Дана розробка містить матеріали для проведення засідання методичного об'єднання вчителів зарубіжної літератури. В роботі подані такі форми організації роботи як "методична студія", "капелюхи" та інші цікаві прийоми організації роботи вчителів.
МЕТОДИЧНА СТУДІЯ
„СТВОРЕННЯ СИТУАЦІЇ УСПІХУ НА УРОЦІ”
Мета: презентувати підсумки роботи над проектом «Створення ситуації успіху на уроці зарубіжної літератури та російської мови»;узагальнення досвіду роботи над темою; орієнтація вчителя
на успіх.
Обладнання: вислови відомих педагогів, методичні бюлетені МО,
комп’ютерна презентація педагогічного проекту, творчі доробки
груп.
Хід заходу
І. Вступне слово ведучого
1.Шановні колеги!
Запрошую вас до роботи в методичній студії.
(Демонстрація слайдів)
Оголошення мети проекту, задач, методів реалізації та принципів реалізації.
-Пропоную дібрати слова, які будуть характеризувати на ш ключове слово УСПХ.
2. Розповідь притчі про старого капелюшника.
ПРИТЧА ПРО СТАРОГО КАПЕЛЮШНИКА
Колись дуже давно жив старий капелюшник. Не було у нього багатства, окрім золотих рук, мудрої душі, тому він дарував людям щось більше, ніж капелюхи, берети і кепки. Просвітленими, рішучими і піднесеними виходили від нього люди, отримуючи своє замовлення.
Йшли роки. Відійшов старий капелюшник до іншого світу, залишивши своїм синам клаптики кольорового фетру і три капелюшки білого, чорного та червоного кольору. Почали сини ділити спадок.
Розібрали сини капелюшки і розійшлися у різні сторони світу. Як склалася їх доля?
Господар чорного капелюшка все, що відбувалося навколо, став бачити у чорних тонах, в усьому сумнівався, все критикував, навіть на сонці шукав плями.
Власник білого капелюшка став дуже поважним чином. Для нього найголовніше – цифри, факти, хроніка. Та від нього віяло прохолодою, він був майже позбавлений емоцій.
Власник червоного капелюшка жив у полоні емоцій. Його охоплювали радість і сум, страх і гнів, задоволення та розчарування. Він страждав і радів, ненавидів і любив усім серцем.
Робота в групах
Отже, група „Методичний барометр” отримує білого капелюшка. У ньому вам необхідно зіграти комп’ютер. Ви маєте висловлюватися тільки мовою цифр і фактів. У власника білого капелюшка практичне мислення. Він може розрізнити раціональне зерно від домислів та здогадок, спираючись лише на достовірну інформацію. Забудьте про емоції, викладайте тільки факти!
Група „Орієнтири” отримує чорного капелюшка. Тож вам необхідно критично ставитися до всього і до всіх, знайти негативні сторони проблеми, підкреслено тверезо дивитися на речі. Ваше завдання знайти найбільш негативні ракурси і наслідки проблеми.
Група „Шлях до успіху” стає володарем червоного капелюшка. Червоний капелюшок – це океан пристрастей та емоцій. Ваш девіз – „Доказів не треба!”. Ви можете висловлювати будь-які почуття, зіграти особу екстравагантну, експесивну, яка ніколи не дослухається до голосу розуму, а тільки шукає нагоди вихлюпнути на оточуючий фонтан почуттів.
ІІ. Представлення груп (кожна група готує привітання)
ІІІ. Виступи груп
Група „Методичний барометр”
Педагоги школи не тільки озброюють своїх вихованців необхідними знаннями та вміннями, а й, що не менш важливо, дбають про те, щоб діти почувалися в школі, як удома, де їм добре, де вони захищені, уди йдуть з радістю. Тому спіх оцінюємо не тільки високими балами, результатами, перемогами, що безперечно, дуже важливо. Для нас успіх – це радість зустрічі, приємного спілкування між учнями і вчителями, атмосфера пошуку, творчості, утвердження особистості, відчуття особистої значущості. „Кожен день починай з радістю, а закінчуй миром” – за таким принципом ми живемо.
Що таке ситуація успіху і як її створити для кожної дитини? Існує визначення, що ситуація – це поєднання певних умов, які забезпечують успіх. Успіх – це результат впливу цієї ситуації. Ситуація успіху – це те, що може організувати вчитель на уроці та в позаурочний час. Причому ситуації успіху можна досягти тільки тоді, коли не лише вчитель, а й сама дитина визначає цей результат як успіх. Реалізація ситуації успіху відкриває великі можливості школяра, нові обрії перед учнями і вчителями, дає стимули до подальшої діяльності.
Настанову на успішне виконання завдання потрібно давати школярам на різних етапах навчальної діяльності, починаючи від цікавого і нетрадиційного формулювання теми заняття.
Наприклад...
Піраміда сприйняття різних методів навчання
Лекція – 5% засвоєння
Читання – 10% засвоєння
Відео/аудіоматеріали – 20% засвоєння
Демонстрація – 30% засвоєння
Дискусія – 50% засвоєння
Практика через дію – 75% засвоєння
Навчання інших/застосування знань одразу – 90% засвоєння
Група „Орієнтири”
Останнім часом у зв’язку з новими тенденціями в освіті та впровадежнням у навчально-виховний процес особистісно зорієнтованих технологій усе частіше вважають, що учень, досягаючи будь-якого результату, має почуватися успішним, бо лише це відчуття допоможе самоствердженню його особистості.
Але такі відчуття потрібні не лише учневі, а й передусім, учителю.
Психолог Е.Фромм поділяє людей на тих, хто керується принципом „мати” („иметь”), і тих, хто керується принципом „бути”. Люди першого типу від будь-якої своєї дії хочуть мати винагороду в будь-якій формі. Для них важливий „зовнішній результат” – тобто думка інших. Інші живуть за філософією „завжди бути таким, як ти є”, отримують радість від буття, від своїх дій, діяльності, адекватно реагують на подразники. Для них важливий процес, від якого вони отримують задоволення, а отже, отримують „внутрішній результат” – радість успіху, а зовнішній отрибут сприймають лише як наслідок процесу.
Невдачі перших призводять до комплексів та звинувачень у бік інших. Невдачі других – до роботи над собою та до самовдосконалення особистості.
Виходячи з цих тверджень, учитель має зрозуміти, яким він є; вирішити, яким він хоче бути та визначитись, якими хоче виховати своїх учнів. Відповіді на ці запитання стануть векторами самовдосконалення вчителя як особистостіта вдосконалення його діяльності.
В сучасний період заматеріалізований сучасний світ, на жаль, перетворився на споживацьку епоху, а життя людей зробив схожим на гонитву за матеріальними „благами”. Не сторонні спостерігачі цього процесу й педагоги, хоча й не беруть активної участі в цій гонитві.
Отже, сфера матеріального забезпечення педагога не гарантує можливості стабільного, стійкого почуття успіху. Проте навіть за найкращих умов, створених у колективі, складність ситуації полягає в тому, що для вчителя „ситуацію успіху” створити не може ніхто, крім нього самого. Бо успішність учителя проявляється лише в безпосердніх стосвнках „учитель – учень” і ніяка третя сторона вклинитись у цей процес не може.
Тому хочу звернутися до колег із закликом: „Навчіться бути успішними, незважаючи ні на які проблеми. Навчіться самі та навчіть дітей бути щасливими!”
ІV. „ Музична пауза”. Презентація музики для читання та для хвилинок релаксації
V. Презентація групами кінцевих результатів роботи над темами
VІ. Підсумок заходу
В одному з найвеличніших міст Китаю, в далеку давнину, жив заможній і гордий Мандарин. Йому вклонялися жителі всіх найближчих містечок і селищ. Та почув якось Мандарин про мудрого старця, до якого і в дощ, і в спеку йшли люди за порадою, поділитися радістю й горем.
Наказав Мандарин привести силоміць старця до палацу. Коли слуги привели старця, Мандарин щільно стис метелика в долоні та гордовито промовив: „Якщо вгадаєш: живе чи мертве у мене в долоні – дарую тобі життя”. Глянув старець в очі пихатому багатію й відповів: „Усе в твоїх руках!”
Можна жить, а можна існувати,
Можна думать – можна повторять.
Та не можуть душу зігрівати
Ті, що не палають, не горять!
Люди всі по-своєму уперті:
Народившись, помирає кожна,
А живуть століття після смерті
Ті, що роблять те, чого „не можна”.