Методичні вказівки
з організації та планування самостійної роботи студентів Золотоніського технікуму ветеринарної медицини БНАУ
з дисципліни
«Українська мова»
Розробив: Косенко Олександр Володимирович,
викладач української мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії
2015
МЕТА, ФУНКЦІЇ, ЗМІСТ, ФОРМИ КОНТРОЛЮ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
З ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА»
Українська мова - це мова нашої держави, знати її необхідно, щоб відчувати себе громадянином України, культурною і освіченою людиною. Щоб знати мову, треба постійно вдосконалювати свої знання: писати, читати, виконувати самостійно завдання різної складності.
Самоосвіта – частина безперервної освіти, це активна пізнавальна діяльність, яка відбувається за особистої ініціативи людини у формі індивідуальної самостійної роботи щодо оволодіння знаннями. Потреба в знаннях була і є внутрішньою силою, що стимулює людину до активних дій. Згідно з Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, що вільний від обов’язкових навчальних занять. Самостійна робота студентів на сучасному етапі є важливою частиною процесу підготовки фахівців. Ефективна реалізація самостійної роботи залежить від зацікавленості в досягненні результату, тобто від стійкої мотивації. Вона виявляється в розумінні студентом корисності виконуваної роботи як у плані професійної підготовки, так і в плані розширення кругозору, ерудиції фахівця. Результати самостійної роботи допоможуть студентові краще зрозуміти лекційний матеріал, практичні роботи.
Мета самостійної роботи студентів двоєдина: формування самостійності як риси особистості і засвоєння знань, умінь, навиків. На молодших курсах самостійна робота з української мови ставить за мету розширення і закріплення знань і умінь, що здобуваються студентом на традиційних формах занять.
Цей методичний посібник має на меті допомогти студентові зорієнтуватися в темах і формах самостійної роботи з курсу «Українська мова». Самостійна робота студентів охоплює значну кількість тем курсу, які входять до навчальної програми. Більшість тем розглядаються на практичних заняттях, але також є теми, що вивчаються студентами самостійно і потребують значної уваги з їх боку. У запропонованому методичному посібнику містяться рекомендації щодо організації, підготовки та проведення самостійної роботи студентів із урахуванням форм активізації пізнавальної діяльності.
Основні функції самостійної роботи студентів:
Методичні вказівки з організації і планування самостійної роботи студентів з української мови складаються з:
Форма контролю самостійної роботи – перевірка викладачем виконаних самостійно практичних завдань, перевірка конспекту теоретичного матеріалу самостійної роботи, виступ студента з підготовленим матеріалом на практичному занятті. Питання, відведені для самостійної роботи, виносяться на поточний, тематичний і підсумковий семестровий контроль. З метою самостійного визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу студентам пропонуються питання для самоконтролю набутих знань. Корекція результатів самостійного вивчення матеріалу здійснюється при виконанні тестових завдань та контрольних робіт.
Критерії оцінювання. Самостійна робота студентів оцінюється в діапазоні від 1 до 12 балів. Критеріями оцінки виконаних завдань є:
Оцінювання результатів навчання української мови здійснюється на основі рекомендацій Міністерства освіти і науки України (див. навчальну програму з української мови для вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти, рекомендованої Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України як навчальної програми для студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації» від 10.07.2013 р. № 14.1/10-2425.
Навчальна програма самостійної роботи з української мови
№ п/п |
Семестр |
Розділ програми |
Тема програми |
К-сть годин |
1 |
І |
Практична стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики |
Склад і наголос. Правила переносу слів |
2 |
2 |
І |
Практична стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики |
Складні випадки правопису великої букви |
1 |
3 |
І |
Практична стилістика і культура мовлення |
Ділові папери. Загальні вимоги до складання документів. Документація щодо особового складу. Автобіографія, заява |
2 |
4 |
І |
Практична стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики |
Складні випадки правопису слів з подвоєння і подовження приголосних |
1 |
5 |
І |
Практична стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики |
Складні випадки правопису слів зі спрощенням в групах приголосних |
1 |
6 |
І |
Практична стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики |
Складні випадки правопису слів з чергуванням голосних,приголосних звуків; слів іншомовного походження |
1 |
Всього за І семестр |
8 |
|||
7 |
ІІ |
Практична стилістика і культура мовлення |
Ділові папери. Розписка. Доручення |
2 |
8 |
ІІ |
Словотворчі засоби стилістики |
Основні орфограми в коренях, префіксах і суфіксах. |
2 |
9 |
ІІ |
Сприймання чужого мовлення. Відтворення готового тексту |
Конспект як різновид стислого переказу висловлювань, що сприймається на слух |
1 |
10 |
ІІ |
Сприймання чужого мовлення. Відтворення готового тексту |
Конспект прочитаного. Тематичні виписки, план, тези |
2 |
Всього за ІІ семестр |
7 |
|||
11 |
ІІІ |
Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби стилістики |
Стилістичне забарвлення граматичних понять і граматичних форм. Власні і загальні назви |
2 |
12 |
ІІІ |
Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби стилістики |
Особливості творення ступенів порівняння прикметників |
1 |
13 |
ІІІ |
Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби стилістики |
Правопис прислівників |
1 |
14 |
ІІІ |
Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби стилістики |
Складні випадки правопису різних частин мови |
1 |
Всього за ІІІ семестр |
5 |
|||
15 |
ІV |
Стилістика простих речень
|
Стилістика простих речень. Види простих речень і їх відтінки значень. Пунктограми у простому реченні |
2 |
16 |
ІV |
Риторика |
Студентський проект удосконалення власного мовлення |
2 |
17 |
ІV |
Риторика |
Риторика. Виступ з ораторською промовою. Основні способи виступу |
1 |
Всього за ІV семестр |
5 |
|||
ВСЬОГО |
25 |
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи №1
Освіта — скарб; праця — ключ до нього.
П’єр Буаст
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення.
Стилістичні засоби фонетики»
Тема: Склад і наголос. Правила переносу слів
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: поділ слів на склади, правила переносу слів з рядка в рядок
Студент повинен вміти: практично використовувати вивчені правила; знаходити і
виправляти орфографічні помилки в своєму і чужому
мовленні, правильно ставити наголос у словах, ділити слова на склади, робити перенос з рядка в рядок тощо.
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 2
Ніколи не соромся запитувати
про те, чого не знаєш.
Арабське прислів’я
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення.
Стилістичні засоби фонетики»
Тема: Складні випадки правопису великої букви
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: правила правопису слів з великої букви
Студент повинен вміти: практично використовувати вивчені правила; знаходити і
виправляти орфографічні помилки в своєму і чужому
мовленні, правильно писати слова з великої букви, слова, що пишуться в лапках тощо, розрізняти власні та загальні назви.
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
1.Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
2.Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник/ Г.Козачук. – К.: Вища школа, 1997.
3.Ладоня В.О. Українська мова. Посібник для підготовки молодших спеціалістів вищих навчальних закладів. - К.: Вища школа, 2001.
4.Плющ М.Я., Гринас Н.Я. Граматика української мови в таблицях: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2004.
5.Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
1.http://www.madslinger.com/mova/pravopys-2007/rozdil-1.html
2.http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=22072&pg=3
3.http://pravila-uk-mova.at.ua/
4.http://javot.net/mova/fon.htm
5.http://glovl.ru/orfoepiya/512-pravnenaggolos.html
6.http://www.zapari.net/content/pravopis-osnovi-slova-pravopis-nenagoloshenikh-golosnikh
Питання для самоконтролю:
1.Чому виникають сумніви при написання слів з великої або маленької букви?
2. Як перевірити правопис слів – власних і загальних назв?
3. Які правила вживання великої букви треба знати?
4. Які особливості правопису географічних назв та їх похідних?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 3
Під лежачий камінь вода не тече.
Народна мудрість
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення»
Тема: «Ділові папери. Загальні вимоги до складання документів. Документація щодо особового складу. Автобіографія, заява»
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: загальні вимоги до складання документів, види документації щодо особового складу, реквізити і правила написання автобіографії та заяви
Студент повинен вміти: писати автобіографію, заяву
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
1.Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
2.Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник/ Г.Козачук. – К.: Вища школа, 1997.
3.Ладоня В.О. Українська мова. Посібник для підготовки молодших спеціалістів вищих навчальних закладів. - К.: Вища школа, 2001.
4.Плющ М.Я., Гринас Н.Я. Граматика української мови в таблицях: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2004.
5.Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
Питання для самоконтролю:
1. Що таке автобіографія?
2. Назвіть реквізити автобіографії.
3. Що таке заява?
4. Назвіть реквізити заяви.
5. Які документи належать до документації щодо особового складу?
6. Які є правила складання та оформлення автобіографії та заяви?
7. Яких загальних правил треба дотримуватися під час складання документів?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 4
Чого б ти не навчався,
ти навчаєшся для себе.
Гай Петроній Арбітр
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення.
Стилістичні засоби фонетики»
Тема: «Складні випадки правопису слів з подвоєння і подовження приголосних»
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: правопис слів з подвоєнням і подовженням приголосних звуків
Студент повинен вміти: практично використовувати вивчені правила; знаходити і
виправляти орфографічні помилки в своєму і чужому мовленні,
правильно писати слова з подвоєнням і подовженням приголосних звуків
План роботи:
1.Повторити тему «Правопис слів з подвоєнням і подовженням приголосних звуків».
2.Скласти твір-мініатюру «Відклади щось на завтра – і воно зникне, не здійснене і забуте ( Пабло Пікассо)», використовуючи слова подвоєнням і подовженням приголосних звуків. Слова на вивчені орфограми підкреслити.
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
1. У яких випадках відбувається подвоєння і подовження приголосних ?
2. В яких групах приголосних можливе подвоєння, подовження?
3. У яких випадках не відбувається подвоєння і подовження приголосних в словах іншомовного походження?
4. Які винятки із правил подвоєння і подовження в групах приголосних треба запям’ятати?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 5
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Конфуцій
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення.
Стилістичні засоби фонетики»
Тема: «Складні випадки правопису слів зі спрощенням в групах приголосних»
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: правопис слів зі спрощенням в групах приголосних
Студент повинен вміти: практично використовувати вивчені правила; знаходити і
виправляти орфографічні помилки в своєму і чужому мовленні,
правильно писати слова зі спрощенням в групах приголосних
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
1.Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
2.Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник/ Г.Козачук. – К.: Вища школа, 1997.
3.Ладоня В.О. Українська мова. Посібник для підготовки молодших спеціалістів вищих навчальних закладів. - К.: Вища школа, 2001.
4.Плющ М.Я., Гринас Н.Я. Граматика української мови в таблицях: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2004.
5.Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
1.http://www.madslinger.com/mova/pravopys-2007
2.http://svitslova.com/mova/fonetyka-grafyka/1476-sproshchennia-v-grupah-prygolosnuh.html
3.http://mova.kreschatic.kiev.ua/47.htm
4.http://shkolnik.in.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=451&Itemid=547
5.http://ebooktime.net/book_101_glava_110_§_8._спрощення_в_г.html
Питання для самоконтролю:
1. Для чого застосовується спрощення при збігу кількох приголосних?
2. В яких групах приголосних можливе спрощення?
3. Чому не відбувається спрощення приголосних в словах іншомовного походження?
4. Які винятки із правил спрощення в групах приголосних треба запям’ятати?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 6
Немає нічого, що не долалося б працею.
Джордано Бруно
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення.
Стилістичні засоби фонетики»
Тема:«Складні випадки правопису слів з чергуванням голосних,приголосних звуків; слів іншомовного походження »
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: правопис слів з чергуванням голосних,приголосних звуків; слів іншомовного походження »
Студент повинен вміти: практично використовувати вивчені правила; знаходити і
виправляти орфографічні помилки в своєму і чужому мовленні,
правильно писати слова із чергуванням голосних, приголосних звуків; слів іншомовного походження
План роботи:
1.Повторити тему «Правопис слів із чергуванням голосних, приголосних звуків; слів іншомовного походження».
2.Виписати з вивчених художніх творів з української літератури слова (не менше 10), в яких відбувається чергування голосних і приголосних звуків.
3.Дібрати до кожної орфограми правопису слів іншомовного походження приклади з вивчених художніх творів як з української, так і світової літератури.
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
1. Які голосні найчастіше чергуються?
2. В яких групах приголосних можливе чергування?
3. Які правила правопису слів іншомовного походження слід знати ?
4. Які особливості правопису слів із суфіксом -ськ-?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 7
Як часто неправильно вжите слово
породжує помилкові судження!
Г. Спенсер
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення»
Тема: «Ділові папери. Розписка. Доручення »
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: загальні вимоги до складання документів, види обліково-фінансової документації, реквізити і правила написання розписки та доручення
Студент повинен вміти: писати розписку, доручення
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
1.Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
2.Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник/ Г.Козачук. – К.: Вища школа, 1997.
3.Ладоня В.О. Українська мова. Посібник для підготовки молодших спеціалістів вищих навчальних закладів. - К.: Вища школа, 2001.
4.Плющ М.Я., Гринас Н.Я. Граматика української мови в таблицях: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2004.
5.Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
Питання для самоконтролю:
1. Що таке розписка?
2. Назвіть реквізити розписки.
3. Що таке доручення?
4. Назвіть реквізити доручення .
5. Які документи належать до документації щодо особового складу?
6. Які є правила складання та оформлення розписки та доручення?
7. Яких загальних правил треба дотримуватися під час складання документів щодо особового складу?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 8
Навчитися чогось можна лише тоді, коли сам це зробиш. Арістотель
Розділ: «Словотворчі засоби стилістики»
Тема: «Словотворчі норми (правильне творення слів). Морфологічні і
неморфологічні способи творення нових слів. Основні орфограми в
префіксах, коренях і суфіксах дієслів»
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: словотворчі норми української літературної мови, морфологічні і
неморфологічні способи творення нових слів; стилістичне
забарвлення словотворчих засобів мови; словотворчі синоніми;
основні орфограми в коренях, префіксах і суфіксах дієслів
Студент повинен вміти: доречно використовувати словотворчі засоби у власному усному і
писемному мовленні; знаходити і виправляти стилістичні помилки,
пов'язані з неправильним уживанням словотворчих засобів у
чужому і власному мовленні; визначати спосіб творення дієслів,
відрізняти правильні форми дієслів від помилкових; знаходити
слова, в яких відбувається чергування приголосних чи голосних
при творенні слів; розрізняти доконаний і недоконаний вид
дієслова; правильно писати слова з орфограмами в коренях,
префіксах і суфіксах дієслів
План роботи:
недоконаного виду дієслів;
теперішнього і майбутнього часу доконаного виду дієслів;
особи однини дієслів;
літератури.
Рекомендації з вивчення теми:
слова, твірна основа, способи словотворення (морфологічні, неморфологічні);
префіксально-суфіксальним способами;
доконаного виду утворюють одну форму, недоконаного – дві форми);
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 9
Поки не упріти, доти не уміти.
Народне прислів’я
Розділ: «Сприймання чужого мовлення. Відтворення готового тексту»
Тема: «Конспект як різновид стислого переказу висловлювань, що сприйма-ється на слух».
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: правила складання конспекту; вимоги до конспективного запису;
попередню підготовку до складання конспекту; правила складання
тез; види тезування
Студент повинен вміти: скласти конспект прочитаної науково-популярної статті;
редагувати його з точки зору ясності, конкретності, специфіки
питання, лаконічності; складати змістовні тези статті;
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
2.Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
3.Франко Іван. Зібр. творів: У 50 т.— К., 1981.
Питання для самоконтролю:
доводиться користуватися?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 10
Кожен день дає нам урок пізнання.
І завжди, і скрізь наш учитель –
мова.
І. Вихованець
Розділ: «Сприймання чужого мовлення. Відтворення готового тексту»
Тема: «Конспект прочитаного. Тематичні виписки, план, тези».
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: правила складання конспекту; вимоги до конспективного запису;
попередню підготовку до складання конспекту; правила складання
тез; види тезування
Студент повинен вміти: скласти конспект прочитаної науково-популярної статті;
редагувати його з точки зору ясності, конкретності, специфіки
питання, лаконічності; складати змістовні тези статті; розрізняти
види тезувань
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
2. Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
3. Франко Іван. Зібр. творів: У 50 т.— К., 1981.
Питання для самоконтролю:
доводиться користуватися?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 11
Не відкладайте на завтра те,
що можна зробити сьогодні.
Б. Франклін
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби
стилістики»
Тема: Стилістичне забарвлення граматичних понять і граматичних форм. Власні і загальні назви
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: граматичні поняття, різновид граматичних форм; правопис власних і загальних назв
Студент повинен вміти: розрізняти власні й загальні назви, визнчати рід,число, відмінок іменникових частин мови; правильно писати власні й загальні назви; відмінювати слова й словосполучення із власними й загальними назвами
План роботи:
А) Напишіть слова, використовуючи велику або маленьку букви:
(К,к)кабінет (М,м)міністрів (У,у)країни, (К,к)кінотеатр «(Д,д)ніпро», (Р,р)ічка (Д,д)ніпро, (З,з)запорізький (А,а)автомобільний (З,з)авод, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (Д,д)ень (Т,т)анкіста, (Б,б)удинок (К,к)ниги, (П,п)устеля (К,к)аракум, (П,п)оезія «(Д,д)ва (К,к)ольори» (Д,д)митра (П,п)авличка.
Б) Складіть і запишіть речення із поданими словами та з похідними від них:
ФК «Динамо»(Київ), автомобіль «Ланос», київські каштани, Дніпрові кручі, Герой України, батальйон «Донбас», Тарас Григорович Шевченко, «Лісова пісня» Лесі Українки.
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 12
Мова - втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любiмо ïï, вивчаймо ïï, розвиваймо ïï! Борiмося за красу мови, за правильнiсть мови, за приступнiсть мови, за багатство мови...
Максим Рильський
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби
стилістики»
Тема: «Особливості творення ступенів порівняння прикметників»
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: особливості творення ступенів порівняння прикметників
Студент повинен вміти: правильно утворювати ступені порівняння прикметників, визначати спосіб творення, практично застосувати правила правопису прикметників
План роботи:
1.Опрацювати самостійно теоретичні запитання, законспектувати:
2.Виконати практичні завдання:
А) Утворити, де можливо, від поданих слів ступені порівняння прикметників:
працьовитий, дерев´яний, самотній, зелений, паперовий, глибокий, весняний, приємний, державний, відповідальний, кремезний, господарський, висівковий, лебединий, безпечний, транспортний, сільський, веселий, мелодійний, потужний.
Б) Складіть і запишіть речення із прикметниками, що мають ступені порівняння, визначте головні та другорядні члени речення.
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 13
Хто нікчемну душу має, то така ж у нього мова.
Леся Українка
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби
стилістики»
Тема: «Правопис прислівників »
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: складні випадки правопису прислівників
Студент повинен вміти: правильно писати прислівники, практично застосувати правила правопису
План роботи:
1.Опрацювати самостійно теоретичні запитання, законспектувати:
2. Виконати практичні завдання:
А) Виписати із текстів художньої літератури по 5 прикладів прислівників, що пишуться разом, окремо, через дефіс;
Б) Складіть і запишіть речення із поданими словами, визначте їх синтаксичну роль: по-справжньому, легко, віднедавна, вряди-годи, невпевнено, сяк-так, по-козацьки, урочисто, найкраще, ввечері, час від часу, день у день, по можливості, навесні, невпинно, невблаганно, тишком-нишком, на ура.
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 14
Хто багато робив, той і багато знає.
Народне прислів’я
Розділ: «Практична стилістика і культура мовлення. Морфологічні засоби
стилістики»
Тема: «Складні випадки правопису різних частин мови»
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: складні випадки правопису прикметників, сполучників,
прийменників, часток, прислівників
Студент повинен вміти: правильно писати прислівники, прикметники, службові частини
мови практично застосувати правила правопису
План роботи:
1.Опрацювати самостійно теоретичні запитання, законспектувати:
2. Виконати практичні завдання:
А) Напишіть слова, знімаючи риску.
Багато/кольоровий, біло/чорний, верхньо/волзький, жовто/зелений, моторно/ парусний, навколо/планетний, мало/знайомий, класико/романтичний, нижче/наведений, серцево/судинний, сімдесят/літній, темно/водий ранньо/середньо/вічний, сіро/кам'яний, електро/вимірювальний, коротко/грушоподібний, різко/окреслений, суспільно/корисний, військово/зобов'язаний, контрольно/вимірювальний, вище/згаданий, ново/утворений, загально/державний, східно/слов’янський, з/під, за/ради, в/подовж, з/перед, по/за, з/поза, з/проміж, по/між, на/вколо, з/понад, на/проти, з/під, по/серед, з/посеред, що/до.
Б) Складіть і запишіть речення із поданими прислівниками та співзвучними з ними словами:
Насторожі — на сторожі, назустріч — на зустріч, доволі — до волі, усередині — у середині, по-третє — по третє, вгору — в гору, вниз — в низ.
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 15
Усі скаржаться на свою пам'ять,
але ніхто не скаржиться на свій розум.
Франсуа де Ларошфуко
Розділ: «Стилістика простих речень»
Тема: «Стилістика простих речень. Види простих речень, їх відтінки значень. Пунктограми у простому реченні»
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: пунктограми у простому реченні; типи простих речень; типи
односкладних речень
Студент повинен вміти: знаходити і розрізняти види простого речення; визначати їх
істотні ознаки; правильно ставити розділові знаки у простому
реченні й обґрунтовувати їх; оцінювати виражальні можливості
простого односкладного і неповного речення у текстах різних
стилів; виділяти односкладні і неповні речення з-поміж інших
видів речень; визначати види односкладних речень (у тому
числі в складних реченнях)
План роботи:
- Поставити потрібні розділові знаки між групою підмета і групою присудка.
Мова то серце народу гине мова гине народ (І. Огієнко). Стан літературної мови то ступінь культурного розвою народу (І. Огієнко). Історія це святая святих народу (О. Довженко). Хтось давно ще сказав, що спів то мова душі, то голос серця (Панас Мирний). Ввесь світ був як казка, повна чудес, таємнича, цікава й страшна
(М. Коцюбинський). Найбільше добро в кожного народу це його мова (Панас Мирний). Ні, не вагання рівновага стала долею митця (Є. Плужник).
- визначте тип односкладного речення
О, заспівайте дівчині романс! До свободи треба дорости розумом і світлими ділами, вірою і чистою душею. Без нього суєтно і сумно Чужі оселі...Темний отвір хати, ласкавий блиск жіночої коси. Там переходять шлях уповні. Ніяких змін на цій старій землі. Не приймаю обчухрану мову, довіряюсь пшеничному слову. Маму треба любити й розуміти. Зачерствілі очищуймо душі! Світлішає в житті і на душі. Люблять у нас дотепне слово. Сади свій сад, плекай свої надії. Від добра добра не шукають.
Рекомендації з вивчення теми:
1.Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
2.Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник/ Г.Козачук. – К.: Вища школа, 1997.
3.Ладоня В.О. Українська мова. Посібник для підготовки молодших спеціалістів вищих навчальних закладів. - К.: Вища школа, 2001.
4.Плющ М.Я., Гринас Н.Я. Граматика української мови в таблицях: навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2004.
5.Ющук І.П. Практичний довідник з української мови / І.П.Ющук. – Рідна мова, 1998.
Питання для самоконтролю:
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 16
Красномовство є мистецтво управляти умами.
Платон
Розділ: «Риторика »
Тема: «Студентський проект удосконалення власного мовлення. Виступ перед аудиторією»
Кількість годин: 2
Студент повинен знати: правила складання конспекту, тез; умови успішного виступу;
види сучасного публічного виступу
Студент повинен вміти: складати простий чи складний план виступу;
вдосконалювати композицію виступу; редагувати підготовлений
текст виступу, вдосконалюючи його зміст і мовне оформлення;
запам'ятовувати текст виступу
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
1.Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. – Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
2.Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник/ Г.Козачук. – К.: Вища школа, 1997.
Питання для самоконтролю:
1. Які існують види запису прочитаного і від чого залежить їх вибір?
2. З якою метою робляться тематичні виписки?
3. Який спосіб фіксації прочитаного передує складанню тез і конспекту?
4. У чому полягає мета складання плану?
5. Що таке тези і в чому їх відмінність від плану?
6. Які існують види тезування?
7. Що є основним у проуесі підготовки власного проекту?
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи № 17
Говори з переконанням — слова й вплив
на слухачів прийдуть самі собою.
І. Гете
Розділ: «Риторика »
Тема: «Риторика. Виступ з ораторською промовою.Основні способи виступу»
Кількість годин: 1
Студент повинен знати: основні закони риторики, умови багатства і різноманітності мовлення; основні способи виступу, прийоми встановлення і збереження контакту з аудиторією
Студент повинен вміти: використовувати велику кількість мовних одиниць (слів, словосполучень, речень), які відрізняються за смислом і будовою; різних мовних засобів для вираження однієї і тієї ж думки; удосконалювати і збагачувати власне мовлення; виступати перед аудиторією із промовою
План роботи:
Рекомендації з вивчення теми:
Питання для самоконтролю:
1. Яке мовлення вважається багатим?
2. У чому полягає різноманітність мовлення?
3. За яких умов мовлення стає багатим і різноманітним?
4. Як впливає на мовлення лексичне багатство мови?
5. Що включає в себе ораторське мистецтво?
6. Чому треба добре володіти інтонаційним і граматичним багатством мови?
7. Чому багатство і різноманітність мовлення пов’язані зі стилями?