Методичні рекомендації щодо створення позитивного психоемоційного середовища під час масових STEM-заходів. Досвід роботи Міської станції юних техніків Дніпра

Про матеріал
Позашкільна науково-технічна освіта має, в порівнянні із іншими видами освіти, більший потенціал прийомів та методів залучення молоді до STEM-освіти. Водночас великою проблемою закладів позашкільної освіти технічного спрямування є дотримання балансу між розважальною діяльністю «науково-технічних» аніматорів під час масових заходів, діяльністю короткострокових комерційних шкіл робототехніки із залучення молоді до STEM-діяльності і тривалою освітньою діяльністю технічних гуртків, яка має ставати їхнім захопленням і приводити молодь до свідомого вибору STEM-професії. Мета роботи – провести огляд результатів роботи щодо створення психоемоційного середовища під час проведення масових заходів STEM та STEAM напрямів у навчальному закладі «Міська станція юних техніків».
Перегляд файлу

1

Міністерство освіти і  науки України

Управління молоді, позашкільної освіти та

національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації щодо

створення позитивного психоемоційного середовища під час масових STEM-заходів.

Досвід роботи Міської станції юних техніків Дніпра

 

Автори:

Луценко Олександр Олександрович, директор КПНЗ «Міська станція юних техніків» ДМР

Купар Маргарита Аркадіївна, заступник директора з НВР КПНЗ «Міська станція юних техніків» ДМР

Шибка Ольга Сергіївна,  завідувач методичним відділом КПНЗ «Міська станція юних техніків» ДМР

 

 

Дніпро

2020
ЗМІСТ

 

ВСТУП

ОСНОВНА ЧАСТИНА

ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ

АНАЛІЗ ОСТАННІХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ПУБЛІКАЦІЙ

ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

ВИСНОВКИ


ВСТУП

Позашкільна науково-технічна освіта має, в порівнянні із іншими видами освіти, більший потенціал прийомів та методів залучення молоді до STEM-освіти.

Водночас великою проблемою закладів позашкільної освіти технічного спрямування є дотримання балансу між розважальною діяльністю «науково-технічних» аніматорів під час масових заходів, діяльністю короткострокових комерційних шкіл робототехніки із залучення молоді до STEM-діяльності і тривалою освітньою діяльністю технічних гуртків, яка має ставати їхнім захопленням і приводити молодь до свідомого вибору STEM-професії.

Мета роботипровести огляд результатів роботи щодо створення психоемоційного середовища під час проведення масових заходів STEM та  STEAM напрямів у навчальному закладі «Міська станція юних техніків».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ

STEM є найбільш життєздатною та розвинутою формою проектного навчання. В ідеалі здобувачі освіти під час занять отримують знання та одразу вчаться їх застосовувати. Ця задача найкраще реалізується в форматі позашкільної технічної освіти, на заняттях гуртків науково-технічної творчості.

Освітня діяльність в технічних гуртках організовується таким чином, щоб вихованці набували компетенцій шляхом комбінування отриманих нових знань із формуванням реальних навичок. Завдяки саме такому підходу теоретичні знання набувають справжньої цінності.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про позашкільну освіту» [1], існують різноманітні форми організації позашкільної освіти: заняття, гурткова робота, клубна робота, змагання, тренування, похід, екскурсія, експедиція тощо, передбачені статутом закладу позашкільної освіти.

Це розмаїття дає закладам позашкільної освіти певну перевагу у виборі форм і методів, які можуть бути застосовані для залучення молоді до реалізації основних положень STEM-освіти.

Разом з тим, кожний з окремих STEM- складових - природничі науки, технологія, інженерне мистецтво і математика – не може похизуватися занадто розважальним та «легким» змістом. Відомо, скільки випускників обирають за майбутню професію гуманітарну сферу, нівелюючи захоплення математикою і фізикою.

Тому цікавим є досвід діяльності позашкільних навчальних закладів технічного спрямування, які стабільно наповнюють гуртки вихованцями.

 

АНАЛІЗ ОСТАННІХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ПУБЛІКАЦІЙ

Однією з важливих умов формування особистості дитини є її потреба в захищеності, комфорті, позитивних емоціях. Це базовий орієнтир педагога, що повинен визначати його позицію у взаємодії з вихованцями.

Питання психоемоційного стану освітнього середовища обговорюється останнім часом, в основному, в контексті Нової української школи. Зокрема в [2] наголошується, що в рамках НУШ мають забезпечуватися, серед іншого: навчання учнів на основі розвитку життєвих навичок; підготовка педагогічних працівників на засадах компетентнісного підходу; створення безпечного і дружнього до дитини навчального середовища.

Окремі автори розглядають впровадження STEM  та STEAM освіти в межах окремого гуртка закладу позашкільної освіти [3]. На думку автора, запровадження STEM-орієнтованого підходу до навчання сприяє популяризації інженерно-технологічних професій серед вихованців закладів позашкільної освіти.

ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

Автор однієї з робіт [4] наголошує, що перед педагогами постають питання: «Як зацікавити дитину вивченням того чи іншого предмету?», «Яким чином змінити освітній процес, щоб у кінцевому результаті отримати всебічно розвинену особистість, яка вийшовши зі школи, зможе себе реалізувати?». «І таких питань виникає безліч…» - нарікає автор.

Вітчизняна позашкільна технічна освіта намагається надати практичні відповіді на такі питання вже понад 80 років. Останнім часом, з огляду на стрімкий розвиток технологій та зміну емоційного та змістовного характеру запитів сучасної молоді до освіти, з’являються нові форми освітньої діяльності. Серед найбільш емоційних можна виділити STEM-туризм, технічні майстерні та STEM-анімацію.

Емоційна складова в освітній дiяльностi є не супроводжувальним, а значущим елементом, який впливає як на результати цієї дiяльностi, так i на формування самооцінки, рівня домагань, тощо. Емоції обумовлюють динамiчнi характеристики пізнавальних процесів i спонукають до відповідних дій. Позитивне емоційне забарвлення — це могутній мотиваційний чинник у освітній дiяльностi.

Важливо, аби в уяві дітей формувалося емоційно позитивне ставлення до STEM-складових освітнього процесу. І якщо довготривалий процес реалізації конкретного навчального STEM-проекту не може бути перетворений на суцільне свято, то короткотривалі масові STEM-заходи мають проводитися в позитивному психоемоційному середовищі.

Найпоширенішим та популярним масовим заходом залишаються майстерні. Іноді їх помилково називають майстер-класами. Але за визначенням [5], майстер-клас проводиться для осіб, які зазвичай, вже досягли достатнього рівня професіоналізму в сфері діяльності, якої стосується тема майстер-класу.

Тож майстерні організовуються для дітей, які ще не обрали для себе певний профіль гуртка, аби вони мали можливість спробувати свої сили в декількох різних напрямах. Також майстерні є дуже популярною веселою розвагою під час масових міських свят.

Враховуючи психофізичні особливості дітей кожної вікової групи, наш заклад планує масові заходи відповідно до їх запитів і потреб.

Наприклад, під час міського свята до Дня Позашкілля, одночасно проводилося більш ніж 7 майстерень: судномоделювання, авіамоделювання, ракетомоделювання тощо. Діти залюбки ставали до роботи, тим більше, що їх заохочувала система бонусів. Конкретну кількість фішок можна було обміняти на певний подарунок – сувенір чи смаколик. Таке творче змагання додавала позитиву і драйву в загальний святковий настрій відвідувачів. Діти порівнювали й кількість подарунків, й хизувалися своїми доробками.

В результаті, до наших гуртків після цього свята прийшло понад два десятка нових вихованців.

Новою формою масових STEM – заходів в нашому закладі є техно-вікенди. Ці тематичні майстерні вихідного дня стали досить популярними серед батьків і дітей. Окрім іншого, в них реалізована така важлива складова, як сімейне освітньоорієнтоване дозвілля. Сімейне освітньоорієнтоване дозвілля є формою колективної творчої роботи, під час якої дитина працює над якоюсь поробкою разом з одним чи декількома членами своєї родини. Особлива тепла і абсолютно позитивна психоемоційна атмосфера надихає дітей додавати до шаблонного результату свої ідеї. Чотири години техно-вікенду проходять на одному подиху, а в дитини закріплюється позитивне ставлення до сімейної співпраці, нашого навчального закладу, де вона надихається творчою атмосферою технічних гуртків.

Психологiчно благополучна та дитина, котра розумiє, чого вона хоче, до чого прагне; вмiє прогнозувати бажаний результат i можливi шляхи його досягнення; може самостійно оцінити ефективнiсть власної дiяльностi i відкоригувати її можливi вади; отримує задоволення як вiд процесу навчання, так i вiд його наслідків. І тому одним із головних завдань роботи нашого закладу вважаємо сприяння розвитку психологічно благополучної дитини.

Треба зауважити, що зазначені форми масових STEM-заходів більше орієнтовані на молодших школярів. Проблема залучення до навчання в технічних гуртках підлітків та молоді потребує пошуку інших рішень.

Наприклад, проведення змагань та перегонів для тих, хто не залучений до регулярних занять в гуртках певних профілів. Такі змагання потребують використання спеціального обладнання, наприклад автотраси чи басейну. З метою підготовки таких перегонів заздалегідь готуються технічні моделі, в соціальній мережі створюється івент, за результатами події публікуються яскраві фотозвіти.

Враховуючи привабливість для підлітків певного середовища для створення цікавих селфі, ми використовуємо яскраві фотозони з логотипом нашого закладу. Фото на фоні таких фотозон зацікавлюють не тільки самого підлітка, а й його друзів у соціальних мережах, а значить  посилить зацікавленість у нашому закладі.

Зважаючи на це, під час проведення в грудні 2019 року міського свята «МіськСЮТИК’DAY 3.0» з нагоди 30-річчя створення Міської станції юних техніків Дніпра, ми створили вже 4 різні тематичні інтерактивні фотозони: судномодельна «Пірати Карибського моря», технічна «Стімпанк», науково-технічна «Аліса в країні технічних чудес», ландштафтно-стендова «Водоспад в джунглях»;   та провели одночасно 4 технічні майстерні. Більшому розмаху свята завадив брак площі закладу. На цей захід завітали вихованці гуртків та діти з батьками більш ніж 500 осіб.

Діти, що прийшли на свято, були в неймовірному захваті. Показовим є той момент, що спонсори свята надали «солодку підтримку», а діти, захоплені технічними майстернями згадали про смаколики в останні хвилини свята. А в підсумку – нові прізвища в списках гуртківців, величезне бажання навчатися не в одному, а в кількох гуртках одразу. Причому є активне бажання поєднувати навчання в гуртках художньо-декоративних та технічних.

Побудова освітнього процесу на засадах педагогіки успixу i оптимізму, створення позитивного психоемоційного середовища – основа позашкільної освіти.

Співробітництво педагога та вихованця не можна розглядати лише як спільну дiяльнiсть або добре відпрацьовану взаємодію. Вся суть співробітництва в тiй радості що воно дає. Очікування радості має пронизувати все життя i дiяльнiсть дитини. Це є джерелом просування вперед. Успіх - єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енергію для подолання труднощів i бажання вчитися, тому створення ситуації успіху є основою педагогiчноï взаємодії.

Наявність вiри в успіх у кожного вихованця i вміння демонструвати іншим цю впевненість сприяють більш вільному залученню дитини у пізнавальну діяльність.

ВИСНОВКИ

Освітня діяльність закладу не має замінюватися на аніматорську. Майстерні, виставки і фотозони мають міцно чіпляти увагу та уяву дітей, а потім вже педагогічна та професійна майстерність керівників гуртків має перетворити тимчасову зацікавленість на постійне захоплення.

Так само й діяльність музеїв науки й техніки, центрів цікавої робототехніки має реалізовувати задачу із залучення молоді до STEM-освіти. Але неможливо набути практичних навичок тільки роздивляючись експонати музею. WOW - ефект експозицій має будити уяву та фантазію, показувати можливі цілі і спонукати дитину до активної творчої діяльності. Подальше просування шляхом в напрямку опанування основ STEM-професій дитина має продовжувати в гуртках науково-технічного профілю.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Закон України «Про позашкільну освіту». [Електронний ресурс]/ - режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14
  2.  Безпечна і дружня до дитини школи в контексті здоров’я і безпеки [Електронний ресурс]/ - режим доступу:  http://scfs.multycourse.com. ua/ua/page/21/108
  3. Славіч А.П. Застосування STEM - технології на заняттях гуртка ПТМ./Наукові записки МАН - № 13. 2018. - 119 с.
  4. впровадження STEM – освіти на уроках інформатики/  [Електронний ресурс]/ - режим доступу:  https://vseosvita.ua/library/vprovadzenna-stem-osviti-na-urokah-informatiki-119071.html
  5. Майстер-клас. Вікіпедія. [Електронний ресурс]/ - режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/майстер-клас

 

doc
Додано
28 травня 2020
Переглядів
1097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку