Лілія Кузич
Методика вивчення граматики англійської мови у середніх навчальних закладах освіти
Яке усе ж таки значення правильного писання ,використання та застосування так званих граматичних правил?
Існує ряд розпоширених відповідей. Вважається, що тоді здобувачам освіти буде значно комфортніше і вони почуватимуться впевненіше під час усілякого роду іспитових випробувань, а згодом це помітно і знаково поліпшить їхню загальну грамотність. Не завадить так само час від часу наголошувати це учням. Подібного типу розмова посприяє їм не втратити мотивованість, а педагогу краще зрозуміти тих, хто навчається.
Як же ж навчити грамотності? Проаналізуйте попередні уроки, як усе відбувалося? Чи результат вас задовільняє? Ситуація може виглядати наступним чином:
учитель аналізує правила, підтверджує кожен випадок унаочнюваними прикладами. Здобувачі роблять вправи задля закріплення, а саме: заповнюють прогалини, міняють речення, працюють із дужками і тому подібне. Згодом вони стануть виконати значно складніші завдання – розказати про власні уподобання.
Чи досить цього, аби здобувачі склали успішно іспити? Швидше всього - так. Чи вистачатиме цього, аби володіти мовою у конкретних ситуаціях? Навряд.Вправи допомагають здобувачам запам’ятовувати правила, поліпшувати його розуміння та навчитися використовувати їх у певних обставинах.Подібні уміння – належна база до наступних кроків, коли усвідомлення стає глибоким і запам’ятовується довше. Тому саме на цьому ми зупиняємось і розпочнемо другу тему.
Володіння орфографією – непростий і тривалий процес. Здобувачам варто витрачати багато часу, аби оволодіти правилами та використовувати їх вільно на практиці. Використання вправ, що розвивають аналітичне мислення, уможливлюють значно пришвидшити ці процеси.
У наш час ми усвідомлюємо, що аналітично-критичне мислення сприяє становленню самостійної особистості, яка братиме відповідальність за свої дії, умітиме аналізувати інформацію та робити власні висновки.
Так зване «критичне мислення» на уроках англійської мови сприяє здобувачам освіти ставати більш самостійними. Вони розуміють, що відповідальність за знання мови залежатиме від них самих, і вони стараються бути більш автономними, працювати не лише під керівництвом учителя.
Між іншим, практичні та належні поради щодо використання аналітично-критичного мислення під час навчання можна знайти у багатьох навчальних підручниках і посібниках.
Вправи, які поміщені у цих методичних рекомендаціях, уможливлюють проаналізування прикладів та віднайдення спільного для кожної із груп. Тому здобувачі вчаться бути значно уважними до різних граматичних структур, бачити їх у мовленні та робити свої умовиводи. Інформація, отримана таким методом, залишиться з ними значно довше, а знання правил стане більш усвідомленим. Як бачимо із практики, виконання багатьох вправ на заповнення пропусків та вибір правильної відповіді, демонструє значно нижчий результат, аніж самостійне аналізування правил і прикладів, а часу витрачається така сама кількість.
Може виникнути питання про бажання учнів виконувати ці вправи самостійно. Тоді рекомендується перетворити цей процес на гру, яка із груп знайде більше правильних відповідей. Так само можна влаштувати різноманітні голосування, опитування тощо. Так само важливо надати учням час на аналіз та обговорення. Учитель може спонукати учнів висловлювати найрізноманітніші версії без критикувань та жорстких зауважень. Зосібна важливо це для тих класів, в яких раніше здобувачі не виконували такого типу завдань.
Коли учням стає важче відповідати,вчитель може ставити додаткові запитання, що спрямують думки у правильному напрямку, тоді залучайте їх бути активними, старайтеся бачити усі вияви такої ініціативи на уроках. Не зупиняйтеся після перших спроб.
Опісля того, як учні відповіли на запитання, продовжуйте заняття у формі діалогу. Порекомендуйте учням знову прочитати правила, порівнявши їх зі своїми здогадками. Якщо виникне потреба, поясніть незрозумілі моменти. А потім дайте завдання доповнити власними прикладами.
Загальновідомо, що ми запам’ятовуємо понад 90% інформації у процесі навчання інших. Отож, зверніться до учнів з пропозицією пояснити правила поміж собою. При умовах складності такого завдання, робіть це не зразу, а поступово. Наприклад, учні працюють парами і виконують завдання . Вони повинні віднайти правило у підручнику, яке пояснить, чому власне саме така відповідь є вірною. Бажано водночас обговорити непрості моменти усією групою.
Альтернативним варіантом може бути придумування учнями історій, жарті, відеороликів, де вони пояснюватимуть правила так, як собі уявляють. Спочатку постарайтеся створити подібне творче пояснення усім класом разом. Потім розділіть клас на менші групи і дайте конкретне завдання кожній: тема доповіді, тривалість, план роботи тощо.
Згодом, опісля завершення виконання вправ, запропонуйте їм утворити свої власні завдання. Визначіться, на яку тему можуть бути складенні речення. Потім учні нехай обмінюються вправами. Варто залучати і технології, позаяк тоді учні повинні будуть створити онлайн-вікторини для своїх однокласників.
Процес вивчення граматики, як переконуємось, важливий і досить складний процес, однак учителі можуть і повинні допомагати учням швидше зрозуміти правила та легко їх використовувати на уроках англійської мови.