МЕТОДИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВЕБ-КВЕСТУ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ
Мета статті – розглянути погляди вчених-методистів на роль технології веб-квест у формуванні монологічного мовлення учнів. Були використані такі методи дослідження: вивчення державних освітніх документів, навчальних програм, аналіз наукових праць. Використання технології веб-квест є результативним і сучасним методом навчання іноземних мов.
Ключові слова: мультимедійні засоби навчання, веб-квест, веб-сайт, методична класифікація, інформаційні комп’ютерні технології, принципи використання.
Постановка проблеми. Як відомо, програма з іноземної мови визначає монологічну усну мову як одну із основних завдань навчання, тому вимірювання і оцінка її сформованості є особливо важливими як для вчителя, так і для учня. Від об’єктивного контролю залежить степінь навченості школярів. Оволодіння таким складним видом мовленнєвої діяльності передбачає знання результатів навчання, які можуть бути забезпечені при умові постійного обліку і порівняння одержаних даних з еталонами, які є вимогами держаної програми з іноземної мови [1, с.33]. Розвиток комп'ютерних технологій, особливо Інтернет-технологій, дає потужний імпульс розвитку освіти. Саме це актуалізує проблему пошуку альтернативних засобів навчання мови та дає підстави вбачати подальше вирішення цієї проблеми у використанні такого навчального Інтернет-ресурсу як веб-квест.
Аналіз актуальних досліджень. Вперше термін «web-квест» (WebQuest) був запропонований влітку 1995 року Берні Доджем (Bernie Dodge), професором освітніх технологій Університету Сан-Дієго (США).
Вчений розробляв інноваційні програми Internet для інтеграції в навчальний процес при викладанні різних навчальних предметів на різних рівнях навчання.
Під веб-квестом в даний час в педагогіці розуміється освітній веб-сайт в мережі Internet, в якому частина або вся інформація, з якою працюють учні, знаходиться на різних веб-сторінках. Результатом успішно виконаних поставлених вчителем задач є проект-презентація вивченого матеріалу з обраної теми. Саме презентація є ключовим компонентом у розвитку монологічного мовлення учнів.
За П. В. Сисоєвим, в рамках веб-квесту вчитель удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності та визначає її час, вчить учнів самостійно мислити, знаходити й розв’язувати проблеми, прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів рішення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, а за допомогою елементів ділової гри — вдосконалювати компетентність в говорінні.
Питанням веб-квесту активно займаються такі вчені як Ніколаєва та Я.О. Дьячкова (колективна монографія «Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах»), Артемьева («Методология организации профессиональной подготовки специалиста на основе межкультурной коммуникации»).
Розробкою систем вправ для навчання монологічного мовлення на основі веб-квесту займались як вітчизняні, так і зарубіжні вчені: Д.В. Бубнова, Т.О. Грабой, О.П. Дацків, А.О. Ємельянова, І.В. Самойлюкевич, V.Benson, B. Coffey, P. Strevens, A. Waters. За ними така система вправ розглядається як сукупність необхідних типів і видів вправ, послідовно організованих, укладених з урахуванням дидактичних й методичних закономірностей формування іншомовних навичок і вмінь монологічного мовлення і особливостей застосування веб-квесту як засобу навчання говоріння.
Мета статті – розглянути погляди методистів на формування монологічного мовлення з використанням технології веб-квест.
Методи дослідження: вивчення державних освітніх документів, навчальних програм, аналіз наукових праць, методичних рекомендацій, підручників і посібників.
Виклад основного матеріалу. Усна комунікація, яка здійснюється при однобічно спрямованому говорінні, коли одна особа виступає з розгорнутим висловлюванням, а інша (частіше, інші) – тільки сприймає його мовлення, набуває монологічної форми.
Монологічна форма мовлення виступає в чистому вигляді лише в певних видах діяльності, наприклад: розповідь учителя на уроці, промова доповідача, виступ диктора по радіо чи телебаченню та ін.
Розгорнуті висловлювання під час монологічного мовлення будуються на внутрішній логіці розвитку думок мовця і на контексті усього висловлювання з урахуванням ситуації спілкування.
Оволодіння монологічною мовою, як відомо, викликає певні труднощі – це одночасне здійснення змістової та мовної програми. Для того, щоб той, хто говорить, міг чітко і зв’язно будувати своє висловлювання, щоб це мовленнєве ціле вимовлялося без руйнуючих, процес комунікації, зупинок між реченнями, одночасно з вимовою речення повинно бути упередження наступного [2, с.23].
Формувати таке висловлювання не просто ще й з інших причин. Це обмежений об’єм програмового матеріалу, обмежені часові можливості спілкування на іноземній мові, індивідуальні особливості учнів та вчителя, їх лінгвістичний досвід на рідній та іноземній мовах [3, с.35].
Саме веб-квест, як інформаційно-комп’ютерна технологія, дозволяє розширити стандартне розуміння про навчання монологічному мовленню учнів. Ми розглядаємо веб-квест як проектне завдання, яке базується на результатах аналітичного дослідження певної проблеми у певній сфері, має чітке логіко-композиційне оформлення, виконується із використанням відібраних інформаційних ресурсів Інтернету та націлене на результат, що отримується в процесі ділової гри. Результат роботи над ВК має матеріальне втілення у формі мультимедійної презентації, функція якої — відобразити дослідницьку діяльність учнів та її результати.
Значущою для роботи з ВК є роль навчального веб-сайту (НВС), створеного викладачем для розміщення інформаційних онлайнових ресурсів і необхідної інформації. НВС - інформаційно-освітній веб-сайт (портал), що розташований в мережі Інтернет, управляється викладачем, містить навчальну інформацію й орієнтований на розвиток та вдосконалення практичних навичок і вмінь мовлення учня.
НВС - це ефективний інструмент для організації самостійної позакласної роботи учнів і вирішення завдань ВК. Головними завданнями НВС є забезпечення вільного доступу до інформаційних ресурсів, інформування про всі аспекти діяльності, про цілі, завдання та структуру ВК, очікувані результати спільної роботи. Розроблені викладачем ВК розміщуються на НВС, що не тільки надає учням вільний доступ до них, але й оптимізує спільну діяльність. [4, c.117]
Звернімося до питання розвитку мовленнєвих умінь, яке постає у зв’язку з використанням ВК як засобу навчання англомовного говоріння. У цьому напрямку працював П. В. Сисоєв, який виділив такі мовленнєві вміння, що розвиваються та вдосконалюються на основі ВК [5, с. 43—441]:
- повний (основний) виклад змісту прочитаного;
- узагальнення інформації, що міститься в тексті;
- повний (основний) виклад змісту прослуханого/побаченого;
- виділення фактів/аргументів/прикладів згідно з поставленим питанням/проблемою;
- формулювання висновків;
- надання й аргументація своєї точки зору;
- визначення часової та причинно-наслідкової взаємодії між подіями;
- оцінка вчинків/фактів/подій;
- участь у бесіді, обговорюванні;
- узяття/перехоплення ініціативи при обговоренні;
- обмін інформацією;
- уточнення інформації, яка цікавить співрозмовника/мовця;
- прогнозування розвитку/результатів фактів/подій, що викладаються.
Веб-квест включає в себе в якості обов'язкових наступні частини:
- введення (тема та обґрунтування цінностей проекту). Цей етап надає основну інформацію, вводить ключові поняття, а також містить питання, над яким і будуть міркувати учні;
- завдання (мета, умови, проблема та шляхи її вирішення). Це найбільш важлива частина ВК. Завдання направляє учнів на ряд конкретних дій на шляху вирішення проблеми;
- процес (поетапний опис ходу роботи, розподіл ролей, обов'язків кожного учасника, посилання на інтернет-ресурси, кінцевий продукт). У цьому розділі містяться вказівки, як саме учні будуть виконувати завдання (порядок виконання і сортування інформації);
- оцінка (шкала для самооцінки і критерії оцінки викладача). Розділ містить критерії оцінки виконаного завдання у відповідності з певними стандартами;
- висновок (узагальнення результатів, підведення підсумків (чому навчилися, які навички придбали; можливі риторичні питання або питання, які мотивують подальше дослідження теми). Тут підводиться підсумок і заохочується рефлексія і подальші дослідження з проблеми;
- сторінки для вчителя (додатково): У них міститься інформація для допомоги іншим викладачам, які будуть використовувати веб-квест [6].
Вчитель також може залишити посилання для пошуку матеріалу презентації. Ці посилання можуть містити: аудіо-, фото-, та відеоматеріали, що допоможуть учням у створенні презентації. Завдання ВК можуть бути різноманітними, потрібно попередньо враховувати вікові особливості, можливості та рівень навантаження учнів.
Результатом виконаної роботи є презентація засвоєного матеріалу учнями. Таку проектну діяльність супроводжує монологічне мовлення (доповідь). Вчитель обов’язково повинен презентувати зразок готового кінцевого продукту, щоб зняти труднощі перед початком роботи. Розгорнуті висловлювання під час презентації проекту будуються на внутрішній логіці розвитку думок мовця і на контексті усього висловлювання, що дає можливість успішно розвивати компетентність у монологічному мовленні учнів десятого класу старшої школи.
Отже, під веб-квестом в даний час в педагогіці розуміється освітній веб-сайт в мережі Internet, в якому частина або вся інформація, з якою працюють учні, знаходиться на різних веб-сторінках. Результатом успішно виконаних поставлених вчителем задач є проект-презентація вивченого матеріалу з обраної теми. Саме презентація є ключовим компонентом у розвитку монологічного мовлення учнів.
Висновки та перспективи подальших наукових розвідок. Отже, роль веб-квесту в розвитку монологічного мовлення є значущою, адже це дає можливість для додаткового розвитку умінь та навичок учнів. Проблема використання технології веб-квест залишається актуальною.
ЛІТЕРАТУРА
1. Долгова Л.А. Контроль монологической устной речи// Иностранные языки // 1985, №4 // с. 33-38.
2. Калинина С.В. К концепции обучения монологическому высказыванию// Иностранные языки // 1991, №1 // с. 22-26.
3. Богданова О.С. Логико-коммуникативные программы при обучении монологическому высказыванию// Иностранные языки // 1988, №5 // с. 35-43.
4. Ніколаєва С.Ю., Беженар В.І. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах: Колективна монографія // 2015 // с. 220.
5. Сысоев П.В. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных Интернет-технологий : учебно-методическое пособие для учителей, аспирантов и студентов / П.В. Сысоев, М.Н. Евстигнеев. Ростов н/Д : Феникс; М: Глосса-Пресс, 2010. – 182 с. – (Настольная книга преподавателя иностранных языков).
Інтернет-джерела:
6. Dodge B. Creating A Rubric for a Given Task. 2001. –
http: //projects.edtech.sandi/staffdev/tpss99/rubrics/rubrics.html