданим тлумаченням слів кросворду / вікторини назвати вміщені поняття. Наприклад,1. Провідний напрям у мистецтві початку ХХ століття - ( модернізм) 2. Літературний напрям, який розвинувся із знаменитого « об’єктивного методу» Флобера - ( натуралізм)…
-
Скласти словниковий диктант за вивченими термінами. За аналогією – тлумачний словник).
-
Спрогнозувати подальший розвиток подій, « змінивши» їх на певному етапі. Наприклад, Гітлер не розв’язує Другу світову війну на території СРСР , або героїня роману Маргарита «Майстер і Маргарита» змирилася із зникненням Майстра.
-
За поданим уривком із художнього твору ( музичного, живопису) назвати певні невідповідності історичній правді. Пояснити їх.
-
Підготуйте рекламу на користь зробленого вченим відкриття (написаного твору тощо).
-
Зробіть певні помітки на карті, таблиці, які дадуть можливість висвітлити хід події , суть явища, що вивчається( робота з « німою « картою, таблицею».
-
Знайти та встановити стрілками відповідні зв’язки :
Бутлеров теорія кольоровості органічних речовин
Кіпріанов перший підручник з органічної хімії
Прянишніков теорія нітратного живлення рослин
19.Запропонувати , підготувати лоти для аукціону за вивченою темою.
20. Дібрати матеріал за принципом антитези.