1
Навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області
Методичний матеріал
на тему: «Робота з важковиховуваними учнями та з дітьми «групи ризику»
Виконала:
практичний психолог
Запорожець Олена Василівна
2019 р.
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………….3
Розділ 1. Робота з важковиховуваними учнями……………………………….5
1.1. Поняття важковиховуваності у психолого-педагогічному аспекті….........5
1.2. Адиктивна, делінквентна та девіантна поведінка………………………...12
1.3. Психолого-педагогічна робота з подолання негативних проявів у поведінці учнів.......................................................................................................14
Розділ 2. Психолог-педагогічна робота з дітьми «групи ризику»…………...19
2.1. Поняття «групи ризику»………………………………………………........19
2.2. Особливості роботи з дітьми «групи ризику»…………………………….21
Висновки ………………………………………………………………………...23
Список використаних джерел…………………………………………………..26
ВСТУП
Актуальність. Однією з найактуальніших проблем сьогодення є зростання правопорушень, учинених дітьми, підлітками, молоддю. Це пов’язано передусім із загальним соціальним напруженням, психологічною
неврівноваженістю всього суспільства, яке важко переживає перехід до ринкових відносин і кризу соціальної системи.
Чи не найскладніше становище сьогодні в дітей, оскільки в них не сформована власна система стійких моральних переконань, ціннісних орієнтацій, що не дає їм змоги адекватно реагувати на події, факти навколишнього життя. Через це і збільшується кількість важковиховуваних дітей та дітей, які входять до «групи ризику».
Дитина - істота вразлива, чутлива, і саме від дорослого залежить, якою вона виросте. Надання допомоги у соціалізації, вирішенні проблем маленької людині - завдання всього суспільства. Але найбільш повноцінно ця допомога надається в школі і в сім'ї.
Сім'я - перший інститут соціалізації дитини, де вона отримує свій життєвий досвід, зразки подальшої поведінки. Школа - це також найважливіший інститут в житті людини, але вона отримує вже в якійсь мірі «готовий продукт», який виправити з часом буває досить важко.
Необхідна інтеграція сім'ї і школи у вихованні дитини, необхідно зцілення сучасної сім'ї ради порятунку майбутнього покоління, щоб сьогоднішні діти не перетворилися на ізгоїв суспільства в деморалізованих злочинних елементів.
Мета роботи – розгляд питань щодо профілактики та корекції відхилень в поведінці й особистісному розвитку дитини та вивчення алгоритму роботи з важковиховуваними дітьми та дітьми «групи ризику».
Об’єкт роботи – процес роботи з важковиховуваними учнями та з дітьми «групи ризику».
Предмет – особливості психолого-педагогічної роботи з важковиховуваними учнями та з дітьми «групи ризику».
Завдання:
Розділ 1. РОБОТА З ВАЖКОВИХОВУВАНИМИ УЧНЯМИ
Учень - особа, яка вчиться в загальноосвітній або спеціалізованій школі, що дає початкову й середню освіту.
У загальноприйнятому розумінні до важковиховуваних відносяться фізично здорові діти, у поведінці яких спостерігаються неорганізованість, недисциплінованість, хуліганство, правопорушення, опір виховним впливам. Процес виховання являє собою складну взаємодію вихователів та вихованців, основану на взаєморозумінні та позитивних взаємостосунках. Послаблення виховного впливу здебільшого призводить до посилення негативних впливів оточуючого середовища.
У результаті знижується рівень вихованості дитини, виникає та закріплюється стан її невихованості, педагогічної занедбаності. Якщо взаємодія та позитивні взаємостосунки у системі "вихователь - вихованці" не відновлюється, педагогічна занедбаність може перерости у соціальну, тобто від непокори щодо педагога дитина переходить до порушення норм та вимог суспільства. Дитина, підліток, що не піддається, або важко піддається вихованню, стає важким у виховному відношенні, важковиховуваним.
Термін "важкий", "важковиховуваний", "учень з відхиленнями у поведінці" вживають найчастіше як синоніми, їх використовують, як правило, для характеристики учнів з негативним ставленням до навчання та норм моральної поведінки.
Відхилення в поведінці людини - це такі дії, які не відповідають нормам, прийнятим у суспільстві, членом якого вона є.
Виділяють поведінку, що відхиляється від моральних (аморальну), правових (протиправну), медичних (поведінку хворої людини) та інших норм. Відхилення у поведінці неповнолітніх призводить до важковиховуваності.
Динаміка розвитку відхилень у поведінці виділяє такі групи важковиховуваних дітей:
Для педагогічної профілактики доцільно розрізняти проступок у вигляді прогулів, бійок, паління, вживання алкоголю, проявів грубощів, нечесності, лінощів, жорстокості, систематичних порушень дисципліни, норм моралі.
Типи важковиховуваних дітей:
Отже, за основу береться спрямованість особистості. Звичайно, цей поділ дещо умовний. "Чисті" типи зустрічаються рідко.
Умови, які впливають на відхилення у поведінці неповнолітніх:
Головну роль у вихованні дитини відіграють сім’я та школа. Батьківське виховання закладає основи культури, поведінки, спілкування дитини в соціумі.
Психолого-педагогічні фактори і недоліки навчально-виховного процесу:
Таким чином, можна сказати, що до важковиховуваних відносяться фізично здорові діти, у поведінці яких спостерігаються неорганізованість, недисциплінованість, хуліганство, правопорушення, опір виховним впливам.
Відхилення в поведінці людини - це такі дії, які не відповідають нормам, прийнятим у суспільстві, членом якого вона є.
Виділяють поведінку, що відхиляється від моральних (аморальну), правових (протиправну), медичних (поведінку хворої людини) та інших норм. Відхилення у поведінці неповнолітніх призводить до важковиховуваності.
Адиктивна поведінка — порушення поведінки, що виникає в результаті зловживання різними речовинами, що змінюють психічний стан людини, включаючи алкоголь і тютюн, до того моменту, коли фіксується факт психічної і фізичної залежності. У класифікацію нехімічних адикцій увійшла також Інтернет - залежність. Комп'ютерна залежність розглядається як альтернативна форма адаптації деяких підлітків до життєвих умов, як засіб їх самореалізації та емоційно-психічної регуляції.
Девіантна поведінка (відхилена поведінка) — поведінка індивіда або групи, яка не відповідає загальноприйнятим нормам, внаслідок чого відбувається порушення цих норм.
Ознаки девіантної поведінки:
Делінквентна поведінка – анти суспільна протиправна поведінка індивіда, яка виявляється в його вчинках (діях чи бездіяльності), що наносять шкоду як окремими громадянам, так і суспільству в цілому. До делінквентної поведінки можна віднести такі прояви:
Правопорушення - це неправомірне (протиправне) суспільно-шкідливе винне діяння (дія чи бездіяльність) особи, за вчинення якого особа може бути притягнута до юридичної відповідальності.
До правопорушень відносять дрібні крадіжки, хуліганство, порушення адміністративних та правових норм.
Злочин — злодіяння, злий вчинок з точки зору тієї чи іншої системи цінностей, людини, групи людей, чи людства в цілому. Людину, яка чинить злочин, називають «злочинець».
Підсумовуючи, можна сказати, що порушення поведінки дітей поділяють наступним чином: адиктивна (виникає в результаті зловживання різними речовинами), делінквентна (анти суспільна протиправна поведінка) та девіантна (відхилена від норми) поведінка.
При роботі з важковиховуваними учнями використовують такі етапи роботи: психологічна діагностика, корекійно - відновлювальна та розвивальна робота, профілактика та просвітницька робота.
Діагностика передбачає виявлення важковиховуваних дітей та причин відхилень у їх поведінці. Комплексне вивчення причин виникнення відхилень у поведінці, створення прогностичної програми реальних заходів і шляхів подолання проблем девіантних школярів, одночасна робота з подолання недоліків сімейного та педагогічного виховання диктує необхідність розробити систему заходів для надання психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу.
Корекційно – відновлювальна та розвивальна робота спрямована на подолання труднощів, які виникають у дитини, на корекцію її поведінки та взаємовідносин з оточуючими.
Мета психокорекційної роботи з учнями: перетворення соціальних норм поведінки, формування почуття відповідальності, вимогливості до себе, адекватної оцінки своєї поведінки та поведінки інших людей, тобто критеріїв оцінної діяльності.
Профілактика — попередні заходи для недопущення чого-небудь.
Профілактика - це не лише частина попереджувальної роботи, спрямованої на виявлення та усунення причин і умов правопорушень, а й система заходів перевиховання і формування особистості.
Профілактику слід розглядати і як систему колективних та індивідуальних виховних впливів, спрямованих на вироблення імунітету до негативних впливів оточуючого середовища з метою попередження розвитку асоціальної спрямованості особистості і перебудови ставлення особистості до оточуючої дійсності в процесі перевиховання, а також розвитку почуття соціальної відповідальності.
Психолог-педагогічна профілактика залежно від вибору об'єкта впливу, змісту профілактичної роботи містить у собі деякі аспекти соціальної профілактики: загальносоціальної, спеціальної, індивідуальної. Вона спрямована проти тих явищ соціального життя, які детермінують порушення норм моралі, і виступає як один із засобів правильної соціальної орієнтації людей, стимул суспільно значущої поведінки.
Функції профілактики багатогранні: діагностична (виявлення причин і факторів відхилень у поведінці); реабілітуюча (перевиховання, подолання негативних проявів у поведінці); координуюча (координація зусиль усіх зацікавлених виховних інститутів у попередженні і подоланні асоціальної поведінки); прогностична (передбачення можливих негативних явищ у поведінці неповнолітніх та ін.).
Профілактичні заходи можна розподілити на три типи:
Психологічний аспект профілактичних дій педагога полягає у встановленні довірливих стосунків із важковиховуваними дітьми, реалізації соціально значущої мети - в охороні прав дитини, що складає основу для гуманістичних умов виховання.
Просвіта — процес розповсюдження знань. Просвітницька робота передбачає розповсюдження знань щодо відповідальності за негативні та протиправні дії, наслідки таких дій, до кого можна звернутися по допомогу. Також це робота з батьками учнів, де розглядаються питання виховання дитини, її вікових особливостей, соціально-психологічного клімату в родині.
У роботі з важковиховуваними дітьми зазвичай використовують індивідуальну, групову та колективну форми роботи.
Індивідуальна форма роботи щодо зміни поведінки учня включає:
Групова форма роботи має відповідати умовам:
Колективна робота заснована на використанні позитивного впливу колективу (він об'єкт, і він же суб'єкт виховного впливу).
Також досить важливою є робота з батьками. Форми просвітницької, профілактичної, корекційної роботи з батьками учнів різноманітні: лекції, рольові ігри, тренінги, практикуми, міні-тести. Тренінги батьківської ефективності, на яких батькам випадає нагода дізнатись про складові батьківської любові, першооснови сімейного виховання, де вони мають змогу розв'язувати психологічні завдання з метою уникнення сімейних конфліктів та засвоїти алгоритми адекватних поведінкових реакцій на вчинки дітей, поліпшують атмосферу сімейного спілкування.
Найважливіше, чого може досягти психолог та педагог у роботі з батьками, — розуміння й усвідомлення ними власних недоліків і зацікавленості в їх подоланні.
Головне завдання психолога — досягнення позитивних результатів профілактики, корекції девіантної поведінки учнів, здійснення психологічної підтримки вчителя, адже часто він, не бажаючи того, провокує відхилення в поведінці дитини.
Таким чином, можна сказати, що психолого-педагогічна робота з подолання негативних проявів у поведінці учнів включає в себе: діагностичний етап, корекційно – відновлювальну та розвивальну роботу, профілактику та просвіту.
Використовуються наступні форми роботи: індивідуальна, групова та колективна.
Також досить важливою є робота з батьками. Форми просвітницької, профілактичної, корекційної роботи з батьками учнів різноманітні: лекції, рольові ігри, тренінги, практикуми, міні-тести.
Розділ 2. ПСИХОЛОГ-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА З ДІТЬМИ «ГРУПИ РИЗИКУ»
2.1. Поняття «групи ризику»
Група ризику — термін, що використовується переважно в медицині і соціології. Це визначення є збірним для представників населення, найбільш уразливих до певних соціальних, медичних впливів або впливу навколишнього середовища.
До «групи ризику» входять діти з асоціальними проявами в поведінці, починаючи з грубості стосовно дорослих та недисциплінованості на уроках і закінчуючи крадіжками, пропусками уроків, уживанням спиртного або наркотиків.
Категорії дітей «групи ризику»
У підлітковому віці при виражених акцентуаціях особливості характеру загострюються, а під впливом психогенних чинників можливі порушення адаптації. Підліток виявляє свій тип характеру в сім’ї та школі, з однолітками й дорослими, у навчанні та на відпочинку, у праці та розвагах, у звичайних умовах та у складних ситуаціях. Усюди і завжди гіпертимний підліток надто енергійний, шизоїдний від усіх ховається, істероїдний намагається привернути до себе увагу інших.
Приховані акцентуації більше відповідають звичним варіантам норми, акцентуйовані риси іноді яскраво виявляються в екстремальних життєвих ситуаціях під впливом психічних травм. У таких випадках не спостерігається помітна соціальна дезадаптація, але для швидкого подолання цих моментів слід знати, за яким типом акцентуації підліток відреагує на психогенні впливи середовища.
Зазвичай до «групи ризику» відносять таких дітей:
Таким чином, можна сказати, що до «групи ризику» входять діти з асоціальними проявами в поведінці, починаючи з грубості стосовно дорослих та недисциплінованості на уроках і закінчуючи крадіжками, пропусками уроків, уживанням спиртного або наркотиків. У даному розділі розглянуто категорії дітей «групи ризику» та вплив акцентуацій характеру на поведінку дитини.
2.2. Особливості роботи з дітьми «групи ризику»
Як і в роботі з важковиховуваними дітьми, використовується діагностична робота, корекційно - відновлювальна та розвивальна, профілактична та просвітницька.
Психокорекційна робота з такими дітьми базується на формуванні в них особистісних настановлень із різною модальністю, зокрема:
Акцент у роботі з дитиною ставиться на тому, як зростаюча особистість уявляє, якою вона є, якою може бути та якою хотіла б стати, що є важливою умовою її гармонійного розвитку.
Алгоритм практичної роботи [9, С. 27]:
У роботі з такими дітьми важливо реалізовувати наступні напрямки:
Варто відзначити, що ефективність роботи буде залежати від ряду обставин: бажання самої дитини, професійної майстерності педагога та психолога, та комплексного підходу у вирішенні проблеми. Акцент у роботі з дитиною ставиться на тому, як зростаюча особистість уявляє, якою вона є, якою може бути та якою хотіла б стати, що є важливою умовою її гармонійного розвитку.
Підсумовуючи викладене, можна сказати, що як і в роботі з важковиховуваними дітьми, використовується діагностична робота, корекційно - відновлювальна та розвивальна, профілактична та просвітницька. Ефективність роботи буде залежати від ряду обставин: бажання самої дитини, професійної майстерності педагога та психолога, та комплексного підходу у вирішенні проблеми. Розглянуто загальним алгоритм практичної роботи з дітьми «групи ризику».
ВИСНОВКИ
У даній роботі розглядалась тема: «Робота з важковиховуваними учнями та з дітьми «групи ризику».
Відповідно до першого завдання зроблено такі висновки. До важковиховуваних відносяться фізично здорові діти, у поведінці яких спостерігаються неорганізованість, недисциплінованість, хуліганство, правопорушення, опір виховним впливам.
До «групи ризику» входять діти з асоціальними проявами в поведінці, починаючи з грубості стосовно дорослих та недисциплінованості на уроках і закінчуючи крадіжками, пропусками уроків, уживанням спиртного або наркотиків.
Відхилення в поведінці людини - це такі дії, які не відповідають нормам, прийнятим у суспільстві, членом якого вона є.
Виділяють поведінку, що відхиляється від моральних (аморальну), правових (протиправну), медичних (поведінку хворої людини) та інших норм. Відхилення у поведінці неповнолітніх призводить до важковиховуваності.
Порушення поведінки дітей поділяють наступним чином: адитивна (виникає в результаті зловживання різними речовинами), делінквентна (анти суспільна протиправна поведінка) та девіантна (відхилена від норми) поведінка.
Відповідно до другого завдання, сформульовано наступні висновки. При роботі з важковиховуваними учнями використовують такі етапи роботи: психологічна діагностика, корекійно - відновлювальна та розвивальна робота, профілактика та просвітницька робота.
Діагностика передбачає виявлення важковиховуваних дітей та причин відхилень у їх поведінці. Комплексне вивчення причин виникнення відхилень у поведінці, створення прогностичної програми реальних заходів і шляхів подолання проблем девіантних школярів, одночасна робота з подолання недоліків сімейного та педагогічного виховання диктує необхідність розробити систему заходів для надання психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу.
Корекційно – відновлювальна та розвивальна робота спрямована на подолання труднощів, які виникають у дитини, на корекцію її поведінки та взаємовідносин з оточуючими. Мета психокорекційної роботи з учнями: перетворення соціальних норм поведінки, формування почуття відповідальності, вимогливості до себе, адекватної оцінки своєї поведінки та поведінки інших людей, тобто критеріїв оцінної діяльності.
Профілактика — попередні заходи для недопущення чого-небудь, в даному випадку – негативних проявів та відхилень у поведінці учнів.
Просвітницька робота передбачає розповсюдження знань щодо відповідальності за негативні та протиправні дії, наслідки таких дій, до кого можна звернутися по допомогу. Також це робота з батьками учнів, де розглядаються питання виховання дитини, її вікових особливостей, соціально-психологічного клімату в родині.
У роботі з важковиховуваними дітьми зазвичай використовують індивідуальну, групову та колективну форми роботи.
Відповідно до третього завдання зроблено такі висновки. Алгоритм практичної роботи: вивчення «особистої справи» дитини з наступним аналізом та зі збором інформації; діагностичне дослідження дитини, яке завершується добором корекційних методик; проведення індивідуальної роботи (циклу бесід) із дитиною; проведення бесід з учасниками навчально-виховного процесу, з ровесниками дитини; заповнення психолого-педагогічної характеристики дитини, схильної до правопорушень; корекційна робота.
Ефективність роботи буде залежати від ряду обставин: бажання самої дитини, професійної майстерності педагога та психолога, та комплексного підходу у вирішенні проблеми.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ