МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ПЕДАГОГА ПОЗАШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Про матеріал

Це рекомендації для методистів з питання супроводу педагога позашкільного закладу освіти. Ця педагогічна технологія. яка допоможе здійсненню процесу методичного супроводу індивідуального освітнього маршруту керівника гуртка як педпрацівника та домомогти йому напрацювати власний педагогічний стиль, створити власний професійний імідж досягти бажаного результату. Матеріали містять орієнтовну структуру індивідуального плану роботи молодого педагога та два інші додатки.

Перегляд файлу

МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ПЕДАГОГА ПОЗАШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК СТРАТЕГІЯ ПРОФЕСІЙНОГО УСПІХУ

Корольчук Ольга Сергіївна  -

методист відділу організаційно-масової роботи

Центру позашкільної роботи Святошинського району міста Києва

 

 

Значення інтелекту як стратегічного ресурсу диктує потребу універсального розвитку особистості і є своєрідною відповіддю на виклики глобалізації - потреби навчитись жити разом, зберігаючи власну культуру і водночас поважаючи одне одного,  відповідно системи цивілізованого співіснування.

Типологія навчання згідно європейських стандартів:

  • навчатися щоб знати,
  • навчатися, щоб діяти,
  • навчатися, щоб жити разом,
  • навчатися, щоб бути.

Навчання впродовж життя є обумовленим у зростаючих вимогах ринку праці і змінюються згідно ритму існування особистості в єдиному життєвому просторі. Суттєвою ознакою сучасних інноваційних процесів є їх технологізація – дотримання змісту і послідовності етапів впровадження нововведень.

Педагогічна технологія – комплекс дій, що оновлюють професійну діяльність педагога і гарантують запланований результат.

На відміну від методики технологія не допускає варіативності. Педагогічна технологія дає алгоритм досягнення поставленої мети через методи, прийоми, засоби.

Педагогічна технологія – складова педагогічної науки, яка через здійснення технологічного процесу досягає гарантованого результату.

Класик педагогічної думки Адольф Дістервег стверджував, що «… без прагнення до наукової роботи вчитель елементарної школи не минуче підпадає  під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається…».

На сьогодні особливого значення у навчально-виховному процесі набувають особистісно-орієнтована технологія, технологія цілепокладання та життєтворчості.

Модель засвоєння знань:

  1. Поняття, факти.
  2. Репродуктивні методики.
  3. Практичні заняття, дії.
  4. Самостійне творче застосування.

В нашому Центрі протягом 5 років  відпрацьовувалась модель реалізації науково-методичної проблеми «Акмеологічні засади

компетентнісно-спрямованого інноваційного розвитку ЦПР».

Мета – створення сприятливих умов для самоактуалізації та самореалізації педагога, підвищення професійної майстерності в умовах неперервного навчально-виховного процесу в ПНЗ.

Попередня пошуково-дослідницька робота  включала:

  • діагностику рівня професійної компетентності педагогів, визначення напрямів і перспектив розвитку їх інноваційної діяльності.
  • консультування педагогів з проблем інноваційної діяльності, дослідницької роботи, професійного вдосконалення.
  • вибір діагностичного інструментарію з метою визначення стартового рівня й подальшого відстеження розвитку життєвої компетентності вихованців.
  • залучення активних керівників ТО до складу дослідницької групи із оновлення навчальних програм, створення посібника “Дім, в якому живе творчість”.

1 етап. Концептуально-організаційний:

  • визначення проблеми, обгрунтування вибору теми;
  • постановка мети, завдань;
  • теоретичне обґрунтування.

2 етап. Практичний розвиток:

  • виділення практичного досвіду
  • колективне опанування підходів, напрямків реалізації, практичних технологій;
  • апробація в особистій практиці;
  • рефлексія особистої творчої діяльності.

3 етап Оперативний розвиток:

  • відбір методик;
  • застосування методик;
  • моніторинг.

4 етап Рефлексивно-узагальнюючий:

  • аналіз;
  • проектування виходу на нову науково-методичну проблему.

 

Діяльність педагогічного колективу над науково-методичною темою включає організацію:

  •     проблемно-пошукових семінарів
  •     семінарів-практикумів
  •     роботу актуальних тематичних творчих груп
  •     педагогічних  рад
  •     щорічної науково-практичної конференції
  •     днів інформації
  •     виставок науково-методичної літератури  в  інформаційно-ресурсному центрі «Перспектива»

 

Структурними елементами методичної роботи є:

  •     пошук нових інформаційно-методичних джерел;
  •     розробка пошукових проектів «Імідж ЦПР», «Допрофільна підготовка в закладі: шляхи розвитку»,«Творча обдарованість», ,«Портфоліо у позашкільному навчальному закладі»,«Здоров´я через освіту»,«Освіта в сфері прав і свобод людини» та інші,
  •        семінари за замовленням для різних категорій освітян,
  •        тренінги для гуртківців, педагогів, батьків та тренерів серед дитячого активу вихованців ЦПР та шкіл району з актуальної проблематики сучасної педагогічної діяльності,
  •         сезонні школи для адміністративно-педагогічного складу працівників,
  •         консультації керівників ТО, педагогів шкіл району, заступників директорів шкіл, педагогів-організаторів, начальників пришкільних літніх таборів,
  •       методичні об’єднання відділів,
  •       творчі групи „Виховна система Центру”, „Проектне бачення компетентнісно спрямованого  позашкільного навчального закладу”, „Педагогічна рада: пошук нових орієнтирів”, „Педагогічний моніторинг в діяльності керівника ТО”, «Фандрейзингові технології», «Портфоліо керівника ТО», „Учнівське самоврядування: перспективи розвитку”.

Протягом цього періоду в межах методичного проекту «Піраміда пізнання» Центру методистами впроваджувалась така система інформаційно-методичного супроводу керівників гуртків. А саме:

  • Семінарські заняття «Організація співпраці керівника ТО з батьками вихованців: навчаємося разом» ,
  • Практичні заняття «Перші кроки молодого педагога: адаптація в закладі» .
  • Консультації «Як готуватися до атестації: обираємо наставника».

методисти, заст. директора з навчально-виховної роботи.

  • Психологічні майстерні «Мистецтво самовдосконалюватись», практичний психолог
  • Консультації «Готуємося до педради».
  • Міні-лекція «Здоров´я понад усе».
  • Семінарське заняття «Формуємо екологічне мислення педагога і вихованця».
  • Тренінгове заняття «Краєзнавча ігротека».
  • Наставництво молодих педагогів «Конструктор уроку».
  • Навчання для батьків «Психологічні механізми розвитку особистості». 

Важливим в цьому порядку дій є втілення в навчальний процес активних методів навчання та навчально-методичні матеріали для індивідуальної самоосвітньої роботи.

У професійному становленні молодого педагога має значення наявність педагогічних здібностей. Вони складаються з низки компонентів:

дидактичні, конструктивні, перцептивні, експресивні, комунікативні,

здатність до розподілу уваги, акторські, вміння свідомо контролювати всі свої вчинки, дії й настрої.

Через педагогічні уміння розкривається структура профе­сійної компетентності педагога. Професійна компетентність керівника гуртка обумовлює його педа­гогічну майстерність. На думку А.С.Макаренка, педагогічна майстерність - це знання особливостей педагогічного процесу, уміння його побудувати і привести у рух.

 Зважаючи на те, що розв'язання будь-якого педагогічного завдання зводиться до тріади "мислити - діяти - аналізувати", що збігається з функціями педагогічної діяльності:                        

-   організація життєдіяльності дитячого колективу, індивідуальної роботи з вихованцями.

- здійснення моніторингових досліджень розвитку особистості вихованців, дитячого колективу, навчально-виховного процесу.

- планування та організація навчально-виховної роботи на основі вивчення і врахування потреб, інтересів, переконань, ціннісних орієнтацій, мотивів, установок дитини, міжособистісних стосунків  у колективі.

- аналіз стану та тенденцій життєдіяльності творчого об’єднання, визначення цілей та завдань, шляхів та засобів її оптимізації, проектування, програмування та планування заходів з розвитку життєвої компетентності, життєстійкості та життєздатності вихованців.

- проведення навчально-виховної роботи, передача знань, умінь і навичок життєтворчості, розвитку життєвої компетентності.

- виправлення в учнів негативних якостей та рис, асоціальних партнерів поведінки.

-  попередження виникнення та поширення серед вихованців негативних соціальних явищ.

- проведення виховної  інформаційно-профілактичної  роботи в дитячому колективі.

- представлення інтересів творчого об’єднання в органах державно-громадського управління.

- попередження стресових ситуацій, конфліктів, створення, позитивного емоційно-комунікативного простору для вихованців.

- організація системи зовнішніх зв’язків творчого об’єднання, необхідних для його ефективної роботи. Координація діяльності співпраці з батьками, з партнерами.

- захист прав, інтересів вихованців.

   В процесі становлення моло­дого педагога велике місце займають  його індивідуальні особливості, а саме: характер, темперамент, світогляд, інтереси, нахили, переконання, моральні почут­тя, вольові риси.

Показниками високого рівня сформованості педагогічної культури можна  вважати:

  • гуманістичну спрямованість особистості педагога;
  • психолого-педагогічну компетентність і розвинуте педагогічне мислення;
  • освіченість у галузі предмета, який педагог викладає, і володіння педагогічними технологіями;
  • досвід творчої діяльності, уміння обґрунтувати власну педагогічну діяльність як систему (дидактичну, виховну, методичну);
  • культуру професійної поведінки (педагогічного спілкування, мови, зовнішнього вигляду).

Виходячи з вище зазначеного, алгоритм самоосвітньої діяльності педагога системи позашкільної освіти такий:

  1. Визначення провідної мети діяльності дитячого творчого об´єднання.
  2. Аналіз стану педагогічної діяльності та результатів попереднього творчого досвіду.
  3. Усвідомлення конкретної проблеми.
  4. Проектування власної роботи.
  5. Оволодіння методами самодіагностики та моніторинговими технологіями діяльності ТО.
  6. Наукова організація власної роботи.
  7. Налагодження взаємодії з оточуючими.
  8. Самовдосконалення.

«...Щоб відкрити перед учнями іскорку знань, учителеві треба увібрати море світла, ні на хвилину не відходячи від променів вічно сяючого сонця знань, людської мудрості», - В.О.Сухомлинський

Позитивний імідж керівником гуртка напрацьовується за таких умов:

1. Формування  інноваційного стилю науково-педагогічного мислення, готовність до створення нових цінностей і ухвалення  творчих рішень.

2. Участь керівника творчого об’єднання (ТО) в районних,  міських, всеукраїнських та міжнародних конференціях.

3. Участь керівника ТО в конкурсах професійної майстерності.

4. Висвітлення діяльності ТО в засобах масової інформації (фахових газетах, журналах, на радіо та телебаченні).

5. Створення авторських друкованих продуктів (посібників, програм, концепцій, програм розвитку ТО).

6. Організація ефективної взаємодії з батьками:

- чітке доведення до батьків завдань та перспектив розвитку ТО;

- дотримання перед батьками взятих на себе зобов’язань у процесі організації навчально-виховного процесу;

- вивчення та врахування потреб батьків щодо організації навчання, виховання та розвитку дітей;

- забезпечення регулярної звітності перед батьками;

- проведення спільних конкурсів для дітей і батьків;

- залучення батьків до створення портфоліо учнів;

- психолого-педагогічна просвіта батьків ( семінари, дискусії, круглі столи, практикуми, індивідуальні консультації, тренінги).

7. Створення портфоліо досягнень творчого об’єднання.

8. Оволодіння сучасними педагогічними технологіями, використання їх у своїй практичній діяльності.

9. Проведення семінарів, майстер-класів на базі творчого об’єднання.

10.  Налагодження співробітництва із неурядовими і громадськими організаціями, діяльність яких спрямовується на вирішення завдань навчання, виховання дітей.

11.  Розробка моделі випускника творчого об’єднання.

12.  Розвиток традицій творчого об’єднання.

13.  Залучення вихованців до участі в конкурсах різного рівня, фестивалях, до науково-дослідної діяльності.

14.  Створення друкованої продукції (буклети, проспекти, в яких дається  коротка інформація про творче об’єднання , його досягнення, перспективи розвитку.

Згідно цих вимог керівник гуртка має намітити плани саморозвитку та самовдосконалення в тих сферах, які поки що пробуксовують.

Проективні вміння забезпечують конкретизацію цілей навчання та виховання і поетапну їх реалізацію. Проективні вміння - це:

  • перетворення загальної мети і змісту освіти та виховання у конкретні педагогічні завдання;
  • обґрунтування способів їх поетапної реалізації;
  • планування змісту і видів діяльності учасників педагогічно­го процесу з урахуванням їх потреб та інтересів, можливостей матеріальної бази, власного досвіду і особистісно-ділових яко­стей;
  • визначення ранжованого комплексу цілей і завдань для кожного етапу педагогічного процесу;
  • планування індивідуальної роботи з дітьми з метою розвит­ку їх здібностей, творчих обдарувань;
  • планування системи прийомів стимулювання активності гуртківців;
  • планування розвитку виховного середовища і зв'язків з батьками та громадськістю.

Орієнтаційні уміння педагога-позашкільника мають бути спрямовані на формування морально-ціннісних установок вихованців. іх наукового світогляду; органі­зацію спільної творчої діяльності, яка розвиває соціально зна­чущі якості особистості.

 

 

Орієнтовна структура

індивідуального плану роботи молодого педагога

Індивідуальний план роботи складає молодий керівник гуртка  під супроводом  педагога-наставника  або методиста відділу. План індивідуального освітнього маршруту погоджується із завідувачем відділу:

1. Навчальна робота:

 ознайомитися з правилами внутрішнього розпорядку;

 ознайомитися з навчально-методичною базою кабінету

 ознайомитися з перспективним та поточним плануванням роботи закладу;

 детально ознайомитися з навчальною програмою гуртка;

 ознайомитися з вимогами до ведення гурткової документації;

 спланувати навчальну, виховну та масову роботу гуртка;

 виготовити наочні посібники (вказати які).

2. Виховна робота:

 ознайомитися зі змістом та формами виховної роботи в гуртках, вимогами до планування;

 ознайомитися із календарем знаменних та пам’ятних дат на навчальний рік, планом міських масових заходів;

 ознайомитися з індивідуальними особливостями  вихованців гуртка;

 налаштувати контакти  з батьками вихованців;

 підготувати і провести батьківські збори за визначеною тематикою.

3. Методична робота:

 брати активну участь у методичних заходах закладу та в роботі  Школи молодого педагога;

 ознайомитися з дидактичними вимогами до складання плану заняття;

 ознайомитися зі схемами аналізу та самоаналізу заняття, виховного заходу;

 знайомитися з методичною літературою з фаху;

 вивчити матеріали кращого педагогічного досвіду з напряму роботи гуртка;

 вивчити досвід роботи педагога-майстра;

 провести відкриті заняття;

 працювати над створенням власної літературної скарбнички  з напряму роботи гуртка.

4. Громадська робота:

 брати активну участь у роботі громадських організацій закладу;

 виконувати доручення адміністрації, педагогічного колективу;

 брати активну участь у масових заходах різного рівня (з напряму роботи гуртка);

 підготувати і провести бесіди, заходи для батьків гуртківців;

         співпрацювати з методистом відділу та практичним психологом задля ефективності НВП та збереження дитячого контингенту в гуртку.

І головне,   як сказав Джон Дьюї, - «Важливо підпорядкувати зміст навчання розв’язанню практичних проблем, які  відповідають силам, підготовці та інтересам дитини.»

 

Література

 

  1. Активные методы обучения в системе повышения квалификации педагогов: учеб.-метод. пособие/ А.И. Жук, Н.Н. Кошель.-Мн. Аверсэв, 2003.- 336 с.
  2. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Науково-метод. посібник.- К.- ІЗМН, 1998. – 204 с.
  3. Бондаревская Е.В. Антикризисная направленность современного воспитания // Педагогика. – 2007. - № 3.
  4. Бондаревская  Е.В. Смыслы и стратегия  личностного-ориентированного воспитания // Педагогика. 2001. - № 1.
  5. Виховні системи у контексті життєтворчості особистості: Практико зорієнтований збірник / Ред. рада: Г.О. Терпиловська, І.Г. Єрмаков (науковий редактор), Г.Г. Ковганич та інш. – К.: ТОВ „Енергія плюс”, 2006.- 188 с.
  6. Дем”янюк Т.Д., Байрамові М.Г., Оржеховська В.М., Мельничук Л.С. Превентивне виховання учнівської молоді: інноваційні технології. Навчально-методичний посібник. – Київ0Рівне: Волинські обереги, 2006.- 360 с.
  7. Елканов С.Б. Профессиональное самовоспитание учителя: Книга для учителя. – М.: Просвещение, 1986 – 143с.
  8. Єрмаков І.Г., Пузіков Д.О. Життєвий проект особистості: від теорії до практики: Практико зорієнтований посібник – Дніпропетровськ, 2006.- 211 с.
  9. Єрмаков І.Г., Пузіков Д.О. Проектні обриси становлення життєстійкої і життєздатної особистості: Практико зорієнтований посібник – Запоріжжя: Хортиць кий навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр, 2006.- 152 с.
  10. Жигайлов А.В., Гаркуша А.В., Ткаченко Е.Н., Лазырина Т.И. Воспитательная система „Человек успеха” – Образование. – 2002. - №5
  11. Життєва компетентність особистості: Науково-методичний посібник / За ред. Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова Г.М., Несен Г.М. – К.: Богдан, 2003.- 520 с.
  12. Идеи саморазвития  личности в дополнительном образовании: материалы межрегион. Конф. / ред. кол.: Г.К. Селевко, Н.Г. Назарова, Т.Н. гущина – Ярославль: ИРО, 2006.- 159 с.
  13. .Кашлев С.С.  Интерактивные методы обучения педагогике; Учеб. Пособие / С.С. Кашлев. – Мн.: высш. шк., 2004. – 176 с.
  14. Красновицький М.Ю. Практична педагогіка виховання. – К.: Плай, 2000.
  15. Колеченко А.К. Энциклопедия педагогичних технологий: Пособие для преподавателей. – СПб: КАРО, 2005. 368 с.
  16. Кулешин Н. Создаем воспитывающий социум // Воспитание школьников. – 2006.  № 9.
  17. Лавриненко Н.М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси. – К.: ВІРА ІНСАЙТ, 2000.
  18. Мистецтво життєтворчості  особистості: у 2 ч.- К., 1997.
  19. Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні // Світ виховання. – 2004. - №4. – С. 7-30.
  20. Позняков В.В. Конструирование воспитательного пространства / Проблеми виховання. – 2006. - № 5. – С. 3-8.
  21. Професійна підготовка педагогічних працівників. Науково-методичний збірник. Київ-Житомир – 2000р.
  22. Психологія і педагогіка життєтворчості / В.Д. Доній, Г.М. Несен., Л.В. Сохань, І.Г. Єрмаков. – К.: ВІПОЛ, 1996.
  23. Селевко Г.К. Опит системного анализа современных педагогических систем // Школьные технологи. – 1996. - № 6.
  24. Селевко Г.К. Социально-воспитательные технологии. М.: НИИ школьных технологий, 2005. 176 с.
  25. Соціальна і життєва практика учнів 12-річної школи: Практико зорієнтований збірник / За ред. І.Г. Єрмакова, Г.Г. Ковганич. – Запорожжя: Хортиць кий навчально-реабілітаційний багато профільний центр, 2006. – 284 с.
  26. Сухомлинський  О.В. Сучасні  цінності у вихованні: проблеми, перспективи // Шлях освіти. – 1996. - № 1.
  27. Сухомлинський О.В. духовно-моральне виховання дітей та молоді: загальні тенденції й  індивідуальний пошук. – Київ, 2006.

Додаток 1

Професіоналізм, узагальнення и поширення  педагогічного досвіду

1.

Результати атестації

___кваліфікаційна категорія  чи розряд

2.

Професійне зростання

 Курси підвищення кваліфікації

Навчальні курси:

 Відвідування семінарів, тренінгів, майстер-класів, МО міста:

 Самоосвітня тема:

3.

Виявлення професійної компетенції

Подяки:

Грамоти:

Дипломи:

4.

Творча професійна діяльність, узагальнення та поширення педагогічного досвіду.

Апробація програм, використання  технологій

Участь у районних, міських заходах.

 Анотація досвіду. Тема:

5.

Оволодіння сучасними педагогічними технологиями

 

6.

Передача професійного досвіду

Работа з практикантами ВНЗ

 Наставництво у молодих педагогів:

Виступи із повідомленнями на заходах,  на семінарах, МО:

7.

Передача досвіду через ЗМІ

Публікації:

8.

Методичний супровід

Керівник ТГ, МО, член жюри, експерт

9.

Ефективна взаємодія з громадськими орг.-ми, державними установами

Входить до складу комісій:

 

 

 

 

Додаток 2

А Н К Е Т А

ДЛЯ   КЕРІВНИКІВ ТВОРЧИХ   ОБ´ЄДНАНЬ

 

Мета анкетування: мотивація керівників ТО до самоосвіти.

 

1.Які книги, статті зі свого фаху Ви прочитали за цей навчальний рік?

_______________________________________________________

 

2.Які матеріали з психології, педагогіки, методики Ви опрацювали

за цей рік?

 ________________________________________________________

3.Якими (якою) педагогічними технологіями оволоділи за цей рік?

Чи застосовуєте Ви їх у своїй практичній діяльності?

________________________________________________________

4.Які отримали педагогічні відкриття? В чому була Ваша творча удача?

________________________________________________________

5.Які творчі групи чи методичні майстерні відвідали протягом року?

_________________________________________________________

 

6.Які матеріали Ви підготували до методичної “Скарбнички”

нашого закладу ?

  ________________________________________________________

docx
Додано
10 вересня 2018
Переглядів
2750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку