Методичний порадник "Етико-педагогічні ситуації в освітній діяльності"

Про матеріал
В даних методичних рекомендаціях надаються етико-педагогічні ситуації які трапляються під час освітнього процесу. На прикладі рекомендацій керівнику закладу, вчителю буде краще вирішити етичні ситуації з здобувачами освіти та вийти зі складного етичного положення яке може трапитися під час уроків.
Перегляд файлу

Тема: Етичні ситуації в педагогічній діяльності

(Із   власного досвіду)

Директор Орлівщинської гімназії

БОНДАРЕНКО Тамара Петрівна

З того моменту як наша країна опинилася у стані війни через військову агресію Російської Федерації. У зв’язку з цим, усі сфери діяльності, у тому числі освіта, змушені були пристосовуватися до функціонування в нових умовах. Із введенням воєнного стану, Міністерство освіти і науки України прийняло ряд рішень для врегулювання питань, пов’язаних з організацією освітнього процесу

Серед основних труднощів, які виникають під час освітньої діяльності в умовах воєнного стану,  відсутність Інтернету здобувачів освіти, загострення бойових дій та довгі тривоги,  перебування у спеціальних укриттях під час під час змішаної форми занять.

Етичні педагогічні  ситуації -  це ті обставини, що виникають в освітньому процесі. Без їх правильного розв’язання неможлива подальша ефективна взаємодія між його учасниками.

Дії, яких треба уникати, розв’язуючи педагогічну ситуацію

  •                               Довготривалих виправдань та пишномовних обурених “промов” вчителя, адже частину ситуацій діти якраз і створюють для того, щоб педагог дратувався, а не проводив заняття.
  •                               Запитань на зразок “Хто це зробив?”, адже це спонукає дітей до загострення та  веде до ускладнення ситуації у вигляді конфлікту чи бойкоту.
  •                               Прийняття рішень за умови володіння лише мінімальною інформацією про обставини життя учня, особливо занадто категоричних (наприклад, покарання за запізнення на перший урок учня, що живе на окраїні  села).
  •                               Надмірної емпатії (співпереживання), що неминуче призведе до встановлення стійкого ліберального стилю спілкування з учнями, а отже, до професійної неспроможності педагога підтримувати дисципліну у класі.

Головне правило розв’язання етичної педагогічної ситуації — в результаті має бути збережене фізичне та психічне здоров’я всіх її учасники

Перша фаза - гостре конфліктне початок з порушенням соціально-ціннісних норм і правил одним учасником ситуації.

Друга фаза являє собою відповідну реакцію опонента, від змісту і форми якої залежить результат конфлікту і найголовніше - його наслідки, тобто напрямок змін, що склалися до цього відносин. Друга фаза є центральною ланкою ситуації. Зазвичай проходження через неї супроводжується стресом, вона ставить під загрозу честь особистості в цілому. Нерідко нестача інформації та часу не дає можливості гідної відповіді. Завжди в подібних ситуаціях в процесі педагогічної діяльності виручають винахідливість, витримка і досвід, отриманий раніше. Тому велику увагу педагогу потрібно звернути на набуття досвіду вирішення етичних педагогічних ситуацій.

Третя фаза - це радикальне і швидка зміна існуючих цінностей і норм (трапляється, що руйнуються окремі норми) в двох різних напрямках - погіршення або поліпшення сформованих до цього часу відносин. Завдяки третій фазі педагогічні впливи бувають дуже значними.

Узагальнений алгоритм розв’язання етичних педагогічної ситуації

1. Первинний аналіз змісту етичної педагогічної ситуації: а) виокремлення ситуаційної проблеми; б) формулювання первинного ситуаційного завдання; в) формулювання вторинного ситуаційного завдання.

2. Прийняття рішення — розв’язання ситуаційних завдань (формулювання стратегічного, або масштабного, ситуаційного завдання — аналіз прийнятого рішення)

1. Не втручатися

Приклад:

«Здобувач освіти 5 класу Микита, зробив зауваження своєму однокласнику Сергію, який в цей час щось писав за партою. Сергій йому щось відповів, але всі інші продовжили працювати разом з вчителем на уроці»

Продовжувати заняття у звичний спосіб без втручання в ситуацію; нічого не говорити та не робити для виправлення поведінки.

Як працює:

Якщо ви не звертаєте уваги на поведінку, це дає вам змогу продовжувати заняття і не відволікати всю аудиторію без потреби. Іноді ситуація вирішується без вашого втручання.

Чому важливо:

Цей підхід важливий, коли:

  •                               ви вважаєте, що небажана поведінка майже напевне припиниться сама по собі;
  •                               поведінка нікому не шкодить;
  •                               немає небезпеки хвильового ефекту (малоймовірно, що інші учні імітуватимуть або повторюватимуть небажану поведінку).

Як це робиться:

Спостерігайте і слухайте. Запитайте себе: «Ситуація поліпшиться чи погіршиться, якщо я не втручатимусь?»

Рекомендації:

  •                               Часто учні погано поводяться, аби привернути вашу увагу, і якщо їм вдається, це може підсилити негативну поведінку.
  •                               Учні підтримують один одного і можуть продовжувати погано по­водитись, якщо відчувають підтримку однокласників

2.Опосередковано припиняти небажану поведінку

Приклад:

«Здобувачка освіти 6 класу Світлана під час уроку вийняла дзеркальце і розглядає своє обличчя та постукує ногами на підлозі»

Що це означає:

Невербально дати зрозуміти учниці, що вона  має припинити поводитися таким чином.

Як працює:

Припиняє негативну поведінку, не порушуючи перебігу навчання.

Чому важливо:

Якщо ви зможете припинити небажану поведінку опосередковано, ймовірність конфронтації чи ворожості буде меншою.

Як це робиться:

Встановіть зоровий контакт. Спокійно підійдіть ближче до учениці, яка порушує дисципліну.

Рекомендації:

Не варто соромити ученицю, це рідко допомагає.

Зосередьте увагу на відповідній групі учнів. Уникайте виокремлення  або лише одного учня, якщо до порушення дисципліни причетні кілька осіб. Не поширюйте провину на інших, якщо насправді винен лише один учень.

3.Моделювати правила

Приклад:

«Здобувачі освіти 6 класу Микола та Вадим під час перерви обговорювали підсумки комп’ютерної гри в Інтернеті в яку вони грали на вихідних днях. Розпочався урок, а діти все продовжували обговорювати,  що Микола виграв, а Вадим програв»

Що це означає:

Повідомте учням, що саме вони мають зробити. Опишіть наслідки в разі невиконання. Про наслідки гри в інтернет мережі.

Як працює:

Зупиняє порушення дисципліни, перш ніж воно пошириться на весь клас.

Чому важливо:

Якщо ви конструктивно виходитимете з таких ситуацій та, в разі потреби, застосовуватимете попередження за порушення дисципліни, збільшиться ймовірність того, що учні активніше братимуть участь у навчальному процесі.

Як це робиться:

Повідомте учням, яку поведінку ви очікуєте. Опишіть наслідки в разі не­виконання вимог.

Рекомендації:

  •                               Застосовуйте цей підхід для вирішення проблем, які унеможливлюють навчальний процес.
  •                               Моделюйте правила, коли порушення поведінки може зашкодити учням, які погано поводяться, або всім іншим.

 

Висновок: під час освітнього процесу, не зважаючи на воєнний час всі тривоги які виникають в цей складний період, вчитель повинен завжди пам’ятати про етично-педагогічні норми спілкування з учасниками освітнього процесу вміти вдало застосувати свою педагогічні майстерність дбаючи про фізичний та психічний стан дитини.

doc
Додано
4 березня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку