4. Поради щодо організації пошуково-дослідницької роботи.
Робота організована за системою 3 відра.
Потрібно зібрати 3 відра матеріалів:
1 відро - основний матеріал розробки
2 відро - енциклопедичний матеріал розробки
3 відро – cool stuff bucket
Методичні рекомендації щодо організації та написання пошуково-дослідницької роботи
-
Створити краєзнавчо-пошуковий загін. Ми створили загін «Наша спадщина». Зробили розподіл доручень.
-
Визначення теми і мети при написанні роботи.
Правильно вибрати тему дослідження - здолати половину шляху. І навпаки: помилка у виборі призведе до жалюгідного результату.
Тема повинна бути розмірна передбачуваного обсягу праці. Обсяг ж задається самим видом роботи. Науковий керівник зазвичай допомагає і в цьому питанні: підказує мінімум і максимум друкованих сторінок.
Якщо матеріал не вкладається в необхідний обсяг, то можна звузити тему, а інше розглянути іншим разом. Приміром, ви хотіли виконати дослідження краєзнавчого характеру про своє село і його околиці в цілому, але в ході викладу матеріалу зрозуміли, що в потрібний обсяг не укладетеся. Тоді пишіть про вулицю, про дві-три вулиці. Вони здатні повною мірою створити враження про цілий предмет дослідження - село.
-
Тема є, робота почалася спонтанно, але без плану. А без нього можна втратити головний напрямок, захопитися зокрема, зробити свою працю композиційно невідповідними. Тому в будь-якому плані повинні бути три основні частини: вступ (вступ), головна частина і висновок (висновок). У будь-якої за характером та обсягом наукової роботи вони повинні бути присутніми.
-
Вступ - це обгрунтування теми. Мотиви, що спонукали автора взятися за тему, а також для кого і чому вона становить інтерес? Головна частина - виклад суті питання: наявних відомостей, фактів по темі, думки автора, результатів його власних досліджень. Висновок - це підсумок, висновки, без яких праці автора можуть здатися непотрібними.
-
Логічний, правильно побудований план - фундамент успіху. Але в будь-якому науковій праці існують небезпеки - недо-і перепланування. Спостерігається і два види безсистемності: всі факти та відомості - на купу, або ж все-все надмірно строго по поличках. У дуже великому господарстві не можна врахувати кожну дрібницю, та й не треба. Так само не можна в одній роботі "обійняти неосяжне", тому що світ, явище, об'єкт схильні до постійного руху, змінам. Це повинен знати і враховувати кожен дослідник. Коли план ставлять вище справи, то господарство (організація) стає неповоротким, слабо реагує на "вітер змін". Якщо вивчається ряд однотипних предметів і явищ, то дослідження не повинно нагадувати догматично акуратно заповнену анкету - абсолютно однакову для всіх і вся.
-
А тепер про головну частину роботи... Якщо обрана тема вже вивчалася попередніми дослідниками, то перш за все необхідно викласти те, що вже відомо. Буває, що дослідницькі роботи роботи на цьому й закінчуються. Але є складність: всю літературу по темі практично ніхто не здолає, тому треба читати основне (в цьому питанні роль наставника визначальна!).
-
До літературних джерел початківець-дослідник повинен ставитися дуже і дуже критично. За простотою душевною, багато людей продовжують вірити в непогрішність друкованого слова. Але це самообман. Є автори, які об'єктивно стояли і стоять на наукових позиціях, проте є й такі, які ніким з наукових кіл не визнані, авторитету не мають або навіть зовсім не наукові.
-
Не подумайте, що дослідницька робота вимагає від молодого дослідника тільки правильного викладення загальновідомих фактів. Якщо дійсно напрацьовані свої власні факти, ідеї і думки, то треба їх зіставити з тими, про які читали, виявити можливі суперечності. Можливо, нові напрацювання якраз і суперечать тим, що були відомі раніше. А якщо це так, то треба зрозуміти, чому. Несподівані висновки, зроблені навіть в шкільних дослідженнях, якраз і можуть призвести до справжнього відкриття.
-
Цікаві висновки, помічені закономірності - це новий крок до пізнання світу, це поява нового правильно поставленого розуму, здатного розв'язати "нерозв'язні" до його появи завдання.
-
Складання маршруту
-
...або ж все-все надмірно строго по поличках. У дуже великому господарстві не можна врахувати кожну дрібницю, та й не треба. Так само не можна в одній роботі "обійняти неосяжне", тому що світ, явище, об'єкт схильні до постійного руху, змінам. Це повинен знати і враховувати кожен дослідник. Коли план ставлять вище справи, то господарство (організація) стає неповоротким, слабо реагує на "вітер змін". Якщо вивчається ряд однотипних предметів і явищ, то дослідження не повинно нагадувати догматично акуратно заповнену анкету - абсолютно однакову для всіх і вся.
-
А тепер про головну частину роботи... Якщо обрана тема вже вивчалася попередніми дослідниками, то перш за все необхідно викласти те, що вже відомо. Буває, що дослідницькі роботи роботи на цьому й закінчуються. Але є складність: всю літературу по темі практично ніхто не здолає, тому треба читати основне (в цьому питанні роль наставника визначальна!).
-
До літературних джерел початківець-дослідник повинен ставитися дуже і дуже критично. За простотою душевною, багато людей продовжують вірити в непогрішність друкованого слова. Але це самообман. Є автори, які об'єктивно стояли і стоять на наукових позиціях, проте є й такі, які ніким з наукових кіл не визнані, авторитету не мають або навіть зовсім не наукові.
-
Не подумайте, що дослідницька робота вимагає від молодого дослідника тільки правильного викладення загальновідомих фактів. Якщо дійсно напрацьовані свої власні факти, ідеї і думки, то треба їх зіставити з тими, про які читали, виявити можливі суперечності. Можливо, нові напрацювання якраз і суперечать тим, що були відомі раніше. А якщо це так, то треба зрозуміти, чому. Несподівані висновки, зроблені навіть в шкільних дослідженнях, якраз і можуть призвести до справжнього відкриття.
-
Цікаві висновки, помічені закономірності - це новий крок до пізнання світу, це поява нового правильно поставленого розуму, здатного розв'язати "нерозв'язні" до його появи завдання.
-
Складання маршруту
-
Зустрічі з старожилами.
-
Робота в архіві.
-
Підсумок.
Підсумком процесу науково-дослідницької діяльності є виконана і належним чином оформлена науково-дослідницька робота. Це документ, що містить вичерпні систематизовані відомості про дослідження. При його складанні слід дотримуватись таких вимог, як
-- чіткість;
-- логічна послідовність викладу матеріалу;
-- переконливість аргументації;
-- чіткість формулювань, що виключає можливість неоднозначного тлумачення;
-- конкретність викладу результатів роботи;
-- обґрунтованість рекомендацій і пропозицій.