Методичний посібник з декоративно-прикладної творчості "Бісерне плетіння"

Про матеріал

Бісероплетіння формує художній смак, розвиває фантазію, а крім того, виробами з бісеру можна прикрасити свій інтер'єр, а можна своїми руками зробити гідний дарунок рідним і близьким.

Даний посібник стане гарним помічником новачкам, які цікавляться виробами з бісеру та мріють освоїти "ази" плетіння.

Перегляд файлу

 

 

Методичний посібник

з декоративно-прикладної творчості

 

 

         

 

 

Підготував:

вчитель початкових класів

Вовчоярівської ЗОШ І-ІІ ступенів

Попаснянського району

Луганської області

Кравцова Олена Олександрівна

 

2010 р.

Зміст

 

Розділ І

1.1  Що таке бісер……………………………………………………………..3

1.2  Технологія виготовлення бісеру ………………………………………..5

1.3  Легенда про виникнення бісеру………………………………………….7

1.4  Історія бісероплетіння………………….…………………………………8

1.5  Чарівний світ бісероплетіння…………..……………………………….12

 

Розділ ІІ

2.1  Вироби з бісеру…………………………………………………………..13

2.2 Набір інструментів для бісероплетіння…………………………………15

2.3 Нанизування в дві нитки ………………..……………………….………16

2.4 Плетіння джгутів ……………..…………..…..…………………………..17

2.5 Прийом (протягнути рибкою) ………....…....……………………………24

2.6 Будова метелика …………………..………..……………………………..25

2.7 Відмінності будови бабки від метелика ………….………………………28

2.8 Довідковий матеріал…………….…..………..……………………………30

 

Список використаної літератури……………………………………………..34

Додатки…………………………………………………………………………35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ І

1.1  ЩО ТАКЕ БІСЕР

Можливо, окрема вишивка може втратити свої чистоту та звучання кольору з плином часу, але тільки не бісер. Він доносить до нас відголоски життя наших предків (дідів і прадідів), їх кольорові уподобання та смаки.

Бісер - ця назва походить від «фальшивих перлів», які вперше виготовили в Єгипті, який на арабській мові називався «бусра», або «бусер».

Бісер – це дрібні круглі або грановані кульки із скла (фарфору, металу, пластмаси або кістки) із крізними отворами для нанизування. Відомо, що в Китаї його виготовляли з фарфору, а на півночі місцеве населення виточувало його з кістки мамонта (до появи торгівельного). Найрозповсюдженим було намисто з дорогоцінних металів (Au, Pt, Ag) в Африці, доколумбовій Америці, Індії. В Індії таке намисто та бісер виготовляють до сих пір.

Сьогодні, коли говорять про бісер, то мають на увазі (в першу чергу) скляний. Розмір бісеру (округлого) залежить від його d та маркується № - чим крупніший бісер, тим нижче його №..

Бісер – дуже неодноманітний матеріал. Його забарвлення не знає меж, він має різні розміри та форми. Це - і дрібнесенькі намистинки, які використовують для шиття та бісероплетіння, і намистини, які слугують для обробки та декорування.       

Класифікацій та видів бісеру багато, деякі умовні. Такий бісер іноді називають «вогник» або  «бісер із срібною ниткою». Красивий і райдужний (або «бензиновий») бісер: він схожий на бензинові розводи. Є й інші різновиди цього матеріалу – часто до нього відносять склярус. З яким би видом бісеру Ви не зіткнулися, створення ексклюзивної речі Вам гарантовано.

 Бісер буває скляним, керамічним, пластмасовим або металевим.  По вигляду бісер ділять на: простій, стеклярус і вирубування.  Стеклярус - модифікація бісеру, представляє витягнуті трубочки з отвором для нанизування.

  Рубка - модифікація бісеру, представляє короткі трубочки з отвором для нанизування.  За розміром бісер ділиться на 8 номерів. Від розміру бісеру залежить, як виглядатиме виріб. Крім того, разним може бути і розмір отвору. Стеклярус може бути завдовжки від 2 до 8 мм, діаметром 1,5мм. Найбільш поширена довжина вирубування 2-3 мм. 

Бісер може бути матовий і блискучий, відрізняється безліччю кольорів і відтінків, а також бісер може бути різної якості.

  Найчастіший дефект, який не видно відразу, це нестійкий колір, тому, перш ніж купити, потріть бісеринки між вологими долонями. Ще необхідно звертати увагу, наскільки бісер рівний, чи немає задирок і нерівностей, оскільки виріб з такого бісеру виглядає не акуратно і, що найголовніше через нерівність перетиратимуться нитки.

 

      

 

    

 

 

 

1.2  ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ БІСЕРУ

 

Бісер – це забарвлені в різні кольори скляні, металеві і пластмасові зерна. Зерна можуть бути сферичної, циліндрової, гранованої форми, прозорі або «глухі», блискучі або матові, мати круглі або квадратні отвори.

 Технологія виготовлення бісеру у загальних рисах така: спершу із скла, забарвленого оксидами металів, витягують товстостінні трубки малого діаметру, від яких відсікають невеликі колечка. Такий бісер циліндрової форми називають рубаним або коленим. Якщо необхідно отримати бісер класичної круглої форми, заготовки піддають подальшій обробці. Заповнивши отвори бісеру шліфувальною сумішшю, його нагрівають в барабані, що обертається. Порошок, що заповнює отвори, не дає їм заплавитись, а постійне обертання надає заготовкам сферичну форму. Після цього бісер полірується і знаходить втрачений при нагріванні блиск.

Значно пізніше за бісер з'явився стеклярус - скляні циліндрики подовженої форми. Технологія його виготовлення була розроблена у XVIII столітті у Франції. Стеклярус використовували для вишивки величезних сюжетних панно для палацових інтер'єрів. Звідси ще одна його назва — «французькі шпалери».

 

 

 

 

 

       

 

 

 

       

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3   ЛЕГЕНДА ПРО ВИНИКНЕННЯ БІСЕРУ

 

Виникнення бісеру сталося з виникненням склороблення. А вперше скло винайшли купці й абсолютно випадково.

Колись в дуже далекі часи, купці везли по Середземному морю добуту в Африці природну соду. Коли вони зупинились переночувати, то на березі (де повно піску) розпалили багаття аби приготувати їжу та обклали його шматками соди. Вранці в золі купці побачили чудовий злиток, який був твердий, мов камінь та прозорий, мов сльоза. Так було відкрито  скло, яке в подальшому, дякуючи новим способам обробки, привело до появи скляних прикрас, намиста, потім більш дрібних намистинок та бісеру.

   

 

   

 

   

1.4  ІСТОРІЯ БІСЕРОПЛЕТІННЯ

 

Взірцем розквіту бісерного виробництва прийнято вважати Венецію XV-XVII ст. Довгі століття саме Венеція забезпечувала бісером Схід та Захід. Венеціанський бісер обмінювали на золото, спеції, шовки. Намагаючись втримати монополію бісерного виробництва, Венеція суворо тримала в секреті склоробство та виготовлення бісеру. Верховний орган влади Венеціанської республики — Сенат — прийняв закони, які обіцяли майстрам-склоробам не тільки виняткові привілегії, але і смерть за розголошення секретів виготовлення венеціанського скла.

Але не дивлячись на заборони майстри-перебіжчики все ж таки створювали скляні майстерні за межами Венеції. У відповідь було видано наказ про державну зраду та покарання майстрів, які втекли. У ньому вимагалося повернення скляного майстра, який передав секрети своєї майстерності в іншу країну. При непокорі його рідних та близьких ув'язнювали, а якщо скляр продовжував упиратися, посилали вбивць і тільки після його смерті звільняли заручників. Таким чином, Венеція ще довгий час залишалась головним постачальником бісеру в Америку, Індію, країни Океанії, Європу та Азію.

До пришестя європейців корінне населення Америки не було знайоме з барвистими скляними намистинами. Рідкі чудасії стали коштовними і дуже бажаними для корінних американців. Індійці вплітали нитки бісеру у волосся, прикрашали ним одяг. Наприклад, на платті індійки могло бути 6-7 кг бісеру. Бісером індійці прикрашали будь-яку деталь свого костюма — ритуальний ремінь, головну пов'язку, плаття. За зовнішнім виглядом такого костюма, по особливостях цього орнаменту можна було судити про місце проживання людини і його соціальний статус. Та що там одяг! Індійці прикрашали бісером буквально все: колиски немовлят, свої табакерки, житло. Намистини бісеру використовували навіть при здійсненні ритуалів жертвопринесення, при зціленні, в танцях.

У Росії саме М.В. Ломоносов почав проводити досліди по створенню кольорового скла. У 1752 році він отримує дозвіл на будівництво Усть-Рудіцкой фабрики під Оранієнбаумом для «роботи винайдених їм різноколірних стекол і з них бісеру, пронизувань і стеклярусу і всяких інших галантерейних речей і уборів, чого ще понині в Росії не роблять, але привозять із-за моря велику кількість ціною на багато тисяч». Пам'яткою цієї фабрики стала лабораторія, в якій знаходилося дев'ять печей... Так, завдяки М.В. Ломоносову, Усть-Рудіцкая фабрика видала свою першу продукцію - грановані камені і брошки, заглушені кольорові стекла для мозаїки, стеклярус і бісер.

На початку XX століття в Богемії бісер робили таким чином: майстри видували товстостінні трубки маленького діаметру із забарвленого скла, потім розрізали на шматочки, які поміщали в розжарений циліндр з гарячим піском і швидко крутили, щоб надати їм круглу форму.

Вже в IX столітті в Києві були маленькі скляні майстерні, а в XII столітті з'явилися кольорові скляні намиста. У ХVII столітті були побудовані перші скляні заводи, де працювали німецькі, венеціанські і російські майстри.

Велику увагу склоробству приділяв Петро I, проте жодних свідоцтв про виготовлення бісеру немає. Він доставляв бісер з-за кордону.

Звичайно, М.В. Ломоносов теж залишив свій слід в історії “бісероробства” в Росії: він вивчив властивості скла і відкрив завод, який випускав бісер, стеклярус і скло для мозаїк. Але після смерті Ломоносова завод закрився, пропрацювавши всього 10 років.

Дійсно, друга половина XVIII і перша половина XIX століть були “золотим століттям” бісеру в Росії. Умільці виготовляли з бісеру церковні прикраси, гаманці, чохли для шкатулок, чорнильниць, бісером вишивали плаття і навіть цілі картини. Потім це мистецтво забули, і тепер цими чудовими виробами можна помилуватися лише в музеях.

Вишивка самоцвітами, перлами і бісером.

 

                          

                          Комплект з сарафаном             Сорочка дівоча

 

Але бісер використовувався тоді не лише для виготовлення жіночих прикрас, наприклад в деяких спокоях Московського Кремля, стіни обмазували клеєм і посипали стеклярусом. У 1689 році в кімнаті цариці Наталії Кирилівни оббивають полотном, грунтують крейдою і посипають стеклярусом. А другу половину XVIII до середини XIX можна сміливо назвати "Золотим століттям бісеру" в Росії. Захоплення бісером охопило всі шари суспільства: Селянки і городяни розшивали мініатюрними намистинками і стеклярусом свої святкові вбрання.

            

 

А також продовжують прикрашати себе головними уборами всілякими по вигляду і формі.  Фото представлених репродукцій середини XIX століття яскравий тому приклад. Але не лише селянки з городянами захоплювалися бісером. Черниці в монастирях широко застосовували бісер для прикраси одягу священнослужителів. А також для вишивки окладів і риз ікон, для плетіння чоток та інших культових предметів.                           

                    

Бісерне рукоділля припало до смаку і жінкам з привілейованих станів. Світські пані і поважні купчихи вишивали панно і картини. Особливе місце відводилося витонченим речам, що виготовляються як для себе, так і в дарунок.

                                        

         Перочистка, чорнильниця.                                 Склянка в бісерному чохлі.     

           Олівець. 1820-1840-і рр.

                                            

Ломберні щіточки і чохли на крейду.                                  Бісерна сумочка.

Середина XIX століття. Початок XIX століття                      1830-1840 рр.

                                                   

Бісерні гаманці.                                                  Бісерні гаманці.

XIX століття                                                       1820-1830-і рр.

1.5  ЧАРІВНИЙ СВІТ БІСЕРОПЛЕТІННЯ

 

У сьогодення  бісероплетіння переживає новий етап свого розвитку. Найбільш якісним нині вважається чеський і японський бісер. Вироби, виготовлені власноруч з бісеру, високо цінуються і в Росії, і за кордоном. Бісер — це модно! Зараз ми спостерігаємо результати бісероплетенія в колекціях ведучих кутюрье всього світу. Дуже модними стали браслети, кольє, пояси, шапки, галстуки, сумки з бісеру. Техніка роботи з бісером всіляка: це вишивка, в'язання на спицях і гачком, нанизування, ткацтво, мозаїка на воску, наклеювання на шкіру. Але найбільш популярний спосіб роботи з бісером - це, поза сумнівом, бісероплетіння.

Техніка роботи з бісером всіляка: це вишивка, в'язання на спицях і гачком, нанизування, ткацтво, мозаїка на воску, наклеювання на шкіру. Але найбільш популярний спосіб роботи з бісером - це, поза сумнівом, бісероплетіння.

Бісероплетіння формує художній смак, розвиває фантазію, а крім того, виробами з бісеру можна прикрасити свій інтер'єр, а можна своїми руками зробити гідний дарунок рідним і близьким. Як красиво виглядає обплетена бісером ікона, як приємно тримати в руках чотки з дивних дрібних намистин, як прекрасний клатч з бісеру в тонких дамських пальчиках! З бісеру можна сплести браслет, ще «говорять», — фенечку.

Хочете з кимось помиритися? Надіньте йому на зап'ясті помаранчево-фіолетову фенечку. На мові бісеру це означатиме: «Світ! Давай більше не сваритимемося!» Побачили молодих, що обмінюються жовто-червоними браслетами, можете не сумніватися: це означає «Я люблю тебе!».

Бісероплетіння — це не лише модно і красиво, але ще і корисно. Наприклад, для дітей це прекрасне заняття, яке покращує моторику пальців, розвиває терпіння і посидючість, формує естетичне сприйняття світу. Крім того, заняття з дрібними предметами сприяють активізації пам'яті і розвивають емоційну активність.

Зроблені за допомогою бісероплетіння вироби — «довгожителі», адже бісер — це скло, а скло живе практично вічно. Опанувавши нескладну техніку бісероплетіння, можна робити просто неймовірні, ультрамодні, красиві речі.             

 

         

 

 

 

Розділ ІІ

2.1 ВИРОБИ З БІСЕРУ

 

     

 

     

 

     

 

   

 

 

 

       

 

 

2.4 НАБІР ІНСТРУМЕНТІВ ДЛЯ БІСЕРОПЛЕТІННЯ

 

Для виготовлення виробів з бісеру не потрібно багато інструментів і матеріалів, але краще, якщо ваш набір включатиме:

- кусачки для відкусування дроту;

- плоскогубці і круглогубці для вигинання дроту;

- набір кольорового дроту J24-26, проволікатиму для збірки J30-36 (зазвичай купується в магазинах для рукоділля), на худий кінець можна купити будь-який дріт на радіоринках, який підійде по діаметру і триматиме форму);

- декілька видів (і кольорів) ниток;

- маленькі ножиці;

- лінійку і сантиметр;

- мішечки для зберігання бісеру;

- клей;

- набір голок різного діаметру;

- бісер.

 До речі, одна з причин, по яких багато хто починає захоплюватися виготовленням виробів з бісеру, полягає в тому, що все необхідне для роботи поміщається в маленькій сумочці на «блискавці».

2.5 НАНИЗУВАННЯ В ДВІ НИТКИ

  • Намистинки знаходяться посередині дроту;
  •  будь-який вільний робочий кінець потрібно протягнути назустріч іншому;
  • набрати бісер на один кінець, а іншим закріпити;
  • обидва кінці після закріплення розводяться в різні боки.

Таким способом можна виготовити такі брелки:

 

 

          

 

2.6 ПЛЕТІННЯ ДЖГУТІВ

Плетіння з бісеру чотиригранного джгута

Плетіння різних видів джгутів є основним прийомом в бісероплетенні. Існує безліч видів джгутів, чотиригранний джгут - найбільш простий зі всіх, тому розглянемо етапи його плетіння.

 

Для плетіння даного виду джгута знадобиться капронова нитка завдовжки приблизно 160 см, враховуючи, що зрештою ми плануємо отримати виріб завдовжки приблизно 15 см (довжина браслета).

А так само, нам необхідний двоміліметровий бісер у кількості 500-600 шт.

Плетіння бісером ряду кілець № 1 (див. малюнок ) поетапно:

1 - перед нами на малюнку нитка для плетіння довжиною 160 см;

2 - складаємо цю нитку навпіл і отримуємо два робочих кінця по 80 см. Для зручності сприйняття на малюнку зображено їх червоним і синім кольором (червоний кінець - зверху, синій - знизу);

3 - нанизуємо першу намистину. Розташовуємо її на середину нитки;

4 - нанизуємо ще дві намистини, по одній на червоний і синій кінці нитки. Разом маємо 3 нанизані намистини;

5 - нанизуємо 4-у намистину. Дана намистина замикає кільце з чотирьох намистин. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється знизу, а синій - зверху. Пам'ятаємо, що кожне замкнуте кільце повинне сполучати 4 намистини;

6 - нанизуємо по одній намистині на кожен кінець нитки. Разом у нас нанизано всього 6 намистин (перші 4 складають перше кільце, з них четверта намистина є одночасно останньою намистиною першого кільця і першою намистиною другого кільця. Тому щоб завершити друге кільце нам необхідно нанизати додатково 3 нових намистини і ми отримаємо закінчене кільце);

7- нанизуємо 7-у намистину. Дана намистина замикає друге кільце з чотирьох намистин. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється знову зверху, а синій - знизу;

8 - таким же чином плетемо третє кільце;

9 - вказаним вище способом, плетемо ланцюжок з кілець завдовжки 15 см (на малюнку вказана довжина ланцюжка з кілець 50 см - це підходить якщо Ви плетете з бісеру не браслет, а джгут на шию).

Зверніть увагу на останнє кільце! Воно плететься так: на синій кінець нанизується 2 намистини, і далі намистина, яка замикає кільце, нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті обидва кінці у нас виходять на бічну сторону ланцюжка кілець, при цьому червоний кінець виявляється правішим синього (див. малюнок). Отже, ми закінчили перший ряд кілець чотиригранного джгута.

Плетіння бісером ряду кілець № 2 (див. малюнок ) поетапно (напрям плетіння протилежний напряму плетіння першого ряду, тобто другий ряд плетемо, прямуючи від останнього кільця першого ряду до першого кільця першого ряду):

1 - перед нами ланцюжок завдовжки 15 см, що складається з кілець по 4 намистини, яку ми сплели вказаним вище способом. Таким же способом плестимемо ряд кілець № 2. При цьому на малюнках вже сплетений ряд кілець №1 позначений сірим кольором, а той що додаємо - кольоровий.

Пам'ятаймо, що після закінчення першого ряду у нас червоний кінець нитки знаходиться правіше синього. На червоний кінець нанизуємо дві намистини, при цьому у нас виявляється нанизане 3 з 4-х намистин першого кільця другого ряду, оскільки верхня (перша) намистина, є одночасно і останньою намистиною останнього кільця першого ряду. Увага! При плетінні бісером кілець другого ряду ми завжди використовуємо одну з намистин кожного кільця першого ряду;

2 - нанизуємо останню (4-у) намистину. Дана намистина замикає перше кільце з чотирьох намистин другого ряду. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється зверху, а синій - знизу. Далі протягуємо червоний кінець нитки через нижню намистину передостаннього кільця першого ряду. На початок збірки другого кільця у нас нанизано вже 2 з 4-х необхідних намистин;

3 - на синій кінець нитки нанизуємо третю намистину другого кільця другого ряду;

4 - нанизуємо 4-у намистину. Дана намистина замикає кільце з чотирьох намистин. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється знову знизу, а синій - зверху;

5 - кількість замкнутих кілець другого ряду рівна кількості замкнутих кілець першого ряду. Тобто, вказаним вище способом, плетемо ланцюжок з кілець завдовжки 15 см.

Зверніть увагу на останнє кільце! Воно плететься так: на синій кінець нанизується 2 намистини, і далі намистина замикає кільце, нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті обидва кінці у нас виходять на бічну сторону ланцюжка кілець, при цьому червоний кінець виявляється лівішим синього (див. малюнок).

Отже, ми закінчили другий ряд кілець чотиригранного джгута.

Плетіння бісером ряду кілець № 3 (див. малюнок збоку) поетапно (напрям плетіння протилежний напряму плетіння другого ряду, тобто третій ряд плетемо, прямуючи від останнього кільця другого ряду до першого кільця другого ряду):

1 - перед нами ланцюжок завдовжки 15 см, що складається з двох рядів кілець по 4 намистини, яку ми сплели вказаним вище способом. Таким же способом плестимемо ряд кілець № 3. При цьому на малюнках вже сплетені ряди кілець № 1 і 2 позначені сірим кольором, а той що додаємо - кольоровий. Пам'ятаємо, що після закінчення другого ряду у нас червоний кінець нитки знаходиться лівішим синього.

На червоний кінець нанизуємо дві намистини, при цьому у нас виявляється нанизані 3 з 4-х намистин першого кільця третього ряду, оскільки верхня (перша) намистина, є одночасно і останньою намистиною останнього кільця другого ряду. При цьому при плетінні бісером кілець третього ряду ми завжди використовуємо одну з намистин кожного кільця другого ряду;

2 - Нанизуємо останню (4-у) намистину. Дана намистина замикає перше кільце з чотирьох намистин третього ряду. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється зверху, а синій - знизу. Далі протягуємо червоний кінець нитки через нижню намистину передостаннього кільця другого ряду. На початок збірки другого кільця у нас нанизано вже 2 з 4-х необхідних намистин;

3 - на синій кінець нитки нанизуємо третю намистину другого кільця третього ряду, далі нанизуємо 4-у намистину. 4-а намистина замикає кільце з чотирьох намистин. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється знову знизу, а синій - зверху;

4 - кількість замкнутих кілець третього ряду рівна кількості замкнутих кілець другого ряду. Тобто, вказаним вище способом, плетемо ланцюжок з кілець завдовжки 15 см.

Зверніть увагу на останнє кільце! Воно плететься так: на синій кінець нанизується 2 намистини, і далі намистина замикає кільце, нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті обидва кінці у нас виходять на бічну сторону ланцюжка кілець, при цьому червоний кінець виявляється правішим синього (див. малюнок).

Отже, ми закінчили третій ряд кілець чотиригранного джгута.

Згортаємо по довжині в трубочку ряди кілець, при цьому перший ряд зближуємо з третім, отримуємо прямокутник без однієї сторони, ось цю четверту сторону ми і плестимемо. Плетіння бісером ряду кілець № 4 (див. малюнок) поетапно (напрям плетіння протилежний напряму плетіння третього ряду, тобто четвертий ряд плетемо, прямуючи від останнього кільця третього ряду до першого кільця третього ряду):

1 - на малюнках вже сплетені ряди кілець № 1, 2 і 3 позначені сірим кольором, а те що додаємо - кольоровим. Пам'ятаємо, що після закінчення третього ряду у нас червоний кінець нитки знаходиться правішим синього. На червоний кінець нанизуємо одну намистину, при цьому у нас виявляється нанизаними 2 з 4-х намистин першого кільця третього ряду, оскільки верхня (перша) намистина, є одночасно і останньою намистиною останнього кільця третього ряду, далі протягуємо червоний кінець нитки через верхню намистину кільця першого ряду, розташованого навпроти. Таким чином, у нас нанизані 3 з чотирьох намистин першого кільця четвертого ряду. При цьому при плетінні бісером кілець четвертого ряду ми завжди використовуємо по одній з намистин (ніжній) кожного кільця третього ряду і по одній з першого ряду (верхній).

Нанизуємо останню (4-у) намистину першого кільця четвертого ряду джгута. Дана намистина замикає перше кільце з чотирьох намистин четвертого ряду. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється зверху, а синій - знизу. Далі протягуємо червоний кінець нитки через нижню намистину передостаннього кільця третього ряду, а синій кінець протягуємо через верхню намистину передостаннього кільця другого ряду. На початок збірки другого кільця у нас нанизано вже 3 з 4-х необхідних намистин.

Далі нанизуємо 4-у намистину. 4-а намистина замикає кільце з чотирьох намистин. Вона нанизується на обидва кінці відразу, при цьому кінці нитки входять в намистину назустріч один одному. В результаті червоний кінець виявляється зверху, а синій - знизу;

2 - кількість замкнутих кілець четвертого ряду рівна кількості замкнутих кілець першого і третього рядів. Тобто, вказаним вище способом, плетемо ланцюжок з кілець завдовжки 15 см.

Зверніть увагу на останнє кільце! Воно плететься так: червоний кінець протягуємо через верхню намистину кільця третього ряду, а синій кінець нитки через нижню намистину кільця першого ряду, розташованого навпроти, отримуємо 3 з 4-з необхідних нам намистин кільця. Далі намистина замикає кільце, нанизується на синій кінець. В результаті обидва кінці виявляються між намистинами, зав'язуємо потрійний вузол, потім кінці протягуємо через нанизані намистини (не менше чим через 6-7 намистину кожен) і відрізаємо. Пам'ятаєте, не можна відрізувати кінці відразу біля вузла!

Отже, ми закінчили плетіння бісером чотиригранного джгута. Таким же чином плетуться три-, п'яти- і шестигранні джгути.

 

 

 

 

 

 

2.7  ПРИЙОМ (протягнути рибкою)

 

 

 

 

 

 

 

 

У намистинки, вже набрані на один з робочих кінців дроту, протягують-повертають цей же самий кінець. Обидва кінці виходять з намистинок з одного боку.

 

 

 

 

2.2 БУДОВА МЕТЕЛИКА

 

Метелик складається з :

1. Голова

2. Грудка

3. Черевце

4. Два великих крила

5. Два маленьких крила

          

Схеми виготовлення метеликів

     

  

  

                               

Велике крило               Маленьке крило              Тільце

 

   

2.3 ВІДМІННОСТІ  БУДОВИ БАБКИ ВІД МЕТЕЛИКА

 

 

 

Бабки мають дві пари довгих крил однакової будови із складною дрібно комірковою сіткою жилок. Голова дуже рухлива з великими складними очима. Вони бачать одночасно і спереду і позаду себе. Бабки – денні хижаки, вони вправні літуни з високою маневреністю польоту: рухаються з великою швидкістю не лише вперед, а й назад і можуть зависати в повітрі. У цьому стані бабки полюють на комах. Іноді розвивають швидкість до 30 км/год. Придивіться уважніше поблизу водойм, і ви побачите, що тут літають різні бабки: ніжні блакитні бабки-стрілки, зеленкуваті бабки-лютки, фіолетово-сині з бронзовим блиском – бабки-красуні. На початку літа літають бабки-красуні: крила самців металево-сині, крила самок – світло-димчасті. Тіло самця зелено-синє, у самки – бронзово-зелене. Найбільша бабка нашого краю – бабка-коромисло синє з підряду рівнокрилих. У неї прозорі блискучі крила коричневого кольору, а літає вона, немов танцює. Ці комахи стали зустрічатися все рідше і потребують охорони з боку людини. Бабки не тільки прикрашають природу, а ще вони знищують шкідливих комах (мух, комарів, метеликів тощо). Чому бабки літають над водою? А тому, що личинки бабок розвиваються у воді. Вони теж ведуть хижацький спосіб життя. Для захоплення здобичі, у личинок є спеціальний апарат – маска. Це видозмінена частина нижньої губи. У нашім краї мешкають більше 10 видів бабок: бабка-стрілка, лютка, красуня, дідок звичайний, бабка-плоска, звичайна, перев’язана, бронзово-зелена, болотяна, жовта. Ці комахи із струнким тілом, блискучими крилами та танцюючим польотом нехай завжди надають вам натхнення бачити красу природи та берегти її.

          

               

 

Схеми виготовлення бабок

 

     

2.8 ДОВІДКОВИЙ МАТЕРІАЛ

  • Поєднання кольорів у виробах.
  • Техніка безпеки.
  • Фізкультхвилинка.
  • Гімнастика для очей.

Поєднання кольорів у виробах

 

Основний колір

Кольори, що поєднуються з основним

Червоний

Чорний, жовтий, сірий, бежевий, помаранчевий, синій, білий.

Синій

Сірий, блакитний, бежевий, коричневий, жовтий, рожевий, золотистий.

Жовтий

Коричневий, чорний, червоний, помаранчевий, сірий, блакитний, синій, фіолетовий.

Зелений

Темно-жовтий, лимонний, сірий, помаранчевий, коричневий, чорний, кремовий.

Фіолетовий

Бузковий, бежевий, рожевий, сірий, жовтий, золотистий, чорний.

Коричневий

Бежевий, жовтий, рожевий, салатний, бузковий, зелений.

  

Техніка безпеки

  • Світло має бути досить яскравим, але не сліпити, а освітлювати руки і місце на столі.
  •  За столом потрібно сидіти, ледве нахилившись.
  •  Дотримуватиcь правил техніки безпеки при роботі з ножицями, з предметами, що колють.
  •  Безперервна робота з дрібними предметами не повинна перевищувати 20-25 хвилин.
  • В кінці роботи потрібно прибрати своє робоче місце.

                                   Фізкультхвилинка                    

                           

Всі піднесли руки – раз!                                        Будем дружно ми вставати,

На носках стоїть весь клас,                                 Щоб ногам роботу дати.

Два присіли, руки вниз,                                         Раз – присіли, два – піднялись.

На сусіда подивись.                                               Хай мужніє ваше тіло.

Раз! – і вгору,                                                          Хто старався присідати,

Два! – і вниз,                                                           Може вже відпочивати.

На сусіда подивись.                                

***

Ось до лісу ми дійшли,                  Ми лісочком йшли,

Потім ми лісочком йшли              Малинку знайшли.

І грибочок там знайшли.              Дотягнулися, зірвали

Нагнулися, підняли,                     У кошик поклали

У кошик поклали                          І рушили далі.

І рушили далі.

Ми лісочком йшли,

Пташеня знайшли.

Нахилилися, підняли,

В гніздечко поклали

І рушили далі.

Гімнастика для очей

 

Від роботи з бісером

Очки потомились,

Ми зігрієм їх долонькою,

Щоби відпочили.

 

Комплекс вправ для поліпшення зору

  • Горизонтальні рухи очей: направо-наліво.
  • Рух очними яблуками вертикально вгору-вниз.
  • Кругові рухи очима: за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямі.
  • Інтенсивні стискання і розтискання очей в швидкому темпі.
  •  Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд вгору. Аналогічно в протилежному напрямі.
  • Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставте палець і поглянете на нього - очі легко "з'єднаються".
  • Часте моргання очима.
  • Робота очей "на відстань". Підійдіть до вікна, уважно поглянете на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, зростаючого за вікном, або на подряпину на склі. Можна наклеїти на скло крихітний кружечок з паперу. Потім спрямуйте погляд вдалину, прагнучи побачити максимально віддалені предмети. 

 Кожну вправу слід повторювати не менше 6 разів в кожному напрямі.

Вправи для очей

Розслаблення очей. Основне в цій процедурі — здобуття сонячних променів. Робіть цю вправу на відкритому повітрі або перед вікном, підставляючи обличчя променям сонця. Стійте 3-5 хвилин із закритими очима, повернувши обличчя до сонця. Розплющіть очі, намагайтеся дивитися прямо на сонце (по кругу диска) 20-30 секунд. Знов закрийте очі і повторіть вправу 3 рази. 

Вправи для великих м'язів очей. Робіть вправу стоячи, розслабившись. Важливо, щоб була хороша постава. Дивитеся вперед, повернувши обличчя в одному напрямі.

 1. Погляньте на стелю, не рухаючи головою або тілом, потім переведіть очі до підлоги. Не кваптеся, але і не робіть вправу дуже повільно. 

2. Рухайте очима з одного боку в інший, спочатку дивлячись якнайдалі управо, а потім вліво, не рухаючи головою або тілом. 

3. Погляньте в правий верхній кут кімнати, потім в нижній лівий. Робіть це 10 разів. Потім зробіть рух очима з верхнього лівого в нижній правий кут кімнати 2-5 разів.

4. Уявіть собі дуже великий обруч. Обведіть його очима 10 разів справа наліво. Те ж  саме зробіть в іншому напрямі. Не рухайте головою, обертайте лише очима.

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

1. Уроки труда в начальной школе. Бисер. Т.Н. Баскова.

2. Чудеса для детей из ненужных вещей. М.И. Нагибина.

3. Бойченко Т. та інші. Як  виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.

4. Інтернет.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

Схеми виготовлення виробів

 

 

 

 

 

             

Види листочків для дерев

       

 

Бонсай з бісеру 

Робота над бонсаєм досить довга, але результат виходить приголомшливої краси і реалістичності!

 Для того, щоб своїми руками сплести бонсай з бісеру будуть потрібні наступні матеріали: бісер зеленого кольору (декілька відтінків заздалегідь змішати), дріт, флористична стрічка коричневого кольору, малярний скотч, алебастр, клей "Момент" (безбарвний), кольорові камінчики, скельця (або будь-які інші декоративні елементи), горщик. Отже, приступимо безпосередньо до роботи: 

  1. Наріжте 200 шматків дроту по 45см. Нанижіть на кожен дріт бісер і зробіть 7 петельок по 8-9 бісеринок в кожній. Дріт скрутіть. Повторіть дії з останніми шматками. 

           

 2. Поступово починаємо збірку бісерного бонсая своїми руками. ... Із зроблених пучків з'єднаєте маленькі гілочки по 1-2-3-4-5 пучків, обмотайте їх флористичною стрічкою.  

3. На другому етапі з маленьких гілочок бонсая з бісеру і дроту своїми руками потрібно зібрати середні. У кожній такій гілочці буде  від 2 до 4 маленьких гілок. 

4. Тепер з середніх гілок робитимемо гілки більші. У них знову буде від 2-х до 4-х таких (середніх) гілок.  

5. Щоб дерево з дроту і бісеру виглядало правдоподібно, потрібно великі гілки потовщувати. Для цього з допомогою скотча будемо їх потовщувати донизу. Зверху на скотч намотаємо флористичну стрічку.  

6. Залишилося остаточно зібрати дерево з бісеру своїми руками. Візьміть центральну гілку і, прикладаючи до неї гілки, виберіть потрібну. Так по черзі примотайте останні гілки. Не забувайте потовщувати стовбур за допомогою малярного скотча! Дерево з бісеру готове! Залишилося його "посадити" в горщик.

7. Алебастр розвести водою, залити в горщик. Поставити дерево з бісеру, дати алебастру висохнути. Потім можна прикрасити "грунт", приклеївши на висохлий алебастр кольорові камінчики або скельця, використовуючи прозорий універсальний клей.

 

   

     

1

 

doc
Додано
2 березня 2018
Переглядів
2570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку