МЕТОДИКА РЕАЛІЗАЦІЇ НАСКРІЗНИХ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Про матеріал
Уроки з підприємницьким тлом – це дієвий метод розвитку індивідуальних здібностей учнів. Застосування підприємницького тла на уроках української мови та літератури дає учням змогу бути успішними, кмітливими, творчо мислити, використовувати власні комунікативні навички для професійного зростання, а також відчувати міцні зв’язки між освітою і потребами сьогодення.
Перегляд файлу

No description available.

 

Викладач  української мови та літератури

Моргун Вероніка Михайлівна

 

 

 

МЕТОДИКА РЕАЛІЗАЦІЇ НАСКРІЗНИХ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

                                                     Сучасний педагог — це той, хто

                                                      розкриває потенціал учнів, а не

                                                     примушує їх вчити уроки

                                                                                     Микола Скиба

Враховуючи засадничі ідеї концепції «Нова українська школа» (2016 р.), Закону України «Про освіту» (2017 р.), Закону України «Про загальну середню освіту» (2020) та мету навчання української мови в  освітньому закладі (предметна) – формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, учень – це учасник процесу пізнання, а разом із педагогом він повинен формувати нові знання. Для їх реалізації педагоги повинні оволодіти новими знаннями, навичками, компетентностями.

Українська мова – чи не один із головних навчальних предметів у освітньому закладі, оскільки виконує дві основні дидактичні функції: є об’єктом пізнання та засобом оволодіння іншими дисциплінами. Отож навчання української мови має відповідну специфіку. Досягнення сучасної освіти пов’язане з особистісним потенціалом учителя, його професійною компетентністю, без якої неможливе розв’язання нових проблем навчання і виховання відповідно до нових освітніх парадигм.

Професійна компетентність педагога – це особистісні можливості викладача, які дозволяють йому самостійно й ефективно реалізувати цілі педагогічного процесу.

Методика реалізації наскрізних ліній на уроках української мови полягає в тому, що інтерес у навчанні є головним фактором, який необхідний для активізації навчання, розвитку пізнавальної активності здобувачів освіти, формування в них позитивного ставлення до процесу й результатів своєї праці.

Перед кожним педагогом стоїть мета – отримати науково-методичну підтримку в реалізації наскрізних змістових ліній на уроках української мови. Саме наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні освітнього середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство загалом, розвивають здатність застосовувати отримані знання в різних ситуаціях.

Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів):

Екологічна безпека та сталий розвиток

Громадянська відповідальність

  Здоров'я і безпека

Підприємливість та фінансова грамотність.

Мета всіх наскрізних ліній загалом — «сфокусувати» увагу й зусилля викладачів на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети. Тому сучасний урок вимагає від викладача пошуку нових методів подання інформації. Широке впровадження в практику роботи викладача гуманітарного циклу технологій продуктивного навчання для розвитку компетентного учня – вимога часу.

Тло уроків української мови з реалізацією наскрізних ліній враховує: зміст уроку, форми роботи, інтерактивні методи, проєктну технологію, методи «змішаного» навчання, вихід за межі класу, форми оцінювання, звернення до досвіду учнів тощо. Їх потрібно упроваджувати, розміщувати, малювати на будь-якому етапі уроку; можна із елементами тренінгової вправи, спілкування з класом, імітуючи будь-яку ситуацію, можна використати слайди із  посиланнями на різні медіатехнології тощо. Можна надавати перевагу вибору матеріалів для практичних та компетентних завдань, мініпроєктів та проєктів з точки зору життєвих ситуацій, що виникають у особистому житті та професіональній діяльності відповідно до компетентностей учнів різного віку (за програмою української мови).

Здійснено огляд наукових напрацювань щодо методичної підготовки  до реалізації наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» на уроках української мови у старшій школі, формування в учнів однієї із ключових компетентностей з основ підприємливості та ініціативності. Формулювання проблеми. Відповідно до статті 12 Закону України «Про освіту» (2017) мету повної загальної середньої освіти визначено як всебічний розвиток, виховання і соціалізацію особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Досягнення мети забезпечується через наскрізні для освітніх програм всіх начальних предметів змістові лінії, до яких віднесено  «Підприємливість і фінансову грамотність». Реалізувати означену наскрізну змістову лінію пропонується шляхом формування однієї із ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності, компетентності «ініціативність і підприємливість». Упровадження наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» у навчальні предмети «українська мова» й «українська література» передбачає виконання міжпредметних навчальних проєктів, роботу учнів з різними джерелами інформації з метою формування умінь ясно і переконливо говорити, презентувати власні плани, чітко ставити завдання, планувати, розв’язувати конфліктні ситуації, приймати рішення, брати на себе відповідальність, формувати моделі поведінки, необхідні для успішного розв’язання виробничих проблем. Такі вимоги потребують від викладачів-словесників постійного особистісного і професійного розвитку й саморозвитку. 

  Метою наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є навчання молодого покоління українців стимулюванню лідерських ініціатив, планування витрат, ощадливості, раціонального використання коштів, прагнення успішно діяти в сучасному швидкозмінному середовищі. Наприклад,  при вивченні теми «Складнопідрядне речення» пропоную учням Т-схему для аналізу залишкових знань з теми «Сполучник. Розряди сполучників за значенням», «Складне речення» разом із текстом «Основні принципи тайм-менеджменту». Пропоную  сформулювати до тексту завдання для себе, для однокласника, для учня іншої групи, для вчителя тощо.

 Наведу приклад фрагменту завдання  уроку за темою «Відокремлені члени речення. Узагальнення та систематизація».

Вступна частина

1.1. Повідомляю учням мету уроку, закріплюємо і узагальнюємо теоретичні відомості про відокремлені члени речення.

1.2. Нагадую учням про правила роботи в групах:

  •                   «ми» так само важливе, як і «я»;
  •                   я можу досягти своїх цілей, якщо ти досягнеш своїх;
  •                   успіх групи залежить від зусиль та успіху кожного;
  •                   допомагаймо один одному;
  •                   оцінка групи - оцінка кожного.

2. Основна частина

2.1. Об’єдую  клас у три групи і кажу, щоби кожна група зайняла місце за окремим столом.

2.2. Розпочніть роботу з інтелектуальної розминки «Спотиканка». Це завдання однакове для кожної групи. Учні повинні скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами: 1 - означення, 2 - прикладки, 3 - додатки, 4 - обставини, 5 - уточнюючі члени речення (Додаток 1).

2.3. Після закінчення першого завдання кожна група отримує індивідуальне творче завдання.  

2.4. Записую на дошці завдання для кожної групи:

скласти рекламу, використовуючи відокремлені члени речення.
Спонукаю учнів до того, щоб вони пригадали функцію відокремлених членів речення (впливати на почуття читачів) та особливості публіцистичного стилю мовлення, до якого належить реклама.
І група. Реклама найсучаснішого мобільного телефону.
ІІ група. Реклама українського війська.
ІІІ група. Реклама потреби сортувати сміття.

2.5. Після презентації реклами спонукаю учнів зробити висновок про мовні інструменти впливу на адресатів, зокрема відокремлені члени речення.
Кожна група може похвалитися, скільки відокремлених конструкцій вона використала, які ще засоби застосувала.

 На етапі  домашнього завдання пропоную:

1) ознайомитися з текстом про визначного підприємця та мецената Володимира Кашицького та його життєвий успіх;

2) увійти в роль письменника, активізувати свою фантазію та на основі прочитаного тексту скласти есе «Любов Володимира Кашицького», використовуючи відокремлені члени речення (не менше3).

 

Приклад фрагменту завдання  уроку за темою «Діалогічні жанри. Складання та розігрування діалогів. Узагальнення та систематизація.».

Вступна частина

1.1. Повідомляю учням мету уроку, закріплюємо і узагальнюємо теоретичні відомості про діалогічні жанри, пригадуємо правила складання та розігрування діалогів за допомогою гри «Магазин». Один із групи учнів є «директором магазину», до якого надійшов «товар»: питання з української мови. «Директор» пропонує «продавцям» (іншим учням) прийняти «товар» (відповісти на запитання ). А потім він сортує «товар»: вищий ґатунок – абсолютно правильні відповіді (вищий рівень),  перший ґатунок – неповні відповіді (достатній рівень), другий ґатунок – відповіді з похибками (середній рівень) і неправильні відповіді (низький рівень). Сам «директор магазину» теж повинен відповісти на запитання.

Запитання для гри «Магазин»:

  • Що таке мовлення?
  • Які є типи мовлення?
  • Які  стилі мовлення? 
  • Що для вас означає «культура мовлення»?
  • Що таке спілкування?
  • Назвіть види спілкування.
  • Що таке діалог?
  • Що таке монолог?
  • Як називається кожне окреме висловлювання учасників діалогу?
  • Які розділові знаки ставимо при діалозі.
  • Чи можна діалог замінити прямою мовою? Що при цьому зміниться?
  • Як пояснює нам слово «комунікація» тлумачний словник?

1.2 Формулюю проблемне запитання.

Що означає вислів Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив».

- Як ви розумієте це висловлювання?

 Основна частина

2. Вправа «Асоціативний кущ» . Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «Успіх»?

Картинки по запросу успіх - асоціативний кущ

2.1. Презентація-повідомлення «ТОП-10 успішних людей, які почали свою кар'єру з провалу», прослухавши короткі повідомлення про Стівена Спілберга, Мілтона Херши, Мерилін Монро, Теодора Гейзеля, Білла Гейтса, Стівена Кінга, Генрі Форда, Майкла Джордана, Уолта Діснея, Гарланда Девіда Сандерса.

2.2. Після презентації пропоную учням зробити декілька кроків до успіху.

  • І КРОК ДО УСПІХУ

ПАМ’ЯТКА «Як вести діалог (офіційну й неофіційну розмову) і дотримуватися вимог спілкування»

1. Шанобливо, доброзичливо стався до співрозмовника.

2. Говори ввічливо, до старших звертайся на Ви.

3. У розмові торкайся теми, яка цікавить.

4. Чітко став запитання, зрозуміло висловлюйся, будь небагатослівним.

5. Учись уважно слухати співрозмовника. Чим уважніше ти слухатимеш, тим приємніше буде людям з тобою розмовляти.

6. Не намагайся говорити голосніше від співрозмовника.

7. Розмовляючи, дивись на співрозмовника.

  • ІІ КРОК ДО УСПІХУ

►Робота в парах. Створення діалогічних текстів на визначену тему :

«Для чого потрібен Інтернет?», «Співбесіда з потенційним роботодавцем», «Навчання за кордоном», «Майбутня професія», «Розмова з учителем під час консультації».

  • ІІІ КРОК ДО УСПІХУ

Мовленнєва ситуація

► Підготувати коротку презентацію професії у формі інтерв’ю.

► Записати побудований діалог. Пояснити розділові знаки.

  • ІV КРОК ДО УСПІХУ

         Гра «Я – редактор реклами»

►Пропоную для прикладу кілька рекламних картинок, в яких допущені помилки. Завдання учнів знайти їх та виправити, думку обґрунтувати.

2.3. Після створення кроків до успіху спонукаю учнів зробити висновок про діалогічне мовлення в житті людини.

 На етапі  домашнього завдання пропоную вдома продовжити таку цікаву роботу: знайти рекламні оголошення, в яких допущені помилки, сфотографувати їх і продемонструвати на уроці.

 

Зверніть увагу учнів на властивості, якими повинна володіти молода успішна людина: усвідомленість, самостійність, самоаналіз, цілеспрямованість, обґрунтованість, контрольованість, самоорганізованість. Щоб викликати зацікавлення темою, слід використовувати такі методи навчання, які навчають критично, логічно та креативно мислити, аналізувати, оцінювати, узагальнювати, які сприяють формуванню відповідальності, оцінки вибору, ухвалення рішень з усвідомленими наслідками, які розвивають уяву, створюють нагоду до дії. Світ стрімкими кроками розвивається, нові технології дедалі динамічніше і тенденційніше опановують суспільство. Перед сучасним школярем постає багато викликів, вміння подолати які свідчить про розвиток у нього тих компетентностей, які сьогодні потрібні молодій успішній людині. Це проявляється і в підходах до викладання української мови, поєднанні на уроках 33 мовної і наскрізних ліній, використанні прикладів із життя для повноцінного формування особистості. Практична складова цих поєднаних явищ, безперечно, має на меті сприяти формуванню, забезпеченню розвитку компетентностей, які будуть корисними у подальших життєвих ситуаціях.

Отже, про що варто пам’ятати!

Про дитиноцентризм.

Про нові ролі вчителя.

  Про змістову, діяльнісну та ціннісну складові.

Про створення мотивації.

Про роботу з текстом:

зміст тексту не заміняє собою теми уроку; зв'язок із життєвим досвідом учнів; обговорення власних суджень; мотивація до роботи з текстом;

мовленнєві підзавдання: визначити тему й основну думку; скласти план, визначити ключові слова, стильову приналежність, форму мовлення.

Про використання медіатехнологій.

Про взаємозв’язок усього матеріалу із психологічним аспектом.

Про результат.

 

Уроки з підприємницьким тлом – це дієвий метод розвитку індивідуальних здібностей учнів. Застосування підприємницького тла на уроках української мови та літератури дає учням змогу бути успішними, кмітливими, творчо мислити, використовувати власні комунікативні навички для професійного зростання, а також відчувати міцні зв’язки між освітою і потребами сьогодення (цього, погодьтеся, не вистачає українській освіті). А вчитель, в свою чергу, від поєднання мови / літератури й підприємництва, зможе якісніше реалізувати мету та поставлені цілі, активізувати зацікавлення здобувачів освіти до власного предмету.

 

 

docx
Додав(-ла)
Morgun Veronichka
Додано
23 березня 2021
Переглядів
5739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку