" Методика керованого відкриття - « guided discovery»для оптимізації шкільного навчання "

Про матеріал
Дана стаття- це популяризація англійської методики " Керованого відкриття" - «Guided Discovery», розроблена доктором Чарльзом Уельсом , як стратегії навчання, за якої вчитель дає учням приклади нової структури, а учні самі самі приходять до формулювання правил. і підхід керованого відкриття розглядається як процес, у якому учитель заохочує учнів до керованої ним пошукової діяльності. Педагогічною родзинкою методики є поняття про «АГА ! –момент. Презентацію до цієї статті можна знайти за посиланням: https://vseosvita.ua/library/metodika-kerovanogo-vidkritta-guided-discovery-dla-optimizacii-skilnogo-navcanna-554460.html
Перегляд файлу

Методика  «Керованого відкриття»    

 («Guided discovery»)  

для оптимізації шкільного навчання

 

«Викладання — це   надання учню правильних даних у потрібний час»

Піт Кордер

І. Ведення в проблему

 Кероване відкриття, (кероване виявлення)  — це техніка,  за якої вчитель дає  учням   приклади нової структури, а учні самі  самі приходять до формулювання правил.          Методика  керованого відкриття — грунтується на  індуктивному  підході до навчання, в процесі якого   на основі даних наданих учителем, учні самостійно формують правила,   або ж  учитель  пропонує учням    приклади   вирішення  окремих   завдань   та допомагає учням самостійно знайти  загальний  алгоритм їх вирішення.       Основне  завдання  учителя  в такому  пошуковому процесі полягає в  систематичному  направленні учнів    до досягнення цілей навчання.

  Керівна роль   полягає в тому, щоб направляти, роз’яснювати, допомагати учням залишатися зосередженими та підвищувати обізнаність з  фактичним матеріалами, які допоможуть їм досягти успіху  в  творчому процесі, при якому  здобуті   знання набувають їх  власної  цінності.

Термін «кероване відкриття» відноситься до середовища викладання та навчання, в якому учні беруть активну участь у відкритті знань.

Мета  такого відкриття полягає в тому, щоб сприяти глибокому навчанню з боку учнів, навчанню, яке засноване на фундаментальному розумінні і часто виникає при розгляді проблеми різних точок зору.

 Педагогічна основа  його у тому, що   учні відкриючи  для себе нові  знання,  у процесі створять і доповнять своє розуміння. Вони формулюватимуть і оцінюватимуть гіпотези, відкидатимуть ті, які,   не підтвержуються  спостереженням,  будуть стикатися з неправильними уявленнями та  несподіванками і, нарешті, приходити до розуміння, яке узгоджується з експериментом, відтворюючи знання, яке вже існує, але досі їм невідоме.

Ключовим  терміном методики   керованого відкриття  є слово «відкривати», яке походить від   латинского слова discooperire , що означає  виявляти, розкривати, усвідомлювати,  бути першим, хто   побачить, або дізнається, тому дану методику в  педагогічній літературі   називають  ще  кероване виявлення.

 Ефективність   методики керованих  відкриттів  полягав тому на практиці перевірено, що індуктивне (або кероване даними) навчання має  перевагу перед дедуктивним (або керованим правилами) навчанням. Одна з причин цього  полягає в тому, що  «виявлене» правило запам’ятовується краще, ніж те, яке було просто представлено. Більше того, практика визначення закономірностей у даних, що виникають у природі, і висунення правил на основі цих закономірностей, безсумнівно, є корисною підготовкою до самостійного та автономного навчання.  

 Сутність методики кероване відкриття  (виявлення),  полягає в тому, що вона заснована  на  всім добре відомій моделі   дослідницького навчання, яка також становить основу проблемно- пошукового  навчання, навчання на основі моделювання та навчання на основі конкретних випадків  -  термінів, які схожі за походженням, але не ідентичні до керованого дослідницького навчання.  Воно   поєднує в собі вказівку гідом   шляху до розуміння, або вирішення проблеми з виявленням фактів, взаємозв'язків та рішень самими учнями, коли вони досліджують об'єкти, маніпулюють ними, обговорюють, або  проводять експерименти, спираючись на власний досвід, існуючі знання та вже  вирішені завдання.

Дослідницьке навчання, що   поєднує в собі дидактичні інструкції, представлені вчителем,  є   більш  учнівським, в той час, як  навчання на основі керованого відкриття є більш учительським. Дослідження, що керується, вимагає, щоб вчителі планували дії та питання, які підштовхнуть учнів до ключових моментів уроку.

Методика керованого  відкриття тісно пов’язана з методом Сократа і    заснована на інтеграції античної філософії та сучасної когнітивної педагогіки. Вона    розроблена доктором Чарльзом Еге. Уельсом у Центрі керованого проектування Університету Західної Вірджинії.  Згідно нього  підхід керованого відкриття – це процес, у якому  учнів   заохочують до  керованої пошукової діяльності.   Справжнє навчання відбувається, коли учні занурюються в автентичні ситуації, їм дозволяється знайти рішення та випробувати ага! момент і самім  відкрити  нові  знання.

Педагогічною родзинкою, яку він привніс у свою теорію   якраз і є поняття про «АГА ! –момент» -  як момент раптового усвідомлення, натхнення, осяяння, емоційна реакція на відкриття впізнавання чи розуміння чогось. Це  своєрідні психологічні «маркери», які  можуть допомогти  учням і учителю  на шляху до порозуміння під  час вивчення  нового матеріалу.               Вони виникають  в учнів у той момент, коли вони  вловили суть, того, до чого їх хоче підвести учитель. І учителю дуже важливо   їх  ідентифікувати,   та відстежити   взаємний емоційний резонанс, про який вони свідчать, тому що  можуть  створити  і  для вчителя  свого роду чудовий момент «ага» — те швидкоплинне захоплення, коли і   учитель  відкриває  для себе  розуміння,  що йому вдалося запустити мисленнєвий процес учнів. І     розуміння учнів, стане для них власним відкриттям, власними знаннями, які вони одержали  хоч і  під   керівництвом, та це їх особиста цінність. 

ІІ.Кероване відкриття, як іноваційна педагогічна методика

Багато вчителів розглядають  цю методику, як важливий мотиваційний інструмент, що    заохочує до незалежності, робить навчання більш незабутнім, а якщо аналіз проводиться в групах, є значущим комунікативним знаряддям. Однак важливо розуміти,   відмінність «керованого відкриття» від   «навчання-відкриття» – при якому  учні  міркують шляхом чистої ідукції, тобто самостійно  відкривають  і досліджують, шляхом спостереження, створення  висновків, формулювання гіпотез, передбачення та спілкування».

 Керовані  ж відкриття мають на увазі певний ступінь зовнішнього втручання, як правило, згідно плану розробленого вчителем, у формі поступового ознайомлення з даними та ретельно    продуманими і вчасно поставленими запитаннями. Цю функцію також може виконувати  створений учителем алгоритм дій, інструктивний лист,  цілеспрямовано підібрані  завдання  або послідовність комп’ютерних команд, кожна з яких залежить від оцінки поточного стану розуміння учня, що розвивається. 

Фактичний рівень керівництва може сильно відрізнятися. Це можуть бути просто      прийоми, що привертають увагу учнів  до головного, це - своєрідні підказки, як  наприклад,  часте зустрічання цільового елемента в тексті (також відоме як введення потоку) або використання функцій дизайну, таких як  виділений   шрифт, для  позначення потрібного  елемента  (розширення введення).  Або інструкції  щодо пошуку і   осмислення   шаблону. 

Як правило, рекомендації опосередковуються  послідовними запитаннями, кожне з яких закликає учня підвищити своє розуміння ще на один крок. Очевидно, що ідея постановки запитань, як засобу спільної  побудови навчання чітко відображає соціокультурну модель навчання, де вчитель працює в зоні найближчого розвитку учнів, щоб сформувати їхнє навчання. У поєднанні з послідовністю запитань, або як альтернатива їй, нові дані можуть поступово надаватися учням, змушуючи їх переглянути та реструктуризувати свій поточний стан знань. 

Останніми роками концепція (керованого) навчання відкриває тенденцію до злиття з поняттям підвищення свідомості (CR) – спільним є те, що діяльність структурована таким чином, щоб запропонувати учням розробити власні гіпотези . Як приклад підходу CR, учням може бути  спочатку надано обмежену інформацію  по якій вони повинні  спробувати зрозуміти  загальну закономірність  і побудувати гіпотезу  після чого вони неминуче  зіткнутися з обмеженнями правила при  перевірці  її на практиці. У   них з’явиться потреба переосмислення    наявних знань. Ця техніка,   розглядає неминучу помилку при  перевірці  гіпотез,   як невід’ємну частину процесу навчання.            

ІІІ.  Основні прикладні та  проблемні аспекти використання  МКВ

1. Методика  керованого відкриття може   бути використана    уроках  різного типу,   а також  під час  лабораторних  та   практичних робіт, бо   вона  чудово вписується    в  дослідницький   підхід   до навчання.   Але найкраще  вона   працює   на уроках    вивчення нового матеріалу з використанням проблемно-пошукового підходу. Оскільки вона  основною родзинкою  має допомогти учням у…. то   може бути використана в класах де діти мають певні труднощі з засвоєнням знань і є чудовою методикою для створення ситуації успіху у навчанні для таких дітей

Оскільки вирішення проблем за методикою   керованого відкриття потребують на уроці   досить    багато часу  і сприяють  більш глибшому   навчанню, їх найкраще використовувати для викладання особливо важливого, концептуально складного або неінтуїтивного матеріалу курсу.  Тому щоб досягти успіху   у вирішенні  свого завдання, методика керованого відкриття має   бути належним чином налаштована   для учнів, щоб вони  могли   залишались  в своїй   «зоні найближчого розвитку»  і щоб   чітко розуміли,    що вони можуть робити на  уроці самостійно,  що – з   допомогою вчителя і  що не можуть зробити навіть з допомогою, перебуваючи при цьому у «зоні комфорту» і не переживаючи  ситуацію неуспіху. 

 Для цього    потрібні три такі  моменти: 

  • чіткі і  якісні   письмові інструкції підготовані учителем  для учнів;
  • взаємодія між у чителемі і учнями;
  • взаємодії між самими учнями. 

     Базовою концепцією в моделі  керованого відкриття є   трьохскладова  схема навчання, яка складається: з мотивації, конструювання та  організації знань,  а також бесіди вчителя та учнів , під час яких учитель не відповідає безпосередньо на запитання учнів, а замість цього ставить учням серію запитань, які спрямовують учнів у правильному напрямку. Ці запитання можуть запропонувати учням   пояснити те, що вони вже розуміють,   надати докази та аргументацію,  що лежать в основі їхніх тверджень, або побачити прогалини  в їхніх аргументах. 

2.Створення завдань  керованого виявлення

    Для успішного використання  методики   керованого відкриття  учителю  потрібно вирішити  кілька   важливих завдань  :   

 Вибір  контенту: потрібно  вибрати такий   контент, який є новим , але його  можна осмислити , використовуючи навички та знання, якими вже володіють учні .

Постановка мети: чітко сформулювати  цілі уроку,  з опорою на «Ага!»-компонент.Це може бути    серія запитань,         маркований список завдань, або опрацювання інформації з   вступного абзацу у підручнику.

Визначення передумов: визначити  знання та навички, які знадобляться учням для успішного вирішення проблеми. Потім перевірити, чи є вони в учнів.

 Їх  треба  неодноразово відпрацьовувати  і   перевіряти, для прикладу - за допомогою створення   учнівських  презентацій та обговорень їх у всьому класі. Спочатку    навички не повинні бути  обов’язково високорозвиненими, вони все ще можуть бути початковими, і в цьому випадку  метододика керованого відкриття виконує подвійну роль, як спосіб вивчення нових концепцій, так і можливість практикувати й удосконалювати раніше набуті навички.

3. Налаштування графічного органайзера:   дуже корисно зробити схематичний план уроку, який   має розкрити  хід і логіку уроку.   Упорядкування власних   думок учителя , таким чином допоможе   скласти урок у логічній послідовності.  

Інформацію  потрібно структурувати так, щоб    учні одержали  уявлення про   кожну  базову  концепцію  окремо, перш ніж об’єднати всі поняття разом у вичерпну модель. По можливості  потрібно включати  одну або кілька практичних вправ. Аналогові  моделі особливо потужні, але потрібно  використовувати  їх обережно – вони дійсно повинні показувати те, що ви хочете, щоб вони показали. Спланувати  урок потрібно так, щоб учні під час роботи зіштовхнулися з поширеними помилками. 

4.Використання наївного коректора: перш ніж провести урок, за методикою    керованого відкриття у класі   нове завдання  , можна попросити  колегу або сильного учня  попрацювати над завданням і виявити будь-які підводні камені, такі як неясні вказівки, пропущені кроки, приховані припущення або помилки. Тоді можна спрогнозувати як  система запрацює і врахувавши можливі  недоліки, добитися  кращої  ефективності реалізації   вирішення  проблемного питання безпосередньо у з учнями на уроці.

                                             5.  Проведення  уроку

  На початку уроку потрібно  викликати в учнів  інтерес, зробивши проблему, яку вони вирішують  головоломкою, загадкою, яку потрібно розгадати. Сценарій з  реального  життя  також може підвищити зацікавленість, показуючи учням  актуальність матеріалу, який необхідно вивчити.  Урок має бути складним, але не розчаровувати  учнів   і не викликати  в них  тривогу. Кожен крок повинен бути досить малим, щоб учень відчував   можливість  його виконати. Включаючи практичні завдання,  слід дотримувати  простих процедур і давати  чіткі інструкції, увага учнів повинна бути  зосереджена  на розумінні того, що відбувається, а не на «правильному» проведенні експерименту. Щоб підтримувати  учнівський інтерес, потрібно звести   до мінімуму таку роботу, як наприклад, повторювані обчислення.

 Серцем проблеми керованого відкриття є навідні запитання, на які учні відповідають  в процесі пошуку відповіді на проблемне питання .  Тут   вирішальне значення мають правильно побудовані питання. Якщо  вони  чітко сформульовані, вони викликають в учнів  "Ага!" моменти, які роблять  процес  керованого відкриття  захоплюючими та ефективними.

            Написання цих запитань є тонким збалансованим актом надання достатньої допомоги. Якщо   надати  занадто мало допомоги, учні відчують себе  розгубленими і   в них може з’явитися    розчарування. Навпаки,  якщо   надати її  багато, то це    позбавить  учнів   гострих  відчуттів відкриття.   Вони    повинні  поступово побачити, як концепції розгортаються .

Потрібно ставити  конкретні запитання і чітко дати зрозуміти, про що саме   запитується.  Необхідно уникати запитувати занадто багато відразу, кожне запитання має бути лише невеликим кроком до кінцевої мети. Ефективним є створення опорних конспектів, а за потреби    можна запропонувати створити   часткові діаграми, або  заповнити таблиці. Запитання з кількома варіантами варіантів можуть бути ефективним способом обмежити доступні для студентів варіанти і таким чином зосередити їхнє мислення.  Учні мають обов’язково   обґрунтувати свої відповіді, розкривши свої міркування. Якщо  вирішення решти   завдання   залежить від правильності попередньої    відповіді,  учні  мають  уточнити  її правильність у  вчителя, перш ніж рухатися далі.

    

ІV.  Висновки і рекомендації

Методика    керованого  відкриття  ідеально підходить для групової роботи.    Найкраще об’єднати учнів у групи по три-п’ять осіб з рівномірним розподілом сильних, середніх і слабких учнів. Слід попросити їх працювати разом як команда, переконавшись, що кожен член команди розуміє відповідь на кожне запитання, перш ніж рухатися далі. Якщо сильні учні  обурюються, що їм потрібно   пояснити,   що «найкращий спосіб чогось навчитися – це навчити цього»  

«Методика  керованого відкриття» може стати дієвим  дієвий  інструмент для  роботи з учнями, що мають   труднощі   засвоєння, обробки та видачі навчальної    інформації, особливо під час дистанційного навчання.

V.  Використані  інтернет-ресурси : 

 

1.Discovery Learning Method    

 https://inventionlandeducation-com.translate.goog/discovery-learning-method  ;

2.The Effect of Discovery Learning Method Application

 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1121814.pdf   ;

3. Discovery teaching method

https://psychology.fandom.com/wiki/Discovery_teaching_method .

Посилання на мою  презентацію до даного матеріалу:

https://vseosvita.ua/library/metodika-kerovanogo-vidkritta-guided-discovery-dla-optimizacii-skilnogo-navcanna-554460.html

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осавелюк Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2022
Переглядів
931
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку