У час реформування державної освітньої політики, а саме реалізації засад Нової української школи, важлива роль належить позашкільній освіті, яка здатна доповнювати, поглиблювати, розширювати межі дошкільного, загального середнього, професійного та вищого рівнів освіти.
Метою позашкільної освіти є створення сприятливих умов для повноцінного, творчого, інтелектуального, духовного розвитку особистості дитини, підвищення її мотивації до пізнання і творчості.
Саме в позашкіллі кожна дитина може себе розкрити, зокрема на гуртку декоративно-прикладного мистецтва «В’язання гачком». Такий гурток входить до структури художнього профілю, який в свою чергу є складовим компонентом художньо-естетичного напряму позашкільної освіти. Навчаючись за цим профілем, вихованці вивчають специфіку мистецтва виготовлення іграшок, його жанри та технології. Значна увага приділяється вивченню відповідної художньої термінології, кращих зразків українського та сучасного мистецтва, формуванню досвіду мистецької практичної діяльності, стійкого інтересу до художньої творчості, потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.
Сьогодні велика увага приділяється відродженню української культури, духовності, коріння яких сягає у глибину сивих століть. Майбутнє українського народу нині за шкільними партами, наше суспільство буде таким, які уявлення про світ ми виховуємо в учнів сьогодні. В.О. Сухомлинський підкреслював, що вихователь є творцем людської душі, плугатарем, сіячем. Якщо йому не вдалося посіяти справді людське насіння щастя, то в душі може утвердитися інша святиня. Він називав народні традиції «живим, вічним джерелом педагогічної мудрості», «зосередженням духовного життя народу».
На заняттях гуртка «В’язання гачком», я, як керівник гуртка, ставлю за мету не лише дати практичні навички своїм вихованцям, а й постійно працюю над формуванням стійкого інтересу гуртківців до національної культури та традицій, систематично виявляю та заохочую до творчості обдаровану молодь, пропагую кращі духовні надбання українського народу.
Методичні рекомендації
щодо підготовки та проведення гурткового заняття
на тему «Пасхальні яйця»
Конспект заняття гуртка «В’язання гачком»
Тема: Виготовлення великоднього сувеніру «Пасхальні яйця» в техніці в’язання гачком.
Мета: ознайомити вихованців з традиціями українців святкування Великодня; навчити гуртківців в’язати пасхальні яйця; поглибити знання про звичаї та обряди; розвивати охайність, творчу уяву, фантазію; виховувати у дітей бажання любити свою державу Україну, національні традиції; прищеплювати бажання бути доброзичливими, чесними, щирими, ввічливими, чемними.
Методи: пояснювально - ілюстративний, репродуктивний.
Форма організації роботи: групова.
Підготовча робота: на початку заняття керівник гуртка роздає вихованцям писанки та крашанки, виготовлені з кольорового паперу, картону. Учні формують групи відповідно до поставлених умов.
Хід заняття
І. Організація групи, робочого місця. Наявність необхідних для роботи матеріалів.
Психологічна гра «Павутинка дружби». Діти по колу передають один одному клубок і говорять побажання на сьогоднішнє заняття. Основною умовою вправи є те, що той, хто говорить побажання називає ім’я адресата, а той, хто отримує побажання – обов’язково повинен подякувати. Вправа продовжується, поки коло не замкнеться.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступна бесіда.
Керівник гуртка. Україна – країна смутку і краси, радості і печалі, розкішний вінок із рути й барвінку, над яким світять яскраві зорі, це історія мужнього народу, що віками боровся за волю і щастя.
Історію свого народу можна пізнати, вивчаючи його звичаї, традиції. В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, як блудний син і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Отож, давайте сьогодні разом розширимо знання про народні традиції, пов’язані з найулюбленішим весняним святом усіх християн – святом Пасхи або з Великоднем – днем Воскресіння Ісуса Христа.
Весна – найпрекрасніша пора року. З її приходом оживає природа, повертаються із далеких країв птахи, вбираються в зелень, квітнуть дерева, гаї, перегукуються голосним пташиним співом. Саме на весну припадає найголовніше християнське свято – Пасха. Це величне свято світлого Воскресіння Христа, який приніс себе в жертву за гріхи людей і спокутував їх своїми стражданнями. Хоча слово «пасха» у перекладі з грецької означає «страждати», проте це – світле і радісне свято воскресіння Сина Божого.
Гуртківець. Вдягла весна мережану сорочку,
Умившись і звільнившись від турбот,
І підіймає волошкові очі
До вищих, до церковних позолот.
Душа стає в цю днину молодою,
Забувши, що слова бувають злі,
І повняться старання добротою
На ранньому скоромному столі.
Великдень всіх нас на гостину просить,
Малює сонце полотно небес,
І крашанку, як усмішку, підносить:
- Христос воскрес!
- Воістину воскрес!
В. Крищенко
Керівник гуртка. А тепер поговоримо про великодні звичаї нашого народу. Останній тиждень перед Великоднем називають Білим, або Чистим. У ці дні в господарстві все чистять, прибирають, білять хату, розмальовують піч. У Великодню суботу роблять крашанки. Їх фарбують у червоний, жовтий, синій, зелений та золотистий кольори. На Великдень вся родина йде до церкви, де священик освячує паски, крашанки, ковбасу, сіль. Великдень – родинне свято, яке збирає всю сім’ю.
- Діти! Скажіть, будь ласка, як готуються до Великодня у Ваших сім’ях? (відповідь: печуть паски, фарбують крашанки, писанки).
ІІІ. Повідомлення теми, мети заняття.
Керівник гуртка. Отже, тема сьогоднішнього заняття: «Пасхальні яйця»
Демонстрація зразків – «крашанка» , «писанка» ( додаток 1).
Керівник гуртка. З давніх-давен яйця були символом сонця, весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду. Розмальоване яйце вважалося родинним оберегом. Назва «писанка» походить від слова «писати». Символіка кольорів пояснює, що:
- червоний колір означає радість життя, любов;
- жовтий – присвячений сонцю, зорям і місяцю, в господарстві — врожаю;
- зелений – символізує весну, воскресіння природи;
- чорний – означає землю, негоду;
- коричневий – матір-землю, врожай;
- фіолетовий – колір тривоги, попередження;
- блакитний – небо, здоров’я.
ІV. Практична діяльність.
1) Повторення правил безпеки життєдіяльності при роботі з гачком та ножицями.
2) Інструктаж щодо виготовлення крашанки, писанки.
- Актуалізація опорних знань (Пригадайте різницю між крашанками, писанками, а також умовні позначення та прийоми в’язання).
3) Робота у творчих групах
1-ша група (8-9 років) – виготовлення «крашанок» (яйце вив’язане нитками одного кольору, або меланжевою пряжею та стовпчиками без накиду) (Робота в групі ведеться за відповідним описом роботи та зразком - додаток 2.1)
2-га група (10-11 років) — виготовлення «писанок» (яйце зв’язане кольоровими нитками за допомогою стовпчиків без накиду - додаток 2.2)
4) Фізкультхвилинка
Гра – руханка:
Котилася писанка
З гори на долину.
Прикотилася прямісінько
До нас на гостину,
А за нею йде Великдень,
Несе білу паску,
Розсипає поміж діток
Радощі та ласку.
Гімнастика для очей (додаток 3)
5) Продовження виконання практичної роботи
Керівник гуртка контролює виконання практичної роботи. В разі потреби надає поради чи практичну допомогу.
6) Демонстрація дитячих робіт
7) Оформлення композиції (додаток 4)
V. Аналіз учнівських робіт
Вірш «Писанка»
Гуртківець Гарна писанка у мене, -
Мабуть кращої нема.
Вчитель тільки помагала, -
А в’язала я сама.
Хоч не зразу я навчилась,
Зіпсувала п’ять яєць.
А як шосте закінчила,
Вчитель мовив: «Молодець!»
Ось цю писанку, напевне,
Для матусі залишу,
А для тата і для брата
Дві ще кращі я зв’яжу.
Хто народ свій щиро любить,
Рідну землю хто кохає,
В того серце золотою
Писанкою сяє!
VІ. Підсумок заняття
Вправа “Мікрофон”
1. Яке релігійне свято ми будемо святкувати?
2. Що цікавого ви дізналися із сьогоднішньої розмови?
3. Чи запам’ятали ви символіку кольорів?
VII. Демонстрація казки “Загублена писанка” Ірини Мацко
(дивитись тут: https://youtu.be/gGmU5YK9Y-U).
Додатки
Додаток 1
Демонстрація зразків – «крашанка», «писанка»
Додаток 2.1
«Крашанка»
Крашанку починаємо в’язати з тупого кінця. Кожен ряд починається з двох повітряних петель, в якості заміни стовпчика без накиду і закінчується одним з’єднувальним стовпчиком.
Опис роботи
Зв’язати 4 повітряні петлі і 1 з’єднувальний стовпчик, утворивши кільце.
1 ряд: потрібно пров’язати 8 стовпчиків без накиду, з’єднати кільце.
2 ряд: із кожного стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду = 16 стовпчиків без накиду.
3 ряд: із кожного 2-го стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду, з останніх стовпчиків без накиду пров’язати тільки по 1 стовпчику = 24 стовпчики без накиду.
4 ряд: з кожного 3-го стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду = 32 стовпчика без накиду.
5 ряд: з кожного 4-го стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду = 40 стовпчиків без накиду.
6-11 ряд: з кожного стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати по стовпчику без накиду.
12 ряд: на кожен 8-й стовпчик без накиду зменшується = 35 стовпчиків без накиду.
13 ряд: 35 стовпчиків без накиду.
14 ряд: на кожен 7-й стовпчик без накиду зменшується = 30 стовпчиків без накиду.
15 ряд: пров’язати 30 стовпчиків без накиду.
16 ряд: кожен 6-й стовпчик без накиду зменшується = 25 стовпчиків без накиду.
17 ряд: кожен 5-й стовпчик без накиду зменшується = 20 стовпчиків без накиду.
18 ряд: кожен 4-й стовпчик без накиду зменшується = 15 стовпчиків без накиду.
Крашанку набити ватою.
19 ряд: зменшується кожен 3-й стовпчик без накиду.
20 ряд: зменшується кожен 2-й стовпчик без накиду = 5 стовпчиків без накиду.
Нитку відрізати і стягнути та заховати кінець в середину.
Додаток 2.2
«Писанка»
Для роботи потрібно: залишки кольорових ниток “Fiesta”, “Kartopu” або “Alize Extra”; гачок №3; вата або синтепон для наповнення виробу (для об’єму).
Опис роботи
Дивись порядок виконання роботи «Крашанка».
1-4 ряди в’язати пряжею жовтого кольору.
5-8 ряди в’язати синім кольором.
9-12 ряди в’язати нитками світло-зеленого кольору.
13-16 ряди в’язати пряжею жовтого кольору.
17-20 ряди в’язати коричневими нитками.
Додаток 3
Гімнастика для очей
Додаток 4
Зразок оформлення композиції
Література
1. Н. Н. Кульська-Кравченко «Вязание крючком», Киев, «Реклама», 1985 г.
2. М. Максимова, М. Кузьмина «Быстрый крючок», Москва, Эксмо, 2004 г.
3. К. Стародуб, Т. Ткаченко «Мягкая игрушка», Рипол Классик, 2005 г.
4. А. М. Диченекова «Забавные вязанные игрушки», Ростов-на-Дону,
«Феникс», 2007 г.