Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова. Слова, що мають однаковий корінь, але різне значення.
Навчальна мета: узагальнити та систематизувати знання дітей з розділу «Слово. Корінь слова». Сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів. Напрацьовувати навички розрізнення споріднених слів та слів, що мають спільний корінь, але різне значення.
Корекційно-розвивальна мета: корегувати звуковимову дітей, вправляти у дотриманні правильного словесного наголосу, удосконалювати навички самоконтролю за звуковимовою, розвивати мовне чуття.
Виховна мета: виховувати повагу до старших людей, любов до природи рідного краю.
Тип уроку: узагальнення і систематизації нових З,У,Н.
Обладнання: підручник, зошит, мультимедійна презентація, атрибути до Д\гри, навчальні таблички.
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
ІІ. Мовленнєва розминка
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Словесні вправи
1) Визначте закінчення в словах охота, робота.
2) Гра «Знайди зайве слово»
Вересень, їжак, заєць, олівець. (їжак)
2. Робота над загадками
• Нас слова міняють часто,
І, звичайно, це — на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова не поєднались. (Закінчення)
• Якщо в слові неодмінно
Є частина змінна,
То є й та, що не зникає,
Як її ми називаєм? (Основа слова)
— Що таке закінчення?
— Що таке основа?
— З яких частин складається основа?
— Без якої частини основи не буває слова?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці покажемо свої знання про спільнокореневі слова та дізнаємося багато нового та цікавого!
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
Алгоритм визначення кореня (Мультимедійна презентація)
1) Прочитай слово.
2) Добери спільнокореневі слова.
3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.
4) Виділи корінь умовною позначкою ͡ .
Запам’ятайте! Слова, у яких спільний корінь, є спільнокореневими (спорідненими) словами. У них корінь має спільне для всіх слів значення. Наприклад: сад, садок, садовий, садівник. |
- Визначте корінь у словах:
Сонце, ранок, дружба, нога, парта, мова,
Фізкультхвилинка
3. Робота з текстом «Осінній ранок». Розрізнення слів, що мають спільний корінь, але різне значення
Осінній ранок
Був осінній теплий ранок. Бабуся приготувала Василькові на сніданок смачну сирну бабку з медом.
Після сніданку вони пішли до лісу по гриби.
На галявині весело пурхали метелики. На яскраву квітку сіла велика бабка.
Цього разу Василько знайшов багато грибів: лисичок, бабок, опеньків.
Спасибі тобі, бабцю, за гарний день! (За Діною Шеремет)
— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Про що йдеться в тексті?
— Прочитайте виділені слова. Яке значення вони мають? (Бабка — їжа; бабка — комаха; бабка — гриб.)
— У цих словах позначте корінь. Зверніть увагу: у виділених словах корінь -баб-, але він має різне значення. Доберіть зі словника значення цих слів. Доведіть, що це однозвучні слова.
1) Пестливі слова: бабуся, бабусечка, мати батька або матері.
2) Страва з локшини, рису, сиру та ін.
3) Хижа комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил.
4) Гриб-підберезник.
5) Купка складених на полі снопів жита, льону та ін.
Запам’ятайте! Слова, корені у яких тільки звучать однаково, але мають різне значення,— різнокоре-неві слова. Наприклад, слова гуска, гусінь — не споріднені, бо в них корені, різні за значенням. |
Всі бабки є хижими комахами, вони харчуються мухами, комарами, міллю та іншими дрібними комахами. Своїх жертв бабки переслідують з великою швидкістю, наприклад, деякі види здатні літати зі швидкістю 100 кілометрів на годину. Але найчастіше вони літають зі швидкістю 5 кілометрів на годину. При цьому вони можуть долати сотні кілометрів без зупинок. Бабки можуть зависати в повітрі, миттєво зупиняючись. Під час польоту бабка складає ноги кошиком, щоб було зручно хапати здобич на льоту. Бабки ведуть одиночний спосіб життя. Їх ворогами є різноманітні птахи, а також павуки.
Коли бабка сідає на землю або іншу поверхню, вона не складає крила, її крила завжди знаходяться в розправленому стані.
4. Робота в зошитах .
Перед роботою в зошитах проводиться ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА «Олівець в руці тримаю»
Олівець в руці тримаю,
Поміж пальчиків кручу.
Неодмінно кожен палець
Буть слухняним я навчу!
— Попрацюйте в парах. Підкресліть спільнокореневі слова (1 учень). Позначте корінь (2 учень). Випишіть споріднені (спільнокореневі) слова. Не забувайте допомагати один одному!
Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.
5.Дидактична гра «Знайди пару»
Мета: знайти спільнокореневі слова, виокремити їх з групи слів, що мають спільний корінь, але різне значення.
Хід гри: вчитель пропонує дітям витягти зі скрині по одному папірцю зі словом (папір скручений, діти слово одразу не бачать). Діти розходяться в різні частини класної кімнати. По команді діти читають своє слово та намагаються знайти серед учнів пару зі спорідненим словом.
V. Рефлексія «Мішень»
- Чи сподобались вам ваші успіхи на уроці? Чи задоволені ви своєю роботою, своїми знаннями, своїми стараннями?
- Пропоную вам своє фото на магніті розташувати в центрі мішені, якщо ви повністю задоволені своєю роботою на уроці. Якщо є сумніви – розташуйте фото на одне коло далі від центру. Якщо добре попрацювати не вдалося – розташуйте фото на зовнішньому колі мішені.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)
— Як визначити корінь?
— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - С. 81, впр. 182.
1