БЕРДЯНСЬКИЙ ЕКОНОМІКО-ГУМАНІТАРНИЙ КОЛЕДЖ
БЕРДЯНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
з навчальної дисципліни
«ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ»
для спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»
ЗАГАЛЬНІ ВКАЗІВКИ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
Самостійна робота студентів – це особлива форма навчальної діяльності, спрямована на формування самостійності студентів і засвоєння ними сукупності знань, вмінь, навиків, що здійснюється за умови запровадження відповідної системи організації всіх видів навчальних занять.
Самостійна робота студентів – спланована, пізнавальна, організаційно і методично спрямована особиста діяльність без прямої допомоги викладача.
Мета самостійної роботи студентів:
-
розвиток творчих здібностей та активізація розумової діяльності студентів;
-
формування умінь і навичок самостійної розумової праці;
-
розвиток морально-вольових зусиль;
-
формування в студентів потреби безперервного самостійного поповнення знань як необхідної умови професійного становлення.
Завдання самостійної роботи студентів:
-
навчання студентів самостійно працювати з різними джерелами інформації;
-
творче сприйняття і осмислення навчального матеріалу;
-
формування навичок щоденної навчальної самостійної роботи.
Основними функціями самостійної роботи студентів є:
-
пізнавальна – визначається засвоєнням студентом систематизованих знань з дисциплін;
-
самостійна – передбачає формування вмінь і навиків, самостійного їх оновлення і творчого застосування;
-
прогностична – спрямована на формування у студентів вмінь вчасно передбачати й оцінювати як можливий результат, так і саме виконання завдання;
-
корегуючи – визначається вмінням вчасно корегувати свою діяльність;
-
виховна – спрямована на формування самостійності як риси характеру.
Самостійна робота студентів повинна забезпечити:
-
системність знань та засобів навчання;
-
володіння розумовими процесами;
-
мобільність і критичність мислення;
-
володіння засобами обробки інформації;
-
здібність до творчої праці.
Для того, щоб студент самостійно працював, він повинен вміти:
-
вести інформаційний пошук, вибирати літературу, фіксувати результати і їх обробляти;
-
складати конспект, реферат прочитаної літератури, відтворити структуру лекції;
-
працювати з довідковим матеріалом.
Самостійну роботу, як вид навчальної діяльності студентів, умовно можна розділити на два рівні:
-
аудиторну самостійну роботу;
-
позааудиторну самостійну роботу.
Основними видами аудиторної роботи є:
а) консультації (групові, індивідуальні, цільові, установчі перед практичним заняттям, заліком, екзаменом);
б) практичні заняття;
в) контрольні роботи.
В рамках вивчення курсу позааудиторна самостійна робота студентів передбачає виконання наступних видів робіт:
-
вивчення нового матеріалу:
-
вивчення навчальної основної і додаткової літератури;
-
робота з опорним текстом лекцій;
-
самостійний пошук інформації з певної теми (по періодичних наукових і методичних виданнях, джерела Internet);
-
поглиблене вивчення матеріалу:
-
підготовка до практичних занять;
-
виконання типових задач;
-
вивчення матеріалу з використанням елементів творчості:
-
розв’язання нестандартних задач;
-
складання рефератів, доповідей, інформацій з заданої теми;
-
організація і проведення виступів студентів:
-
з рефератом на лекції;
-
вивчення окремої теми з мікрогрупою студентів;
-
самоперевірка набутих знань і навичок:
-
розв’язання тестових завдань;
-
звірка свого розв’язання або(та) відповіді певного завдання з розв’язанням у збірниках-розв’язниках до підручників.
Контроль і оцінювання самостійної роботи здійснюється на практичних заняттях.
САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТА
ТЕМА 1. ПОНЯТТЯ І СУТНІСТЬ МЕНЕДЖМЕНТУ
План
-
Поняття "менеджмент" і необхідність управління організаціями.
-
Менеджмент як вид професійної діяльності.
-
Еволюція управлінської думки.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
Що таке організація та які загальні риси мають всі організації? Чому організацією необхідно управляти?
-
Як Ви розумієте категорії “результативність” та “ефективність”? Чим вони відрізняються?
-
Поясніть сутність менеджменту як процесу здійснення функцій управління. Як Ви розумієте погляд на менеджмент як на мистецтво управління?
-
Які ознаки діяльності менеджера? Назвіть основні сфери менеджменту та охарактеризуйте рівні менеджменту.
-
Які ролі виконують менеджери в організації? Як Ви їх розумієте? Наведіть приклади. Які якості необхідні менеджеру?
-
У чому сутність ідей представників школи наукового управління?
-
Що нового в науку управління внесла адміністративна школа? У чому виявляється обмеженість класичної теорії менеджменту?
-
Як Ви оцінюєте внесок в теорію та практику менеджменту школи поведінки та школи людських відносин?
-
Визначте вплив кількісної школи на розвиток управлінської думки.
-
Сформулюйте причини виникнення інтегрованих підходів до управління. Поясніть сутність процесного підходу до управління.
-
Розкрийте основні положення системного підходу до управління.
-
Які визначні риси ситуаційного підходу до управління?
-
Охарактеризуйте сучасні напрямки розвитку науки управління.
Рекомендована література
Базова
-
Діденко В.М. Менеджмент: Підручник. - К.: Кондор, 2008. - 584с.
-
Завадський И.С. Менеджмент: Management. - У 3т. - Т. 1-3-вид., доп. - К.: Вид-во Свроп. ун-ту - 2001. – 542 с.
-
Колпаков В.М. Теория и практика управленческих решений:Учеб. пособие. - К.: МАУП, 2000. - 256с.
-
Друкер П.Ф. Практика менеджмента: Пер. с англ.: Уч. по-соб. М: Изд. дом "Вильяме", 2000. - 272с.
-
Кредісов А.І., Панченко Є.Г., Кредісов В.А. Менеджмент для керівників. – К.: Т-во "Знання", КОО, 1999. – 556 с.
Допоміжна
-
Организация труда менеджера. Учеб. пособ. / под ред.. проф. Зиновьева Ф.В. / - Симферополь.: Таврия, 2004. - 232с. - Рус.
-
Д. Карнеги Как завоевать друзей и оказывать влияние на людей: Как вырабатывать уверенность в себе в влиять на людей, выступая публично: Как перестать беспокоиться и начать жизнь: Пер. с англ.. - С. - Пб: Лениздат, 1992. - 708с.
-
Основы менеджмента. Учеб.пособ. / Науч ред. А.А.Радугин / - М.: Центр, 1997. - 432с.
-
Тейлор Ф.У. Принципы научного менеджмента. - М.: Контроллинг, 1991. - 104с.
-
Амстронг Майкл. Основы менеджмента. Как стать лучшим руководителем. Серия "Учебники и учебные пособия". Ростов-на-Дону: "Феникс", 1998. - 512с.
-
Управление персоналом организации: Учебник / Под ред. А.Я. Кибанова. - М.: ИНФРА - М, 1997. - 512с.
-
Хміль Ф.І. Менеджмент: Підручник. - К.: Вища шк., 1995. -351с.
Інформаційні ресурси
-
http://mon.gov.ua. – Міністерство освіти та науки України
-
http://www.ukrstat.gov.ua – Державний комітет з статистики України
-
http://www.minfin.gov.ua – Міністерство фінансів
-
http://www.me.gov.ua – Міністерство економіки
-
http://www.kmu.gov.ua – Кабінет Міністрів України
-
http://www.bank.gov.ua – Національний банк України
-
http://www.liga.net.com.ua – ЛигаБизнесИнформ
-
http://www.niss.gov.ua – Національний інститут стратегічних досліджень
-
http://www.cpsr.org.ua – Центр перспективних соціальних досліджень
-
http://www.hdr.undp.org – Human development report
-
http://www.portal.rada.gov.ua – Верховна Рада України
ТЕМА 2. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ
План
-
Основи теорії прийняття рішень.
-
Процес прийняття рішень.
-
Методи обґрунтування управлінських рішень.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
На яких припущеннях побудована класична модель прийняття рішень?
-
Чим відрізняються між собою поведінкова та класична моделі прийняття рішень?
-
Як Ви розумієте категорії “обмежена раціональність” та “досягнення удоволення”?
-
Що є характерною рисою ірраціональної моделі прийняття рішень?
-
З яких етапів складається раціональна технологія прийняття рішення?
-
У якій послідовності здійснюється процес оцінки альтернативних варіантів?
-
Які методи творчого пошуку альтернативних варіантів Ви знаєте?
-
Як можна класифікувати методи обґрунтування управлінських рішень?
-
За яких умов доцільно використовувати:
-
аналітичні методи;
-
статистичні методи;
-
методи математичного програмування;
-
теоретико-ігрові методи;
-
експертні методи.
-
У чому сутність методу “платіжна матриця”?
-
Поясніть механізм використання методу “дерево рішень”.
-
Які критерії використовуються для рішення задач в теорії статистичних рішень?
-
Як формується основна задача теорії ігор?
-
Що таке ціна гри та сідлова точка?
-
Як Ви розумієте категорії “чиста стратегія” та “змішана стратегія”?
-
Які експертні методи використовуються для обґрунтування управлінських рішень?
ТЕМА 3. ПЛАНУВАННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ
План
-
Сутність планування як функції управління.
-
Цілі управлінського планування.
-
Стратегічне планування.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
Як Ви розумієте сутність планування як функції управління?
-
У якій послідовності здійснюється процес планування?
-
Які типи планів в організації Ви знаєте?
-
Які ситуаційні фактори впливають на вибір типу планів. Поясніть механізм цього впливу.
-
За якими критеріями та як класифікують організаційні цілі?
-
Які вимоги потрібно враховувати при визначенні цілей організації.
-
У чому полягає сутність процесу управління за цілями? Чим відрізняється традиційний процес постановки цілей від методу управління за цілями?
-
Охарактеризуйте етапи процесу управління за цілями.
-
Визначте переваги та недоліки методу управління за цілями.
-
Що Ви розумієте під терміном “стратегія”?
-
Чому необхідно визначати стратегію? З яких елементів складається стратегія?
-
Дайте порівняльну характеристику рівнів стратегії.
-
В якій послідовності здійснюється процес формулювання стратегії?
-
Що таке місія організації? Як її визначають? Наведіть приклади місії організації.
-
З якою метою в процесі стратегічного планування здійснюється аналіз зовнішнього середовища та внутрішніх можливостей організації?
-
Як можна класифікувати загальнокорпоративні стратегії?
-
У чому полягає сутність: методу “пакетного менеджменту”; моделі життєвого циклу; нової матриці BCG, як методів вибору загальнокорпоративної стратегії?
ТЕМА 4. ОРГАНІЗАЦІЯ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ
План
-
Сутність функції організації.
-
Основи теорії організації.
-
Основи організаційного проектування.
-
Типи організаційних структур управління.
-
Управління організаційними змінами.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
Як Ви розумієте категорії “організація”, “організаційна діяльність”, “організаційна структура”? Як вони пов`язані між собою?
-
У чому сутність функції організації та яка її роль у системі управління?
-
Розкрийте основні положення класичного, поведінкового та ситуаційного підходів у теорії організації.
-
З яких етапів складається процес проектування робіт в організації?
-
Які методи перепроектування робіт Ви знаєте?
-
Розкрийте зміст моделі характеристики роботи Р. Хекмена.
-
У який спосіб може здійснюватися групування організаційних одиниць?
-
Поясніть зміст процесу делегування повноважень. Які типи повноважень Ви знаєте? Дайте їх загальну характеристику.
-
Що таке діапазон контролю? Які фактори визначають розміри діапазону контролю?
-
Що Ви розумієте під високою та плоскою структурами?
-
За допомогою яких механізмів здійснюється координація діяльності співробітників та структурних одиниць організації?
-
Дайте загальну характеристику базисних типів організаційних структур управління (лінійної, функціональної, лінійно-функціональної, дивізіональної , матричної).
-
Які фактори впливають на параметри організаційної структури управління? Поясніть механізми цього впливу.
-
Які Ви знаєте методи вибору типу організаційної структури управління?
-
У чому сутність моделі організаційних змін К. Левіна?
ТЕМА 5. МОТИВАЦІЯ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ
План
-
Поняття і сутність мотивації.
-
Змістовні теорії мотивації.
-
Процесні теорії мотивації.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
Як Ви розумієте категорію “мотивація”?
-
Як пов`язані між собою потреби, спонукання, дії та цілі у моделі процесу мотивації?
-
У чому сутність змістовних теорій мотивації?
-
На яких припущеннях побудована теорія “ієрархії потреб” А. Маслоу?
-
В якій послідовності задовольняються потреби людини згідно з теорією А. Маслоу?
-
Що розуміється під “гігієнічними” та що-під “мотиваційними факторами в теорії Ф. Герцберга? Як вони пов`язані між собою?
-
Охарактеризуйте зміст методу “збагачення праці”.
-
У чому сутність теорії потреб Д. МакКлеланда?
-
Чим відрізняються процесні теорії мотивації від змістовних?
-
Від чого залежить сила прагнення до отримання винагородження відповідно до “теорії сподівань”?
-
Як пов`язані між собою фактори у моделі “теорії сподівань”?
-
Як Ви розумієте сутність “теорії справедливості” С.Адамса?
-
Які змінні фігурують у моделі Портера - Лоулера? Як пов`язані між собою елементи моделі Портера -Лоулера?
-
У чому Ви бачите практичну цінність змістовних та процесних теорій мотивації?
Рекомендована література
Базова
-
Діденко В.М. Менеджмент: Підручник. - К.: Кондор, 2008. - 584с.
-
Завадський И.С. Менеджмент: Management. - У 3т. - Т. 1-3-вид., доп. - К.: Вид-во Свроп. ун-ту - 2001. – 542 с.
-
Колпаков В.М. Теория и практика управленческих решений:Учеб. пособие. - К.: МАУП, 2000. - 256с.
-
Друкер П.Ф. Практика менеджмента: Пер. с англ.: Уч. по-соб. М: Изд. дом "Вильяме", 2000. - 272с.
-
Кредісов А.І., Панченко Є.Г., Кредісов В.А. Менеджмент для керівників. – К.: Т-во "Знання", КОО, 1999. – 556 с.
Допоміжна
-
Организация труда менеджера. Учеб. пособ. / под ред.. проф. Зиновьева Ф.В. / - Симферополь.: Таврия, 2004. - 232с. - Рус.
-
Д. Карнеги Как завоевать друзей и оказывать влияние на людей: Как вырабатывать уверенность в себе в влиять на людей, выступая публично: Как перестать беспокоиться и начать жизнь: Пер. с англ.. - С. - Пб: Лениздат, 1992. - 708с.
-
Основы менеджмента. Учеб.пособ. / Науч ред. А.А.Радугин / - М.: Центр, 1997. - 432с.
-
Тейлор Ф.У. Принципы научного менеджмента. - М.: Контроллинг, 1991. - 104с.
-
Амстронг Майкл. Основы менеджмента. Как стать лучшим руководителем. Серия "Учебники и учебные пособия". Ростов-на-Дону: "Феникс", 1998. - 512с.
-
Управление персоналом организации: Учебник / Под ред. А.Я. Кибанова. - М.: ИНФРА - М, 1997. - 512с.
-
Хміль Ф.І. Менеджмент: Підручник. - К.: Вища шк., 1995. -351с.
Інформаційні ресурси
-
http://mon.gov.ua. – Міністерство освіти та науки України
-
http://www.ukrstat.gov.ua – Державний комітет з статистики України
-
http://www.minfin.gov.ua – Міністерство фінансів
-
http://www.me.gov.ua – Міністерство економіки
-
http://www.kmu.gov.ua – Кабінет Міністрів України
-
http://www.bank.gov.ua – Національний банк України
-
http://www.liga.net.com.ua – ЛигаБизнесИнформ
-
http://www.niss.gov.ua – Національний інститут стратегічних досліджень
-
http://www.cpsr.org.ua – Центр перспективних соціальних досліджень
-
http://www.hdr.undp.org – Human development report
-
http://www.portal.rada.gov.ua – Верховна Рада України
ТЕМА 6 ЛІДИРУВАННЯ
План
-
Поняття і сутність лідирування.
-
Поведінкові теорії лідирування.
-
Ситуаційні теорії лідирування.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
У чому полягає сутність поведінкового підходу до вивчення лідирування?
-
Що таке стиль керування та континуум стилів керування?
-
У чому сутність “теорії Х” та “теорії Y” Д. МакГрегора?
-
Як Ви розумієте автократично-демократичний контінуум стилів керування?
-
У чому особливості ліберального стилю керування?
-
Що розуміється під системами 1, 2, 3 та 4 у континуумі стилів керування Р. Лайкерта?
-
Чим відрізняються двофакторні моделі лідирування від однофакторних? Які з них, з Вашої точки зору, більш реалістичні?
-
Як виглядає таблиця стилів керування Р. Блейка та Дж. Моутон? Які параметри лідирування вона виміряє та які стилі керування вона виділяє?
-
Як Ви розумієте сутність патерналізму, опортунізму та фасадизму, як стилів керування?
-
У чому полягає ідея ситуаційної моделі керування Ф. Фідлера? Як змінюється стиль ефективного керування залежно від ситуації в моделі Ф. Фідлера?
-
Чому в сучасній теорії управління домінує ситуаційний підхід до вивчення лідирування?
-
Чи може менеджер самостійно обирати свій стиль керування?
-
Чи можете Ви визначити найкращий стиль керування? Поясніть свою відповідь.
-
Які з ситуаційних теорій лідирування знаходять найбільше практичне застосування? Чому?
ТЕМА 7. СИСТЕМА І ПРОЦЕС КОНТРОЛЮ
План
1. Поняття та процес контролю.
2. Інструменти управлінського контролю.
3. Контроль поведінки робітників в організації.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
На якому з етапів процесу контролю найчастіше робляться помилки? Чому?
-
Реалізація якого з етапів процесу контролю найчастіше викликає опір робітників?
-
Чи можете Ви ідентифікувати ситуацію, за якої об`єктивний контроль небажаний?
-
Менеджер не може контролювати абсолютно всі процеси в організації. На чому повинно ґрунтуватися рішення щодо вибору обов`язкових об`єктів контролю?
-
“Контроль - це необхідна складова щоденної діяльності менеджера”. Чи погоджуєтеся Ви з цим твердженням? Поясніть.
-
Чому сфера контролю поведінки робітників розроблена в теорії управління не так глибоко як сфери фінансового та операційного контролю?
-
Чи може організація функціонувати не складаючи бюджету? Що дає розробка бюджетів керівникам організації?
-
Чому менеджери часто чинять опір розробці бюджетів на нульовій основі?
-
Чи є розробка бюджетів одночасно методом планування та мотивації? Поясніть.
-
Чи існує взаємозв`язок між фінансовим контролем, операційним контролем та контролем поведінки робітників?
Завдання:
-
Випишіть фактори, які впливають на вибір системи контролю в організації. Поясніть механізм цього впливу.
Рекомендована література
Базова
1.Діденко В.М. Менеджмент: Підручник. - К.: Кондор, 2008. - 584с.
-
Завадський И.С. Менеджмент: Management. - У 3т. - Т. 1-3-вид., доп. - К.: Вид-во Свроп. ун-ту - 2001. – 542 с.
-
Колпаков В.М. Теория и практика управленческих решений:Учеб. пособие. - К.: МАУП, 2000. - 256с.
-
Друкер П.Ф. Практика менеджмента: Пер. с англ.: Уч. по-соб. М: Изд. дом "Вильяме", 2000. - 272с.
-
Кредісов А.І., Панченко Є.Г., Кредісов В.А. Менеджмент для керівників. – К.: Т-во "Знання", КОО, 1999. – 556 с.
Допоміжна
-
Организация труда менеджера. Учеб. пособ. / под ред.. проф. Зиновьева Ф.В. / - Симферополь.: Таврия, 2004. - 232с. - Рус.
-
Д. Карнеги Как завоевать друзей и оказывать влияние на людей: Как вырабатывать уверенность в себе в влиять на людей, выступая публично: Как перестать беспокоиться и начать жизнь: Пер. с англ.. - С. - Пб: Лениздат, 1992. - 708с.
-
Основы менеджмента. Учеб.пособ. / Науч ред. А.А.Радугин / - М.: Центр, 1997. - 432с.
-
Тейлор Ф.У. Принципы научного менеджмента. - М.: Контроллинг, 1991. - 104с.
-
Амстронг Майкл. Основы менеджмента. Как стать лучшим руководителем. Серия "Учебники и учебные пособия". Ростов-на-Дону: "Феникс", 1998. - 512с.
-
Управление персоналом организации: Учебник / Под ред. А.Я. Кибанова. - М.: ИНФРА - М, 1997. - 512с.
Інформаційні ресурси
-
http://mon.gov.ua. – Міністерство освіти та науки України
-
http://www.ukrstat.gov.ua – Державний комітет з статистики України
-
http://www.minfin.gov.ua – Міністерство фінансів
-
http://www.me.gov.ua – Міністерство економіки
-
http://www.kmu.gov.ua – Кабінет Міністрів України
-
http://www.bank.gov.ua – Національний банк України
-
http://www.liga.net.com.ua – ЛигаБизнесИнформ
-
http://www.niss.gov.ua – Національний інститут стратегічних досліджень
-
http://www.cpsr.org.ua – Центр перспективних соціальних досліджень
-
http://www.hdr.undp.org – Human development report
-
http://www.portal.rada.gov.ua – Верховна Рада України
ТЕМА 8. КОМУНІКАЦІЇ
План
-
Процес комунікації.
-
Міжособові і організаційні комунікації.
-
Управління комунікаційними процесами.
Вид контролю: письмове опитування
Питання (та завдання) для контролю
-
Що Ви розумієте під терміном “процес комунікації”?
-
За яких умов здійснюється процес комунікації?
-
З яких етапів складається процес комунікації? Як ці етапи пов’язані між собою в моделі процесу комунікації?
-
Від чого залежить ефективність реалізації кожного етапу процесу комунікації?
-
Чим відрізняються поняття “міжособові комунікації” та “організаційні комунікації”?
-
Які Ви знаєте методи комунікації? У чому переваги та недоліки кожного з них?
-
За яких умов письмова комунікація має перевагу над усною?
-
Що таке неформальні комунікації та яку роль вони відіграють в організації?
-
У чому особливості міжрівневих, горизонтальних та діагональних комунікацій?
-
Що таке комунікаційна мережа? Як можна класифікувати комунікаційні мережі в організації?
-
У чому переваги та недоліки різних типів комунікаційних мереж в організації?
-
Які фактори перешкоджають ефективній комунікації?
-
За допомогою яких методів можна подолати перешкоди до ефективної комунікації та удосконалити комунікаційні процеси в організації?
-
Які стратегії підвищення ефективності комунікації ідентифіковані “Вікном Джохарі”?
Рекомендована література
Базова
-
Діденко В.М. Менеджмент: Підручник. - К.: Кондор, 2008. - 584с.
-
Завадський И.С. Менеджмент: Management. - У 3т. - Т. 1-3-вид., доп. - К.: Вид-во Свроп. ун-ту - 2001. – 542 с.
-
Колпаков В.М. Теория и практика управленческих решений:Учеб. пособие. - К.: МАУП, 2000. - 256с.
-
Друкер П.Ф. Практика менеджмента: Пер. с англ.: Уч. по-соб. М: Изд. дом "Вильяме", 2000. - 272с.
-
Кредісов А.І., Панченко Є.Г., Кредісов В.А. Менеджмент для керівників. – К.: Т-во "Знання", КОО, 1999. – 556 с.
Допоміжна
-
Организация труда менеджера. Учеб. пособ. / под ред.. проф. Зиновьева Ф.В. / - Симферополь.: Таврия, 2004. - 232с. - Рус.
-
Д. Карнеги Как завоевать друзей и оказывать влияние на людей: Как вырабатывать уверенность в себе в влиять на людей, выступая публично: Как перестать беспокоиться и начать жизнь: Пер. с англ.. - С. - Пб: Лениздат, 1992. - 708с.
-
Основы менеджмента. Учеб.пособ. / Науч ред. А.А.Радугин / - М.: Центр, 1997. - 432с.
-
Тейлор Ф.У. Принципы научного менеджмента. - М.: Контроллинг, 1991. - 104с.
-
Амстронг Майкл. Основы менеджмента. Как стать лучшим руководителем. Серия "Учебники и учебные пособия". Ростов-на-Дону: "Феникс", 1998. - 512с.
-
Управление персоналом организации: Учебник / Под ред. А.Я. Кибанова. - М.: ИНФРА - М, 1997. - 512с.
-
Хміль Ф.І. Менеджмент: Підручник. - К.: Вища шк., 1995. -351с.
Інформаційні ресурси
-
http://mon.gov.ua. – Міністерство освіти та науки України
-
http://www.ukrstat.gov.ua – Державний комітет з статистики України
-
http://www.minfin.gov.ua – Міністерство фінансів
-
http://www.me.gov.ua – Міністерство економіки
-
http://www.kmu.gov.ua – Кабінет Міністрів України
-
http://www.bank.gov.ua – Національний банк України
-
http://www.liga.net.com.ua – ЛигаБизнесИнформ
-
http://www.niss.gov.ua – Національний інститут стратегічних досліджень
-
http://www.cpsr.org.ua – Центр перспективних соціальних досліджень
-
http://www.hdr.undp.org – Human development report
-
http://www.portal.rada.gov.ua – Верховна Рада України