Методичні рекомендації щодо морального виховання учнів 1-4 класів «ВІД СЕРЦЯ ДО СЕРЦЯ»

Про матеріал

Даний посібник вирішує ряд завдань: сприйняття художнього твору, пояснення лексичного та граматичного значення слів, словосполучень. Містить цікаві завдання, проблемні запитання та прислів'я до твору. Використані у посібнику оповідання забезпечують становлення високоморальної особистості.

Перегляд файлу

 

 

 

Методичні рекомендації

щодо морального виховання

учнів 1-4 класів

«ВІД СЕРЦЯ ДО СЕРЦЯ»

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

закладу загальної середньої освіти

Тростянецької міської ради

Подоляк Ю. С.

 

 

 

Р е ц е н з е н т и : Л.А. Волочаєва, завідуюча районного методичного кабінету відділу освіти Тростянецької районної державної адміністрації ;

І.А. Міщенко, методист з початкового навчання  районного  методичного кабінету  відділу освіти  Тростянецької районної державної  адміністрації;

Ю.С. Подоляк, учитель початкових класів вищої категорії спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 2 м. Тростянця «Від серця до серця». Методичні рекомендації щодо морального виховання учнів 1-4 класів: - Тростянець: посібник,        2006. – 64 с.

 

 

 

Даний посібник вирішує ряд завдань: сприйняття художнього твору, пояснення лексичного та граматичного значення слів, словосполучень. Містить цікаві завдання, проблемні запитання та прислів’я до твору. Використані у посібнику оповідання забезпечують становлення високоморальної особистості.


З М І С Т

  1. Вступ
  2. Методичні рекомендації з морального виховання

учнів початкових класів

  1. Як Петрик розгнівався, 2 клас
  2. Сьома дочка, 2 клас 
  3. Покинуте кошеня, 2 клас  
  4. Як же це так?, 2 клас
  5. Молоко ж чисте, 2 клас
  6. Чому мама так хвалить?, 2 клас
  7. Як котові соромно стало, 2 клас
  8. Образливе слово, 2 клас
  9. Пшеничний колосок, 2 клас
  10. Яблуко в осінньому саду, 2 клас  
  11. Пихатий півень, 2 клас
  12. Дідова колиска, 2 клас
  13. Не читайте оповідання про Яринку, 2 клас
  14. Втрачений день, 3 клас
  15. Про що думала Марійка, 3 клас
  16. Василько врятував сонечко, 3 клас
  17. Щоб кіт мишки не впіймав, 3 клас
  18. Ледача подушка, 3 клас
  19. Чому бабуся вийшла з хати, 3 клас
  20. Святковий обід, 3 клас
  21. Біда заставляє вчитись, 3 клас
  22. Чому Андрій засумував, 3 клас
  23. Хлопчик і хвора мати, 3 клас
  24. Що Ніна має зробити, 3 клас
  25. Лист до батька, 3 клас
  26. Три ледарі, 3 клас
  27. Через потік, 4 клас
  28. Чому сьогодні черствий хліб, 4 клас
  29. П’ять дубків, 4 клас
  30. Та й поклала кладочку, 4 клас
  31. Чому всім стало радісно, 4 клас
  32. Вічна тополя, 4 клас
  33. Найкрасивіше і найбридкіше, 4 клас
  34. Не загубив, а знайшов, 4 клас
  35. Як Микола став хоробрим, 4 клас
  36. Суниці для Наталі, 4 клас  
  37. Бабуся Мотря і Андрійко, 4 клас
  38. Добре, що сонечко сяє, 4 клас
  1.                 Література


У Законі України «Про освіту», Державному стандарті початкової школи наголошується, що метою морального виховання молодших школярів має стати виховання основ морально-ціннісного ставлення до навколишнього світу, людей, до самого себе, зважаючи на правила і норми загальнолюдської моралі, виховання любові до Батьківщини.

 Створені В.О.Сухомлинським художні твори – мініатюри, казки є невичерпним джерелом виховання моральних цінностей сучасних і майбутніх поколінь. Візьмемо хоча б його художні твори, які написані для дітей і позбавлені прямого дидактизму. Вони спонукають розум і почуття дитини до аналізу вчинків літературних героїв, до відповідних висновків, викликають бажання наслідувати їх або, навпаки, чинити по-іншому.

 Мета даного навчального посібника – надати учителю методичні рекомендації щодо морального виховання учнів 1-4 класів на уроках шляхом широкого використання літературної спадщини великого гуманіста. Адже молодші школярі вчаться не лише читати, писати, лічити, а й відчувати себе громадянами, співпереживати. Одне з головних завдань початкової школи й полягає в тому, щоб дитина серцем відчула: довкола неї є люди, котрі потребують турботи й допомоги.

 У посібнику вміщенні оповідання, які забезпечують становлення високоморальної свідомості особистості. Так, наприклад, оповідання «Дідова колиска» сприяє формуванню в дітей поняття Батьківщини таким, здавалось би, віддаленим засобом, суто побутовим предметом – дитячою колискою, у якій колись виколисували дідуся сучасного хлопчика. І від думки про єдність поколінь через зберігання пам’яті про предків педагог-письменник проводить таке просте, але таке вагоме і водночас доступне для дитячої свідомості метафоричне узагальнення: «Наша сучасна колиска – це наше рідне село, рідна хата, мати, батько. З рідної хати починається для нас наша Батьківщина».

 Посібник вирішує ряд завдань:

  • сприйняття художнього твору;
  • пояснення лексичного значення слів та словосполучень;
  • пояснення граматичного значення слів;
  • цікаве завдання;
  • проблемні запитання;
  • прислівя до твору.

Кожне оповідання є нібито яскравим зразком із життя людини, природи. Воно дає привід читачеві замислитися, добре поміркувати, може, й обговорити з друзями поставлені в них питання. Вони збуджують думку – у цьому й полягає значимість і цікавість цих, на перший погляд, нехитрих творів.

Учні самі роблять висновок – як добре бути хоробрим і не боятися залізти на високе дерево, щоб покласти в гніздечко пташеня, яке випало звідти; не боятися великої собаки, коли треба захистити від неї мале кошеня… . Про самовідданість і чуйну увагу до друзів, про допомогу малим і старим, про любов до тварин, про привабливість доброти й відразу до жорстокості. Прослухавши оповідання, школярі розуміють, що все це – замальовки з самого життя, усе це справжнє, невигадане й живе. Ціла низка оповідань В.О.Сухомлинського дає змогу учням не допускати тих помилок, які були зроблені героями художніх творів.

«Учитель початкових класів працює в особливому світі – з дітьми, а отже, у світі дитинства, про це не можна забувати ні на хвилину,» – наголошує В.О.Сухомлинський. Педагогові потрібно знати, але і цього замало, необхідно вжитися в світ дитинства: «… якщо хочете, у кожному вчителеві повинна сяяти і ніколи не гаснути маленька іскорка дитинства».

Навчально-виховна робота повинна приваблювати дітей своєю змістовністю та емоційністю, викликати інтерес та активність, заохочувати до аналізу своїх позитивних якостей та недоліків – тільки тоді вона набуде дійового характеру в плані морального виховання. Дуже важливо щоб знання пройшли через серце, відбилися в особистому духовному світі дитини.


2 клас

 

 

В.О.Сухомлинський

 

Як Петрик розгнівався

 

Маленькому  Петрикові п’ять років. Тато розповів йому про подвиг воїна в роки війни з фашистами. Воїн був тяжко поранений, та  не кинув зброї. Одного разу Петрик пішов на берег ставка. Він відрізав гілочку бузини, щоб зробити сопілку. І порізав палець. Стало боляче, потекли сльози. Та  раптом пригадав він подвиг воїна, і йому стало соромно. Він  розгнівався сам на себе. Від гніву очі перестали плакати. І палець уже не болів.             

     

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень:

подвиг – хороший вчинок;

тяжко поранений – травмований;

не кинув зброї – продовжував воювати;

розгнівався сам на себе – став сердитим.

 Пояснення граматичного значення слів: розповідь,  потекли, не болів, не кинув.

 

 

Завдання

 

Вкажіть дії, які можуть виконувати герої оповідання.

Петро _____, _____.

Тато _____, _____.

Воїн _____, _____.

 

 

Проблемне питання

 

 Чого розгнівався Петрик сам на себе?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. За науку – цілуй батька й матір у руку.
  2. Від теплого слова й лід тане.
  3. З добрим дружи, а лихого стережись.

 


2 клас

 

 

В.О.Сухомлинський

 

Сьома дочка

 

Було в матері сім дочок та син. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко.

PICT3342         Повернулася мати додому через місяць. Кинулися шість дочок до матері і почали розповідати, як вони скучали. Гарно говорили вони про свої почуття. А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття, принесла їй води вмитися і запросила до столу.

 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

кинулися – підбігли.

 Пояснення граматичного значення слів: додому, почуття, далеко-далеко, взуття, сьома, принесла, шість.

 

 

 

Завдання

 

Підберіть слова, протилежні за значенням.

Далеко-далеко –

Гарно –

Складіть з дібраними словами речення.

 

 

 

Проблемне питання

 

 На яку з доньок ви хотіли б бути схожі? Поясніть свою думку.

 

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. На сонці тепло, а біля матері добре.
  2. Добрі діти доброго слова послухають, а лихі – й дрючка не бояться.
  3. Бджола мала, а й та працює.


2 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Покинуте кошеня

 

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та нявчить

    Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняті. Притулилося воно до куща та й сидить – тремтить. Поверталася  зі школи маленька Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня і понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

тремтить – труситься;

пригорнулося – притулилося.

 Пояснення граматичного значення слів: тремтить, раде-радісіньке.

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Відгадай слово»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 букв це слово має.

Хто це слово відгадає?

Я вам трохи підкажу.

Що це слово означає,

Коротенько розкажу:

Це ім’я дівча малого,

Та вже доброго такого.

(Наталочка)

 

Проблемне питання

 

 Як ви оцінюєте вчинок Наталочки? Поясніть.

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

 

  1. Добро робити – себе веселити.
  2. Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
  3. Білі руки чужі труди люблять.


2 клас

В.О.Сухомлинський

 

 

Як же це так?

 

Мама послала Сергійка до сусідів позичити солі. Сергійко довго не повертався. Уже й борщ закипів, а його немає. Нарешті прийшов, приніс у баночці солі.

– Чого це ти так довго ходив?

– А я снідав.

– Як снідав? – дивується мати.

– А вони запросили мене снідати…

– Який же ти нечема, Сергійку! Треба було сказати: дякую, я не голодний.

– Але ж мені їсти дуже хотілося… . Сказати – не голодний … . Це ж неправда. Хіба ж неправду можна говорити?

– Правда буває гірша за неправду, – каже мати.

А Сергійкові тепер думай: як же це так?

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

позичити – взяти в борг;

нечема – погано вихована людина.

 Пояснення граматичного значення слів: неправда, нечема.

 

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Слово в слові»

З поданого слова утворіть нові слова.

Неправда

(Варіанти відповіді: правда, рада, вепр, дар, пара, вада, надра, Рада).

 

 

 

Проблемне питання

 

 Як ви розумієте останні слова матері?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

Зробив діло – гуляй сміло.

  1. Слово батька – закон.
  2. У правди очі світлі.


2 клас

 

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Молоко ж чисте…

 

Учитель сказав дітям:

– Намалюйте, діти, корову ...

Учні схилилися над альбомами.

Маленька Марійка намалювала скраєчку аркуша маленьку-маленьку корову.

Учитель підійшов до дівчини й питає:

– Чому ж це ти таку маленьку корову намалювала? Адже стільки білого паперу залишилось...

– Це не білий папір, – відповіла Марійка. – Це ж молочко. А молоко ж чисте.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

скраєчку – біля краю;

схилилися – нахилилися.

 Пояснення граматичного значення слів: маленьку-маленьку, чисте.

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Ланцюжок»

До останнього складу даного слова додати ще один або кілька складів, щоб утворилося нове слово.

Молоко – корова – Валентина,…

 

 

Проблемне питання

 

 Як ви розумієте відповідь Марійки?

 

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Розумного батька дитина.
  2. Хто багато читає, той багато знає.
  3. У здоровому тілі – здоровий дух.

 


2 клас

В.О.Сухомлинський

 

 

Чому мама так хвалить?

 

Сух4Пішла мама на роботу, а вдома залишилася шестирічна дівчинка Люда. Мама сказала, щоб вона курей нагодувала, квіти полила.

      Люда це зробила і вирішила ще й борщу зварити. Мама прийде з роботи втомлена – хай відпочине.

     Зварила дівчинка борщу, попробувала. Борщ несмачний.

  • Ой, смачний же ти борщ зварила, дочко.

Люді ніяково слухати ці слова. Думає Люда: «Чому ж мама так хвалить?».

 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

ніяково – незручно;

несмачний – недобрий.

 Пояснення граматичного значення слів: Люда, несмачний, ніяково.

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Щоб буква виросла»

Назване слово ввести в речення так, щоб це слово писалося з великої літери (і не тому, що перше!).

Наприклад: борщ – Іван Борщ грає в шахи.

 

 

Проблемне питання

 

 За що ж мама хвалила  дівчинку?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

 

  1. Бджола мала, а й та працює.
  2. Дитина плаче, а матері боляче.
  3. Хто не робить, той не їсть.

 


2 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Як котові соромно стало

 

Вийшов кіт на поріг. Мружиться від ясного сонечка. Раптом чує – горобці зацвірінькали. Притих кіт, насторожився. Тихенько почав пробиратися до паркана. А там сидять горобці.

Підповз аж до паркана та як стрибне. Хотів горобця схопити. А горобчик пурх – та й утік.

Кіт перестрибнув через паркан та й упав у калюжу. Вискочив мокрий, брудний.

Іде кіт додому. Соромно йому. А горобці позліталися з усього подвір’я, літають над невдахою і цвірінькають. То вони сміються з кота.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

притих – перестав рухатися, застиг на місці.

 Пояснення граматичного значення слів: мружиться, з усього, подвір’я.

 

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Раз, два, три»

Вчитель називає слово: учні користуючись сигнальними картинками (цифрами 1,2,3), вказують номер наголошеного складу.

 Ясного, тихенького, соромного, паркана, стрибне, невдаха

 

 

Проблемне питання

 

 Чого вчить нас оповідання?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Хто багато робить, той багато знає.
  2. Добре з тим дружити, хто добро ладен чинити.
  3. Лежачого не б’ють.

 

 


                                                         В.О.Сухомлинський                             2 клас

 

 

Образливе слово

 

Одного разу Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала Мати. Схаменувся Син, жаль стало Матері.

      Поклонився Син Матері низько до землі й говорить:

– Простіть мене, Мамо, за образливе слово, забудьте про нього.

Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з’явилися сльози.

– Хочу забути, Сину, а не можу. Рана від колючки загоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

образливе – погане;

загоїться – заживе;

згарячу – розгарячившись, спалахнувши в пориві якого-небудь почуття.

 Пояснення граматичного значення слів: розсердився, з’явилися.

 

 

Завдання

 

 З тексту «Образливе слово» випишіть слова, в яких звуків менше, ніж букв.

(Наприклад: жаль, низько, простіть, забудьте,…).

 

 

Проблемне питання

 

 Чому Мати не могла забути образу Сина?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Легше ластівку в небі спіймати, ніж образу забути.
  2. Від доброго слова і лід розтане, а від лихого – серце завмирає.
  3. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

 

 

 


2 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Пшеничний колосок

 

      Сергійків старший брат Максим пішов служити в армію. Незабаром надіслав додому листа. Пише, що служить далеко-далеко, біля самого моря. А там усе не таке, як удома: скрізь каміння, море безкрає, суворе.

      Брат просить піти в поле, зірвати колосок пшениці і надіслати йому.

       Пішов Сергійко. Зірвав колосок і замислився: що в ньому, в цьому колоску? Навіщо він братові?

       Поклав Сергійко колоска в конверт і написав:

– Колоска я зірвав на ниві, що починається за нашою хатою.

       І як написав це – відразу ж збагнув, чому брат колоска просив.

                                                                                           

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень:  безкрає – чисте;

збагнув – зрозумів;

відразу – щойно;

незабаром – скоро.

 Пояснення граматичного значення слів: незабаром, далеко-далеко, безкрає, додому.

 

Цікаве завдання

 

Граматичний «Дотепник» (інтелектуальна гра-змагання)

Ба, за, не, ром – це склади.

Швидше слово з них склади! (Незабаром)

Варіанти:

Сок – ло – ко (колосок).

Ю – мі – ар (армію).

Ці – ни – пше (пшениці).

 

 

Проблемне питання

 

 Чого вчить оповідання?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. У чужій стороні – і весна негарна.
  2. Слово матері – святиня.
  3. Зробив діло – гуляй сміло.


                                                                                                                                                           2 клас                                                                                                                  В.О.Сухомлинський

 

Яблуко в осінньому саду

 

Безимени-18        Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами.

        Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим листком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко. Дівчатка аж скрикнули від радості.

        Ніна зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках. Обом хотілося мати яблуко, але вони соромилися висловити це бажання. Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди.

         Вони побігли до мами за порадою. Віддали їй яблуко. У маминих очах сяяла радість. Вона розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: близнятка – діти, що одночасно в однієї матері;

шурхотіло – шелестіло;

поруч – поблизу.

 Пояснення граматичного значення слів: пізньої, бажання, не могли, радість.

 

 

                                                                Цікаве завдання

 

Гра «Буквоїд»

 Тут були ретельно написані букви, але пустун Буквоїдик все зіпсував.

Допишіть букви і впізнайте ключове слово. Складіть з ним речення.

 

ЯБЛУКО

 

(Яблуко).

 

Проблемне питання

 

 Як ви оцінюєте вчинок близняток? Поясніть свою думку.

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Очам страшно, а руки зроблять.
  2. Хто людей питає, той і розум має.
  3. Без труда нема плода.


2 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Пихатий півень

 

Ходить півень по подвір’ю. Побачив він райдугу барвисту на небі і сміється:

– У мене хвіст такий самий барвистий, кращий, ніж райдуга.

Та ось пішов дощ. Замочив пихатому півневі хвоста. Звис хвіст аж до землі.

Соромно стало півневі. Утік він на сідало й більше ніколи не хвалився.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

райдугу – веселка;

барвисту – різнокольорова;

пихатий – зверхність, зарозумілість, зазнайство, надмірно висока думка про себе;

звис – нахилився.

 Пояснення граматичного значення слів: півень, не хвалився.

 

 

 

Завдання

 

 Знайдіть в тексті слово, в якому звуків більше, ніж букв. Складіть з ними речення.

(Подвір’ю)

 

 

 

Проблемне питання

 

 Що засуджується в оповіданні?

 

 

 

Прислів'я до твору

 

Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Без дощу і трава не росте.
  2. Сміється той, хто сміється останній.
  3. Чиста совість дорожча за багатство.

 

 


2 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Дідова колиска

 

Одного разу батько шукав щось на горищі. Знайшов стару дерев'яну колиску. Дивна така, помережана, різьбою прикрашена. Ще й буквами старовинними вирізано: «Мир i хліб».

Це дідова колиска, – сказав батько. Він довго дивився на неї, а потім витер пил i заніс до хати. Хай зберігається...

Я не знаю свого дідуся. Батько показав мені тільки його могилу на кладовищі...

Коли я чую слово Батьківщина, мені пригадується старовинна колиска. У ній лежав дідусь...

Батьківщина – це люди, які жили на нашій землі до нас. Вони орали землю й сіяли, раділи й плакали, співали пісні. Це наші предки.

Ми повинні знати минуле нашої Батьківщини. Хто забув про колиску, у якій лежав його дідусь, той не може бути справжнім патріотом.

А наша колиска це наше рідне село, рідна хата, мати й батько. З рідної хати починається для мене Батьківщина.

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

патріот – людина, віддана своїй країні;

дивна – незвичайна;

предки – це люди, які жили на нашій землі до нас, задовго до теперішніх часів.

 Пояснення граматичного значення слів: Батьківщина, дерев’яну, зберігається, старовинна, починається.

 

Завдання

 

Скласти усну розповідь «Що для мене  - Батьківщина»

 

 

Проблемне питання

 

 Яка головна думка оповідання?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. В здоровому тілі здоровий дух.
  2. Та земля мила, де мати народила.
  3. Де незгода, там часто шкода.

 


2 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Не читайте оповідання про Яринку…

 

На наступному уроці читатимемо оповідання про дівчинку Яринку, сказала вчителька.

Оленка й Галинка дома прочитали це оповідання. У ньому йшла мова про маленьку дівчинку, у якої помер батько...

Ось і перерва перед уроком читання. Оленка й Галинка підійшли в коридорі до вчительки.

Не читайте оповідання про Яринку, стали просити вони.

Чому?

У нашої Оксанки батько лежить у лікарні. I тяжко йому, ой як тяжко. Оксанка вчора плакала...

Добре, дітки, тихо сказала вчителька й поцілувала дівчаток.

 

 

Словникова робота

 

Пояснення лексичного значення слова тяжко – важко.

Пояснення граматичного значення слова оповідання.

 

 

Цікаве завдання

 

Буквені загадки.

  • Знайдете мене у Києві, Каневі, Корсуні (буква К).
  • Я в Ялті, Якові та немає мене в Ніжині (буква Я).
  • Перша у Ромнах, остання у Юпітер (буква Р).
  • Четверта я в малині, калині та родині (буква И).
  • Серед поданих букв я зайва (П, А, К, Р, В) (буква А).
  • Я є в норі, диктофоні і перша в Нептуні (Буква Н).

(Відповіді: К, Я, Р, И, А, Н.).

 З поданих букв складіть слово (Яринка). Введіть його в речення.

 

 

Проблемне питання

 Чого вчить оповідання?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Друзі пізнаються в біді.
  2. Світ не без добрих людей.
  3. Добре слово, що добрий день.


3 клас

В.О.Сухомлинський

 

Втрачений день

 

У одного батька троє синів – маленьких хлоп'ят.

втрачений день Ввечері батько питає хлопчиків:

 – Розкажіть, як ви сьогодні прожили день.

 Юрко розповів:

 – Я сьогодні посадив дерево.

 Батько сказав:

 – Ти сьогодні добре прожив день.

 Микола відповів:

  • Я сьогодні зайчика намалював.
  • Ти теж добре прожив день, – сказав батько.

Петрик відповів:

  • Я сьогодні… в м'яча грав… і морозиво з'їв…
  • У тебе сьогодні втрачений день, – сказав батько.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слова втрачений – дарма проведений час.

 

Завдання

 

Випишіть з тексту слова, які відповідають поданим схемам

 

  о  =

 

= о –

– о

 

= о 

– о

= о 

 

– – о

= о

 

 (день)  (Юрко)    (відповідь)       (троє)



Відповіді: день, Юрко, відповів, троє.

 Пояснення граматичного значення слів: хлоп’ят, м’яч, з’їв.

 

 

Проблемне питання

 

 Чому для Петрика сьогоднішній день був утрачений?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Не хвастай своїми вчинками
  2. Щоб досягти великого, треба почати з малого.
  3. Людина прекрасна в праці.


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Про що думала Марійка

 

Діти гралися в піжмурки. Заховалася маленька синьоока Марійка під високою вербою й чекає. Шукає хлопчик Коля. Ось він знайшов Ларису, Петрика.

Бігають діти, сміються. А Марійки ніхто не шукає.

Прикро стало їй. Дівчинка подумала:

– Стоятиму під вербою літо, осінь, зиму. Засну, укриє мене сніг, пробудить весна. Стану тоненькою вербичкою. Ніхто не знайде мене, і всі сумуватимуть. З її очей на траву впало дві сльозинки.

У цей час хтось доторкнувся до Марійчиної руки. То був Коля. Він  таки шукав її i знайшов.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

в піжмурки – дитяча гра;

прикро – неприємно.

 Пояснення граматичного значення слів: піжмурки, синьоока, чекає, ніхто, вкриває.

 

 

Завдання

 

З поданих іменників утворіть дієслова, користуючись текстом.

Біг – (бігають);

Гра – (гралися);

Хованка – (заховалася);

Дума – (подумала);

Сон – (засну);

Сум – (сумуватимуть).

 

 

Проблемне питання

 

 Чи можна назвати Колю справжнім другом? Доведіть свою думку.

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Від теплого слова і лід розмерзнеться.
  2. Хліб – всьому голова.
  3. Друзі пізнаються в біді.

 


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Василько врятував сонечко

 

Це було влітку. Цілий день пекло сонце, а потім насунули чорні хмари. Пішов дощ. Під високою гіллястою шовковицею сидів хлопчик Василько. Він не боявся зливи. Його захищало від неї густе листя.

Один струмок почав заповнювати невеличку заглибину під кущем. Утворилося озерце. На середині цього озерця був маленький острівець. Вода прибувала.

Раптом Василько побачив на острівці червоне сонечко. Воно бігало від одного краю острівця до другого. Василько побіг під кущ. І зразу ж змок до нитки. Та він устиг врятувати сонечко.

 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

насунули хмари – стало похмуро;

заглибину – будь-яка ямка, виїмка на якій-небудь поверхні.

 Пояснення граматичного значення слів: влітку, гіллястою, шовковицею, невеличку, устиг.

 

 

 

Завдання

 

До кожного абзацу оповідання доберіть заголовки.

 

 

 

Проблемне питання

 

 Як би ви вчинили на місці Василька?

 

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Полохливий заєць і пенька боїться.
  2. На ледачій землі і трава не росте.
  3. Не повинно бути добра заради слави.

 

 


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Щоб кіт Мишки не впіймав

 

Маленькій Олі мама читала книжечку. У книжечці розповідалося про дивні речі.

Була собі на світі мишка-норушка. Вилізла вона з нірки погуляти. А за нею погнався кіт вусатий. Мишка злякалась та в нірку. Тремтить мишка в нірці, від страху дрижить, а кіт біля нори сидить.

На цьому й кінчилась казка.

Оля й питається мами.

А що далі було? Не впіймав кіт мишки?

Хтозна,каже мама.Кіт біля нори сидить, а мишка в норі.

Ніч. Усі полягали спати. Книжечку про кота й мишку мама на столі поклала. Не спиться Олі. «Це ж мишка в книжечці,думає вона.Вискочить із книжечки, побіжить, а кіт вусатий її й упіймає».

Встала Оля тихенько, взяла книжечку про мишку та й заховала її в шафу. Щоб кіт не впіймав. 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

дивні – незвичайні;

тремтить – труситься.

 Пояснення граматичного значення слів: мишка-норушка, тремтить.

 

 

Завдання

 

 Випишіть з оповідання словосполучення іменника з прикметником.

(Відповідь: маленькій Олі, дивні речі, кіт вусатий).

З поданими словосполученнями складіть речення.

 

 

Проблемне питання

 

 Чому Оля не могла заснути?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Лисиця спить, а зайця бачить.
  2. Добро добром згадують.
  3. У дитинстві вивчене, що на камені висічене.

 


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Ледача подушка

 

 Маленькій Яринці треба рано-рано, встати, до школи йти, – а не хочеться, ой, як не хочеться!

 Увечері питає Яринка:

PICT3343 Дідусю, чого вранці вставати не хочеться? Навчіть мене так спати, щоб хотілося уставати i йти в садочок.

 Це подушка в тебе ледача,каже дідусь.

 А що ж їй зробити, щоб не була така ледача?

Знаю я таємницю,шепоче дідусь.Ото саме тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря i добре вибий її кулачками вона й не буде ледача.

Справді? зраділа Яринка.Я завтра так зроблю.

Ще ні світ ні зоря, а треба збиратися в школу. Не хочеться вставати Яринці, але ж треба нарешті подушку провчити, лінощі з неї повибивати.

Схопилась Яринка, мерщій одяглася, взяла подушку, винесла надвір, поклала на. лавкута кулачками її, кулачками.

Повернулася до хати, поклала подушку на ліжко та й умиватися.

Долі кіт нявчить, за стіною вітер гуде, дідусь у вуса посміхається.

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: таємницю – секрет;

ні світ ні зоря – рано;

мерщій – хутко;

ледача – лінива.

 Пояснення граматичного значення слів: ввечері, ледача.

 

 

Завдання

 

Визначити будову  поданих слів:   винеси, подушка, вставати, провчити, повибивати, поклала.

 

 

Проблемне питання

 

 Хто насправді був ледачим?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Праця лікує, а лінь марнує.
  2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
  3. І сила перед розумом никне.


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Чому бабуся вийшла з хати

 

Мати виряджала Марійку до школи.

Вона попрасувала Марійці платтячко й допомогла його зодягнути. Потім допомогла Марійці взути червоні черевички.

Червоні черевички не сподобались Марійці. Вона сказала:

Хочу зелені черевички.

Мама подала зелені черевички й допомогла взутися.

Але й зелені черевички були дівчинці не до вподоби. Вона скинула їх i сказала мамі.

Хочу я чорні черевички...

Мама подала чорні черевички й допомогла взутися.

Біля вікна сиділа бабуся. Вона дивилась на Марійку, хитала головою. Коли Марійка сказала, що їй i чорні черевики не подобаються, бабуся важко зітхнула й вийшла з хати.

Чому вона вийшла?

 

 

Словникова робота

 

 

 Пояснення лексичного значення слів:

виряджала – проводжала;

попрасувала – вигладила;

не до вподоби – не подобається.

 Пояснення граматичного значення слів:  платтячко, черевички.

 

 

 

 

Цікаве завдання

Доберіть з тексту слова до схем:

  

 

 

  (мати, школи,…)

 

 (вийшла, подала,…)

 

 (платтячко, черевички)

 

 

Проблемне питання

 

 Так чому бабуся вийшла з хати?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Де сила не візьме, там розум допоможе.
  2. Вередливому й цукор солоний.
  3. Маленька праця краща за велике безділля.


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Святковий обід

 

Ніна живе у великій родині. У неї мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.

Ніна в родині найменша: їй восьмий рік. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім'я обідає, у бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка дрижить i з неї капає на стіл.

Незабаром у Ніни День народження. Мама сказала, що на її іменини буде в них святковий обід. На обід Ніна запросить усіх своїх подруг. Ось i гості прийшли. Мама накриває стіл білою скатертиною. А Ніна думає: «Це ж i бабуся за стіл сяде. А в неї руки тремтять... Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: в Ніниної бабусі руки тремтять».

Ніна тихенько й каже:.

Мамо, хай бабуся з нами за стіл не сідає.

Чого? дивується мати.

У неї руки тремтять. На стіл капає....

Мама зблідла. Не сказала ні слова, зняла зі столу білу скатертину й сховала її в шафу.

Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала:

Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з Днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: тремтять – труситься;

дрижить – трясеться;

зблідла – побіліла.

 Пояснення граматичного значення слів: вісімдесят, незабаром, народження, нездужає.

 

Цікаве завдання

 

Гра «Слова – перевертні»

Анаграми

(В поданих словах змінено порядок букв: впізнайте ці слова)

ьтятмерт – тремтять

йивоктявс – святковий

ьтижирд – дрижить

тяседмісів - вісімдесят

 

 

Проблемне питання

 

 Як ви розумієте мамине побажання: бути людиною?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Який батько – такий і син.
  2. Діло майстра величає.
  3. Хто старих поважає, той добре серце має.
  4. Як посолиш, так і їстимеш.


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Біда заставляє вчитись

 

Сьогодні Оленка встала дуже рано, до схід сонця. І бабуся встала рано, виряджає Оленку до школи. Мами немає вдома, вона працює на фермі в нічну зміну, ще не повернулася з роботи.

Поспішає Оленка. Коли це на спідничці відірвався гапличок, i спідничка спала.

Ой, бабусю, пришийте гапличок,просить Оленка.

Стала шукати бабуся окуляри. Якось необережно їх посунула, вони впали й розбились.

Підняла бабуся з підлоги порожню оправу, похитала головою.

Без окулярів не пришию,промовила тихо бабуся.Не бачу...

Оленка заплакала. Вона пригадала, як бабуся казала: «Вчись, Оленко, шити». А Оленка не хотіла вчитись.

Тепер вона просить:

 Бабусю, навчіть мене шити...

 Сідай, учись,каже бабуся.Ось голка, ось нитка.

Поки Оленка втягала нитку в вушко голки, бабуся сиділа мовчки. А як втягла дівчинка нитку, бабуся сказала:

Біда заставляє вчитись...

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

виряджає – проводжає;

гапличок – металева зачіпка, що пришивається проти петлі до одягу, і служить застібкою;

в нічну зміну – вночі.

 Пояснення граматичного значення слів: необережно, мовчки.

 

Цікаве завдання

 

Гра «Префікс чи прийменник»

Сигнальні картки:

Δ – префікс

□ – прийменник

 (Вчитель читає слова, словосполучення вжиті в тексті, а учні показують відповідну сигнальну карту).

 Встала, до схід, до школи, немає, в нічну, повернулася, поспішає, пришийте, з підлоги, втягла).

 

 

Проблемне питання

 

 Як ви розумієте назву оповідання?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Учитись ніколи не пізно.
  2. Хто читає, той багато знає.
  3. Біда заставляє вчитись.

3 клас

В.О.Сухомлинський

 

Чому Андрій засумував

 

PICT3346Це було влітку. Насунули чорні хмари, загриміло.

Біля тракторної бригади росла струнка тополя. Вдарив грім, розколов тополю від вершини аж до кореня.

Із хатини, що стоїть на подвір'ї бригади, вийшли два хлопці, трактористи Степан i Андрій. Підійшли до розітнутої тополі.

Степан засміявся. Тому здалося дивним i смішним, що грім розколов тополю надвоє.

Андрій засмутився.

Чого ти сумуєш, Андрію? питає Степан.Адже тополь багато.

Я садив цю тополю,відповів Андрій.Вона була тоді маленька-маленька, як оця гілочка.

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

розітнутої – розколеної;

насунули – рухаючись, заступили, закрили собою що-небудь.

 Пояснення граматичного значення слів: улітку, подвір’ї, маленька-маленька.

 

Завдання

 

Гра «Споріднені слова»

До даних слів підберіть споріднені слова. Визначте корінь в цих словах.

Чорні – (чорнило, чорніти);

Загриміло – (грім, гриміти);

Тракторист – (трактор, тракторної);

Смішним – (сміх, засміятися).

 

Проблемне питання

 Як Андрій ставиться до природи?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Що роблю, за те й відповідаю.
  2. Голова без розуму, як ліхтар без свічки.
  3. Та робота мила, яку сама зробила.


3 клас

 

 

В.О.Сухомлинський

 

Хлопчик і хвора мама

 

У Хлопчика занедужала Мама. Зажурився синок. Думає, чим би потішити Маму? Прийшов він до неї, сів біля постелі й каже:

Мамо, хочеш, я намалюю тобі сад? Тобі полегшає. Ти думатимеш, що гуляєш у справжньому саду.

Добре, синку, намалюй мені сад.

Узяв Хлопчик великий аркуш паперу, намалював вишню з червоними ягодами, яблуню з рожевими яблуками. Намалював i вулик, i бджоли, i небо синє-синє.

Став малювати сонечко, та ніяк воно в нього не виходить.

Мамо, навіщо малювати сонечко,сказав Хлопчик.Ось я відчиню вікно, дивись, яке воно сьогодні радісне.

Відчинив Хлопчик вікно, i Мама побачила радісне сонечко. Побачила й усміхнулася.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

занедужала – захворіла;

зажурився – засумував;

потішити – порадувати.

 Пояснення граматичного значення слів: справжньому, синє-синє, сьогодні.

 

 

 

Завдання

 

Виписати з тексту сполучення дієслова з іменником.

(Варіанти відповіді: занедужала мама, зажурився синок, потішити маму, намалюю сад, узяв хлопчик, …).

 

Проблемне питання

 

 Чого вчить нас дане оповідання?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Та земля мила, де мати народила.
  2. На сонці тепло, а біля матері добре.
  3. Добро зробити – себе веселити.


3 клас

В.О.Сухомлинський

 

Що Ніна має зробити

 

Рано-раненько мама йшла в поле на роботу. Ніна ще спала. Мама хотіла сказати доні, що вона має зробити за день. А будити малу жаль. І вона їй показала.

Прокинулась Ніна i все зрозуміла.

Побачила вона перед ліжком миску з водою й ганчірку. Це означало: помий підлогу.

Побачила насипане на табуретці пшоно й лозинку. Це означало: погодуй курчат i ввечері зажени квочку в повітку.

Побачила билинку помідора та бур'янину, вирвану з корінцем. Це означало: прополи помідори.

Так і взнала Ніна, що їй робити. А до роботи вона дівчина справна. То й дуже зраділа мама увечері, як побачила: усе пороблено.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

ганчірка – шматок зношеної старої тканини;

справна – яка старанно, ретельно виконує свої завдання, обов’язки.

 Пояснення граматичного значення слів: рано-раненько, ввечері.

 

 

 

 

Завдання

 

Випишіть слова з наголошеними – е, и.

 

 

 

Проблемне питання

 

 Чи можна Ніну вважати працьовитою дівчинкою? Обґрунтуйте свою відповідь.

 

 

Прислівя до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Бджола мала, а й та працює.
  2. Що посієш, те й пожнеш.
  3. Діло майстра величає.


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Лист до батька

 

У Зіни занедужав батько. Його поклали в лікарню. Засумувала дівчинка.

Дув лютий січневий мороз. Мама зібралася до батька в лікарню. І Зіні хочеться до тата, але мама не пускає – мороз великий.

Ось листа напиши,каже мама,я передам.

А Зіна не вміє писати. Але малювати вміє. І вона намалювала татові листа.

Намалювала себе в ліжечку із широко відкритими очима.

Це означало: «Тату, я й уночі не сплю, усе думаю про тебе».

Потім намалювала себе із татком у лісі. Навколо дерева, а вони з татком збирають квіти.

Це означало: «Тату, швидше приїжджай, знову підемо з тобою в ліс, будемо квіти збирати».

Потім захотілося їй написати: «Тату, я дуже-дуже люблю тебе». Думала довго Зіна, як це намалювати. І намалювала сонце.

 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

занедужав – захворів;

лютий – надзвичайної сили;

навколо – навкруги.

 Пояснення граматичного значення слів: приїжджай, дуже-дуже.

 

 

Завдання

Утворіть словосполучення з одним із них складіть речення.

 

  Занедужав  листа

  Напиши   дівчинка

  Засумувала  сонце

  Збирають  квіти

          Намалювала батько

 

 

Проблемне питання

 

 Якими рисами характеру наділена Зіна?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Цінуй батька і матір свою.
  2. Стався до людей так, як би ти хотів, щоб до тебе ставилися.
  3. Добрі діти доброго слова слухають.


3 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Три ледарі

 

Один хлопчик якось бачить: мама садовить картоплю викопає ямку, покладе три бульбини й засипле землею. От восени проситься він із мамою на город, глянуть, що ж там уродило. Бачить, замість трьох маленьких десяток великих. Зрадів хлопчик. Думає: «А як посадити печену картоплю, що вийде? Виросте з десяток отоді поласую». Сказав про це й мамі.

Мама усміхнулася й каже:

Ну, що ж, спробуй, посади.

Приносить хлопчик із дому три печені картоплини й садовить. Через якийсь там час приходить збирати урожай. Викопав свій кущ, а в ньому три пацани лежать, заплющили очі, на великих животиках ручки поскладали, хропуть.

Хто ви такі? дивується хлопчик.

А це з твоєї печеної картоплі три ледарі виросли. Годуй їх тепер.

Цілу зиму годував хлопчик тих ледарів. «Ні,думає він,тепер буду сиру картоплю садовити».

І навесні посадив цілу грядку. Коли садив, оті ледарі хтозна-куди й подівались. Мабуть, у землю пішли, там їм спокійніше.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

бульбини – картоплини;

пацани – хлопчики.

 Пояснення граматичного значення слів: восени, печену, ледарі, хтозна-куди.

 

 

Завдання

 

Виписати з казки слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки, (варіанти відповіді: поласую, ямку, думає, твоєї, їх).

 

 

Проблемне питання

 

 Чого вчить оповідання?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Маленька праця краща за велике безділля.
  2. До учіння треба терпіння.
  3. Що посієш, те й пожнеш.

 


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Через потік

 

Андрій і Ніна поверталися зі школи. На шляху був ярок. Припекло сонце, розтанув сніг. Ярком потекла вода. Шумний бурхливий потік. Стоять перед потоком Андрійко й Ніна. Та ось Андрійко швидко перебіг через воду, став на протилежному березі. Подивився хлопчик на Ніну. Соромно йому стало. Бо він же в чобітках, а Ніна – в черевичках. Як же вона перейде?

Андрійко перебіг назад, підійшов до Ніни й каже:

Це я хотів довідатись, чи глибоко. Переправлятися будемо вдвох.

Хлопчик переніс Ніну через потік на спині.

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів: ярок, яма.

 Пояснення граматичного значення слів: потекла, перебіг, удвох, переніс.

 

 

Цікаве завдання

 

Складіть речення з власними іменниками: Андрій, Ніна.

 

 

Проблемне питання

 

 Чому Андрійку стало соромно?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Як прийде туга, пізнаєш друга.
  2. Добро добром згадують.
  3. На ледачій землі і трава не росте.

 


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Чому сьогодні черствий хліб

 

У Сергійка тато пекар. Десять років працює він у сільській пекарні. Встає рано-рано, до сходу сонця, i йде на роботу. Опівдні з пекарні до крамниці привозять свіжий хліб. І до їдальні шкільної.

Сьогодні Сергійків тато занедужав. Уперше за десять років не встав, не пішов на роботу. Біля його ліжка сидить мама.

Сергійку, скажи діткам у школі, що сьогодні буде черствий хліб,тихо мовить батько.

Опівдні дітки ідуть у їдальню.

На столі лежать скибки хліба. Але він черствуватий.

Діти питають:

Чому сьогодні черствий хліб?

Сергійко й каже:

Мій тато захворів. Хліб сьогодні буде черствий. А може, й завтра.

Діти беруть скибочки хліба i дивляться, щоб ні крихти не впало додолу.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень:  черствуватий – несвіжий;

до сходу сонця – рано;

скибочки – шматочки;

крамниця – магазин.

 Пояснення граматичного значення слів: рано-рано, не встав, не пішов, не впало, додолу.

 

 

 

Цікаве завдання

 

Відгадайте загадку.

Хвалить його кожен,

Любить його кожен,

І дня ми прожити

Без нього не можем.

  (Хліб)

Доберіть синоніми до слова шана.

 

Проблемне питання

 

 Як діти поставилися до хвороби Сергійкового тата?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Усе добре пам’ятай, а злого уникай.
  2. Хліб –усьому голова.
  3. Поважай батька й неньку, що дали тобі серденько.

 


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

П’ять дубків

 

Дмитрик i Сергійко ходили з учителем до лісу. Учитель викопав їм по три маленькі дубочки й сказав:

Несіть їх додому, посадіть біля хати.

Приніс Дмитро. Викопав ямку, посадив дубок. Узяв другий дубок, глянув і здалося йому, що корінець кволий.

Викинув Дмитрик того дубка на дорогу.

Глянув на третій дубок. І здалося Дмитрикові, що гілочки в нього слабкі.

Викинув Дмитрик i того дубка на дорогу.

А Сергійко посадив свої три дубки, виходить на дорогу, аж бачить: два саджанці в пилюці лежать. Підняв їх, посадив поруч із тими трьома дубками.

Поливає Сергійко дубки, ростуть вони, зеленіють.

А Дмитрик забув про свій дубок. Засохло маленьке деревце.

Минуло багато років. Стали Дмитро i Сергій дорослими людьми. У Дмитра вже синок є Дмитрик, а в Сергія Сергійко.

Питається якось Дмитрик у батька:

Тату, чому біля Сергійкової хати росте п'ять дубів, а біля нашої жодного немає?

Мовчить батько. Мовчить.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

кволий – слабкий;

саджанці – молоді рослини.

 Пояснення граматичного значення слів: додому, саджанці, питається, п’ять.

 

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Ланцюжок»

До останнього складу даного слова додати ще один або кілька складів, щоб утворилося нове слово.

Саджанці – ціна, надія, …

 

 

Проблемне питання

 

 Чому в Сергійка не було жодного дуба?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Життя дано на добрі справи.
  2. Доброму і сухар на здоров’я, а злому і м’ясне не на користь.


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Та й поклала кладочку

мурашка

Біжить лісовою стежечкою маленька мурашка. Біжить вона по їжу, бо вдома дітки маленькі її чекають. Коли це стежечку перетнув струмок. А на тому боці пахучі зернята лежать. Як же добратися до тих зерняток? Бачить мурашка на березі струмка росте висока стеблина. Зрізала мурашка стеблину, бо в неї зуби такі гострі, як ножі. Упала стеблина через струмок. Перелізла мурашка по ній на той берег. Ось i зернята пахучі. Чекайте, дітки, матуся вже їсти несе.

 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слова: стеблина – основна частина трав’янистої рослини від кореня до вершка, яка тримає на собі листя.

 Пояснення граматичного значення слів: вдома, чекають.

 

 

Цікаве завдання

 

Гра «Знайди словечко»

Із букв одного слова скласти і записати інші слова.

Кладочку – лад, клад, дочку, качку лак, …

 

 

Проблемне питання

 

 Якою була мурашка?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. За добро добром платять.
  2. Бджола мала, а й та працює.
  3. Хто швидко допоміг, той двічі допоміг.


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Чому всім стало радісно

 

Ми всім класом пішли до лісу. Був теплий весняний день, яскраво світило сонце, співали пташки.

Нам було весело. Ми грали в партизанів, милувалися квітами й метеликами.

Перед вечором прийшли на зелену галявину, сіли відпочити. Трохи відпочили й зібралися йти додому.

Коли це чуємо:

Галя хустки не знайшла.

Галя стояла під дубком стурбована, розгублена.

Учитель її питає:

Може, ти в лісі загубила?

Ні. Щойно вона була. Я скинула її й поклала на траву.

Ми всі ходили по галявині, шукали Галину хустку.

Хустки не було. Нам стало ніяково. Усі мовчали. Соромно було дивитися в очі один одному.

Ми рушили додому. Йшли мовчки.

Коли це хтось гукає:

Дивіться, хустка на дубі висить!

Усі оглянулися й побачили на дубі Галина хустка біліє.

Це я повісила й забула,тихо мовила Галя.

Усім стало радісно. Тепер уже ніхто не мовчав. Говорили про те, як весело було в лісі.

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів: 

милувалися – захоплюватися чим-небудь;

стурбована – схвильована;

ніяково – незручно, не пособі.

 Пояснення граматичного значення слів: весняний, вечором, ніяково.

 

Цікаве завдання

 

Гра «Кращий діалог»

Складіть з товаришем по парті діалог на тему «А ми класом відпочивали».

 

Проблемне питання

 

 Чому діти йшли мовчки?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Чесність і добро – найкраще зерно.
  2. Добро добром згадують.
  3. Що посієш, те й пожнеш.

 

 

 

 

 

4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Вічна тополя

 

Стоїть край дороги стара-престара тополя. Узимку тривожно шумлять її голі віти, а весною покривається вона зеленим листям. Скільки й пам'ятаю, стоїть вона як сторож.

Якось питаю маму:

Безимени-15Скільки літ тополі? Хто її посадив?

Не знаю,відповідає мама.Скільки й пам'ятаю, стоїть тополя край дороги. Завжди однакова.

Питаю старого-престарого дідуся:

Скажіть, будь ласка, скільки літ тополі? Хто її посадив?

Не пам'ятаю,відповідає дідусь.Завжди стоїть край дороги. Скільки й знаю росте собі й росте. Люди приходять i відходять, а тополя завжди росте.

 Може, це й не тополя, а легенда? Може, дерево це вічне? Може, вона народилася тоді, коли й наша Україна? Коли так, то вона вічна, бо Україна наша вічна.

 

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: стара-престара – яка дуже давно з’явилася, дуже давня.

 Пояснення граматичного значення слів: покривається, будь ласка, не пам’ятаю.

Завдання

 

Виконати звуко-буквенний аналіз слів: Україна, пам’ятаю.

 

 

Проблемне питання

 

 Яка головна думка твору?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Люби Батьківщину, як неньку рідну.
  2. Заради країни життя віддаю.
  3. За добре діло – добрі слова.

 


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Найкрасивіше і найбридкіше

 

Хлопчикові загадали в школі написати твір: «Що ти знаєш про найкрасивіше i найбридкіше». Довго думав хлопчик i не міг утямити, що у світі найкрасивіше i що найбридкіше. Йому здавалося, що найкрасивіше це квітка бузку. А найбридкіше жаба. Пішов до дідуся та й питає:

Справді це так?

Ні,сказав дідусь.Найкрасивіше це людська праця. А найбридкіше те, що пускає цю працю на вітер. Іди походи кілька днів по землі й ти побачиш i те, i те.

Пішов хлопчик. Іде полем. Бачить, поле пшеничне половіє, нива колосок до колоска.

«Ось і є найкрасивіше,думає хлопчик.Це ж людська праця».

Іде далі. Підходить до школи. Бігають діти, гуляють. Одна дівчинка їсть хліб із маслом. Не доїла, кинула шматок хліба на землю, до подруг побігла.

Це найбридкіше,збагнув хлопчик.Адже вона пускає на вітер людську працю.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: найбридкіше – найгірше;

пускає на вітер людську працю – не цінує;

утямити – зрозуміти;

половіє – достигаючи, набуває жовтого кольору, стає жовтим.

 Пояснення граматичного значення слів: пшеничне, знаєш.

 

 

 

Цікаве завдання

Гра «Ознака слова»

До поданих іменників добери прикметники.

Квітка –

Жаба –

Праця –

Поле –

Хліб – 

 

Проблемне питання

 

 

 Чого вчить нас оповідання?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Книга вчить, як на світі жить.
  2. Хто діло робить, а хто хвалиться.
  3. Усякий труд почесний та гарний.


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Не загубив, а знайшов

 

Коли синові виповнилось дванадцять літ, батько дав йому нову лопату й сказав:

Іди, сину, у поле, відмір ділянку сто кроків уздовж, сто впоперек i скопай.

Пішов син у поле, відміряв ділянку й копає. А копати він ще не вмів. Важко було попервах, поки руку набив та й до лопати приловчився.

Наприкінці робота ішла все краще й краще. Та коли син застромив лопату в землю, щоб перевернути останню скибу, вона зламалась.

Вернувся син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько за таку шкоду?

Пробачте мені, тату,каже син.Я вчинив збиток. Лопата зламалась.

А копати навчився? Копати тобі наприкінці було важко чи легко?

Навчився,каже.І копати наприкінці було легше, як на початку.

То ти не загубив, а знайшов.

Що ж я знайшов, тату?

Бажання трудитися. Це найдорожча знахідка.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: уздовж – у напрямку по довжині;

упоперек – по ширині чого-небудь;

поки руку набив – пристосувався;

приловчився – знайшов спосіб виконання якоїсь дії;

скибу – шматок;

попервах – спочатку.

 Пояснення граматичного значення слів: попервах, неспокійно, наприкінці.

 

 

Завдання

 

 Утворіть від поданих слів дієслова з усіма можливими префіксами.

Копав – (докопав, перекопав, …)

Вернув – (повернув, перевернув, …)

Робив – (доробив, заробив, …)

Вчився – (навчився, довчився, …)

 

 

Проблемне питання

 

 Яку найдорожчу знахідку знайшов син?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Білі ручки чорної роботи не люблять.
  2. Хто діло робить, а хто хвалиться.
  3. Найбільше каліцтво – ледарство.

 


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

Як Микола став хоробрим

 

Першокласник Микола прийшов сьогодні до школи дуже рано. На лавці під високою тополею сиділо двоє дівчаток. Вони дивилися на дерево. Щось зацікавило їх там, в очах у дівчаток хлопчик помітив тривогу.

Раптом над великою тополиною гілкою знялася пташка, запищала тривожно. I в ту ж мить біля лавки впало маленьке пташеня.

PICT2680Микола зрозумів, що пташеня випало з гнізда, а мати його в розпачі.

Одна з дівчаток взяла пташеня й сказала:

Якби ж це хто сміливий був зараз у школі, він би поліз на дерево й поклав пташеня в гніздо.

Микола був дуже боязким. Але слова дівчинки вразили його. Невже вона вважає його боягузом?

Я полізу,сказав Микола.

Ти? запитали дівчатка і з подивом подивилися на хлопчика.

Микола поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в нього тремтіли руки й ноги, але він ліз i ліз усе вище й вище. Поклавши пташеня в гніздо, Микола зліз на землю.

Дівчатка дивились на нього з захопленням.

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

тривожно – неспокійно, схвильовано;

у розпачі – у стані сильного душевного болю, безнадійності, безвихідності;

пазуха – простір між грудьми та одежею, яка до них прилягає.

 Пояснення граматичного значення слів: сьогодні, вважає.

 

 

Завдання

 

 Складіть питальне, розповідне, окличне, спонукальне речення зі словом «хоробрий».

 Прочитай складені речення з відповідною інтонацією.

 

 

Проблемне питання

 

 Що допомогло Миколці подолати страх?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Не кидай нікого в біді.
  2. Очі дружби рідко помиляються.
  3. Цінуй довіру інших.


4 клас

В.О.Сухомлинський

 

Суниці для Наталі

У третьому класі вчиться маленька дівчинка Наталя. Вона довго хворіла. А це вже прийшла до школи. Бліда, швидко втомлюється.

Андрійко розповів своїй мамі про Наталю. Мама й каже:

Цій дівчинці треба їсти мед i суниці. Тоді вона стане бадьора, рум'яна. Понеси їй суниць, Андрійку.

Андрійкові хочеться понести суниць Наталі, але чомусь ніяковіє. Він так i сказав мамі:

Соромно мені, не понесу...

Чому ж тобі соромно? дивується мама.

Андрійко й сам не знає, чого йому соромно.

Наступного дня він усе ж таки взяв із дому пакуночок суниць. Коли вже закінчилися уроки, він підійшов до Наталі, віддав їй пакуночок із суницями й тихо сказав:

Це суниці. Ти їж, i щоки будуть у тебе рум'яні.

Наталя взяла пакуночок із суницями. І сталося дивне. Щічки її стали червоні, як мак. Вона ласкаво подивилася в очі Андрійкові й прошепотіла:

Дякую...

«Чому ж це щічки у неї стали рум'яні? подумав Андрійко.Вона ще ж не їла суниць...».

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

бліда – без румянця, позбавлена природного кольору;

з подивом – здивовано;

ніяковіє – незручно, не пособі.

 Пояснення граматичного значення слова бадьоро.

 

Цікаве завдання

Гра «Перехрестя»

 Заповніть пусті клітинки букви, щоб вийшли слова у тексті

А

 

 

 

і

 

 

а

 

а

 

 

 

у

 

и

 

 

 

у

 

я

 

 

 

 

у

 

 

а

     

                      (Андрій)

 (Наталя)

 (Суниці)

 (Рум’яна)

 (Дружба)


 

З останнім словом складіть речення

Проблемне питання

 

 Чому ж щічки в Наталі стали червоними?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Дружба – найдорожчий скарб.
  2. Світ не без добрих людей.
  3. Краще друзі хороші, ніж у кишені гроші.


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Бабуся Мотря й Андрійко

 

В одній початковій школі, у другому класі вчиться хлопчик Андрійко. Він сидить біля вікна. За вікном колодязь. До колодязя приходить по воду бабуся Мотря, що живе біля школи.

Побачить Андрійко бабусю Мотрю й каже учительц:

Маріє Петрівно, бабуся Мотря по воду прийшла.

Біжи й  допоможи їй витягти відро.

Андрійко біжить, допомагає бабусі витягти відро й швидко повертається до класу.

Сьогодні на уроці арифметики контрольна робота. Ніяк не виходить в Андрійка задача. Коли це бачить...

Маріє Петрівно,радісно гукає Андрійко,бабуся Мотря по воду прийшла.

Біжи й  допоможи їй витягти відро.

Андрійко побіг. Минуло п'ять, десять, двадцять хвилин, а його немає. Уже й дзвоник пролунав, Андрійко не повернувся. Зібрала Марія Петрівна зошити з контрольною роботою. Заходить Андрійко до класу розпашілий i мокрий.

Де ти був? питає вчителька.

Бабусі Мотрі воду носив. Аж десять відер приніс. І підлогу помив...

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів:

арифметика – математика;

розпашілий – рум’яний.

 Пояснення граматичного значення слів: повертається, не виходить.

 

 

Цікаве завдання

Гра «Сортування слів»

 Записати дані слова групами: І відміна, ІІ відміна, ІІІ відміна.

 Школа, колодязь, вікно, хлопчик, вода, Мотря, Андрійко, бабуся, клас, дзвоник.

 

Проблемне питання

 

 Як ви оцінюєте поведінку Андрійка?

 

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Сонце прикрашає Землю, а людину – праця.
  2. Міцна сім’я – міцна держава.
  3. На світі не без добрих людей.


4 клас

 

В.О.Сухомлинський

 

 

Добре, що сонечко сяє

 

У неділю Юрко, учень другого класу, прокинувся рано й весело сказав матері:

Мамо, сьогодні ми до лісу підемо!

Надворі дощ іде,відповіла мати.Ллє як з відра. Не підете до лісу.

Юрко глянув у вікно. На подвір'ї стояли калюжі. Небо облягли сірі хмари. Йшов дощ.

Юрко сів біля столу й заплакав.

У понеділок Юрко теж прокинувся рано. Відкрив вікно. Сонячний промінь осяяв кімнату.

Юрко сів біля столу й заплакав.

Чому ж ти сьогодні плачеш? з подивом запитала мати.

Сьогодні треба з лопатою до школи йти. Ділянку копатимемо.

Мати сіла біля сина й тяжко зітхнула. Потім тихо сказала:

Добре, що сонечко сяє... Якби й сьогодні дощ, звідки б я дізналася, що ти ледар?

 

 

Словникова робота

 

 Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: ллє як з відра – сильний дощ;

осяяв – освітлив;

облягли – тісно оточили щось.

 Пояснення граматичного значення слів: надворі, подвір’ї.

 

 

Цікаве завдання

Гра «Утворіть слово»

 

Від поданого слова (кореня) утворіть іменник.

 

 

Пере

 

про

 

ничиха

ок

 

ник

 

ова

 

 

 

Проблемне питання

 

 Чого вчить нас оповідання?

 

Прислів'я до твору

 

 Яке з наведених прислів’їв якнайповніше розкриває зміст твору.

  1. Посієш вчинок – виросте звичка.
  2. Людина прекрасна в праці.
  3. Шануй учителя, як родителя.

Література

 

  1. Сухомлинский В.А. Гарячий цветок: Рассказы и сказки. – К.: Веселка, 1978. – 103 с.
  2. Сухомлинський В.О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди. – К.: Веселка, 1993. – 287 с.
  3. Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом: Казки, оповідання. – К.: Веселка, 1992. – 128 с.
  4. Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. – К.: Радянська школа, 1973. – 244 с.
  5. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителеві: Вибрані томи в 5-ти томах, том 2. – Київ: Радянська школа, 1976.
  6. Чарівне слово: оповідання. – Харків.: Белкар-книга, 2005 р. – 64 с.
  7. Граматична веселочка. Збірник нестандартних дидактичних матеріалів 1-4 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 128 с.
  8. Розвивальні ігри, вправи та завдання в початковій школі. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 144 с.
  9. Завдання для перевірки мовленнєвих умінь та навичок у молодших школярів. – Київ «Первоцвіт». – 1996
  10. Збірник переказів з української мови для початкових класів – Харків: Ранок, 1999. – 225 с.
  11. Для розумників і розумниць. Формування енциклопедичної культури в молодших школярів. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 144 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
2451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку