Управління освіти молоді та спорту Смотрицької селищної ОТГ
Смотрицький ліцей
Оксана Сірацька
Любов Карпович
Ніла Данилюк
Тетяна Боднар
Галина Гулевата
Формування соціально-комунікативної
компетентності школярів засобами
технології критичного мислення
Управління освіти молоді та спорту Смотрицької селищної ОТГ
Смотрицький ліцей
Оксана Сірацька
Любов Карпович
Ніла Данилюк
Тетяна Боднар
Галина Гулевата
Формування соціально-комунікативної
компетентності школярів засобами
технології критичного мислення
м. Камꞌянець-Подільський
2020
Рекомендовано до друку науково-методичною радою методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Дунаєвецької міської ОТГ
(Протокол № 1 від 25.02. 2020р.)
Упорядник: Сірацька О.М., вчитель початкових класів Смотрицького ліцею
Автори: Боднар Т.В., Данилюк Н.Ф., Карпович Л.В., Гулевата Г.Г.,
вчителі початкових класів Смотрицького ліцею ім. М. Смотрицького
Рецензенти:
Заторжинська В.М. – методист МК управління освіти молоді та спорту
Дунаєвецької міської ОТГ
У посібнику подано теоретичні та практичні основи використання стратегій технологій критичного мислення на уроках у початковій школі. Матеріали посібника можуть бути використанні вчителями початкових класів при підготовці до проведення уроків.
Вступ
Школа – це мініатюрна копія суспільства, життя у якій має базуватися на принципах саморегуляції. А нова українська школа – це школа, у якій приємно навчатися, а й вміння застосовувати їх у житті. У цій школі прислухаються до думки учнів, вчать їх критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними.
І саме технології критичного мислення допомагають сприяють активному навчанню учнів, реалізації їхніх потреб, формують комунікативну компетентність учнів. Ці технології спрямовані на спільну працю вчителя й учня, діяльність самого учня, а також на створення комфортних педагогічних умов, які сприяють зняттю психологічної напруги. Використання технології розвитку критичного мислення покращують сприйняття інформації, підвищують цікавість як до виучуваного матеріалу, так і до навчання, сприяють умінню критично мислити, умінню з відповідальність ставитися до власного навчання, умінню співпрацювати з іншими, підвищенню якості освіти учнів початкової школи, бажанню і вмінню стати людиною, яка вчиться протягом всього життя.
У посібнику вміщено інформацію про стратегії розвитку критичного мислення, які ми використовуємо під час ранкових зустрічей з учнями, вчителями, під час проведення уроків та удосконалюємо їх на майстер - класах. Запропоновані види роботи щодо даної методики стануть у нагоді при підготовці до проведення уроків всіх предметів та позакласних заходів у початковій школі.
Візитка початкової школи Смотрицького ліцею
Учень. Вітаємо вас під барвінковим небом
Де рідна пісня душу окриля.
Любов’ю всіх благословляє щиро
Гостинна Смотрицька земля
Пісня Смотрицька земля
Україна моя рідна - це моя земля!
Тут родилися на світ батько, мати, я!
А Карпати - рідна хата, смерековий край,
Українську нашу пісню, грай, музико, грай!
Приспів:
А у нас небо - синє небо!
А у нас поле - жовте поле!
А у нас люди - щирі люди!
Ми - одна сім'я!
А у нас вітер - вільний вітер!
А у нас море - Чорне море!
А у нас квіти - сонця квіти!
Вічна ця земля!
Учениця. Гостей ми радо зустрічаєм,
Привітним добрим словом привітаєм.
То ж зичим щастя вам здоровя, долі,
У нашій рідній Смотрицькій школі.
Учень. Що для людини найрідніше,
Найдороще, наймиліше?
Рідна хата, Батьківщина,
Вірні друзі та родина.
Учениця. Усе так знайоме довкола,
А дзвони – то гомін віків.
Храм, річка і школа –
То Смотрич Любий мій.
Учень. В Смотричі перлина є
Вона школою зоветься.
Всяк до неї серцем лине,
Мудрістю й добром озветься.
Пісня «Про школу»
Літо швидко відбуяло, наче й не було,
Жовте листя закружляло за моїм вікном,
Скоро в небі закурличуть сиві журавлі,
І покличе нас дзвіночок на шкільний поріг!
Приспів:
Здраствуй, школо, рідна школа,
Ти чекала нас!
Здраствуй, школо, рідна школа,
Ми йдемо у клас!
Учень. Доброго, доброго, доброго дня!
Вас вітає наша нова сім’я!
Учениця. Нумо, друзі всі разом руш!
Вступили впевнено в країну НУШ!
Учень. Влітку ми відпочивали, у морі купались.
А вчителі працювали, до НУШ готувалися.
Учениця. Осередки оформляли, треба сил багато.
Вже й дизайнерами стали наші мами й тато.
Учень. Скажу друзі по секрету, що слово «Рутина»
Мої рідні в інтереті шукали годину.
Учениця. Ну й дорослі молодці, щоб ми не сварились,
«Коло вибору » нам склали, гарно потрудились.
Учень. Сьогодні кожен із нас має право
Мріяти, творити,навчатись досхочу.
Учениця. В «Ранковім колі» будемо спілкуватись.
Ділитись іграшками і граючись навчатись.
Учень. Ми будемо знати і вміти,
Навчимося з правдою дружити.
Учениця. Кожній миті у житті радіти,
Рідну країну шанувати й любити!
Учень. Ми всі діти України прийшли в нову школу,
Радо приймемо всі зміни, все буде чудово!
Учениця. В початковій ланці нашої школи навчається 107:
Учень. Навчальний процес забезпечують:
Учениця. Ми всі одна сімя,
Неповторний ти і я.
Будемо усі дружити,
В злагоді і мирі жити,
На землі добро творити.
Пісня побажання
І, якщо колись вам сумно стане,
На очах сльоза,
Заспівайте пісню разом з нами -
І мине гроза.
Пам'ятай, що кожного чекає
Сто доріг в житті,
Тільки щастя більшого не має,
Ніж назад прийти!
Приспів:
Ми бажаєм в кожну хату
Щастя і добра!
Гарним людям, добрим людям -
Сонця і тепла!
Хай душа дзвенить струною
Зранку й до зорі!
Хай обходять стороною
Біди і жалі!
Ранкова зустріч з вчителями
Наш Смотрицький ліцей ім. М. Смотрицького радо вітає учасників семінару-практикуму вчителів початкових класів НУШ Дунаєвеччини і їхнього досвідченого наставника методиста. Бажаю щоб сьогоднішній день приніс вам позитивні емоції і цікаві відкриття.
Усі дружні я і ти
Ви торкнемось до облисів
Щоб усміхнені були.
Як добре що всі ми такі творчі. Адже саме таким має бути сучасний вчитель НУШ.
Який є у скринці (Передаю скриньку)
Завдяки дружній роботі ми збудували вежу. Молодці!
Візьміть по листочку з корзини і поділіться на групи за кольором. Кожна група вибере собі спікера. Спікер підійде отримає завдання. Коли група готова – вона сигналізує. Спікер виходить і оголошує нам свій варіант. Ми підтримуємо оплесками.
Станьте в коло зверніть увагу на свої листочки. Знайдіть один особливий усміхнений.
А для нас це число особливе тим що в нас проходить семінар-практикум вчителів початкової школи НУШ за темою: «Формування соціально-комунікативної компетентності школярів засобами технології критичного мислення».
Я бажаю нам всім гарного настрою позитивних емоцій і щоб у нашому житті і роботі були лише сонячні дні.
І на завершення заспіваємо пісню.
Пісня про НУШ
НУШ – українська школа нова
Для вчителів та школярів
У ній вирують різні дива
І новизна ще й для батьків
Приспів
Треба нуш нам відкривати,
Креативом дивувати,
Щоб могли усі разом
Креативно мислить знов.
У житті проблем багато,
Треба їх вирішувать .
Нормативну базу вчити,
Інтелект підвищувать.
Ми радо тут усіх вітаєм
У нашому ліцеї.
Здоров’я і добра бажаєм,
Свої донесемо ідеї
Ранкова зустріч «Ми- актори»
Мета:розширити уявлення дітей про театр,специфіку театральних професій, роз-
вивати пізнавальний інтерес,акторські здібності,пам`ять,мислення,увагу й
уяву,виховувати доброзичливість,створити дружню атмосферу .
Обладнання:мультимедійні засоби, «Стіна слів»на тему «Театр»,маски.
Хід
1.Привітання.
-Доброго дня вам,учителі й друзі!
Світла всім,щастя людського,тепла!
Ми всі зібрались в тісненькім крузі ,
Щоб поміж нами взаємність була.
Слова дітей:
Ми заходимо в школу раненько,
Лиш встає світанкова зоря.
І беремось до книжки хутенько,
Щоб відкрити річки і моря.
Зрозуміти природу ,людину,
Пізнавати наш світ спішимо.
Крок за кроком вчимося невпинно,
Ми до знань,ми до знань летимо.
Вч.: Промінчик осінній заглянув у клас
І в коло велике зібрав, друзі, нас.
Давайте з’єднаєм долоньки свої
І радо всміхнемось –
Я – вам, ви – мені.
-Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь один одному і прино-
сите до класу радість.
-Дітки,а хто це до нас завітав ?
-Так, Капітошка.Ви сьогодні незвичайні.То ж давайте познайомимось.
Колобок:Від бабусі я утік
І від дідуся утік.
І до вас в ліцей прибіг.
Зайчик:Я Вухань і Куцохвостик .
По лісі стрибаю,
Від Вовка і Лиски тікаю.
Вовчик: Вовчик-панібратик я.
Ведмедик :Ведмежатко я маленьке,
Люблю ягідки смачненькі.
Лисичка :Я Лисичка ,я сестричка,
Не сиджу без діла.
Ріпка:Тягли мене руками,
Упиралися ногами.
Промучились увесь день,
А я стою собі як пень .
Дідусь: Доброго дня,я –Дідусь,
У добрій справі знадоблюсь.
Бабуся:А я-Бабуся.
У ділі теж згоджуся.
Внучка:А я внучка,бабусі й дідуся помічника.
Собачка:Цуценятко я маленьке,
Люблю гавкати частенько.Гав-гав-гав.
Киця:Я киця Варварка,
Від мене мишка тікає у шпарку ,м`яу.
Мишка:Мишенятко я сіреньке,
Маю хвостик я гостренький.
«Колосок»
Півник: Здорвенькі були .Я - півник Голосисте Горлечко,а це мої дві непосиди.
Мишка 1 :Я-К руть .
Мишка 2 :Ну а я тоді –Верть .
«Смішарики»
Разом: Ми - смішарики веселі.
Крош.
Бараш.
Їжачич.
Копатич.
Лосяш.
Нехай панують мир ,достаток,злагода,любов у вашій оселі.
2.Обмін інформацією.
-Як називають установу,де одні люди виконують ролі,а інші на них дивляться і
отримують насолоду від побаченого?
-А хто,дітки,ходить по сцені,скаче,
То сміється,а то плаче!
Хоч кого зобразить,
Майстерністю всіх вразить.
(Актор)
-А хто такі люди,котрі сидять в залі і дивляться на гру акторів?
-А ви хочете спробувати себе у ролі актора? Отже,наша класна кімната перетво-
рюється сьогодні на міні- театр .
Гра « Пантоміма»
Капітошкові сумно і він хоче,щоб ви мімікою ,жестами відтворили
дії героїв з казки чи мультфільма.
Ви обираєте ілюстрацію до мультфільма чи казки ,героями якої ви є.
Об`єднуєтесь відповідно у групки,домовляєтесь,що потрібно відтворити.А тоді
в порядку готовності ,кожна групка демонструватиме,а інші вгадуватимуть дію
і назву казочки.(Місять тісто-«Колобок»,тягнуть Ріпку-«Ріпка»,Півник-замітає,
мишенята-скачуть , «Колосок»,фарбують-«Смішарики»).
під пісеньку про його друзів.А хто його друзі?Так,крапельки.
Таночок під пісеньку «Дощик капає зі стріхи»Н.Май.
3.Групове заняття.
3.1Гра «З якої казки предмети ?»
У моєму кошику предмети. Спробуйте відгадати ,з яких вони казок.
Плоска тарілка «Лисичка та Журавель»
Борошно «Колобок»
Солома «Солом`яний бичок»
Колосок «Колосок»
3.2 Вікторина «Телеграма від казкового героя»
- Дітки,на нашу ранкову зустріч я запросила ,окрім Капітошки ,багато казкових ге-
роїв .Але ,нажаль ,вони не змогли приЇхати, та декотрі надіслали телеграми.Що-
правда,без підписів. Надіюсь,ви допоможите вияснити ,від кого ж телеграми.
-Дуже засмучена.Мишка випадково розбила моє яйце.Знесу золоте і прийду до
вас.(Курочка Ряба)
-Я від Бабусі пішов і від Дідуся пішов,незабаром прийду до вас ,якщо по дорозі
Лисицю не зустріну.(Колобок)
-Прибути до вас не можу ,бо мене викрала Лиска.(Півник)
- Пригощу Лисичку смачненьким борщиком з вузенькою шийкою і прилечу до
вас .(Журавель)
-Дякую за допомогу ,тепер ми знаємо ,від кого телеграми,а ,разом ,і хто із гостей
чемний І попередив про свою відсутність.
4.Щоденні новини.
-А тепер настав час щоденних новин.
-Доброго ранку !
Сьогодні з прогнозом погоди ознайомлю вас я,головний синоптик Вухастик.
Зараз пора року –осінь.
Третій осінній місяць- листопад .
Сьогодні вівторок –другий день тижня.
На вулиці прохолодно , ясно ,вітерець повіває.
- 12 литопада-день імені Артем. Вітаю наших Артемків з іменинами .
А ще цей день вважався пташиним святом і називався Зиновій-синичник.
Птахи передбачали погоду:якщо в цей день синички масово з`являються
біля будинків - чекай великого холоду,якщо свистять-день буде ясний ,
а якщо вранці пищать,то до ночі вдарить мороз.
-Настав час дізнатися,що ж цікавого чекає нас на уроках :
на році фізкультури матимете змогу взяти участь в естафетах;
на уроці математики з`ясуємо,скільки ж казкових героЇв не попередило нас
про свою відсутність на нашій сьогоднішній ранковій зустрічі,скільки разів утікав
Колобок;
на уроці читання ми поринемо у світ казки чарівної і ви спробуєте себе у ролі
акторів;
на уроці укр. мови ви навчитеся писати літеру,з якої починається назва героЇні
багатьох казочок;
а на уроці ЯДС ми побуваєм з вами у світі незвичайних звуків .
-На цьому наша ранкова зустріч завершується .Дякую вам , дітки, за артистизм і
активну участь,а вам,дорогі гості, за увагу.
Урок української мови
Мета: вправляти учнів у використанні слів зрізних лексичних груп; учити розподіляти слова на тематичні групи; розвивати мовлення учнів; допитливість, уміння аналізувати та класифікувати; формувати компетентність спілкування рідною мовою соціальну, громадянську компетентності; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання: листочки для емоційного налаштування; літери для вправи «Розсипанка»; схема для створення « Асоціативного куща»; картки «Чарівний олівець»; цеглинки LEGO для гри «Розсели овочі»; м’яч, стікери та зображення дерева для рефлексії.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно – літературна, природнича , соціальна і здоров 'язбережувальна .
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу. Емоційне налаштування. Вправа «Дерево успіху»
Перед уроком пропоную учням обрати листочки певного кольору.
2. Вправа «Вітання»
Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великого і кажуть:
Бажаю ( стикаються великими пальцями);
Успіху…..
Великого…..
У всьому…..
І всюди….
Вітаю! ( доти к всією долонею ).
3. Вправа « Розсипанка »
- Зберіть з розсипаних літер слово
В І Л Т Ч И С В І В Ь ( ввічливість )
4. Вправа « Асоціативний кущ». Робота в групах
- З чим у вас асоціюється слово «ввічливість»?
Привітність
Люб'язність
Доброзичливість
Шанобливість
Чемність
5. Метод «ПРЕС»
- чи потрібно людям бути чемними, ввічливими? Поділіться своїми міркуваннями за алгоритмом:
- Я вважаю, що…
- Тому що…
- Наприклад…
- Отже,…
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Вправа «Чарівний олівець» . Робота в групах
Завдання: закреслити зайві слова.
_ Які слова зайві?
_ За якою ознакою об’єднані слова?
І група……
ІІ група……
ІІІ група…..
ІV група….
V група….
2. Повідомлення теми та мети уроку
У корзинці слова:
3. Читання вірша вчителем
- Послухайте вірш і скажіть, про кого в ньому йдеться?
Йде по місту листоноша,
У руках – важлива ноша:
І листівки, і листи…
Треба вчасно рознести
І газети, і журнали,
Щоб раділи та читали.
Листоношу ждуть, як свято.
Всі дорослі та малята…
Фізкультхвилинка
4. Робота з підручником
- Дітки, розгортаємо зошити, запишемо число, класна робота.
На хвилинку каліграфії Осінь для вас приготувала букву Ввв вв ввічливість.
Виконання вправи1.Робота за малюнками
Пальма, папороть, ліани.
5. Вправа «Незакінчене речення»
- Послухайте речення та закінчіть його одним з трьох записаних вами слів.
………….пальма
……….. ліана
………… папороть
6. Продовження роботи з підручником.
1) Виконання вправ 4-5 . Робота в парах.
Пальчикова гімнастика
Вітер тихо клен качає,
Вправо, вліво нахиляє:
Раз – нахил і два – нахил,
Зашумів гущавиною клен.
2) Виконання вправи 6.
- Запишіть назви овочів, що любить Щебетунчик. Як ви вважаєте, чи можна сказати, що улюблені овочі Щебетунчика українські?
3) Виконання вправи7. «Щоденні 5». Читання з другом.
- Прочитайте розмову Родзинки та Щебетунчика.
- Отже, про що Щебетунчик дізнався від Родзинки?
7. Вправ «Розсели овочі» Робота в парах
Завдання: поєднати цеглинку з назвою рослини та країни.
8. Вправа 10. Робота в групах.
- Записати на кошику чотири назви фруктів. З одним із них складіть речення.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
М'яч рухається з рук в руки по колу, доки діти промовляють слова: «М'ячику, м’ячику, ти котись! Біля мене зупинись». Дитина, у якої зупиняється м’яч, називає будь-яку тему, на яку можна дібрати слова. М'яч продовжує рухатися по колу. Діти, до яких він потрапляє, мають назвати п’ять слів на цю тему.
Вправа «Дерево»
За змістовні та правильні відповіді……дякую…..
С. 52, впр. 9
Майстер- клас
Шановні вчителі, учасники майстер-класу!
Вітаю вас у нашому рідному ліцеї.
Учителем не кожен може бути,
Не кожне серце вміє говорить.
Учитель лише той, хто вміє чути,
Окрилити, навчити і любить.
Тендітну душу ласкою зігріти
І добротою ниву засівать,
Безмежно, щиро цілий світ любити
і дітям усього себе віддать.
Бажаю вам сьогодні творчої наснаги,
Майстерності і переваги,
Натхнення, щастя, успіхів у праці,
А в справах особистих тільки вдачі.
Я, Сірацька Оксана Михайлівна, вчитель 3 класу, хочу поділитись досвідом формування соціально-комунікативної компетентності школярів засобами технології критичного мислення.
Технологія критичного мислення має на меті:
сприяти реалізації потреб учня;
вчить самостійно вирішувати учнівські проблеми;
а також критично оцінювати власну діяльність.
І перш, ніж розпочати роботу, я б хотіла з вами познайомитись.
Вправа «Стрічка знайомств»
Всі учасники стають у коло. Передаючи стрічку, по черзі кожен називає своє ім'я та продовжує фразу “В людях я більше ціную…”
Вправа «Гудзик»
Об'єднання учасників у групи. У мішечку гудзики. Кожен із учасників достає із мішечка один ґудзик. Обꞌ єднання у групи.
Займіть свої місця у групах.
Вправа «Очікування»
У кожного з вас на столі є стікери. Обдумайте і запишіть на них очікування від тренінгу, по черзі озвучте свої очікування і розмістіть біля підніжжя гори.
Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини — це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань.
Ця технологія допомагає готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших. При запровадженні цієї технології знання засвоюються набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий, творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення.
Критичне мислення — мислення самостійне. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Навіть малюки здатні думати критично і самостійно. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним.
Всі ці визначення критичного мислення можна втілювати у різних видах учбової діяльності, але найкращим із них є письмова робота. Тому що на письмі процес мислення стає видним і, отже доступним для вчителя. Письмо — найефективніший засіб навчання критичному мисленню.
Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.
Працюючи з технологією розвитку критичного мислення, я усвідомлювала, що навчити учнів мислити критично з першого уроку фактично неможливо. Критичне мислення формується поступово, воно є результатом щоденної кропіткої роботи вчителя й учня, з уроку в урок, з року в рік. Не можна виділити чіткий алгоритм дій учителя з формування критичного мислення в учнів. Але можна виділити певні умови, створення яких здатне спонукати і стимулювати учнів до критичного мислення.
Урок критичного мислення має певну структуру та складається з 5 основних етапів.
Основні етапи уроку критичного мислення:
1.Розминка (створення сприятливого психологічного клімату на уроці).
2.Обґрунтування навчання (постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми та предмета в цілому).
3.Актуалізація (зацікавленість, спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку).
4.Усвідомлення змісту (знайомство з новою інформацією, аналіз інформації, особисте розуміння).
5.Рефлексія (критичний момент уроку).
учні переробляють нові знання на власні;
запам’ятовують матеріал, так як розуміють його;
активно обмінюються думками;
удосконалюють і поповнюють словниковий запас;
складається різноманітність міркувань;
вибір правильного варіанту.
Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення.
Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»
1.Стратегія «Асоціативний кущ»
(Етапи актуалізації і рефлексії)
2.Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).
(Етап рефлексії).
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.
Стратегія «Кубування»
(Цей метод навчання полегшує розгляд різних сторін теми).
Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для учнів. Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми.
Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він узнав нового. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу узнати більше».
Стратегія «Есе»
(Етап рефлексії, актуалізації)
Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.
Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).
Стратегія «Метод прес»
(На будь якому етапі уроку)
Стратегія «Дискусія»
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.
Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Хід дискусії:
1.Оголошується проблемне питання дискусії.
2.У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».
3.Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку.
4.Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.
5.Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові.
6.Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів.
7.Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.
8.Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.
7.Стратегія «Кероване читання з передбаченням»
Алгоритм
Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).
Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.
Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.
8.Стратегія «Порушена послідовність»
(робота в групах)
Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності.
Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.
Читання тексту і перевірка результатів.
Обговорення.
Стратегія «Взаємні запитання»
Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.
Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:
Одне одному в групі;
Одне одному в парах;
Одна пара (група) інший.
Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)
Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер.
Текст поділяється учителем на логічно завершені частини.
Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками.
Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.
Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому.
Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.
Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.
11. Стратегія «Письмо в малюнках»
Алгоритм роботи:
Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.
Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.
12.Стратегія «Доповідач-респондент»
Прочитати текст, запам’ятати його.
Два учні виходять до дошки.
Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки.
Перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.
Керуючись цими стратегіями на уроці, ми зможемо забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення
Вправа 1
Першу вправу, яку ми проведемо це – «Асоціативний кущ».
1група – школа
2 група - учень
3 група - програма
4 група – критичне мислення
Записати слова та фрази, які спадають на думку, коли ви чуєте це слово.
Вправа 2
Скласти сенкан до слова учитель. Допоможе вам у цьому алгоритм та схема.
Кожній групі дається схема сенкану.
Алгоритм складання сенкану:
Схема сенкану
1. __________________________
Тема (іменник)
2. _______________________ _________________________
(прикметник ) (прикметник)
3. _________________ __________________ ______________
( дієслово) ( дієслово) (дієслово)
4._________________________________________________________________.
Фраза
5.___________________________________________________________________.
Перефразування теми
Вправа 3
Відновити порушену послідовність і зобразити схематично:
1 група – характеристики критичного мислення
2 група – умов критичного мислення
3 група – етапів уроку критичного мислення
4 група – стратегії «Дискусії»
Молодці! Ви гарно справилися із всіма завданнями.
МОЛОДЦІ.
Презентація до даної теми
Слайд 1
Слайд 2
Слайд 3
Слайд 4
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7
Слайд 8
Слайд 9
Слайд 10
Слайд 11
Слайд 12
Слайд 13
Слайд 14
Слайд 15
Слайд 16
Слайд 17
Слайд 18
Слайд 19
Слайд 20
Слайд 21
Слайд 22
Слайд 23
Слайд 24
Зміст
Візитка початкової школи………………………………………………..4
Ранкова зустріч з вчителями………………………………………………7
Ранкова зустріч з учнями 1 класу ………………………………………..9.
Урок української мови 2 класу……………………………………………15
Майстер клас ………………………………………………………………19
Презентація до теми……………………………………………………….31
Список використаних джерел…………………………………………….40
Список використаних джерел
1. Нова українська школа: порадник для вчителя за заг. Ред..Н72 Н.М. Бібік. – Київ: література ЛТД, 2018 – 160 С.
2.Антонюк Н.А. мовний аналіз у початкових класах: навч.метод.посіб./ Н.А Антонюк, Г.А. Підлужна. – К.: Літопис - ХХ, 2013 – 36С.
3. Арделян О. Загальнопізнавальні вміння як комонент критичного мислення молодших школярів / О.Арделян// Рідна школа – 2011. - №4. – с – 78-80.
4. Белкіна- Ковальчук О.В. Критичне мислення учнів початкових класів / О.В. Белкіна-Ковальчук//2015. - №4 – с.37-42
5. Большакова І. Розвиток критичного мислення / І. Большакова // Початкова освіта – 2012 - № 11. С. 3-7.