1
Навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області
Методичний матеріал
на тему: «Розвиток здібностей і обдарованості на різних вікових етапах»
Виконала:
Запорожець Олена Василівна,
практичний психолог
2019 р.
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………….3
Розділ 1. Поняття здібностей та обдарованості ………………………………..5
Розділ 2. Розвиток здібностей та обдарованості дітей………………………..14
2.1. Види здібностей……………………………………………………………..14
2.2. Розвиток здібностей і обдарованості………………………………………17
Висновки ………………………………………………………………………...20
Список використаних джерел…………………………………………………..22
ВСТУП
Актуальність. Проблема обдарованості в наш час стає все більш актуальною. Це насамперед пов’язано з потребою суспільства в неординарних творчих особистостях. Великого інтересу заслуговує поведінка, очікування, установки креативів, мотивування ними своїх дій і вчинків.
Раннє виявлення, навчання і виховання обдарованих дітей є одним із головних завдань удосконалення системи освіти. Численні публікації у психолого-педагогічній пресі свідчать про зростання інтересу до цієї проблеми.
Обдаровані діти найбільш чутливі до неадекватних оцінок, несправедливих і негативних впливів зі сторони дорослих та ровесників.
Різні види діяльності, відрізняючись своїм змістом, відповідно висувають різні вимоги до особистості, до її здібностей. Особливості цих вимог складаються не тільки в тому, що для виконання одних видів діяльності необхідний цілком визначений розвиток якихось конкретних психічних процесів (наприклад, визначеного виду відчуттів, сенсомоторної координації, емоційної врівноваженості, багатства уяви, розподілу уваги, більш розвинутого словесно-логічного мислення і т. д.), але і їх комплексів.
Обдарована дитина виділяється яскравими, очевидними, інколи видатними досягненнями у певному виді діяльності.
Слід розрізняти поняття:
Мета роботи: розглянути питання розвитку обдарованості та здібностей дітей на різних вікових етапах.
Об’єкт роботи: розвиток обдарованості та здібностей дітей на різних вікових етапах.
Предмет роботи: особливості розвитку обдарованості та здібностей дітей на різних вікових етапах.
Завдання:
Розділ 1. ПОНЯТТЯ ЗДІБНОСТЕЙ ТА ОБДАРОВАНОСТІ
Обдарованість — поняття загальної психології; високий рівень задатків, схильностей. Обдарованість є результатом і свідченням високого рівня інтелектуального розвитку індивіда.
Походження терміну «обдарованість» спирається на уявлення про «дар» - високих задатках, якими природа нагороджує тих чи інших людей. Задатки спираються на спадковість або на особливості внутрішньоутробного розвитку. Тому обдарованість слід було б розуміти як показник високого рівня здібностей, що спираються на природну схильність.
Обдарованість - це комплексне явище. Воно пов'язане з виконанням людиною певної діяльності, тобто обдарованість складається з різних здібностей. Обдарованість забезпечує не успіх в будь-якій діяльності, а тільки можливість досягнення цього успіху.
Виділяють кілька типів обдарованості:
Види обдарованості дітей:
Підсумовуючи, можна сказати, що обдарованість — поняття загальної психології; високий рівень задатків, схильностей. Обдарованість є результатом і свідченням високого рівня інтелектуального розвитку індивіда.
Типи обдарованості: інтелектуальний тип — розумні, кмітливі, «надія школи», діти мають глибокі знання, самостійно їх здобувають, учні цього типу точно та глибоко аналізують навчальний матеріал, у них високий інтелект; академічний тип обдарованості — високий інтелект, на перший план виходить здатність до навчання - це, як правило, медалісти, гордість школи; художній тип — високі досягнення в художній діяльності: музика, танці, живопис, скульптура; креативний тип — нестандартність мислення, особливий погляд на світ. Важко виявити у школі через стандартизацію навчання; лідерська обдарованість — організаторські здібності; психомоторна або спортивна обдарованість.
Основні складові обдарованості:
Ранній вияв таланту допоможе не помилитися у визначенні майбутнього кожної дитини особливо в тому віці, коли саме обдарованість має найоптимальніші природні умови для свого становлення. Наприклад, обдаровані діти відрізняються серед ровесників кращим інтелектуальним розвитком, своєю комунікабельністю, різноманітністю інтересів тощо.
Існують особливі «сенситивні» періоди, коли діти «ніби всмоктують» усе оточуюче їх. Вони здатні займатися декількома справами відразу. Обдарована дитина часто не терпить яких-небудь обмежень своїм дослідженням. На думку Ж. Піаже, функція інтелекту полягає в обробці інформації, яка дорівнює аналогічній функції організму по переробці їжі. Для мозку так само природно вчитися, як для легень дихати. Прагнення людини до пізнання і стимулювання розуму — така ж нагальна потреба, як голод і спрага. Якщо ви чимось глибоко захоплені, ви забуваєте про голод і втому.
Вчені стверджують, що в обдарованих і талановитих дітей біохімічна й електрична активність мозку підвищена, їхній мозок відрізняється величезним «апетитом» — ще й величезною здатністю «переварювати» інтелектуальну їжу. Правда, ми ще зможемо переконатися, що і вони іноді «відкушують» більше, ніж можуть «проковтнути».
Обдаровані діти звичайно мають відмінну пам'ять, що базується на ранній мові й абстрактному мисленні. Їх відрізняє здатність класифікувати і категоризувати інформацію і досвід, уміння широко користуватися накопиченими знаннями, їхня схильність до класифікації і категоризації ілюструється й улюбленим захопленням, властивим обдарованим дітям, — колекціонуванням. Багато радості доставляє їм приведення своїх колекцій у порядок, систематизація і реорганізація предметів колекції. Причому оформлення акуратної постійної експозиції не є їхньою метою.
Надзвичайна чутливість обдарованих дітей до оточуючого середовища, загострене сприйняття своїх досягнень і невдач, наявність динамічного зв'язку між емоційним настроєм, здатністю до саморегулювання і шкільною успішністю говорять про те, що афективний розвиток повинен стати предметом пильної уваги при навчанні обдарованих дітей.
Серед цілей емоційного розвитку можна виділити три, які представляються найбільш важливими:
Особлива відповідальність лежить на вчителях, спілкування з якими значно впливає на емоціональний (афективний) розвиток дітей.
Звичайно, діти у віці від 2 до 5 років не можуть чітко розрізняти реальність і фантазію. Особливо яскраво це виявляється в обдарованих дітей. Вони настільки примхливі в словесному розфарбовуванні і розвитку ясних фантазій, настільки зживаються з ними, буквально «купаючись» у цій уяві, що часом вчителі і батьки демонструють зайву заклопотаність із приводу здатності дитини відрізняти правду від вимислу. Ця яскрава уява породжує неіснуючих друзів, бажаного братика або сестричку і ціле фантастичне життя, багате і яскраве. Через багато років більшість з них як у роботі, так і в житті зберігають елемент гри, винахідливість і творчий підхід якості, що стільки дали людству й у матеріальному, й у естетичному розвитку.
У ранньому дитинстві обдаровані діти так само емоційно залежні, нетерплячі й емоційно незбалансовані, як і їхні однолітки. Часом вони більш красномовні — оскільки їхнє уміння виражати себе більш адекватне. Однак їх чудові мовні здібності можуть привести і до того, що дорослі починають неправильно сприймати рівень їхньої емоційної зрілості — а це збільшує проблему.
У дошкільні роки обдаровані діти — як і їх менш талановиті ровесники — є віковими егоцентристами у своєму тлумаченні подій і явищ. Егоцентризм тут не означає егоїзму з його звичайним негативним забарвленням. Він є лише проектуванням власного сприйняття й емоційної реакції на явища, розум і серце всіх присутніх. Звичайно ми називаємо це «однобічним сприйняттям». Невміння сприймати ставлення інших людей до кого-небудь або до чого-небудь у побуті можна назвати однобічністю. У міру того, як мозок дитини, що розвивається, починає сприймати власну роботу, та починає розуміти, що здатна думати: вчені тепер називають це впізнанням. Дитина впевнена, що її сприйняття явищ і подій ідентично сучасному свідомому сприйняттю у всіх інших людей. Іншими словами, усі сприймають і розуміють ту саму подію або явище однаково.
Ознаки обдарованості
Кризи обдарованості
Феномен «зникнення», «згасання» обдарованості давно цікавить практиків. Це пов’язано з розвитком криз обдарованості.
Таким чином, можна визначити ознаки обдарованості на різних вікових етапах: Раннє дитинство (1—3 роки) - невгамовна цікавість, нескінченні запитання, уміння стежити за декількома подіями, великий словниковий запас, захопленість словесним розфарбовуванням, розвинене мовлення, вживання складних слів і поширених речень. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату у сфері, яка цікава, здібності до малювання, музики, лічби, нетерплячість і поривчастість, винахідливість і багата фантазія. Дошкільний період (4—7 років) - відмінна пам’ять, інтуїтивні здогадки, яскрава уява, нечіткість у розмежуванні реальності й фантазії, перебільшені страхи, егоцентризм, тонка моторна координація, віддає перевагу товариству старших дітей і дорослих. Добра, відкрита, тямущадитина; чудово володіє мистецтвом мовної комунікації; дуже допитлива, винаходить власні слова, схильна до активного дослідження світу; гостро реагує на несправедливість. Шкільний період (7—18 років) - успішна у багатьох видах діяльності дитина, високі результати, потреба в колекціонуванні, класифікації, охоче береться за складні та тривалі завдання, чудове почуття гумору, розвинена оперативна пам’ять. Сформованість навичок логічного мислення, виражена установка на творче виконання завдань, уміє вчитися, оригінальність словесних асоціацій, чіткий образ майбутньої діяльності, створення в уяві альтернативних систем.
Дорослість (після 18 років) - легкість засвоєння нових ідей і знань, комбінування знань оригінальними способами, гнучкість у концепціях, способах дій, соціальних ситуаціях. Відмінно розвинені навички спілкування, дитина відкрита, дружня, цінує гумор. Жива й безпосередня уява. Не придушує своїх почуттів і емоцій. Активна, наполеглива, енергійна, схильна до ризику. Нетерпляча при виконанні рутинної роботи, віддає перевагу складним завданням. Незалежна у думках, поведінці.
Розділ 2. РОЗВИТОК ЗДІБНОСТЕЙ ТА ОБДАРОВАНОСТІ ДІТЕЙ
2.1. Види здібностей
Здібності — індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності. Задатки — це потенційні можливості, що виявляються в діяльності, яка не може існувати без них.
Кожна здібність становить складну синтетичну якість людини, в якій поєднуються окремі психічні властивості: чутливість, спостережливість, особливості пам'яті, уяви, мислення і т.д.
Виділяють:
Важливим фактором розвитку здібностей є стійкі спеціальні інтереси до вивчення змісту якоїсь галузі людської діяльності.
Виділяють такі види здібностей:
Навчальні і творчі здібності відрізняються один від одного тим, що перші визначають успішність навчання і виховання, засвоєння людиною знань, умінь, навичок, формування якостей особистості, в той час як друга - створення предметів матеріальної і духовної культури, виробництво нових ідей, відкриттів і творів, словом - індивідуальна творчість у різних галузях людської діяльності.
Природа загальних здібностей (інтелект, креативність і пошукова активність) визначається особливою організацією пізнавальних функцій та індивідуального досвіду (включаючи знання, вміння та навички). Спільними ці здібності називають тому, що вони необхідні для виконання всіх видів діяльності, незалежно від ступеня їх складності.
Природа спеціальних здібностей. Вивчаючи конкретно - психологічну характеристику здібностей, можна також виділити більш загальні якості, які відповідають вимогам не однієї, а багатьох видів діяльності, і спеціальні якості, що відповідають більш вузькому колу вимог даної діяльності. У структурі здібностей деяких індивідів ці загальні якості можуть бути винятково яскраво виражені, що говорить про наявність у людей різнобічних здібностей, про загальні здібності до широкого спектру різних діяльностей, спеціальностей і занять. З іншого боку, для кожного окремого виду діяльності можна виділити таку загальну основу, яка буде об'єднувати окремі приватні вміння в цілісну систему, і без якої ця здатність не відбудеться взагалі. Конкретні приклади: Для математика недостатньо мати хорошу пам'ять і увагу. Людей, здатних до математики, відрізняє вміння вловити порядок, в якому мають бути розташовані елементи, необхідні для математичного доказу. Наявність інтуїції такого роду - є основний елемент математичної творчості, і вона спирається не тільки на знання і досвід, але й на просторову уяву, як головна умова математичного мислення (при цьому мається на увазі не тільки геометрія і стереометрія, але вся математика в цілому). Для спортсмена спільною основою є воля до перемоги, прагнення будь-що-будь бути першим. Для художника (в будь-якій області мистецтва) - це естетичне ставлення до світу. Музичні здібності в існуючій загальній психологічній класифікації відносяться до спеціальних, тобто таких, які необхідні для успішних занять і визначаються самою природою музики як такої. В їх основі, як в основі здібностей до будь-якого виду мистецтва, лежить естетичне ставлення до світу, здатність естетично сприймати дійсність, але у випадку музики це буде звукова, або аудиальна дійсність, або здатність трансформувати естетичне переживання реальності в звукову реальність (завдяки синестезії). Технологічну складову музичних здібностей можна розділити на три групи:
В екстремальних умовах, коли виникає необхідність вирішити надзавдання, у людини, завдяки стресовій реакції, можуть відновитися, або різко підсилитися ті чи інші здібності.
Можна зробити наступний висновок. Здібності — індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності. Задатки — це потенційні можливості, що виявляються в діяльності, яка не може існувати без них.
Виділяють: загальні здібності - які включають ті, якими визначаються успіхи людини в видах основної діяльності; спеціальні здібності - які сприяють успіхам людини в специфічних видах діяльності.
Види здібностей: розумові та спеціальні, навчальні та творчі, математичні, конструктивно-технічні, музичні, літературні, фізичні здібності.
2.2. Розвиток здібностей і обдарованості
Чотири етапи розвитку здібностей:
Фактори формування обдарованості дитини
Важливою особливістю сучасного розуміння обдарованості є те, що це явище розглядається не як статична, а як динамічна характеристика, що реально існує в русі, постійному розвитку (Ю.Д. Бабаєва, А.І. Савєнков та ін.). За такого розуміння вважається доцільним визначити провідні фактори формування обдарованості дитини, за наявності яких підвищується вірогідність прояву неординарних здібностей особистості. Такими факторами пропонується вважати психофізичний потенціал особистості та сприятливий вплив середовища.
Біологічними передумовами обдарованості є: задатки, як вроджені анатомо-фізіологічні особливості людини, що зумовлюють розвиток здібностей (до музики, малювання, математики, спорту тощо); здібності – індивідуальні якості особистості, які виявляються у певній діяльності і які забезпечують успіх саме в цій діяльності; схильності – емоційне ставлення, конкретна вибіркова спрямованість на певну діяльність, що заснована на інтересі до цієї діяльності, потреби у її здійсненні, бажанні виконувати, досягати у ній успіху. Система задатків, схильностей і здібностей у комплексі і є найважливішою рушійною силою самовираження особистості, яка забезпечує виконання нею діяльності на високому рівні і досягнення значних успіхів.
Розкриття потенціалу креативності:
У роботі з обдарованими дітьми використовуються як індивідуальні, так і групові форми роботи.
Для досягнення позитивних результатів роботи з обдарованими учнями (чи то в роботі над проектами, чи у підготовці до олімпіад) у спілкуванні з дитиною важливо дотримуватися деяких правил:
Таким чином, можна сказати, що розрізняють чотири етапи розвитку здібностей. На першому етапі дитина тягнеться до батьків; на другому — на перший план виходить викладач; на третьому — постає вже сформована особистість; на четвертому – перетворюється на майстра в обраній сфері.
ВИСНОВКИ
У даній роботі розглядалася тема: «Розвиток здібностей і обдарованості на різних вікових етапах».
Відповідно до першого завдання зроблено наступні висновки. Обдарованість — поняття загальної психології; високий рівень задатків, схильностей. Обдарованість є результатом і свідченням високого рівня інтелектуального розвитку індивіда. Здібності — індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності. Задатки — це потенційні можливості, що виявляються в діяльності, яка не може існувати без них.
Відповідно до другого завдання сформульовано такі висновки. Типи обдарованості: інтелектуальний тип — розумні, кмітливі, «надія школи», діти мають глибокі знання, самостійно їх здобувають, учні цього типу точно та глибоко аналізують навчальний матеріал, у них високий інтелект; академічний тип обдарованості — високий інтелект, на перший план виходить здатність до навчання - це, як правило, медалісти, гордість школи; художній тип — високі досягнення в художній діяльності: музика, танці, живопис, скульптура; креативний тип — нестандартність мислення, особливий погляд на світ. Важко виявити у школі через стандартизацію навчання; лідерська обдарованість — організаторські здібності; психомоторна або спортивна обдарованість.
Виділяють: загальні здібності - які включають ті, якими визначаються успіхи людини в видах основної діяльності; спеціальні здібності - які сприяють успіхам людини в специфічних видах діяльності. Види здібностей: розумові та спеціальні, навчальні та творчі, математичні, конструктивно-технічні, музичні, літературні, фізичні здібності.
Відповідно до третього завдання зроблено такі висновки. Ознаки обдарованості на різних вікових етапах: Раннє дитинство (1—3 роки) - невгамовна цікавість, нескінченні запитання, уміння стежити за декількома подіями, великий словниковий запас, захопленість словесним розфарбовуванням, розвинене мовлення, вживання складних слів і поширених речень. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату у сфері, яка цікава, здібності до малювання, музики, лічби, нетерплячість і поривчастість, винахідливість і багата фантазія. Дошкільний період (4—7 років) - відмінна пам’ять, інтуїтивні здогадки, яскрава уява, нечіткість у розмежуванні реальності й фантазії, перебільшені страхи, егоцентризм, тонка моторна координація, дитина віддає перевагу товариству старших дітей і дорослих. Добра, відкрита, тямуща дитина; чудово володіє мистецтвом мовної комунікації; дуже допитлива, винаходить власні слова, схильна до активного дослідження світу; гостро реагує на несправедливість. Шкільний період (7—18 років) - успішна у багатьох видах діяльності дитина, високі результати, потреба в колекціонуванні, класифікації, охоче береться за складні та тривалі завдання, чудове почуття гумору, розвинена оперативна пам’ять. Сформованість навичок логічного мислення, виражена установка на творче виконання завдань, уміє вчитися, оригінальність словесних асоціацій, чіткий образ майбутньої діяльності, створення в уяві альтернативних систем. Дорослість (після 18 років) - легкість засвоєння нових ідей і знань, комбінування знань оригінальними способами, гнучкість у концепціях, способах дій, соціальних ситуаціях. Відмінно розвинені навички спілкування, дитина відкрита, дружня, цінує гумор. Жива й безпосередня уява. Не придушує своїх почуттів і емоцій. Активна, наполеглива, енергійна, схильна до ризику. Нетерпляча при виконанні рутинної роботи, віддає перевагу складним завданням. Незалежна у думках, поведінці.
Відповідно до четвертого завдання зроблено наступні висновки. розрізняють чотири етапи розвитку здібностей. На першому етапі дитина тягнеться до батьків; на другому — на перший план виходить викладач; на третьому — постає вже сформована особистість; на четвертому – перетворюється на майстра в обраній сфері.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ