Методики компетентнісного навчання та розвиток навичок усного мовлення. Проектна робота на уроках англійської мови

Про матеріал
План ВСТУП Розділ 1. Типи учнівських проектів 1.1. Інформаційні проекти 1.2. Дослідницькі проекти 1.3. Ігрові проекти 1.4. Творчі проекти 1.5. Практичні проекти 1.6. Телекомунікаційні проекти Розділ 2. Етапи здійснення колективного проекту, визначення його форми та мети 2.1. Підготовчий етап 2.2. Формулювання проблеми проекту, визначення його форми та мети 2.3. Створення плану проекту 2.4. Основна робота з розв’язання проблеми 2.5. Узгодження роботи груп 2.6. Презентація проекту 2.7. Підбиття підсумків проекту та оцінювання Розділ 3. Навчання учнів методом проектів 3.1. Проект «TV- bridge» - «Телевізійний міст» 3.2. Проектна методика на практиці. ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
Перегляд файлу

ШЕГИНІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА

ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ І ТУРИЗМУ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ГІМНАЗІЯ с. МИШЛЯТИЧІ

 

 

 

Методики компетентнісного навчання та розвиток навичок усного мовлення.

Проектна методика на уроках англійської мови

 

Методичний посібник

Вітик Оксани Михайлівни

учителя англійської мови

гімназії с.Мишлятичі

Яворівського р-ну Львівської обл.

 

2023

 

 

План

ВСТУП

Розділ 1. Типи учнівських проектів

  1.       Інформаційні проекти
  2.       Дослідницькі проекти
  3.       Ігрові проекти
  4.       Творчі проекти
  5.       Практичні проекти
  6.       Телекомунікаційні проекти

Розділ 2. Етапи здійснення колективного проекту, визначення його форми та мети

2.1. Підготовчий етап

2.2. Формулювання проблеми проекту, визначення його форми та мети

2.3. Створення плану проекту

2.4. Основна робота з розв’язання проблеми

2.5. Узгодження роботи груп

2.6. Презентація проекту

2.7. Підбиття підсумків проекту та оцінювання

Розділ 3. Навчання учнів методом проектів

3.1. Проект «TV- bridge» - «Телевізійний міст»

3.2. Проектна методика на практиці.

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

 

 

3

ВСТУП

   Я працюю вчителем англійської мови 25 років і вже декілька років застосовую проектну роботу на своїх уроках. Позитивні результати з'я­вилися дуже швидко. Цьому сприяла спільна підготовка та колективне виконання проектів.

  Що таке «проектна робота», яка її мета і яких результатів можна до­сягти, використовуючи такий нестандартний підхід до процесу навчання? Усе це ви зможете прочитати в даних розробках.

   Багато вчителів під «проектом» розуміють лише написання реферату або залучення дітей до участі в позакласній роботі, яка переважно про­водиться після уроків або в кінці четверті. Але це не зовсім так. Проектна робота - це вдалий метод розвитку креативності учнів, спосіб залучення дітлахів до дослідницької, пошукової роботи, чудова можливість спону­кати дітей до експерименту, знаходження нових шляхів розв'язання тих чи інших проблем, справжній відпочинок від рутини на уроках.

   Мета проектної роботи полягає в тому, що кожна дитина має можли­вість проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті знання й навички з лексики, граматики тощо, поділитися життєвим досвідом, розкрити в собі та своїх друзях нові таланти, позбутися багатьох комплексів, мати на все свою власну думку і не боятися її аргументувати, навчитися слухати думки інших і поважати їх. До цієї роботи я залучаю абсолютно всіх учнів, не враховуючи рівень їх знань або вік. Бо тут важливий безпосередньо процес роботи, а не її результат.

  Роль учителя в роботі над проектом визначальна тільки на першому етапі. Учитель - це поштовх, що надихає учнів на творчий процес: зна­йомить їх з подібними, раніше виконаними роботами, згадує найдрібніші деталі з попередніх проектів, чітко ставить мету, наголошує на індивіду­альності кожної роботи, просить дітей мислити креативно. І головне - ні­яких, обмежуючих творчий запал і креативний потенціал дітей, правил! Дозвольте їм самостійно визначитися з формами, напрямками створення проекту і не хвилюйтеся за помилки: граматичні, орфографічні тощо! Рі­вень їх знань ви цілком зможете

 

4

перевірити за допомогою традиційних са­мостійних і контрольних робіт, а тут лише спостерігайте, за необхідністю контролюйте, допомагайте, заохочуйте учнів, а наприкінці - отримуйте велике задоволення від справжніх шедеврів ваших дітей.

  Проекти можуть бути представлені як:

- творча робота з малюнками, аплікацією, вирізками з періодичних видань;

- стінгазета;

- тематична виставка поробок;

- фотоколаж;

-плакати, буклети, проспекти;

- випуски газет чи журналів на одну з тем;

- видання книжок;

- створення радіо та телепрограм;

- проведення вечірок (концертів, вистав, свят);

- організація пресконференцій;

- ігри, вікторини;

- інтерв'ю і т. д.

  У процесі роботи над проектом кожен учень має визначитися з певними обов'язками, які йому необхідно буде виконувати для по­ставленої перед класом, групою чи окремим учасником мети. Маю­чи певний досвід, зазначу, що всі діти ставляться до своїх завдань здебільшого відповідально. Дуже часто я пропоную учням з різним рівнем підготовки, різними поглядами на проблему об'єднатися для виконання проекту. Всім знайдеться робота: більш підготовлені учні зроблять необхідний переклад, напишуть твір, вірш, пісню, підготу­ють ребуси, кросворди тощо, а слабші-учні із задоволенням художньо оформлять проекти, підберуть дизайн, зроблять фотографії, проведуть зйомки кліпів, фільмів, знайдуть цікавий додатковий матеріал тощо. Як кажуть, в суперечці народжується істина, але мені вдається вдало налагодити стосунки між дітьми,

 

5

якщо вони не були досить дружніми. Іноді діти погоджуються зі мною, а деколи вони прагнуть самостійно організувати свою роботу.

  Застосовуючи проектну роботу під час процесу навчання, я маю можливість познайомити дітей ближче, яскравіше з культурою, тра­диціями та звичаями країн і національностей, мова яких вивчається. Ми перетворюємося з пасивних слухачів на активних учасників цих традицій, що допоможе учням на все життя запам'ятати такі проекти. У дітей з'являється велика впевненість у своїх здібностях, інтерес до вивчення певної культури та англійської мови загалом у багатьох учнів змінюється ставлення до уроку на позитивне, покращуються оцінки й відчувається чималий прогрес у вивченні предмету.

  Раджу також не забувати про таку важливу річ, як позитивне став­лення до кожної дитини, заохочення, вдячність за вчасно й вдало ви­конану роботу, що неодмінно надихне учнів на творчі злети, свіжі та неординарні ідеї.

Тематика робіт може бути різноманітною. Все залежить від на­вчальної програми, віку, оточення, інтересів, досвіду, рівня підготовки, потреб та очікувань учнів. Враховуючи ваші цілі, робота над проектом може тривати день, тиждень, місяць чи навіть довше. Як правило, чим більша група дітей задіяна в проекті, тим довший термін виконання роботи. На різних етапах підготовки діти працюють у різних групах, але початок та кінець проекту я пропоную поєднати з дискусією в класі щодо вибору теми, плану дій, підведення підсумків тощо.

  Наприкінці будь-якого проекту слід провести певне обговорення з учнями і обов'язково дізнатися, чи сподобалося їм працювати на за­дану тему, що цікавого та нового вони вивчили, які завдання виявилися більш корисними і т.д. Враховуючи все вищезазначене до уваги, вчителі повинні себе запитати, чи варто було займатися даним проектом і чи спробую я це ще раз. Особисто у мене ніколи не виникало жодного сумніву, і мої учні завжди отримували велике задоволення від процесу та результатів роботи. І не забуваємо, що в творчій роботі головним є сам процес!

 

6

Тож ласкаво просимо в надзвичайний світ проектної роботи, де ваші діти отримають безцінний досвід у вивченні вашого предмету і розкриють у собі багато талантів!

  Чому варто займатися проектною роботою:

- учні самі обирають форми, напрямки, види створення проектів;

- проектна робота заохочує дітей до творчих експериментів, креативного мислення;

- така робота продуктивно об'єднує дітей різних рівнів знань, зді­бностей і віку;

- діти мають унікальну можливість висловлювати свої думки, бути почутими, і з думкою дитини, в даному випадку, неможливо не по­годитися, тому що вона - правильна і цілком має право на своє іс­нування;

- даний вид роботи дозволяє перетворити простий урок на справжнє дійство, де учні яскраво презентують свій проект, або замінити звичну контрольну роботу на свято творчості.

 

   Розділ 1. Типи учнівських проектів

  В основу типології проектів можна покласти різні ознаки. Наприклад, залежно від кількості учасників проекти можуть бути індивідуальними, груповими (2-6 осіб), колективними; залежно від часу, витраченого на реалізацію, проекти можуть бути короткотривалими (1-3 уроки), середнь­ої  тривалості (до місяця), довготривалими (кілька місяців). За тематичною спрямованістю проекти бувають дуже різноманітними: мовні, екологічні,етнографічні, країнознавчі, з прав людини, соціологічні тощо. Не завжди  легко визначити тип проекту за тематичною спрямованістю, бо більшість  з них за своєю сутністю є міждисциплінарними.

  Розглянемо такі основні типи проектів: дослідни­цькі, інформаційні, творчі, ігрові, практичні (практично-орієнтовані). Особливу групу складають телекомунікаційні проекти. Вони вимагають обов’язкового використання телекомунікаційних технологій.

7

  1.           Інформаційні проекти

  Інформаційні проекти спрямовані на навчання цілеспрямованого збирання інформації, її аналізу та використання. Виконуючи такий проект, учні відшукують і накопичують відомості, наприклад, про свята, їжу, міста. Кінцевим продуктом інформаційного проекту  може бути реферат, опитування, проведення фокус-групи, оформлення стенду тощо.

  Як організувати роботу з інформацією?

  Для  цього, зокрема, слід зробити таке:

  1. Записати та вивчити відповідну інформацію, що вже відома (тут стануть у нагоді навички критичного мислення).
  2. З’ясувати, яка інформація ще потрібна і де її можна здобути (можливі джерела відомостей: книги, підручники, періодичні видання, довідкові видання, матеріали конференцій, Інтернет тощо).
  3. Здобути інформацію з різних доступних джерел, зібрати дані (основні вимоги до збираної інформації — відповідність завданню проекту,істинність, повнота і точність, а також дотримання норм моралі чи закону).
  4. Зафіксувати зібрані дані у вигляді нотаток, діаграм, таблиць, схем, записів на плівку, фотографій, електронних файлів (це може бути як індивідуальна, так і колективна робота).
  5. Порівняти зібрані дані та впорядкувати матеріал (робота в групі).

Інформаційний проект може бути частиною проекту дослідницького.

1.2.Дослідницькі проекти

  Дослідницькі проекти вимагають чіткого визначення загальної проблеми дослідження, його головної мети, конкретних задач та методів їх розв’язання. У спрощеному вигляді прийнятний алгоритм може виглядати наступним чином.

  1. Визначити загальну проблему дослідження, осягнути мотивацію її долання.
  2. Вивчити найширші відомості щодо доробку попередників з даної проблеми.

8

  1. Якомога ясніше сформулювати мету дослідження, а також перелік імовірних задач, які потрібно буде розв'язати у її досягненні.
  2. Сформулювати робочу гіпотезу щодо методів і засобів досягнення мети.
  3. Провести дослідження, знайти — спочатку гіпотетичне — розв'язання проблеми.
  4. Проаналізувати і критично оцінити отримане рішення, за потреби модифікувати робочу гіпотезу щодо шляхів і засобів досягнення  мети дослідження.
  5. З’ясувати реальні можливості впровадження одержаного результату у практику.

  Презентація його добре перевіреного й обґрунтованого результату буде доцільною на засіданні учнівського наукового товариства.

  1.           Ігрові проекти

  Ігровий проект передбачає виконання ігрових ролей у моделях ситуаціях, що об'єднуються загальною ідеєю. Це можуть бути ролі історичних постатей, казкових героїв, персонажів літературних творів, соціальні або професійні ролі. Ігрові проекти можуть здійснюватися у формі уявної подорожі, конференції, симпозіуму, журналістського розслідування. Також може бути використані сюжети літературних творів, казок. Кінцевим про­дуктом проекту буде вистава чи виступ театрального гуртка.

  1.           Творчі проекти

  Не завжди можна чітко визначити структуру творчого проекту. Про­те у цьому випадку діяльність учасників проекту спрямована на те, щоб створити оригінальне есе або вірш, придумати казку або оповідання, малюнок, колаж тощо.

  1.           Практичні (практично орієнтовані) проекти

  Головною ознакою цих проектів є не тільки навчання, а й досягнен­ня певного соціально значущого результату. Такі проекти передбачають ретельне обговорення і планування потрібних дій. їх виконання вима­гає також чіткої

 

9

структури, розподілу обов'язків, обговорення на кож­ному етапі з метою координації діяльності, практичне впровадження ідей. Кінцевим продуктом таких проектів може бути газета, Web-сторінка, оформлений стенд, суспільна акція тощо.

  1.           Телекомунікаційні проекти

  Телекомунікаційний проект — це спільна пізнавальна, дослідниць­ка чи ігрова діяльність учнів, що має на меті навчання і базується на комунікації віддалених учасників з допомогою комп'ютерної техніки й Інтернету. Він спрямовується на розв'язання спільної проблеми і до­сягнення спільних результатів, а також має заздалегідь узгоджені учас­никами методи і засоби діяльності.

  Розділ 2. Етапи здійснення колективного проекту

  Більш-менш складні проекти виконуються поетапно. Не всі проек­ти мають однаковий алгоритм, але всі вони проходять чотири основні етапи:

а) підготовка;

б) планування;

в) основна робота за проектом;

г) підведення підсумків.

Прості й короткотермінові проекти можуть здійснюватися за спро­щеною схемою. Робота за складними і тривалими проектами передбачає деталізацію алгоритму, виділення певних складових основних етапів.

2.1. Підготовчий етап

  На цьому етапі необхідно, по-перше, створити позитивну, дружню атмосферу, сформувати відносини довіри та впевненості, допомогти уч­ням краще взнати один одного, навчитися висловлювати свої думки. Для цього доцільно виконати такі вправи «Знайди того, хто...», «Групо­вий портрет» тощо. По-друге, слід допомогти учням зосередитися на загальній тематиці проекту, мотивувати, підготувати їх до виконання проекту. По-третє, слід визначити конкретну — актуальну і важливу — проблему. Але учні не завжди самі можуть визначити важливість проблеми. До того ж навчальні цілі мо­жуть не співпадати з їх

10

бажаннями і прагненнями. Тому на цьому етапі допомагаю учням знайти і висловили ті ідеї, які бу­дуть покладені в основу проекту. Але функції вчителя підпорядковують­ся тому, що учні мають залучатися до процесу прийняття рішень протя­гом усього проекту. Регулярно звертаючись до проектної технології, поступово підводжу учнів до того, що вони самостійно визна­чають проблему, на дослідження чи розв'язання якої проект спрямова­ний. Завдання вчителя полягає у тому, щоб навчити учнів визначати проблему. На цьому етапі поступово зростає їх самостійність, а роль учителя, відповідно, у цьому поступово зменшується. Виконання про­ектів з англійської до того ж вимагає вивчення мовного матеріалу. Про­ект може бути підсумком роботи над темою. На цьому етапі вчитель має змогу залучити додатковий мовний матеріал.

  Пропоную приклади методичних прийомів, які допоможуть ви­значити тематику проекту, спрямують учнів до певної проблеми.

  Опитування учнів

Цей прийом передбачає більший ступінь контролю з боку вчителя. Він пропонує для обговорення низку проблем, які є різними варіантами бажаного. При цьому забезпечується можливість обговорення й (обме­жений) вибір остаточного варіанта проблеми проектної діяльності.

  Слова

Клас поділяється на кілька робочих груп. Далі:

• вчитель диктує слова, що стосуються обраної теми/проблеми, а уч­ні їх записують;

• низка слів обговорюється у групах, учні встановлюють, якої теми/ проблеми ці слова стосуються;

• додають потрібні, на думку учнів, слова;

• групи обмінюються своїми думками щодо тематики/проблеми про­екту.

  Вільне асоціювання

   Я задаю тему, пропонуючи учням знайти цікаву для них у цьо­му річищі проблему. При цьому вислуховуються і фіксуються будь-які пропозиції, критика яких спочатку заборонена: психологи називають це вільним

 

11

асоціюванням. Після висловлення певної кількості думок роз­починається їх критична оцінка, наслідком якої може бути більш-менш точний вибір потрібної проблеми.

  Внаслідок виконання вказаних вище чи інших прийомів можуть скластися різні ситуації:

• учні зацікавилися темою/проблемою, яку планував учитель (або близькою);

• тематика/проблема проекту не визначена, тому необхідно продов­жити пошуки;

• учні самі не дійшли (чи не можуть дійти) згоди: тоді я — як підказку — пропоную низку проблем, з яких необхідно остаточно вибрати одну;

• просто пропоную тему/проблему (це найпростіше рішення, прийнятне лише для перших спроб застосування проектної техно­логії).

У  той чи інший спосіб визначивши тему/проблему, далі учні мають зібрати якомога більше ідей для проекту та структурувати їх, установи­вши їх зв'язки, унаочнити, зобразивши у вигляді мережі, «дерева» («яб­луні»), підкресливши різними кольорами.

2.2 Формулювання проблеми проекту, визначення його форми та мети

1. Остаточно вибрати тему проекту. Пропоную тему або надаю можливість учням визначитися самостійно, тобто дійти згоди щодо теми, яка б була цікава всім.

Можливі різні ситуації розвитку подій:

• учні цікавляться темою, яку планував учитель (або близької до неї);

• пропоную ряд тем, з яких необхідно вибрати одну або вирі­шити, яким чином об'єднати ці теми в єдине ціле;

• група не дійшла остаточної згоди щодо вибору теми: слід зафіксува­ти пропозиції і поставити їх на голосування;

• тематика проекту не визначена, і необхідно повернутися до попе­реднього етапу та продовжити визначення теми.

2. Зібрати ідеї для проекту.

12

Зібрати якомога більше ідей для проекту та структуру вати, встанови­вши зв'язки між запропонованими ідеями, поєднавши лініями, зоб­разивши у вигляді дерева, мережі, підкреслити різними кольорами.

3. Продемонструвати приклад проекту. Це важливо зробити, якщо уч­ні мають невеликий досвід роботи над проектами.

2.3. Створення плану проекту

  На цьому етапі відповідно до проблеми визначається (багатовимір­на) мета проекту, етапні задачі, визначаються бажані результати, скла­дається детальний план роботи і необхідний для його виконання час, формуються групи, визначаються потреби у даних, а також у матеріалах чи оргтехніці тощо. У колективному проекті організовується робота груп. У класі можна вивісити плакат з планом (схемою) проекту. Потріб­но також організувати фіксацію, запис роботи за проектом. Для здійс­нення цього слід дотримуватися такого алгоритму:

1. Визначити і зафіксувати чітку структуру проекту (робота з усім кла­сом).

Створюється загальна зрозуміла і чітка схема (план) проекту, над якою працює весь клас. Це необхідно, щоб уся наступна робота ок­ремих груп була узгодженою.

Схема у формі «дерева» включає всі гілки проекту, їх зв'язок (що з чого витікає, з чим пов'язане). Ця попередня схема може допов­нюватись і розвиватись у процесі роботи.

Якщо я пропоную учням досягти певного результату, напри­клад створити плакат «Здоровий спосіб життя», то доречно запропо­нувати їм самим вирішити, які саме питання (наприклад, здорове харчування, заняття спортом) включити до основної частини, а що — до додаткової (наприклад, шкідливі звички).

2. Встановити потреби, тобто скласти список того, що учням знадо­биться під час здійснення проекту та його презентації: література (до­відкова) чи доступ до Інтернету; фломастери, листівки, папір тощо.

3. Сформувати групи й організувати їх роботу (у групах учні можуть додатково визначати, що необхідно для здійснення проекту чи його окремих етапів).

13

В одній групі зазвичай об'єднуються 3—5 учнів. Групи можуть формуватися спонтанно або з допомогою різних алго­ритмів. Наприклад, учитель порахував учнів (1, 2, 3, 4... 1, 2, 3, 4...), всі учні з номером 1 утворюють першу групу, з номером 2 — другу І так далі. Лічилка "I am a happy person" дозволяє сформувати 5 груп.

  Групи планують свою роботу і розподіляють обов'язки, визначають час, необхідний для здійснення окремих частин проекту. Тема / проблема /

задача, над якою працює група, обговорюється й уточнюється, прий­мається рішення, робота групи презентується всьому класу. Після пре­зентації й обговорення слід додати всі зміни до існуючої схеми. Кожна група опрацьовує свою частину проекту / задачу. Коментарі, пропозиції, уточнення беруться до уваги. Група опрацьовує їх та вносить зміни в за­гальну схему, а потім розміщує на плакаті в межах загальної структури проекту. Якщо кінцевий продукт роботи — плакат, газета, колаж тощо, доцільно зробити його макет.

2.4. Основна робота з розв'язання проблеми

  Основна робота за проектом здійснюється за розробленим планом (схемою). Групова робота  набуває  вигляду міні-проекту, який буде частиною загального проекту.

  Значна кількість проектів чи міні-проектів вимагає опрацювання конкретної інформації (потрібно знаходити, аналізувати, встановлюва­ти сенс, критично оцінювати, систематизувати, узагальнювати, коротко викладати інформацію), тому тут є актуальним навчання або вико­ристання критичного мислення.

  На цьому етапі розгортається практичне розв'язання проблеми (во­но може здійснюватися через внесення й обговорення індивідуальних здогадок або через колективну форму роботи — мозковий штурм). По­чаткові ідеї формулюються і перевіряються, висновок (рішення) обґрун­товується. План поступово реалізується — схема проекту наповнюється конкретним змістом. Можливо, під час планування щось не було врахо­ване, тому в ході роботи відбувається доцільне її корегування.

  Мозковий штурм

  14

  Це швидкий обмін пропозиціями щодо розв'язання проблеми про­тягом обмеженої сесії (усі пропозиції записуються сторонніми для гру­пи спостерігачами або з допомогою технічних засобів). Пропозиції по­роджуються через вільне асоціювання. Неприпустимо критикувати запропоновані пропозиції доти, доки не будуть висловлені всі ідеї або сесія закінчиться.

Основні принципи:

• висувайте якомога більше ідей; немає значення, чи можна їх вико­ристати, чи ні;

• пропонуйте будь-яке рішення, що приходять на думку, навіть якщо воно незвичайне, непрактичне і навіть здається абсурдним; висловлюйтесь вільно; не бійтеся «плагіату»;

• вільно розвивайте ідеї, покращуйте їх, комбінуйте;

не критикуйте до завершення сесії.

Вчитель має бути готовим для обговорення, ненав'язливої оцінки та і корекції —  коли у цьому буде потреба — будь-яких пропозицій.

2.5. Узгоджсння роботи груп.

  На основі роботи груп складаються доповіді, котрі презентуються класу. У ході презентації обговорюється і критично оцінюється діяль­ність і здобутки окремих груп. Успішно проведена презентація буде не тільки моральним заохоченням, а джерелом мотивації у подальшому.

  Протягом усієї роботи представники кожної з груп доповідають про роботу у своїх групах усім учасникам проекту. Це необхідно для того, щоб обмінятися досвідом здійснення проекту, критично оцінити чи узгодити попередні результати, обговорити та внести можливі зміни до плану тощо. Досвід якоїсь групи, може бути корисним іншим учасникам, які, до того ж, мають знати, що здійснюється в межах усього проекту.

  Вибір форми презентації роботи залежить від багатьох чинників: те­ми, часу, типу проекту, тощо. Це може бути формальне або неформальне пояснення, короткий письмовий виклад, лист, демонстрація практич­них результатів,

 

 15

аудіовізуальна презентація, драматизація, з використанн­ям  музики, аудіо- та відеозаписів тощо.

  Залучати учасників до активної участі у презентації допоможе за­вдання, яке вони отримують перед початком підготовки:

1. Записати ідеї та пропозиції щодо проекту в цілому.

2. Визначити ідеї та досвід для роботи вашої групи.

3. Визначити ідеї та досвід для роботи інших груп.

  Одним з імовірних результатів презентації роботи груп може бути перегляд початкового плану проекту і створення нового, остаточного. Важливо дійти згоди щодо внесення змін до плану, що передбачає здійс­нення низки таких кроків.

1. Проаналізувати критику презентації, з'ясувати її підстави і сформу­лювати ідеї щодо долання виявлених утруднень, помилок.

2. Реорганізувати свою частину проекту відповідно до зауважень, отриманих від учителя, інших учасників проекту.

3. Створити й оформити остаточний варіант плану (схеми).

2.6. Презентація проекту

  Мета цього кроку — підготувати загальну презентацію проекту та його результатів шкільній спільноті, громаді.

  Для кращої узгодженості роботи пропоную представни­кам груп створити план презентації. Підготувати презентацію допомо­жуть такі запитання:

• Яка мета презентації?

• Кому презентувати проект (аудиторія)?

• В який спосіб проводити презентацію?

• Де проводити презентацію?

• Коли?

• Хто?

• Які частини, матеріали включити?

• Як організувати?

• Що необхідно?

16

• Хто за що відповідає?

  Учні мають самі вибрати, в якій формі буде проходити презентація проекту: слайди, розміщення на стіні, відеозапис, індивідуальні допо­віді, виступ групи, драматизація тощо. Використовують музику, освіт­лення, роздавальні матеріали, підбирається одяг. Урешті-решт проект­ний доробок презентується громаді.

2.7. Підбиття підсумків проекту та оцінювання

  Етап підбиття підсумків і оцінювання є обов'язковим, він має важ­ливе значення. Його мета полягає у тому, щоб з'ясувати, чи досягнуті етапні цілі й загальна мета;, навчити оцінювати проектну роботу та її ре­зультати, а також пов'язати проект з наступною діяльністю. Це також дає можливість учням самим відстежувати процес вивчення англійсь­кої, власні досягнення. Зазначений етап передбачає такі кроки:

1.  Підбити підсумки проекту в цілому.

2.  Підбити підсумки роботи окремих груп.

3. Оцінити частини (етапи) проекту.

4. Пронести зовнішнє оцінювання (оцінювання вчителем).

5. Намітити перспективи майбутніх проектів.

  Оцінюю проект у цілому та окремі його етапи. Підбиття підсумків може бути індивідуальним, коли кожен учень аналізує виконання проекту самостійно, або проводитися в групах, усім класом, тобто колективно. Я також  підбиваю підсумки проекту, особливо важливо це тоді, коли учні тільки навчаються виконувати проекти, Підбиваючи підсумки виконання проекту, анулізуємо сильні та слабкі сторони, досягнення, труднощі, помилки, що ймовірно виникли під час виконання проекту, дії з їх виявлення і виправлення.

  Важливо також використовувати моніторинг (відстежування) того, як просувається проектна робота протягом усього його виконання. Це може відбуватися у формі обговорення, презентацій і повідомлень, за­повнення певних форм самими учасниками. Зовнішнє оцінювання проводиться як учителем, так і учнями (інших груп).

  17

  Проведення формального оцінювання проекту можливо в різні спо­соби: з допомогою опитувального листа, заповненої таблиці, шляхом  індивідуального опитування тощо. Але необхідно пам'ятати, що оцінювання проекту має проходити за чіткими критеріями, котрі, як правило, розробляю сама і заздалегідь знайомлю з ними учнів. Оцінюються не тільки мовні аспекти, але й зміст, уміння презентувати, оформлення проекту тощо.

 

Розділ 3. Навчання учнів методом проектів

  У проектній роботі на уроках англійської мови учні включаються в створену педагогом пошукову навчально-пізнавальну діяльність. Педагог спирається при цьому на вже наявні можливості, здібності дітей до творчого мислення.

Долучаючи учнів до вирішення нової творчої задачі, учитель сприяє залученню накопичених ними знань, учить по-новому бачити відоме, комбінувати зібрану інформацію й ін. При цьому використовуються прийоми, здатні залучити учнів, зацікавити їх у конкретному результаті своєї творчої праці.

  Проект - це самостійна планована і реалізована школярами робота, у якій мовне спілкування включене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності. Учні використовують мову для виконання завдань, що характеризуються новизною результату і нових способів його досягнення. Для цього їм пропонуються різні творчі і комунікативні завдання, які орієнтуються на вирішення проблем (створення саморобних засобів інформації: газет, журналів, відеоматеріалів).

  Метод проектів - це комплексний навчальний метод, що дозво­ляє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість учневі виявляти самостійність у плануванні, організації і контролі своєї діяльності. Метод проектів дозволяє школярам виявити само­стійність у виборі теми, джерел інформації, способі її викладу і презентації.

3.1. Інтернет-проект «TV- bridge» - «Телевізійний міст» (Див. додаток 1.)

   Організаційний етап

 

18

  У навчанні англійської мови метод проектів можна використовувати в контакті з навчальною програмою. З огляду на високу завантаженість учнів я розробляю  шкільні проекти за темами, що пропонуються навчальною програмою. Слід зазначити, що тема проекту повинна не тільки входити до загального контексту навчання мови, а й буде досить цікавою для дітей. Вибір теми проектної роботи дуже важливий, найчастіше саме тема проекту в кінце­вому результаті може визначити успішність і результативність проектної роботи в цілому.

  На початковому етапі (організаційному) дуже важливо не тільки сформулювати тему і кінцеву мету проекту, а й підготувати проведення проекту:

• розумно визначити часові межі (тут необхідно врахувати, що мо­лодші школярі дуже завантажені в школі і швидко стомлюються);

• продумати, які матеріали і джерела можуть використати учні;

• обговорити способи збору і вид інформації;

• вибрати оптимальну форму презентації результатів;

• скласти й обговорити зразок плану роботи.

  Виконання проекту

  Далі йде найважчий і тривалий за часом етап роботи над проектом - це збір інформації - звертання до вже наявних знань, робота з різними джерелами інформації, пошук нових знань, формування власної думки і погляду на предмет дослідження.

  Слід зазначити, що не всі учні відразу і легко долучаються до роботи над проектом. Не можна пропонувати завдання, що той або інший учень не може виконати. Завдання повинні відповідати індивідуальному рівне­ві, на якому знаходиться кожен учасник проекту. Необхідно допомогти кожному визначитися з конкретною темою, порадити, де краще добути потрібну інформацію, як записати її, як представити.

  Саме тут відбувається основна робота вчителя англійської мови зі сво­їми учнями, обговорюються проміжні результати, коректуються помилки у,

19

вживанні мовних одиниць. У дітей зникає страх перед англійською мовою, вони краще засвоюють її логічну систему. Робота подібного типу дає безліч можливостей застосувати пройдені граматичні явища і структури. Без­сумнівно, відпрацьовані в такій ситуації граматичні одиниці англійської мови надійніше закріплюються в пам'яті учня.

  У роботі над проектом «TV- bridge» - «Телевізійний міст» на початкових етапах діти засвоюють лексико-граматичний матеріал у межах підручника, розповідають про свої події в школі, пишуть коротенькі твори, які треба вкласти в межі навчальної програми. Потім працюють над розповідями про захоплення, події, про які написано в підручнику (подальше розширення і закріплення навчального матеріалу).

  Потім діти вибирають і описують якусь подію, про яку не згадується в підручнику. Але спочатку треба дізнатися про неї побільше.

  Основна характеристика цього етапу - розширення світогляду, ак­тивізація пошукової діяльності, особиста творчість учнів. Дітям пропо­нується перелік питань, на які необхідно відповісти. Слід зазначити, що і самі питання, їхня важливість і послідовність також обговорюються з учнями. Діти працюють у бібліотеках, читають додаткову літературу, на­магаючись знайти цікаві дані про своє село, школу, відвідують шкільний музей.

  Продовжується удосконалення й розширення лексичного запасу. Тут розвиваються навички написання твору англійською мовою, поліпшують­ся і закріплюються основні мовні категорії: граматичні часи, лексичний запас, синтаксична побудова речень для передачі своєї ідеї будь-якій людині, що володіє англійською мовою. Саме на цьому етапі йде індиві­дуальна робота вчителя з учнем. Обговорюються переваги і недоліки в кожному конкретному творі. Даються поради, ставляться навідні питання вчителя, показано, на що варто звернути увагу, які моменти доповнити, обговорюються пропозиції щось змінити, щось додати або забрати... У підсумку дитина приходить до усвідомлення того, як багато знає і як багато може розповісти своїм друзям англійською мовою.

  20

  Важливою умовою ефективної роботи над проектом є підтримка доброзичливої атмосфери, що сприяє спілкуванню і дозволяє дітям від­чути успіх.

  Презентація

На цьому етапі роботи в рамках проектної діяльності (етап пре­зентації) діти працюють власне над технічним виконанням проекту. Використання комп'ютера додає проектові більшого динамізму. Діти самі набирають тексти своїх творів на комп'ютерах, вчаться працювати з текстовими і графічними редакторами, удосконалюють навички роботи на комп'ютері, освоюють використання електронних версій англо-українських і українсько-англійських словників. У них з'являється практична можливість використовувати знання і навички, отримані на уроках інформатики. Навіть на рівні сьомого класу формується усвідомлення того, що шкільні предмети взаємозалежні й отримані на одному уроці знання можна застосувати на іншому. Відбувається сполучення навичок, що здобуваються на уроках російської, української й іноземної мов, гео­графії, історії, інформатики.

  Дуже важливий момент у процесі підготовки презентації свого твору для дітей - необхідність намалювати «свою» газету з урахуванням вимог для подальшого комп'ютерного сканування - малюнок повинен бути яскравим, чітким і барвистим. Більшість робіт виконано традиційними способами, з використанням кольорових олівців, акварельних фарб або гуаші. Однак деякі діти використали комп'ютерну графіку.

   3.2. Проектна методика на практиці

  Останнім часом формується тенденція проектування в освіті. Дане поняття було сформоване Королівським коледжем мистецтв у Великоб­ританії. Проективність є такою формою, у котрій виявляється мистецтво планування, винахідливості, спостереження, виконання та оформлення і котра визначається як дизайн або проектування. Одним з яскравих методів використання проектної методики є підсумкові уроки у 7 класі. Навчання здійснюється за підручником О.Карп’юк. Підручник складається із 8 розділів. Тому у кінці кожного розділу

21

проводжу уроки за проектною методикою. Я користуюся цією методикою вже кілька  років. По-перше, це висока комунікативність, яка дозволяє учням виражати їх почуття, думку, активне залучення до реальної діяльності. По-друге, ця методика дозволяє учням просування від нижчого до найвищого ступеня. По-третє, це новизна підходу у тому, що школярам надається можливість самостійно конструювати зміст спілкування.

  Дана система довела, що відбувається несвідоме запам'ятовування лексики, граматичних структур, стимулюється та розвивається творче мислення, уява.      Це вдала, за своєю простотою, методична знахідка-ключ до будування проектних завдань усіх уроків.

  На уроках широко використовуються малюнки, колаж, плани, схеми, фонограми, шумові ефекти, відеофільми.

  Нижче (див. додатки  2, 3, 3 4, 4, 5, 8-а, 8-б, 9-а, 9-б.) надаються підсумкові плани уроків та презентації до кожного розділу з  курсу англійська мова, 7 клас.

  

 

ВИСНОВОК

   Мета навчання іноземної мови - це комунікативна діяльність учнів, тобто практичне володіння іноземною мовою. Завдання вчите­ля - активізувати діяльність кожного в процесі навчання, створити ситуа­ції для творчої активності. Використання нових інформаційних технологій відкриває великі можливості для розширення освітніх меж, безсумнівно, несе в собі величезний мотиваційний потенціал і сприяє принципам індивідуалізації навчання.

   Проектна діяльність учнів дозволяє їм виступати в ролі авторів, творців, підвищує творчий потенціал, роз­ширює загальний світогляд, підвищує рівень практичного володіння англійською мовою, формує навички самостійної діяльності.

   Метод проектів є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку ревіти щодо переходу до

22

 нового типу гуманістично-інноваційної освіти, коли увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в компетенції. Доцільність за­провадження інтегрованого підходу обумовлена тим, що за своєю сут­ністю робота над проектом носить інноваційний характер: вимагає від учнів застосовувати нові знання, спираючись на засвоєний раніше ма­теріал; виробляє вміння діяти і приймати рішення самостійно чи в складі команди та розв'язувати конфлікти; шукати, компонувати і застосову­вати нову інформацію з різноманітних джерел, використовуючи інфор­маційно-комп'ютерні технології для виконання конкретних завдань; розвиває критичне мислення і прагнення до творчості та саморозвитку; формує бажання і здатність самостійно вчитися.

Інтегрований підхід у проектній Технології, грунтуючись на прин­ципах критичного мислення, певною мірою розв'язує проблему переоб­тяження шкільних підручників фактичним матеріалом (і, як наслідок, збільшення часу на виконання домашніх завдань), навчає учня того, як знайти нові методи і засоби для виконання будь-яких завдань чи проб­лем, які постали перед ним. За умов глобалізації критичне мислення дає можливість виокремити другорядний (а то й зовсім непотрібний) матеріал і зосередити увагу на раціональному, позитивному, перспектив­ному тощо. Робота за проектом зменшує пасивне сприйняття навчаль­ного матеріалу, натомість посилює діяльнісний компонент, передбачає критичний аналіз, і загалом розгортається у межах діяльнісно-орієнтованого підходу в освіті.

  Зробимо також висновок, що виконання проектів на міждисциплі­нарній основі є раціональним і має добрі перспективи для розвитку ін­тегрованого або багатовимірного підходу. У цьому посібнику здійснен­ня навчальних проектів з англійської мови поєднано з навчанням критичного мислення і громадянською освітою. Виконуючи проекти, учні набувають соціальної, громадянської, загальнокультурної та інших компетенцій, результатом яких має стати участь у формуванні демокра­тичних засад суспільства, прагнення утверджувати взаєморозуміння, справедливість та повагу до прав людини й їх дотримання.

  23

   У цілому слід зазначити, що системне запровадження проектної тех­нології в школі призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод організації та планування своєї подальшої життєдіяльності. Врешті це сприяє підготовці молоді, яка грунтує свою діяльність на основі демократичних цінностей, схильна до навчання впродовж життя, здатна бути конкурентноздатною на європейському і світовому освітніх просторах та на ринку праці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Михайленко Т. Проектна робота за рівнями. – Київ: Шкільний світ, 2008.
  2. Освітні технології / Навч.-метод. посіб./ О.М.Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін..; За ред.. О.М. Пєхоти. – Київ: А.С.К., 2002.
  3. Пометун О., Пироженко Л.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посібн. / За ред. О.І. Пометун. - Київ: А.С.К., 2004.
  4. Цимбал О.М. Проектна технологія, критичне мислення і громадянська освіта в процесі вивчення англійської мови. – Харків: Основа, 2008.
  5. Цимбал О.М. Проектні технології. Методика застосування в школі. – Горлівка, 2004.
  6. Цимбал О.М. Учнівські проекти – ефективний засіб навчання громадянській освіті.// Права людини – громадянська освіта: Бюлетень Харківської правозах. групи  – 2006. - № 18 (418). – С. 4-6.

 

docx
Додано
13 жовтня 2023
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку