Голуб О.Б.
Тести з російської мови
як засіб підготовки до Всеукраїнської олімпіади
Зміст
3. Тести з орфографії……………………………………………………… 14
4. Тести з орфоепії………………………………………………… …….. 20
5. Тести з морфології……………………..………….……….………....... 23
6. Тести з будови слова та словотворення ………….………….………… 27
Література ...................................................................................................... 33
Вступ: Тестові технології в педагогічній діяльності
Педагогічний тест (англ. «test» - проба, випробування, перевірка будь-яких якостей) - це сукупність взаємопов’язаних завдань зростаючої складності, що дає змогу надійно та валідно оцінювати знання або будь-які інші психолого-педагогічні характеристики. Складниками тесту є тестові завдання.
Тестові завдання - це компоненти, з яких складається ввесь тест. Тільки якісні завдання забезпечують високу валідність (тест справді вимірює те, для чого його призначено) і надійність (наскільки точно тест вимірює досліджуване явище) тесту.
На І етапі викладач знайомиться із типологією тестових завдань, визначає мету тестування, здійснює відбір або самостійно розробляє тестові завдання, враховуючи головні вимоги - відповідність меті навчання, високий ступінь валідності, багатоваріантність, побудова неправильних відповідей на основі типових помилок, визначає час, правила тестування та систему його оцінювання.
ІІ етап включає в себе пояснення процедури, режиму, правил виконання тестових завдань, умов оформлення робіт, демонстрування алгоритмів
виконання завдання, виконання тренувальних завдань.
Важливим для викладача є дотримання головної вимоги посування учнів в освоєнні тестових технологій - від простих завдань до складніших. Освоєння кожної нової форми тестових завдань слід починати з детального ознайомлення з інструкцією щодо їх виконання.
На ІІІ етапі здійснюється виявлення типових та індивідуальних помилок, що їх припустилися учні. Аналіз результатів проводиться в довільній, найбільш зручній і звичній для викладача та учнів формі.
Типологія тестових завдань
Типологія тестових завдань враховує особливості їх змісту та структури.
За наявністю або відсутністю варіантів відповіді виділяють тестові завдання закритої та відкритої форм.
Тестові завдання закритої форми передбачають формулювання запитання та варіанти відповідей, де одна, або декілька із них правильні.
Тестові завдання відкритої форми передбачають формулювання запитання відповідь на яке дає сам учень.
Тестові завдання закритої форми
- альтернативний тест:
- тест, що складається з речення, яке має будь-які твердження, а правильність чи неправильність їх повинен визначити учень. Відповіді на тестові завдання даного типу учні добирають із запропонованих тверджень «правильно» чи «неправильно», «так» чи «ні», або знаків «+» чи «-» (приклади 1-3);
- тест, в якому запропоноване запитання передбачає 4 - 5 варіантів відповідей, серед яких лише один - правильний. При цьому чим більше варіантів відповідей, тим менша можливість вгадування відповіді.
Альтернативний тест необхідно добирати для таких завдань, які виключають варіанти різного тлумачення правильної відповіді (прикл. 4-5).
Даний тест найпростіший у розв'язанні, тому на його виконання потрібно відводити орієнтовно півхвилини та оцінувати максимально в 0,5 балів.
Приклад 1
Корень слова – это изменяемая часть слова
а) верно;
б) неверно.
Приклад 2
Можно ли определить окончание в наречии?
а) да ;
б) нет.
Приклад 3
Дополнение – это главный член предложения ( «+», «-»).
Приклад 4
Омонимы изучает …
а) лексика;
б) морфология;
в) синтаксис;
г) фонетика.
Приклад 5
Какая часть слова изменяется?
а) корень;
б) окончание;
в) суффикс;
г) приставка.
Вибірковий, або варіативний тест.
Передбачає максимально 10-12 варіантів відповідей на тестове завдання, з яких 6-8 відповідей правильні. За вибірковими тестами перевіряють передусім повноту знань класифікації того чи іншого явища.
На виконання даного тестового завдання потрібно відводити орієнтовно півхвилини на кожний варіант відповіді. Наприклад, якщо тестове завдання передбачає 6-8 правильних відповідей, то час на його виконання 3-4 хвилини. Кількість балів за такий тест зазвичай відповідає числу правильних варіантів відповіді. Кожна помилка віднімає з суми балів 1 бал.
Приклад
Буква «о» пишется в словах ...
а) …ковы;
б) …кация;
в) …гурец;
г) …града;
д) …рехи;
е) …снащение;
ж) …гитация;
з) …построф;
и) … пекун;
к) … ркадия;
л) … стрология.
Послідовний, або порядковий тест ( тест-ранжування) дає можливість перевірити знання учнем послідовності того чи іншого процесів. У варіантах відповіді на таке тестове завдання відсутні неправильні відповіді, необхідно розташувати у правильній послідовності запропоновані у невпорядкованому вигляді поняття, слова, визначення, технологічні операції.
На виконання даного тестового завдання потрібно відводити орієнтовно півхвилини на одну розумову операцію та оцінювати в 0,5 бала кожну із них.
Приклад
Расположите слова по алфавиту:
Слова |
Последовательность |
а) сушка |
1- |
б) разукраска |
2- |
в) оборот |
3- |
г) ассиметрия |
4- |
д) приготовление |
5- |
е) записка |
6- |
ж) тренировка |
7- |
з) забота |
8- |
и) насадка |
9- |
і) механик |
10- |
к) щетка |
11- |
Конструктивний тест (або тест-доповнення)
Таке завдання передбачає заповнення учнем у тексті пропущених слів, які мають визначальне значення для даного тексту. Над пропущеними словами слід ставити послідовно цифри - 1,2,3, а після опису під буквеною нумерацією а), б), в)- варіанти відповідей. Ключові слова пропонуються розміщувати у невпорядкованому вигляді. Учень повинен проставив цифри та відповідні літери із ключового ряду.
На виконання даного тестового завдання потрібно відводити орієнтовно півхвилини на одну розумову операцію та оцінювати в 0,5 бала кожну із них.
Розподільний тест - найскладніший для учнів. Він вимагає розподілу ознак серед трьох чи більше понять. Може мати декілька ступенів розподілу залежно від глибини контрольованих знань з кожного розділу. Його особливість полягає в тому, що опитувані розподіляють правильні варіанти характеристик досліджуваних об'єктів, процесів, понять.
Час на виконання даного тестового завдання визначається із розрахунку одна хвилина на досліджуваний об’єкт, явище, процес тощо. Кількість балів дорівнює кількості аналізованих об’єктів, за кожну помилку знімається 1 бал.
Примітка. Якщо в даному тестовому завданні не вказані варіанти характеристик і учня потрібно їх записати, то такий вид тесту можна віднести до тестових завдань відкритої форми.
Схематичний тест
Уцьому тесті дано схему побудови чогось, без будь-яких підписів із проставленими цифрами - 1, 2, 3 тощо, а під літерами а), б), в) тощо - дано ключові слова. Учні повинні співвіднести вказані під цифрами ознаки з їх визначенням.
Час на виконання даного тестового завдання залежить від кількості вказаних цифрових ознак та визначається із розрахунку півхвилини на одну ознаку. Кількість балів буде залежати від встановленої кількості ознак ( 0,5 балів за одну ознаку).
Кількісний тест - це альтернативний, або вибірковий тест, в якому, для відповіді на тестове завдання потрібно вибрати правильну або правильні відповіді з цифрових варіантів запропонованих відповідей.
На виконання даного тестового завдання потрібно відводити орієнтовно хвилину та оцінувати максимально в 1 бал.
Тест на встановлення відповідності (тест-зіставлення)
Таке завдання полягає в необхідності встановлення відповідності елементів однієї множини елементам другої. При цьому ліворуч в колонку записують 2-5 понять, формул, тверджень, означень, які пронумеровані цифрами, а ліворуч – бажано удвічі більша кількість відповідей, позначених літерами, або цифрами. Кожному поняттю або значенню з колонки, що ліворуч, повинна відповідати одна правильна відповідь з колонки, що праворуч.
Обидві колонки (стовпчики) повинні мати назву. У такому випадку правильна відповідь складається з двох пунктів, наприклад: 1-5, 2-а.
Такі завдання частіше застосовують для поточного контролю.
На виконання даного тестового завдання потрібно відводити орієнтовно півхвилини на одну розумову операцію та оцінювати в 0,5 бала кожну із них.
Приклад
До поставлених питань доберіть правильні варіанти відповідей |
|
Питання |
Відповіді |
1. Какая часть речи называется наречием? |
а) Часть слова перед коренем |
2. Что такое приставка? |
б) Его нету |
3. Как называются противоположные слова по смыслу? |
в) Три |
4. Какое окончание в слове конь |
г) Неизменяемая часть речи |
5. Какое подлежащее в предложении Похолодало |
д) Нулевое |
6. Какая наука изучает произношение слов? |
е) Антонимы
|
7. Какая наука изучает части речи? |
ж) Лица |
8. Сколько грамматических основ в сложном предложении? |
з) Орфография |
9. Чего нет в прошедшем времени? |
и) Шесть |
10. Сколько падежей в русском языке? |
к) Морфология |
11. Какая наука изучает правописание слов? |
л) Две и больше |
12. Сколько видов сложных предложений? |
м) Орфоэпия |
Узагальнювальний (збірний) тест дає можливість окрім контрольних знань перевірити вміння учнів узагальнювати, робити висновки, класифікувати те чи інше явище. Його також можна віднести до різновиду альтернативного, або вибіркового тесту. Під час розробки такого виду тесту завдання дають у двох колонках: в одній колонці наведено багато ознак, що характеризують 2 - 3 правила, об'єкта, а в іншій - самі правила, об'єкти.
Час на виконання даного тестового завдання визначається із розрахунку одна хвилина на досліджуваний об’єкт, явище, процес , правило, тощо. Кількість балів дорівнює кількості узагальнювальних об’єктів, за кожну помилку знімається 1 бал.
Аналітичний тест, як і попередній, передбачає перелік ознак будь-якого об'єкта, явища та їх визначення, але сформульованих у зворотному порядку.
Порівняльний тест передбачає знаходження спільного та відмінного в досліджуваних процесах явищах; спрямований окрім контролю якості знань та вмінь на перевірку вміння знаходити схожість та відмінність у досліджуваних явищах.
Операційний тест може бути побудований аналогічно до будь-якого з перелічених вище тестів, але передбачає перевірку знання учнями практичного використання тих чи інших процесів.
Тестові завдання відкритої форми
Проблемно-пошуковий тест
Дане тестове завдання передбачає необхідність творчого переносу знань у нестандартну ситуацію й тому являє собою проблему (складне запитання, завдання, що потребує розв'язання), закладену в тестовому завданні; пропозицію варіантів (гіпотез) його розв'язання та систему доводів. Такий вид завдання вважають одним із найскладніших тестів у змістовному плані.
Приклад
Напишите сочинение-рассуждение «Как рождается счастье?»
Методика формування педагогічних тестів різного виду контролю
За метою використання та місцем у навчальному процесі розмежовують педагогічні тести навчальні й контрольні.
Навчальні тести використовуються на всіх етапах роботи над матеріалом і покликані відстежити рівень оволодіння матеріалом, закріпити, повторити його. Їхня головна мета - виявити прогалини в знаннях учнів.
Контрольні тести проводяться як певний підсумок роботи над вивченням теми.
Виконання завдань у тестовій формі для поточного контролю доцільно планувати на різних етапах уроку ( при проведенні актуалізації, виявлення рівня сприйняття учнями навчального матеріалу та при проведенні його закріплення), але не більш як на 10-15 хвилин.
У зв'язку з тим, що ці завдання є навчальними, не варто робити їх занадто складними. На цьому етапі контролю слід використовувати переважно такі тестові завдання, як вибіркові, або варіативні, послідовні, або порядкові, конструктивні, схематичні тести.
Дані тематичного контролю інформують викладача про рівень засвоєння учнями навчального матеріалу та вказують, наскільки раціональні алгоритми використано для виконання завдань тесту. Щоб забезпечити максимальну надійність результатів оцінювання і якнайповніше перевірити, як засвоєно вивчений матеріал, викладач повинен підготувати на тематичну атестацію тест зі значною кількістю завдань. У ньому слід якнайповніше відобразити зміст вивченої теми, збалансовано представити як основний теоретичний матеріал (розуміння понять, значення термінів, технологічної послідовності, тощо), так і завдання практичного характеру. Готуючи матеріали для тематичного оцінювання, викладач повинен збалансувати його за складністю. Для цього слід включити завдання приблизно в такій пропорції: 25% легких, 25% складних, 50% - середнього рівня складності. Такий розподіл відображатиме співвідношення сильних, середніх і слабких учнів у групі.
Проектуючи тест, треба враховувати, що запропоновані завдання мають бути різноманітними за змістом і формою, що дасть змогу уникнути монотонності та забезпечити постійну й стійку мотивацію учнів до роботи. Не варто обмежуватися тільки завданнями закритої форми, доцільно пропонувати учням також і відкриті завдання, у яких вони самостійно мають записати повну відповідь на запитання.
Кількість тестових завдань, об'єднаних в одному педагогічному тесті визначається поняттям «Довжина тесту», або «Обсяг тесту». Для тематичного контролю знань учнів у процесі експрес-контролю ( 15-20 хвилин) можна використовувати тест максимальною довжиною в 15-20 тестових завдань; при тематичного контролі знань та вмінь учнів, розрахованому на цілий урок вимагається включення до тесту максимально 60-120 тестових завдань.
Фахівці, наприклад, підкреслюють, що надійність і об'єктивність тестової перевірки знань та вмінь збільшується зі збільшенням довжини (обсягу) тесту. Для того щоб тести виконували перелічені вище функції, погрібна грамотна з дидактичного та змістовного боку побудова тестів, а також експертиза їхньої відповідності освітньому стандарту.
Для ефективності проведення тематичного контролю знань та вмінь учнів за допомогою тестування, викладачу необхідно:
- мати щонайменше чотири варіанти комплектів тестів;
- з кожного тестового завдання та з усього комплекту тестів має бути визначено кількість балів за правильне розв'язання даного тестового завдання (кількість балів у кожному варіанті має співпадати);
- у всіх комплектах тестів необхідно скласти ключ з варіантами правильного розв'язання тестових завдань (еталон).
Методика оцінювання знань учнів за результатами тестування
Перевести отримані бали в 12-бальну шкалу оцінювання викладач може шляхом встановлення ваги кожного завдання. Наприклад, за кожне правильно виконане завдання, що перевіряє знання теоретичного матеріалу або завдання з вибором однієї правильної відповіді -1 бал, за завдання з вибором кількох відповідей чи встановлення відповідності - 3-4 бали. Отримавши загальну кількість балів, викладач визначає інтервали, які відповідають шкільним балам навчальних досягнень.Прийнято такий розподіл оцінок (хоча можливі варіанти): отримання учнем у процесі тестування від 100 до 90 % від максимальної кількості балів відповідає високому рівню; від 89 до 60 % - достатньому; від 59 до 30 % - середньому; від 29 % та нижче - початковому.
Наприклад, якщо за виконання всіх завдань тесту можна одержати 60 балів, то результат 55-60 відповідатиме 12 балам, 50-54 - 11 балам тощо. Отже, оцінити найвищим балом можна не лише роботу, у якій правильно виконано всі завдання, а й таку, що максимально наближається до такого результату. Таким чином, учневі дається деяке право на помилку, якого під час традиційного оцінювання він не має.
Якщо кількість балів, отриманих за розв'язання учнями тесту, нижча від максимальної більш ніж на 50 %, слід звернути увагу на правильність формулювання тестового завдання, відповідність його змісту досліджуваного матеріалу.
Часто тестування дає вищі результати, ніж усі інші засоби вимірювання якості освіти (контрольні роботи, заліки, тощо). Це свідчить передусім про примітивність тестових завдань, введених у даний комплект тестів, а отже, про необ'єктивність такої тестової перевірки знань.
Для якісного впровадження в навчальний процес тестування як методичної форми обов'язковим є його систематичність, вписаність у загальну структуру уроку і продуманість методів його використання протягом усього навчального року, причому не тільки під час проведення тематичної атестації, а й на уроках вивчення та закріплення нового матеріалу, що буде гарним тренінгом для школярів, призвичаюватиме їх до виконання завдань такого типу. Першорядну роль в ефективному освоєнні учнями тестових технологій відіграє успішне оволодіння ними алгоритмів виконання тестових завдань різних типів, рівня складності та структури, неодмінне здійснення аналізу результатів тестування, з'ясування типових помилок, яких припускаються учні, та визначення шляхів їх усунення. Тільки такий підхід до впровадження тестових технологій сприятиме якісному освоєнню їхсучасним навчальним закладом..
Тесты по орфографии
А) вгл..деться, выс..та, приг..реть;
Б) выч..тать, зар..дить, оч..ровать;
В) д..ктовать, заст..лать, д..лина;
Г) .леть, разл..чать, уд..вляться.
А) насл..ждение, выж..гать, ок..менеть;
Б) увл..чение, исп..риться, дв..жение;
В) проск..льзнуть, ог..ленный, заг..релый;
Г) ст..рать, огл..деться, позн..вательный.
1) суб..екг, пред..экзаменационный, об..явить;
1) ад..ютант, пред..юбилейный, интер..ер;
1) ин..екция, двух..ярусный, кинос..емка;
3. В каком ряду во всех словах на месте пропуска пишется буква и?
1) скрип..шь, невид..мый;
1) приказыва..шь, стро..мый;
1) предлож..шь, чита..мый;
2) кол..шь, стро..вший;
4. В каком варианте ответа указаны все слова, где пропущена буква е?
1. А дозр..вать;
Б вдумч..вый;
В сирен..вый;
Г затраг..вать.
1) АБГ; 2) БГ; 3) АВ; 4) БВГ.
2. А преодол..вать;
Б добл..стный;
В ландыш..вый;
Г заш..вать.
1) АБ; 2) ВГ; 3) АБВ; 4) БВГ.
3. А затм..вать;
Б доверч..вый;
В рыж..ватый;
Г расчерч..вать.
1) АБ; 2)АВ; 3) БГ; 4)БВГ.
5.В каком предложении не со словом пишется слитно?
1.
1) Около мельничной плотины был плес, (не)глубокий, но рыбный.
2.
3.
3) На улицах (не)видно было ни клочка снега.
4) Мимо проходят (не)сокрушимые, отсвечивающие голубым льдины.
6. В каком(их) предложении(ях) оба выделенных слова пишутся слитно?
1.
2.
1) (В)низу под обрывом плескалась рыба, (по)близости тоскливо кричала птица.
2) После работы писатель шел на прогулку по Москве и наблюдал за(тем), что происходит в городе. Прогулка проходила обычно в одиночестве,
(по)тому что в это время он обдумывал свои произведения.
3) И (по)тому, как сосредоточенно молчал Лев Николаевич, его близкие могли догадаться, (на)сколько напряженно в это время работал его
мозг.
4) Он упал (и)так ушиб ногу, что пришлось обратиться к врачу. Все зависит (от)того, что скажет врач.
3.
7. Укажите правильное объяснение постановки запятой или ее отсутствия в предложении.
8.В каком варианте ответа правильно указаны все цифры, на месте которых в предложении должны стоять запятые?
1. Русый (1) с кудрявой головой (2) без шапки
(3) и с расстегнутой на груди рубахой (4) Дымов казался красивым и необыкновенно сильным.
1)1; 2) 1,2; 3)1,2,3; 4)1,2,4.
2. Над землей (1) погруженной в ночную мглу (2) раскинулся темный небесный свод (3) с миллионами звезд (4) переливавшихся цветами радуги.
1) 1,3; 2) 2,4; 3)1, 2,4; 4) 4.
3. Над горизонтом низко-низко повис месяц (1)
такой узенький (2) и такой бледный (3) что его можно было принять за серп (4) слепленный из воска.
1)1,3,4; 2) 1,2, 3,4; 3)2, 3,4; 4)3.
4. На этой же неделе (1) в субботу (2) дождь (3) начавшийся еще в среду (4) шедший с утра и до вечера (5) лил как из ведра.
1) 1, 2, 3, 5; 2)3,4, 5; 3) 1, 2,4; 4) 1,2, 3,4, 5.
9. В каком варианте ответа правильно указаны все цифры, на месте которых в предложениях должны стоять запятые?
1. С конца сентября наши сад и гумна пустели, погода (1) по обыкновению (2) круто менялась.
Князь воротился, но (3) к всеобщему удивлению и разочарованию (4) даже не заехал в Мордасов.
1)1, 2; 2) 1,3; 3)3,4; 4) 1,2, 3,4.
2. Солнечные пятна были на полу, потом пере-
лились на прилавок, на стену и совсем исчезли (1)
значит (2) солнце уже склонилось за полдень.
Север (3) в самом деле (4) так же богат красками, как и юг, только палитра их спокойнее и тише.
1)1,2; 2) 1,3; 3)3,4; 4) 1,2, 3,4.
3. Весь день море шумело и билось о берег, к
вечеру оно устало и (1) наконец (2) затихло. Скоро (3) однако (4) в пролете лесной дороги глянула просторная водная гладь.
1)1,2; 2) 1,3; 3)3,4; 4) 1,2, 3,4.
4.Капли росы на ветках, первый луч солнца,
веселый разговор цикад и (1) наконец (2) ощущение молодости и счастья сделали эти дни особенными. Я говорил понемногу обо всем, и (3) в частности (4) о спорте.
1)1, 2; 2) 1,3; 3)3, 4; 4) 1,2, 3,4.
5. Сухое дыхание лесов и запах можжевельника (1) должно быть (2) доносятся и до самолетов. На спектакле я все-таки ходил так, как (3) по мо-
ему мнению (4) должен был ходить настоящий, порядочный индеец.
1)1,2; 2) 1,3; 3)3,4; 4)1,2, 3, 4.
Тесты по орфоэпии
Вариант1
1. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) полить ирИс; 2) знамЕние; 3) балОванный; 4) звОнит.
2. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) Христианин; 2) апОстроф; 3) генЕзис; 4) танцовщИк.
3. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) ПринУдить; 2) мелькОм; 3) новорОжденный; 4) факсимИле.
4. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) граждАнство; 2) ворвАлась; 3) звОнит; 4) закупОрив.
5. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) нАнявшийся; 2) (до) аэропОрта; 3) врУчит; 4) конусОв.
6. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) нарвалА; 2) зАнял; 3) мозАичный; 4) заселЁн.
7. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) откУпорил; 2) новостЕй; 3) убЫстрить; 4) цЕнтнер.
8. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) начАвшись; 2) опломбировАть; 3) срЕдствами; 4) прОживший.
9. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) налИвший; 2) крАлась; 3) прИбыв; 4) поделЁнный.
10. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) сливОвый; 2) зАперта; 3) полОжить; 4) облегчИт.
11. В каком слове ударение падает на второй слог?
1) добрала; 2) кремень; 3) ненадолго; 4) документ.
12. В каком слове ударение падает на третий слог?
1) исстари; 2) осведомишься; 3) плодоносить; 4) нарвала.
13. В каком слове ударение падает на первый слог?
1) прибыл; 2) лгала; 3) приданое; 4) понявший.
14. В какой строке во всех словах ударение поставлено верно?
15.В какой строке допущена ошибка в постановке ударения?
1) нАчали, Отрочество, сОгнутый, плодоносИть;
Вариант 2
1. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) агент; 2) бАлуясь; 3) включИт; 4) жИлось.
2. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) дОсуг; 2) вероисповедАние; 3) воссоздАла; 4) граждАнство.
3. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) гнАлась; 2) молЯщий; 3) некрОлог; 4) нОвостей.
4. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) нАчатый; 2) мЕстностей; 3) низведЁн; 4) кранОв.
5. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) завИдно; 2) лекторОв; 3) надЕлит; 4) засЕлен.
6. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) диспансЕр; 2) взялАсь; 3) зАперта; 4) намЕрение.
7. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) местностЕй; 2) исчерпАть; 3) нОгтя; 4) обнЯлись.
8. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена неверно?
1) мозаИчный; 2) откУпорим; 3) зАгодя; 4) облЕгчите.
9. В каком слове буква, обозначающая ударный гласный, выделена верно?
1) свЕрлит; 2) пОнявшая; 3) щАвель; 4) шАрфы.
10. В каком слове ударение падает на первый слог?
1) принятый; 2) (сердце) щемит; 3) шофер; 4) цемент.
11. В каком слове ударение падает на второй слог?
1) свекла; 2) опошлят; 3) сливовый; 4) отключенный.
Тесты по морфологии
1. Определите спряжение глаголов
Сомневаться, выполнить, обидеть, ненавидеть, стелить, порезаться, раздражать, полоть, смеяться, ездить, клеить, создавать.
2. Исправьте ошибки, допущенные в употреблении деепричастных оборотов:
Как-то сидя вечером дома, к нам вошёл незнакомый человек.
Проработав три месяца, отца перевели в Киев.
3. Из приведенных ниже словосочетаний выпишите только те, в состав которых входят причастия.
Светлый день, отсыревший хлеб, потемневшее небо, старый замок, сырой дом, свежий огурец, темная туча, посвежевший воздух, отдохнувший путник, умывающийся ребенок, видимый берег.
Составьте с тремя из выписанных словосочетаний предложения.
4. Определите род имён существительных, запишите слова в соответствующие колонки.
Неделя, ветошь, бра, протеже, алоэ, визави, сирота, подмастерье, кофе, неряха, крупье, инкогнито, ханжа, плакса, мозоль, колибри, эсперанто, лебедь, кашне, бедолага, бедняга.
5. Определите тип склонения имён существительных.
Часовой, дитя, пустошь, мозоль, путь, сирота, Дюма, портье, лесничий, судья, Полюшка, млекопитающее, плакса, ковыль, планетарий, часовой.
6. Укажите группу причастий и отглагольных прилагательных, которые пишутся с одной буквой Н:
А замеше(н,нн)ое, выкова(н,нн)ые, оборва(н,нн)ый;
Б груже(н,нн)ая, коше(н,нн)ая, копче(н,нн)ая;
В выкраше(н,нн)ые, стопта(н,нн)ые, задума(н,нн)ые.
7. К каким частям речи относятся слова данных словосочетаний?
Тройка лошадей, утроить усилия, три товарища, тройной прыжок, трехэтажный особняк, трижды проверить, прийти втроем, собираться по трое, третий портрет слева.
8. В одну колонку выпиши прилагательные с одной «н», во вторую прилагательные и причастия с двумя «нн»:
Румя…ый, времен…ый, барабан…ый, оловян…ый, серебрян…ый, печен…ый, ураган…ый, поджарен…ый, построен…ый, вялен…ый, овчин…ый, куплен…ый, свин…ой, мощен…ый.
9. Выпишите слова, имеющие падежные окончания, укажите их. В скобках напишите, какая это часть речи.
Вот уж снег последний в поле тает,
Теплый пар восходит от земли,
И кувшинчик синий расцветает,
И зовут друг друга журавли. ( А.К. Толстой)
10. От данных глаголов образовать причастия, обозначить приставки и суффиксы.
Оглушить, исключить, снизить, завершить, посадить, вручить, повернуть.
11. Вставьте пропущенные буквы.
Выкач…нная из бака вода, выкач…нная из подвала бочка, выслуш…нные замечания, высуш…нные грибы.
12. Записать словосочетания, употребив данные глаголы во 2 л. единственного числа будущего времени и выбрав одно из наречий, подходящее по смыслу. Обозначить суффиксы и приставки наречий.
Приехать (издалека, далеко), свернуть (слева, влево), возвратиться (темно, затемно), подмести (чисто, начисто).
13. Выпишите глаголы 2-го спряжения.
Держать, мыслить, пролить, нажать, прогнать, выспаться, увидеть, сбить,
покрасить, колыхаться, обидеть, освещать, бежать, отводить, забрать, зависеть, задрожать, обессилеть, лелеять, проколоть.
14. Напишите предложения, заменяя цифры словами и ставя числительное в нужную падежную форму.
Частное от деления 348 726 на 19 равно 18 354,05. При сложении 499 121 с 2 768 получится 501 889.
15. Какие из перечисленных ниже имён существительных не имеют
соотносительных форм женского рода?
Повар, портной, штукатур, пилот, печник, сапожник, певец, машинист, писатель, директор, инженер, министр, электрик, полководец, преподаватель.
16. Какие из данных существительных имеют мужской род?
Шампунь, туннель, рояль, деготь, бюллетень, мозоль, пасквиль, полынь, ковыль.
17. Определите спряжение глаголов.
Ходить, обидеть, доверять, полоть, терпеть, задержать, сеять, бороться, ездить, стелить.
18. Распределите слова в зависимости от их принадлежности к части речи:
а) имя существительное;
б) имя прилагательное;
в) глагол.
Синий, синева, синеть, синь, ловить, ловля, улов, ловкий, ловкач, веселье, веселить, развесёлое, развеселиться, мерить, размер, безразмерный, помериться.
19. Какое существительное относятся к 1 типу склонения:
а) имя;
б) бакалея;
в) спираль;
г) окунь?
20. Определите разряд прилагательного и найдите «третье лишнее»:
а) отцовский ремень;
б) заячий хвост;
в) кожаный портфель.
21. Спишите словосочетания, раскрывая скобки.
Выполнил(же), убедиться в чем(то), сколько(нибудь), вернись(же) назад, поблагодарил(бы) за помощь, где(то) далеко, какое(то) событие.
22. Образуйте от данных глаголов деепричастия. Укажите вид деепричастий, суффиксы выделите.
Закончить, почистить, порезаться, растаять, броситься, зависеть.
23. Определите спряжение глаголов.
Огорчаться, остановить, не мог, брать, захотел, наказать, предположим, захочет, выразился, оказаться.
24. Определите спряжение глаголов.
Почитать, увлекаться, нравиться, оберегать, пленять, очаровывать, раздражать, ожесточить, создать, существовать.
25. Определите спряжение глаголов.
Ненавидеть, презирать, соболезновать, просить, излагать, стелить, обижаться, любить, боготворить, уважать.
26. Запишите словосочетания, преобразуя цифры в порядковые числительные.
27. Произведите морфологический разбор выделенных слов.
Мы тогда лишь вольно дышим,
Если речь родную слышим,
Речь на русском языке.
(С.Михалков)
28. Произведите морфологический разбор выделенных слов.
На севере диком стоит одиноко
На голой вершине сосна…
(М.Лермонтов)
29. Произведите морфологический разбор выделенных слов.
Гуляют тучи золотые
Над отдыхающей землёй…
( И.Тургенев)
30. Укажите группу возвратных глаголов:
А) требовать, собирать, выпилить;
Б) причесаться, сговориться, появиться;
В) спрятать, уговорить, выпилить.
31. Переведите на русский язык глаголы
пишатися, милуватися.
32. В данных причастиях такие суффиксы:
(Организова..ый, жёва..ый, довере..ый, беше..ый, кипячё..ый, кипячё..ая в чайнике, лома..ый)
А) -нн-, -нн-, -н-, -н-, -нн-, -н-, -нн-;
Б) -нн-, -н-, -нн-, -н-, -н-, -нн-, -н-;
В) -нн-, -н-, -нн-, -нн-, -нн-, -н-, -н-.
33. Найдите ряд с наречиями, которые пишутся через дефис. Выпишите их, раскрывая скобки.
А) (без) умолку, (в) крутую, (в)лево, (за) ново, (на) чисто;
Б) (еле) еле, (по) новому, (во)первых, (давным)давно, (кое)где;
В) (в) общем, (на) ходу, (без) устали, (до) упаду, (в) охапку.
34. Спишите, указывая в скобках род, число, падеж причастий и прилагательных.
Ш..рокое звез..ное небо, посеребренная звез..ным светом туманная даль лугов про..снились и стали зримыми. Даже смутное оч..ртание холма, нависшего над рекой, угадывалось хотя бы по одному тому, что зияло там бе..звез..ное, ч..рное место.
Устроившись на сене, мы долго см..трели в бездонный зенит, наполненный шев..лящимися звездами, долго еще слушали ноч(?) с криком коростеля, бегающего поблизости у самого изголов(?)я.
Тесты по составу слова и словообразованию
Безлюдная, болотистый, прославленный, двадцатилетний.
1) встать, 2) придет, 3) одесский, 4) антенна?
А) 2; Б) 3, 4; В) 1, 2; Г) 1, 2, 3, 4; Д) 1, 2, 3.
Вид…вший, обескров…вший, вытерп…вший, выдерж…вший.
А надстроить;
Б подснежник;
В лётчик-испытатель;
Г полевой
А приехать;
Б диван-кровать;
В подземка;
Г лужок.
предосенний _________________________
Задумать, объяснение, начальник, овчинная.
Диван(кровать), телефон(автомат), стен(газета), тур(поход), проф(союз), пол(яблока), пол(дома), нефте(провод), снего(пад), тепло(воз), полу(круг), железно(дорожная), физико(математическая), древне(русский).
Подоконник, приступ, придорожный, блинная.
Мореплаватель, закрывать, развеянный, тканая.
Пригород, снегопад, городишко, верблюжонок, пол-яблока, полуостров.
Прошептать, написать, закричать, осмотреть, поговорить, заплакать, досказать, помечтать.
Подсохнуть, прошагать, обходить, поддержать, сбрасывать, помчаться, стеречь, исходить, возводить.
1 2
Гора горный
горка горная
горный горные
пригорок горное
Безвоздушное___________
Жареный_______________
Завуч___________________
ТЮЗ___________________
Киев ____________
Москва____________
Одесса_____________
Тула_______________
а) белизна;
б) белка;
в) побелить;
г) беленький;
д) белый?
Красненький, пробка, бездоказательность, безопасная, нарастают.
Зашелестел, кружка, гвоздик, просигналить, сероватенькому.
Преградить, сухофрукты, сформулировать, знания, ошибка, недоумевает.
Помоги, не опаздывай, здороваться, бензовоз, закалённый, заинтересовалась.
Сделать, здание, здоровье, созвать, просыпайся, теплоход.
наладчик земляк
предводитель весело
дошкольник прислушаться
загораться прибой
Мотор, телеграф, учить, мечтать, Киев, Москва, Одесса, Львов, гитара, печь, аптека, соло, петь, балет.
заработать учёный (человек)
ручной перелесок
сотрудник лень
синь приготовить
лесоруб листок
водопроводчик, отбелить, подушка, лесоруб, рабочий (сущ.)
газопроводчик, записать, сотрудник, кашевар, дежурный (сущ.)
нефтепроводчик, отремонтировать, попутчик, пешеход, учёный (сущ.)
А)
Б)
В)
А) Вода, заводь, водянка, заводить, водяной;
Б) нос, носитель, носовой, переносица, носатый;
В) гореть, гористый, несгораемый, горелка, загорелый.
А) Водолаз –
Б) переделать –
В) безветренный –
Г) трудовой –
Березовый, золотистый, листва, воздух, лесу.
Використана література
1.Український центр оцінювання якості освіти, інформаційні матеріали, Київ, 2007, «Зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів, інформаційні матеріали».
2. «Директор школи», №23-24 (215-216), 2002 р., «Організація тестування у загальноосвітньому навчальному закладі».
3. «Завуч», №31 (325), листопад 2007 р., «Особливості методики тестування».
4. Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, №7 Київ, 2007 р., «Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах».