Методичні рекомендації "Впровадження компетентнісного підходу в освітній процес при підготовці кваліфікованих робітників будівельних професій"

Про матеріал
Методичні рекомендації: Впровадження компетентнісного підходу в освітній процес при підготовці кваліфікованих робітників будівельних професій
Перегляд файлу

Державний навчальний заклад

«Олевський професійний ліцей»

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Впровадження компетентнісного підходу

в освітній процес при підготовці

кваліфікованих робітників будівельних професій»

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

методист Осипчук Ю.М.

 

 

Олевськ

Впровадження компетентнісного підходу в освітній процес при підготовці кваліфікованих робітників будівельних професій

Будівельна галузь відіграє провідну роль у процесі модернізації економіки України і стабільний її розвиток можливий за умов ефективного розвитку будівництва. Водночас багато будівельних підприємств потребують інноваційної перебудови, а для цього потрібні компетентні та конкурентоспроможні молоді спеціалісти. Фахова компетентність передбачає наявність комплексних професійних знань, умінь і навичок, високий рівень теоретичної та практичної підготовки майбутнього спеціаліста до професійної діяльності та здатності застосовувати отримані теоретичні знання на практиці. Але фахова компетентність не ототожнюється з освіченістю людини, особливо молодого спеціаліста. Вона являє собою сукупність знань, умінь, навичок, способів діяльності, професійно важливих психологічних якостей, необхідних фахівцю для здійснення ефективної професійної діяльності. Вона є результатом підготовленості фахівця, якісною характеристикою володіння професією і передбачає усвідомлене прагнення молодого спеціаліста до даної діяльності. Компетентність спеціаліста проявляється в його діяльності та залежить від кінцевого результату. Формування професійної компетентності у людини відбувається не лише під час професійної діяльності. Цей процес починається набагато раніше, ще під час навчання вЗП(ПТ)О та його продовження у ВНЗ ІІІ-ІV  і триває протягом усього професійного становлення, та навіть всього життя людини.

Тобто, першим етапом формування компетентного фахівця є обґрунтований вибір майбутньої професії.

Другий етап - професійне навчання в навчальному закладі будівельного профілю.

Третій етап - професійне становлення на робочому місці. Він залежить від здобутої кваліфікації та особистісних якостей спеціаліста, які дозволяють йому виконувати певні виробничі функції.

Четвертий, завершальний, етап формування професійної компетентності будівельника, що триває впродовж усієї його трудової діяльності, - професійна майстерність, досягнення морального й матеріального успіху.

Професійна компетентність майбутніх будівельників складається із сукупності компетенцій:

- концептуальної (наукової) компетентності

- розуміння теоретичних основ професійної діяльності;

- інструментальної

- володіння базовими професійними уміннями;

- інтегративної

- здатність поєднати теорію і практику при вирішенні професійних проблем;

- контекстуальної

- розуміння соціального і культурного середовища, у якому здійснюється професійна діяльність;

- адаптивної

- уміння передбачати зміни і заздалегідь бути до них готовим;

- комунікативної

- уміння ефективно використовувати різні засоби в міжособистісному спілкуванні.

Сучасній галузі будівництва потрібні фахівці, які здатні максимально використовувати свій потенціал, мобільність, проявляти гнучкість, конкурентоспроможність та професійну компетентність.

Професійна компетентність будівельника - це його професійні знання, уміння і навички, які забезпечують якісне виконання професійної діяльності і включають аналітичні, комунікативні процеси та забезпечують процес розвитку і саморозвитку особистості. Крім теоретичних знань та практичних умінь, вона складається з досвіду, особистісних якостей, можливостей вирішувати проблеми різної складності на основі наявних знань та досвіду.

Професія будівельника вимагає необхідності спілкування з великою кількістю людей, як підлеглих на будівництві, так і учасників будівельного процесу (проектувальників, замовників, підрядників), наявність управлінських якостей, тому у молодого спеціаліста мають бути сформовані всі відповідні професійні компетентності, які дають йому змогу бути впевненим у собі та своїх силах. Комунікативна компетентність є вагомою складовою професійної компетентності майбутнього будівельника - це здатність до ефективної взаємодії, яка полягає у вмінні до різноманітного спілкування, формування завдань, вирішення конфліктів, вмінні взаємодіяти з представниками різних організацій, здібності ведення переговорів, укладання договорів, співпраці з учасниками будівельного процесу, здачі виконаних робіт замовнику.

Зміст будівельної освіти, як система навчальної інформації, включає три основні цикли:

- дисципліни гуманітарної та соціально

-економічної, природничо

-наукової, професійної підготовки.

Формування професійної компетентності відбувається за умов:

- перетворення змісту природничо-наукової та фахової підготовки;

- позитивної мотивації навчання;

- активізації навчально

-пізнавальної діяльності;

- забезпечення системного методичного супроводу.

Засобами формування професійної компетентності є: інноваційні технології, проблемне навчання, самоосвіта, діагностика навчального процесу та комплекс навчально-методичних видань.

Для підвищення рівня фахової компетентності та зацікавленості учнів  у вивченні обраної професії, в нашому ліцеї була введена навчальна дисципліна «Основи будівництва», «Основні відомості про будівлі та споруди» та напрям у вивченні предмету технології «Ландшафтний дизайн».

Наш ліцей має навчальні майстерні, де проводяться навчально-виробничі заняття з мулярних, пічних, лицювальних, теслярсько-столярних, штукатурно-малярних робіт. Учні під керівництвом майстрів виробничого навчання, вивчають технологію та безпечні методи виконання основних будівельних та опоряджувальних робіт.

На заняттях проводяться різноманітні ділові ігри, тренінги з використанням синанон-методу, семінари та конференції. Лекційні заняття проводяться у формі бінарних лекцій, лекцій-презентацій, лекційвізуалізацій, проблемних лекцій з використанням ІКТ. Ведеться тісна співпраця з будівельними підприємствами району ПП «Будпослуги №1», «Промбудспортіндустрія»: проводяться екскурсії, майстер-класи, лекції на виробництві, виробничі практики.

За результатами проходження виробничої практики проводяться учнівські технічні конференції, на які запрошуються керівники базових підприємств, випускники ліцею з багатим досвідом роботи.

У питаннях вивчення інноваційних матеріалів ліцей впроваджує сучасні матеріали відомих фірм  Knauf, Ceresit, Caparol, Triora. Учні отримують робітничу професію, викладачі та майстри виробничого навчання проходять підвищення кваліфікації, беруть участь у практичних семінарах.

Інноваційні процеси в Україні щодо оновлення суспільного життя, стабілізації економічної ситуації, модернізації освіти висувають принципово нові вимоги до рівня підготовки та якостей спеціаліста будівельника та опоряджувальника.

Педагогічний колектив ліцею докладає багато зусиль для гідної підготовки учнів до виробничої діяльності. Постійні соціальні зміни вимагають від випускника ліцею вміння адаптуватися до нових умов та здатності швидко включатися в життя трудового колективу. Процес професійного навчання має вирішувати завдання забезпечення людини конкурентоспроможною професією, підготовку компетентного спеціаліста, який вільно орієнтується в своїй основній та суміжних галузях діяльності, готового до постійного професійного навчання та росту, соціальної та професійної мобільності.

І головним показником рівня кваліфікації будь-якого сучасного фахівця є його професійна компетентність, а компетентні спеціалісти будівельних професій - гордість будь-якого навчального закладу.

docx
Додано
4 січня 2023
Переглядів
198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку