Методичний кабінет КЗ «Долинська ЗШ І-ІІІ ступенів №4 Долинської районної ради»»
Підготувала вчитель математики
КЗ «Долинська ЗШ І-ІІІ ступенів №4
Долинської районної ради»
Гордієнко Тетяна Вікторівна
м.Долинська, 2017р.
Однією з проблем для сьогоднішнього випускника є питання якісної підготовки до ЗНО та ДПА. Під якісною підготовкою слід розуміти не тільки безпосередні знання з предмета учня ,а й його організаційну та психологічну підготовку. Така непідготовленість ,за спостереженням психологів , може коштувати вступнику втратою від 20 до 30 % балів зі 100.Тож до цих висновків фахівців доречно прислухатися всім , хто готує учнів до ЗНО.
Займатися підготовкою учнів до ДПА та ЗНО з математики потрібно, на мою думку, починаючи ще з 5 класу. Ця підготовка заключається у знайомстві учнів з різними видами тестових завдань, систематичному повторенні матеріалу, що вивчається. Оскільки я викладаю математику у школі ІІ ступеню, маю досвід роботи щодо такої підготовки. Метою її є підготовка до складання державної підсумкової атестації за курс основної школи, а також підготовка до ЗНО після отримання учнями повної загальної середньої освіти. Успішне виконання учнями завдань зовнішнього незалежного оцінювання з математики спирається, перш за все, на успішне засвоєння ними як теоретичного матеріалу курсу математики, так і методів розв’язування задач, передбачених програмними вимогами. Велику увагу приділяю повторенню навчального матеріалу, узагальненню та систематизації знань та навичок учнів. Обов’язково в домашнє завдання включаю завдання на повторення. На літні канікули учні отримують завдання за темами, які були вивчені в поточному навчальному році з метою повторення та більш глибокого засвоєння матеріалу. Знайомство учнів із форматами тестових завдань починаю в 5 класі (самостійні роботи, експрес-оцінювання, контрольні роботи тощо). В основному це завдання з вибором однієї чи кількох правильних відповідей, завдання з короткою та розгорнутою відповідями. Завдання на відповідність та встановлення правильної послідовності пропоную учням вже у 8-9 класах. З геометрії особливу увагу приділяю повторенню формул площ та об’ємів геометричних фігур, основних теорем, таких як терема Піфагора, теореми синусів, косинусів та застосуванню їх для розв’язування задач. Для кожної з тем роблю підбірку завдань за принципом від легких до складних. Часто при вивченні нового матеріалу пропоную дітям завдання практичного характеру, графічні вправи для формування в них навичок правильної побудови малюнка до задачі, читання готових креслень тощо. Особливу увагу приділяю повторенню основних геометричних та алгебраїчних формул. Для цього проводжу математичні диктанти на знання формул, усні заліки. Для виконання вдома пропоную учням завдання для самостійного розв’язання у вигляді домашніх контрольних робіт та тестові завдання. Для самоконтролю учням можна надати правильні відповіді або перевірити на наступному уроці. Також практикую підготовку до ДПА он-лайн, декілька учнів протягом уроку та після нього можуть спробувати свої сили та оцінити отриманий результат. Це достатньо стимулює учнів, щоб наступного разу здобути ще більше балів. Також учні можуть вдома самостійно проходити он лайн-тестування, а потім звітують про свої результати. При виникненні утруднень, розв’язуємо завдання тестів в класі. Для контролю знань використовую тести двох видів «вибери відповідь із запропонованих» та «напиши вірну відповідь». Завдання контрольних робіт для 9 класу намагаюся проводити у формі максимально наближеної до ДПА та ЗНО, обов’язково включаю завдання з одним правильним варіантом відповіді, завдання на встановлення відповідності. Оскільки розв’язування задач під час виконання тесту ЗНО не передбачає застосування калькуляторів та інших обчислювальних засобів, то удосконалення вмінь та навичок усних та письмових обчислень необхідно здійснювати на кожному уроці математики. З цією метою на початку більшості своїх уроків я пропоную учням вправи на усний рахунок («Морський бій», числові ребуси, змагання Прангліміне тощо). Отже, підсумовуючи сказане, необхідно знайомити учнів з технікою тестування, привчати їх виконувати завдання не лише правильно, але й швидко, постійно контролюючи час, щоб максимально наблизити їх до умов, у яких випускники працюватимуть під час державної підсумкової атестації та зовнішнього оцінювання. Також якісна підготовка до ДПА та ЗНО передбачає організацію самоосвітньої діяльності учнів щодо повторення курсу математики під керівництвом учителя.
Висновок:
Поради учням для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання
- Ознайомтеся з офіційними документами та матеріалами, що описують процедуру тестування з фізики.
- Увага! Найповнішу збірку документів і матеріалів зовнішнього незалежного оцінювання ви знайдете на сайті
- Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО - www.testportal.gov.ua).
- Ознайомтесь з програмовими вимогами зовнішнього незалежного оцінювання з фізики, вимогами до освітньої підготовки учнів з фізики, з формами тестових завдань ЗНО з фізики.
- Доберіть навчальну літературу для підготовки до зовнішнього оцінювання: «Зовнішнє оцінювання з фізики», шкільні підручники, посібники, довідники, збірки тестових завдань з фізики. Обережно ставтесь до тестів, придбаних на книжкових ринках, у магазинах. Інколи такі збірники готуються не фахівцями, у них публікуються неякісні завдання, допущені фактологічні помилки.
- Ми радимо Вам користуватись лише виданнями, що рекомендовані до друку Міністерством освіти і науки України, Інститутом педагогіки АПН України, Українським центром оцінювання якості освіти.
- Повторюйте навчальний матеріал, систематизуйте його. Повторюйте алгоритми, правила-орієнтири розв’язання задач певних типів. Звертайте увагу на опорні твердження, які Ви одержали як результат розв’язання деяких базисних задач.
- На основі обсягу матеріалу для повторення визначте приблизний час підготовки кожної теми Програмових вимог (у годинах). Додайте до нього резерв часу (орієнтовно 1 год. на кожну тему) та розпишіть отриману суму по днях і місяцях так, щоб завершити підготовку до дати незалежного зовнішнього оцінювання з фізики. Дотримуйтесь виробленого плану підготовки.
- Тренуйтеся працювати із завданнями у тестовій формі. Не залишайте не виконаними завдання, що викликають труднощі. Намагайтеся з’ясувати причини ваших помилок.
- Візьміть участь у пробному тестуванні.
- Цікавтесь матеріалами тестування на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.
Рекомендації в допомогу учневі щодо тактики виконання тестів
Для того, щоб Ви могли впевнено впоратися з тестом у напруженій екзаменаційній обстановці пропонуємо деякі найбільш прямі й універсальні рецепти із приводу тактики їхнього виконання.
Тренуйтеся!Перед офіційним тестуванням варто виконувати якнайбільше тестів – просто заради тренування. Це дає можливість познайомитись з типовими конструкціями тестових завдань, а також отримати досвід самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час тестування.
Поспішайте! Тренуйтеся із секундоміром у руках. Засікайте час виконання тестів, обмежуйте його.
Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання. Пам’ятайте: у тесті завжди знайдуться такі, з якими Ви обов’язково впораєтеся. Просто нерозумно недобрати балів тільки тому, що Ви не дійшли до «своїх» завдань, а «застрягли» на тих, навчальний матеріал яких невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких питань, то не варто пропускати всі перші завдання.
Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять.
Думайте тільки про поточне завдання!Коли Ви бачите нове завдання, забувайте все, що було в попередньому. Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.
Читайте завдання до кінця! Поспіх не повинен приводити до того, що Ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за «першими словами» і добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в питаннях.
Не засмучуйтеся! Навіть якщо Вам здається, що Ви допустили занадто багато помилок і просто завалили тест, пам’ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні Ваших результатів з іншими може з’ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку Ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний.
Заплануйте два кола! Сплануйте час виконання тесту таким чином, щоб пройти всі завдання «по першому колу». Тоді Ви зможете повернутися до складних завдань, які Вам спочатку довелося пропустити.
Предметна підготовка
Зміст фізичної освіти відповідно до Державного стандарту реалізований у навчальних програмах. Державні вимоги до рівня знань учнів визначають уявлення, знання й уміння, які вони мають опанувати в процесі навчання і володіння якими має бути виявлено під час зовнішнього оцінювання. Таким чином виявляється рівень реалізації окремих завдань навчання фізики, а саме:
- сформованість у учнів системи фізичного знання і розвиток здатності застосовувати набуті знання у практиці;
- оволодіння учнями науковим стилем мислення, методологією природничо-наукового пізнання та застосування їх для пояснення різних фізичних явищ та процесів;
- сформованість у учнів загальних методів та алгоритмів розв’язування фізичних задач різними методами;
- розвиток у учнів експериментальних умінь (вимірювання, обробка та інтерпретація одержаних результатів).
Необхідно звернути увагу на розуміння учнями того, що при вимірюванні фізичних величин їх істинне значення отримати неможливо через певну низку обставин, тому особливої уваги потребують знання правил роботи з наближеними числами, урахування похибок вимірювань та обчислень і правила оформлення результатів роботи.
Оскільки під час тестування заборонено користуватися оргтехнікою (калькулятори, таблиці), необхідно звернути увагу на культуру обчислень, особливо раціонального рахування. Традиційно складними вважаються задачі на використання законів збереження, особливо урахування умов їх застосування, задачі, розв’язок яких пов'язаний із раціональним вибором системи відліку, якісні та графічні задачі. Говорячи про графічні задачі, слід відзначити одну розповсюджену помилку – змішування процесу і графічної залежності його параметрів (характерний приклад: автомобіль рухається прямою горизонтальною дорогою, а залежність його координати від часу може бути параболою, залежність швидкості від часу – пряма, але не паралельна осі абсцис; пружинний маятник рухається по прямій, а залежність від часу характеристик його руху описують періодичні функції синуса і косинуса).
Необхідно звертати увагу учнів на смисл математики, що застосовується. Наприклад, при описанні коливань маятника ми говоримо, що при проходженні положення рівноваги зміщення (координата) мінімальне і дорівнює 0, а при відхиленнях праворуч і ліворуч воно збільшується й є найбільшим у крайніх точках. Дуже часто у фізиці «+» і «-» використовують тільки для того, щоб відрізняти рух «ліворуч» та «праворуч», «уперед» і «назад», «униз» та «вгору». Тому і напрям координатних осей у фізиці обирають, виходячи з міркувань зручності, а в математиці ці напрями фіксовані.
При розв’язанні графічних задач важливими є вміння розпізнавання графіка, який описує певні процеси, зчитування з нього даних для розрахунків, уміння подати результати у вигляді графіка, порівнювати параметри процесів за графіками.
Методичні рекомендації щодо підготовки учнів до ЗНО
1 Динамічно вивчати програмовий матеріал з фізики, що передбачає розвивальну мету.
2.Актуалізувати знання з вивченого матеріалу.
3. Ознайомлювати учнів з програмовими вимогами ЗНО з фізики.
4.Демонструвати випускникам всі форми тестових завдань.
5.Застосовувати тестування в навчальному процесі. Проводити, по можливості, домашні самостійні, контрольні роботи із використанням тестів. Це сприятиме виробленню в учнів навиків роботи з тестовими завданнями. Важливо привчати учнів виконувати завдання не лише правильно, але й швидко, щоб максимально наблизити їх до умов, у яких випускники працюватимуть під час зовнішнього оцінювання. Слід знайомити учнів з алгоритмами виконання тестових завдань різних форм, аналізувати результати тестування, виявляти типові помилки й визначати шляхи їх усунення.
6.Звертати увагу учнів на формальну сторону заповнення бланків. Зокрема, позначення правильної відповіді закритого завдання з вибором - хрестиком; охайне і чітке записування цифр відповіді закритого завдання з короткою відповіддю, згідно встановлених вимог. Знайомити з можливістю виправлення неправильних відповідей в бланку А, користуючись відповідними полями цього бланку (без гумки чи коректора).
7.Звертати увагу на те, щоб навчання у випускних класах не перетворилося на «натаскування» учнів на відповіді до тестів і таким чином не втратили основну ідею освіти – гармонійний розвиток дитини як особистості.
Рекомендації випускникам
Необхідно організувати підготовку до тестування за планом (тижні, дні, години). Складаючи розклад на кожен день занять, чітко визначитися з тим, що саме сьогодні буде вивчатися, які розділи і теми. Психологи рекомендують починати із самої цікавої теми — це допоможе ввійти у робочу форму.
Рекомендується наступний графік занять: після години занять робити перерву на 10 хвилин. Після 2-3 годин роботи можна перепочити півгодини, перекусити, а потім позайматися ще 3-4 години і відпочити не менше 2 годин, включаючи обід і прогулянку.
Напередодні складання ЗНО учням необхідно добре виспатися та відпочити. Заздалегідь підготувати все необхідне для наступного дня: одяг, документи (паспорт, свідоцтво про народження, сертифікат, картку запрошення), 2 чорні гелеві ручки, а також годинник (якщо є). Виходячи з дому, впевнитися, чи всі необхідні речі ви взяли з собою. На пункт тестування прийти вчасно (можливо, навіть залишити собі додатковий час на непередбачувані обставини, як-то проблеми з транспортом).
Під час тестування дотримуватися правил поведінки, які передбачені процедурою ЗНО. У ході роботи з тестами слід бути максимально зосередженими: перш ніж виконувати завдання, уважно прочитати інструкцію, адже саме неуважність призводить до того, що дехто з учасників тестування не може проявити свої справжні знання. Бажано слідкувати за часом і раціонально розподіляти його.
У разі порушення процедури тестування учень може подати апеляцію, яка пишеться одразу після тестування, не виходячи з аудиторії. Апеляція щодо несправедливого, на думку випускника, оцінювання його знань подається після отримання сертифіката.
Рекомендації батькам
Напередодні тестування не треба підвищувати тривожність дитини — це може негативно позначитися на результаті тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може емоційно «зірватися». Бажано підвищувати впевненість дітей у собі, частіше звалити, підбадьорювати, тому що чим більше дитина боїться невдачі, тим більше ймовірності допущення помилок.
Батькам необхідно слідкувати за самопочуттям дитини. Ніхто, крім батьків, не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з перевтомою.
Під контролем повинен бути режим підготовки дитини: не допускати перевантажень, чергувати заняття з відпочинком. Для занять у дитини має бути зручне місце.
Батьки повинні забезпечити калорійне харчування дитини: під час інтенсивного розумового напруження необхідна поживна і різноманітна їжа і збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють роботу головного мозку.
Потрібна допомога дітям у розподіленні часу та тем по днях. Не має сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, достатньо переглянути ключові моменти і вловити зміст і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки і таблиці, впорядковуючи досліджуваний матеріал за планом. Якщо дитина не вміє, їй треба показати, як це робиться на практиці. Основні формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим столом, над ліжком, в їдальні і т.д.
Заздалегідь під час тренування за тестовими завданнями треба привчати дитину орієнтуватися в часі та вміти його розподіляти. Тоді у дитини буде навичка уміння концентруватися впродовж усього тестування, що надасть їй спокою і зніме зайву тривожність. Напередодні іспиту необхідно забезпечити дитині повноцінний відпочинок.
Почніть підготовку до ЗНО сьогодні. Пройдіть пробне тестування рівня знань з потрібних предметів. Заявка на проходження тесту - тут.
Задовго до ЗНО
Спочатку підготуй місце для занять. Забери зі столі усі зайві предмети, зручно розклади свої зошити, підручники, ручки тощо;
Можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність. НЕ потрібно перефарбовувати стіни, а достатньо картини, занавіски, серветки, лампи, тощо. Також цікаво зауважити, що за твердженням вчених запах лимону у вашій кімнаті підвищує розумову працездатність на 20%.
Склади план своєї роботи. Перед тим визнач - Хто ти є? - сова чи жайворонок. Склади план занять на кожен день. Важливо чітко знати, що ти робиш і не говорити усім оточуючим: «Я займаюся чи готуюсь», а «Я вивчаю саме певний розділ, конкретний матеріал».
Починай із найважчого, але посильного. Легше і приємніше залишай на після обіду. Змінюй заняття із відпочинком. Психологи встановили, що оптимальна тривалість заняття 30-40 хв. Максимум уваги досягається після 10-15 хв. від початку роботи. Тривалість перерв у першій половині дня не повинна перевищувати 5-10 хв. У другій половині дня тривалість кожної наступної перерви збільшуйте на 5 хв. Не забувай у час відпочинку робити зарядку, займатися спортом, робити короткі прогулянки, допомагати батькам, тобто повністю відволікатися від навчання на короткий час.
Тренуйся щоденно робити тести. Роби це із секундоміром. Не потрібно заучувати напам’ять певні тексти, вчися робити короткі записи, нотатки, регулярно їх переглядай.
Регулярно повторюйте матеріал, бажано через 10 хвилин, після того, як ви вивчали новий матеріал, а згодом через добу. Кожне наступне повторення повинно бути коротшим попереднього.
Займайся самопереконанням. При всій свій простоті, це є дуже дієва зброя. Повторюй про себе. Я знаю багато, я спокійний, я впевнений, я розумний і т.д., я напишу добре тестування.
День перед здачею ЗНО.
Багато хто вважає, що щоб повністю підготуватися до іспитів бракує одного дня. Це невірно. Вже після обіду важливо припинити готуватися, здійснити прогулянку на свіжому повітрі, прийняти душ, підготувати одяг, документи, інші необхідні речі.
У день ЗНО – учням
· Будь сконцентрованим. Не звертай уваги на поведінку оточуючих. Для тебе повинен існувати лише текст завдань і годинник.
· Дій швидко, але не поспішай. Перед тим як дати остаточну відповідь, двічі прочитай завдання, переконайся, що ти правильно зрозумів, що від тебе вимагається.
· Спочатку берись за ті завдання, у правильності відповідей на які ти не сумніваєшся.
· Пропускай! Потрібно навчитися швидко пропускати важкі і незрозумілі завдання, щоб згодом до них повернутися.
· Читай завжди уважно завдання до кінця. Розуміти завдання з перших слів і добудовувати закінчення за допомогою власної уяви – це надійний шлях до помилок.
· Думай лише про поточне завдання. Коли ти бачиш нове завдання, забудь про попереднє.
· Якщо попереднє завдання тобі не під силу, забудь про цю проблему. Наступне завдання це шанс набрати додаткові бали.
· Використовуй методику виключення. Якщо не знаєш правильної відповіді , то можна розпізнати усі невірні відповіді в силу їхньої абсурдності.
· Заплануй два круги. Завжди перевіряй себе. Навіть якщо відповідь легка і однозначна на перший погляд.
· Вгадуй. Довірся власній інтуїції і вона разом із твоїм логічним мисленням допоможе тобі.