Методичні рекомендації "Робота над типовими помилками як запобіжний захід у формуванні мовленнєвої культури учнів."

Про матеріал
У роботі подано рекомендації із досвіду роботи щодо формування мовленнєвої культури учнів.Матеріал може бути використаний учителями -словесниками.
Перегляд файлу

                              

                                   МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ № 53 МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

Робота

над типовими помилками

як запобіжний захід

у формуванні мовної культури учнів

 

Деякі методи та прийоми формування орфографічних навичок

                                  

 

(методичні рекомендації)

 

 

 

 

   

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

                                          Маріуполь

Маріуполь – 2021

                   

УДК 001.891 (073)

ББК             я73

Робота над типовими помилками як запобіжний захід у формуванні мовної культури учнів: методичні рекомендації / укл. А.В. Каралкіна. – Маріуполь: ЗОШ №53, 2021. – 21 с.                                                                                             

 

Укладач: Каралкіна А.В., учитель вищої категорії, методист ЗЗСО № 53

 

 

Рецензент: Новицька О.А., кандидат філологічних наук, доцент кафедри грецької філології та перекладу Маріупольського державного університету

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Передмова……………………………………………………………………..

5

Методичне обґрунтування запропонованих методик……………………...

6

Приклади  деяких вправ  на виправлення помилок………………………..

7

Диктант для самоконтролю………………………………………………….

9

Керований твір………………………………………………………………..

10

Додатки………………………………………………………………………..

12

Диктанти для самоперевірки………………………………………………...

17

Зразки виконаних керованих творів………………………………………...

18

Список використаних джерел……………………………………………….

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

        

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

Кожен із учителів-мовників знає, що таке типові помилки і як складно їх викорінювати. Вони, як правило, спричинені нерозумінням мовного явища, його  закономірностей. Робота над помилками має бути системною і копіткою.

Як зробити помилку конструктивним чинником у процесі вивчення української мови і складовою позитивного досвіду?

Робота присвячена тому, як зробити помилку  інструментом навчання. З огляду на те, що будь-яке оцінювання, у тому числі й ЗНО,  використовує помилку як засіб контролю за рівнем навченості, автор пропонує методики, які дозволяють використовувати помилку як запобіжний захід у формуванні мовленнєвої культури учнів. Запропоновані прийоми показують, як працювати над помилкою не після того, як вона вже  зроблена, а заздалегідь формувати такий собі „орфографічний імунітет”, щоб уникати помилок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Методичне обґрунтування запропонованих методик :

 

  1. Актуальність  та педагогічна доцільність:

 

Сучасні методики  тестування  включають завдання, спрямовані на пошук правильно або помилково написаної орфограми чи пунктограми. Як учитель я добре знаю, що орфографічна пильність  - це тренована навичка, якою не в повній мірі володіють навіть молоді вчителі. Запропонований мною метод дозволить сформувати такі  вміння.

Проте пошук помилки не має бути самоціллю. Акцент у цій роботі слід перенести з контролюючої на навчальну функцію. Саме в цьому полягає її завдання і мета. Учитель та учні, таким чином,  отримують можливість прогнозувати результат та успіх.

Сьогодні такий підхід до роботи над помилками виправданий ще й тим, що до тестів ЗНО   включено завдання на пошук помилок. Отже, така навичка має бути сформована заздалегідь.

 

  1. Описання  методики:

 

Для формуванням орфографічної уваги учнів можна використовувати різні завдання, пов’язані з редагуванням та корекцією помилок. Саме такий вид роботи змушує учнів звернутись до правила, аби з’ясувати та обґрун-тувати правильне написання.

 

Подібні вправи зі словом формують уміння розпізнавати орфограми, розрізняти форми слів, виховують увагу до слова, стимулюють пошуково-дослідницьку діяльність учнів.

 Тому, на мій погляд, завдання такого типу допомагають запобігти можливим помилкам, формують орфографічну увагу  і водночас виявляють рівень  засвоєння теми.

 

Матеріалом для завдань можуть слугувати роботи самих дітей. У такі вправи слід включати типові помилки,  які досить часто   виявляють учителі-мовники.

 

Вправи такого типу слід використовувати на етапі закріплення вивченого матеріалу або його повторення, коли учні вже зрозуміли мовне явище й можуть його пояснити та ідентифікувати слова з вивченими орфограмами.

 

У складанні  тренувальних вправ я використала  принципи теорії тестування, зокрема класифікування, подвійно-вибірковий принцип, кумулятивний та з’єднувальний.

 

Учням пропонується вправа з кількома прикладами, які включають  один чи кілька видів помилок. При цьому дітям слід обов’язково дати чітку настанову щодо перевірки вправи і вказати, на що саме треба звернути в ньому  увагу ( назвати орфограму чи пунктограму). Слова, що потребують редагування, можна виділити чи підкреслити і обов’язково виправити.

 

Наприклад:

  1. Виправте помилки в написанні прикметникових суфіксів.
  2. Виправте помилки у вживанні коми при однорідних членах речення.
  3. Виправте помилки щодо вживання тире в неповному реченні.

 

Що дає така вправа?

  1. Тренує  увагу до слова.
  2. Удосконалює орфографічні та пунктуаційні навички, оскільки правила правопису знаходяться в зоні активної уваги і користування.
  3. Формує навички лінгвістичного аналізу.
  4. Запобігає можливим помилкам.
  5. Виховує відповідальність за власне мовлення, вчить  уважно перевіряти власні письмові роботи.

 

  3. Форми роботи:

  а)  рольова гра - „ Головний редактор”, „ Відділ коректури”, „Писав писака”, тощо . Учні отримують відповідальну посаду редактора і мають удосконалити , покращити написане;

  б)   вправи  з вибором правильної відповіді „Як і чому?”

  в)   диктант для самоконтролю;

  г)   керований (або коригований ) твір.

 

 

                 Приклади  деяких вправ  на виправлення помилок

                                       „ Головний редактор” :

 

Такі вправи учителю-практику скласти не важко, їх можна варіювати, комбінувати і скласти до будь-якої теми.

 

Зразок № 1. Виправте помилки у вживанні особових форм дієслова, запишіть виправлене речення:

  1. Є такі люди, що боряться за права тварин.
  2. Ніякі перешкоди не зупинуть її.
  3. Вони хотять, щоб до уваги брали і їхні побажання.
  4. Від Ларти і Зевса і пійшов рід людей.
  5. Ми вам не заважатимо

 

Зразок № 2. Знайдіть і виправте помилки у вживанні  ступенів порівняння прикметника, запишіть виправлене речення:

 

  1. Найважливійшим для нас обов’язком є зараз навчання.
  2. Мама для мене сама найрідніша людина на світі.
  3. Бажаємо тобі, друже, всього найкрашчого.
  4. Самі кращі риси людини – це доброта і чесність.
  5. Потім ми взялися за більш складніше завдання.

 

 

Сучасна лінгвістика пояснює орфограму як єдино вірне написання з кількох можливих, але неправильних (підручник „Українська мова” 10-11 клас. Автор О.М.Бєляєв, стор.22). Тому я вважаю можливим використання таких дидактичних прийомів : як пошук і вибір певних орфограм чи пунктограм у процесі вироблення правописних навичок учнів.

Подаю приклади вправ  на попередження помилок  під назвою „ Обери правильний варіант” або „Як і чому?”

 

Зразок №1. Прочитайте  подані варіанти дієслів із  залежними словами і визначте, у якому з них залежне слово стоїть у правильній відмінковій формі. Визначте цей відмінок і випишіть правильний варіант у зошит:

 

  1. Сповнений надіями – сповнений надій.
  2. Вчитися музики – вчитися музиці.
  3. Наполягати на цьому – наполягати на це.
  4. Я чекатиму тебе – я чекатиму на тебе.
  5. Вважаю потрібним – вважаю за потрібне.

 

Зразок № 2. Прочитайте запропоновані приклади і вкажіть, які з них є правиль-ними, а які  хибними, випишіть правильний варіант у зошит

 

  1. Йти нашою вулицею – йти по нашій вулиці.
  2. Ходити іншою дорогою – ходити  другою дорогою – ходити  по ін-шій дорозі – ходити по другій дорозі.
  3. Мова йде про театр – мова йдеться про театр – йдеться про театр.
  4. Щось йому  не вистачало – чогось йому не вистачало.

 

Зразок № 3. Виберіть правильне написання відмінкових закінчень іменників у Родовому відмінку, запишіть правильний варіант, обґрунтуйте його:

 

  1. Їхали до вокзала -  їхали до вокзалу.
  2. Цистерна бензину – цистерна бензина.
  3. Кілограм цукру – кілограм цукра.
  4. Постамент пам’ятнику – постамент пам’ятника.

 

 

Зразок № 4.  Як і чому? Виберіть правильний варіант написання слів з часткою НЕ і поясніть його:

 

  1. Неначебто – не начебто
  2. Не подалік – неподалік
  3. Неквапно – не квапно
  4. Не дивлячись – недивлячись
  5. Недобачаючи – не добачаючи

 

 

Однак, пропонуючи такі види роботи, слід враховувати рівень підготовки учнів і засвоєння ними навчального матеріалу. Якщо клас добре підготовлений, то завдання можна не конкретизувати і включити до нього кілька орфограм. Якщо ж клас» слабкий» і орфографічні навички учнів сформовані недостатньо, від таких вправ краще утриматися, допоки такі навички будуть напрацьовані. Учитель має бути тут умілим  стратегом і добре знати можливості класу.

 

                                     Диктант для самоконтролю.

 

Описання технології:

 

  Учитель проводить диктант за традиційною технологією. А ось право перевіряти написане делегує самим учням: перевірку тексту діти проводять власноруч. Вони отримують оригінал тексту , в якому підкреслені ( або ж виділені) контрольні моменти, де школярі можуть помилитися.

 

Учням пропонується звіряти написання кожного слова, виправляти помилки, зафіксувати їх на полях, а після тексту записувати свої питання щодо допущених помилок. Діти дуже зацікавлено ставляться до такої роботи, відповідально оцінюють свої уміння  ( норми оцінювання надруковані після тексту). Проте учитель обов’язково має перевірити роботи ще раз і скоригувати остаточну оцінку.

 

Після оцінювання слід відповісти на питання щодо помилок. Учитель у вигляді колективного обговорення пропонує учням пояснити однокласникові причини його помилки, пояснює сам, дає конкретні поради і рекомендації.

 

 

Мета роботи: виявити рівень засвоєння вивчених орфограм, формувати правописні навички та уміння.

 

 

 

Технологія проведення:

 

1. Читання тексту.

2. Написання диктанту.

3. Інструктаж щодо перевірки написаного.

4. Оцінювання результатів роботи.

5. Робота над помилками.

 

 

 Керований твір

 

Описання технології: 

 

У роботі над твором типовими помилками учнів є непослідовний виклад змісту, відхилення від теми роботи,  нелогічність або й  шаблонність думок. Вони   спричинені небажанням  складати план до роботи. Упорядку-ванню  думок ( тобто складанню плану) має передувати відбір питань, що слід розглянути у творі. Практика показує, що учні середніх класів ще не вміють :

 

1) концентрувати увагу на одній темі і не ухилятися від неї:

2) окреслювати межі свого висловлювання (тому завжди питають про обсяг роботи);

3) визначати змістову складову свого висловлення – про що саме їм слід писати, а про що не слід.

 

  Невміння сформулювати і вибрати такі питання  є причиною зазначених вище мовленнєвих помилок. Тому учитель пропонує перелік питань, які бажано висвітлити, а учні намагаються дати якомога точну відповідь на поставлені питання. Після виконання всієї роботи твір обов’язково перечитується учнями і ними ж таки редагується.

 

  Таким чином, запропонована мною методика керованого, або коригованого, твору якраз мотивує учнів визначати коло обговорюваних питань для своєї майбутньої роботи, вчить шукати внутрішню логіку і буду-вати речення, складаючи з них текст.

 

Перевага для учнів :

 

така робота вчить:

 

        1) продумувати твір, добирати питання до розгляду і формулювати їх;

        2) послідовно будувати власне висловлення, з’єднувати речення у зв’язний текст;

        3) починати роботу з її планування;

        4) шукати способи покращення й удосконалення  написаного.

 

Отож, щоб діти навчились писати творчі роботи за планом і мали мотивацію такі плани складати, їм варто показати переваги цієї технології й навчити нею користуватися. Таку роботу із задоволенням виконують учні в класах з різним рівнем підготовки.

 

Переваги для учителя:

 

  1. робота точно й об’єктивно виявляє рівень знань та  вмінь;
  2. учитель делегує право перевірки учням;
  3. учні зацікавлені читати твори.

 

Педагогічна доцільність методики:

 

                1. Питання спрямує відповідь.

                2 Учитель і учні працюють разом, діти розуміють допомогу учителя

                   і сприймають його як консультанта процесу.

                3. Учні завжди задоволені і дещо здивовані своїм успіхом і 

                   складеним текстом.

                4. Власні результати сприймаються учнями як цілком об’єктивні.

 

 

Технологія

 

1. Коментоване читання твору.

 

2. Після коментованого читання легенди з поясненнями та коментарями до тексту написати творчу роботу за планом учителя. Цей план складений у формі питань до тексту, але він побудований на узагальненні вивченого  та скеровує увагу та роботу учнів до аналізу твору, до розуміння його теми, ідеї, образної системи.

 

3. Завдання дітям щодо написання твору:

 

  1. Дати якомога повну відповідь на поставлене питання, записати Ії  двома – трьома реченнями.
  2. Кожну відповідь писати  як новий абзац
  3. Кожне наступне речення пов’язувати з попереднім, узгоджувати смисли, зміст речень
  4. Коли це необхідно, на ваш погляд, абзаци можна поєднати в один, якщо вони тематично близькі.
  5. Дозволяється 1-2 рази підглянути в зошит або текст.
  6. Прочитати написане, відредагувати, надати текстові завершеного вигляду.

                                       

                                  

Додатки

 

Зразки вправ на редагування:

 

Зразок № 1. Виправте помилки у вживанні особових форм дієслова, запишіть виправлене речення:

 

  1. Є такі люди, що боряться за права тварин.
  2. Ніякі перешкоди не зупинуть її.
  3. Вони хотять, щоб до уваги брали і їхні побажання.
  4. Від Ларти і Зевса і пійшов рід людей.
  5. Ми вам на заважатимо

 

Зразок № 2. Знайдіть і виправте помилки у вживанні  ступенів порівняння прикметника, запишіть виправлене речення:

 

  1. Найважливійшим для нас обов’язком є зараз навчання.
  2. Мама для мене сама найрідніша людина на світі.
  3. Бажаємо тобі, друже, всього найкрашчого.
  4. Самі кращі риси людини – це доброта і чесність.
  5. Потім ми взялися за більш складніше завдання.

 

Зразок №3. Прочитайте  подані варіанти дієслів із  залежними словами і визначте, у якому з них залежне слово стоїть у правильній відмінковій формі, запишіть правильний варіант, обґрунтуйте його::

 

  1. Пробачаю тебе на перший раз  – пробачаю тобі на перший раз.
  2. Йому можна це  вибачити  - його можна за це вибачити.
  3. Подякували один одному – подякували один одного.
  4. Я дуже скучала за тобою – я дуже скучила по тобі.

 

  1. Привітатися з  друзями – привітатися до друзів.
  2. Клас  наполягав на похід у кіно – клас наполягав  на поході в кіно.
  3. Мама сумує за тобою – мама сумує по  тобі.
  4. Хлопці розуміються  на футболі – хлопці розуміються у футболі.

 

  1. Ми за нього були впевнені – ми в ньому були впевнені.
  2. Син слухався матері й батька – син слухався мати й батька.
  3. Одружитися на коханій жінці – одружитися з коханою жінкою.
  4. Замилуватися дівочій красі – замилуватися дівочою красою.

 

 

 

 

Зразок № 4. Виберіть правильне написання відмінкових закінчень іменників у Родовому відмінку, запишіть правильний варіант, обґрунтуйте його:

 

1.  Їхали до вокзала -  їхали до вокзалу.

  1. Цистерна бензину – цистерна бензина.
  2. Кілограм цукру – кілограм цукра.
  3. Постамент пам’ятнику – постамент пам’ятника.

 

  1. Лінія горизонта – лінія  горизонту.
  2. Вулиці Парижу – вулиці Парижа.
  3. Сорочка з льону – сорочка зі льна.
  4. Дорога до Байкала – дорога до Байкалу.

 

  1. Береги Кальчика – береги Кальчику.
  2. Коні з табуна – коні з табуну.
  3. Плисти до берега – плисти до берегу.
  4. Трибуни стадіону – трибуни стадіона.

 

  1. Сторони квадрата – сторони квадрату.
  2. Підійти до порога – підійти до порогу.
  3. Міста Донбасу – міста Донбаса.
  4. Запах полина та спориша – запах полину та споришу.

 

  1. Деревина дубу – деревина дуба.
  2. Територія завода – територія заводу.
  3. Суп з гороха – суп з гороху.
  4. Яблука з нашого  саду – яблука з нашого сада.

 

Зразок № 5. Прочитайте запропоновані приклади і вкажіть, які з них є правиль-ним, а які  хибними.

 

  1. Йти нашою вулицею – йти по нашій вулиці.
  2. Ходити іншою дорогою – ходити  другою дорогою – ходити  по ін-шій дорозі – ходити по другій дорозі.
  3. Мова йде про театр – мова йдеться про театр – йдеться про театр.
  4. Щось йому  не вистачало – чогось йому не вистачало.

 

  1. Я про це добре розумію – я це добре розумію – я на цьому добре розуміюся.
  2. Треба надіслати листи до мами – треба надіслати листів мамі – треба надіслати листів до мами.
  3. Це була гра з вогнем  - це була гра вогнем.
  4. Повний пахощами і соком – повний пахощів і соку.

 

 

Зразок № 6. Прочитайте речення і знайдіть помилки в узгодженні підмета та при-судка. Виправте помилку і запишіть відредаговане речення.

 

  1. Почалося все прокидатися від зимового сну.
  2. Зграя чайок сіли на прибережні скелі.
  3. Мати з батьком прийшла  додому пізно.
  4. Я з братом любимо кататися на ковзанах.

 

  1. Група учнів спізнилося на урок.
  2. У цій картині щось не вистачало.
  3. Багато пісень складені про Україну.
  4. ООН оголосив цей день днем захисту довкілля.

 

  1. Шимпанзе розсмішила відвідувачів зоопарку.
  2. І ромашка, і ромен, і барвінок цвів на цьому лузі.
  3. Жила у цьому будинку бабуся та її онуки.
  4. „Федько-халамидник” було написане В.Винниченком про дітей передмістя.

 

Зразок № 7. Прочитайте подані речення, з’ясуйте, які самі помилки допущено в їх бу-дові. Виправте ці помилки і запишіть виправлене речення.

 

  1. Чи немає в тебе що-небудь почитати?
  2. Після морозу ми пили чай з вершками та із задоволенням,
  3. Фіалка розкрила свою чашечку, повну пахощами і солодкого соку.
  4. З віршу одразу зрозуміло про те, що автор симпатизує героїні.
  5. Працюючи над своїми книгами, Гоголь просив надсилати родичів та знайомих все про життя на Полтавщині.
  6. Вийшовши з дому, нам зустрілася жінка з повним відром.

 

Зразок № 8. У кожному рядку знайдіть по 2 слова, написаних з порушенням орфограми „Вживання апострофа”. Запишіть  їх  правильно.

    

1. Розім’яти, м’який, тьм’яний,  тім’я, плем’я, сім’я, м’ята, запамятати.

2. Верб’я, б’ються, різьб’яр, об’єднати, об’ява, об’єктивно, об’їзд, б’язь.

3. Імя,  м’язи, м’ячик, м’ясце, тьмяний, Мюнхен, мюслі, духм’яний.

4. Здоров’я, в’ється, вьюнок, моркв’яний, медвяний, цвях, В’ячеслав, свято.

5. П’явка, вип’ю, мавп’ячий, репях, п’єса, пюпітр, пюре, п’ятий, п’єдестал.

6. Червяк, грав’юра,  різдвяний,  в’ялити, в’їхати, солов’ї, Святослав.

7. Обовязок, бруквяний,  знічев’я, вялий, пов’язка, розів’ється, в’їдливий.

8. Рясно, пір’я, сузір’я, подвір’я, буря, підгір’я, сер’йозно, карьєра, довір’я.

9. Верфю, арф’ярка, торф’яний, фюзеляж, жирафячий, ф’ючерний, Стеф’юк.

10.З’економити, зіграти, невід’ємний, під’їхати, з’ясувати, розюшити.

11. Мавп’ячий, тьмяний, медв’яний, різьбяр, духмяний, Лук’ян, черв’як.

                  

  Зразок № 9. У кожному рядку знайдіть слово, написане з порушенням орфограми „Вживання апострофа та м’якого знака в іншомовних словах”. Запишіть  його правильно:

 

1. Порт’єра, бязь, п’єдестал, трюк, бюрократ, ф’юзеляж, пюре, ад’ютант.

2. Грав’юра, Мюнхен, Монтеск’є, рюкзак, інтерв’ю, об’єкт, курьйоз, бульйон.

3. Ін’єкція, кювет, прем’єра, комп’ютер, б’юджет, рюшики, він’єтка, тюль.

4. Серйозно, конферансьє, ател’є,  Мольєр, Ньютон, н’юанс, каньйон, ,бязь.

5. Краков’як, миш’як, капюшон, фельєтон, біл’ярд, компаньйон, бюро.

6. Суб’єкт, пьєдестал, кур’єрський, мільярдний, куп’юра, об’єктивно, ательє.

 

Зразок № 10. У кожному рядку знайдіть слово, написане з порушенням орфограми „Вживання м’якого знака”. Запишіть  його правильно:

 

1. Об’ю, матірью, ляльці, сільський, неньці, гірський.

2. Меньше, кінчик, по-іншому, вінчання, хорунжий, панчоха.

3. На рибалці, у таньці, на жінці, у синьці, у футболці.  

4. Вихованці, на тарільці, у жменьці, моїй кицьці, доньчин.

5. Різбярство, ковзкий, слизько, козацький, по-французьки.

 

Зразок № 11. У кожному рядку знайдіть слово, написане з порушенням орфограми „Правопис закінчень іменників чоловічого роду в Родовому відмінку”:

 

1. Дощу, грому, вітру, тумана, буревію, граду, вогня.

2. Олівця, стола, трамвая, автобусу, пам’ятника, ліхтаря, комп’ютеру .

3. Виходу, екзамена, польоту, заходу, стусана,  ривку, стуку.

4. Цементу, борща, піску, цукру, кисня, салату, бензину.

5. Гаю, саду, майдану, горба, стадіона, городу, краєвиду.

6. Класу, гурту, колективу, хору, оркестра, суду, загона.

7. Футболу, хокея, тенісу, баскетболу, боулінгу, більярда, вальсу.

8. Турніру, з’їзду, іспита, досліду, приїзду, ходу, етапа.

9. Семестру,  понеділка, року, віку, місяця, вересня, тижня.

10. Дніпра, Дону, Байкала, Амуру, Кальчика, Інгульця, Кальміусу.

11. Ясена, дуба, споришу, полина, клену, явора, деревію.

12. Конусу, параграфа, префікса, атома, кореня, суфіксу, модуля.

 

Зразок № 12. У кожному рядку знайдіть слово, написане з порушенням орфограми „Подовження приголосних в іменниках 3 відміни в Орудному відмінку”. Запишіть його правильно.

 

1. Розкіш’ю, нехворощю, радістю, сіллю, гордістю.

2. Керчю, зеленью, матір’ю, піччю, можливістю. 

3. Вістю, міддю, подрож’ю, любов’ю, величчю.

4. Синню, гладдю, щирістю, Оббю, Перм’ю.

5. Родючістю, геранню, молоддю, тушью, сумішшю.

 

 

Зразок № 14. У кожному рядку знайдіть слово, написане з порушенням орфограми

„ Чергування у/в  ”. Запишіть правильно.

 

1. Сидіти у санях, прийти ввечері, їхала в „Артек”, зайшла в хату.

2. Зайду вранці, скажи вголос, треба вмитися , стоїть в коморі.

3. Маємо увагу, уважаємо правильним, робити за уставом,  наша Україна

4. Гляну у вікно, сказав у вічі, пішли в фотоательє,   заглядає в двері.

5. Ми упевнені у собі, були у Святогорську та у Львові, у нас усе гаразд.

 

Зразок № 15. У кожному стовпчику знайдіть 1 речення, в якому прийменник  вжито невірно. Виправте і запишіть правильно

  

  1.             Тепло в хаті, затишно.
  2.            Урожай в цьому році буде багатий, щедрий.
  3.            Я буду вчитись і жити в Києві.
  4.             Сама в коморі, а коса надворі.

 

а) Цвіте барвисто під синім небом  і вигрівається під  щирим сонцем степ.

б)  Сталася ця дивна пригода під Новий рік.

в)  Ой під вишнею, під черешнею стоїть старий з молодою, як із   яблунькою.

г) Зібралися всі додому аж під вечір – сонце вже до обрію хилилося.

 

Зразок № 4.  Як і чому? Виберіть правильний варіант написання слів з часткою НЕ і поясніть його:

 

  1. Неначебто – не начебто
  2. Не подалік – неподалік
  3. Неквапно – не квапно
  4. Не дивлячись – недивлячись
  5. Недобачаючи – не добачаючи

 

1.  Не журись – нежурись

2.  Недовга (дорога) – не довга (дорога) –

  1. Нещодавно – не щодавно
  2. Не злякався - незлякався

     5.  Неповага – не повага

 

    1. Не можна – неможна –

    2. Не порозуміння – непорозуміння

    3. Неодин – не один

    4. Не треба – не треба

 

 

 

 

                          Диктанти для самоперевірки

 

Зразок № 1. Диктант  для 6 класу

 

                              Ранок на осінній вулиці

Моєю вулицею можна дійти до самого сонця. Вона дивовижно оздоб-блена споришем  і подорожником. Уся в павутинні бабиного літа, немов у весільному вбранні.

Сонячний вітер прошелестів листям тополі. Соняхи пробудились од вранішнього сну та із зацікавленням перегнулися через невисокі паркани. Жоржини затремтіли і струсили холодну росу. Сонце ще десь забарилося у півдорозі. Вулиця поглядає на мене жовтими і зеленими осінніми очима.

В одній льолі я виходжу з хати. Хочу побігати по прижовклій траві. Роса  тоненькими голочками заходить у босі ноги. Потім стаю на теплі дошки невисокого ганку, примружую очі і підставляю обличчя першим промінчикам сонця. Ось воно вже піднялося на півголови. П’ю і не нап’юся настояного  на різнотрав’ї  повітря.

 

 

 

 

Зразок № 2.   Диктант для 7 класу

 

                         На кручах Дніпра

Я помітив на рудаво-жовтих кручах шипшинові кущі і зіскочив з човна. Обриваючи на колючому гіллі коралові блискучі ягоди шипшини, я сходив кручею все вище. Й чим вище я сходив, тим ширше перед моїм зором відкривався дніпровський простір. Річка внизу прослалася  з такою непередаваною величчю, що не можна було не завмерти  в захопленні  й не замилуватися нею. 

Часто доводилось бачити береги Дніпра з висоти то в Києві, то в Каневі, то в Черкасах  у будь-яку пору року  і в різному настрої. Завжди і скрізь Дніпро вражав вельможною величчю, розворушуючи душу, залишаючи в пам’яті незабутні почуття.

Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати і вбирати живий мальовничий простір, почуваючи себе його невід’ємною часткою. Водночас цей простір теж видавався живим, також мислив і радувався.

                                                                            

                                                                            ( за Є.Гуцалом, 121 слово)

 

 

 

 

 

 

Зразок № 3.   Диктант для 8 класу

 

                                    Таланти села

 

Немов у різьбленій колисці, розташувалося село Брустури серед мальовничих Карпатських гір, уквітчаних вічнозеленими смерековими  лісами. Низом змійкою в’ється гірська річка Брустурна, а  обабіч неї розкошують гуцульські оселі. У яку хату не завітаєте, у кожній є як не різьбяр, так вишивальниця чи ткаля барвистих килимів. Є і майстри з виготовлення сопілок, трембіт і рогів.  Мистецтво тут передається з роду до роду. І не дивно, що в кожній сім ї як батьки, так і діти міцно тримають у руках різець.

Розвиток різьбярського промислу на Гуцульщині сягає сивої давнини. Перекази свідчать, що першим майстром-різьбярем був біженець від панської кари Андрій Олександрук. Він виготовляв односельцям посагові скрині, столи, полиці, крісла та щедро оздоблював їх  ажурною різьбою та випаленими узорами.

Село ще з давнини славиться також  майстрами-будівельниками. Це їхніми вмілими і талановитими  руками збудовані  дерев’яні церкви пам’ятники народної архітектури.       

                                                                       ( за М.Грепиняком, 132 слова)

 

 

                      Зразки виконаних керованих творів.

 

       Тема:  „ Скитський скарб ” - легенда про нашу минувшину

 

План до твору:

  1. Хто автор „Легенд Старокиївських” ?
  2.  Чи давно відоме нам ім’я  цієї письменниці?
  3.  Які знання і відомості покладено в основу легенд збірки і, зокрема, легенди „Скитський скарб”7
  4. Хто головний герой легенди?
  5. Які ще герої прадавньої української міфології змальовані в легенді?
  6. Ким були ці першостворені діти землі?
  7. Як легенда пояснює походження роду людського по берегах Дніпра?
  8. Як у творі пояснюються мистецькі здібності нашого народу – його хист до пісні, танцю, до мистецтв?
  9. Як пояснюється в легенді потреба церкви, віри?
  10. Чим спричинена , за легендою, одвічна принадність української землі для інших народів?
  11. Що нового додав цей твір до ваших знань про Україну, її культуру та традиції?

                   

 

Зразок № 1- рівень високий.

 

Автор „Легенд старокиївських” – Наталена Королева. Ім’я цієї письменниці  тільки недавно стало відоме нам. В основу легенд збірки, зокрема, у легенду „Скитський скарб”, були покладені відомості зі слов’янської міфології та знання давніх звичаїв українців.

 Головний герой, точніше, героїня легенди – Ларта, дочка Бористена-Дніпра. У творі також є такі міфологічні істоти, як земні боги (Перун, Велес, Лель, Лада, Мелянта), мавки, русалки. Ці першостворені діти землі були  сти-хійними істотами. Природа їх була тваринною, вигляд у них був людський , і  мали вони в собі іскру Божу.

 Легенда пояснює походження роду людського на берегах Дніпра по-дружжям (одруженням) Ларти та Перуна. Їхні діти одружилися на мавках та русалках і ство-рили таким чином рід людський. Та саме це одруження дітей Ларти на русалках, які любили співати та танцювати, пояснює здібності укра-їнського народу до мистецтва, його хист до пісні, до танцю.

 Потреба церкви та віри ( у легенді) пояснюється тим, що Ларта хотіла, щоб не порвався зв’язок з богами, щоб боги не забували про її походження, та просила в них щастя для своїх дітей.

 За легендою, одвічна принадність української землі для інших народів спричинена тим, що саме  на цій землі є золото, яке достала Ларта.

 Цей твір додав до моїх знань української міфології інформацію про (джерело) здібності нашого народу до мистецтва.

                                                                      (Учениця 7-а класуТурсунова Настя)

 

Зразок № 2 - рівень високий

 Автор „Легенд старокиївських” – Наталена Королева. Імя цієї письмен-ниці відоме нам зовсім недавно. Легенди збірки розповідають про давнє ми-нуле України. Письменниця розповідає нам про походження історичних та культурних традицій українців.

 Головна героїня легенди – стихійна істота Ларта, яка потім перетвори-лася на людину. У легенді є ще багато героїв: бог Перун (Зевс), Ярило, Зевс, Мати Мелянто, бог Велес, Хорс, Лада-богиня та Лель-юнак. Ці першоство-рені діти Землі стихійними істотами.

 Походження роду людського почалося від Зевса та Ларти. У них з’явився син Таргітаос. А його троє синів  від русалок та мавок цей рід і продовжували. Тому до пісні, до танцю, до мистецтва рід цей був здібний. Діти перейняли цей хист від матерів-русалок.

 Коли Зевс покинув свою дружину, Ларта почала просити богів, щоб у їхніх дітей все було добре. Не послухавшись свого батька, вона дістала заклятий скарб. Одвічна принадність українських земель (для інших народів) і спричинена тим скарбом. Ларта не розуміла, що вона робила (?), тому і пішла за тим скарбом.

З цієї легенди я дізналася, що „скитський скарб – це не (просто якась) найдорожча річ, скарб - це наша земля. Ще я дізналася про життя в давни-   ну (?), якими були перші люди-істоти, як зародилося кохання та зло.

 

                                                            ( Учениця 7-Акласу  Шквира Валерія)

 

 

Зразок № 3 – рівень достатній

Автором „Легенд старокиївських” є Наталена Королева. Ім’я цієї пись-менниці відоме нам з недавніх пір. Вона у своїх творах писала філософські твердження та ще фантазувала. Наталена Королева у свої легенди поклала правдиве зображення людей та природи (?).

У  легенді „Скитський скарб” головним героєм (?) є дівчина на ім’я Ларта, яка жила вільно та стерегла скарб, але потім закохалася, одружилася, народила і стала смертною. У легенді також багато міфологічних богів (істот), які  також дуже ретельно зображуються  та описуються (?). Наприклад, там були бог Ярило, богиня Земля та інші (?). Вони були богами та стихійними істотами (?). Рід людський пішов від Ларти-діви та Зевса - бога грому та блискавок. Вони створи ли (?) трьох синів, які потім одружились на русалках, а вони потім створили собі ще дітей. Так і почався людський рід.

У цій легенді пояснюється, що пісні, танці перейшли нам по спадком-ності ( у спадок) від наших минулих матерів-русалок.

Коли Зевс забув про свою смертну дружину Ларту, вона почала просити милостині (милості)  у богів для своїх дітей та почала ставити вогники (свічки). Звідси почалась віра в богів.

Земля була створена для того, щоб на ній було життя. І тепер воно є. Я дізналася, як створилося життя на планеті Земля (?) і які були перші люди , як зародилось зло та перша любов.

                                                ( Учениця 7-А класу Лахманова Анастасія)

 

 

Зразок № 4 - рівень середній 

Наталена Королева є автором „Легенд старокиївських”. Наталена Королева стала відомою нещодавно. У цьому збірнику розповідається про нашу минувшину (?), про самий початок життя (?).

Головним героєм легенди є Ларта (?).Ще в тексті є батько Ларти –Дніпро, її муж Бог (?) та навколишня природа (?).

Ларта народила двох (?) хлопчиків , а вони вже одружились на русалках. Вони (русалки) народили дітей. Ось так і з’явився людський рід на берегах Дніпра. Русалки вміли співати і танцювати. Вони (?) навчили своїх дітей робити те, що самі вміли. Ларта вигадала олтарі, тому що вірила в Бога(?). Ларта була дуже гарною, красивою, тому і зараз люди на Україні дуже гарні. Це і приваблює (інші) країни. Ця легенда дала мені багато знань, того, чого я не знала (?).

                                                              (учениця 7-А класуДандик Ілона )

Список використаних джерел:

 

  1. Вихованець І.Р. Граматика української мови. Синтаксис: підруч. для студ. філол. ф-тів вузів / І. Р. Вихованець; голов. ред. М. С. Тимошик; ред. Л.Л. Щербатенко. Київ: Либідь, 1993. 365 c.
  2. Глазова О. Компетентнісний підхід у навчанні школярів: суть, перспективи, проблеми // Методичні діалоги. 2006. №5. С.5.
  3. Компетентнісний підхід до навчання української мови в основній школі (матеріали круглого столу) // Українська мова і література в школі. 2012. № 4. С. 51-64.
  4. Шелехова Г.Т. Теоретичні аспекти формування мовленнєвої компетентності учнів 5-7 класів у процесі сприймання усних і письмових текстів / Галина Шелехова // Українська мова і література в школі. 2012. №4. С. 20-24.
  5. Ющук І.П. Українська мова. К.: Либідь, 2003. 640 с.

 

1

                         

doc
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
1123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку