Інформаційно-конкурсний захід до Дня рідної мови
“ Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом!”
Скоробагатько Л.В.
Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом!
Інформаційно-конкурсний захід до Дня рідної мови.
Мета:
• донести учням інформацію про важливість свята,
• формувати знання учнів про шлях становлення рідної мови, про традиції та звичаї рідного народу
• прищеплювати і розвивати почуття патріотизму, національної гордості за мову, за історичне минуле України
• виховувати любов до рідної мови, бажання досконало її знати, розуміння “Хто ми?Чиїх батьків ми діти?”
Обладнання: плакати про мову, вислови про мову, вінок зі стрічками, “старовинна книга”, вишивки, прапор України, “Кобзар” у рушнику.
Учитель у вишиванці:
Я – українка, я пишаюся собою, Бо рідним словом дихаю й живу….
Воно – невидима, та гостра зброя,
Допомагає боронити Україну нам свою…
Ми – українці, з роду і до роду,
Ми вільні люди – в діях і думках,
Бо словом рідним вириваємо свободу, Малюємо і пишем серцем переможний шлях!
Учитель:
Моя рідна Україна… Вистраждана слізьми нескореного народу, пошрамована ворожими списами, але непереможна, вільна й незламна… Ти вистоїш, мамоУкраїно, бо маєш такий потужний, унікальний, співучий і мелодійний код, який об’єднує націю, соборує всіх нас, дає життєдайну силу, напуває соками правди й любові молоді українські пагони… Це наша рідна українська мова!
Дівчинка у синьо-жовтому вінку читає з книги:
Десь, колись, в якійсь країні
Синьо-жовта квітка зацвіла,
Дуже гарною вона була…
І жили садівники, та такі досвідчені – Виростили квітку ніжною, екзотичною…
Нестор Літописець, Пантелеймон Куліш,
Іван Котляревський, Тарас Шевченко,
Іван Франко, Борис Грінченко…
Тих умільців було чимало,
Але все квітці щось буяти заважало: То Валуєвські циркуляри, то Емські укази Нападали віками – усі й відразу!
Бач, хотіли квітку «руською» зробити,
Знищити той синьо-жовтий цвіт, сльозу її зронити…
Та вона щоразу з неволі виривалася,
Розростися, розпишніти намагалася… І зацвіли мільйони синьо-жовтих квітів, Тепер того цвіту – по всьому світу!
Але ворог незалежну квітку не сприймав,
Той «руський мір» не змирився, лютував – Напав на квітучий сад – рідну нашу землю Україну,
Щоб знищити квітку чарівну – мову нашу єдину… Але мала держава в саду вірну доньку й сміливого сина Піднялася на боротьбу за свободу вся Україна!
Учитель.
У цей тривожний час, коли сотні синів і доньок України стоять на її захисті,віддають життя і здоров’я за її свободу і незалежність, ми з вами теж мусимо бути причетними до збереження нашої мови, вистражданої віками боротьби, наших традицій і звичаїв, яких немає в жодного народу. Чому? Та тому ми — УКРАЇНЦІ, з діда-прадіда в нашому тілі тече кров козаків, чумаків, характерників, незламних героїв і гордих захисників! Тож будьмо гідні пам’яті тих, хто боровся і бореться за нашу Волю, за нашу Мову, за нашу Свободу, за нашу Україну!
Розпочинаємо нашу конкурсну програму. Долучаймося до краси рідного слова, до традицій нашого народу.
У нас є дві команди, які будуть змагатися між собою у знанні рідного слова, традицій і звичаїв нашого народу. А ще у нас є вдячні глядачі, які також стануть учасниками нашого свята.
Команди готуються до початку змагань.
Глядачі отримують завдання, яке озвучать у кінці нашого свята. Зберігайте листочки. На яких написані слова. Можете вивчити напам’ять, можете просто навчитись виразно читати.
1-й конкурс “Український віночок”.
Кожна квіточка і стрічка в українському віночку має своє значення, адже вінок—це не тільки краса, а ще й оберіг.
Віночок, сплетений з квіточок і трав, оздоблений яскравими стрічками, — один з найдавніших українських символів. В одному вінку могло бути до 12 різних квіток. Кожна квітка чи травинка щось означала.
Перед вами назви квітів, які вплітались у віночок та їх значення. Вам треба зіставити назви і значення квітів.
Троянда — кохання
Біла лілія — символ чистоти і невинності
Волошка — простота і скромність
Вереск — самостійність
Дзвоник польовий — вдячність
Лавр — успіх, слава
Мальва — краса , холодність
Півонія — довголіття
Ромашка — мир, ніжність
Безсмертник — здоров’я
Калина —
символ дівочої вроди, символ України Барвінок— символ радісної життєвої сили
2-й конкурс “Стрічки у вінку”.
Вінок обов’язково оздоблювався стрічками різних кольорів. Стрічки вимірювали по довжині коси, розрізали нижче коси, щоб її сховати. Найпершою по центру в’язали світло-коричневу пообіч них — жовті, за ними — світло-зелені й темно-зелені, далі — голубі й сині. Потім йшла жовтогаряча, фіолетова, малинова, рожева. Білу вплітали тільки тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом (На лівому — сонце, на правому - місяць). Не вишита стрічка не пов’язувалась — це був символ пам’яті про померлих. Дівчата, що вплітали у віночок мак, підв’язували до нього червону стрічку.
Сирота вплітала у косу і у вінок блакитні стрічки. І люди при зустрічі обдаровували таку дівчину подарунками,хлібом, грошима, бажали їй стати щасливою і багатою. Дівчина ж із вдячності дарувала тим людям стрічку з вінка.
Перед вами стоїть завдання — визначити, що означала кожна стрічка. Світло-коричнева — символ землі
Жовта — символ сонця
Світло-зелені і темно-зелені — краса і молодість
Голубі й сині — небо і вода
Жовтогаряча — символ хліба
Фіолетова — мудрість
Малинова — душевність і щирість
Рожева — достаток
Червона — символ печалі і магічності.
Наш народ спостерігав за природою, особливу увагу приділяв прикметам. Саме тому і назви місяців були пов’язані з погодою і природніми явищами.
Перед вами назви місяців сучасні і давні.
Треба співставити їх.
Березень — зимобор, марець, протальник, весновій, красовик.
Квітень — березоль, цвітень, лелечник, вередун, крапельник.
Травень — май, розмай, травник, пісенник, громовик. Червень — полудень, рум’янець, різноцвіт, сінокісник, червець.
Липень — дощовик, сінокіс, косень, білень, грозовик. Серпень — жнивець, хлібосол, зорничник, спасівець, копень.
Вересень — хмурень, руєнь, сівень, вареснець, ревун.
Жовтень — листобій, древопилець, весільник, грязень, зазимник.
Листопад — листогній, сонцеворот,падолист, перезимник,коваль
Грудень — студень, мостовик, стужайло, вітрозим, андрієць.
Січень — сніговик, льодовик, просинець, щипун, тріскун.
Лютий — бокогрій, вовчий час, сніговій, криводоріг, зимобор.
Як ви думаєте, чому перелік місяців починається не із січня, а з березня?
Рік у наших пращурів починався з березня, коли прокидається природа, коли починається сокорух, коли прилітають птахи і біжать струмки, звеселяючи своїм жебонінням природу і людину.
Я зачитую початок прислів’я, а ви продовжуєте. Виграє та команда, яка згадає більше правильних продовжень. 1 команда
1. Нових друзів май, а старих не забувай.
2. У товаристві лад — усяк тому рад.
3. Козацькому роду — нема переводу.
4. Терпи, козаче, отаманом будеш!
5. Робиш добро — не кайся, робиш зло — на зло і сподівайся!
6.Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
7. Моя хата скраю — я нічого не знаю.
8. Брехнею світ пройдеш, та назад не повернешся.
9. В добрий час сказати, а в лихий помовчати.
10. Молодець проти овець, а проти молодця і сам вівця.
11. Не такий чорт страшний, як його малюють.
12. І сам не гам і другому не дам.
13. Видно, що кума пироги пекла, бо й ворота в тісті.
14. Як нема в голові, то й на базарі не купиш.
15. Розумна голова, та дурневі дісталась.
1. Скажи мені, хто твій друг, і я скажу — хто ти.
2. У добрій компанії розуму наберешся, а в поганій і свійвтратиш.
3. не той молодець, що за водою пливе а той, що проти води.
4. козак не боїться ні тучі, ні грому.
5. Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
6. Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає.
7. У тихому болоті чорти водяться.
8.Як маєш збрехати, то краще промовчи.
9.Наговорив сім міхів гречаної вовни та всі неповні.
10. На чужий коровай очей не поривай, а про свій дбай.
11. На тобі, небоже, що мені не гоже.
12. Скільки вовка не годуй, а він все у ліс дивиться.
13. За дурною головою і ногам нема спокою.
14. Під лежачий камінь і вода не тече.
15. М’яко стеле, та твердо спати.
Молодці. Підведемо підсумки. Сподіваюсь, що перемагає дружба, знання, люов до рідної мови, до України.
Конкурс 5-й “Фразеологічний”. Пантоміма.
Один представник від команди. Називає номер від 1 до 12. Отримує завдання від вчителя. З допомогою жестів, міміки рухів, переміщення по класу зображає фразеологізм. Команда має відгадати.
1.Ахіллесова п’ята
2.Брати ноги на плечі
3.Виносити сміття з хати
4.Вовк в овечій шкурі
5.До третіх півнів
6.Зайти в тупик
7.Зарубати на носі
8.Зустрічати хлібом сіллю.
9.Крокодилячі сльози
10.Нести свій хрест 11.Принцеса на горошині
12.Ставити крапки над і.
Конкурс 6-й “Слова з древньої книги”.
Перед вами стара-престара книга. А отже і все, що в ній написане — мало зрозуміле для всіх. Але я знаю, що для вас немає нічого неможливого. Я запрошую знову по одному представнику від команди. Берете один папірець. Читаєте. Якщо самі знаєте відповідь, то відповідаєте. Якщо ні, то звертаєтесь до команди.
1. Бамбетель — кімнатна лавка із спинкою
2. Вуйко — дядько
3. Галяретка — желе, мармелад.
4. Дефіляда — парад
5. Дзигар — годинник
6. Камізелька — жилетка
7. Кнайпа — бар, ресторанчик
8. Кобіта — жінка
9 Креденс — шафа зі скляними дверцятами 10. Криївка — таємне сховище.
11. Кумпель — товариш
12. Летовище — аеропорт
13. Мешти — туфлі
14. Обрус — скатертина
15. Пательня — сковорідка
16. Пацьорки — намисто
17. Ровер — велосипед
18. Пляцок — солодкий пиріг
19. Ружа — троянда
20. Склеп — магазин
21. Філіжанка — горнятко
22. Шпацирувати — прогулюватись.
23. Бербениця — діжечка
24. Макітра — вид глиняного посуду
25. Толока — вид взаємодопомоги
26.Шкарбани — старе, рване взуття.
27. Сап’янці — чоботи з тонкої шкіри.
28. Фотель — м’яке крісло
29. Перст — палець30. Шульга — лівша.
7-й конкурс “Говори українською!”
У нашій мові є безліч слів, які просто засмічують нашу мову. Є українські відповідники, що й вимовляються легше і звучать приємніше.
Отож завдання. До іншомовних “модних” слів підібрати українські відповідники.
Шопінг — закупи
Стартап — почин
Кавер — переспів
Лайк — вподобайка
Батл — герць
Контент — вміст
Фотографія — світлина
Фейк — побрехенька
Баг — хиба
Рюкзак — наплічник
Аватарка — мармизка
Юзер — користувач
Лайфхак — лазівка
Челендж — виклики
@ - равлик
Аб’юз — насилля
Булінг — цькування
Імідж — образ Пейзаж — краєвид WTF? – якого біса?
Які ви всі молодці! Сподіваюсь, що все, що ви сьогодні почули, все що ви сьогодні виконали, відкладеться у вашій свідомості гарними знаннями, спогадами. Наша мова — наш генний код.
Пропоную вашій увазі свій вірш про мову.
Рубали, різали, кляли, Топтали в землю мою мову.
Але здолати не змогли,
Бо піднімалась знову й знову!
Бо рідна мова - синь небес,
Пшениці й жита жовтий колос, Це шум і плeскіт рідних плес, Це жайворонка в полі голос. Це спів весняний солов'я, Тому ж бо й мова - солов'їна. Це гук століть, матусі спів, Це сила й воля України!
Живе і житиме вона
У вірші, в пісні, в колисковій. Ніяка сила мову не здола, Бо постає вона в ясній обнові.
Читайте, вчіться, пізнавайте світ, Світ мови української безмежний!
Бо кожне слово в ній - зорі політ, Це голос предків, рідний і бентежний!
(Презентація книги “Струни моєї душі”...)
А зараз прийшов час повернутись до тих віршів, які я роздала вам перед початком змагань.
Запрошую хлопців, дівчаток, вчителів.
Кожен із учасників тримає в руках листок, на якому написані слова. Зі зворотньої сторони листка наклеєна літера. Після того, як прочитані всі вірші, повертають листочки і з літер складається напис “Разом до Перемоги!”
Флешмоб хлопців
1.Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо слово – зброя у моїх руках! Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо мови голос – віри й правди шлях!
2.Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо слово – меч, що знищує всіх ворогів! Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Щоб ти у мові рідній та до тла згорів!
3.Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо слово – щит, що захищає Україну! Я подолаю тебе, враже, рідним словом – Співучим, неповторним і єдиним!
4.Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо слово – гостре, слово - влучне! Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Народ і мова – вічні й нерозлучні!
5.Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо слово нас підносить аж до зір! Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Й настане Перемога, й буде мир!
Віршований флешмоб дівчат
1.Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
Бо наша мова – Господом дарована…
Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
Ласкавим, ніжним, долею цілованим…
2.Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
Бо слово – це моя вічна світлиця…
Я подолаю тебе, враже, рідним словом, І не дивись, я не слабка, бо відсіч дам – рішучу, як годиться…
3.Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
Бо слово – мамина вечірня колискова…
Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
У ньому – лагідна роса і мрія світанкова…
4.Я подолаю тебе, враже, рідним словом, Бо слово – вишите й гаптоване душею…
Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
Щоб і не пахло в Україні «руською» твоєю…
5.Я подолаю тебе, враже, рідним словом,
Бо слово – рідний дім, куди ведуть усі дороги… Я подолаю тебе, враже, рідним словом, За нами правда і за нами – Перемога!
Віршований флешмоб учителів
1.Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом,
Усі гуртом ми станемо у стрій, Бо українська мова – нації основа, Її не гідний і мізинець твій!
2.Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом,
Бо солов’їна наша – вічна і свята, З її коріння, хоч і нищиш мову, Все українство світле пророста!
3.Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом,
Щоб ти боявся «паляниці», як вогню, Щоб і думках боявся нападати знову, Ми не дамо, не дай Бог, знищити мову свою!
4.Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом Цей меч кували Стус, Франко і Леся… Плекали корифеї унікальну мову, Бо наше слово українським зветься!
5.Ми подолаєм тебе, враже, рідним словом, Бо в ньому є Шевченків «Заповіт»!
Ми переможемо обов’язково,
Все буде Україна – на весь світ!
Презентація “Гімн українській мові”
Дякую всім за роботу, за увагу, за любов рідної мови! І
РАЗОМ ДО ПЕРЕМОГИ!