Тема 2
1 |
Зміст навчання математики в початкових класах |
2 |
Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу |
3 |
Урок як основна форма організації освітнього процесу |
Зміст навчання математики в початкових класах визначено у:
МАТЕМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ
Змістові лінії (5)
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. |
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. |
Числа, дії з числами. Величини |
Лічба |
Вирази, рівності, нерівності |
Числа, дії з числами |
Геометричні фігури |
Вимірювання величин |
Математичні задачі і дослідження |
Просторові відношення. Геометричні фігури |
Робота з даними |
Робота з даними |
|
|
|
|
Змістові лінії «Лічба», «Числа. Дії з числами…»
нумерація чисел першого десятка (число і цифра);
дії додавання й віднімання;
нумерацію в межах 100, поняття «розряд», принцип позиційного запису чисел;
додавання й віднімання двоцифрових чисел;
дії множення й ділення;
нумерація чисел у межах 1000;
прийоми письмового додавання й віднімання;
прийоми письмового множення й ділення;
нумерація чисел у межах мільйона, поняття «клас»;
алгоритми письмового множення й ділення;
частина як одна з кількох рівних частин цілого;
дроби, їх утворення й порівняння.
Змістова лінія «Числа, дії з числами. Величини» / «Вимірювання величин»
Змістова лінія «Вирази. Рівності. Нерівності» / –
Змістова лінія «Геометричні фігури» / «Просторові відношення. Геометричні фігури»
• геометричні фігури на площині, їх істотні ознаки й властивості (точка, пряма, крива, ламана лінії, промінь, відрізок, кут, многокутник, коло, круг);
• геометричні фігури в просторі (геометричні тіла) та їх елементи (вершина, ребро, грани, лицьова вершина, внутрішня вершина, внутрішня грань, бічна грань, об’єм, площа поверхні);
• практичні уміння вимірювати, моделювати й конструювати, будувати геометричні фігури за допомогою простих креслярських інструментів.
Змістова лінія «Математичні задачі і дослідження» / −
• поняття про задачу (просту і складену), її структурні елементи, сутність процесу розв’язування;
• типові задачі;
• задачі з буквеними даними;
• задачі з геометричним змістом.
Змістова лінія «Робота з даними»
• таблиця, рядки та стовпці таблиці, комірки;
• числовий промінь як ілюстрація початкового відрізка натурального ряду, схематична інтерпретація арифметичних дій, відношення різницевого і кратного порівняння;
• таблиці складу чисел;
• таблиці розрядів і класів;
• лінійні або стовпчасті діаграми;
Програма побудована концентрично. Зміст розділів у кожному класі розширюється і доповнюється.
Реалізацію Типових освітніх програм забезпечують підручники / навчальні посібники з грифом «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».
Навчально-методичні комплекти (НМК) з математики:
Методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів в ЗЗСО у ______ навчальному році готує Міністерство освіти і науки України, публікує щороку).
Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи (2020 р.) визначає вимоги до засобів навчання та обладнання, якими повинні бути обладнані навчальні кабінети початкової школи закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності, з урахуванням вимог новітніх освітніх технологій і методів навчання у початковій школі.
Для математичної освітньої галузі визначено такі засоби навчання та обладнання:
У методичних рекомендаціях щодо оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів закладів загальної середньої освіти окреслено підходи до оцінювання в умовах особистісно орієнтованого і компетентнісного навчання; виокремлено об’єктивні результати навчання та особистісні надбання учня/учениці, які він/вона виявляє в процесі досягнення результатів навчання.
Отримання даних, їх аналіз та формулювання суджень про результати навчання учнів здійснюють у процесі: |
|
|
Мета – відстеження особистісного розвитку учнів й ходу опановування ними навчального досвіду як основи компетентності та побудови індивідуальної освітньої траєкторії особистості |
|
Мета – співвіднесення навчальних досягнень учнів з обов’язковими / очікуваними результатами навчання, визначеними Державним стандартом / Типовою освітньої програмою. |
Оцінка |
|
вербальна |
рівнева |
Оцінювальне судження
|
Оцінювальне судження із зазначенням рівня результату: • початковий («П»), • середній («С»), • Достатній («Д») , • Високий («В») . |
Особливості проведення уроку математики залежить від його змісту. Зміст і мета уроку визначають його тип.
За основною дидактичною метою в педагогіці виділяють такі типи уроків:
Структура комбінованого уроку (за методичною системою М. Богдановича) |
|
I. Контроль та закріплення знань учнів |
|
II. Опрацювання нового матеріалу |
|
III. Закріплення й узагальнення знань учнів |
|
Формування предметної математичної і ключових компетентностей можливе за умови реалізації діяльнісного підходу. Він має знайти відображення у структурі уроку математики.
Структура комбінованого уроку (Скворцова С. О., Онопрієнко О. В.) |
|
І етап ‒ мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
ІІ етап ‒ актуалізація опорних знань і способів дії |
|
ІІІ етап ‒ формування нових знань і способів дії |
Засоби навчання ‒ система навчальних завдань, схеми, пам’ятки, картки з друкованою основою тощо. |
ІV етап ‒ закріплення, формування вмінь і навичок |
Форми роботи: колективна, групова, індивідуальна, самостійна. Засоби навчання ‒ традиційні завдання в підручнику / посібнику, програмові засоби – тренувальні програми (тренажери лічби), фрагменти навчальних мультфільмів тощо; компетентнісно орієнтовані завдання. |
V етап ‒ рефлексія навчально-пізнавальної діяльності. |
Можна запропонувати продовжити такі речення: «Я знаю, що...»; «Я можу пояснити...»; «Я розумію...»; «Я вмію робити...»; «Я перевіряю...»; «Я намагаюся...»; «Я відчуваю, що мені потрібно...» та ін. |
Структура уроку із використанням застосунку «Вивчаю — не чекаю» |
|
І етап ‒ налаштування на математичну діяльність |
Наприклад, вправи з нейробіки |
ІІ етап ‒ мотивація до опрацювання теми уроку |
|
ІІІ етап ‒ актуалізація попереднього досвіду дітей |
|
ІV етап ‒ розкриття нового знання чи способу дій: |
Практичні вправи з предметами / об’єктами
|
V етап ‒ розвиток умінь і навичок |
Інтеграція застосунку Вправляння за допомогою гри у застосунку |
V етап ‒ рефлексія |
|
|
Варіативність підручників та навчальних посібників з математики у початковій школі Інтегрований урок Календарно-тематичне планування (КТП) Оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів ЗЗСО Урок математики Структура уроку Формувальне оцінювання Підсумкове оцінювання Вербальна оцінка Рівнева оцінка Типова освітня програма початкової освіти Державний стандарт початкової освіти |
Для доповнення конспекту
Варіативність підручників та навчальних посібників з математики в початковій школі означає, що існує можливість вибору з різних доступних навчальних матеріалів для навчання математики. Ця варіативність може включати в себе наступні аспекти:
Варіативність підручників та навчальних посібників дає можливість вчителям та школам вибирати матеріали, які найкраще задовольняють потреби їх сприйняття та учням пропонують більш індивідуалізований підхід до навчання математики в початковій школі.
Інтегрований урок - це урок, на якому матеріал з двох або більше предметів (або предметних галузей) складається для спільного вивчення та обробки. Замість того, щоб навчати різні предмети окремо, інтегрований урок використовує зв’язки між предметами для розв’язання реальних завдань або проблем.
Основна ідея інтегрованих уроків полягає в тому, щоб показати студентам, як різні предмети можуть бути пов'язані та використані разом для розв'язання складних завдань або реальних ситуацій. Це додатково стимулює більш глибоке та всебічне розуміння матеріалу.
Наприклад, інтегрований урок може поєднувати математику та природознавство, де учні вивчають математичні концепції, такі як статистика, за допомогою аналізу результатів природного експерименту. Інший приклад - інтегрований урок мистецтва та літератури, учні читають книгу та створюють малюнки або закінчують, які відображають події з книги.
Інтегровані уроки можуть допомогти учням побачити зв’язки між світовими областями знань, розвинути навички критичного мислення та працювати над більш складними завданнями, які моделюють реальний контекст. Такий підхід може бути особливо корисним для розвитку інтегрованих знань та вмінь.
Календарно-тематичне планування - це процес створення плану навчання для школи або навчального закладу на певний період, традиційний на рік або семестр. Цей план включає в себе визначення теми, змісту та складу навчальних матеріалів, які будуть розвиватися протягом цього періоду, а також вибрати дні та часи проведення уроків.
Основні компоненти календарно-тематичного планування включають:
Календарно-тематичне планування вчителям та навчальним закладам організовує навчальний процес, забезпечує послідовність та логіку вивчення матеріалу, а також використовує ресурси та методи навчання, які будуть використані. Воно також вчителям забезпечує забезпечення всього необхідного матеріалу впродовж навчального року.
Оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів загальноосвітньої школи (ЗЗСО) - це процес збору, аналізу та оцінки досягнень навчальних досягнень учнів у предметах та навичках на початковому етапі освіти. Важливою оцінкою є визначення рівня засвоєння навчального матеріалу та прогресу учнів.
Оцінювання результатів навчання в 1–4 класах ЗЗСО може включати в себе наступні аспекти:
Оцінювання в початкових класах ЗЗСО виконує важливу роль у визначеній успішності учнів та в розробці індивідуальних підходів до навчання. Воно також служить інструментом для вдосконалення навчального процесу та адаптації навчальної програми для потреб учнів.
Урок математики - це один із видів навчальних занять у школі або навчальному закладі, під час якого викладається математичний матеріал і виконується вправа та завдання для учнів із застосування вивчення та закріплення математичних знань і навичок. Урок математики включає в себе різні етапи, такі як:
Уроки математики важливі для розвитку математичних навичок, логічного мислення, а також для розв'язання практичних задач та ситуацій у реальному житті. Вони також допомагають створити систематичний підхід до вивчення математики та розвивають аналітичні та проблемні навички учнів.
Структура уроку - це план або організація навчального процесу на певний період часу, який включає в себе послідовність дій та етапів, спрямованих на досягнення певних навчальних цілей. Вона розуміє, як урок буде виглядати, що буде вивчатися та як це буде вивчатися.
Структура уроку може включати в себе наступні основні елементи:
Структура уроку може варіюватися в залежності від предмета, вікових особливостей учнів, навчальних цілей та методів навчання, які використовуються вчителем.
Формувальне оцінювання (або форматне оцінювання) - це процес збору, аналізу та використання інформації про досягнення учнів у навчанні з метою підвищення їхнього навчання та викладання. Основна мета формального оцінювання - це надати навчальному персоналу та учням зворотний зв'язок про те, як краще розуміти та покращити навчання та досягнення.
Основні характеристики формального оцінювання включають:
Формувальне оцінювання є важливою складовою навчального процесу, після чого успішно розвивається та покращується навчання та викладання, а також сприяє досягненню вищих результатів.
Підсумкове оцінювання - це процес збору та оцінювання інформації про досягнення учнів після завершення певного періоду навчання або навчального курсу. Основна мета підсумкового оцінювання - це визначення того, наскільки добре учні засвоїли матеріал та навички, які були передбачені для вивчення протягом певного періоду.
Основні характеристики підсумкового оцінювання включають:
Підсумкове оцінювання важливе для визначення ефективності навчального процесу, для розуміння того, наскільки добре учні засвоїли матеріал, та для прийняття рішень щодо подальшого навчання та вдосконалення методів викладання.
Вербальна оцінка - це форма оцінки, при якій використовуються словесні вирази, описи та коментарі для оцінки досягнення учнями або якісних характеристик їхньої роботи, навчання чи здібностей. Це оцінювання, яке включає в себе усне або письмове висловлення оцінювача (часто вчителя) щодо того, наскільки хороший учень впорався з навчальним завданням чи досягненням певної цілі.
Вербальна оцінка може бути виражена в формі слів, фраз, описів, рецензій, рекомендацій або коментарів, які відображають загальний прогрес, сильні та слабкі сторони учня, його здатності, ступінь розуміння матеріалу або якість виконаної роботи.
Вербальна оцінка дозволяє надати більше контексту та роз'яснення щодо оцінки, покращення розвитку взаєморозуміння між вчителем і учнем та дає можливість для конструктивного фідбеку та покращення.
Рівнева оцінка - це метод оцінювання, при якому учні підтримують оцінки, які відображають їхні досягнення на певному рівні навчання або розвитку. загальнорівнева оцінка застосування для класифікації учнів за рівнем вміння та знань у певній навчальній галузі або предметі. Рівнева оцінка взаємодії з іншими учнями.
Зазвичай рівнева оцінка включає в себе кілька рівнів, які можуть бути позначені літерами, цифрами чи словами. Кількість та найменування рівнів можуть варіюватись у залежності від системи оцінювання та навчального закладу, але загальне призначення є представлення різних рівнів досягнень учнів. Наприклад, тип системи рівневої оцінки може бути таким:
Рівнева оцінка дозволяє більш точно розробити, наскільки добре учні засвоюють матеріал та досягають навчальних цілей. Ця система оцінок також може сприяти підвищенню мотивації учнів для досягнення більш високих рівнів у навчанні та розвитку.
Типова освітня програма початкової освіти - це документ, який визначає структуру, зміст і основні освітні цілі для учнів початкової школи. Вона встановлює, які предмети та теми потрібно вивчати учні, які навички і знання повинні засвоїти, і надає загальну структуру для організації навчального процесу на цьому етапі освіти.
Основні складові типової освітньої програми початкової освіти можуть включати в себе наступне:
Типова освітня програма початкової освіти може бути розроблена на національному рівні і визначати стандарти для всіх початкових шкіл у країні. Вона служить основою для створення навчальної програми на рівнях конкретних навчальних закладів і визначення загального курсу навчання для учнів початкової школи.
Державний стандарт початкової освіти - це нормативний документ, прийнятий національними або регіональними освітніми органами, який визначає основні стандарти та вимоги до навчальних програм та організації навчання в початковій школі. Його призначенням є створення загального керівництва з навчання та виховання учнів початкової школи, щоб забезпечити їхній розвиток, отримання деяких знань, навичок та цінностей.
Державний стандарт початкової освіти також включає такі елементи:
Державний стандарт початкової освіти визначає, як має виглядати навчальний процес у початковій школі і надає загальну структуру для розробки навчальних програм та методик викладання. Він є інструментом забезпечення якості освіти та однакових стандартів для всіх учнів.
1