ЗАПОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ № 92
ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ДОСЛІДЖЕННЯ НА УРОКАХ Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ
(фрагменти уроків)
Запоріжжя, 2022
Тема: Вода у нашому житті
Клас: 1
Дослід 1.
Мета: продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого у рідкий і навпаки.
Хід досліду:
1.Взяти шматок льоду, покласти його у склянку і занести до приміщення.
2.Спостерігати за розтаванням льоду.
3.Коли лід розтане, знову винести на холод.
Висновок: на холоді вода перетворюється на лід, а у теплі знову стає водою.
Дослід 2.
Мета: формувати уявлення про властивості льоду, розвивати спостережливість, пізнавальну активність.
Хід досліду:
Висновок: Вода під час заморожування розширюється.
Дослід 3
Мета: розширювати знання учнів про воду, формувати уявлення про те, що вода є в середині нас.
Хід досліду:
1. Взяти люстерко і подути на нього.
2. Спостерігати за крапельками води, яка з’явиться на люстерко.
Висновок: вода є в середині людини.
Дослід 4
Мета: розширювати знання про оптичні властивості води; можливість використовувати воду як лупу.
Хід досліду:
1.Взяти склянку з водою.
2.В одну склянку покласти кольорову кульку.
3.Іншу кульку покласти на стіл.
4. Порівняти розмір кульки в склянці і на столі.
Висновок: предмет занурений у воду, здається більшим за розміром. Відбувається заломлення променів світла. Вода виконує роль збільшувального скла.
Дослід 5
Мета: продемонструвати нагрівання води сонячним промінням і випаровування її.
Хід досліду:
1.Налити воду в дві мисочки.
2.Одну мисочку поставити вранці на сонці, іншу у затінку.
3.Заміряти температуру та кількість води у мисочках вранці та ввечері.
4.Порівняти результати.
Висновок: на сонці вода швидше випаровується, ніж у затінку.
Тема: Вода та її властивості. Практична робота. Ознайомлення з властивостями води.
Мета: ознайомити учнів з основними властивостями води (прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини), розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; розширити уявлення про взаємозв’язки води з іншими об’єктами природи; виховувати бережливе ставлення до води
Клас: 2
Створення проблемної ситуації
– В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи полетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця.
Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився він за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб». Люди копали день і ніч.
– Що знайшли люди? (кошик)
Нам Мудрець передав часточку скарбу, щоб ми теж стали мудрішими.
– Що у кошику? (пляшка з водою).
Нам доведеться довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.
Гостею нашого сьогоднішнього уроку буде вода, а наша краплинка просто відірвалась від неї.
Хто пригадає: який колір має вода, смак, запах?
Сьогодні краплинка хоче розповісти нам про властивості води.
Дослідницька діяльність.
- А зараз ми займемося дослідницькою діяльністю. Тому наш клас знову перетвориться на лабораторію.
- Пригадайте, що роблять у лабораторіях?
- У нашій лабораторії працюватимуть учені. Ученими-дослідниками будете ви. Для дослідів нам потрібна вода.
Дослід 1.
- Подивіться на воду у пляшці. Яку вона має форму? А якщо воду налити у склянку. Чи змінила вода свою форму?
Висновок: вода легко змінює форму, набуває форму посудини.
Дослід 2.
- Понюхайте воду. Зробіть висновок. Додаю оцту. Понюхайте. Зробіть висновок.
- Опустіть олівці у склянки з водою. Чи видно олівець? Зробіть висновок.
- Візьміть у руку лінійку, олівець, воду без пляшечки. Вам вдалося взяти лінійку? Олівець? Воду? Чому не змогли взяти воду?
Висновок: вода без запаху, але може його набувати. Вона прозора. Вода текуча.
Дослід 3.
- Всипте у воду сіль. Розмішайте. Що відбулося з сіллю? Зробіть висновок.
- Всипте у воду цукор. Розмішайте. Що відбулося із цукром? Зробіть висновок.
- Додаю до води кілька крапель зеленки. Розмішую. Що відбулося?
Висновок: вода розчиняє сіль, цукор, набуває забарвлення.
Дослід 4.
Висновок: пісок, крейда, олія не розчиняються у воді.
Запам’ятайте: речовини, які не розчиняються у воді, називаються нерозчинними.
Тема: Ґрунт. Склад ґрунту. Його значення і властивості.
Мета: Визначити склад грунту; формувати в учнів вміння дослідницької діяльності; розвивати дослідницький підхід до пізнання складу грунту.
Клас: 3
-Ми довідалися, як утворюється ґрунт. Повернемося до питання: чому на гірських вершинах, в Арктиці немає ґрунту? Але що входить у його склад? Перед вами шматочки ґрунту.
Для того щоб довідатися, що входить до складу ґрунту, необхідно провести досліди.
Ви вже знаєте значення слова досліджувати. Досліджувати - означає оглянути і виявити властивості.
Сьогодні ви вже відмітили, що у вас незвичайні предмети стоять на партах, а це тому, що ви не клас, а дослідницька лабораторія. Перед тим, як ми розглянемо, що у нас стоїть на партах, я хочу вам нагадати головне правило Т.Б. (Демонстраційний матеріал, матеріал для дослідження не можна пробувати на смак, брати в рот.)
Дослід 1.
Хід досліду: Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку ґрунту.
Дослід 2.
Хід досліду: У ґрунті є пісок і глина. Щоб у цьому переконатись, проведіть дослід. Прожарений ґрунт покладіть у склянку з водою розмішайте. Поставте на деякий час, щоб вода відстоялась і стала прозорою. Спостерігайте: на дно склянки осяде шар піску а над ним буде шар глини.
Наступні досліди буду проводити я, а вам доведеться тільки спостерігати й відбивати висновки у своїх зошитах. Подивіться на обладнання для дослідів на моєму столі (спиртівка, скло). Як ви думаєте, небезпечні вони? У чому полягає небезпека?
Дослід 3.
Хід досліду: Візьмемо в бляшану банку ґрунт. Нагріємо на спиртівці. Над ґрунтом потримаємо шматок скла чи дзеркала.
Дослід 4
Хід досліду: Продовжимо прожарювати ґрунт. Спостерігайте, чи з'явиться дим із запахом, як при горінні залишків рослин і тварин.
Висновок: у ґрунті є залишки рослинних і тваринних організмів, (можна визначити по запаху.)
Дослід 5
Хід досліду: Взяти трохи краплі води зі склянки, у якій довго перебував ґрунт. Помістити її на скло. Потримати скло над вогнем. Вода швидко випаровується, а на склі залишаються білі нальоти. Це солі.
Висновок: солі - це поживні речовини, які необхідні рослинам для розвитку й росту. Утворюються вони завдяки перегною під дією мікробів, які живуть у ґрунті. Солі розчиняються у воді.
- Зробіть висновок, що входить до складу ґрунту.
Висновок: до складу грунту входять глина, пісок, повітря, перегній, живі організми (мікроби), вода, мінеральні солі.