Методичні розробки "Фрагменти уроків Я досліджую світ" (дослідження)

Про матеріал
Матеріали до уроків з предмету "Я досліджую світ", які допоможуть провести з дитьми цікаві дослідження під час занять.
Перегляд файлу

ЗАПОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ № 92

ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОСЛІДЖЕННЯ НА УРОКАХ Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ

(фрагменти уроків)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя, 2022

 

Тема: Вода у нашому житті 

Клас: 1

Дослід 1.

Мета: продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого у рідкий і навпаки.

Хід досліду:

1.Взяти шматок льоду, покласти його у склянку і  занести до приміщення.

2.Спостерігати за розтаванням льоду.

3.Коли лід розтане, знову винести на холод.

Висновок: на холоді вода перетворюється на лід, а у теплі знову стає водою.

Дослід 2.

Мета: формувати уявлення про властивості льоду, розвивати спостережливість, пізнавальну активність.

Хід досліду:

  1. Наповнити водою пластикову склянку.
  2. Накрити харчовою плівкою склянку з водою.
  3. Поставити склянку з водою у морозильну камеру.
  4. Спостерігати як харчова плівка  піднімиться.

Висновок: Вода під час заморожування розширюється.

Дослід 3

Мета: розширювати знання учнів про воду, формувати уявлення про те, що  вода є в середині нас.

Хід досліду:

1.  Взяти люстерко і подути на нього.

2. Спостерігати за крапельками води, яка з’явиться на люстерко.

Висновок: вода є в середині  людини.

Дослід 4

Мета: розширювати знання про оптичні властивості води; можливість використовувати воду як лупу.

Хід досліду:

1.Взяти склянку з водою.

2.В одну склянку покласти кольорову кульку.

3.Іншу кульку покласти на стіл.

4. Порівняти розмір кульки  в склянці і на столі.

Висновок: предмет занурений у воду, здається більшим за розміром. Відбувається заломлення променів світла. Вода виконує роль  збільшувального скла.

Дослід 5

Мета: продемонструвати нагрівання води сонячним промінням і випаровування її.

Хід досліду:

1.Налити воду в дві мисочки.

2.Одну мисочку поставити вранці на сонці, іншу у затінку.

3.Заміряти температуру та кількість води у мисочках вранці та ввечері.

4.Порівняти результати.

Висновок: на сонці вода швидше випаровується, ніж у затінку.

 

Тема: Вода та її властивості. Практична робота. Ознайомлення з властивостями води.

Мета: ознайомити учнів з основними властивостями води  (прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини), розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; розширити уявлення про взаємозв’язки води з іншими об’єктами природи; виховувати бережливе ставлення до води

Клас: 2

Створення проблемної ситуації

 В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи полетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця.

Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився він за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб». Люди копали день і ніч.

– Що знайшли люди? (кошик)

Нам Мудрець передав часточку скарбу, щоб ми теж стали мудрішими.

– Що у кошику? (пляшка з водою).

 Нам доведеться довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.

Гостею нашого сьогоднішнього уроку буде вода, а наша краплинка просто відірвалась від неї.

Хто пригадає: який колір має вода, смак, запах?

Сьогодні краплинка хоче розповісти нам про властивості води.     

Дослідницька діяльність.

- А зараз ми займемося дослідницькою діяльністю. Тому наш клас знову перетвориться на лабораторію.

- Пригадайте, що роблять у лабораторіях?

- У нашій лабораторії працюватимуть учені. Ученими-дослідниками будете ви. Для дослідів нам потрібна вода.

Дослід 1.

- Подивіться на воду у пляшці. Яку вона має форму? А якщо воду налити у склянку. Чи змінила вода свою  форму?

Висновок: вода легко змінює форму, набуває форму посудини.
          Дослід 2.

- Понюхайте воду. Зробіть висновок. Додаю оцту. Понюхайте. Зробіть висновок.

- Опустіть олівці  у склянки з водою. Чи видно олівець?  Зробіть висновок.

- Візьміть у руку лінійку, олівець, воду без пляшечки. Вам вдалося взяти лінійку? Олівець? Воду? Чому не змогли взяти воду?

Висновок: вода без запаху, але може його набувати. Вона прозора. Вода текуча.

Дослід 3.

- Всипте у воду сіль. Розмішайте. Що відбулося з сіллю? Зробіть висновок.

- Всипте у воду цукор. Розмішайте. Що відбулося із цукром? Зробіть висновок.

- Додаю до води кілька крапель зеленки. Розмішую. Що відбулося?

Висновок: вода розчиняє сіль, цукор, набуває забарвлення.

Дослід 4.

  • В склянку з чистою водою  покладіть крейду. Розмішайте ложечкою.
  • Що відбулося з крейдою?
  • Всипте пісок. Розмішайте ложечкою. Якою стала вода? Спостерігай далі.
  • Що сталося з піском?
  • В склянку з чистою водою  додайте кілька крапель олії. Що помітили?

Висновок: пісок, крейда, олія не розчиняються у воді.
Запам’ятайте: речовини, які не розчиняються у воді, називаються нерозчинними.

 

Тема: Ґрунт. Склад ґрунту. Його значення і властивості.

Мета: Визначити склад грунту; формувати в учнів вміння дослідницької діяльності; розвивати дослідницький підхід до пізнання складу грунту.

Клас: 3

-Ми довідалися, як утворюється ґрунт. Повернемося до питання: чому на гірських вершинах, в Арктиці немає ґрунту? Але що входить у його склад? Перед вами шматочки ґрунту.

  •      Розгляньте їх. Чи можемо ми визначити це, просто уважно розглянувши ґрунт. Не можемо.

Для того щоб довідатися, що входить до складу ґрунту, необхідно провести досліди.

Ви вже знаєте значення слова досліджувати. Досліджувати - означає оглянути і виявити властивості.

Сьогодні ви вже відмітили, що у вас незвичайні предмети стоять на партах, а це тому, що ви не клас, а дослідницька лабораторія. Перед тим, як ми розглянемо, що у нас стоїть на партах, я хочу вам нагадати головне правило Т.Б. (Демонстраційний матеріал,  матеріал для дослідження не можна пробувати на смак, брати в рот.)

Дослід 1.

Хід досліду: Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку ґрунту.

  • Що ви помітили? Зробіть висновок. (У ґрунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками ґрунту.
  • У ґрунті, що складається з грудочок, є багато повітря.)
  • Для чого потрібне повітря в ґрунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)

Дослід 2.

Хід досліду: У ґрунті є пісок і глина. Щоб у цьому переконатись, проведіть дослід. Прожарений ґрунт покладіть у склянку з водою розмішайте. Поставте на деякий час, щоб вода відстоялась і стала прозорою. Спостерігайте: на дно склянки осяде шар піску а над ним буде шар глини.

Наступні досліди буду проводити я, а вам доведеться тільки спостерігати й відбивати висновки у своїх зошитах. Подивіться на обладнання для дослідів на моєму столі (спиртівка, скло). Як ви думаєте, небезпечні вони? У чому полягає небезпека?

Дослід 3.

Хід досліду: Візьмемо в бляшану банку ґрунт. Нагріємо на спиртівці. Над ґрунтом потримаємо шматок скла чи дзеркала.

  •      Що ви помітили? Чому це відбувається?
  •      Який можна зробити висновок? (У ґрунті міститься вода.)
  •      Як потрапила вода в ґрунт? (Вода в ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
  •      Для чого потрібна вода в ґрунті? (Вода потрібна для життя рослин. З
    водою коріння всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)

Дослід 4

Хід досліду: Продовжимо прожарювати ґрунт. Спостерігайте, чи з'явиться дим із запахом, як при горінні залишків рослин і тварин.

Висновок: у ґрунті є залишки рослинних і тваринних організмів, (можна визначити по запаху.)

 Дослід 5

Хід досліду: Взяти трохи краплі води зі склянки, у якій довго перебував ґрунт. Помістити її на скло. Потримати скло над вогнем. Вода швидко випаровується, а на склі залишаються білі нальоти. Це солі.

Висновок: солі - це поживні речовини, які необхідні рослинам для розвитку й росту. Утворюються вони завдяки перегною під дією мікробів, які живуть у ґрунті. Солі розчиняються у воді.

- Зробіть висновок, що входить до складу ґрунту.

Висновок: до складу грунту входять глина, пісок, повітря, перегній, живі організми (мікроби), вода, мінеральні солі.

docx
Додано
4 лютого 2023
Переглядів
806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку