14 травня о 18:00Вебінар: Закордонний досвід: принципи взаємодії батьків, вчителів та учнів у закладах освіти (на прикладі школи «Британніка», м. Будапешт)

Урок розвитку зв`язного мовлення. Написання твору " Берізка в осінньому вбранні "

Про матеріал
Урок розвитку зв`язного мовлення. Написання твору " Берізка в осінньому вбранні "
Перегляд файлу

                                                 Українська мова

                               (Урок розвитку зв'язного мовлення) З клас

Тема.   Написання твору "Берізка в осінньому вбранні".

Мета: вчити дітей писати твори, відображати в них красу осені, доби прикметники, характерні для опису; розвивати допитливість, спостережлї увагу, вміння висловлювати свою думку, почуття; збагачувати лексичний: учнів; виховувати любов до природи, прагнення більше знати про навколи світ, бажання милуватися красою природи.

Методично-дидактичне забезпечення: ілюстрації із зображенням ос пейзажів; берізки у різні пори року (малюнки); лист від Сонця; конверт; шене листя; плакат із записом стежин уроку, гасла; малюнок "Діти садя дерева"; таблиця із записом плану твору; таблиця "Пам'ятай під час наш ня"; малюнок, на якому зображено дівчинку-Осінь; вирізані з паперу бер листочки; "крісло автора".

       I.Організація класу до уроку

Доброго ранку!Доброго дня!

Говорите ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати нам було неважко.

     II.Актуалізація навчальної діяльності

-Сьогодні у нас особливий урок урок краси. Будемо проводити його, мандруючи такими стежками:

  •   Стежиною спостережень.
  •   Стежиною роздумів.
  •   Стежиною спроб і помилок.
  •   Стежиною милувань красою.

    III.Основна частина уроку

-Отже,ми на стежині спостережень.

1.Ведення календаря природи

-Яке сьогодні число? А місяць? 

-Яка погода надворі?

(Учні добирають відповідні слова для характеристики неба, сонця, вітру.)

То яка пора року зараз?

Яка осінь: рання чи пізня? Чи середина осені? Чи можна назвати її золотою?

2.Створення проблемної ситуації.

-Так, зараз осінь: гарна, золота, чарівна. Та чи всі помічають цю красу?  Послухайте казку.

Був собі у небі цар Сонце. І мав він чотирьох доньок-красунь: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Сам він ніколи не спускався на Землю, а посилав до людей своїх дівчаи. Ось послав він Осінь-красуню.

( Зображення малюнку із зображенням дівчинки-Осені.)

- Але люди за роботою не помітили її вроди. І тому цар Сонце попросив Осінь,щоб передала нам листа.

- Але що це? У ньому листя: жовте, зелене, багряне. Дивно, але цар Сонце нічого не написав.

- Як ви гадаєте, що хотів нам сказати цар Сонце?

(«Мозкова атака», фронтально з усім класом, діти висловлюють різні думки.) Ні таки лист є. Це звернення до школярів: 

                          Я хочу, щоб яскравим цвітом

                          Природа чарувала вас,

                          Щоб так було не тільки влітку,

                          А й взимку і негоди час.

                          Я хочу, щоб красу уміли

                         Сприймати серцем люди всі,

                         Щоб цінували й розуміли,

                      І поклонялися красі.

-Тож спробуємо виконати прохання царя Сонця? Якщо так, то нехай гасла нашого уроку будуть рядки:

Красу рідної природи розуміти серцем вчись!

III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

а) Відгадування загадки.

Маю плаття золотеньке,

Гнучкі, ніжні віти,

 Білу кору, стан тоненький.

Як я звуся, діти?

(Берізка)

-Які вислови вам допомогли здогадатися, що це берізка?

    -Як ви розумієте слово "віти"?

-Поясніть значення слова стан.

(Стан тулуб, корпус людини; торс, талія, перехват, пояс. Високий сnfном високий на зріст. Тонкий станом не товстий, з тонкою талією.)

б) Попрацюємо в групах!

Діти об'єднуються в групи за кольором листочків, які є у кожного учня на пар Пересідають. На партах є фішки із написом "спікер", "секретар", "доповідач", "секундант". Учитель обирає спікерів у кожній групі, спікери обирають секретарів, доповідачів, секундантів. Учитель ще раз звертає увагу на правила роботи в групі (вони записані на таблиці і вже відомі учням).

Правила роботи в групі

1. Уважно слухай того, хто говорить.

2. Не принижуй! Не критикуй!

3. Поважай інших.

4. Взаємна повага.

5. Стеж за часом!

Кожна група отримує конкретне завдання та інструкцію (усно) щодо його виконання.

  • "Жовте листя" - ерудити.

Завдання: розповісти цікаву інформацію про берізку,

  • "Зелене листя"- літератори.

Завдання: скласти вірш про берізку за поданими римами,

  • "Червоне листя" - екологи.

Завдання: розповісти, як оберігати берізку.

Керівники груп презентують роботи.

Підсумок учителя.

-Переходимо на стежину роздумів.

в) Читання і обговорення оповідання "Як краса врятувала берізку".

-Якби люди навчилися бачити красу навколо себе, загалом у природі значно багатшими стали б ми всі.

-Знаєте, як краса врятувала берізки? Послухайте.

г) Аналіз змісту прочитаного за запитаннями.

- 3 якою метою посадили берізки в гаю?

-Чому їх збиралися зрубати?

-А чому не зрубали?

-Як лісоруби вийшли зі становища?

- Що нового і цікавого ви дізналися про берізку?  (Висновки учнів.)

г) Робота з деформованим текстом.

-Розшифруйте і запишіть каліграфічно прислів'я.

(Двоє учнів працюють індивідуально.)

агБато іслу - ен бизгу.

олМа іслу - ежбери. емаН іслу - сопади.

Багато лісу - не згуби.

Мало лісу - бережи.

Нема лісу - посади.

Прочитайте записане прислів'я. Як ви розумієте його зміст?

д) Бесіда за малюнком "Діти саджають дерева ".

-Що роблять діти, щоб зберегти природу?

4. Поетична хвилинка.

(На партах в учнів картки із записом вірша. Учні читають його самостійно готуються до виразного читання, потім читають уголос в особах.)

Автор. Зажурилась берізонька,

Бо вже зима йде.

Розгубила листячко,

Ніжне, золоте.

Розпустила кісоньку

 До самого долу.

Берізка.          Ой, що ж буде, сестриченьки,

Узимку зі мною?

Сестричка. Не журись, берізонько,

                       У білім сніжку

                       Переспиш до весноньки,

                       Мов у кожушку.

- Молодці, і цією стежкою ми дійшли до кінця. Далі починається стежина спроб і помилок. Щоб успішно і без перешкод пройти нею, нам необхідно відпочити.

Фікультхвилинка. .

 (На вибір учителя.)

5.Стежина спроб і помилок.

- Отже, ми ступили на стежину спроб і помилок. Спробуємо усно скласти твір за поданим планом. (План записано на плакаті.)

План

  1. Опис берізки.
  2.   Красуня восени.
  3.   Почуття берізки.

-Пригадайте, з яких частин складається текст? Як зв'язуються слова у тексті.

-Насамперед придумаємо до тексту-опису зачин. (Росте білокора берізка в гаю.)

-Яка вона? (Струнка і тендітна.)

-Які у берізки кіски? (Тонкі й ніжні.)

-Як прибрала деревце осінь? (Осінь подарувала їй золоте вбрання.)

-Чи задоволена берізка своїм вбранням? (У ньому берізка така загадкова, пишається, немов наречена.)

-Як почувається берізка напередодні зими? Чому?

она дещо зажурена, бо скоро зима. Вітер позриває з неї золоті листочки і пташки не співатимуть їй веселих пісень.)

-А як ми втішимо берізку, щоб вона не сумувала? (Не сумуй, берізко!

Настане весна, ти зазеленієш, до тебе прилетить багато пташок, сонечко тебе зігріє.)

6.Стежина милувань природою.

-І ось ми на останній стежині - стежині милувань природою. Ваше завдання самостійно записати твір "Берізка в осінньому вбранні".

- Пам'ятайте про будову тексту, уникайте повторів. Контролюйте своє письмо, стежте за каліграфією та орфограмами. Зверніть увагу на стенд «Пиши правильно»

IV.Підсумок уроку

  •   Сьогодні на уроці ви вчилися писати твір про берізку.
  • З яким настроєм ви писали твори?

-Які почуття у вас викликала краса берізки?

  • Що нового ви довідалися сьогодні на уроці?
  • Які види роботи вам сподобались?
doc
Додано
13 березня 2020
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку