Маленькі притчі
для учнів початкової школи
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНО-КОНСАЛТИНГОВОВИЙ ЦЕНТР МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I – III СТУПЕНІВ №41
Методичний посібник
«Маленькі притчі
для молодших школярів»
Авторка: Асланова Тетяна Петрівна
учителька початкових класів,
вища категорія,
вчитель – методист
Маріуполь - 2020
Матеріал розглянуто та схвалено науково – методичною радою
Методично – консалтингового Центру ( протокол №______ від ____.____, 2020р.)
Голова науково – методичної ради МКЦ _____________________________________________І.К.Святченко
Матеріали затверджено педагогічною радою Маріупольської загальноосвітньої школи №41
Маріупольської міської ради (протокол №_____від ___.____, 2020)
Голова педагогічної ради Маріупольської загальноосвітньої школи №41 _______________С.В.Удачин
Авторка:
Т.П.Асланова, вчителька початкових класів ЗОШ №41
Рецензентка:
А.М. Медведєва, методистка МКЦ
Методичний посібник «Маленькі притчі для молодших школярів»/ авт. Т.П.Асланова, Маріуполь 2020-11-09
Анотація:
Запропонований матеріал відповідає віковим особливостям дітей молодшого шкільного віку та підібраний з урахуванням змісту нового Державного стандарту початкової загальної освіти в Новій українській школі.
У збірнику пропонують притчі з різних предметів відповідно до навчальної програми. Усі діти люблять казки, таємниці та притчі. Їх використання у навчальній діяльності слугуватиме підґрунтям для підготовки дитини до вирішення навчальних та життєвих ситуацій, формування ключових та предметних компетентностей. Крок за кроком діти навчаться розуміти себе , правильно висловлювати думки й сприймати інформацію, працювати і грати у групах з радістю, насолоджуючись спілкуванням.
Призначений для вчителів та учнів початкової школи.
Вступ
Притчі , як насіння одного разу
потраплять в серце дитини ,
обов’язково проростуть і дадуть свої плоди.
Сучасні підходи до організації процесу навчання вимагають від учителя творчих пошуків нових видів роботи на уроці. При підборі матеріалу до уроку можна використовувати притчі. Притча – ефективний засіб розвитку, виховання та навчання. Мудрість, яка може навчити дітей мислити, розвивати інтуїцію та уяву, сприяти вмінню знаходити рішення проблеми в повсякденному житті. Притча – це можливість опосередковано впливати на внутрішній світ дитини, сприйняття і аналіз своїх вчинків через вчинки інших. Мова притч проста, невигадлива близька до розмовної . Секрет притчі ховається не тільки в специфічних особливостях її змісту та художньої форми, але і в її доступності до розуміння. В ній звучить мораль, але слухач не тільки повинен почути її , але й для себе дати відповідь на поставлене запитання.
В літературі притчі діляться за класифікацією : притчі- приказки, прості притчі, розповідні, притчі- дзеркало, притчі- скарбнички досвіду.
Мета даного збірник- через ситуативні моменти притчі створити сприятливі умови для повноцінного проживання дитини шкільного дитинства, формування основ базової культури особистості, розширення знань про різноманіття об’єктів явищ природи, взаємозв’язок світу живої та неживої природи, всебічного розвитку, психічних і фізичних якостей відповідно до вікових та індивідуальних особливостей, підготовки до життя в сучасному суспільстві, формування передумов до навчальної діяльності, забезпечення безпечної життєдіяльності школяра. Вчити дитину адаптуватися в складних і мінливих умовах життя бути конкурентоспроможними.
Притчі розташовані відповідно до програмного матеріалу і темами які вивчаються. Даний матеріал може бути використано на різних етапах уроків та в позакласній роботі.
Мета використання притч: формувати в учнів знання про здоров’я, здоровий спосіб життя, взаємозв’язку людини з природним ,соціальними та техногенним оточенням. Розвивати в учнів мотиваційну сферу удосконалювання власних фізичних, соціальних, духовних та психічних складових здоров’я. Виховувати у дітей потребу до прагнення збереження та зміцнення здоров’я, формувати вміння приймати рішення відповідно власної поведінки в різних життєвих ситуаціях, відповідно українського законодавства.
1 клас
Тема: Психічна та духовна складова здоров’я.
Емоції та здоров’я
Таємне- явне
Обікрав сусід сусіда. Набив дві повні сумки курей та качок, і пішов до себе додому. Йде задоволений, примовляє:
Почув це комар і обурився:
Сів він на шию злодія, да так боляче вкусив , що той випустив з рук сумки. Від удару об землю вони розкрилися, і з них вискочили перелякані кури та качки. Все село дізналося проте, що трапилося. І всі так хвалили комара , що він за пишався. І зовсім даремно. Адже все одно таємне стає явним.
Давайте подумаємо:
- Які емоції відчув сусід, коли взяв чужих курей та качок
-Какие эмоции испытывал сосед, который взял чужих кур и уток?
- Як він себе почував, коли кури та качки розбіглися?
-Як дані емоції впливають на здоров’я?
- Хто допоміг людям дізнатися правду?
- Чому розсердився комар?
- Як та вважаєш, даремно хвалили комара чи ні?
- В якому рядку полягає головна думка притчі?
- Чи потрапляв ти в таку ситуацію, коли прийшлося визнати, що ти казав неправду?
Опиши , що ти відчував.
Тема: Психічна і духовна складова здоров’я.
Унікальність людини.
Рудий заєць
Подивився на себе заєць взимку, подивився влітку та й подумав: і чому це в мене тільки дві шубки: біла та сіра? Пошию я собі руду - як у лисиці! По-перше , красиво. А, по-друге, інші зайці мене стануть боятися, і вся морква на городі буде моя!
Сказано- зроблено. Пошив заєць нову шубу та вийшов в ній на прогулянку. Побачила його з далеку лисиця тай зраділа. Подумала , що це знайома кумушка з іншого лісу завітала.
А коли зрозуміла, що це заєць, то ще більше зраділа, тому що з ранку ще не їла. Тільки самому зайцю стало тоді не до радості. Насилу лапи забрав.
Поміркуємо разом:
-Навіщо заєць вирішив пошити собі руду шубку?
- Чому заєць не зрадів зустрічі з лисицею?
- Що зрозумів заєць?
- А який висновок зробив ти для себе?
Тема: Психічна і духовна складова здоров’я.
Унікальність людини.
Кожна людина – рішення чиєїсь проблеми
Кожна людина на Землі- це рішення чиєїсь проблеми, сказала якось моя мудра бабуся.
Я дуже здивувалася її словам.
Як ти розумієш :
2клас
Тема: Психічна і духовна складова здоров’я
Унікальність людини.
Проста істина
Заздрила-заздрила поганка, що її на відміну від благородних грибів, в кращому випадку ,ніби не помічають ,і ось що придумала:
І почала пити дощову воду. Пили-пила… Захлиналася вже. Але свого домоглася: стала вище найбільшого білого гриба. Потім намазала іржею від консервної банки капелюшок , зробила його червонішим ніж у самого червоного підосичника. Та ще й білими цятками для більшої краси прикрасила ! І що ж?
Прийшли в ліс грибники. Збирають боровики, підосичники, підберезники. А коли колишню поганку побачили, то здивувалися.
Та й затоптали, незважаючи на те , що поганка стала великою та красивою. Адже справа не в тому, хто ти і який ти зовні , а що у тебе в середині.
Обговоримо разом:
Тема: Психічна і духовна складова здоров’я
Вибір друзів
Порада ведмедя
Жили два хлопця. Були вони великими друзями і дали клятву не залишати один одного в біді.
Другий мовчки вислухав свого друга і добре запам’ятав його слова.
Якось пішли вони по тайзі. Назустріч їм ведмідь. Перший миттю опинився на дереві. Другий впав на землю та прикинувся мертвим. Ведмідь підійшов до нього, обнюхав лице та пошкандибав в тайгу- мертвих ведмеді не чіпають.
Перший почекав , коли ведмідь піде. Зліз з дерева та спитав у приятеля:
-Що тобі ведмідь казав?
- Він сказав : ніколи не ходи в тайгу з другом. Який тільки про себе думає.
Запитання до притчі:
- Підбери яке з прислів’їв може служити кінцівкою притчі:
А) Без біди друга не пізнаєш;
Б) Немає друга- шукай, а знайшов – бережи;
В) Не кидай друга в біді.
- Хто з хлопців тобі сподобався? Поясни чому:
- Як ти розумієш слово « клятва»
- Чи доводилось тобі давати клятву? Чи зумів ти її стримати?
Тема: Психічна і духовна складова здоров’я. Рішення та наслідки. Вміння приймати рішення. Рішення для здоров’я.
Кого звинувачувати?
В вагоні потягу дівчинка щось старанно пише в зошиті. Мама запитує у неї:
« Що ти пишеш донечка?» - « Я описую місця, які бачу з вікна. Можеш почитати, матуся»,- відповіла дочка. Мама читає написане та високо піднімає брови: « Але в тебе в словах стільки помилок , донечка!» - « Ах , мама!- вигукує дівчинка.- Тут потяг якийсь не такий! Він так хитає, що дуже важко писати правильно!»
Обговоримо разом:
Тема: Фізична складова здоров’я.
Режим дня школяра. Навчання та відпочинок.
Важка праця
Лягла лінь на призьбу. А вставати не хочеться! Дивиться- повз робота йде.- Дай-но я її до себе заманю, щоб про мене одну погано не говорили!- подумала лінь та крикнула:- Гей, робота! Посидь зі мною. А то я нездужаю щось…- Давай ! – охоче погодилася робота. Підсіла вона до ліні тай стала її втішати, води принесла, ковдрою вкрила. Довго поряд сиділа: годину… другу…- Ось бачиш, - дорікнула її лінь.- Тепер і ти теж лінивою стала! Ось вже скільки сидиш замість того, щоб працювати! – А я що роблю? -здивувалась робота. – Хіба те, що я за тобою хворою доглядаю,- не праця? Причому, повір мені, не найлегша! Розсердилася лінь. Скинула ковдру. Та й пішла з призьби в будинок, щоб її ніхто не бачив. Навіть про те, що вставати було лінь,- забула!
Замислись:
3класс
Тема: Соціальна складова здоров’я.
Взаємодія з іншими людьми.
Вчинок друга
Одного разу до вчителя прийшла людина, яка була засмучена тим, що її друг почав її уникати . Вона спитала:
Вислови свою думку:
-Хто такий друг?
- Чи є в тебе друзі? Які риси характеру ти в них ціниш?
- Чи завжди збігаються ваші думки?
- Попрацюй в групах та склади правила, які допоможуть:
А) попередити конфлікти;
Б) знайти правильне , в твоєму розумінні, рішення конфліктної ситуації.
Тема: Психічна і духовна складові здоров’я.
Самооцінка та поведінка людини.
Не будьте тінню думки інших людей.
Шнший тобі скаже, що ти хороший, ти зрадієш. Тебе хвалять або лають. Вірять тобі або зраджують.
Поки в них є право вирішувати хто ти, чи який ти, тобі не знайти себе. Забери в них це право!
Подумаємо разом:
- Як ти розумієш слово «думка»?
- Чи завжди ти довіряєш думці інших людей? Думка яких людей для тебе важлива? Обери: мама, сусід, вчитель, батько, брат, перехожий, продавець, друг, однокласник.
- Як би ти хотів щоб люди думали про тебе?
- Чому вчить тебе ця притча?
-Інтерактивне опитування. Займи позицію. Чи згоден ти з твердженням:
«Не вважайте себе тим, ким вважають вас інші».
Тема :Соціальна складова здоров’я.
Сімейні відносини. Взаємодопомога членів родини.
Завдання до підготовки до сприйняття притчі:
Взаєморозуміння, любов батьків до дітей, турбота, зрада, зрада, сварки, взаємоповага, сімейні традиції.
Стежка над прірвою
Турист звернувся до старця, який мешкав високо в горах:
Старець посміхнувся:
Запитання до притчі:
Тема: Психічна і духовна складові здоров’я. Характер та здоров’я. Самооцінка характеру.
Якщо хочеш бути щасливим, будь їм
Давайте поміркуємо:
Тема: Психічна та духовна складові здоров'я. Людяність та співчуття. Як надати підтримку та допомогу.
Куточок милосердя
Надягло милосердя лахміття, взяло діряву торбу зі старим посохом та вирушило дізнатися- чи є ще для нього місце в світі. Побачило воно великий будинок, і навіть не будинок, а цілий палац та зраділо:- Добре стали жити люди , багато. Тут багато місця, напевно знайдеться і для мене куточок! Але не тут-то було! В цей палац його і на поріг не пустили: - Багато вас тут вештається ! Іди геть, поки собаки на тебе не спустили. Самим місця мало! Підійшло милосердя до палацу поменше, тобто , будинку побільше. Там йому подали окраєць хліба. Правда, так, що краще б не подавали. І теж не пустили навіть переночувати. Третім був зовсім маленький будинок, і навіть не будинок, а жалюгідна хатина.- Ну тут мені взагалі нема чого робити!- хотіло обійти стороною його милосердя. Але господарі самі вийшли до нього, запросили в гості, нагодували, напоїли. І стало воно там жити. Не бідно , не багато. Але всі хто там гостювали, говорили , що кращого місця на землі вони ще не зустрічали!
Запитання до притчі:
-З якою метою відправилось милосердя по світу?
-Що ми можемо сказати про мешканців палацу?
-Як ти розумієш речення « Правда, так, що краще б не подавали»?
- Чому милосердя хотіло обійти третій будинок?
- Чому вчить притча?
- Наведи приклади милосердя з власного досвіду.
Тема : Соціальна складова здоров’я. Спілкування. Умови взаєморозуміння.
Пісок та камінь
В якийсь момент друзі посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній відчуваючи біль , але нічого не кажучи написав на піску: « Сьогодні мій найкращій друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, та знайшли оазис, в якому вони вирішили скупатися. Той, який отримав ляпаса, ледь не втопився, але його друг врятував його. Коли він отямився, він написав на камені: « Сьогодні мій найкращій друг врятував мені життя».
Той, який дав йому ляпаса, а потім врятував життя, запитав його:
Друг відповів:
Навчись писати образи на піску та гравірувати радощі на камені.
Запитання до притчі:
4клас
Тема: Психічна і духовна складова здоров’я
Унікальність людини.
Слабка сила.
Жила- була велика гранітна скеля. Здавалось, ніхто і ніщо не може розтрощити її: ні ураганний вітер, ні жгучі морози, ні пекуча спека…Вона дуже пишалася своєю силою, казало, що незважаючи ні на що , як була, так і залишиться могутньою скелею. І всі насміхалися над лежачим під нею піском.
Пройшли роки. Пройшли століття. Промайнули тисячоліття. І сталося те , що й повинно було статися. Вода. Яка лилася зверху тонкою цівкою підточила скелю, вітер , мороз і спека доробили свою справу . І перетворилася скеля в купку гранітних каменів.
А пісок, скільки не лилася на нього вода, лише смиренно розступався, пропускаючи її. І , незважаючи ні на що, як був так і залишився- нехай дрібним і слабким- піском!
Як ти гадаєш:
-Чому запишалася скеля?
- Чому скеля насміхалася над піском?
- Що сталося зі скелею через великий проміжок часу?
- Поясни причину.
- А що з часом сталося з піском? Як він ставився до труднощів?
- Яка головна думка притчі?
Тема: Психічна та духовна складові здоров’я.
Вибір та досягнення мети.
Про хлопчика, який вірив в щастя.
Хлопчик дуже любив читати добрі та розумні казки і вірив всьому, що там було написано. Тому він шукав щастя і в житті, але не міг знайти в ньому нічого такого, щоб було схоже на його улюблені казки. Відчуваючи деяке розчарування від своїх пошуків . він запитав у мами, чи правильно те, що він вірить в щастя? Чи щастя в житті не буває?
-« Любий мій,- з любов’ю відповіла йому мама, якщо ти будеш намагатися вирости добрим і хорошим хлопчиком, то всі казки в твоєму житті здійснятся».
Запитання до притчі:
Тема: Психічна і духовна складові здоров’я.
Вибір та досягнення мети
Притча про двох сніжинок
Йшов сніг. Було тихо та спокійно, і пухнасті сніжинки неспішно кружляли в дивному танці, повільно наближаючись до землі. Дві маленькі сніжинки, які летіли поряд , зав’язали розмову. Щоб їх не віднесло одну від одної, вони взялися за руки і одна сніжинка весело сказала:
Поміркуємо разом:
Тема: Психічна та духовна складові здоров'я. Воля та здоров'я людини.
Завдання до підготовки спийняття притчі:
- Чи можеш ти передбачити, про що буде притча по її назві «Про цвяхи»?
Притча про цвяхи
Жив- був дуже запальний та нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу батько дав йому мішечок з цвяхами та наказав кожного разу, коли він не стримає свого гніву, вбити один з цвяхів в стовп огорожі.
В перший день в стовпі було кілька десятків цвяхів. Потім він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Юнак зрозумів, що легше контролювати свій темперамент, ніж забивати цвяхи.
Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив самовладання . Він розповів про це своєму батькові і той сказав, що на цей раз кожен день , коли синові вдасться стриматися він може витягнути зі стовпа по одному цвяху.
Минав час і прийшов день. коли юнак повідомив батькові про те що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку і підвів до огорожі:
Запитання до притчі
Тема: Психічна та духовна складові здоров’я.
Самооцінка та поведінка людини.
Шило в мішку
Зробила людина зло. Потай зробила, вночі, так, що ніхто із людей не бачив. Одна тільки мудрість випадково помітила. – Дивись! – пригрозила вона їй. Скажеш комусь- погано тобі прийдеться! – А навіщо говорити? – здивувалась мудрість. – Все одно шила в мішку не сховаєш! «Дивно! – дивуючись подумала людина.- У мене і шила- то зроду не було. Що я- швець, або кравець?» - Гей, мудрість, а шило тут до чого? – крикнула вона. Але відповіді не послідувало. Мудрість розсудливо сіла на корабель і попливла в далекі країни. А зла справа, створена людиною все одно незабаром стала помітна всім. І тільки тоді вона зрозуміла, що будб- яке зло, як його не ховай, і справді,рано чи пізно вилізе назовні- немов шило в мішку!
Вислови свою думку:
- Як ти розумієш вираз « Шило в мішку не сховаєш»?
-Чому мудрість не дала відповідь на запитання?
-Коли зрозуміла людина, що правду всі дізнаються?
- Чому вчить нас притча?
Я досліджую світ
1клас
Мета використання притч: формувати в учнів початкові знання про наукову картину світу і взаємозв'язок між живою та неживою природою, прищеплювати елементарні вміння науково –пізнавальної діяльності та вміння застосовувати їх в життєвих ситуаціях, вчити дотримуватися традицій українського народу,дбайливого ставлення до природи.
Тема: Моя країна - Україна.
Символи України.
У однієї жінки було три сини. Виросли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матір і були готові віддати за неї своє життя. Вирушили вони в дорогу. Старшому сину мати подарувала золоту корону з трьома променями. Корона зігрівала людей, вела до перемоги. Дали люди ім’я старшому сину Тризуб.
Середньому сину мати дала в дорогу синьо-жовтий одяг. Сильний та сміливий був середній син. Він прославив свою матір добрими та рішучими діями. Люди назвали його- Прапор.
А молодший син отримав у подарунок від матері голос солов’я. І там, де він був, скрізь було чути його дзвінку та урочисту пісню. За цей голос та велич пісні люди дали йому ім’я Гімн.
Так і до сих пір ходять по всьому світу золотий Тризуб, синьо- жовтий Прапор та урочистий Гімн, прославляючи рідну матір Україну.
Поділися своєю думкою:
- Про що ця притча?
- Як звали жінку, яка виростила трьох синів?
- Які імена люди дали синам?
- Робота в групах:
А) Поясніть, чому першого сина назвали Тризуб?
Б) Поясніть , чому другого сина назвали Прапор?
В) Поясни, чому третього сина назвали Гімн?
- Закінчи речення: Урочиста пісня, яку слухають стоячи….
Тема: Моя країна – Україна.
Дніпро
Річки колись були людьми. Дніпро був брат, а Двіна – його сестра. Ще маленькими залишилися вони сиротами, натерпілися усякої потреби. Нарешті вони вирішили, що підуть по білому світу і розшукають для себе такі місці, де можна буде розлитися великими річками. Ходили три роки. Зупинилися ночувати в болоті. Тільки брат заснув, сестра встала потихеньку, зайняла найкращі пологі місця і потекла рікою. Прокинувся брат. Образився він на сестру, кинувся навздогін за нею бурхливою річкою по ровах та байраках. Чим далі він біг. тим більше злився та рив круті береги. Ось чому Дніпро тече швидше Діни. У нього багато рукавів та порогів.
Давайте подумаємо :
- Про які річки ти дізнався з притчі?
- Чим вони відрізняються?
Тема: Навколишній світ
Хмара
Закрила хмара сонце. Потемніло все навколо. Похмуро стало. Пташки співати перестали. Зраділа хмара:- Все! Тепер мій час настав, моя влада – навічно! Але подув вітер. Прогнав хмару. Відразу посвітлішало. І знову заспівали пташки. Ще голосніше , ніж раніше: радіючи сонцю і тому, що час хмари ніколи не настане навічно!
Поміркуємо разом:
- Прочитай притчу.
- Які зміни відбулися в природі, коли хмара закрила сонце?
- Продовжи речення. Сонце,хмара, вітер – це… природа.
- У чому полягає взаємозв’язок живої та неживої природи?
- Чому птахи заспівали голосніше? Знайди відповідь у притчі.
2клас
Тема : Природа восени
Завдання з підготовки до сприйняття притчі:
- Знайди прикмети осені в даній притчі.
Осіння притча.
В одному темному дрімучому лісі оселилася Осінь. Всі Звірі та Птахи, які жили в ньому, запитували її « Чому ти сховалась так далеко від людей?»
Осінь їм відповіла: « Я весь час плачу за в’янучою красою Літа , що минає. Мої сльози такі гіркі та холодні, що Земля переповнюється ними, і на ній залишаються замерзлі калюжі, над якими все частіше нависають важка хмари. Зникають фарби, Світ навколо стає сірим та похмурим. День не квапиться прокидатися, намагається скоріше і скоріше згаснути».
-« Неможна залишати Людей без надії набути Досвіду» - зриваючи голос кричали Звірі та Птахи, - адже все в цьому Світі і в житті Людей має особливий сенс. Весна- це зародження життя та дитячі Мрії про майбутнє.
Літо- пора Надій та Бажань. Зима – Мудрість, з якою легко і просто зародитися новій Мрії».
Осінь не знайшла що відповісти, та повернулася до Людей, зриваючи поривом вітру останнє листя з оголених дерев.
Завдання до притчі:
- Назви прикмети осені , які почув у притчі.
- З’єднай прикмети та назви пір року.
Пори року |
Прикмети пір року |
Весна |
Пора надій та бажань |
Літо |
Досвід |
Осінь |
Мудрість |
Зима |
Зародження життя |
3 клас
Тема : Нежива природа.
Сонце і вітер.
Сонце і Вітер посперечалися , хто з них сильніший. Вітер сказав: «-Я доведу, що я сильніший. Дивись там старий у плащі. Б’юся об заклад, що зможу змусити його зняти плащ швидше, ніж ти.»
Сонце заховалося за хмари, а Вітер почав дути все сильніше і сильніше, поки не перетворився майже в ураган. Але чим сильніше він дув, тим міцніше закутувався старий в свій плащ. Нарешті Вітер вщух та припинився; і тоді Сонце виглянуло з-за хмари і лагідно посміхнулося подорожньому. Подорожній зігрівся під теплими променями сонця, повеселішав та зняв плащ. І Сонце сказало Вітру, що ласка і дружелюбність сильніше люті та сили.
( Езоп)
Як та вважаєш:
- В чому полягала суперечка головних героїв притчі?
- Хто здобів перемогу в суперечці?
- Обери з притчі та поясни значення Сонця для життя на Землі.
Тема : Вода
Будь як вода
Поль та Петр дружили, хоча характери в них були різні. Тихий Поль мав скромний характер та всі поступався, Петр був затятим та рішучим. Він завжди сперечався з Полем і спростовував усі його висловлювання.
Одного разу вчитель розсердився та сказав двом друзям:
Засмучені друзі пішли світ за очі. Нарешті вони прийшли на берег річки.
Поль подивився на перебіг води і сказав:
Вона змітає все на своєму шляху, навіть каміння стирає дощенту, - тут же заперечив Петр.
Друзі сперечалися довго. Раптом до них підійшов старий та з усмішкою сказав:
Друзі переглянулися, посміхнулися та побігли назад до школи.
Поміркуємо разом:
- Як ви вважаєте, хто із друзів мав рацію, коли вони сперечались?
- Чому вчитель послала друзів вчитися у природи?
- Що друзі зрозуміли після слів мудреця?
- Чому природа навчає людину?
- Чи були в вашому житті моменти, коли природа дивувала ва?
- Діти діляться на пари. В сценці- діалозі вони повинні розповісти про двояке значення різних природних явищ, наприклад:- дощ дає вологу рослинам, але злива може викликати повінь;
- мороз зберігає продукти, але може заморозити людину;
- вітер може принести свіже повітря, а може перетворитися на ураган.
4клас
Тема : Всесвіт та Сонячна система
Бліда заздрість
Дивився Місяць на Сонце ш ніяк не міг зрозуміти: « І чому його люди більше мене люблять? Таке ж кругле, таке ж світле. І за розміром нітрохи не більше!»
І не дочекався відповіді. Сонцю просто ніколи біло відповідати йому. Адже йому потрібно було за день встигнути обігріти землю, дати світло людям , деревам та взагалі простежити, щоб на землі всюди тривало життя!
Питання і завдання:
Тема: Природа материків та океанів
Слон
Слон разом з бродячими артистами опинився в місті, де раніше ніколи не бачили слона. Почувши про таке диво, четверо зацікавлених громадян вирішили домогтися дозволу подивитись на слона раніше. Але в стійлі , де тримали слона не було світла. Доторкнувшись до хобота , перша людина вирішила, що слон нагадує йому шланг. Другий обмацав вухо та прийшов до висновку, що слон схожий на віяло. Третьому потрапила до рук нога і він порівняв слона з живою колоною. А четвертий, поклавши руку на спину, був впевнений, що слон нагадує трон. Ніхто з них не зміг описати слона повністю. А жителі міста , які їх слухали, дивувалися, що ж сталося з дослідниками.
- На яких континентах можна зустріти слона?
- Робота в групах:
А) склади опис слона на основі притчі;
Б) з енциклопедії вибрати наукові данні про слона;
В) прочитайте оповідання Б Житкова « Про слона» . Складіть сіквейн.
Звідки у носорога ріг
Носоріг запросив в гості своїх друзів – тварин. В одних були хоботи, у других –гриви, у третіх- плями. А носоріг нічим не виділявся. Тварини хотіли допомогти носорогу, але ніхто нічого не міг придумати. Мавпа , замислившись , махала хвостам, та випадково вдарила по мушлі, яка мала форму рога. Мушля підскочила та впала носорогу прямо на ніс.
- Назвіть тварин, перерахованих в притчі.
- Поясни походження слова носоріг.
- Опиши середовище проживання носорога.
Чому зебра смугаста
Колись зебри були чисто білого кольору. Люди хотіли використовувати їх як домашніх коней. Ось тільки піймати зебр їм ніяк не вдавалося. Одного разу одна молода допитлива зебра зблукала до села. Вона побачила ,що люди дивляться на неї та шепочуться про щось між собою. Кинулася зебра тікати . але перекинула відро з чорною фарбою. Зебра подумала: « Виваляюсь я у фарбі та стану такою потворною, що вони не забажають мене ловити». План Зебри вдався на славу. Але с тих пір зебри ходять в чорних смугах.
Як у кенгуру з’явився хвіст
Сумчастий ведмідь та кенгуру були великими друзями. В ті давні часи у сумчастих ведмедів були високі круглі голови , а у кенгуру короткі хвости. Коли прийшла зима, кенгуру став шукати норку. Де можна було с згорнутися калачиком та сховатися від негоди. Він прийшов до ведмедя та став просити його впустити в середину. « Тут немає місця»- сказав сумчастий ведмідь. « Ні є» - сердито відповів кенгуру і притулився в кутку. Але в кутку була діра в даху, крізь неї потрапляли дощ і вітер. Кенгуру не міг виспатися. Вранці він був такий злий , що вдарив сумчастого ведмедя камінням по голові. З тих пір у сумчастих ведмедів плоскі голови. Ведмідь теж розсердився на кенгуру, кинув у нього спис. Спис прикував короткий хвіст кенгуру до дерева. Кенгуру намагався звільнитись, але лише розтягував свій хвіст більше і більше. Ось чому у кенгуру сьогодні такі довгі хвости.
Чотири пташеня ластівки
Все літо ластівка хвилювалась за своїх пташенят. Вони покинули рідне гніздо навесні, але мама турбувалася за них: навколо повно небезпеки у вигляді котів, сов, яструбів, людей. Але восени ластівка побачила своїх пташенят живими таздоровими. Один жив в сад, харчувався гуненицями та хробаками. Другий жив у розкішному палаці, харчувався зерном. Третій жив у полі, харчувався дикими ягодами. А наймолодший, жив під дахом де багато павуків та мух. Слухаючи іх розповіді про життя, ластівка зрозуміла, що діти навчилися триматися подалі від людей і остерігатися тах ворогів, як коти на яструби.
- Які небезпеки підстерігали пташенят ластівки?
- Чим харчуються ластівки?
-Згадай народні прикмети, прислів’я про ластівок?
- Як виглядає гніздо ластівки?
- На підставі притчі розкажи про матір- ластівку.
Чому в лебедя довга шия
В давні стародавні часи лебеді мали короткі шиї, але вони дуже пишалися собою. Вони не підпускали до себе качок та гусей, тому що вважали їх жахливо непривабливими. Качки та гуси не захотіли з цим миритися. Між ними почалася справжня війна. Качки стали підстрибувати під лебедів та тягнути їх за ноги на дно. Гуси хапали лебедів за дзьоб і тягнути в небеса. Нарешті лебеді почали благати про пощаду. Але в них залишились довгі шиї, щоб нагадувати їм, що вони покарані за гордість.
Як ведмідь загубив свій хвіст
Колись у ведмедя був довгий хвіст, навіть красивіший ніж у лиса. І тоді лис вирішив пожартувати з ведмедем. Наближалась зима. Їжі ставало все меньше. Лис знайшов рибу, та показав її ведмедю. Ведмідь запитав, де це лис роздобув таку рибу. Підступний лис відповів: «Я прорубав ополонку в льоду, опустив в воду хвіст і чекав, коли на нього клюне риба». Ведмідь вирішив негайно і собі зловити риби. Знайшов ополонку. Опустив в воду свій довгий хвіст.
- «Тільки та не поспішай», - сказав напрощання лис.
Ведмідь сидів-сидів да й заснув. Коли він прокинувся. Хвіст його міцно вмерзнув в лід. Намагався він його витягти, відірвався ведмежий довгий гарний хвіст. Ведмідь з сорому забився в свій барліг і не виходив звідти до весни.
- Чому ведмедя називають всеїдним?
-Яку казку нагадує тобі притча?
- Поясни чому ведмедя неможливо побачити взимку?
Русский язык
1класс
Цель использования притч: создание условий для формирования коммуникативного мотива, умения делать определённые программой виды языкового анализа, учить детей осваивать различные виды социальных ролей в соответствии с жизненными ситуациями, обогащать словарный запас учащихся, учить заботиться о качестве речи и умении её правильного применения, воспитывать интерес к одноклассникам, их мыслям и чувствам, в толерантной манере доказывать собственное мнение. Воспитание нравственных чувств гражданина Украины.
Тема: Текст. Предложение.
Опасная работа
Доверили козе капусту сторожить от радости она позабыла обо всем на свете даже спросить, кто ее сменщик, а сменщиком у нее был – волк…
- Прочитай. Можно ли сказать, что ты прочитал текст? Почему?
- Раздели текст на предложения, и запиши их.
- Прочитай, что получилось.
- Какая главная мысль притчи?
Недоконченная история
Надоело только что оперившемуся птенцу во всем родителей слушаться.
- Да что у меня, у самого крыльев, что ли, нет? – подумал он и решил выпрыгнуть из гнезда. Выпрыгнул…
- Прочитай текст. Посчитай, сколько в нем предложений.
-Найди самое длинное предложение и самое короткое.
- Назови какие знаки стоят в конце предложений.
- Почему притча названа «Недоконченная история»?
- Чем она могла бы закончиться?
- Чему учит эта притча?
- Какая пословица подходит к тексту? Почему?
Родительское слово мимо не молвится.
Глупому сыну и отец ум не пришьёт.
Птица радуется весне, а мать – деткам.
Гусеница
Устала гусеница за лето есть, пить, веселиться. Пришло время закапываться ей в землю.
- «А надо ли? – задумалась вдруг она. – Все равно заметут меня снега! Стоит ли только даром трудиться?»
Лежит у тропы и думает. И хоть бы кто ей сказал, что впереди ее ждет такая жизнь, о которой она даже и не подозревает!
- Прочитай притчу. Сколько в ней предложений?
- Найди повествовательные предложения, затем вопросительные, побудительные.
- Спиши побудительное предложение.
- Какая жизнь ждала гусеницу?
- Что ты можешь сказать о гусенице?
- Чему учит эта притча?
Глупая жалость
А обратно слезть ума уже не хватает. Забралась глупость на высокую гору. Да вот беда – пожалела ее жалость и помогла спуститься с вершины. И так хорошо стало жить в мире без глупости! Из-за этой глупости чего только не сделаешь!
- Прочитай. Можно ли сказать, что это текст?
- Переставь предложения так, что бы получился текст.
- Спиши текст.
- Какова главная мысль притчи? Подчеркни предложение.
Деление связного высказывания на предложения
Жил - был заяц он не верил в то, что существуют охотники однажды заяц встретил охотников в лесу но было уже поздно…
- Прочитай притчу.
- Почему заяц так и не понял, что существуют охотники?
- Чему учит притча?
- Раздели притчу на предложения. Озаглавь её.
- Найди в первом предложении слово, в котором звуков больше, чем букв.
Знаки препинания в конце предложения
НЕЗАБУДКИ
- Незабудки, незабудки… Почему вас так называют… - Потому что мы все помним… - А кто вас назвал так… - А вот этого мы и не знаем…
- Прочитай предложения с нужной интонацией.
-Спиши притчу. Поставь в конце каждого предложения знаки препинания.
-Какова главная мысль притчи?
- Объясни, используя слова притчи, название цветка.
2 класс
Тема: Предложение.
Работа с деформированным текстом
И так огорчился, что вскоре засох.
- Стойте! Куда! – в отчаянии закричал одуванчик. – Разве вам плохо было со мной? Вы же без меня пропадете!
А иначе непременно бы узнал, что на следующее лето в той стороне, куда дул ветер, выросла целая стайка новых одуванчиков!
Дунул ветер на одуванчик, и полетели маленькие пушистые парашютики.
- Прочитай. Можно ли сказать, что это текст?
- Подумай, что надо сделать, что бы получился текст?
-Расставь правильно части и прочитай получившуюся притчу.
- Озаглавь притчу.
- Почему засох одуванчик?
- Чего он так и не узнал?
- Чему учит притча?
Тема: Текст. Заглавие текста.
Выпал снег зимой Радость какая Выпал летом Какой ужас Так что дело не в снеге А в том, когда он идет
- Прочитай. Назови знаки препинания в конце каждого предложения.
- Можно ли озаглавить притчу «Всему свое время»? Почему?
- Чему учит притча?
- Приведи свои примеры, когда мы употребляем выражение «всему свое время».
- Подбери своё заглавие к притче.
- Запиши название и спиши притчу, расставив знаки препинания.
Тема: Предложение. Предложения, в которых содержится сообщение, вопрос, приказ.
Глупая мышка
Попросила ленивая мышка улитку в магазин за продуктами сходить. И долго после этого ругала, что из-за нее она едва не умерла от голода. А может быть, зря ругала? И только ли ленивой она была?
- Прочитай текст. Сколько в нем предложений?
- Какие предложения по цели высказывания использованы в тексте?
- Выпиши вопросительные предложения.
- Чему учит эта притча?
- Ответь на вопросы притчи письменно.
Тема: Слово. Лексическое значение слова.
Упрямство
Посоветовали упрямству идти прямо. Оно пошло криво и угодило в лужу. Посоветовали пойти криво. Пошло прямо и подвернуло ногу. Посоветовали вообще никуда не ходить. Так оно убежало и попало в болото. А может, такому нужно было просто посоветовать идти туда, куда оно хочет? Глядишь, и осталось бы дома…
-Прочитай притчу и определи ее главную мысль.
- Что такое «упрямство»? Выбери из«Словаря синонимов» синоним к слову «упрямство».
- Чему учит притча?
-Определи цели высказывания каждого предложения.
- Спиши вопросительное предложение. Дай свой совет упрямому человеку.
3 класс
Тема: Главные члены предложения.
Недетский вопрос
Зашло солнце за горизонт. Заплакали новорожденные птенцы. - Не плачьте! – принялись успокаивать их родители.
– Завтра оно опять выйдет!
- А если нет?
Переглянулись птицы и первый раз вдруг со страхом подумали: а что, если оно, и правда, ушло навсегда? Что тогда будет?..
- Прочитай притчу. Какой вопрос задали птенцы родителям?
- А что было бы, если бы солнце ушло навсегда?
- Найди в тексте предложение, в котором говорится о том, как птенцы чувствовали себя, когда подумали об этом?
- Чему учит эта притча?
-Спиши первые два предложения и найди в нем главные члены.
Тема: Диалог.
Полезное упрямство
Шли в дальний край два человека. Один то и дело оборачивался и говорил:
- Смотри, сколько уже прошли!
А второй упрямо возражал:
- Не та дорога, что позади, а та, что впереди!
И только дойдя до цели, наконец, согласился!
Вопросы и задания:
-Кто ведёт диалог в тексте притчи?
-Прочитайте слова первого человека, затем слова второго.
- С какой интонацией следует читать слова первого героя? А второго?
- Подумайте, какими качествами обладали герои притчи.
- Подумай, почему притча так названа.
- Чему учит притча?
4 класс
Тема: Предложение.
Урок
Заболело зло. Несколько дней провалялось в горячке. Но в мире этого никто даже и не заметил. Зато когда заболело добро, все сразу ощутили эту потерю. Даже те, кто творил зло. С тех пор зло старается не лежать, даже когда заболеет. А добро после этого поняло, что ему вообще нельзя никогда болеть!
Как ты полагаешь:
-Прочитай притчу.
- Почему никто не заметил, когда зло заболело?
- Почему сразу все заметили, когда заболело добро?
-Выдели главную мысль притчи.
- Назови тип 4 предложения. (Простое или сложное)
-Найди нераспространенное предложение. Спиши его, выдели грамматическую основу.
- Спиши последнее предложение.
Тема: Слово. Лексическое значение слов. Словари.
Важное различие
Зашел чужестранец в дом, где любопытство и любознательность жили, и с удивлением спросил у соседей: - Как же вы их различаете?
- А это ты сейчас сам поймешь! – ответили ему те. И точно. Первым подбежало к гостю любопытство. И ну трещать. А любознательность подошла и принялась деловито уточнять: из какой страны чужеземец, каков у его народа, каковы порядки-законы, какие овощи-фрукты они выращивают, и много еще чего полезного.
Посмотрел на них чужестранец и сказал: - Вот это – любопытство. А это – любознательность.
- Точно! - подтвердили соседи. – Мы тоже их по вопросам различаем. И ни разу еще не ошиблись!
Обсудим вместе:
- Прочитай притчу.
- С какими понятиями познакомился чужестранец? Найди в словаре лексическое значение этих слов.
- Самостоятельно объясни лексическое значение слова «чужестранец» на основе состава слова.
- Какое из данных качеств лучше и приносит человеку пользу?
- По каким вопросам можно отличить любопытство от любознательности. Приведи свои примеры.
Тема: Предложения с прямой речью.
Точный диагноз
Заболела ложь. Пришел к ней врач.
-Тут болит?
- Да.
- Там болит?
- Нет.
- Странно… Вы, правда, больны или нет?
- Нет, - упрямо твердила ложь, не умевшая говорить правду.
- Все ясно, - сказал врач и написал диагноз: «Ложный вызов»!
Вопросы и задания:
- Объясни значения выражений «ложный вызов», «диагноз».
- Прочитай диалог между ложью и врачом. Какой вид речи преобладает в притче?
- Какой диагноз поставил врач? Почему?
- Прочитайте диалог по ролям. Сколько чтецов надо выбрать? Почему?
- Чему учит эта притча?
- Какой вы себе представляете ложь?
- Попробуй пересказать притчу. Какой вид речи для этого ты используешь?
- Запиши диалог по памяти.
Зміст
I.Анотація
II.Вступ
III. Основи здоров’я
1.Тайне- явна
2. Рудий заєць
3. Кожна людина – рішення чиєїсь проблеми
4. Простая істина
5. Порада ведмедя
6. Хто винен?
7. Важка праця
8. Вчинок друга
9. Не будь тіню думки інших людей
10. Стежка над прірвою
11 Якщо хочеш бути щасливим, будь їм
12. Куточок милосердя
13. Пісок та камінь
14. Слабка сила
15. Про хлопчика, який вірив у щастя
16. Притча про двох сніжинок
17. Притча про цвяхи.
18. Шило в мішку.
IV. Я досліджую світ
19. Символи України
20. Дніпро
21. Хмара
22. Осіння хмара
23. Сонце та вітер
24. Будь як вода
25.Бліда заздрість
26. Слон
27. Звідки у носорога ріг
28. Чому зебра смугаста?
29. Як у кенгуру з’явився хвіст?
30.Чотири пташеня ластівки.
31.Чому у лебедя довга шия?
32. Як ведмідь загубив хвіст.
V. Русский язык
33. Опасная работа
34. Недоконченная история
35. Гусеница
36. Глупая жадность
37. Деление связного текста на предложения
38. Незабудки
39. Работа с деформированным текстом
40. Заглавие текста
41. Глупая мышка
42. Упрямство
43. Недетский вопрос
44. Полезное упрямство
45. Урок
46. Важное различие
Література та використані інтернет - ресурси:
1