Урок української мови у 3 класі на тему "Корінь слова. Спільнокореневі слова".

Про матеріал
Розробку створено для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Матеріал уроку містить корекційну складову: артикуляційні вправи, пальчикову гімнастику тощо. Урок побудований з урахуванням сучасних тенденцій Нової української школи.
Перегляд файлу

Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова. Слова, що мають однаковий корінь, але різне значення.

Навчальна мета: узагальнити та систематизувати знання дітей з розділу «Слово. Корінь слова». Сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів. Напрацьовувати навички розрізнення споріднених слів та слів, що мають спільний корінь, але різне значення.

Корекційно-розвивальна мета: корегувати звуковимову дітей, вправляти у дотриманні правильного словесного наголосу, удосконалювати навички самоконтролю за звуковимовою, розвивати мовне чуття.

Виховна мета: виховувати повагу до старших людей, любов до природи рідного краю.

Тип уроку: узагальнення і систематизації нових З,У,Н.

Обладнання: підручник, зошит, мультимедійна презентація, атрибути до Д\гри, навчальні таблички.

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент


Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.


ІІ. Мовленнєва розминка

  1. Артикуляційні вправи «Чистимо зубки», «Насіннячко».
  2. Фонетична зарядка на звук «Ж»
  3. Розмовна хвилинка на тему «Побажання»

 ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Словесні вправи

1) Визначте закінчення в словах охота, робота.

2) Гра «Знайди зайве слово»

Вересень, їжак, заєць, олівець. (їжак)

2. Робота над загадками


• Нас слова міняють часто,

І, звичайно, це — на щастя,

Бо якби ми не мінялись,

То слова не поєднались. (Закінчення)

• Якщо в слові неодмінно

Є частина змінна,

То є й та, що не зникає,

Як її ми називаєм? (Основа слова)


— Що таке закінчення?

— Що таке основа?

— З яких частин складається основа?

— Без якої частини основи не буває слова?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці покажемо свої знання  про спільнокореневі слова та дізнаємося багато нового та цікавого!

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

Алгоритм визначення кореня (Мультимедійна презентація)

1) Прочитай слово.

2) Добери спільнокореневі слова.

3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.

4) Виділи корінь умовною позначкою ͡  .

Запам’ятайте! Слова, у яких спільний корінь, є спільнокореневими (спорідненими) словами. У них корінь має спільне для всіх слів значення. Наприклад: сад, садок, садовий, садівник.

  1. Робота біля дошки

- Визначте корінь у словах:

Сонце, ранок, дружба, нога, парта, мова,

Фізкультхвилинка

3. Робота з текстом «Осінній ранок». Розрізнення слів, що мають спільний корінь, але різне значення

Осінній ранок

 Був осінній теплий ранок. Бабуся приготувала Василькові на сніданок смачну сирну бабку з медом.

 Після сніданку вони пішли до лісу по гриби.

 На галявині весело пурхали метелики. На яскраву квітку сіла велика бабка.

 Цього разу Василько знайшов багато грибів: лисичок, бабок, опеньків.

Спасибі тобі, бабцю, за гарний день! (За Діною Шеремет)

 

— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Про що йдеться в тексті?

— Прочитайте виділені слова. Яке значення вони мають? (Бабка — їжа; бабка — комаха; бабка — гриб.)

— У цих словах позначте корінь. Зверніть увагу: у виділених словах корінь -баб-, але він має різне значення. Доберіть зі словника значення цих слів. Доведіть, що це однозвучні слова.

1) Пестливі слова: бабуся, бабусечка, мати батька або матері.

2) Страва з локшини, рису, сиру та ін.

3) Хижа комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил.

4) Гриб-підберезник.

5) Купка складених на полі снопів жита, льону та ін.

Запам’ятайте! Слова, корені у яких тільки звучать однаково, але мають різне значення,— різнокоре-неві слова. Наприклад, слова гуска, гусінь — не споріднені, бо в них корені, різні за значенням.

  • Перегляд відеоролику про комаху бабку.
  • Хвилинка-цікавинка (про бабку)

Всі бабки є хижими комахами, вони харчуються мухами, комарами, міллю та іншими дрібними комахами. Своїх жертв бабки переслідують з великою швидкістю,  наприклад, деякі види здатні літати зі швидкістю 100 кілометрів на годину. Але найчастіше вони літають зі швидкістю 5 кілометрів на годину. При цьому вони можуть долати сотні кілометрів без зупинок. Бабки можуть зависати в повітрі, миттєво зупиняючись. Під час польоту бабка складає ноги кошиком, щоб було зручно хапати здобич на льоту. Бабки ведуть одиночний спосіб життя. Їх ворогами є різноманітні птахи, а також павуки.

Коли бабка сідає на землю або іншу поверхню, вона не складає крила, її крила завжди знаходяться в розправленому стані.

4. Робота в зошитах .

Перед роботою в зошитах проводиться ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА «Олівець в руці тримаю»

D:\ФОТО\немцева\IMG_4394.JPGОлівець в руці тримаю,

Поміж пальчиків кручу.

Неодмінно кожен палець

Буть слухняним я навчу!

 

 

 

 

 

 

 

Попрацюйте в парах. Підкресліть спільнокореневі слова (1 учень). Позначте корінь (2 учень). Випишіть споріднені (спільнокореневі) слова. Не забувайте допомагати один одному!

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

5.Дидактична гра «Знайди пару»

Мета: знайти спільнокореневі слова, виокремити їх з групи слів, що мають спільний корінь, але різне значення.

Хід гри: вчитель пропонує дітям витягти зі скрині по одному папірцю зі словом (папір скручений, діти слово одразу не бачать). Діти розходяться в різні частини класної кімнати. По команді діти читають своє слово та намагаються знайти серед учнів пару зі спорідненим словом.

V. Рефлексія «Мішень»

D:\Розробки відкритих уроків\Мова 26.11.2019 3 клас\Рефлексія - МІШЕНЬ.jpg

- Чи сподобались вам ваші успіхи на уроці? Чи задоволені ви своєю роботою, своїми знаннями, своїми стараннями?

- Пропоную вам своє фото на магніті розташувати в центрі мішені, якщо ви повністю задоволені своєю роботою на уроці. Якщо є сумніви – розташуйте фото на одне коло далі від центру. Якщо добре попрацювати не вдалося – розташуйте фото на зовнішньому колі мішені. 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на уроці?

— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)

— Як визначити корінь?

— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - С. 81, впр. 182.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осадчук Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
12 березня 2020
Переглядів
4445
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку