Матеріал призначений для дистанційного навчання учнів, містить фрагменти відео-уроків для вивчення теоретичного матеріалу, стислі конспекти,, тестові завдання з відповідями для самоперевірки.
ТВОРЧА РОБОТА
(МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС)
Розробка методичного е-контенту з теми: «Квадратична функція»
З. В. Кулик |
|
Описання теми
Очікувані результати:
Учень/учениця:
перетворення графіків функцій:
а) f(х) → f(х) + а;
б) f(х) → f(x + а);
в) f(х) → kf(x),
г) f(х) → - f(x) алгоритм побудови графіка квадратичної функції.
побудову графіка квадратичної функції;
побудову графіків функцій з використанням зазначених перетворень графіків;
використання графіка квадратичної функції для розв'язування квадратних нерівностей;
знаходження розв'язків систем двох рівнянь другого степеня з двома змінними;
складання і розв'язування систем рівнянь з двома змінними як математичних моделей текстових задач.
Вступний тест
Графік якої з вказаних функцій проходить через задану точку:
1 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
у = х+2 |
у = х–2 |
у = 2 |
у = х–1 |
у = х+1 |
2 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
у = х+3 |
у = 3х |
у = х/3 |
у = 3 |
у = –3х |
3 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
4. На якому з малюнків зображено графік функції y = kx + b, k>0, b>0
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
5. Визначте значення коефіцієнтів k і b функції y = kx + b
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
6. Який з графіків відповідає функції , якщо k<0
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
7. Знайти область визначення функції
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(2; |
|
(4;+ |
|
|
8.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
9. Знайти значення функції , якщо значення аргументу дорівнює 3.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
–1 |
–6 |
1 |
3,5 |
–3,5 |
10. При якому значенні аргументу значення функції дорівнює –2.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
–0,75 |
–1 |
–1,75 |
1,75 |
0 |
11. Яка з даних точок належить графіку функції
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(–1; –4) |
(10; 1) |
(2; 4) |
(12; 2) |
(3; 15) |
Відповіді: 1) Г; 2) В; 3) Г; 4) А; 5) В; 6) А; 7) Г; 8) Г; 9) А; 10) Б; 11) Д.
Урок № 1
Тема уроку: Функції.
Мета уроку: повторити знання про означення, властивості числових функцій та приклади елементарних числових функцій і вигляд їхніх графіків. Сформувати знання про спосіб задання функції формулою у = f(x). Повторити та систематизувати вміння знаходити значення функції, що відповідає даному значенню аргументу, за даною формулою, і навпаки, а також уміння розв'язувати задачі на знаходження області визначення, області значень функції, а також умінь працювати з готовим графіком функції; виробити оперативні вміння роботи з формулою y = f(x).
Теоретичний матеріал
Функція — це залежність змінної у від змінної х, при якій кожному значенню х відповідає єдине значення у.
Позначається: y = f(x), де х — аргумент (незалежна змінна); у — функція, значення функції (залежна змінна); f(x0) — значення функції в точці х0.
Приклад. Дано функцію f(x) = - 3х + 2. Знайдемо: 1) f (0) 2) f (-1); 3) f (а).
Розв’язання
1) f (0) = 0 2 – 3 ∙ 0 + 2 = 2;
2) f (-1) = (-1) 2 – 3 ∙ (-1) + 2 = 6;
3) f (a) = a 2 – 3a + 2.
Область визначення функції D(f) — це множина всіх значень, яких набуває аргумент.
Як знайти область визначення функції y = f(x)
2. Якщо, знаходимо з умови: Q(x) ≠0 (знаменник дробу не дорівнює 0).
3. Якщо , то D(f) знаходимо з умови: R(x) ≥ 0.
Приклад. Знайдемо область визначення функції: |
Розв'язання |
1) 3х2 – х + 1 — многочлен, тому D(y) = R; 2) існує, коли 3х – 2 ≥ 0; х ≥ . Отже, D(y)= ; 3) існує, коли х2 – 3x 0; х 0; х 3. Отже, D(y) = (-∞; 0)(0; 3)(3; +∞). Область значень функції E(f) — множина всіх значень змінної у, яких вона може набувати при всіх значеннях аргументу, взятих з D(f). Приклад. Знайдемо область значень функції у = + 1. Розв'язання При всіх x D(f) ≥ 0, тому +1 ≥ 1, отже, для функції у = + 1 Е(у) = [1; +∞). Числовою функцією називають функцію, область визначення й область значень якої є числовими множинами. Графіком функції y = f(x) називають множину всіх точок координатної площини з координатами (х; f(x)), де х «пробігає» всю область визначення f(x) (a y — відповідне значення функції у точці х). |
Деякі елементарні функції та їхні графіки
1. y = kx + b — лінійна функція
|
2. у = x2
|
3. у =
|
4. y =
|
Питання для самоконтролю
Виконати самостійно
1) А(-2; 0); 2) В(-2; -2); 3) С(-2; 6); 4) D(-2; 2).
1) y = ; 2) у = ; 3) у = ; 4) у = .
Відповіді: 1. 3); 2. а)5; б)20; 3. х = -0,5; х = 3; 4. 4)
Урок №2
Тема уроку: Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції.
Мета уроку: сформувати знання про зміст понять: нулі функції, проміжки, на яких функція зберігає свій знак (проміжки знакосталості функції), функція, що спадає на проміжку, та функція, що зростає на проміжку. Сформувати вміння відтворювати означення вивчених понять, а також розв'язувати задачі на знаходження нулів функції та на дослідження функцій на зростання та спадання на проміжку з використанням вивченого на уроці означення.
Теоретичний матеріал
Властивості функції |
||
1. Якщо для функції y = f(x) виконується умова f (х0) = 0 (х0 D( f )), то х0 — нуль функції. |
||
|
На рисунку х1, х2, х3 — нулі функції ( f (x1) = f (x2) = f (x3) = 0). Проміжки (-∞; x1), (x1; x2), (х2; х3), (х3; +∞) — проміжки знакосталості функції y = f(x). |
|
2. |
|
|
|
||
! Якщо необхідно визначити, чи є функція y = f(x) зростаючою/спадною на даному проміжку, то: |
||
а) покладають умову х2 > х1; |
||
б) записують різницю f(x2) – f(x1) та перетворюють її так, щоб можна було визначити її знак; |
||
в) якщо f(x2) – f(x1) > 0, то f(x2) > f(x1), і при умові х2 > х1 це означає, що f(x) зростає на даному проміжку; |
||
г) якщо f(x2) – f(x1) < 0, то f(x2)<f(x1), і при умові х2 > х1 це означає, що f(x) спадає на даному проміжку. |
||
Приклад. Знайти нулі та проміжки знакосталості функції у=3х+2
Розв’язання
Питання для самоконтролю
а) рівнянням у = f(x); б) областю визначення;
в) аргументом; г) графіком.
а) аргумент; б) область визначення;
в) функція; г) область значення функції.
а) точка; б) лінія;
в) f(x); г) графік функції y = f(x).
а) х2 < х1; б) f(x2) < f(x1);
в) при х2 > х1 f(х2) < f(x1); г) при х2 < х1 f(x2) < f(x1).
а) при х2 > х1 f(x2) > f(x1); б) у2 > у1;
в) при х2 > х1 f(x2) < f(x1); г) х2 > х1.
Виконати самостійно
1) 1; 2) -1; 3) ; 4) ?
1) f (3) і f (-3); 2) f (-2) і f (-3,5); 3) f і f .
1) g(1) і g(0,1); 2) g і g.
D(f) = R. Укажіть:
а) нулі функції;
б) проміжки ,на яких функція набуває додатних; від’ємних значень;
в) проміжки на яких функція зростає; спадає.
6. Знайти нулі функції: 1) у=+10х-11; 2) у =
Відповіді: 1. 1);
2. 1) f (3) f (-3); 2) f (-2) f (-3,5); 3) f f .
3. 1) g(1) g(0,1); 2) g g.
4. 5)
5. а) =-2; =5
б) f(х) 0, х (- ∞; - 2 ) (-2;5)
f(х) < 0, х (5; +∞);
в) проміжок зростання x [-2; 2]
проміжок спадання х (- ∞; ;
6. 1) =-11; =1
7. 2) =-3; =3
Урок №3
Тема уроку. Найпростіші перетворення графіків функцій.
Мета уроку: сформувати розуміння змісту поняття «перетворення графіка функції», а також розуміння того факту, що певне перетворення рівняння функції тягне за собою перетворення графіка та навпаки. Сформувати знання про основні види геометричних перетворень графіків функцій (на інтуїтивному рівні) та про рівняння функції, що задається цим перетворенням. Сформувати первинні уміння «читати» графіки функцій (тобто за готовими графіками задавати рівняння функцій), а також виконувати побудови графіків функцій за допомогою перетворень, заданих рівнянням даної функції.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Дослідження функцій за готовим графіком є більш простим, ніж за формулою. В ряді випадків для розв'язування задач необхідно буває побудувати графік функції, яка не є елементарною. Отже, формулюється питання: чи існують засоби (і якщо існують, то як ними користуватися), за допомогою яких можна побудувати графік деякої функції, використовуючи при цьому вміння будувати графіки елементарних функцій (лінійної, оберненої пропорційності, квадратичної функції та функції у = ).
Теоретичний матеріал
Найпростіші перетворення графіків функцій |
|||
№ з/п |
Формула залежності |
Приклад |
Перетворення |
1 |
y = -f(х) |
|
Симетрія відносно осі Ох |
2 |
y = f(х) + a |
|
Паралельне перенесення вздовж осі Оу на а одиниць (якщо а > 0, то вгору, якщо а < 0, то вниз) |
3 |
y = f(х + a) |
|
Паралельне перенесення вздовж осі Ох на +а одиниць (якщо а > 0 — вліво, якщо а < 0 — вправо) |
4 |
y = kf(х) (k > 0) |
|
Той самий вигляд, що і y = f(x), тільки розтяг-нуто, якщо k > 1, і стиснуто, якщо 0 < k < 1 |
Приклади:
Приклад графіка функції у = кf(x)
Складемо таблиці:
х |
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
у=х2 |
9 |
4 |
1 |
0 |
1 |
4 |
9 |
у=2х2 |
18 |
8 |
2 |
0 |
2 |
8 |
18 |
у=0,5х2 |
4,5 |
2 |
0,5 |
0 |
0,5 |
2 |
4,5 |
Висновок: щоб побудувати графік даної функції потрібно стиснути (якщо к менше одиниці) або розтягнути (якщо к більше одиниці) графік початкової функції відносно осі ОХ.
Зауваження: для побудови більш складних функцій потрібно виконати послідовно геометричні перетворення декілька разів.
Для цього виконаємо послідовно такі перетворення:
Виконати самостійно
а) у = +2 та у = -2
б) у = - 1 та у = + 3
в) у = х2 + 1 та у = х2 - 1
г) у = та у =
д) у= (х+1)2 та у= (х-4)2
е) у = та у = :
Відповідь: https://youtu.be/N6zTRBS0r_g
Урок №4
Тема уроку. Функція , її властивості та графік.
Мета уроку: сформувати знання про означення, вид графіка та алгоритм побудови графіка квадратичної функції. Сформувати первинні вміння розпізнавати квадратичну функцію серед інших елементарних функцій, знаходити координати вершини та напрям віток графіка квадратичної функції, виконувати побудову графіка квадратичної функції за вивченими алгоритмами. Повторити загальні властивості функцій, а також схеми виконання основних видів геометричних перетворень графіків функцій.
Усні вправи
Теоретичний матеріал
Функція виду у = ax2 + bx + c, де а 0, називається квадратичною. |
|||
Наприклад: — квадратичні функції. |
|||
Графік квадратичної функції — парабола, вітки якої напрямлені вгору, якщо а > 0, і вниз — якщо а < 0 . |
|||
Координати вершини (х0; у0) параболи графіка у = ах2 + bх + с обчислюються за формулами: |
|||
; або |
|||
Наприклад: у функції у = х2 + 2х – 3, яка є квадратичною, графік — парабола. Вітки параболи напрямлені вгору (а = 1 > 0), а координати вершини: |
|||
; |
|||
або y0 = f (-1) = (-1)2 + 2 ∙ (-1) – 3 = 1 – 2 – 3 = -5 + 1 = -4. |
|||
Тобто вершина параболи (-1; - 4). |
|||
|
Побудова графіка функції у = ах2 + bх + с, а 0. |
||
|
Спосіб 1 |
Спосіб 2 |
|
|
1. Обчислити абсцису вершини |
1. Виділити повний квадрат: ах2 + bх + с = а= |
|
|
2. Підставити х0 у рівняння і знайти у0. 3. Побудувати параболу у = ах2 з вершиною в точці (х0; у0). Якщо а > 0, вітки параболи напрямлені вгору, якщо а < 0 — вниз. 4. Для більшої точності побудови знайти точки перетину графіка з координатними осями. |
= а= . 2. Використавши схему геометричних перетворень графіків функцій, виконати побудову параболи у = х2, потім її розтягнення (або стиснення) до параболи у = ах2, а потім виконати паралельне перенесення у = ах2 вздовж осі Ох на – т і вздовж осі Оу на п. |
|
Розв’язуємо вправу разом.
Виділимо квадрат двочлена з тричлена:
х2 - 10х + 22 = х2 - 10х + 25 – 3 = (х-5)2 – 3.
Отже графік функції у = х2 спочатку потрібно змістити паралельним перенесенням на 5 одиниць вправо, а потім на 3 одиниці вниз.
Функція спадає при значенні аргуменнта ( - ∞; 5 ); зростає при ( 5; + ∞).
Найменше значення, що приймає функція це у= –3.
Зауваження: при виділенні квадрата двочлена з квадратного тричлена можна визначити координати вершини параболи. В даному випадку це – (5;-3).
Даний графік можна було побудувати і іншим способом: перенести систему координат у вершину параболи (5;-3) і в новій системі координат побудувати графік функції у = х2
Розв’язуємо вправу разом.
Виділимо квадрат двочлена з тричлена: 2х2 + 4х + 4 = 2(х2 + 2х + 1) + 2 = 2(х + 1)2 + 2.
Перенесемо систему координат у точку (-1;2), що є вершиною параболи і в цій новій системі координат побудуємо графік функції у = 2х2.
Можна будувати графік квадратичної функції у = ах2 + bх + с і без виділення повного квадрата за наступним алгоритмом:
= -.
Розв’язуємо вправу разом.
Побудувати графік функції у = -х2 + 5х + 6 і вказати всі її властивості.
а = - 1 – парабола вітками вниз.
- х2 + 5х + 6=0;
х2 – 5х – 6 =0;
х = -1, х = 6 – абсциси точок перетину з віссю Ох.
.
у = 6 – ордината точки перетину з віссю ОУ.
Контрольні запитання
Розв’язати вправи.
Відповідь:
у
5 х
-5
точка перетину з OY (0;-5)
при f(х)= -5, х=0, х=10
у
5 х
-5
точка перетину з OY (0;0)
точки перетину з OX (0;0) та (0;3)
у
3,5
0 3 х
f(х)≥0, x [0; 3]
f(х)<0, х (- ∞; 0 ) (3;+∞)
4. у
х
3
-3 -1 0 1 3 х
Урок № 5
Тема уроку. Функція , її властивості та графік.
Мета уроку: закріпити знання про означення, вид графіка та алгоритм побудови графіка квадратичної функції. Дослідити властивості квадратичної функції та узагальнити ці спостереження, доповнивши ними знання про властивості квадратичної функції. Закріпити вміння розпізнавати квадратичну функцію серед інших елементарних функцій, знаходити координати вершини та напрям віток графіка квадратичної функції, виконувати побудову графіка квадратичної функції за вивченими алгоритмами. Виробити вміння застосовувати виконані на уроці спостереження для аналітичного дослідження властивостей квадратичної функції загального вигляду. Повторити загальні властивості функцій, а також схеми виконання основних видів геометричних перетворень графіків функцій.
Перевір себе:
у = -3х2 + 5х – 4;
у = -х2 + 6х – 8;
у = -х2 + х – 6;
у = х2 + 2х + 5;
у = х2 – 6х + 8;
Теоретичний матеріал
Властивості функції закладені в її рівняння та можуть бути визначені й без побудови графіка, тобто аналітично.
Властивості квадратичної функції (функції виду у = ax2 + bx + c, а 0) |
|
а > 0 |
а < 0 |
1. D(y) = R 2. Е(у) = [у0; +∞) |
1. D(y) = R 2. Е(у) = (-∞; y0] |
(у0 — ордината вершини параболи) |
|
3. а) Функція зростає, якщо х [х0; +∞) б) Функція спадає, якщо х (-∞; х0] |
3. а) Функція зростає, якщо х (-∞; х0] б) Функція спадає, якщо х [х0; +∞) |
(х0 — абсциса вершини параболи) |
|
4. а) Якщо D > 0, то у > 0 при х (-∞; хl)(x2; +∞), у < 0 при x (x1; x2)
|
4. а) Якщо D > 0, то у > 0 при х (х1; х2), у < 0 при x (-∞; x1)(x2; +∞)
|
(х1, х2 – нулі функції) |
|
б) Якщо D = 0, то у > 0 при х х1 х2
|
б) Якщо D = 0, то у < 0 при х х1 х2
|
в) Якщо D < 0, то у > 0 при x R
|
в) Якщо D < 0, то у < 0 при х R
|
Знання теоретичної частини.
у = ах2 + bх + с?
у = ах2 + bх + с, якщо а<0?
у = ах2 + bх + с, якщо а>0?
Розв’язуємо вправу разом.
Розв’язання:
Оскільки а=1,50, то гілки параболи спрямовані вгору. Отже в точці екстремуму функція набуває найменшого значення. Обчислимо його:
= - = 2 ; =1,5 – 6 · 2 + 5 = -5
Відповідь: функція набуває найменшого значення -5 в точці екстремуму.
Розв’язання:
Оскільки а=-10, то гілки параболи спрямовані вниз. То на проміжку (;), де - абсциса вершини параболи, функція зростає, а на проміжку (;+) спадає. Знайдемо :
= - = -2,5
Відповідь: функція у=-х2 -5х -4 зростає на проміжку (;-2,5) і спадає на проміжку (-2,5;+).
Розв’язати вправи.
у
-4 -2 -1 0 1 2 х
-8
-9
2. Не виконуючи побудови графіка функції у= -6х +8 встановіть:
1. якого значення(найбільшого чи найменшого) набуває функція точці екстремуму і обчислити це значення;
2. вказати інтервали зростання і спадання функції.
Відповідь:
2. (-1;-9)
3. х=-1
4. -4; 2.
5. (-;-4)(2;+)
6. (-4;2)
7. ;+)
8. (-;
9. с0
10. b0
2. 1. в точці екстремуму функція набуває найменшого значення =3, =-1.
2. функція у=х2 -6х +8 зростає на проміжку (3;+);
функція у=х2 -6х +8 спадає на проміжку (-;3)
УРОК № 6
Тема уроку. Квадратна нерівність. Розв'язування квадратних нерівностей.
Мета уроку: сформувати знання учнів про зміст поняття «квадратна нерівність», домогтися розуміння та засвоєння учнями схеми розв'язування квадратних нерівностей із використанням побудови графіка квадратичної функції. Сформувати первинні вміння вирізняти квадратні нерівності серед інших нерівностей з однією змінною; за готовими графіками квадратичної функції знаходити розв'язки відповідних квадратних нерівностей, а також виконувати послідовні дії відповідно до вивченої схеми для відшукання розв'язків квадратних нерівностей різного виду.
Усні вправи
1) у = 2х2 + х – 1; 2) у2 = х + 1; 3) у2 = х2 – 1;
4) у = -х – х2; 5) у2 = х2; 6) у = -х2.
Для вказаних функцій назвіть коефіцієнти квадратного тричлена (у формулі у = ах2 + bх + с).
а) а > 0; D > 0; c < 0; б) а > 0; D = 0; c > 0;
в) а < 0; D < 0; c < 0; г) а < 0; D > 0; c = 0;
д) а > 0; с = 0; D = 0.
Із запропонованих рисунків графіків функції у = ах2 + bх + с оберіть той, що задовольняє кожну з даних умов:
Теоретичний матеріал
План вивчення нового матеріалу
|
Нерівності виду ах2 + bх + с > 0 (<0; ≥ 0; ≤ 0) називаються квадратними, якщо а 0. |
|
||
|
Приклад. 3х2 – 2х – 1 > 0, x2 – 9 ≥ 0, х2 – 2х < 0, -х2 > 0 — квадратні нерівності (з різними значеннями коефіцієнтів квадратного тричлена в лівій частині). |
|
||
|
Схема розв'язування квадратних нерівностей |
|
||
|
1. Знайти дискримінант D, а потім корені x1, x2 квадратного тричлена (якщо вони існують). |
|
||
|
2. Побудувати ескіз графіка квадратичної функції у = ах2 + bх + с (з урахуванням знака коефіцієнта а та знайденого знака дискримінанта D і коренів). |
|
||
|
3. Для випадку > 0 відповідно отримаємо проміжок, для якого точки параболи лежать вище осі Ох, для випадку < 0 відповідно отримаємо проміжки, для яких точки параболи лежать нижче осі Ох. |
|
||
|
Схема розв'язування нерівності ах2 + bx + c > 0 залежно від а і D |
|
||
|
ax2 + bx + c > 0 (D = b2 – 4ac)
|
|
||
|
x (-∞; x1)(x2; +∞) |
x (-∞; x0)(x0; +∞) |
x R |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
х (х1; х2) |
x (-∞; x0) (x0; +∞) |
x R |
|
|
|
|
|
|
Розв’язуємо вправи разом
Усні вправи
а) ах2 + bx + c > 0; б) ах2 + bx + c < 0;
в) ах2 + bх + с ≥ 0; г) ах2 + bx + c ≤ 0.
Знайдіть розв'язок кожної з даних нерівностей за графіком функції
у = ах2 + bх + с, зображеним на рисунку:
Розв’язання:
1) а) (–∞; –1)U(1; ∞) б) (–1; 1) в) (–∞; –1]U[1; ∞) г) [–1; 1]
2) а) (–4; 0) б) (–∞; –4)U(0; ∞) в) [–4; 0] г) (–∞; –4]U[0; ∞)
3) а) (–∞; –3)U(–3; ∞) б) в) (–∞; ∞) г) –3
4) а) б) (–∞; ∞) в) г) (–∞; ∞)
1) 2х + 3 < 0; 2) х2 ≤ 0; 3) х2 > 2?
Розв’язання:
2·+3 < 0 – нерівність невірна, отже х= – не є розв’язком.
2·(–3)+3 < 0 – нерівність вірна, отже х=–3 – є розв’язком нерівності.
1) х2 – 44 > 0; 2) х2 + 3 < 0; 3) х2 + 3х3 > 0; 4) -х2 – 5 ≤ 0.
Письмові вправи
Розв’язання:
D=25–24=1
x1=2; x2=3
Відповідь: (–∞; 2) U (3; ∞)
Розв’язання:
–х2–7х–13 ≤ 0.
Знаходимо нулі функції, для чого розв’язуємо рівняння –х2–7х–13 = 0.
х2+7х+13 = 0
D=49–52<0
Корнів не має.
Відповідь: (–∞; ∞)
Контрольні запитання
1) x [1; 3]; 2) x R;
3) х (-∞; -4) (0; +∞); 4) розв'язків немає.
Тренувальні вправи
Розв’яжіть нерівності:
1) -х2-4х-3 < 0 Відповідь: (–∞; -3) U (-1; ∞)
2) х2+2х-8 ≤ 0 Відповідь: [-2; 4]
3) х2-6 ≥ 3 Відповідь: (–∞; -3] U [3; ∞)
4) х2+4х-12 > 2(х-2) Відповідь: (–∞; -4) U (2; ∞)
5) (2х+9)(х-4)-(х+6)(х-11) ≥ 37 Відповідь: (–∞; -7) U (1; ∞)
6) (2х+7)(х-2)-(х+4)(х-5) ≤ 18 Відповідь: [-6; 2]
7) Відповідь: [–2; -1) U (-1; 1]
УРОК № 7
Тема уроку. Квадратна нерівність. Розв'язування квадратних нерівностей.
Мета уроку: закріпити знання учнів про зміст означення квадратних нерівностей та схему їх розв'язування; удосконалити вміння учнів розв'язувати квадратні нерівності та нерівності, що зводяться до квадратних шляхом рівносильних перетворень, а також виробити вміння використовувати ці вміння під час розв'язування систем квадратних нерівностей та для розв'язування задач дослідницького характеру.
Усні вправи
1) x2 – 2х + 1 = 0; 2) х2 – 2х = 0; 3) 3х – 2 = 0;
4) х2 – 5x + 4 = 0; 5) 3 – x – 2х2 = 0; 6) х2 – 2х + 5 = 0.
1) |
|
2) |
|
3) |
|
4) |
|
а) ; б) ; в) .
Укажіть нерівність, яка є записом умови існування кожного з даних виразів:
1) х ≥ 0; 2) х > 0; 3) ≥ 0; 4) 4х2 – 2х ≥ 0; 5) х2 – 2х > 0.
1) 9а2 – а2 > 0; 2) 9а2 – 4а2 > 0; 3) 9а2 – 4а2 ≥ 0; 4) 9а2 – 4а2 < 0.
Письмові вправи
Завдання 1
Знайдіть область визначення функції:
1) у = ; 2) у = .
Розв’язання:
Розв’язуємо окремо кожну нерівність і знаходимо перетин проміжків, які є розв’язками нерівностей.
Відповідь: (–5; 2]
Завдання 2 (поглибленого рівня)
Знайдіть усі значення параметра а, при яких рівняння х2 – (а + 1)х + а2 = 0 має два різні дійсні корені.
Розв’язання:
Рівняння має два різні дійсні корені, коли D>0.
(a+1)2 – 4a2 > 0
–3a2 + 2a +1 > 0
Відповідь: (–1/3; 1)
Тренувальні вправи
Знайдіть область визначення функції:
1) у = ; 2) у = .
Відповідь: 1) [–2; 7]; 2) (–∞; –8) U (–3; 0,5]
При яких значеннях параметру а рівняння 3х2 – ах + 2а = 0 не має дійсних коренів.
Відповідь: (0; 24)
Подивитись презентацію за даною темою можна за посиланням
http://www.metod-kopilka.ru/prezentaciya_quotreshenie_kvadratnyh_neravenstvquot_9_klass-13675.htm
Щоб систематизувати знання перед контрольною роботою, можна переглянути презентацію
http://uslide.ru/algebra/15965-kvadratichnaya-funkciya-klass.html
УРОК № 8
Тематична контрольна робота.
«Функції. Властивості функції. Функція у = ах2 + bx + c».
«Розв'язування квадратних нерівностей».
А |
Б |
В |
Г |
Д |
–1 |
20 |
–4 |
23 |
–38 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(4; 11) |
(–4; –11) |
(–4; 11) |
(4; –11) |
(–8; 7) |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
5 |
6 |
2,5 |
2;3 |
-2,5 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
6 |
2 |
3 |
2;3 |
2,5 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
8. Графік якої з функцій зображено на малюнку?
А) у=х2+2 Б) у=(х–2)2 В) у=(х–2)2+2 Г) у=(х+2)2–2 Д) у=(х+2)2+2
9. На якому з малюнків зображений графік функції у = –(х+3)2+2 ?
А) Б) В) Г) Д)
10.Знайти область визначення функції
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
11. Розв’язати нерівність
Відповіді: 1) Г 2) Ні 3) Г 4) Б 5) Д 6) Г 7) В 8) В 9) Б 10) Б
11) [–2; 1) U (1; 4]