16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Методичний семінар «Конфлікт та конструктивні засоби його подолання»

Про матеріал
Семінар спрямований на методистів або резерв кадрів з методичної роботи закладів дошкільної освіти, практичних психологів з метою поглибити знання учасників/-ць про конфлікт, визначити стилі поведінки в конфліктних ситуаціях, формувати навички конструктивної взаємодії учасників освітнього процесу
Перегляд файлу

Методичний семінар  «Конфлікт та конструктивні засоби його подолання»

 

Привітання. Вступ (5 хв.)

Психологи показують учасникам/-цям коротенький відеоролик «Урок правильних комунікацій» та запитують «Як ви думаєте – про що ми з вами будемо сьогодні говорити?». заслуховуються відповіді учасників/-ць.

 

Повідомлення теми і мети семінару (5 хв.)

Психолог повідомляє учасникам/-цям тему семінару «Конфлікт та конструктивні засоби його подолання» та його мету: поглибити знання учасників/-ць про конфлікт; визначити стилі поведінки в конфліктних ситуаціях; формувати навички конструктивної взаємодії учасників освітнього процесу.          

 

Вправа на знайомство (5 хв.)

Мета: активізувати інтерес до семінару.

Учасникам/-цям пропонується продовжити речення «Мене звуть… Я людина, яка…».

 

Мозковий штурм «Торбинка асоціацій» (10 хв.)

Мета: актуалізувати знання про конфлікт.

Коли ми говоримо «конфлікт», то у кожного/-ої з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

??? Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)? 

Якщо під час конфлікту ми відчуваємо дискомфорт, дисгармонію, тривожність, якщо наша реакція на конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних, колег – необхідно змінити нашу внутрішню установку стосовно конфлікту. Бо насправді конфлікт – це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень, гармонії.

 

Інформаційне повідомлення +Групове обговорення «Конфлікт» (15 хв.)

Мета: розширити знання учасників/-ць про конфлікт та його зміст.

У психологічній літературі визначення терміна «конфлікт» трактують по-різному.

Слово «конфлікт» латинського походження та в перекладі означає «зіткнення».

С.М. Ємельянов визначає конфлікт як відношення між суб'єктами соціальної взаємодії, яке характеризується їхнім протиборством на основі протилежно спрямованих мотивів чи суджень.

Відомий російський дослідник Б.І. Хасан визначає конфлікт як таку специфічну організованість діяльності, у якій суперечність утримується в процесі його (конфлікту) вирішення.

Українські вчені Г.В. Ложкін та Н.І.Пов'яксль розглядають конфлікт як зіткнення різноспрямованих сил (цінностей, інтересів, поглядів, цілей, позицій) суб'єктів - сторін взаємодії.

Позитивні сторони конфлікту

  •   Дає можливість сформулювати й усвідомити проблему, виявити труднощі.
  •   Знайти нові шляхи вирішення.
  •   Пожвавлює наше життя, робить його привабливішим, цікавішим.
  •   Вчить форми спілкування, вміння налагоджувати стосунки.
  •   Сприяє особистісному, професійному зростанню.
  •   Розвиток пізнавальних рис: розуму, швидкість реакції, прийняття рішень.
  •   Приводить до об’єднання однодумців;
  •   Сприяє розміщенню пріоритетів;
  •   Стимулювання до змін і розвитку.

Негативні сторони конфлікту

  • Руйнує здоров’я.
  • Викликає стрес, психотравми.
  • Руйнує міжособистісні стосунки, сім’ї, особистість.
  • Формується негативна установка, негативний життєвий сценарій.
  • Приводить до втрати підтримки.
  • Перешкоджає швидкому здійсненню змін.
  • Має тенденцію до поглиблення та розширення.

 

Вправа «Історія, розказана вовком» (10 хв.)

Мета: розуміння впливу упереджень та відсутності інформації на виникнення конфлікту.

Практичний психолог пропонує учасникам/-цям згадати казку про Червону Шапочку і описати головну героїню, те ж саме робить з портретом (характеристиками) Вовка. Після цього читає вголос інформаційне повідомлення «Історія, розказана Вовком» і просить висловити свої думки про головних героїв, почувши інший варіант казки.

«Історія, розказана Вовком»

Ліс був моєю домівкою. Я тут мешкав, тому я дбав про нього. Намагався тримати його в чистоті. І ось одного сонячного дня, коли я прибирав сміття після туристів, то почув за спиною чиїсь кроки. Я сховався за деревом і побачив маленьке дівчисько, що самовпевнено спускалося по стежці, тримаючи в руці кошик. Я зразу ж запідозрив щось недобре, тому що вона була вдягнута якось чудернацьки — вся в червоному, на голові щось незрозуміле, начебто вона не хотіла, щоб її впізнали. Звичайно я зупинив її, щоб поставити кілька запитань. Я запитав, хто вона така, звідки і куди прямує. Вона почала щось базікати про те, що йде до своєї бабусі та несе їй сніданок у кошику. Власне кажучи, вона здалася мені щирою дівчинкою, але вона була в моєму лісі, до того ж вона виглядала досить підозріло з тим дивним червоним клобуком на голові. Ось я й вирішив дати їй науку, наскільки це серйозна справа вештатись по моєму лісі без попереднього запрошення та ще й в такому кумедному вбранні.

Я дозволив їй продовжувати свій шлях, а сам випередив її і дістався хатинки її бабці раніше. Мені відкрила порядна стара жіночка. Я розповів їй про свою проблему, і вона погодилася, що її онука заслуговує на добру прочуханку. Ми домовилися, що бабця сховається і не буде показуватися, доки я її не покличу. Як ви вже, мабуть, здогадуєтеся, вона сховалася під ліжком.

Коли дівчисько дісталося до хатинки, я запросив її до спальні, де я лежав у ліжку, одягнутий як її бабуся. Дівчисько швиденько зайшла до спальні, така собі розрум’янена, і почала плести щось зовсім нечемне про мої великі вуха. Мені це дуже не сподобалося, але я стримався і сказав, що маю такі великі вуха, щоб краще її чути. Я просто мав на увазі, що хотів більш уважно почути, що вона верзе. Але вона знову почала нести образливу нісенітницю — на цей раз про мої банькуваті очі. Тепер ви маєте зрозуміти, як я ставився до цієї дівчинки, котра попри свою пришелепкувату зовнішність, виявилася такою уїдливою. Але ж я свого часу поклявся завше підставляти щоку, тому нагадав їй, що маю такі великі очі, щоб краще її бачити.

Те, що вона сказала після цього, мене дійсно дістало. Розумієте, я маю дуже проблемні великі зуби. І коли це дівчисько знову-таки нечемно про них відізвалася, я втратив контроль над собою. Я скочив з того ліжка і гримнув на неї, що, мовляв, маю такі великі зуби, щоб краще її було їсти.

Тепер, давайте подивимося правді в очі: чи чули ви колись, щоб який-небудь вовк, що поважає себе, з’їв хоч одну маленьку дівчинку. Відповідь буде «ні» — це всім відомо! Але те дівчисько немов з глузду з’їхало: воно почало бігати по всій хатинці і репетувати немов її ріжуть! А я був змушений ганятися за нею, щоб якось її угамувати. Мені довелося скинути бабцин одяг, але це все тільки ускладнило. Раптом двері з тріском відчинилися — на порозі стояв дроворуб з великою сокирою в руці. Я подивився на нього і негайно зрозумів, що маю ВЕЛИКІ проблеми. Вікно за моєю спиною було відчинено, і я прожогом вискочив в нього.

Цим все і закінчилося. Але, на жаль, бабця ніколи нікому не розповідала мою версію того, що сталося. Через це пішов поголос, що я дуже злий і страшний звір. Всі почали мене обминати десятою дорогою. Не знаю, що сталося з тим дівчиськом у пришелепкуватому червоному клобуку, але мені з тих пір живеться не дуже солодко.

 

Питання для обговорення:

  • Наскільки влучно можна судити стосовно конфлікту, почувши опис ситуації з однієї сторони? Які проблеми можуть виникати в такому разі?
  • Чи відомі вам подібні казки, в яких один з персонажів був несправедливо обвинувачений?
  • Які висновки можна зробити за результати цієї вправи?

 

Рухавка «Топтижка» (5 хв.)

Мета: формування толерантності та конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях.

Ця вправа допоможе навчитися не ображатися і не тримати зла на людей, які ненавмисно заподіяли біль або створили вам незручності, дискомфорт.

У житті бувають ситуації, коли випадково виникають об’єктивні умови для виникнення конфлікту. Наприклад, людина втомлена їде в переповненому транспорті. Автобус хитнуло і сусідка, не втримавши рівновагу, наступає на ногу. У відповідь звучить нестримане зауваження і негативне оціночне судження особистості сусідки. Далі виникає неприємний діалог і сварка.

Погодьтеся, що іноді дуже важливо вольовим зусиллям, своєю тактовністю, толерантністю стримати нахлинуті на вас роздратування і бажання діяти агресивно. Посміхніться, пожартуйте, скажіть теплі слова і ви відчуєте, що ваше роздратування зникло. Необхідно, по можливості, готувати себе до таких ситуацій.

Психолог дає інструкцію: «Починаючи з мене, виконуємо завдання по колу. Правою ногою будемо наступати на ліву ногу сусіда. Той, кому наступили, спробує виправдати кривдника, називаючи по імені. Наприклад, я наступаю на ногу Ані. Аня каже: «Я прощаю тебе, Аліно, тому, що ти поспішала на роботу» і наступає на ногу Марині. Марина каже: «Я не ображаюся на тебе Аня. В цьому автобусі так тісно і всім треба їхати» і т. д. Пояснення можуть бути будь-якими, але не повинні повторюватися.

 

Вправа «Яблучко і черв'ячок» (10 хв.)

Мета: визначити власний стиль поведінки в ситуації розбіжностей.

Психолог: Сядьте зручніше, заплющіть очі і уявіть, начебто ви – яблуко. Спіле, соковите, гарне, ароматне наливне яблуко, яке мальовничо висить на гілочці. Усі милуються вами, захоплюються. Раптом з'явився черв’ячок і каже: «Зараз я тебе їстиму!». Що ви відповісте черв’якові? Розплющіть очі і запишіть свою відповідь. А тепер по черзі зачитайте її. Яку стратегію ви використовували у розв’язанні цього конфлікту. 

Приклади відповідей учасників/-ць:

Конкуренція: «Зараз я упаду на тебе й розчавлю!»

Ухилення: «Геть! Подивися, яка там симпатична груша!»

Компроміс: «Ну добре, відкуси трохи, а решту залиш моїм улюбленим господарям!»

Пристосування: «Така, здається, у мене доля тяжка!»

Співпраця: «Подивися на землю, вже впали стигліші яблука. Ти їх їж. Вони дуже смачні!»

 

Тест «Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації» (10хв.)

Мета: визначення власного стилю поведінки в конфлікті.

Інструкція: Уважно послухайте вислови і прислів'я.  Визначте, наскільки кожне прислів'я відповідає вашим діям під час конфліктів та поставте відповідний бал у своїх аркушах: 5 — відповідає в усіх випадках; 4 — відповідає у більшості випадків; З — деколи відповідає; 2 — відповідає, але дуже рідко; 1 — ніколи не відповідає.

1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім здихатися її.

 

2. Якщо ви не можете примусити людину дума­ти так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте.

 

3. Теплі слова розтоплюють холодні серця.

 

4. Послуга за послугу.

 

5. Давай приходь і подумаємо разом.

 

6. Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкне.

 

7. Чия сила, того й правда.

 

8. Солодкі слова роблять солодким рух уперед.

 

9. Краще синиця у руках, аніж журавель у небі.

 

10. Істина знаходиться в знаннях.

 

11. Той, хто б'ється і тікає, доживає до нової битви.

 

12. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів тікати.

 

13. Убий ворога своєю надмірною добротою.

 

14. Чесний обмін думками не приведе до суперечки.

 

15. Ніхто не може претендувати на істину, але кожен може зробити свій внесок у неї.

 

16. Тримайся подалі від тих, хто незгідний з тобою.

 

17. Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви.

 

18. Добре слово мало коштує, та дорого цінується.

 

19. Зуб за зуб — це чесна гра.

 

20. Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істину, збагатиться від істин, які знають інші.

 

21. Уникайте сварливих людей — вони зроблять ваше життя нещасним.

 

22. Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших.

 

23. М'які слова забезпечують гармонію.

 

24. Хочеш мати хорошого друга — зроби йому щось приємне.

 

25. Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм назустріч — тільки це приведе до їх найкращого вирішення.

 

26. Найкращий спосіб улагодження конфліктів — уникати їх зовсім.

 

27. Займаю тверду, рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше).

 

28. Лагідність перемагає гнів.

 

29. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш.

 

30. Щирість, чесність і довір'я гори звернуть.

 

31. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба боротися.

 

32. У світі завжди були й будуть переможці і пе­реможені.

 

33. Вони на тебе з каменем, а ти до них з при­хильністю.

 

34. Якщо двоє йдуть на компроміс, то справед­ливе рішення гарантоване.

 

35. Правди можна досягти тільки воюючи.

 

КЛЮЧ ДО ТЕСТУ

cherepaha1. Черепаха (ухиляння). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішувати конфлікт — справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.

2. Акула (суперництво). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення конфлікту. Для них найважливішими є власні цілі, а стосунки з людиною мають дуже мале значення. Вони будь-якою ціною готові добиватися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують, їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи проявляє хтось до них прихильність. Акули переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає другого, який програє. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості та успіху. Поразка викликає почуття безсилля, неадекватності і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.

  1.                Плюшевий ведмедик (пристосування). Для ведмедиків — стосунки найважливіші, а власні цілі не мають великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: "Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався". Плюшеві ведмедики намагаються загладити конфлікт, боячись зіпсувати стосунки.

4. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь вигоду — «золоту середину», між двома крайніми позиціями. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунків.

5. Сова (співробітництво). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку треба розв'язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні власні цілі, так і цілі супротивної сторони в конфлікті. Сови сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію, яка розцінила б конфлікт як проблему. Шукаючи рішення, які б задовольнили як їх самих, так і іншу особу, сови підтримують стосунки. Сови не заспокоюються доти, доки не знайдене рішення, яке б задовольнило і власні, і чужі цілі. Вони також не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.

Питання для обговорення:

  • Які стратегії, на вашу думку, найбільш ефективні?
  • Яким чином можливо навчитися ефективній стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях?

 

Гра « Договір» (20 хв.)

Мета: пошук і вироблення пропозицій, що задовольняють потреби іншої сторони.

Інструкція: учасники/-ці об'єднуються у 3 групи: «адміністрація закладу», «педагоги», «батьки». (Вирізати заздалегідь із паперу квадратики трьох кольорів, запропонувати учасникам/-цям вибрати квадратик того кольору, що сподобався, при цьому не говорити завдання).

Ситуація: директор закладу пропонує зробити ремонт групової кімнати. Вихователі і половина батьків погоджуються. Частина батьків відмовляється.

У даній ситуації відмінність інтересів сторін може призвести до конфлікту.

Завдання: обговорити ситуацію з точки зору представників, чиї інтереси ви представляєте. Записати в 3 стовпчики таблиці: інтереси, проблеми, пропозиції тієї групи учасників, яку ви представляєте.

Інтереси

Проблеми

Пропозиції

- Як домовитися всім учасникам, виходячи зі своїх інтересів?

- Що допоможе досягти домовленості?

- Що заважає?

Час на роботу у групах – 10 хвилин. Презентація напрацювань груп – 10 хвилин.

 

Коло зворотного зв’язку «Кристалики» (5 хв.)

Мета: рефлексія участі у семінарі.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 березня 2019
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку