Методика планування, організація та проведення занять зі стрілецької підготовки гуртка військово-прикладного напряму «Юний снайпер»

Про матеріал
У статті описано нагальність військово-патріотичного виховання молоді в умовах сьогодення. Зокрема, більш детально розкрито методику організації планування та проведення занять в гуртку військово-патріотичного спрямування з прикладним стрілецьким напрямком. Більш детально подана інформація про організацію роботи гуртка військово-прикладного напряму «Юний снайпер» Військового ліцею Державної прикордонної служби України в умовах війни, як одного із центрів позашкільної освіти.
Перегляд файлу

УДК

Методика планування, організація та проведення занять зі стрілецької підготовки гуртка військово-прикладного напряму «Юний снайпер»  

 

О.І.ЛИТВИН, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, керівник гуртка військово-прикладного напряму «Юний снайпер», методист навчального

відділу Військового ліцею Державної прикордонної служби України, litvakadet@gmail.com

Анотація: У статті описано нагальність військово-патріотичного виховання молоді в умовах сьогодення. Зокрема, більш детально розкрито методику організації планування та проведення занять в гуртку військовопатріотичного спрямування з прикладним стрілецьким напрямком. Більш детально подана інформація про організацію роботи гуртка військовоприкладного напряму «Юний снайпер» Військового ліцею Державної прикордонної служби України в умовах війни, як одного із центрів позашкільної освіти.  

Ключові слова: національний спротив, військово-патріотичне виховання, планування роботи гуртка, стрілецька підготовка, прицілювання, здійснення пострілу.  

В умовах військових та соціально- культурних викликів, на які змушена відповідати Україна останні роки, надзвичайно актуалізується проблема військово-патріотичного та громадянського виховання підростаючого покоління. Саме ці напрями виховання виступають сьогодні як стрижневі, оскільки завдання, що вирішуються в межах реалізації зазначених напрямів виховання, відповідають вимогам і викликам сучасності, закладають міцну основу для розвитку свідомості молодих поколінь, які будуть ставитися до держави як до запоруки свого розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціально-культурного добробуту, демократії, свободи думки й віросповідання, толерантності, відповідальності, здоров'язбереження, готовності до активної суспільної діяльності. [1]

На сьогодні в Україні поступово відроджується мережа позакласних клубів, гуртків, секцій та інших об’єднань дітей та молоді військовопатріотичного спрямування, метою яких є не лише підготовка юнаків до військової служби, а й формування всебічно й гармонійно розвиненої особистості, в якої наявний високий рівень національної свідомості, сформований комплекс цінностей, наявна здатність до того, щоб стати суб’єктом свого життя й гідним громадянином України.

Одним із таких осередків є гурток військово-прикладного напряму «Юний снайпер» Військового ліцею Державної прикордонної служби України. В основу роботи гуртка в умовах військової агресії рф проти нашої держави покладені історичні, культурні, гуманітарні цінності народу, військова звитяга та революційні подвиги, значення яких зростає в умовах інтеграції України. Новизна в роботі даного гуртка полягає у поєднані базових знань вихованців, які вони отримали з курсів історії Українського війська та «Початкової військової підготовки» у попередні роки навчання та доповнюють їх. Гурток передбачає як теоретичні так і практичні заняття.

Особливості організації та планування  роботи  гуртка

Стрілецька підготовка є складовою частиною загальновійськової підготовки молоді України до національного спротиву, вивчається на підставі «Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування для військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою» затвердженого наказом Міністерства оборони України № 188 від 02 червня 2021 року для забезпечення допрофільної підготовки на рівні базової середньої освіти та проводиться за затвердженим встановленим чином програмами. [5]

Стрілецька підготовка є одним з важливих напрямів навчання і виховання юних стрільців. Вона вирішує такі завдання: дисциплінує, загартовує їх фізично, виробляє гарну увагу та зосередженість, формує уміння правильно і швидко прицілюватися та здійснювати влучний постріл.

Навички влучної стрільби вдосконалюються під час стрілецьких тренувань.

Набуті під час занять у гуртку знання та навички сприятимуть спроможності вихованцем виконання конституційного обов’язку громадянина України щодо її захисту.  

Заняття зі стрілецької підготовки гуртка організовуються і проводяться відповідно до навчальної програми позашкільної освіти військовопатріотичного виховання «Гурток військово-прикладного напряму «ЮНИЙ СНАЙПЕР» (стрілецький)» для закладів спеціалізованої загальної середньої освіти військового профілю. 

Відповідно до навчальної програми гуртка та «Положення про організацію гурткової роботи у навчальному закладі» керівник гуртка відпрацьовує План роботи гуртка на відповідний навчальний рік.

В плані передбачається організаційна робота керівника гуртка з формування навчальних груп,  відпрацювання плануючої та звітної документації, обладнання навчально-матеріальної бази. Заняття проводяться відповідно до Розкладу роботи гуртка який затверджується керівником навчального закладу та висвітлюється на сайті навчального закладу.

Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказуються орієнтовно, керівник гуртка має можливість диференційовано збільшувати або зменшувати кількість годин в залежності від забезпеченості навчальноматеріальної бази, безпекової складової  та інших умов сьогодення. За необхідності, в установленому порядку, керівник гуртка може вносити зміни щодо кількості годин у межах кожної змістової теми в межах 20 % відведеного часу. Враховуючи інтереси вихованців, їх кількість у групі, стан матеріально-технічного забезпечення, керівник гуртка може змінювати кількість теоретичних і практичних занять (залежно від того, як швидко та якісно вихованці набувають практичних навичок), а також самостійно обирати один або кілька напрямів роботи гуртка. [12]

Заняття зі стрілецької підготовки починається з перевірки зовнішнього вигляду, роз’яснення та нагадування відповідних положень заходів безпеки при поводжені зі зброєю та правила прицілювання і здійснення пострілу, потім доводиться матеріал відповідно до теми заняття що відпрацьовуються, далі проводиться тренування. Орієнтовний алгоритм проведення заняття наведено в додатку 1.

Усі тренування проводяться, як правило в обладнаному під тир приміщені або на ділянці місцевості обладнаній під стрільбище з дотриманням такої методичної послідовності: доведення заходів безпеки, тренування та перевірка виконання вправ, що вивчалися на попередніх заняттях; показ із коротким поясненням нової вправи стрільби та розучування її (якщо вправа складна, вона вивчається за елементами або за допомогою підготовчих вправ, потім у цілому); тренування до належного виконання; організація змагання на краще виконання вправи та проведення розбору занять. [11]

Перевірка рівня знань вихованців здійснюється у ході засвоєння навчального матеріалу та під час змагань та конкурсів. 

Сильний методист навчає не тільки результативної стрільби, а й виховує у навчаємих психологічну стійкість у цій справі.

Одним із важливих прийомів ведення вогню зі стрілецької зброї є правильне виконання заряджання, прицілювання, здійснення пострілів, припинення вогню та розряджання. Засвоєння вихованцями зазначених прийомів забезпечить ефективне використання зброї та боєприпасів і дотримання заходів безпеки. Велике значення для гідного навчання тих, хто навчається стрільби, має висока методична підготовка керівника занять.

imageВисокого рівня стрілецької підготовки керівник досягає: цілеспрямованим і правильним плануванням, чіткою організацією і

методично правильним проведенням всіх занять; свідомим вивченням і наступним вдосконаленням виконання стрілецьких вправ і дій кожним ліцеїстом у відповідності до вимог курсу стрільб;

удосконаленням навиків стрільби під час стрілецьких тренувань, при

проведенні змагань, ігор, конкурсів тощо;

проведенням інструктажів з ліцеїстами напередодні змагань, конкурсів

тощо;

самостійним тренуванням (відпрацюванням) ліцеїстами виконання

стрілецьких вправ без практичного пострілу за допомогою ММГ зброї; постійним контролем за виконанням ліцеїстами  заходів безпеки при

поводжені зі зброєю та правил виконання стрілецьких вправ. [9]

Для обліку результатів практичного виконання вправ стрільб керівник на кожного вихованця заводить Лист обліку виконання практичних стрільб за зразком наведеним у додатку 2.

Методико-теоретичні основи техніки стрільби

imageУспішне виконання вогневих завдань залежить від правильно  організованого спостереження за полем бою, вміння вибирати найбільш важливу та небезпечну ціль, швидкої та правильної підготовки вихідних установок для стрільби по цілях, вмілого ведення вогню по всіх можливих цілях в обмежені строки та різних умовах бойової обстановки, коректування вогню та спостереження за його результатами, витрати боєприпасів та своєчасного їх поповнення.  

Рішення вогневого завдання з любого виду зброї звичайно включає:

підготовку стрільби; пристрілку; стрільбу на ураження.

Підготовка стрільби має завдання забезпечити в найкоротший строк готовність вогневих засобів до ведення вогню. Підготовка стрільби включає в себе попередню та безпосередню підготовку (підготовку вихідних установок).

Попередня підготовка включає в себе: підготовка до стрільби зброї та патронів; вивчення місцевості; улаштування вогневих позицій; визначення вихідних установок для стрільби по ділянкам та рубежам  ймовірної появи противника.

Прицілювання з гвинтівки

Прицілювання за допомогою відкритих прицільних пристосувань полягає в утриманні так званої "рівної мушки". При прицілюванні гвинтівка утримується таким чином, щоб мушка розташовувалася точно посередині прорізу цілика, а верхній край мушки був на одному рівні з верхнім зрізом цілика.  

Стрільба з гвинтівки через близьке розташування цілика до ока стрільця вимагає, щоб увага стрільця концентрувалася на мушці, тобто мушка повинна бути видною чіткіше ніж при стрільбі з пістолета. Мішень повинна бути видною нечітко, розпливчасто як наведено на малюнку додаток 3.

Техніка спуску гачка

Перш ніж обговорювати техніку спуску необхідно помітити, що навчання техніці спуску виконується тільки з бойового зводу, тобто з попереднім зведенням курка. Це зв'язано з тим, що зусилля спуску в цьому випадку набагато нижче (до 3 кг), чим при стрільбі самозводом (5-10 кг). Крім того, у самозарядній і автоматичній зброї тільки перший постріл виконується самозводом (і то не завжди), а для інших пострілів курок зводиться автоматично при перезарядженні.

Для правильного відпрацьовування спуску, а відповідно забезпечення влучної стрільби, завжди потрібно враховувати, який тип УСМ встановлений у конкретній зброї.

Навчання правильному спуску полягає в тому, щоб рух вказівного пальця не викликав скорочення м'язів інших пальців, кисті, руки і тулуба і не збивав наведення. Тренування в основному (до 90% часу) повинно проводитися вхолосту, без використання набоїв, тому що віддача від пострілу ховає "смикання" пістолета при неправильному натисканні на спусковий гачок. Стрілець ще при  піднятті  зброї  на  лінію  прицілювання  вибирає вільний хід (якщо він є), а потім повільно, плавно і постійно нарощує зусилля на спусковому гачку доти, поки не відбудеться зрив курка з бойового зводу. Постріл для стрільця повинен бути несподіваним. Не можна ловити момент, коли мушка проходить через центр мішені і різко натискати на спуск. Не можна чекати пострілу – це приведе до напруження і мимовільного скорочення м'язів. [10]

Після набуття вихованцями певних навиків у поводжені зі зброєю та влучності у стрільбі, керівник гуртка організовує Стрілецькі ігри та Військово-спортивні змагання серед вихованців гуртка, а також залучає кращих вихованців до участі у змаганнях організованих Федерацією практичної стрільби України.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Орієнтовний алгоритм проведення заняття:

image

image

image

image• Довести вимоги безпеки та перевірити їх знання.

image

image

image

image• Залежно від складності прийому, пояснити,  надати практичну допомогу у його виконанні.

image

image• Тренування виконання стрілецької вправи за допомогою підготовчих вправ за розподілом з іиітацією пострілу.

image

image• Спостереження керівника  за виконанням ліцеїстами вправи,аналіз  рівня їх засвоєння та виконання.

image

image• Тренування у виконанні стрілецької вправи в цілому з практичної стрільбою.

image

image

 

Додаток 2

ЛИСТ ОБЛІКУ

виконання практичних стрільб стрільця гуртка «Юний снайпер» 

стрілець _________________________________________ на 2024/2025 нр  

                                                                       (прізвище та ім’я) 

 (зворотня сторона)

Дата

Підпис про інструктаж 

ЗБ

Вид

зброї зав. №

к-ть

пострілів

Результат

Зауваження керівника

Сидячи

Стоячи

Лежачи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image 

Додаток 2

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел і літератури

 

1.                 Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді К. 2015.

2.                 Порядок організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву. – К. 2021.

3.                 Концепція безпеки закладів освіти. – К. 2023.

4.                 Положення про військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою”. – К. 2021. 5. Стандарт спеціалізованої освіти військового спрямування для військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою. – К. 2021.

6.                 Типова освітня програма Військового ліцею Державної прикордонної служби України. – К. 2024.

7.                 Посібник Захист Вітчизни. Свідлов Ю. І., Литвин О.І. – Суми. «Сум.ДПУ». 2018. – 593 с.

8.                 Курс: Сучасна військова підготовка. Прметеус. 2023.

9.                 Навчальний          посібник     Основи       влучної       стрільби.     Козяр           М.М.,

Виноградський Б.А., Ковальчук А.М.  Львів. «Сполом». 2008. – 55 с.

10.             Навчальний посібник Теорія і методика спортивної стрільби з гвинтівки. 

Виноградський Б. – Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2021. – 168 с.

12. Підручник „Вогнева підготовка”. Гриньков В.В. Тробюк В.І. ЮРЧУК Ю. Г. – Хмельницький. НАДПСУ. 2007. – 263 с.

11. Навчальна програми позашкільної освіти військово-патріотичного виховання  «Гурток військово-прикладного напряму «ЮНИЙ СНАЙПЕР» (стрілецький)» для закладів спеціалізованої загальної середньої освіти військового профілю (початковий рівень, 1 рік навчання) – Хмельницький. 2024.

pdf
Додано
7 жовтня
Переглядів
36
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку