Казкотерапія
Казкотерапія - це напрям практичної психології, який дозволяє формувати характер дитини, використовуючи для цього ресурси казки. Виховна сила казок відома людям з давніх часів, багато казок передавалися з вуст у вуста і давно отримали статус народних. Казки про правду і кривду, Івана-дурника, який перемагає ворогів кмітливістю, прекрасних і премудрих дівчат виступають свого роду чарівним дзеркалом реального світу. І власного, поки ще не відкритого внутрішнього світу дитини. Слухаючи казку, дитина вчиться розрізняти добро та зло, щедрість та жадібність, сміливість та боязливість, милосердя та жорстокість, відданість та зраду. Саме чарівні історії пробуджують творчу уяву та фантазію, допомагають перевтілитися в казкового героя, щоб разом із ним пізнавати життєві істини, знаходити вихід із різних ситуацій. Виховний ефект досягається без нотацій і моралі. Дитина отримує нові знання про світ і про саму себе природним шляхом. Переконанність, що добро обов'язково переможе, що можна завжди вирішити будь-яке завдання, залишаючись чесною і доброю людиною, позначається на характері дитини найпозитивнішим чином. Вона стає більш впевненою, сміливішою і рішучішою, цінує друзів і допомагає оточуючим.
Казкотерапія – процес утворення зв’язків між казковими подіями і поведінкою в реальному житті; процес перенесення казкового сенсу до реальності.
Метою казкотерапії є підведення особистості до усвідомлення своєї внутрішньої сутності, своєї єдності і неповторності, до відчуття гармонії із собою і світом. У кожного існує потреба у самовираженні, яка здебільшого, залишається незадоволеною, саме вона породжує внутрішній конфлікт. У процесі казкотерапії дитина навчається сприймати себе такою, якою вона є неповторною індивідуальністю. Головне - казка дає надію, без якої дитина не може досягти успіху.
У будь-якій казці присутні: герой, сюжет, конфлікт і розв’язка. Та казка тоді стає терапевтичною, коли дитина себе ототожнює з її героями, може провести паралель між сюжетом та власним життям і зробити висновок.
Терапевтичні казки пишуть дитячі педагоги та психологи. Їх сила у тому, що сюжет сприймається відразу на двох рівнях свідомому та підсвідомому. Свідомість дитини приймає зміст казки як вигадане: вона співчуває казковому герою, співставляє себе з ним і навіть, пізнаючи свою проблему, все рівно думає, що це не про неї. Підсвідомість «вірить» почутому і задає програму змін у поведінці, змінює цінності, погляди, позиції.
Написані професіоналами казки цікаві і актуальні для сучасних дітей. Для того, щоб казка або історія запрацювали при створенні потрібно врахувати такі правила:
|
|
Для 3-4 річних малят героями можуть бути іграшки, маленькі чоловічки, тваринки; починаючи з 5-6 років – чарівники, феї, принцеси принци, солдати. У підлітковому віці цікавими будуть казки-притчі і побутові казки. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Негативні персонажі, які здійснили погані вчинки – наказані; Позитивні персонажі, які пройшли через всі випробуванн, проявили найкращі якості – нагороджені. У терапевтичній казці «добро перемагає зло»
|
|
|
|
Терапевтичну казку можна створювати на основі знайомих притч, неймовірних історій, уяві дитини, життєвих випадків, з практики психолога. ЇЇ можна читати, та краще розповідати. Це можуть виконувати батьки. Саме розповідаючи, можна створити атмосферу емоційної близькості, підтримувати зоровий контакт. Важливу роль відіграють обставини при яких читатимуть: затишна кімната, м’який диван або крісла, приємний спокійний голос, який супроводжується драматичними прийомами. Немає нічого страшного, якщо дитина проситиме розповідати одну й ту ж казку кілька разів. Наберіться терпіння і виконуйте прохання. Мабуть, саме ця казка найсприятливіша у формуванні дитячого світогляду, допомагає зрозуміти важливі для нього питання і прийняти правильне рішення.
Успіх терапевтичної казки залежить від ефективної організації самого процесу розповідання, який полягає:
Казкотерапія - це процес утворення зв'язку між казковими подіями та поведінкою в реальному житті, це процес перенесення казкових смислів у реальність.
Казка є одним із інструментів педагога, психолога, батьків, за допомогою якого вони можуть спілкуватися з дітьми їхньою мовою. Сьогодні казкотерапія синтезує багато досягнень психології, педагогіки, філософії —усе це подається в казковій формі, у формі метафори.
Казка має надзвичайно великий потенціал впливу на психіку дитини. Ви не раз замислювалися над тим, чому діти просять читати одну й ту саму казку багато разів, адже майже напам'ять знають. Напевно, так захоплюють казкові події, що хочеться пережити свої внутрішні стани, викликані казкою, ще і ще раз. Спостережливі дорослі помічають, що під час читання казок у дитини блищать очі, темп дихання стає швидшим, щічки рожевіють. Певні казкові події є для дитини значимими й захоплюючими.
Народні казки несуть в собі надзвичайно важливі ідеї:
• Оточуючий нас світ—також живий. У будь-який момент він може заговорити з нами. Ця ідея важлива для формування бережливого ставлення до того, що нас оточує.
• Якщо оживають якісь певні об'єкти природи, то вони здатні діяти самостійно, мають право на власне життя. Ця ідея важлива для формування здатності прийняти іншого (одне з базових положень особистісно орієнтованого виховання).
• Протистояння добра й зла, перемога добра. Ця ідея важлива для підтримки бадьорого духу й розвитку прагнення до кращого.
• Найбільш цінне дістається через подолання перешкод, а те, що прийшло даром — так же швидко й втратиться. Ця ідея важлива для формування механізму цілепокладання терпіння.
• Навколо нас є багато помічників, але вони приходять на допомогу тільки в тому випадку, коли ми самі не можемо впоратися з ситуацією, вирішити певну проблему. Ця ідея важлива для формування самостійності й довіри до оточуючого світу.
Всі ці ідеї необхідно проговорювати з дітьми після прочитання казок, звичайно, в доступній для них формі. Після обговорення казки можна застосовувати такі види роботи: малювання й драматизацію, аналіз, розповідь, створення, переписування, постановка казок.
ФОРМИ РОБОТИ З КАЗКОЮ
1. Пригадування відомої казки (улюбленої, тієї, яка найбільше вразила, або першої, яка спала на думку). Згадавши казку, що спливла в пам'яті, діти відтворюють її на папері.
Діагностичним є вибір казки, героя, обраний момент, акценти, розставлені в малюнку.
2. Робота з символічним образом (символістика — властивість виражати архетипи колективного несвідомого — гарантується його приналежністю до жанру казки) орієнтує учасників групи на деяке коло глибинних проблем.
3. Індивідуальне створення казки. Мовою казкових образів описується шлях особистісного становлення. Індивідуально створений текст ближчий до глибинної проблематики особистісного зростання, ніж текст сприйнятої казки.
4. Спільне створення казки, як і створення спільного малюнка, є процесом, що об'єднує групу, клас. Специфіка казки задає ситуацію об'єднання на глибинних засадах — навколо процесу пошуку вирішення єдиної проблеми.
Вправа «Опиши казку за схемою»
Усі учасники діляться на 4 команди. У кожної команди своя казка: «Рукавичка», «Кривенька качечка», «Івасик-Телесик», «Коза-дереза» (або будь-які інші на вибір психолога). Необхідно проаналізувати казку за схемою.
Схема аналізу:
- Про що ця казка? Який її прихований зміст?
- Чому вчить нас ця казка?
- Які соціальні проблеми розкриті в цій казці? (Сирітство, насильство в сім'ї, безпритульність (відсутність житла), виховання дітей із обмеженими можливостями, викрадення дітей» загроза життю й здоров'ю дітей тощо.)
Гра-розминка «Гуффі»
Гуффі - чарівна істота, яка весь час мовчить. Перед початком гри психолог потайки від інших призначає Гуффі. Учасники гри ходять із заплющеними очима. При зустрічі з іншими, не розплющуючи очей, питає: «Ти Гуффі?» Якщо ця дитина - не Гуффі, вона відповідає: «Ні». Ви продовжуєте рухатися далі. Якщо мовчить - то ви зустріли Чарівного Гуффі і теж перетворилися на чарівну істоту, яка мовчить. Гра триває доти, поки ми всі не стануть чарівними істотами Гуффі.
Гра створює позитивний настрій в колективі.
Арт-терапевтична техніка «Намалюй зле обличчя»
Ні для кого не секрет, що в сучасних казках є багато негативних персонажів. Їхня агресивна поведінка на екрані, часто деструктивно впливає на психіку дитини. Подолати страх і негативні емоції можна за допомогою малюнка. Спочатку дітям пропонується намалювати злого казкового героя. Потім щось домалювати, щоб цей герой став більш симпатичним і приємним. Після виконання завдань поділитися своїми враженнями.
Цю методику можна використовувати для профілактики виникнення страхів у дітей.
Творча вправа «Допиши казку»
Вправу можна виконувати як індивідуально, так і групами. Кожній групі дається зачин казки, а її завданням буде - дописати казку, але за таких умов: щоб було неменше п'яти речень, розповідь має бути логічною, а кінець казки - щасливий...
Зачини казок
Казки зачитуються та аналізуються.
Якщо б кожна людина знала для чого вона живе в цьому світі, відчувала себе потрібною, любимою — таких професій як психолог і психотерапевт не існувало б. Звичайно, складно самому вирішувати численні проблеми, які виникають у житті. Але прагнути до контролю над своїми сумними думками, боротися з заниженою самооцінкою ми можемо. В цьому нам теж допоможуть казки. Адже казки є не тільки для дітей, але й для дорослих також